Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

The Saboteur

  • PC 85
O tomto klonu GTA odehrávajícího se v Paříži za druhé světové války, který obsahuje i prvky z několika dalších známých herních titulů, jsem si před započetím hraní myslel jen to nejhorší. Jak se však posléze ukázalo, moje domněnky byly mylné, jelikož všechny vypůjčené prvky dohromady dělají ze Sabotéra opravdu originální počin, který mě i přes pár nedostatků bavil od začátku do konce.

Příběh sice není příliš zajímavý a historické události a mapa vůbec nesouhlasí, ale Sabotér sází na úplně něco jiného - hratelnost. I když se vedlejší a občas i hlavní úkoly hodně opakují, vůbec mi to nevadilo, protože po každém vyhození některého německého zařízení do vzduchu, po každém zabití důležitého německého důstojníka nebo po každém vyhraném závodu jsem měl slastný pocit zadostiučinění.

Postav se ve hře vyskytuje vcelku velké množství a zvlášť ze začátku je těžké se v nich orientovat, později jsem si však o každém udělal svůj obrázek. Například Luc mi k srdci vůbec nepřirostl, a tak jsem jeho smrt přivítal poměrně vřele, za to Skylar mi byla sympatická hned od prvního pohledu.

Plnění úkolů zpestřují kromě lezení po domech alá Assassins Creed také černobílé oblasti, které se později při úspěšném záškodnictví vybarví. Další zpestření přináší mé oblíbené sbírání aut, střílení ptáků či plnění Perků (Achievementů), za něž získá vaše postava speciální zbraně, auta nebo vlastnosti.

Byl jsem rád za možnost převlečení se do nacistické uniformy, ale příliš jsem ji nevyužíval, protože zde nefungoval systém jako v Commandos, kdy vás důstojníci s nižší šarží nemohli při normálním chování poznat. Často tak některý z vojáků pískl na píšťalku a já musel vyvolaný alarm ukončit protiútokem, líbáním se s dívkami nebo třeba nenápadným odskočením si na veřejné záchodky. Plavání už od San Andreas beru jako samozřejmost, stejně jako možnost vyskočit z rozjetého auta, do kterého se zde navíc dá nastražit past.

Trochu mě mrzel výběr písní, hrajících z rádia (ne jejich kvalita, ale jejich množství). Proč jsem nikde neslyšel alespoň jednu píseň zpívanou legendární zpěvačkou Édith Piaf? Přesto si na Sabotéra díky hudbě (hlavně díky tomuto songu) vždy vzpomenu při reklamě na kávu.

Závěr mě mile překvapil, protože jsem čekal, že budu Dierkera zabíjet půl hodiny, jak je u závěrečných bossů zvykem, ale k jeho zabití stačila pouze jedna kulka (nebo žádná, protože po chvíli by z Eiffelovky skočil sám), a i proto je moje konečné hodnocení přes výskyt bugů vcelku vysoké.

Pro: atmosféra, sabotáže, závody, černobílé oblasti, auta a jejich sbírání, perky, hudba, závěr

Proti: příběh, historické nesrovnalosti, bugy

+27

Soldier of Fortune

  • PC 60
V Soldier of Fortune jsem se poprvé setkal se zásahovým systémem, kdy nebyl problém nepřátelům ustřelit ruku, nohu nebo dokonce i hlavu. Jelikož jsem tehdy ještě navštěvoval základní školu a většina opravdu akčních filmů byla mými rodiči zakázána, můj zážitek se zmnohonásobil.

Pamatuji si, že první mise mě bavila natolik, že jsem jí hrál snad desetkrát, přičemž pokaždé přežil jiný počet rukojmích a při pohledu na zdejší gameplay se mi všechny vzpomínky na ní zase vracejí.

První Soldier of Fortune má ale také nějaké ty nedostatky, jako je béčkový příběh, který jsem v době hraní ani nevnímal, linearita anebo nereálné zbraně, jenž se zvlášť ke konci začínají ve větší míře objevovat, ale přesto se jedná o nadprůměrnou hru, která si se ve své době jistě své příznivce našla.

Pro: zásahový systém, první mise, hudba

Proti: příběh, linearita, nereálné zbraně

+17

Pravidla hmoty

  • PC 60
Pravidla hmoty jsem hrál ještě daleko dříve než Neverhood, ve kterém toto plastelínové dílko našlo do jisté míry inspiraci. Příběh je ale zcela jiný, protože jsem se zde nesnažil zachránit svět, ale mým hlavním cílem bylo udělat z dvoubarevného míšence jednobarevného klučinu.

Hra sice neoplývá kdovíjak dlouhou herní dobou a spouští se pouze v okně, ale i tak se v ní nachází šest lokací, dva hlavolamy a zajímavá hudba, která mě provázela až do zdárného konce, kdy se můj chráněnec konečně stal jednobarevným.

Pro: příběh, lokace, hlavolamy, hudba

Proti: krátká herní doba

+8

Heretic

  • PC 80
Nedlouho po odehrání prvního Dooma se mi do rukou dostal i Heretic, ve kterém se jako v jedné z mála doomovek poprvé vyskytoval inventář. Já jeho služeb však moc nevyužíval, protože jsem pořádně nevěděl jak se do něj dostanu.

Co jsem ale využíval hojně byla většina zbraní. Pomocí elfí hole střílející krystaly, jejíž náboje se válely téměř všude, éterické kuše či speciálních rukavic, jsem zabíjel vše od Gargoyly až po Golema, který mi nevím proč připadal jako panáček Michelin.

Občas jsem se přitom prolétl vzduchem, nebo se má postava stala neviditelnou, či dokonce nesmrtelnou. Díky těmto výše zmíněným činnostem a také díky skvělému hudebnímu doprovodu, se mi Heretic vryl do paměti, kde mu navždy bude patřit čestné místo.

Pro: atmosféra, zbraně, hudba, artefakty na vylepšování vlastností, Golem

Proti: neexistence remaku

+27

Turok

  • PC 60
Turok neoplývá bůhvíjakým příběhem ani mnohahodinovou herní dobou a navíc se v něm nachází i pár bugů, jenž například zapříčiňují vypadávání zvuku, ale na odreagování je to ideální titul, který jsem zrovna potřeboval.

Sice jsem nepochopil, proč postupně musela většina mých parťáků zemřít, protože už na začátku jich při sestřelení vesmírné lodi značně ubylo, ale více než tohoto faktu jsem si všímal okolního světa plného dinosaurů různých druhů a velikostí, kteří mezi sebou bojují o holé přežití. Mezi jejich býložravými druhy jsem se dokonce mohl procházet a sledovat jejich činnosti.

Přitom se hlavně ze začátku mění prostředí, kdy se mimo jiné okolo mě rozprostírala džungle, základna Vlčí smečky anebo mé kroky zamířily do podzemí mezi štíry a další zajímavé tvory. Na jejich zabíjení jsem měl k dispozici celkem slušnou nabídku zbraní nožem počínaje a raketometem konče, přičemž se v mém inventáři mohly najednou nacházet jen čtyři (nůž, luk a dvě další).

Mimo nezajímavého příběhu, krátké herní doby a bugů, vidím jasný zápor v příliš dlouhých načítacích sekvencích, o jejichž délce vůbec nerozhodují parametry vašeho stroje, protože i na počítači s výkonnějšími komponenty trvají stejně dlouhou dobu.

Největším záporem, kvůli kterému si Turoka už asi nikdy nezahraji, je pro mě bezesporu závěrečný souboj s tyranosaurem rexem, který jsem opakoval asi dvacetkrát a podařilo se mi ho vyhrát až po shlédnutí videonávodu. Koho by napadlo, že T-rex vydrží deset ran z raketometu, patnáct příchytných min a až po dalších pěti raketách teprve lehne. Na jeho úplné zabití se mu ale ještě musí vrazit granát do oka, aby mu vybuchla hlava.

Pro: odlišné druhy dinosaurů, ze začátku různorodé prostředí, zbraně

Proti: příběh, krátká herní doba, bugy, dlouhé načítací sekvence, závěrečný souboj

+16

Fable: The Lost Chapters

  • PC 80
Fable je pohádka, ve které jsem si v roli nemluvného hrdiny mohl s postupem času zvolit, zda se přidám na stranu dobra či zla. Již v útlém věku jsem přišel o celou svou rodinu v důsledku nájezdu banditů, ale naštěstí se mě ujal uznávaný čaroděj, jenž mě zavedl do cechu hrdinů a já se tak mohl připravit na pomstu.

Asi v devatenácti jsem si vzal první ženu, kterou jsem potkal v hospodě v Jižním Kamenném Újezdu, protože se do mě beznadějně zamilovala při hraní pexesa. Nejspíše se jí zamlouvaly peníze, jenž jsem právě v pexesu vyhrál a myslela si, že jí tím zajistím zářnou budoucnost. To jistě netušila, že si za pár let vezmu i starostku Kamenného Újezdu, na což ale asi nikdy nepřišla, protože mi místo očekávaných rozvodových papírů darovala plátové rukavice.

Mimo svateb můj vrah kuřat (později hraničář) plnil hlavní i vedlejší úkoly, bojoval po celém Albionu s bandity, vosami, hobby a dalšími roztodivnými monstry, nacházel truhly s poklady, otevíral démonické brány, nakopával slepice do neskutečných vzdáleností, chytal vcelku velké ryby, kupoval a vylepšoval domy a při tom všem zestárl až na důchodový věk 65 let, který se už více nezvyšoval.

Tímto způsobem jsem dospěl až do úplného finále ke drakovi, kdy jsem měl projité všechny sice lineární, ale vzhledově atraktivní lokace a překvapivě mi hra po závěrečných titulcích dovolila pokračovat, ale jelikož jsem měl již splněné všechny úkoly (kromě těch stálých), tak jsem této možnosti nevyužil.

Fable si nejspíše ještě někdy zahraji, protože i když se nevyznačuje příliš vysokou obtížností a čiší z něj linearita, disponuje mimo jiné skvělou hudební složkou a hlavně výběrem dobré a špatné strany, takže po vyzkoušení té dobré si tentokrát zahraji za stranu zla.

Pro: pohádkové prostředí, volba mezi dobrem a zlem, manželky, nakopávání slepic, rybaření, vlastnění domů, stárnutí, hudba

Proti: malá obtížnost, linearita, okolí nestárne

+31 +32 −1

Cannon Hill

  • PC 70
Cannon Hill je zábavná arkáda, u které jsem si nejvíce užil hlavně multiplayer. Ten je až pro čtyři hráče na jednom počítači, ale potom si jednotliví soupeři dost překáží, a tak je nejlepší hrát ve dvou na opačných stranách klávesnice.

Různými typy střel, jako jsou rakety, lasery nebo třeba jedy, které lze buď kupovat za Eura anebo sestřelovat ze vzduchu na prolétávajících balónech, jsem mimo soupeřů ničil i terén, čímž jsem mohl své soky zakopat a znepříjemnit jim tak život.

Prostředí se generuje náhodně, takže někdy je na nejvyšší pozici třeba červený hráč a v dalším kole to může být zelený. Nejraději ze všech čtyř děl jsem měl to žluté, protože mám žlutou barvu rád a navíc mělo pro mě nejlépe uzpůsobené ovládání.

Hrát lze nejvíce na devět kol, přičemž střely občas vychyluje náhodně proudící vítr a hodně krát se mi stalo, že má střela buď vylétla z mapy anebo v horším případě zasáhla mě samotného. Při žádné hře však nebyla nouze o zábavu, a proto si Cannon Hill zahraji rád i v současnosti.

Pro: multiplayer, různé typy střel, ničení soupeřů a terénu, náhodné generování prostředí

Proti: málo místa na klávesnici při více jak dvou hráčích

+7

F1 2002

  • PC 75
Formule 1, jakožto královna motorsportu, je asi jediná disciplína z tohoto odvětví, kterou v televizi pravidelně sleduji už několik let, a proto jsem rád využil této možnosti usednout do kokpitu monopostu a odjet si v něm celou sezónu.

Vytvořil jsem si maďarského jezdce Jumaše Fároše, kterého jsem dosadil na místo Alexe Yoonga do stáje Minardi a v jeho roli pro mě začala nová sezóna. Po projetí všech sedmnácti tratí se má maličkost stala Mistrem světa, když stanula díky nejvyššímu počtu bodů na první příčce ze všech dvaadvaceti jezdců a bonusem bylo i vítězství v Poháru konstruktérů, se kterým mi pomohl můj stájový kolega Mark Weber.

Líbilo se mi chování vozu na mokré trati, které se hodně odlišovalo od chování na suchu, protože při nezajetí do boxů pro mokré pneumatiky se vůz neskutečně klouzal a i po přezutí byla znát horší manipulace. Když už jsem zmínil boxy, tak v souvislosti s nimi si ještě pamatuji, že jsem tam ze začátku neustále překračoval rychlost, a také jsem nikdy nepřišel na to, jak určím množství paliva, jenž mi bude natankováno, a tak jsem k mechanikům jezdil třeba i sedmkrát za závod.

F1 2002 je určitě povedený závodní simulátor, který ve své době poskytoval asi to nejlepší virtuální svezení ve vozech Formule 1, a i když nezaujal příliš širokou základnu hráčů, nevím proč se muselo na jeho pokračování čekat dlouhých osm let.

Pro: licence na tratě, jezdce a stáje, reálné chování vozu, možnost tvorby vlastního jezdce

Proti: nepřítomnost Safety caru

+13

No One Lives Forever 2: A Spy in H.A.R.M.'s Way

  • PC 85
Hry, vytvořené vývojářským týmem Monolith Productions, jsem prozatím hrál pouze dvě, a to postarší first person akci Blood a titul patřící do stejného žánru se špetkou stealth a RPG prvků s názvem No One Lives Forever 2: A Spy in H.A.R.M.'s Way.

Počáteční fáze (hlavně mise v Japonsku) mohla být klidně vynechána, protože je asi nejhorší částí, která se v NOLF 2 vyskytuje a je jen škoda, že se nachází hned na začátku, protože nejspíše odradila spoustu hráčů, kteří by si jinak NOLF jistě užili, od dalšího herního postupu.

Naštěstí mě ale na každém kroku neustále provázela skvělá hudba a o veškerou zábavu se starala pohledná tajná agentka Cate Archer, která má k dispozici jak mnoho různých druhů zbraní, tak všelijaké agentské vymoženosti (například fotoaparát ve rtěnce), a tak se dala s trochou sebezapření přejít i tato nikterak oslnivá pasáž.

Jedničku jsem doposud nehrál, ale jelikož o ní na DH čtu samé pozitivní ohlasy, doufám, že to co nejdříve napravím, protože jestli je hra The Operative: No One Lives Forever alespoň z poloviny tak zábavná, jako její druhé pokračování, jistě se mi bude zamlouvat.

Pro: Cate Archer, zábavnost, agentské vymoženosti, stealth prvky, hudba

Proti: mise v Japonsku

+30

Robin Hood: The Legend of Sherwood

  • PC 65
Jako milovník herní série Commandos nepohrdnu jakoukoli podobnou hrou, a jelikož už mám se Spellboundem zkušenosti díky kvalitní RTS Desperados: Wanted Dead or Alive, zkusil jsem i další kousek od těchto vývojářů s Robinem Hoodem v čele.

Vžil jsem se zde do role tohoto legendárního zbojníka z Sherwoodu a začal boj o práva prostých občanů v podobě přepadávání hradů a konvojů, dobývání nebo obrany hradů a osvobozování přátel, což se vůbec nelíbilo šerifu z Nottinghamu.

Speciální schopnosti hrdinů jsem moc nevyužíval, protože většinou vše vyřešil Malý John, který díky mému tažení kurzoru určitým směrem provedl specifický útok a omráčil jím klidně i skupinku pěti lidí, jenž následně Stutley svázal.

Jak již zmiňuje Malcolm Finch, zamrzí malá různorodost lokací, kterých je pouze devět, a to pět hradů, tři místa určená k přepadávání v Sherwoodu a zbojnické doupě, kde dochází k výrobě různého náčiní a k výcviku jednotek. Herních videí také mohlo být více než dvě, protože i když jsou horší kvality, jen intro a outro mi připadá hodně málo.

Je pravda, že mě Robin Hood: The Legend of Sherwood ze začátku moc nebavil a po první misi jsem to chtěl vzdát, ale potom jsem se zaposlouchal do nádherné hudby, což mi do jisté míry pomohlo zvyknout si na akčnější ladění hry a nakonec se mi podařilo vše dotáhnout do zdárného konce.

Pro: přepadávání hradů a konvojů, dobývání a obrana hradů, osvobozování přátel, hudba

Proti: opakující se lokace, jen dvě herní videa, občas až moc akční pojetí

+18

Fahrenheit

  • PC 90
Jelikož se Fahrenheit podle zdejšího hodnocení, kterého si velmi vážím, nachází na předních příčkách adventurního žebříčku a já adventurám do jisté míry holduji, nemohl jsem si jej nezahrát.

Po kvízu během instalace, který se týkal převážně města New York, jsem pomalu začal v roli stíhaného Lucase a detektivů Carly a Tylera rozplétat zamotaný příběh a postupně jsem se tak dozvěděl, proč a za jakých okolností se vše semlelo. Proč klečím na záchodcích nad mrtvolou cizího člověka s rukama od krve. Ve vzpomínkách Lucase jsem dokonce mohl kladně či záporně ovlivnit i události z minulosti, které následně měly vliv na jeho psychiku.

Na psychiku všech ovládaných postav měly pozitivní či negativní vliv i běžné činnosti, jako je spořádání pizzy, pití kávy nebo třeba zapnutí rádia, ale duševní stav mohly ovlivnit také různé typy odpovědí. Těch se docílilo, podobně jako většiny úkonů, pomocí pohybu myši na některou ze světových stran, přičemž na ně byl určen krátký časový limit.

Jediné, co jsem neměl příliš v oblibě, byly speciální minihry, při kterých se musely stiskout tlačítka na klávesnici ve správnou dobu podle zvýrazněných ukazatelů na monitoru, přičemž jsem nestíhal ani zajímavé animace, ani české titulky, protože mé veškeré mé soustředění pohltilo právě zmíněné mačkání tlačítek. Naštěstí byla při nižší obtížnosti určitá tolerance chybných úderů a jelikož se obtížnost dala měnit neustále, přešel jsem nakonec i tyto pasáže.

Fahrenheit má temnou atmosféru, která je podbarvena skvělým hudebním doprovodem, obsahuje bonusy ve formě obrázků a videí, jenž lze zakoupit za bonusové body a k tomu všemu ještě existuje více možných zakončení celého příběhu, a tak nemohu jinak než doporučit tento interaktivní film každému nadšenému příznivci adventur.

Pro: kvíz během instalace, příběh, psychika postav, atmosféra, znovuhratelnost, bonusy

Proti: minihry

+29 +30 −1

The Neverhood

  • PC 75
Na týdenní pobyt na chatě bez internetu jsem si vzal pár her, které bych mohl pokořit, z nichž jsem největší naděje vkládal do Stubbs the Zombie in Rebel Without a Pulse. Jelikož mi ale Stubbs z mrtvých nevstal (rozuměj nešel spustit), padla volba na příjemně vzhlížející adventuru Neverhood.

V tomto plastelínovém dobrodružství jsem se vžil do role Klaymena, jehož zvláštní pohyby (hlavně jeho chůze) mě provázely celým světem Neverhood. Všudypřítomné zde byly i legrační animace doprovázené nezapomenutelnými zvuky, které se spouštěly po různých Klaymenových činnostech. Nejlegendárnější je nejspíše scénka po snězení třetího plodu ze zvláštního stromu.

Po chvíli hraní jsem se dostal do jedné strašně dlouhé chodby s tunami textu o historii Neverhoodu, jehož přečtení by mi nejspíše trvalo déle než samotné dohrání hry, ale snad se k tomu jednou dostanu. Nicméně celý příběh je nakonec vysvětlen po sesbírání všech videokazet, které jsem postupně nalézal, takže jsem snad o moc nepřišel.

Kromě nemožnosti jakéhokoli nastavení, mimo zapnutí nebo vypnutí hudby, musím hře vytknout výskyt mnoha většinou složitých rébusů, které bych bez použití návodu nejspíše nevyluštil a Neverhood tak nikdy nedohrál. Na druhou stranu se díky návodu dá vyřešit prakticky vše, a tak jsem se dostal až na úplný konec a poslechl si skvělý soundtrack.

Mimo závěrečného soundtracku Neverhood nabízí ještě pár dalších kousků, které jistě stojí za více než jeden poslech a jelikož má hra dva různé konce a už vím, jak se většina hlavolamů řeší, nemusí zůstat jen u jednoho dohrání.

Pro: plastelínový svět Neverhood, Klaymen, legrační animace, zvuky, hudba, příběh

Proti: příliš mnoho složitých rébusů

+19

Machinarium

  • PC 85
Ani jednoho Samorosta jsem ještě nehrál, a tak moje první seznámení s tvorbou českého vývojářského týmu Amanita Design přišlo až s hraním roztomilé adventury Machinarium.

S hlavním robotím hrdinou jsem se sžil prakticky ihned během jeho skládání, a tak mohl přijít na řadu kouzelný příběh vyprávěný pomocí kreslených obrázků, stejně jako nápověda, která mohla být po splnění zábavné minihry zobrazena kdykoli. Díky nepřítomnosti textu, jenž se nachází jen v menu, se autoři nemusí starat o překlad a Machinarium si tak mohou zahrát lidé na celém světě.

Zvuky jsou dalším kladem, který přidává na pohádkové atmosféře, stejně jako kvalitní hudební stránka. S hudbou souvisí i vůbec nejlepší pasáž ve hře, a to když pomáháte muzikantům se zprovozněním jejich hudebních nástrojů. U bubeníkových vzpomínek na to, jak přišel o buben, jsem se pobavil úplně nejvíc.

Podle mě je tak jedinou vadou na kráse délka, nebo spíše krátkost celého robotího dobrodružství, která by určitě mohla dosahovat vyšších hodnot. Konec totiž přišel zrovna v tom nejlepším, a tak doufám, že se brzy dočkám nějakého podobně kvalitního pokračování.

Pro: hlavní hrdina, atmosféra, příběh, systém nápovědy, zvuky, hudba, vzpomínky bubeníka

Proti: krátká herní doba

+32

Medal of Honor: Allied Assault

  • PC 85
Medal of Honor: Allied Assault je první a zároveň jedinou hrou z celé série, kterou jsem hrál, a i když hry ani filmy s válečnou tématikou nemám příliš v lásce, MoHAA je světlou výjimkou, na kterou budu vzpomínat ještě dlouho.

V roli poručíka Mikea Powella, jehož jméno jsem už dávno zapomněl a znovu mi ho připomněl až zdejší popis hry, jsem plnil různorodé mise, ze kterých se mi nejvíce líbilo již několikrát zmiňované vylodění v Normandii. Po vylodění jsem vůbec nemohl přijít na to, co po mě můj velitel vůbec chce a až po notné chvíli jsem si všiml pulsujících trubek, kterými se vyhodila do vzduchu barikáda z ostnatého drátu. Předtím mě samozřejmě několikrát zabili a možná i proto si tuto misi pamatuji ze všech nejvíc.

Singleplayerová kampaň má určitě něco do sebe, ale až po vyzkoušení multiplayeru mohu plně docenit kvality prvního Medal of Honor na PC. Na jedné mapě, na jejíž název si nemohu vzpomenout, jsem objevil okno s pootevřenou okenicí, ze kterého bylo vidět skoro celé nádvoří a naopak já viděn nebyl. Díky tomuto místu pro mě do určité chvíle nebyl problém mít nejvyšší počet zabití. Jednou ale kouzlo mojí schovky pominulo, když ji moji kamarádi objevili a jelikož mi poté vždy vpadli do zad, na což nešlo moc reagovat, musel jsem se při dalších hrách neustále přemisťovat.

Film Zachraňte vojína Ryana, kterým je Medal of Honor: Allied Assault inspirován, jsem viděl až dlouho po dohrání a sám jsem byl překvapen, jak hodně se obě díla podobají, ale herní verzi budu mít vždy na prvním místě, přesto že mě opakování sigleplayeru už moc neláká.

Pro: atmosféra, různorodé mise, vylodění v Normandii, multiplayer, hudba

Proti: malá znovuhratelnost

+23

Warcraft III: The Frozen Throne

  • PC 90
Protože byl datadisk Warcraft III: Frozen Throne přiložen k původní hře, pustil jsem se do něj ihned po jejím dohrání a nakonec jsem se u něj bavil ještě více, než jsem předpokládal.

Temní elfové, kteří mě svými misemi ve W3 příliš nenadchli, zde již mají mise zábavnější a mají také k dispozici dvě nové jednotky (vílí drak a horský obr), jenž se mi hned zalíbily. Kampaň za alianci také dostala nový náboj v podobě krvavých elfů a jedné tajné úrovně a i mise za nemrtvé byly okořeněny novými jednotkami a budovami. Všechny rasy také mají k dispozici nové hrdiny a vlastní obchod, kde se mohou nakupovat a prodávat artefakty.

Zvláštní kapitolou je bonusová kampaň za orky, kde se mění žánr RTS na speciální RPG a kde můžete postoupit až na patnáctý level. Vyšší hodnocení jsem chtěl dát už po dohrání tří základních kampaní, ale toto tažení mě donutilo jít s konečným hodnocením ještě o stupínek výše.

Další novinkou jsou runy, které obnovují životy a manu nebo na chvíli zvyšují rychlost pohybu či obrané číslo jednotek. Spouštějí se kliknutím na ně, podobně jako knihy síly, obratnosti, inteligence nebo zkušeností, které se nově již neukládají do inventáře hrdinů. Při svém putování jsem občas nalezl i různé poklady, které mi poskytly určitý finanční obnos nebo zvýšily mou zásobu dřeva.

Z nových hrdinů se mi nejvíce zamlouval pandarenský pivovarník, jenž měl vůbec nejlepší hlášky ve hře, kterou jsem opět hrál s českým dabingem. Všiml jsem si také zvuku, jenž vydávala jedna příšera, který se velmi podobal zvukům polního škůdce z Gothicu II. Nakonec musím ještě zmínit excelentní videa a kvalitní hudbu, jenž jsou u těchto vývojářů samozřejmostí a nechybí ani v tomto titulu.

Pro: všechny kampaně včetně bonusové, runy, poklady, pandarenský pivovarník, český dabing, hudba, herní videa

Proti: závěr kampaně za nemrtvé

+20

Warcraft III: Reign of Chaos

  • PC 80
Při prvním hraní třetího Warcraftu jsem dokončil pouze kampaň za alianci a asi v polovině kampaně za nemrtvé mě hra přestala bavit. Před nedávnem se ke mně ale dostala originálka této zajímavé RTS, a tak jsem si ji zkusil znovu zahrát, což bylo, jak se později ukázalo, skvělé rozhodnutí.

Hra je rozdělena na čtyři části, přičemž v každé z nich mi byla přidělena jiná rasa. Tažení za alianci bylo spíše tréninkové a pořádně jsem si zahrál až za nemrtvé, když se princ Arthas stal rytířem smrti . Orské tažení také mělo své zelené kouzlo, a tak jediná část, která mi moc nepřirostla k srdci, byla poslední čtvrtina hry, tedy kampaň za temné elfy. Zaprvé jsem si u temných elfů, jako u jediné rasy, nenašel svou oblíbenou bojovou jednotku a zadruhé jsem neměl možnost řešit žádnou jejich misi mým oblíbeným způsobem, kdy nejprve vytěžím všechny suroviny, a až pak se vrhnu na nepřítele.

Zajímavý je systém hrdinů, kteří vám výrazně pomohou při všech bitvách svými bojovými schopnostmi, ale i sesíláním různých druhů kouzel. Hrdinové sbírají zkušenosti, čímž postupují na vyšší úrovně, přičemž tou nejvyšší je úroveň desátá. Mohou také mít v držení šest artefaktů, které zvyšují hrdinovi statistiky, jako je například síla, obratnost, inteligence, životy a mana a kterých na své cestě najdou desítky, takže jsem si nejlepší šestku musel u každého hrdiny pečlivě vybírat.

Vývojáři z Blizzardu do hry znovu vložili kvalitní hudbu a samozřejmě také úchvatná herní videa, ale co si budu z W3 pamatovat nejvíce, je určitě skvělý český dabing. Všechny jednotky včetně samotných hrdinů totiž znovu pronášejí skvělé hlášky, jako je věta lidských dělníků "Zase práce", Arthasův výrok "Mrazivý smutek hladoví" nebo Thrallovo "Dabu", jenž se mi vryly do paměti a jen tak na ně nezapomenu.

Poprvé jsem se u nějaké hry smál při sledování závěrečných titulků, protože nejen že autoři měli obličeje různých jednotek a hrdinů, ale také si dali práci s vytvořením zábavné show, jenž má dokonce vlastní titulky.

Pro: první tři kampaně, hrdinové, hudba, herní videa, český dabing, závěrečné titulky

Proti: kampaň za temné elfy

+31

Warcraft II: Beyond the Dark Portal

  • PC 90
Datadisk ke druhému Warcraftu jsme s bratrem sehnali jednoho dne i s původní hrou v edici Battle.net v jednou nejmenovaném obchodě při návštěvě Olomouce. Byl to spíše bonus, protože jsme edici koupili kvůli W2, ale proč bychom se za něj zlobili.

Datadisk pokračuje v zajímavém příběhu tam, kde skončila původní hra, přičemž za každou rasu je k dispozici dvanáct nových misí a pět nových hrdinů, ale největší změnou prošla obtížnost, která narostla do nevídaných rozměrů a znemožnila mi tento jinak skvělý herní kousek dohrát. Drobnou kosmetickou změnou prošly také stromy, jenž se změnily na stejně velké houby, které přece jen navozují trochu temnější atmosféru.

Herní videa jsou znovu skvěle zpracovaná, a to intrem počínaje a outrem konče, hudba je také na dobré úrovni, a tak jediné v co doufám je, že se mi Warcraft II: Beyond the Dark Portal podaří někdy dohrát až do konce.

Pro: příběh, atmosféra, nové mise a noví hrdinové, houby místo stromů

Proti: místy neskutečná obtížnost

+17

Warcraft II: Tides of Darkness

  • PC 100
Druhý díl Warcraftu je mou nejoblíbenější real-time strategií mimo herní série Commandos, kterou řadím na trochu jinou kolej, protože se tam netěží suroviny a nestaví budovy.

Ve Warcraftu II se suroviny samozřejmě těží a navíc k nim mimo klasického dřeva a zlata přibyla také ropa. Ta se těží zajímavým způsobem ze skvrn na vodní hladině a já si vždy říkal, že kdyby to takhle šlo ve skutečnosti, havárie ropných tankerů nebo těžařských věží by vůbec nikomu nevadily.

Stavba asi patnácti různých budov u obou ras se zde objevuje také, přičemž každá z nich má svůj specifický zvuk. Podobně je tomu i u jednotek, vyrobených v těchto budovách, kdy každá pronáší nezapomenutelné hlášky. Díky nim jsem si zahrál i kampaň za lidi, kterou jsem předtím vůbec v plánu neměl. Hlášky Peasantů (lidských dělníků) jsou totiž tak dokonalé, že jich doposud několik používám v operačním systému místo standardních zvuků.

Nezapomenutelná jsou také kvalitní herní videa, kterými jsou vývojáři z Blizzard Entertainment proslulí, stejně jako líbivou hudbou, jenž si občas pouštím i v dnešní době, a protože si nevzpomenu na žádný zápor, který by mi znepříjemnil hraní, musím Warcraft II doporučit každému, kdo má rád RTS a ještě tuto legendu nehrál.

Pro: těžba ropy, zvuky budov, hlášky jednotek, herní videa, hudba

Proti: na nic si nemohu a také nechci vzpomenout

+21 +22 −1

Just Cause

  • PC 70
Městská akce Just Cause, která nachází svou inspiraci v sérii GTA, se odehrává v exotickém ostrovním státečku San Esperito a v roli nepřemožitelného Rica Rodrigueze, jenž pracuje pro CIA, jsem zde měl provést revoluci završenou svržením zkorumpovaného prezidenta.

Na první pohled mě zaujala obrovská rozloha, která později byla spíše na škodu, protože i když už jsem měl splněno pár hlavních a vedlejších misí a posbíráno pár skrytých bedýnek, docházelo k situacím, kdy jsem vůbec netušil kde se nacházím a až při pohledu na mapu přišlo zjištění, že jsem na úplně opačné straně státu.

Pohyboval jsem se převážně v džungli, kde sice nejsou žádná vozidla, ale mohl jsem si sem auto, motorku, vrtulník nebo loď (tu samozřejmě jen u vody) nechat přivést vrtulníkem. Ten mě také mohl dopravit k místu zadání některé z příběhových misí. Většina hlavních misí je zábavná, ale vedlejší mise, kterých je opravdu hodně, se pořád opakují, kdy je potřeba zabrat nějaké území pod nadvládou vojáků a vyvěsit tam revolucionářskou vlajku, nebo jsem musel vystřílet celou mafiánskou haciendu.

Hodně jsem využíval akrobacii, kdy se dalo při řízení auta efektním pohybem dostat na jeho střechu a skočit na auto druhé, které jsem následně ukradl a podobně se daly krást i vrtulníky ve vzduchu. Mohl jsem také využít hák a připoutat se k nějakému jedoucímu autu, přičemž jsem za ním pomocí padáku plachtil ve vzduchu.

Just Cause je hlavně o střílení, a to jak vojáků a mafiánů, tak i civilistů. Máte zde opravdu velkou volnost, ale problém je, že většina obrovské rozlohy je prázdná, a tak se můžete jen kochat krásami přírody. Přesto musím ocenit originalitu exotického prostředí a pár dalších zajímavých prvků, díky kterým hra vybočuje z průměru.

Pro: exotické prostředí, pár hlavních misí, doprava vozidel, akrobacie, hák a padák

Proti: příliš velká a prázdná rozloha, opakování vedlejších misí

+17

True Crime: New York City

  • PC 80
True Crime: New York City jsem si koupil před několika lety pouze za stovku, a přesto že je to jeden z mnoha klonů GTA, přichází s některými horšími ale i lepšími novinkami.

Vžil jsem se zde do role Marcuse Reeda, jenž byl kdysi na dráze zločinu, ale rozhodl se, že zanechá této činnosti a stane se z něho detektiv. Díky své minulosti má mnoho kontaktů s podsvětím a používá trochu drsnější vyšetřovací metody.

Hned na začátku mi hraní ztěžovalo zvláštní ovládání, které bylo rozloženo snad na celé klávesnici a při soubojích se dokonce používalo i mačkání prostředního tlačítka (kolečka) myši, což jsem v žádné jiné hře neviděl.

Později jsem si na toto ovládání trochu zvykl a užíval si plnění hlavních i vedlejších případů a pouličních závodů, přičemž jsem rozbíjel všechno možné, jak venku, tak i v interiérech domů. Ve speciálních školách jsem se také učil novým bojovým stylům které mi usnadňovaly plnění všech případů.

True Crime: New York City je kvalitní městská akce s poslouchatelnou hudbou a všem fanouškům série GTA ji mohu jedině doporučit, jako zajímavou alternativu.

Pro: hlavní i vedlejší případy, pouliční závody, bojové styly, rozbíjení okolí, hudba

Proti: zvláštní ovládání

+13