Není žádným tajemstvím, že Senua to má v šišce trochu pomotané a celý její svět je ze značné části produktem její vlastní psychózy. Tu tvůrci údajně studovali opravdu zevrubně tak, aby mohli věrně hráči přiblížit, co člověk trpící takovým onemocněním zažívá. A byť mě příběh samotný emocionálně nepoložil až tak, jak bych po některých nadšených a takřka ultimátních hodnoceních čekal, to zpracování vskutku unikátní je.
Hellblade: Senua's Sacrifice je více než cokoli jiného imerzivním walking simulatorem. Kromě chození a kochačkami z parádně vymodelovaného a měnícího se prostředí inspirujícího se severskou mytologií je tu hratelnost složená z mechanicky jednoduchých soubojů a runových hádanek, kde si hráč v herním prostředí pohrává s perspektivou. Věřím, že ne každého tahle jednoduchá smyčka dokáže zabavit, ale mě to s ohledem na kratší délku naprosto stačilo. Vypíchnout musím hlavně hrátky s portály a změnami prostředí, které byly svou plynulostí z technického hlediska tak impozantní, že jsem si musel najít, jaký designérský trik tvůrci na jejich vytvoření použili (aniž by výrazněji zatížili HW).
Druhá věc, která rozhodně zaujme, je způsob zpracování cutscén a nadabování. Tvůrci si dali na samotné Senue a její detailní hodně mimice hodně záležet. Většina cutscén je postavena na tom, že kamera jí doslova nesleze z tváře a neustále krouží okolo ní. O plně 3D zvuku už bylo řečeno mnohé, ale celý ten šeptavý ASMR způsob hereckého projevu, který vyloženě šeptá (nebo řve) hráči do ucha, v kombinaci s klaustrofobní kamerou působí velmi intimním dojmem a hodně napomáhá přímému napojení se na hlavní postavu a její pocity. I když na hráče často mluví i několik hlasů naráz, je to zpracováno tak dobře, že to není ani protivné a ani nepřehledné. Zneklidňující a stresující ano, ale ne protivné. A nejvíce cool věc na tom je, že to není jenom prostředek k vyprávění příběhu, ale slouží to i samotnému gameplayi namísto HUDu a různých ukazatelů. Hlasy s hráčem neustále komunikují, dávají drobné hinty při navigaci v prostředí a např. při soubojích upozorňují na nepřátele mimo zorné pole a blížící se útok. Hráč tedy nehraje čistě jen očima, ale i ušima. Fakt dobrý. Čistě technicky není dabing vždycky úplně stopro, občas jsou někde slyšet podivné výkyvy v hladině zvuku nebo změny v tónu hlasu, ale na to, že Melina Juergens neměla do té doby žádné zkušenosti ani s herectvím a ani s dabingem, tak je její syrový až do morku kostí se zažírající herecký projev vskutku impozantní a ocenění BAFTA za nejlepší herecký výkon obzvláště zasloužené.
Je trochu znát, že se nejedná vyloženě o tříáčkový titul, ale vizuálně hra vypadá nad poměry skvěle. A obzvláště se zapnutým ray tracingem, který ovšem zase trpí na slabší optimalizaci. Všechno je ale parádně ponuré a špinavé a zasazení do severského prostředí tomu náramně svědčí. Tvůrci herní dobu nenatahují žádnými zbytečnostmi a tak si hra drží neustálé tempo a svižně odvypráví přesně to, co odvyprávět chce. A zážitek to je, ne že ne.
The world is just illusion, trying to change you.
Pro: herecký projev, práce se zvukem, způsob vyobrazení psychózy skrze obsesi vzorci, atmosféra a vizuály, prostředí severské mytologie, intenzivní finále, doprovodný dokument
Proti: občas přeci jen trochu monotónní gameplay, horší optimalizace