Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Unravel

81
45 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > plošinovka *
logická > nezařazeno
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
09.02.2016 PCPS4XOne
Vývojáři:
Oficiální stránky:
http://www.unravelgame.com/
Unravel je pohádkově vypadající plošinovka od švédského studia Coldwood Interactive.

Ve hře budete hrát za postavičku nazvanou Yarny, která je vyrobená z jednoho klubka vlny. A právě tato vlna je ve hře jedním ze základních herních prvků, určených k překonávání menších i větších nástrah prostředí. To bylo inspirováno přírodními krásami Severní Skandinávie.

Příběh je vyprávěn zcela beze slov, točící se kolem dávno ztracených vzpomínek na ztracené členy rodiny. A Yarny je pouto, které spojuje všechny dohromady. Vývojáři se vyjádřili, že Yarny je reprezentace vazeb, které vážou milované osoby dohromady.

V roce 2018 vyšel druhý díl s názvem Unravel Two.


Poslední diskuzní příspěvek

Celou dobu hraní nadávám na ten šmejdskej červenej zámotek, který se neumí ničeho pořádně chytit a neumí plavat a teď jsem se přistihla, jak…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC --
Unravel tak trochu trpí způsoben, jakým se EA rozhodlo hru distribuovat. Je možno jej pořídit pouze na Originu, což zavřelo cestu pro spoustu hráčů, kteří s Originem nekamarádí. V rámci akce Origin Vault access jsem ale za 4€ dostal přístup k plné verzi a ačkoli mě demo nijak nenadchlo, plná verze mě naprosto odbourala.

Unravel je dělaný s pečlivostí a láskou a je to na něm kurevsky znát. Yarny je rozpohybovaný do posledního detailu a i bez výrazů ve tváři a bez hlasu je na něm poznat radost, strach, zděšení nebo úžas. Každá část hry je něčím unikátní a nic se tady neopakuje.

Autoři věnovali maximální pozornost technické stránce, které je prostě kouzelná. Některá pozadí sice jsou mírně pixelovité, během hraní to ale nijak neruší. Levely jsou tematicky hodně rozdílné a rozhodně nehrozí nějaký stereotyp. Společnou mají jen jednu věc - vypadají všechny naprosto libově.

A nezaostává ani hudební stránka, která je snad ještě lepší, než ta grafická. Samozřejmostí je úžasná hudba, ale to, co mě osobně uchvátilo nejvíc, jsou zvuky. Ťapkání Yarnyho na jednotlivých površích je uděláno s přesností na jeden ťáp, takže když Yarny běží po dřevěné podlaze a jednou nohou šlápne na roh koberce, naprosto přesně to poznáte. Možná to zní jako blbost, ale ukazuje to péči, s jakou se autoři hře věnovali.

Ovládání mi zpočátku přišlo trochu těžkopádné, jakmile mi ale přešlo do krve, pohyboval jsem se po levelech s lehkostí a naprosto přirozeně i na první průchod. Čas od času zazlobí fyzika nebo situace, ve kterých je nutno restartovat checkpoint, rozhodně se ale nejedná o nic frustrujícího a i takový plošinovkový neumětel jako já, s pokořením neměl žádný problém.

Unravel je krásná hra, která brnká na nostalgickou notu a snaží se vyprávět minimalistický příběh, který vezme za srdce. Rozhodně kvůli němu stojí nainstalovat Origin a vyzkoušet ho...

Hodnocení: ✰✰✰✰
+24
  • PC 85
Tento text jsem pojal netradičně, nejedná se tedy o běžný můj komentář, ale po dohrání Unravel jsem své pocity napsal do tohoto rýmovaného textu. Je to neskutečná hra, která ví jak na lidské emoce a city, kdy přes svoji úchvatnou grafiku vypráví prostý příběh ze života jedné rodiny a jejich vzpomínek a zážitků.

Yarny byl jen malé klubíčko,
jeho rudá barva zahřála však srdíčko.

Putování krásnou krajinou,
málokdo by vyměnil za jinou.
Strasti a překážky,
občas to i bylo na přášky.

Přesto vlnka zvládla mnohé,
uvázat k sobě hlavně to dobré.

Je to příběh života,
kde je láska k rodině a ochota.

Mnohé se tu stalo a událo,
nic však v toku času není nastálo.

Vzpomínky jsou tu krásné,
co člověka nutí napsat básně.
+19(21-2)
  • PC 95
Rodinné puto, príroda a vzťah človeka k nej, spomienky, strata milovanej osoby, cesta životom.

Unravel je krásna hra. Graficky je to veľmi príjemné a vydarená hudba perfektne dotvára atmosféru. Dobrodružstvo hlavnej postavy povedie cez všetky ročné obdobia, prostredie sa stále mení a zaujímavých nápadov je dostatok až do konca. Nenudil som sa ani chvíľu.

Je to plošinovka na štýl Limba, čo znamená, že treba čakať skákanie, pasce a hádanky. Unravel však pridáva svoj originálny herný prvok a to je klbko vlny. Hlavná postava sa svojou chôdzou stále odmotáva a keď sa jej celé klbko minie, nemôže sa pohnúť ďalej. Hádanky sú na tom založené počas celej hry. Checkpointy sú kúsky vlny, ktoré si Yarny na seba namotá a môže tak postupovať ďalej. Vie si z nej spraviť mostíky pre dôležité predmety, trampolínu alebo povraz, po ktorom môže liezť. Tým, že sa stále menia prostredia a všade sa nachádzajú nejaké iné prekážky je hra stále svieža.

Hra ponúka množstvo prekvapení a milovníci zvierat si prídu na svoje. Niekoľkokrát počas hry s nimi prídete do konfrontácie a je to vždy svieže a dobre vymyslené.

Raz som mal jeden grafický bug, kvôli ktorému som párkrát umrel, ale našťastie mi to výraznejšie nezabránilo v postupe hrou. Občas nahnevá aj fyzika, keď vás padajúce objekty zabijú aj vtedy, keď sa vás skoro nedotknú. Manipulácia s klbkom chce trochu cviku, ale určite to nie je nič náročné.

Unravel patrí k vrcholom žánru a som z neho nadšený. Ide si vlastnou cestou a nekopíruje ostatných, no vďaka jeho kvalite som si pri hraní spomenul na Limbo, Ori and the Blind Forest alebo Brothers: A Tale of Two Sons.

Dohranie mi zabralo niečo cez 6 hodín.

Pro: Hudba, grafika, nápady, emócie, príroda, myšlienka...

Proti: Len nejaké drobnosti, no nič dôležité

+16
  • PC 90
Unravel je hra dělaná srdcem. Krásná hra od úvodního levelu až do finálního výšlapu. Krásná nejen po vizuální stránce, ale i po té obsahové.

V Unravel se hráč se vtělí do malé postavičky stvořené z klubka červené vlny. Yarny, jak se příhodně ona postavička jmenuje, cestuje malebnou severskou krajinou a sbírá střípky vzpomínek do rodinného alba. Toť ve zkratce příběh hry.

Unravel je mírně logickou plošinovkou, kde je cílem hlavní postavy, ostatně jako u každé jiné plošinovky, dojít z bodu A do bodu B. Cestu Yarnymu znepříjemňuje jednak ráz krajiny, jednak roztodivné lidské konstrukce a čas od času dokonce i místní fauna. A vypadá to celé skvěle. Yarny je úžasně rozpohybovaný, každý z jednotlivých levelů má svůj osobitý ráz a logiku. Nikdy se nic neopakuje a nikdy jsem neměl pocit, že bych nějaký úsek procházel jen tak na volnoběh, tedy jen abych už to měl rychle za sebou. A to i přestože je hratelnost je v zásadě strašně jednoduchá. Yarny chodí, skáče, vystřeluje vlnu (podobně jako Spiderman pavučinu), může ji namotávat na různá místa a utvořit si houpačku či most. Občas bych asi ocenil větší rozmanitost úkonů, ale to bych už asi byl hnidopich. Unravel je i tak zatraceně zábavná hra a může za to především nápaditý design prostředí, přesné ovládání a již zmiňovaná krásná grafika. Tu bych ale ještě rozvedl.

Unravel je dost možná nejhezčí plošinovka, jakou jsem kdy hrál. Prostředí je vypiplané do posledního detailu. Tráva či sníh reaguje na Yarnyho pohyb. Yarny se naopak přizpůsobuje prostředí a jeho pohyby velmi dobře budují silný immersive pocit z hraní. Už jen to, že zvuky Yarnyho ťapkání jsou dělané pro každou nožičku zvlášť a to i v závislosti na typu povrchu, dělá strašně moc. Příjemnou melancholickou atmosféru doplňuje i boží soundtrack evokující severské motivy podobné například těm z Brothers: A Tale of Two Sons. A i když se místy trochu opakuje a občas až příliš burácí, do konce hry mě nedokázal omrzet a volume doleva pro mě neexistovalo.

Abych to nějak shrnul. Unravel je skutečně s láskou a pečlivostí dělaná hra. Je to z ní cítit z každé obrazovky, z každé animace a z každého záběru. Technicky je to AAA titul každým coulem, pocitově to má naopak vše charakteristické pro indie tvorbu. Trochu mě tedy zaráží, že se hra do distribuce dostala skrze EA. Origin je v tomto případě totiž asi dost omezující a hře by rozhodně více slušel Steam či alespoň DRM free forma distribuce. Každopádně, rozhodně bych si nechal líbit nášup, málokterá hra totiž dokáže v hráči vzbudit podobné pocity. A v někom dokonce i básnického ducha. :)

Pro: má to duši, hratelnost, detailní prostředí, animace, odezva ovládání roztomilý Yarny, hudba, tempo hry, příměřená délka

Proti: vzpomínky by mohly být o něco doslovnější

+16
  • PC 40
Tak tohle bylo utrpení. Nechal jsem se nalákat roztomilým trailerem z loňské E3 a podobně jako u Never alone jsem byl zklamán konečným provedením. Ale zatímco Never alone je špatné hlavně technicky, Unravel nedává smysl vůbec v ničem.

Hrajete za cosi, co se podle internetů nějak jmenuje, ale já tomu říkal Kuky. Jste prostě smotek nějaké látky, přičemž podobně jako Spider-Man dokážete kus látky vystřelit a zachytit se za jiné kusy látky. Také můžete vázat uzle. A to jsou veškeré fíčury této hry.

Grafika vás omámí, vlezlá hudba otráví (ihned jsem ji musel vypnout) a herní prvky zezačátku nabudí, ale stereotyp se dostaví neskutečně brzy. Úkony se neustále opakují, furt dokola děláte uzly, abyste z nitě utvořili trampolínu, která vás vystřelí do výšin. Samozřejmě ta trampolína lze udělat jen tam, kde vám tvůrci dovolí, takže o nějaké svobodě v hratelnosti nemůže být řeč.

Vychytaná fyzika vám občas umožní dělat psí kusy, ale hrozně málokdy.

Hra vás nutí pořád čekat. Hlavní menu není menu, ale dům, po kterém se musíte pohybovat, abyste spustili misi. Mise spustíte tak, že se dokodrcáte k nějaké fotce a pak se záhadným teleportem přenesete přímo do ní. Během pobíhání „ve fotce“ a vázání uzlů se na pozadí občas ukáží jakési výjevy (rodiče s dětmi jdou na výlet, dvě lesby se objímají, někdo čistí jezero od splašků), jejichž smysl jsem úplně nepochopil, ale patrně se jedná o činy a zážitky famílie, v jejichž domě Kuky řádí.

Což mě absolutně nezajímá! Co je tohle za příběh? A musí tam vůbec nějaký být?

Abych se vrátil k tomu neustálému čekání - furt se na něco čeká. Než se Kuky zvedne poté, co spadne, než sebere na konci mise kus látky, který pak přilepí na fotoalbum (???), než do něj vstoupí světýlko, ve které se mění zmíněné výjevy (???), než světýlko vyletí do vzduchu poté, co Kuky dokončí misi (???), proč? Mimochodem proč tam jsou ta světýlka, to je další z mnoha otázek. Asi aby mohly být v poslední misi a ukázat tak hráči po 5 hodinách hraní že to šlo i jinak, zábavněji! No, co se dá dělat, ale mám to za sebou.

#Herní výzva 2016 - bod č. 2

Pro: grafika; zimní prostředí

Proti: to prostředí se mohlo střídat častěji; hudba; nudné; nesmyslné; zbytečně ňuňu

+5(8-3)