Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Fallout

  • PC 95
Falloutovskej svět, kterej nám v této hře prvne předestřeli, mě v té době naprosto pohltil. Skvělej systém vývoje postavy, herní svět reagující na činy postavy, ohromná znovuhratelnost, super dialogy.
Souboje na kola sice není to, co bych nějak vyhledával, ale ve Falloutu to prostě mělo něco do sebe. Moc rád jsem četl herní hlášení - občas i vtipný - např.: kriticky jsi minul a přitim náhodně zasáhl :)

Nakonec dám výbornejch 95%, protože na absolutní hodnocení, přecejenom dsáhla až vymazlená dvojka.

Pro: herní svět, design, znovuhratelnost, dialogy, atmosféra, vývoj postavy, odlišná hra za různé typy postav

Proti: systém na kola mi tak úplně nesedl, postava by mohla být schopna pohybovat se přímo nahoru/dolů - ne "cikacak", nemožnost běhání někdy otravovala.

+19 +20 −1

The Suffering: Ties That Bind

  • PC 70
Druhý Suffering, který je v některých pasážích lepší a v některých horší než první díl, jsem rozehrál nedlouho po druhém dohrání jedničky, ale protože nebylo moc času, dokončil jsem jej až nyní.

Torque se spolu s monstry přemístil z ostrova Carnate, kde byla spousta přírodních lokací, do města Baltimore, které již není tak děsivé, ale jelikož jsem mohl nést najednou jen dvě zbraně, což znamenalo velmi omezený počet nábojů, strach se občas opravdu dostavil. Uvítal bych automatické přehazování vybitých zbraní na nabité, abych necvakal kohoutkem jen tak na prázdno a možnost nést navíc chladnou zbraň, jakou byla má oblíbená trubka či sekera.

Z nových monster, která nepovstala z vězňů a dozorců jako v prvním díle, ale ze ztracených existencí z okraje společnosti, jako jsou vrazi, feťáci či žháři, se mi nejvíce zalíbil Gorger, který mi vzdáleně připomínal Regurgitatora z Diabla II.

Vcelku dost se zvýšil počet lidských nepřátel, a tak hra místy připomíná klasickou 3rd person či 1st person akci, jelikož šlo jednou klávesou přepnout na pohled z vlastních očí, což ještě umocnila regenerace zdraví a nemožnost brát si Xombium, jenž ho doplňuje, s sebou.

The Suffering: Ties That Bind je důstojné pokračování svého předchůdce navazující na započatý příběh, který zakončuje, a i když mi zde trochu chyběla možnost vracet se do předešlých lokací, která byla v předchozím díle, byl jsem po dohrání tohoto titulu vcelku spokojen.

Pro: omezený počet zbraní, trubka, nová monstra (Gorger), pokračování a zakončení příběhu

Proti: méně děsu, místy klasická 3rd person či 1st person akce, nemožnost vracet se do předešlých lokací

+19

Need for Speed: Most Wanted

  • PC 65
"Better than I'd fear, worse than I'd hoped. "

I když jsem v NFS sérii nováčkem, od další závodní hry Criterion Games jsem měl velká očekávání. Po přečtení úvodních diskuzních příspěvků i odehrání pár desítek minut přišla studená sprcha. Přesto jsem na hru nezanevřel a objevil i její pozitivní stránky.

Z počátku mě zaujalo nezvyklé ovládání. Pokud jsem chtěl odbočit do málo nebo hodně ostré zatáčky, všechno bylo v pohodě, ale při pokusu zajíždět pravé úhly jsem se skoro vždy o něco rozbil. Ale ve chvíli, kdy jsem pochopil, že mě hra vyloženě nutí neprojíždět zatáčky čistě, ale otírat se autem o mantinely a jiné pevné překážky, se moje výkonnost dosti zvedla. Proto pro úspěšně absolvování hry je nutné se naučit kdy použít klasickou brzdu, kdy ruční a kdy se otřít o mantinel.

Dalším aspektem byly grafické detaily a jejich nastavení. Anti-Aliasing zde není, proto jsem se celou dobu musel dívat na značně zubatou hru. Přehnaný bloom se naopak vypnout nedá, ale nejvíce mě naštvaly efekty prachu a vody na obrazovce jako vystřižené z novějších Call of Duty a jejich efekt krvácení. Ale zde rozhodně neměly místo, protože jsem nehrál z kabiny řidiče ale z 3rd pohledu!

Do jisté míry hra kopíruje Burnout Paradise. Je zde jedno velké město s několika typy závodů, je možné ničit billboardy a ploty, nachází se zde rychlostní kamery, a pokud chce hráč další auto, musí na něj nejprve natrefit. Tentokrát se ale neprohánějí městem, pouze stojí zaparkované na určitém místě, jakmile k němu hráč dojede, začne mu patřit. Na první pohled je jich více než sto, ale některá se dají najít vícekrát, a hráči tak pouze přibývají místa, odkud se s nimi může rozjet. Také jsem byl rád, že již nemusím sledovat sešrotování soupeřů v nepřeskočitelné animaci. Bohužel animace vlastního zničení zůstala. Rovněž do soupeřů a policistů můžu narážet, co to jde, ale když jen trochu zaškobrtnu o civila, hned se o něj rozbiju.

Každé auto má 5 závodů, po jejichž dojetí na první nebo druhé místo se odemkne volitelný upgrade vozu, jako jsou např. pneumatiky, podvozek, karoserie ale i nitro, které tak nepochopitelně není v základní výbavě. Nutnost je odemykat s každým novým autem je přinejmenším dosti otravné. I když vývojáři přišli s informací, že každé auto má unikátní sadu závodů, časem se začnou opakovat. A to ať už se jedná o sprint race (klasický závod), circuit race (zajet 2x-3x daný okruh), speed run (dosáhnout co nejvyšší průměrné rychlosti) nebo ambush (únik policistům). Pět ale může být i dost málo, protože pokud si oblíbíte jedno konkrétní auto a budete jich s ním chtít najezdit závodů více, nebudete mít kde (kromě kampaně).

Pokud během projíždění po městě a nedodržování pravidel silničního provozu nebo během některých závodů narazíte na policisty, aktivuje se dodatečný mód Hot Pursuit během kterého se vás policisté budou snažit zastavit. S přibývajícím časem, co vám budou na blízku, bude i narůstat tzv. heat level, který indikuje, kolik policistů vás bude nahánět, jak moc budou dotěrní, počet hřebových pásů a sílu zátarasů. Jedinou možností jak se jich zbavit a nenechat se při tom chytit je zmizet na dostatečně dlouhou dobu z jejich dohledu. Pouze je zničit nestačí, protože je zpravidla okamžitě nahradí další policejní vozy. Přesto tyto honičky patří k tomu nejlepšímu, co hra může nabídnout. Nahnat na sebe mnoho policejních vozů a pak se jich snažit zbavit je příjemný adrenalinová zážitek. Hluchá místa se zde naštěstí téměř nevyskytují.

Protože jsem svoji první naháněčku přehnal tak moc, až mě začala nudit, rozhodl jsem se ji rychle ukončit. Ale ouha! S vysokým heat levelem a relativně pomalým autem jsem se policistů nemohl zbavit. Proto jsem zastavil, nechal se zatknout a čekal na důsledky. Těch jsem se ale nedočkal, mé auto bylo restartováno na své parkovací místo a autolog mi oznámil, ať se příště nenechám chytit. A ani další zatčení se nijak nelišila. Pouze jsem při nich přišel o SP body za poslední Hot Pursuit.

SP (=Speed Points) body, které hráč získává za všelijaké možné aktivity, jako jsou např. vítězství v závodech, vylepšování upgradů, ničení policistů nebo plnění achievementů nejen symbolizují hráčův postup hrou, ale hlavně umožňují přístup k hlavnímu módu hry - Most Wanted závodům.

Tato kampaň o 10 tratích proti desítce nejsilnějších protivníků představuje vrchol hry. Cílem je vyhrát duel proti soupeřově speciálnímu autu a po dojetí ještě jeho auto sešrotovat. Aby to ale nebylo tak jednoduché, celou dobu závod znesnadňují všudypřítomní policisté, jejichž častou a nepříjemnou zbraní je hřebový pás. V případě najetí na něj dojde k protržení pneumatik (proti kterému žádný upgrade vozidlo neochrání) a citelnému snížení rychlosti. Na rozdíl od jakéhokoliv jiného poškození nedojde k restartu auta na trať s drobnou časovou ztrátou. Jedinou možností opravy je zajet do autoopravny. I když je oprava okamžitá, je jich kolem tratí spíše poskrovnu. Proto jedinou inteligentní variantou je restart celého duelu.

Dlouho jsem si říkal, proč na ně můj soupeř taky někdy nenajede, dost by mi to pomohlo v jeho stíhání. Až se nakonec vhodná situace naskytla. Jel jsem těsně za ním a hodně na něj přitom dotíral, čímž se nestačil pásu vyhnout, najel na něj a... NIC. Ať žije férovost.

Naopak pokud po celou dobu držíte se soupeřem krok, ale nemůžete ho předjet, tak na posledním kilometru viditelně zpomalí a nechá vás vyhrát. Přesto je třeba býti dosti obezřetný, protože konce duelů se odehrávají na nezvyklých místech jako je pláž, zkratka nebo vodní kanál, kde jen těžce budete předvídat zatáčky.

I když jsem v průběhu hraní pociťoval, že odemknuté Most Wanted vozy se postupně zlepšují, cítil jsem, že mi chybí nějaké supervýkonné auto. Zlom na sebe nenechal dlouhou čekat. Odemkl jsem 3. nejrychlejší, a moje nejoblíbenější z Need for Speed: Hot Pursuit, auto – Bugatti Veyron, o němž jsem doufal, že ho také nepokazili. Naštěstí ne. Jeho sílu, akceleraci a rychlost úplně zbožňuji, jen ta odolnost není to pravé ořechové (a bohužel stojí milión liber, jinak bych si ho hned koupil). Vydrželo mi až do konce, poslední dvě Most Wanted auta mě o své velkoleposti nijak nepřesvědčila.

S novým elánem jsem se rozhodl ukázat policistům zač je toho loket a začal je úmyslně vyhledávat, ničit a ujíždět. A když sem se rozhodl Hot Pursuit ukončit, prostě jsem jim ujel. Neměli na mě ani omylem. Payback is hell.

Byla to pěkná náplast na úvodní zklamání, ale protože každá zábava jednou začne nudit, dokončil jsem kampaň, otestoval Koenigsegg Agera R a hru vypnul. Autolog ukazuje necelých deset hodin a já nějak nemám potřebu se ke hře vracet. Ale své fanoušky si určitě najde.

Pro: Kampaň, naháněčky s policisty, Bugatti Veyron

Proti: Stereotyp, nastavení grafiky, nitro není v základní výbavě, poškození hřebovými pásy

+19 +27 −8

Ridge Racer Unbounded

  • PC 70
Výborná hra, která aspoň pro mě měla tvrdý začátek, kdy mi chvíli trvalo, než jsem se ji naučil hrát a než mě začala pořádně bavit, ale vyplatilo se. Závody jsou dost akční, líbí se mně i další módy oživující hratelnost jako drifty, stunty nebo ničení nejvíce aut v časovém limitu (připomnělo mi to policejní misi v Carmageddonu :)) I když mód běžných závodů s "nitrem" tolik zábavný není.

Level design se mi hodně líbil, i když se po čase zdají městské tratě hodně podobné a jedinou změnu při hraní tak zajišťují herní módy. Zničit se dá opravdu skoro vše. Grafika příjemná, hudební stránka taky ke hře sedí.
Líbí se mně, že postupem hry obtížnost neklesá, jako je tomu u těchto her někdy zvykem, ale drží se pořád vysoko.

Bohužel se mně zdá trochu nedoceněná, asi proto, že trvá, než se do ní člověk dostane. Další nevýhodou může být vysoká cena.

Rozhodně tuto hru doporučuju. Ikdyž na tom pracoval BugBear, s FlatOutem bych to nerad srovnával. Ridge Racer je mnohem arkádovější a tak se na něj dívám jinak. Přesto u mně patří k nejlepším závodním hrám.

Pro: Zničitelné prostředí, grafické zpracování, design tratí, více typů závodů

Proti: hodně podobné tratě, nevýhodou může být vysoká obtížnost, běžné závody s "nitrem"

+19

Sniper: Ghost Warrior

  • PC 60
Příběh je předvídatelné akční béčko bez špetky překvapení nebo nečekaného zvratu. Rád bych ho přirovnal k nějakému filmu ale na žádný si nemohu vzpomenout. A to je asi to nejlepší přirovnání. Příběh je prostě z kategorie "Shlédni a zapomeň".

Hra samotná trpí hromadou chyb. Nemyslím teď takové ty bugy, kdy to vývojáři mysleli vlastně dobře, jen se to nepovedlo naprogramovat, nebo se tam vloudila chybka. Tady je podle mého názoru dost prvků, které jsou prostě od začátku blbě nadesignovány. Chcete příklady? Prosím...

Ačkoliv některé mise na sebe přímo navazují. Hra vůbec nerespektuje jaké mám vybavení a zdraví. Bez ohledu na to, že mise skončila na opuštěné pěšině ve skalách a další mise začíná na tom samém místě a přímo navazuje, mám najednou defaultní pušku, ačkoliv jsem jí před hodinou nechal v nepřátelském táboře a vyměnil za Dragunova, a tři lékárničky, ačkoliv jsem jich před minutou měl pět.

Součástí hry je i sbírání "Secretů", jakýchsi notebooků, z nichž získáte další informace o příběhu, představují vlastně jakési zprávy z druhé strany. Pokud ovšem nějaký najdete tak se akorát dozvíte, že jste našli secret. Pokud si ho chcete přečíst. Musíte uložit misi, vyskočit do menu, ukončit rozehranou hru, vyskočit do dalšího menu, otevřít menu s uloženými Secrety a nalistovat ten poslední a pak si ho přečíst. No není to drbání levou nohou za pravým uchem? Proč sakra ta zpráva nemůže vyskočit hned? Samozřejmě jsem se na to většinou vykašlal a hrál dál. Secrety jsem si pak četl až když jsem s tím chtěl skončit tedy třeba o dvě mise dál, to vám ale už ty zprávy většinou nic nového neřeknou...

Thellwin popisuje v posledním odstavci svého komentáře jeden z nestupidnějších okamžiků této hry, což byl i důvod proč s tím seknul. Garret pak v diskusi tvrdí, že je to bug, na který použil nesmrtelnost. Pouštím se teď na velmi tenký led spekulací, ale na mě ta situace dělá dojem, že to není bug, ale naprosto zhovadilý záměr. Ano v určité chvíli začnete dostávat jeden zásah za druhým, v pravidelných několikavteřinových intervalech, bez ohledu na to, kde a jak se kryjete. Já se v panice dokonce tryskem vrátil k nejbližšímu baráku, uvnitř jsem sebou flákl na zem takže na mě nebylo odnikud vidět, a přesto jsem pořád schytával zásahy. Taky jsem si myslel, že je to bug, pak mě ale v zoufalosti napadlo, se na to prostě vyfláknout a úprkem pádit do místa, kam mě hra sama naváděla. Cílem bylo kulometné hnízdo na kopci, jakmile jsem tam doběhl, zásahy zničehonic přestaly!!! Následuje ovšem akční pasáž, kdy zhruba dvě minuty musíte bránit toto hnízdo proti nájezdům nepřátel. A tady mi to došlo. Kurňa nechtěli mě oni tímhle přiblblým způsobem připravit o nějaké lékarničky, aby ta následující pasáž, byla trochu obtížnější???

Co mě osobně ale vytáčelo asi nejvíc byl naprosto dementní pohyb postavy. Jako správný "ghost warrior" se plížím vysokou trávou. Přede mnou leží 20cm vysoký balvan. Postava se o něj zarazí a dál ani hnout. No nic jdu do podřepu, že to přelezu. Postava ani hnout. Opatrně se rozhlídnu, jestli mě náhodou někdo nemůže vidět. Vzduch čistý, tak se postavím, že ten kamínek překročím, a nic. Jestli si teď myslíte, že jsem narazil na neviditelnou bariéru, o kterých se už ostatní komentátoři rozepsali dost, tak vás musím vyvést z omylu. Protože když jsem poodstoupil, rozběhl se a skočil, tak jsem tímto atletickým výkonem konečně ten šutřík překonal!!! A to se opakuje skoro při každé terénní překážce (kámen, molo, trubka, deska, apod.) o výšce 10cm a více.

Faktem ovšem je, že opatrné plížení a pečlivé krytí hra moc nevyžaduje. Tím by se sice mohla omluvit má předchozí výtka. Nicméně v mém případě je to naopak výtka další. Někdo tu v diskusi psal že to proběhl asi za 4,5 hodiny a já mu to věřím. Mě to trvalo třikrát déle, ale jen proto, že mě to krytí a plížení prostě baví, i když to hra nevyžaduje. Ale která jiná hra by toto měla vyžadovat, než ta která je na tomto principu postavena a ještě si dá do názvu "Ghost Warrior"...

Nastavení obtížnosti mi taky dvakrát nevonělo. Hrál jsem na střední obtížnost, ale asi jsem klidně mohl hrát na Hard. A to mě vždycky trochu štve, když první průchod hrou můžete bez problému zvládnout na nejtěžší nastavení obtížnosti. Chování AI bylo naprosto nepřirozené, jak už tu několikrát bylo zmíňeno. Někdy jsem odstřelil chlapa v hloučku a ostatní si toho vůbec nevšímali. Jindy jsem to zopakoval z obrovské vzdálenosti a pečlivě ukrytý, a tentokrát mě naprosto nesmyslně okamžitě dostali dávkama ze samopalů. Žádná sláva.

Do hodnocení grafické stránky se radši moc pouštět nebudu. Mě se to docela líbilo ale přece jen jsem to hrál na mé 5 let staré sestavě, takže toho měla plný brejle. Jen snad zmíním trochu zvláštní optimalizaci. Když jsem si totiž nastavil skoro na všem vysoké detaily, tak se mi podle FRAPSu frame rate pohyboval kolem 15fps. Kupodivu to bylo pořád plynulý a při tomto nastavení jsem to i celý dohrál. Když jsem ovšem detaily výrazně ořezal, tak FRAPS se dostal někam k 18 max 20fps ale grafická podoba byla nesrovnatelně horší...

Hudební stránka mi přišla docela povedená, akorát jsem si nezvykle často uvědomoval, že tu ústřední melodii jsem už slyšel mockrát. Takže tý hudby by tam mohlo být více a mohla být rozmanitější. Přece jen, když si člověk hraje na odstřelovače, nějaké hudby by si ani neměl všimnout...

K celkovému hodnocení bych měl asi zmínit multiplayer, ale já ho moc nehraju a tady jsem ho ani neměl chuť zkoušet, takže mé hodnocení se týká čistě singleplayerové části.

Co dodat. Kdybych to koupil za plnou cenu, tak si teď rvu vlasy, ale za ty dva dolary, co jsem za to dal, to zas nebyla tak hrozná koupě...

Pro: Hra na odstřelovače, Headshoty, Hudba, Ovládání

Proti: Pohyb přes překážky, Chyby v designu hry, Příběh, Obtížnost

+19

Dead Space

  • PC 95
Dead Space pokořen - už název téhle hry jasně předznamenával, že půjde o můj šálek kávy - nějak mám na survival-horory z vesmíru slabost. Když jsem se potom z recenze dozvěděl, ža hlavní hrdina není ultratvrďáckej bijec superspacemariňák s kanónem v ruce, nýbrž inženýr - opravář již jsem dopředu plesal. A hned dodám, že ne nadarmo.

Příběh jsem až na malý drobnosti (je nutná zrada vašeho kolegy v každé hře?), prosím pěkně, SEŽRAL. Opravdu u mě DEAD SPACE v tomto aspektu boduje v maximální výši. (kolikrát jsem skutečně zapochyboval o osudu Nikole a několikrát mě autoři dokázali zase zviklat zpět k názoru původnímu - skvělá práce)
Atmosféra je potom doslova dechberoucí: Výbornej design lodi, temný textury, dobře zpracovaný pohyby hlavní postavy (když jsem z posledním dílkem života uháněl k obchodu koupit lékárnu, Isac se realisticky pomotával a povzdychával!), bezchybná zvuková stránka. Toto vše dohromady s příběhem dává hře neuvěřitelně tísnivou atmosféru, kdy bojujete neustále o holej život a v podstatě všechny "úkoly" jsou spíše jediný naděje na vaši záchranu - survival horor jak má bejt a tempo zdaleka neztrácí, ale nabírá až do poslední scény!

Poslední boss mi snad jako u první hry vůbec přišel vceku COOL (S takovym monstrem jsem snad ještě neměl tu čest) a závěr vůbec patří k tomu nejlepšímu co hra nabízí.

Výběr zbraní mi moc nesedl, ale naštěstí je plně na hráči, který kousky bude/nebude využívat a vylepšovat. Zůstal jsem tak u základní nejuniverzálnější plazmové řezačky a sympatické pulzní pušky - více jsem za celou nepotřeboval. Naštěstí se náboje v naproté většině generují podle toho, co máte u sebe, takže jiné náboje než se vám zrovna hodí pomalu ani nenacházíte - sice neralistické, ale rozhodně user-friendly.

To, že máte k dipozici inventář jisté velikosti jsem přijal s upřímným povděkem, avšak stejně se to potom zvrhlo v "beru všechno at je to co chce" a nedostatek místa jsem pocítil asi jen 2x. Takže škoda, že tuto stránku autoři nepropracovali detailněji, aby člověk musel u sběru předmětů skutečně přemejšlet a ne jen automaticky pomačkávat tlačíkto USE.

Moc mi osobně nepadla do oka ani stáze. Nicméně, tyto šlo při soubojích zcela ignorovat a tak jsem ji používal jen na předměty a v situacích, kde to hra přímo vyžadovala, takže mi příliš nakonec nevadila. Stejně jako debilní tlačítko navádějící tupé hráče po lince kam má přesně jít jsem nevyužil ani jednou. Proč si kazit hru???

Ačkoli mi na hře nesedlo tak úplně všechno, mě zajímá především atmosféra, design a příběh - jak uvádím ve svém profilu - a v těchto aspektech DEAD SPACE vítězí!
Strhávám tedy závěrem symbolických 5% z maxima, za přílišnou jednoduchost v oblasti postupu - hra příliš vede hráče za ručičku a ani nepoužívání tlačítka pro ukázání správného směru hru v tomto směru příliš neztíží, bohužel.

Pro: Atmosféra, zvuková stránka, gradující příběh, strach, design, absence HUDU, RPG prvky, bezgravitační fáze hry

Proti: Pohyb nešel přenastavit na šipky! (ano opravdu - WSAD jsem použil prvně a doufám naposled), mohlo být delší, příliš jednoduchý postup hrou

+19

Warcraft III: The Frozen Throne

  • PC 95
Tak hned na začátek se musím trapně vyznat ze svých hříchů. Dušoval jsem se, že The Frozen Throne dokončím na nejtěžší obtížnost. Bohužel, moje schopnosti nebyly dostačující. Ve skrytém levelu jsem použil cheat doplňující peníze, v levelu se Sylvanas jsem použil asi na pět vteřin God Mode a v posledním a před-předposledním kole za Undead jsem si snížil obtížnost na Normal. Věřím, že všechna kola až na poslední bych byl schopen po drahných pokusech dohrát na nejtěžší...ale poměr zábavy ku vytočenosti už byl moc nakloňen v neprospěch zábavy. Dám si za to 30x "Lich Kingu, jenž dlíš na trůně" a budu tuze smutný.

The Frozen Throne je pekelně dobrý datadisk. Kampaň za kteroukoliv rasu můžu s klidem nazvat skvělou. Příběh prostě nedělá ostudu původní hře, ba ji možná v některých částech ještě převyšuje. Do hry přibylo pár nových jednotek a hrdinů; všichni pečlivě vybalancovaní a zajímaví. Některým stávajícím jednotkám přibyla sem tam nová schopnost, či je lze nějak vylepšit. A samotné mise se vyznačují opravdu velkou úkolovou variabilitou, takže se nebojím říct, že tahle hra dokázala vyždímat z žánru rychlé strategie první, poslední.

Když pominu také několik nových budov, nemohu zapomenout na "skoro plnohodnotnou" nehratelnou rasu Naga, která mi svými nechutně silnými jednotkami totálně kazila plány skrz naskrz celou kampaní. A pak, když jsem za ně hrál, jsem zjistil, že jsou vybalancovaní také. Ostatně všichni, proti komu jsem hrál mi přišli nechutně silní a pak se ukázalo, že jsem prostě špatný stratég, hráč a vůbec všechno.

Přibyla rovněž spousta nových creepů, artefaktů, run, vedlejších questů v misích...tak si říkám, že tohle by měl být vzor pro datadisky k čemukoliv. Vylepšit to staré a přidat spoustu nového. Co mi tam trochu nesedělo, byla bonusová kampaň za Orky. Ne, že by byla špatná, jen mi přišla jako nějaký trénink na World of Warcraft.

Jediná věc, která mě štvala, byla dost velká nevyrovnanost obtížnostních stupňů. Na nejtěžší obtížnost pro mě byly některé mise skoro nehratelné a na normal mi zase přišly jako dětská hra. Také trochu zamrzí, že jsou přítomny pouze dvě CGI animace...to ale vyvažuje fakt, že jsou kulervoucí až vstávají vlasy na hlavě.

Takže Warcrafte, tvůj třetí díl jsem si naplno užil a tvůj čtvrtý díl už určitě dohraju na nejtěžší obtížnost i s datadiskem. Takže už aby ses ukázal...

Pro: Nutnost strategického myšlení, nové jednotky, nové...všechno!, super příběh, vyváženost jednotek, zkratky

Proti: Snad jen moc velký skok mezi obtížnostmi

+19

Chrome: SpecForce

  • PC 70
Zatímco první Chrome byl pěkně vypadající, ale vcelku mizernou střílečkou, druhý díl je na tom o poznání lépe. Tvůrci se poučili ze svých chyb a notně upravili akční stránku, která je tentokrát na mnohem lepší úrovni a směle může konkurovat i tříáčkovým titulům té doby. Na první pohled vypadá, že je vše při starém, ale na pohled druhý je vidět, že se hra pohnula velkým krokem kupředu.

Zejména tedy po stránce hratelnosti. Mise jsou tentokrát více lineární, svižnější a neválčí se na takové vzdálenosti, jako dříve. Je to rozhodně klad, tentokrát už jsem neměl problémy nepřítele trefit. Tvůrci ale i přesto zachovali jistou volnost pohybu. Naopak mě trochu mrzelo, že se Specforce odehrává jen na jedné jediné planetě. Tou je džungloidní Estrella a upřímně řečeno, teď už ani pořádně nevím, proč jsem tam vlastně byl. Jediné, co si pamatuju je, že jsem prošel několika rozličnými prostředími, splnil 11 misí a po pěti hodinách nastal konec. Příběh tedy nehraje moc velkou roli a už dopředu je jasné, jak to celé dopadne.

Grafika doznala pořádných vylepšení a i přestože v roce 2005 byly hezčí pecky, Specforce nevypadá vůbec špatně. Zalesněné lokace mám ve hrách rád a chrome engine umí opravdu hezké scenérie. I paleta barev se s každou misí mění a tak rozhodně nehrozí nuda. Stejně tak herní náplň je bohatší, byť mě docela otravovalo vcelku časté hackování a procházení základen, které jsou úplně stejné, jako v jedničce (takže děsně nudné). Naštěstí jich tolik není a většinu hry strávíte potulováním se venku.

Po dohrání mám však dojem, že Techland stále nejede na plný plyn a Specforce se nedostalo tolik péče, kolik by si zasloužil. Hraje se příjemně, ale díky tuctovému příběhu a absenci originálních prvků, je vcelku nevýrazný.

Pro: notně vylepšená střelba a konečně je to fakt zábava hrát, moc pěkná grafika, některé zajímavé mise a trocha volnosti v nich

Proti: nezajímavá story, nudné a opakující se interiéry základen, minimum inovací

+19

Alan Wake

  • PC --
Alan Wake
==============
Kedysi dávno, predávno, písal sa rok 2005 a ja som začul meno Alan Wake. Alan Wake ? Zo začiatku mi to nič nevravelo a bolo mi to podstate ukradnuté. Zrazu som v jednom hernom časopise čítal článok, že Alan Wake. Celkom bol obsiahlý, skoro až na dve strany. V skutku sa mi to nechcelo čítať, ale na konci som článku som zazrel čierným, tučným písmom, že vývojar Remedy. Remedy, Remedy... Aha už viem! V hlave sa mi vratili krásne spomienky na Maxa Payna. Tak toto si nenechám újsť!

Roky ubiehali, veľké halo opadlo, málo nových informácií. Už sa šepkalo, že hra nikdy nevíde. Časom sa na hru úplne zabudlo...

Zrazu z ničoho nič sa objavili informácie, že hra je stále vo vývoji a nieje mrtvá. Neskôr sa objavili prvé informácie o hre čo máme od nej čakať. Hra sa celkom zmenila od prvých informácií, čo sme o hre obdržali. Prišiel rok 2010 a sním aj rozčúlený fanušikovia. Hra vyšla len na Xbox 360. Všetci sme to brali ako podraz. Alan Wake bol pôvodne vyvíjaný na PC a nevýjde?! To dokáže hráča celkom nahnevať. Vývojári sa odvolávali na Microsoft, že on má posledné slovo či výjde hra na PC alebo nie. Microsoft samozrejme chcelo mať daľšiu exkluzívnu hru, ktorá bude iba na Xbox.

Dalej som už, osud hry nesledoval a bola mi celkom ukradnutá. Stále som cítil v krku ten podraz. Zrazu po dvoch rokoch bolo ohlásené také väčšie DLCčko Alan Wake's American Nightmare a ním bolo aj čo pre nás bolo nečakané aj vydanie hry na PC. Dočkali sme sa! Vidýchol som si ale mal som obavy ako to dopadne. Smrdelo mi to nejakým hnusným konzolovým portom, kde myška bude len na okrasu hry.

Cez tieto dlhé zimné večery som mal chuť na niečo temnejšieho s dobrým príbehom. Zrazu som si spomenul na Maxa Payna. No popravde som chcel niečo novšieho a Maxa sa mi už asi 7krát nechcelo prechádzať. Chcel som niečo nové, niečo čo moje konzumné oči ešte nevideli. Z ničoho nič ma osvietilo, že ešte niečo podobné existuje, niečo čo je temné a má dobrý príbeh. Áno bol to Alan Wake!

Už úvodné menu ma do hry vtiahlo. Vynikajúci soundtrack dokresľoval atmosféru. Do hry som sa skutočne vžil. Niečo takéto som ešte v žiadnych hrách nevidel. Mal som len jednu baterku a malý revolver a to sa mi strašne páčilo. Bolo to také tajomné a temné. Hra sa so mnou skutočne iba hrala. Nevedel som čo mám očakávať dalej, čo nastane. Príbehu som sa asi 2 alebo 3 počas hry stratil. Ku koncu ale už to konečne dávalo zmysel. Hra obsahuje 6 kapitol Alanového príbehu. Vždy na začiatku novej kapitoly sa vám zrekapituluje najdôležitejšie momenty z predošlej kapitoli, takže vás to nechá v obraze.

Po grafickej stránke bola hra naozaj prekrásna. Hra svetla a tmy bolo vynikajúce. Zvuky boli naozaj desivé. Niekedy som mal pocit, že mi niekto dýcha na chladným dychom na krk. Nepriatelia alias rôzny obyvatelia mestečka počarovaný temnotou boli desívý a ich hlášky boli super! Hlavný záporák bol skutočne nepriateľ a snažil sa hrať s Alanom ako mu to vyhovovalo. Zbrojný arzenál nebol zvlášť veľký ale výborne stačil. Daľšiu vec čo som skutočne ocenil iked v obmedzenej forme bolo jazdenie v aute. Charaktery postáv boli super a to hlavne Barney, jeho hlášky fakt boli legendárne. AI u mňa fungovala dobre takže nemám žiadne výhrady. S pár bugmi som sa stretol ale nič vážné. Niekedy zavládli u mňa spomienky na Maxa. a to hlavne ked som čumel na televízor, presne ako u Maxa.

Jediná vec, čo zráža hru je ten stereotyp, neskutočne opakujete stále to isté dookola v pravidelných intervalov. Ale príbeh hry vás bude ťahať dalej a dalej.

Odporúčam ! Hlavne kvôli príbehu a atmosfére!

Pro: Príbeh, atmosféra, soundtrack, charaktery postáv, nepriatelia, grafika, zvuk.. je toho celkom dosť ^^

Proti: Stereotyp!

+19

Sleeping Dogs

  • PC 95
Sleeping Dogs měl být původně další díl True Crime s podtitulem Hong Kong. Na Activision to bylo spoustu peněz tak po půl roce odkoupily práva Square Enix a na světě je Sleeping Dogs. Díky bohu!!

Každý bude hru srovnávat s GTA ale já hned vidím rukopis True Crime, který má svůj styl. Jedna se o otevřený svět v městě Hong Kong, graficky tak parádně zpracovaný, že jsem nemohl pochopit, že to ještě utáhnou současné konzole. Různé čtvrtě mají svá kouzla ale není nad noční projížďku na motorce v dešti centrem, kde na Vás bliká nekonečný počet neonu a reklam.

Ve hře hrajete za detektiva Wei Shen, který má za úkol proniknout do místní mafiánského kartelu. Samozřejmě Wei ovládá bojové umění a využívá ho naplno. Od krásných kopů až po brutální lámání rukou nebo prokopávání kolen (moje oblíbené). Systém bojů je podobný Batmanovi, kde pár tlačítek stačí. Weiovi nejsou ani cizí zbraně, to by ani nešlo aby akční hra byla bez zbraní.
Plníte úkoly jak od mafie tak i od police aby jste si otevřeli nové schopnosti. Plus X dalších vedlejší úkolu a sběratelských věciček. Hong Kong nabízí i zábavu karaoke, kohoutí zápasy a podivný poker.

Další kapitolu hry je dabing jednotlivých postav, dabingu se zhostili známi herci. Postavám to dává ještě větší hloubku a reálnost (živost). Do toho občas ta jejich hatmatilka, že jsem si několikrát vzpomněl na film Ong-bak.

Verdikt: U her s otevřených městem se mi stává, že po delší době je cestování po městě otrava u Sleeping dogs se mi to nestalo. Přitom město je velké ale pohyb prostě dokonalý.
K tomu karate, zbraně, dobrý děj, hloubka postav, plno úkolu a nezapomenutelné karaoke!!
Škoda, že jsem to už dohrál ale pokud vyjde čeština tak si cestu do Hong Kongu rád zopakuji. 90%

Edit:
Do Hong Kongu jsem se vrátil podruhé a tentokrát s i českými titulky a byla to parádní jízda, ještě lepší než v roce 2012. Ve hře má vše své místo, Wei Shan exceluje v jakékoliv roli, město je skvělé, boj o moc graduje co si přát víc.
Člověk by řekl, že v Sleeping Dogs se zastavil čas, hra sice stárne ale přitom zraje jako víno. Výborně se hraje jednoduché a chytré mechanizmy fungují dobře. Boj na blízko je taková jahůdka a když pak přijde čas zbraně je potřeba udělat co největší bordel aby akce nějak vypadala.
Díky český titulků, za které mnohokrát děkuji, jsem hlavní dějovou linku doslova vychutnal. Ne že bych jí předtím nepochopil ale člověka to tak nevtáhne, když všemu nerozumí. Jelikož se jednalo Definitive Edition, tak zde byly zastoupeny všechny tři hlavní DLC, které mají každé své kouzlo. Zodiac Tournament alá Krvavý sport / Ong-Bak tomu se prostě nedá říct nic špatného. DLC Nightmare in North Point jsem z předešlého hraní z nějakého důvodu vůbec nemusel. Stále mi nepřirostlo k srdci ale jak se promění město, které se ponoří do mlhy a tmy a vše působí studeně, mě moc baví. No a poslední DLC Year of Snake jen dohrává roli posledního.
Co říct závěrem.... chci dvojku!! 95%

Pro: Hong Kong, grafika, souboje, dabing, děj, je toho moc.

Proti: Škoda, že už to mám za sebou.

+19

Red Faction: Guerrilla

  • PC 70
Další monstrózní sandbox pokořen a i přestože to místy hodně skřípalo, ve výsledku hru hodnotím pozitivně. A to hlavně z jednoho důvodu: destrukce. Protože jinak toho RF Guerilla vlastně ani moc navíc nenabízí.

Co zpočátku nadchne je opravdu ta destrukce a zatímco první díl simuloval destrukci terénu, toto sandboxové pokračování se zaměřuje na destrukci budov a rozsáhlých komplexů základen. A tedy pokud jste si libovali ničení zdí v Bad Company 2, tak tady se vyřádíte do sytosti. Destrukční systém je opravdu neskutečně propracovaný a v prvních chvílích jsem nestačil žasnout. Mým ničitelským choutkám se nevyhla prakticky žádná budova. Jenže postupem času to přeci jen začne být trochu nuda, zejména díky tomu, že se partyzánské mise neustále opakují a chybí jim nápad. To platí i u misí hlavních, kde bych mohl jmenovat 2-3, které se mi vryly do paměti a z toho jedna navíc hodně negativně. Může za to mise úplně ta závěrečná, protože přesně předvedla to, čeho jsem se bál už od začátku, že může nastat.

Tvůrci totiž ne moc povedené skriptování kryjí neustálým respawnováním nepřátel a někdy se jim to dost vymyká z rukou. Často totiž během plnění mise záleží na náhodě – někdy se jí dá proplout bez problémů, ale někdy se stane, že se za vámi spawne hromada nepřátel, před kterými není úniku. Díky tomu je hra obtížnostně dost nevyvážená a nastávají často situace, které prostě nejsou fér. A nejhůře je na tom právě ta závěrečná mise, kde sice dostanu do rukou vcelku mocný tank, ale díky drtivé přesile je dost těžké ho ubránit a jakmile dojde k jeho zničení, přežít se prakticky nedá, protože vás doslova smete (rozuměj, během sekundy rozseká na sračky) vlna nepřátelských hord. Mnohem radši bych byl, kdyby byl postup taktičtější a pomalejší. Bohužel tímto neduhem občas trpí mnohé sandboxové hry – např. i první Just Cause. A nízký počet checkpointů to moc neulehčuje.

Naštěstí však podobně vyhrocených misí není zas tolik, aby vyloženě otravovaly v hraní. Hratelnost je totiž dost chytlavá a návyková. Bohužel krom ničení toho moc hra navíc nenabízí, příběh je strašným klišé, hlavní mise jsou těžce průměrné a krom několika závěrečných ani moc nestojí za řeč.

Verdikt: Jak už jsem říkal, Red Faction: Guerilla je hodně zábavným simulátorem destrukce, slušnou sandboxovou střílečkou. Ale pokud těmito choutkami nedisponujete, není proč tuhle hru zkoušet. Za dvě a půl eura na Steamu to však rozhodně stálo, bavil jsem se solidně.

Statistiky:
Dohráno: Všechny hlavní a všechny vedlejší mise, vytěženo 256/300 krystalů
Herní doba dle Steamu: 23,4h

Pro: atraktivní prostředí terraformovaného Marsu, masakrózní destrukce, dost pěkná grafika, povedené zvuky

Proti: stereotypní, obtížnostně nevyvážené, málo rozmanitá hratelnost - opakující se mise, klišé příběh, někdy dost otravné respawnování hord nepřátel, mizerná optimalizace

+19

Shadow Warrior

  • PC 85
Zábavná hra s Asijskou tématikou nabídne škálu klasických i podivných zbraní (atomovka, rail gun nebo třeba srdce, co se musí zmáčknout), městské i přírodní lokace, navštívíte pár chrámů a dokonce se projedete v tanku nebo motorovém člunu. Celé to doplňuje úchvatný soundtrack od Lee Jacksona (za zmínku stojí jeho soundtrack do Rise of the Triad). Nepřátelé jsou celkem zajímaví, každý má různé zbraně (např. ninja s naváděnými raketami, které opravdu honí, dokud vás nedostanou), jakési divné opice, co se nalepí na zeď do stínu, vy o nich samozřejmě nevíte a už loudujete. Zajímavostí jsou místy přítomné anime holky, které se tváří nejdřív strašně nevině, prohlížíte si je jak se umývají pod vodopádem, až na vás po chvilce vytáhnou překvapení :) (ne, kozy to nejsou)

Hra obsahuje krátkou epizodu obsahující nějak 5 kol, a potom druhou, rozsáhlou, asi o 20 kolech. K tomu si ještě můžete stáhnout 2 datadisky, z nichž jsem hrál jen Twin Dragon, který rozhodně stojí za zapaření (ten druhý, Wanton Destruction, mi nějak nejde nainstalovat, škoda).

Pro: super zbraně, vtip

Proti: nic mě nenapadá

+19

Fahrenheit

  • PC 90
Tahle hra patří k mým oblíbeným. O Fahrenheit jsem věděl jako jeden z mála už v době, kdy byl jen ve fázi projektu. Už tehdy jsem věděl, že půjde o výjímečnou hru, jakou doopravdy ve výsledku je. Nicméně jak už to tak v životě bývá, “sejde z očí, sejde z mysli”, na hru jsem časem zapomněl a narazil jsem na ní až o několik let později.

Je pravda, že grafika a efekty byly již v době vzniku zastaralé (automobily jsou navrhnuté snad ještě hůře než v prvním dílu Maxe Paynea), ale hra, na druhou stranu, vyniká svým osobitým přístupem k hratelnosti. Využívá mačkání příslušných tlačítek pro obě ruce, jindy zase pohybů myší (stejně jako je to u mladších dílů Harryho Pottera) a i přes to, že vypadá, jako by patřila na konzole, je jasně dáno, že bez klávesnice a “myšule” by to prostě nešlo.

K příběhu bych měl sice pár výtek (tím myslím tu část s umělou inteligencí), ale to je můj osobní názor. Podání jakým je hráči podán je nezapomenutelný (to je to správné slovo). Nejen to, že hra navazuje na interaktivní filmy, ona je rozvíjí a hráče aktivně zapojuje.

Navíc hrajete nejen za podezřelého z vraždy, ale i za strážce zákona, přesněji řečeno za dva detektivy, mezi kterými jde přepínat a s každým řešit jiné situace.

Jestli se mám zmínit o akci, pak u této hry nejde jen o nějaké střety s protivníky, ale spíše o to, v časovém limitu vykonat nějakou aktivitu, pro kterou je potřeba použít i trochu toho rozumu (např. skrýt kompromitující důkazy).

Hra je dělaná tak, aby vás vtáhla do děje a aby jste dvakrát přesvědčovali měchýř, že nepotřebujete, než se, přeci jen, na ten záchod vydáte. Tuhle akční adventuru by měl zkusit každý, protože, alespoň pro mě, se jedná o mezník, který ukazuje, že hry jde dělat i jinak a ne jen tak, jak je dělají ostatní.

PS: Jen je škoda, že Heavy Rain, který je jakýmsi pokračovatelem, se místo na pc dostal jen na konzole.

Pro: Výjimečnost, vícero konců

Proti: grafika, část příběhu

+19 +20 −1

The Lord of the Rings: War in the North

  • PC 70
War in the North je fantasy rubačka s pár RPG prvky, jejíž děj se odehrává paralelně s hlavní dějovou linií Pána prstenů. Je možné si vybrat mezi elfskou kouzelnicí, trpasličím válečníkem a dunadanským rangerem, tomu také odpovídá styl hry. Mezi postavami lze na určitých místech ve hře přepínat, což vřele nedoporučuji (bude rozvedeno dále). Pouť za poražením Sauronova pobočníka Agandaura začíná v hostinci U Skákavého poníka, družina pokračuje přes pevnost Fornost a pohřebiště do Roklinky, pak se vydá bažinami a skalami do trpasličího města Nordinbad a nakonec přes les a doupě Urgothů do finální lokace Carn Dun. Jednou z kladných stránek hry je rozhodně rozmanitost lokací.

Bez ohledu na vybranou postavu budete dostávat zkušenosti za každý boj (a navíc za speciální finesy typu doražení nepřítele) a hlavní nebo vedlejší úkoly. Jakmile má postava dostatek zkušeností, zvýší se jí klasicky level, je možné rozdělit tři body mezi čtyři základní vlastnosti (síla, obratnost, stamina, moudrost) a jeden bod přidělit do speciálních schopností. Variabilita vývoje postavy je značná, je jen na vás, jestli se například s kouzelnicí specializujete na útoky na dálku či se vrhnete do bitevní vřavy s holí v jedné a s mečem v druhé ruce.

Paralelně s vývojem postavy je nutné postavu vybavovat zbraněmi a brněním. Výbavu je možné nacházet v truhlicích, různých rozbitných sudech, bednách, vypadává také z nepřátel, případně je možné ji koupit v obchodech v Bree, Roklince a dalších. Vybavení se postupně opotřebovává a je tak třeba platit kovářům za opravu. První problém nastává v momentě, kdy chcete vybavit jinou postavu než tu, za kterou právě hrajete. Nikde není vidět, jaké vybavení spolubojovníci používají (podle všeho se jim zlepšuje vybavení automaticky dle průchodu hrou) a když jim jednou nějaký předmět přidělíte, tak nemáte žádnou jistotu, že jej budou opravdu používat a nedostanete jej za žádných okolností zpátky. Přepnutí se do jiné postavy na daných místech má za následek rozházení inventáře při přechodu zpátky (suše mi zmizelo všechno, co jsem zrovna neměl na sobě), o resetování skillů a vlastností nemluvě (musel jsem takto jeden boj s bossem absolvovat se spolubojovníky s vlastnostmi téměř na nule, chuťovka). Další problém spočívá v tom, že vybavení se objevuje v bednách a obchodech značně nevyváženě (výskyt je náhodný) a od poloviny hry jsem tak zásadně nacházel výrazně horší kusy, než jsem právě používal.

Se spolubojovníky je vůbec legrace, občas v bojích pomáhají, občas se vás tvrdohlavě pokoušejí oživit v momentě, kdy by stačilo dorazit posledního žijícího nepřítele. Velet jim jde pomocí dvou příkazů, které jsou vesměs k ničemu. Občas se také někde zaseknou, naštěstí je hra automaticky teleportuje k vám na speciálních přechodových místech. Ovšem z hlediska kooperativního hraní je takové Hunted: The Demon's Forge úplně jiná liga, na War in the North je opravdu hodně vidět původní záměr kooperativního hraní ve třech lidech.

Systém ukládání lze nejlépe popsat jako chaotický, hra se automaticky ukládá na nevyzpytatelných místech (přechody mezi částmi levelu zdaleka nejsou pravidlem, na druhou stranu se umí uložit několikrát ve městě, kde nehrozí žádné nebezpečí). S tím je spojený další bug, na některých místech je možné se vrátit do různých měst a zase zpátky, občas to má ovšem za následek respawn již vybitých nepřátel.

Největší problém hry ovšem spočívá v leveldesignu. Nijak zvlášť mi nevadí, když je tuneloidní rubačka udělaná tak dobře jako první půlka hry (vedlejší úkoly, odbočky, tajné chodby). Ovšem v momentě, kdy se autoři snaží hru vygradovat tím, že z tunelu vyrobí ještě větší tunel a počty nepřátel a jejich životy prostě jen vynásobí třemi, s tím už problém mám. Čtyři kapitoly ve druhé polovině hry mají poloviční délku než první čtyři a díky výše popsanému bohužel těžce táhnou hru směrem k průměru.

Pro: variabilita prostředí a vývoje postavy

Proti: vybavování spolubojovníků, chyby, systém ukládání, druhá polovina hry

+19

Tomb Raider: The Last Revelation

  • PC 80
Zatímco druhý a třetí díl si jsou docela podobné, Last Revelation konečně přináší trochu víc osvěžujících změn. Chybí Lařin (fuj to skloňování) "skromný domeček", což mě trochu mrzí - asi vývojářům došly nápady. Místo toho slouží jako tutoriál první dva levely z Lařiny minulosti. Lara se taky naučila pár nových kousků jako ručkování "přes rohy", šplhání a bohužel taky houpání a skákání na laně / z lana. Proč bohužel? Protože nikdy není jasné, kam Lara přesně skočí a kamera tu vůbec nepomáhá, spíš naopak. Naštěstí tu míst, kde musíte z rozhoupaného lana někam přesně skočit ("ideálně" na další lano) není zas až tolik, takže se to dá přežít (teď mluvím o hráčových nervech, Lara v těchto místech samozřejmě párkrát zemře). :-)

Trochu taky ustoupila akce (nepřátel není tolik a jsou buď relativně slabí nebo naopak nesmrtelní a je potřeba si s nimi poradit jinak než poskakováním a střílením), zato je tu pár docela vypečených hádanek. TR4 se tak podobá spíš dílu prvnímu než dvojce a trojce. Taky příběh je o dost temnější a o trochu zajímavější než bývalo zvykem.

A teď už konečně k tomu hlavnímu - samotným levelům. Celá hra (s výjimkou úvodního tutoriálu) se odehrává v Egyptě. Rozhodně ale není třeba se bát nějakého stereotypu, je tu docela dost různých prostředí. Novinkou je to, že je často možné (a někdy dokonce nutné) se vracet do předchozích levelů a tam např. použít nově získaný předmět nebo výjimečně i najít předmět, který jsme předtím vynechali. Levely jsou menší (že by nedostatek paměti prvního PlayStationu?), ale zato je jich opravdu hodně (desítky).

Úroveň levelů z mého pohledu značně kolísá. Ze začátku jsou levely nadprůměrně dobré a přibližně celou druhou čtvrtinu (Alexandria) považuju za nejlepší část hry. Každý level je tu originální a některé jsou naprosto nezapomenutelné (konkrétně The Lost Library se skvělým level designem a hádankami, není divu, že právě tenhle level je v demu). Bohužel po nich následuje asi nejslabší část hry. Celá Káhira je strašně temná, tmavá, zmatená a celkově depresivní oblast. Moc bych se nedivil, kdyby s hrou někdo sekl právě tady. Naštěstí po této části až do konce nás už čekají zase jen nadprůměrné a zajímavé levely (s drobnými výjimkami typu The Mastabas).

Na co jsem ještě zapomněl? Trochu divný interface (když jsem TR4 hrál poprvé, tak jsem měl problém hru vůbec vypnout, je potřeba ji nejprv zapauzovat pomocí P), ale je tu aspoň jedna zajímavá novinka - kombinování předmětů. Theme song je pak absolutně nejlepší ze všech dílů, co jsem prozatím hrál (slyšel).

Abych to shrnul - Last Revelation rozhodně doporučuju, zvlášť oblasti jako Karnak a Alexandria stojí za to vidět a zažít. Těch 5 následujících levelů pak můžu s klidným svědomím doporučit přeskočit (ano, mluvím o cheatu). Pokud máte rádi jedničku, tak se vyplatí TR4 vyzkoušet, i když vám dvojka a/nebo trojka moc nesedly. No a kdo má (jako já) rád egyptské prostředí a mytologii, tak pro toho jde o příjemnou povinnost.

Pro: (některé) skvělé levely a hádanky, novinky oproti předchozím dílům, příběh, theme song

Proti: (některé) fuj levely, skákání z lana

+19

Alan Wake

  • PC 90
Miluji příběhy spisovatelů, a miluji je ještě víc když jsou temné. Tudíž mi logicky udělalo radost když jsem zjistil že Alan Wake míří na PíSí. A jak už jste všichni vycítili z mého 90% hodnocení (jste to ale hlavičky) tak se mi hra tuze moc líbila, a já se vám pokusím popsat proč se mi tak moc líbila. Tak jo, pojďme na to.

Alan Wejk je týpek (bohužel jsem si ho tentokrát nemohl předělat na zrzka, ale tohle tvůrcům odpouštím, jelikož si s defaultním Alanem dali takovou práci, že se ve hře objeví i záznam z Talk Show kde je Alan Wejk a je hrán skutečnými lidmi, prostě Remedy a jejich preciznost- a naštěstí je Alan sympoš i bez zrzavých vlasů) spisovatel, který má však krizi tvůrčího psaní a tak se s manželkou rozhodnou udělat výlet do Bright Falls, kde chce Alan nabrat nový a čistý vzduch do plic, napít se čisté minerální vody z okolních pramenů, chytit pár klíšťat z okolních lesů a má taky v plánu se pokusit překonat krizi psaní další knihy. Musím říct že úvodní příjezd do Brigh Falls mě opravdu nadchnul, ať už se jednalo o příjezd trajektem a nebo navštívení zdejší kavárny, celé to na mě působilo naskriptovaným filmovým živým dojmem a to já rád.

Alan s manželkou tedy dorazili do městečka, vyzvedli si klíče od chatky kde budou na nějakou dobu bývat a jedou se do ní přestěhovat. No určitě ty dva nečekaly že se ten denní ráj na pohled jménem Brigh Falls v noci změní na místo z horroru.

Ano z horror milí přátelé, v noci totiž město začne ovládat temnota. A jak už to tak ve hrách bývá, je na vašem hrdinovy aby s tím něco udělal, a jelikož tady hrajete za Alana Wejka, tak je to právě na něm aby se s tou temnotou vypořádal (a mezitím taky našel manželku která záhadně zmizela). A jak už to na dobrých místech z horroru bývá, tak by tam měla být pořádně hustá atmosféra. Je tomu i tady takhle? (těm bystrým hlavičkám samozřejmě došla má odpověď, jelikož viděli mé vysoké hodnocení) No je tomu i tady! Atmosféra mě naprosto pohltila a já nemohl přestat hrát, atmosféra a zpracování příběhu, to je to co vás u Alana táhne dál! Navíc známe Remedy jak umí být precizní a to je i tady, tudíž tu najdete několik záznamů v televizi z pořadu zabývajícím se záhadami a nebo můžete najít rádia a poslouchat zdejší stanici, kde lze slyšet postavy které jste potkali během hraní a které se baví o současném dění v městečku.

Jinak nebojím se říct že jsem v životě nepotkal hru s lepší temnou atmosférou než je právě ta Wejkova. No jo, filmové podání příběhu+pekelně temná atmosféra to je můj šálek kávy/čaje (vyberte si podle toho jaký nápoj preferujete). Navíc se mi líbilo rozdělení Alana Wejka na epizody kdy se vám při každé nové načnuté epizodě spustí tak známe z televize "V minulém díle jste viděli" a zopakuje se vám to hlavní z minulé epizody. Parádní nápad Remedy a palec nahoru. Jinak celkem tu máme 6 epizod. No zatímco první 3 epizody byly naprosto kulervoucí, kterých jsem se nemohl nabažit a dal bych jim s fleku 100% tak zbylé 3 epizody mi bohužel přišli už slabší než ti první tři a taky byly o dost akčnější, což je podle mě škoda, jelikož atmosféra tím o něco zeslábla, ale i přesto příběh táhnu dál, i když né tak kulervoucí silou jako u první poloviny hry.

Říkal jsem (tedy psal jsem) akčnějším? Psal tím pádem bych se měl asi logicky zmínit o tom jak se to hraje co? Asi měl, i když to už většina z vás ví, tak se o tom pár větami zmíním tedy.

Máme tu tedy nepřátele (Oh, jaké překvapení), kteří však jsou obalení vrstvou temnoty tudíž na ně kulky neplatí. Ale temnoty se lze zbavit. Ptáte se jak. No pomocí světla! Ano pomocí světla a nejlépe pomocí světla z baterky, která se stane nedílnou součástí Alanovy výbavičky pro boj s temnotou. Tak tedy stačí na chvíli posvítit na protivníka, počkáte až ho zbavíte temnoty a pak do něj vysypete tolik olovo kolik bude potřeba. Na zbavení temnoty pak ještě budete moc použít třeba světlice, flashbang a nebo pouliční lampy. A tenhle princip soubojů funguje po celou hru (občas sice narazíte na týpky na které musíte svítit déle a nebo taky občas narazíte na předmět jako je třeba židle posedlá temnotou a snaží se vás ubýt k smrti). Přestože je soubojový systém jednoduchý a po celou hru stejný, tak celou hru i baví (akorát ke konci je už celkem ubíjející počet nepřátel.

Pokud bych tedy měl ještě hře něco vytknout tak je to horší grafika a hrozná optimalizace na PíSídla. Jako na to že hra nevypadá bůh ví jak (třeba obličeje), tak je hra náročná jak nějaká nynfomanka v posteli, která však nepatří k nejkrásnějším a nejlepším v posteli. Tudíž požaduje pořádný výkon i když ona sama tomu rozhodně neodpovídá. A možná bych vytknul trochu překombinovanější konec. Kdyby se mě totiž někdo zeptal jak Alan Wejk skončil, tak bych měl asi problém to nějak rozumně vysvětlit. Ale abych to neukončil kritikou, tak ještě musím pochválit soundtrack který je parádní a kterému kraluje songa The Poet And The Muse.

A teď si pojďme dát shrnutí, přestože je hra špatně optimalizovaná, ke konci už moc akční a po prvních třech epizodách přijde kvalitativní úpadek jejich kvality, tak nemůžu jít pod 90%, jelikož jak jsem psal na začátku miluji příběhy ze spisovateli a miluji temné příběhy a tudíž miluji i Alana Wejka, navíc ty tři první epizody byly takový nářez, že i kdyby ty další tři byly odpad, tak bych rozhodně nešel pod 80%-75%. Naštěstí ty zbývající tři epizody nebyly odpad, jen byly poněkud slabší a já tedy dávám s klidným srdcem 90% a můžu prohlásit, že kdyby si celá hra udržela kvalitu prvních třech epizod, tak by se mohla postavit po boku Mass Effectu, mé number one hry (no možná ne úplně po boku, ale sakra blízko).


Pro: Atmosféra, Příběh, Alan Wake, První tři epizody, Soundtrack, Jednoduché ale zábavné souboje

Proti: Optimalizace na to jakou to má grafiku, Kvalitativní úpadek druhé poloviny hry, Přeakčněný konec, Trochu mišmaš v rozuzlní příběhu

+19 +20 −1

Dishonored

  • PC 85
S Deus Ex-om si to táto hra nemôže na férovku rozdať, ten má všetkého viac - príbehu, hracieho času, rozvoja postavy, predmetov... proste obšírnejší herný systém ktorý mu zaisťuje znovuhrateľnosť ako máloktorej hre. Ale neznamená to, že Dishonored nie je vysoko kvalitná hra.

Možno trochu prekvapí fakt, že dej tu hrá tak druhé husle. Nie zlý, no jednoduchý a priamočiary a pocit dejá vu bol silný počas celej doby hrania. Ciele misií boli vačšinou o tom niekoho zabiť (alebo odstrániť iným spôsobom) a prakticky na jeden zvrat sa nič moc toho neudeje. Počet misií sa zastaví na čísle 9 + začiatok, čo je celkom málo. No onen spôsob, akým štýlom sa rozhodnete misie plniť, je najsilnejšou stránkou hry. Či už stealth štýl alebo "I fuckin kill everybody who stands in my way". Dostať sa k cieľu dokmi, po rímsach a strechách, či klasickou pozemnou cestou, prehľadávať každý kút, ísť na to priamočiaro, či si nechať od niekoho pomôcť - rozhodnutie je na vás.

Možnosť využívať mágiu som uvítal, i keď je do hry vtlačená trochu samoúčelne. Človek sa o onej osobe, ktorá vám dala možnosť ju využívať a vôbec celom pozadí nič nedozvie. Samotná existencia kúzla Blink mi mierne prekážala - je príliš dôležité pre prechádzanie hrou a príliš ju odľahčuje. Ja ako priaznivec stealth štýlu som Blink používal asi tak 80% z hernej doby, čo nie je dobrá vizitka pre hru. Nebol problém odkiaľkoľvek pri presile utiecť. Čím sa dostávam k AI. Je naozaj len zlý vtip, keď ste skrčení, tak nič nevidí i keď nie ste nejak špeciálne ukrytý, periférne videnie takmer neexistuje a stráže po vás prestanú pátrať po nejakej desiatke sekúnd, i keď sa všade po zemi povaľujú mŕtvoly. Naozaj mi je záhadou, ako je možné, že za posledných minimálne desať rokov sa inteligencia vo FPS hrách takmer nikam neposunula; špeciálne zarážajúce je to v hrách, ktoré si žiadajú trochu inteligentný postup. Samotné upgradeovanie mágie a zbraní som nevyužíval takmer vôbec, hra je nenáročná aj bez toho (hral som druhú najvyššiu obtiažnosť). Upgrady a nové kúzla som si skúsil len dve misie pred koncom, keď už stealth omrzel a chcel som ešte zistiť, čo hra ponúka.

Graficky hra nejak neoslňuje i na vyšších detailoch, skôr mi prišlo, akoby pár rokov zaspala dobu. Výtvarná stránka je však niečo úplne iné. Takéto obdobie histórie (v tomto prípade skôr alternatívnej reality) som chcel v hrách zažiť a v Dishonored stvárnenie mesta vyšlo na jedničku. Mesto má svoju vnútornú logiku, je do detailu prepracované a ponúka veľkú slobodu pohybu. Modely postáv sú trochu zvláštne, ale svojský vizuálny štýl celkom dobre dopĺňajú. Hudba je fajn a aj soundtrack stojí za samostatné vypočutie. Popový song v závere považujem za výstrelok.

Dishonored do herného systému neprináša nič nové. Funguje na osvedčených princípoch, oproti minulosti mierne zjednodušených (nebrať ako zápor). Čo však túto hru jednoznačne vyzdvihuje je premyslený design mesta v neopozeranom viktoriánskom období mixnutým steampunkom a hlavne možnosť prispôsobiť hranie k obrazu svojmu, vďaka čomu sa Dishonored môže pýšiť vysokou (znovu)hrateľnosťou. A to oproti sučasným hrám málo rozhodne nie je.

Pro: vizuálny štýl mesta a jeho level design, sloboda rozhodovania, možnosť podstatným spôsobom ovplyvňovať herný svet, hudba

Proti: príšerná umelá inteligencia, malý počet misií, obtiažnosť mohla byť vyššia, nevýrazný príbeh

+19

Mass Effect

  • PC 100
!POZOR!KOMENTÁŘ PÍŠE FANBOY TÉHLE SÉRIE, TUDÍŽ OČEKÁVEJTE SAMÁ POZITIVA NA TUHLE HRU, NAVÍC POKUD NEMUSÍTE TUHLE HRU A ZÁROVEŇ BIOWARE TAK JE MOŽNÉ ŽE VÁM Z TÉ SAMÉ CHVÁLY VYSKOČÍ MOHUTNÁ ŽÍLA NA ČELE !POZOR!

Mass Effect. Hra her, epos eposů, epická sci-fi pouť epických sci-fi poutích a kulervoucí zážitek kulervoucích zážitků. Dříve než se plně pustím do vychvalného komentáře, tak zmíním jednu historku co se váže k mému seznámení s touhle sérií (očekávám že se po přečtení té historky budete smát jako při vtipných scénách v sitcomu!). Bylo nebylo, já Chisponator, tehdá ještě warezák jako řemen, jsem slyšel od kámoše o hře Mass Effect, přesněji o jeho druhém díle. Tak jsem si ho tedy stáhnul. Avšak! Místo druhého dílu který jsem si chtěl stáhnou jsem si stáhnul díl první, a hrál jsem ho v domnění že se jedná o díl druhý (nevím jak mi to mohlo uniknout). No tak jsem to hrál, a celou dobu jsem si říkal, kurva to je boží, jebat na první díl, beztak nebude tak dobrý. Jsem tedy tak v polovině hry, jdu do menu hry a tentokrát se soustředím na detaily. A co nevidím! Vidím tučně naspané Mass Effect! Bez dvojky! Si říkám cože??!! Jdu na warezácké stránky a nakonec zjišťuji že jsem hrál po celou dobu první díl v pevném přesvědčení že hraji druhý a že ten první bude oproti tomu co hraji srajda. Tak jo 3....2....1.... Spusťte sitcomový smích!! Tak to by bylo dost megavtipných historek a jdeme se soustředit na hru.

Dalo by se říct že do doby před Mass Effectem mi byl příběh u většiny her silně u prdele (dokonce mi při prvním spuštění vadilo jak moc se ve hře mluví). No a po Mass Effectu se stal kvalitně napsaný příběh tím co od her požaduji ze všeho nejvíc! Ano filmové vyprávění téhle space opery mě naprosto odrovnalo! Přestože se dá říct že celý příběh je klišé, tak je tak skvěle podaný, ze skvělými zvraty a velkou epičností že to vůbec nevadí a vlastně si to během hraní ani neuvědomíte. A k tomu všemu pomáhá skvělá filmová kamera, se kterou jsem se do té doby u žádné hry nesetkal. Navíc tu máme možnost volby která ovlivňuje průběh příběhu a také další pokračování! A samotné finále je pak jak z jednoho z nejdražšího sci-fi blockbusteru, kdy vám (nebo aspoň mě) proudí pořádný adrenalín v žilách.

Samozřejmě na skvělém, ne na výborném až úžasném podaní příběhu mají velký vliv postavy a samotný svět. Začnu tím druhým. BioWare vytvořilo svět který mě pohltil (a který jsem si ještě víc zamiloval v dalších pokračováních). Propracovanost historie, ras, nejrůznějších konfliktů a mnoha dalšího mě prostě uchvátilo. Nebojím se říct že od dob Star Wars tu nebyl tak fascinující a propracovaný svět!

Co se pak týče postav, tak ty jsou možná ještě důležitější než samotný příběh a herní svět. Jak je známo BW jsou mistři herních charakterů, a v sérii Mass Effect se opravdu vytáhli jak jen to šlo. Postavy v Mass Effectu mi přirostly k srdci, ať už to byla rasistka Ashley, tvrďácký turian Garrus který ještě v prvním díle skrývá svou posedlost kalibrací, mladá inženýrka Tali, vtipálek krypl pilot Joker a mnoho dalších postav. Opravdu jsem měl pocit jako bych je znal osobně v reálném světe, jako by to byly dobří přátelé (a to byl teprve začátek, co teprve ten příliv dalších skvělých postav v dalších dvou dílech!). Navíc všem postavám se dostálo výborného dabingu.

Co se pak týče hlavního záporáka Sarena, tak ten si mě také získal, charismatický to chlapík, taktéž skvěle nadabovaný. Navíc co se týče závěrečného souboje s ním, tak to byl snad nejtěžší souboj co jsem kdy absolvoval a i dneska si to u něj musím hodit na easy obtížnost abych ho vůbec zabil.

No počkat, zmínil jsem hlavního záporáka a hlavního hrdinu ne?! To musíme napravit!Takže hlavním hrdinou je Commander Shepard po-případně paní Shepardová, záleží jen na vás. Jak pana Sheparda tak paní Shepardovou si můžete upravit k obrazu svému. Můžete vybrat vzhled, původ, historii postavy a třídu. Potěšilo mě že každá z možností historie postavy (tří možností) má svůj vlastní příběh.

Takže co bychom měli, příběh, filmovou kameru, postavy, hlavní hrdina, záporák moment k pořádně epickému nářezu něco stále chybí..... NO JO!....HUDBA. Hudba složena pánem který nese jméno Sam Hulick. Hudba v tomhle díle je oproti pokračováním značně odlišná. Dalo by se říct že je mnohokrát taková divná. Avšak dneska si už nedokáži představit že by v prvním díle hrálo něco jiného než soundtrack od pana Sama Hulicka. Jeho hudba perfektně podbarvuje atmosféru tohoto světa a navíc se hodí k jeho stylizaci jako prdel na hrnec a ve chvílích kdy je potřeba aby nám dění na obrazovce trhalo chlupy na koulí, po případně u dám chloupky na vagíně tak hudba přitvrdí a začne do naších ušních bubínků hustit kulervoucí melodie!

Co se pak týče hratelnosti tak ta je poněkud těžkopádnější, ale stačí trocha cviku a do dvou hodin hraní budete vraždící mašina. No a dokonce si tu v rámci hratelnosti zajezdíme i ve vozítku nesoucí jméno Mako, na nějž už se snesla pěkná řádka nadávek, i z mých úst jich pár vyletělo, ale stejně musím říct (napsat) že by mi vadilo kdyby tu Mako nebylo, tohle vozítku se může občas ovládat strašně jak chce ale do prvního Massu prostě patří.

No jak už u mě bývá zvykem tak zmíním pár záporů (opět nijak velkých)...............................................................................snažím se na něco přijít............................................... no možná vedlejší mise mohli být propracovanější, tedy měli být propracovanější, hlavně tedy všechny základy neměli vypadat stejně........................................přemýšlím o dalších záporech.......................no dala by se ještě zmínit občas pokulhávající AI............... a občas taky rozmazané textury................................. a dál už fakt nevím.

Informace o průběhu prvního hraní
Vzhled: Drsný sexy zrzek s pořádnou špetkou charismatu
Původ: Narozen na zemi
Histore: Poslední přeživší (S tímto Shepardem jsem projel celou trilogii už dvakrát a chystám se potřetí)
Třída: Voják
Fist: Zabit
Vztah: Ashley, tudíž logicky byl obětován Kaidan
Wrex: Smrt na Vimuru z rukou Ashley
Rachni: Zachráněny
Rada: Obětována
Kirrahe: Padnul na Vimiru
Udina vs Anderson o místo v radě: Teď jsi už nejsem moc jistý ale mám pocit že Udina.
Délka: 12-13 hodin.


Ono já bych o Mass Effectu dokázal psáti ještě dlouho, ale jak je známo dost lidí nemá rádo slohové práce tak vám tedy prozatím bude muset stačit tenhle stručný komentář. Na závěr snad už jen dodám že má herní historie se datuje před Mass Effect a po Mass Effect. Tahle série je pro mě kultem kultů a legendou legend!

Pro: Příběh, Svět, Postavy, Soundtrack, Historie světa Mass Effect, Kulervoucí finální část hry, Rozhodnutí a jejich ovlivňování děje.

Proti: Vedlejší mise, Občas pokulhavájící AI, Občas rozmazané textury

+19 +22 −3

StarCraft II: Heart of the Swarm

  • PC 75
Vydrží Kerriganové její opětovná lidská reinkarnace nebo se Blizzard vydá směrem nejmenšího odporu? Nevím jak druzí, já si ale nějak nedokázal představit, že by se Sarah Kerriganová neměla vrátit jako Queen of Blades. A evidentně si to nedokázali představit ani otroci ve vývojářských továrnách králů renderovaných filmových střepin - i když, netřese se tento titul nějak v základech? Neztrácí Blizzard dech? Ono by se ostatně nebylo ani čemu divit, jednou dojde dech každému.

Málokdo má RTS systém vymazlený jako Blizzardi, lehký, intuitivní, čerstvě vylíhnutý zergling by si klidně mohl lápnout před monitor a v klidu začít z fleku hrát. Věc, která nepotřebuje žádné opečovávání. To stejné grafika - je báječné sledovat, kam se tento žánr až dostal a jak skvěle umí vypadat (in-game animace vypadají tak dobře, že konkurence bude ráda, když jejich renderované scény budou vypadat aspoň jako in-game prostřihy z SC II.). Hlasový fond, ozvučení, filharmonický doprovod, to všechno je na špičkové úrovni, jen...

Jen nějak se nám z té space opery pomalu stává soap, (spoiler) opravdu si někdo myslel, že Raynor skutečně zařval? Dokonce i scéna, kdy Kerriganová dává svůj život všanc Raynorově rozmaru (fňuk), měla své mohutné ohlášky od chvíle, kdy Raynor "zmizel" a když se pak Kerriganová dozví to "hrozné" překvapení, sorry, ale vnímal jsem to jako nejočekávanější a nejhorší možný vývoj. Kdyby to Raynor mohl z chládku své cely nějak ovlivnit, dobrovolně by si loupl vazem, ať už má kluk ušatý svatý pokoj. A také ty neustále evolution missions, bavily vás? Na konci vám sice v kolonce dokončených misí svítí závratná číslice (27), k čemu to ale je, když polovinu z nich tvořily tyto evoluční zbytečnosti, které mě už ke konci celkem vytáčely a hodně rozbíjely dynamiku postupu.

Naštěstí se ale pořád bavíme o Blizzardu a tak je i tento druhý díl SC II. velmi dobrou odpočinkovou hrou, v obtížnosti ´normal´ dokonce vyloženě snadnou (opět se ukazuje, že co se týče Blizzardu a jeho her, vždy je v nich snadnější útočit, než se bránit). Poslední kola jsem sice většinou dohrál jen s Kerriganovou a udělal si tak ze hry de facto variantu na RPG (cokoliv vylepšovat nebo budovat mělo smysl jen v případě ochrany vlastních bází, jinak na to prdí ultralisk), ale i tak jsem byl nadprůměrně spokojen, byť by to tak z předchozích řádků nemuselo vyznít. Blizardovské RTSka prostě miluji. Mohu k nim být kritický, mít je rád ale nepřestanu.

Pro: Blizzard feeling, renderované prostřihy, space opera style

Proti: krátké, evolution missions, soap opera style, linearita

+19 +21 −2

Anachronox

  • PC 75
Hra, ktorú som mal v hľadáčiku už dlho, a osudového konco-svetového roku Pána 2012 som si povedal, že dozrel čas.

Súbojový systém bol pre mňa zaujímavý a novinkou – bola to pre mňa prvá hra v štýle JRPG súbojových systémov. Bál som sa, že bude príliš statický, ale súboje na ťahy dodali zápasom trošku taktiky, okorenené nablýskaným pozlátkom animácií jednotlivých útokov (na môj vkus niekedy až príliš prehnaných). Vadili mi zdĺhavé animácie pri súbojoch, kedy po zabití posledného nepriateľa ste museli čakať, kým jeho telo nezmizne a až potom sa spustila víťazná animácia.

Páči sa mi možnosť preskočiť minihry – síce tým človek nezíska menšie bonusy, ktoré by získal, keby ich prešiel, ale môže pokračovať v príbehu, ak minihru nevie/nechce prejsť.

Takáto funkcia by mala byť povinne v každej hre – čo som sa nanadával, kým som prešiel minihry v Dead Space 2 (áno, boli otravné!).

Univerzum Anachronoxu je originálne, absurdno-trpké, plné groteskných postavičiek robot,ktorý od radosti spácha samovraždu, celá scéna „somebody hit the Emergency Parole Button!“ a absurdum-ad-absurdum – kompletná planéta aj s prstencom na demokratickej báze ako kompaktný parťák!!! dôvod nejedného rehotu, nabúrava klišé o záchrane sveta a na vrchole absurdnosti vám hra dá facku s osobnou líniou postáv, pri ktorom zamrzne úsmev na perách.

Koniec: o ktorom som toho veľa počul, ale až vlastná skúsenosť s ním ma privádza k otázke: ako toto niekto môže považovať za otvorený koniec ? Všetky dejové línie boli uzatvorené a hra pokračovanie „per se“ nepotrebuje – postupná zmena postáv, najmä ústrednej trojice, len vrcholí záverečným odchodom a zanechaním dovtedajšieho spôsobu života. Už sú niekým iným a preto ich príbeh končí; hrdina nemusí zomrieť na to, aby bol jeho príbeh ukončený (že, Bruce Wayne?).

Niekedy bolo ťažké zbadať predmety na zemi , boli malé a farebne sa často kryli s textúrami podlahy – najmä tie malé HealGrease.

To, čo ma od hry, okrem real life issues, na pol roka odradilo (preto som ju dohral až teraz), bolo neustále opätovné vracanie sa na tie isté miesta. Lokácie, ktoré slúžili ako centrum/križovatka ciest, ako napríklad Sender Station, mali mnoho zákutí, ktoré sa dali otvoriť až po tom, čo človek nabral do party postavu s danou schopnosťou alebo proste v neskoršej časti hry. Jeden príklad za všetky: chrobáky . Takýchto lokácií bolo po viacerých planétach roztrúsených kopec. To, čo orientáciu v tomto ešte viac sťažovalo, bola absencia prehľadného quest logu, alebo aspoň jednoduchého textového editora, kde by si človek rozrobené questy a lokácie zapisoval.

Z toho istého dôvodu mi vadilo aj zbieranie predmetov: symbol Anachronoxu + Bipidri sa ako-tak dali, ale tých TACO bolo strašne veľa bez návodu by som ich všetky nenašiel .

V polovici hry som mal z toho už taký guláš, že som sa bez návodu nezaobišiel.

Nie všetky tieto lokácie boli povinné, ale častokrát sú navzájom prepojené, bez nich by to bol iba polovičatý zážitok ak by napr. Boots nesplnil sériu vedľajších questov pre detektíva Rukha v určitom poradí, nedostane Master Lock Pick, bez ktorého si zasa neotvorí isté dvere k vojnovému veteránovi, od ktorého dostane najlepšiu zbraň v hre a v neskorších h častiach hry môže mať hráč problémy, lebo nemá dobre vybavenie.

Ďalšia vec, čo mi vadila, bola nemožnosť si zmeniť parťáka „za behu:“ človek by oficiálne mal vybehnúť z dungeonu, nechať sa zviesť na Sunder, tam si v bare vymeniť postavu a znova sa vrátiť do dungeonu. Toto bolo tak otravné a zdlllllllhaaaaaaaveeee, že som si temer okamžite zistil , či na to nie je nejaký cheat: a bol. Nielenže cheat, ale dokonca utilitka (!) zabudovaná priamo vývojármi. A teraz nech mi niekto vysvetlí, prečo také niečo nemohli sprístupniť hráčom priamo v hre (napr. Mystech portál) a jej existenciu nejako vysvetliť keď už teda vysvetlili existenciu kurzora myši. Toto všetko na mňa pôsobilo ako nepotrebná výplň, a nie organická súčasť hry.

Až pozbieranie všetkých „collectibles“, ukončenie väčšiny vedľajších questov a možnosť takmer okamžitého využitia všetkých postáv vďaka utilitke spravili z tejto hry príjemnú záležitosť (lebo som sa mohol sústrediť na dej, bez večného odbiehania).

Za celú hru som narazil len na jeden vážny bug pri boji s Doorlordom - vždy, keď sa snažil vyčarovať akýsi ohnivý stĺp, mi hra spadla.

Veľmi som chcel dať tejto hre 90-tku. Tak veľmi som chcel. Ale nemôžem. Aj keď príbehom a originálnym univerzom nesklamala, sú to herné mechanizmy a ich implementácia – neohrabaná zmena parťákov, neustále vracanie sa na tie isté miesta , ktoré ju strhávajú.

Napriek tomu som rád, že som si ju zahral a hru odporúčam.

Pro: univerzum, príbeh, postavy, Democratus

Proti: repetitívnosť

+19