Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Caesar III

78
124 hodnocení Platformy
Žánr:
strategie > budovatelská strategie *
strategie > real-time strategie
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
17.04.1998 PC
Vývojáři:
Caesar III je budovatelská RTS zasazená do období římského impéria. Úkolem je vybudovat města hodná Cézarovy říše, počínaje malými vesničkami a obrovským centrem říše, ne nepodobným samotnému Římu, konče. V průběhu kampaně hráč z řad bezejmenných architektů povyšuje až do pozice samotného císaře.

Budování města má podobu stavění cest a vytyčování stavebních parcel pro obytné domy. Při zajištění všech základních potřeb, mezi něž patří voda, jídlo, náboženství nebo kultura, se z malých chatrčí stávají majestátní domy, odvádějící své honosnosti odpovídající daně. V některých oblastech je také nutné vybudovat armádu – za účelem obrany.

V r. 2006 se fanoušci série dočkali čtvrtého dílu.


Poslední diskuzní příspěvek

Rudy_742: Mam jeste prirucku na Might and Magic VI: The Mandate of Heaven, samotnou hru jsem hral asi az o 10 let pozdeji. Caesar II mel…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 60
Budovatelské strategie zrovna nevyhledávám, ale když nějakou už spustím, strávím u ní zpravidla dostatek času. Nejinak tomu bylo u třetího Caesara. Společně s ním patří do výborně hratelné trojice Impressions Games egyptský Pharaoh, a Zeus odehrávající se v antickém Řecku. Jejich hlavní předností, mimo edukačních prvků co se anglických slovíček a tehdejších reálií týče, je hratelnost. Postavíte cestu, pár parcel a zanedlouho už v raném městě kmitá nespočet občanů. Postupem času se domy zlepšují, ve městě přibývají lázně, sklady zboží a různé náboženské chrámy a sochy. A v tu chvíli zapomenete na čas a jen zkrášlujete pracně budované město, které jste měli možnost sledovat od jeho začátků na zelené louce, až po aglomerace rozkládající se na dvou březích řeky s plnou infrastrukturou a v čele stojící gladiátorskou arénou.

Po technické stránce je vše v nejlepším pořádku. Od detailní grafiky, která na rozdíl od té trojrozměrné, jenž asi nadobro vytlačila z komerčních strategií tu dvojrozměrnou, je výborně přehledná až k minimálním nárokům a stabilitě.

Nikdy jsem nevyzkoušel kampaň, ale scénária v různých lokací římského impérie v největším rozkvětu mi to plně vynahradila. A tak, jak to u tohoto typu her bývá, po delším či kratším čase se dostaví mírná repetivnost. Pohled na město rozkládající se po celé ploše mapy ale dokáže potěšit a zapříčinit opětovné spuštění, kdy se znovu opakuje zavedený koloběh.

Pro: hratelnost, přehlednost, edukační hodnota

Proti: bojové fáze, repetivnost (po dlouhém čase)

+15
  • PC 95
Třímám v ruce zelenobílé cédéčko z výprodeje GAME4U s logem Caesar III a uvědomuju si, že tahle notně ohraná placka je už po neuvěřitelných dvacet let mou nejoblíbenější budovatelskou strategií. V mých očích ji dosud nic nepřekonalo - ať už se jednalo o její "sourozence" na stejném enginu Pharaoh (totéž, ale ze starověkého Egypta) a Zeus: Master of Olympus (totéž, z antického Řecka), Emperor: RIse of the Middle Kingdom (totéž ze starověké Číny) nebo novější trojrozměrné pokračování Caesar IV, apod.

Co dokáže člověka přimět ke hraní i po tak dlouhé době? Řekl bych, že je to díky neuvěřitelné komplexnosti a vyváženosti. Hra nabízí skvělý mix budování, obchodu a řízení ekonomiky, plánování výroby, náboženství, kultury, politiky a válčení proti mocnostem cizím i vlastním. To vše v přívětivém a intuitivním systémovém prostředí, kde se dají jednotlivé řídicí algoritmy a jejich vazby a vlivy snadno pochopit a účinně ovládat.

Caesara III se mi skoro ani nechce označovat jako hru, jako spíše simulátor. Caesar III poskytne velmi komplexní představu o tom, jak asi fungovala starověká města a proč byla budována způsobem, jakým budována byla. Hráče udržuje neustále ve střehu a nenechá ho usnout na vavřínech.

Zdroje jsou zpravidla omezené a požadavky císaře přísné a nenažrané. Vykolíkujete stany pro osadníky, a už se vám trousí z divočiny se svými dvoukoláky. Jenže osadníci nechtějí mít jen kde hlavu složit, ale potřebují jíst. Pytli s moukou je neuspokojíte, chtějí stále víc a víc. Maso, zeleninu, ovoce, ryby... Chtějí vodu - k tomu ale potřebujete vybudovat obrovské rezervoáry u řeky a přivést vodu nadzemními akvadukty do města. A nejen vodu, ale i "chléb a hry". Požadují různé druhy kulturního vyžití, přístupu k náboženským střediskům, vzdělání, zdravotnickým zařízením. Čím více jejich potřeb uspokojíte, tím vyšší platí daně a tím více se jich do vykolíkovaných obytných zón stěhuje (tedy až doby před "vrcholem stromu",
kdy se z jejich příbytků stanou luxusní velkoprostorové vily pro bohaté měšťany, ve kterých skokově klesne počet obyvatel o celou třetinu, což vám způsobí obrovské problémy v ekonomice - ve výpadku daní, spotřeby i pracovních sil, pokud s tím nebudete počítat).


S nárůstem spotřeby ovšem roste i počet pracovních sil, které potřebujete umístit do svých výroben, dolů a farem, takže potřebujete další osadníky, kteří mají další a další požadavky na zvelebení svého okolí a dostupnost služeb a zboží. Když se do toho přidá vzdálenost zdrojů a nechuť osadníků docházet daleko za prací a službami, tak najednou zjišťujete, že uběhlo osm hodin a vy stavíte a stavíte, obchodujete, snažíte se vyvážit celou ekonomiku a vůbec nevnímáte, že utekl celý den.

Populace stárne, občas onemocní, ve městě se zvyšuje riziko požárů, kriminality či zhroucení budov v důsledku zanedbané údržby, za hradbami mávají oštěpem barbaři a Punové, císař se zlobí, že jste mu včas nesplatili půjčky, zemětřesení vám odřízne obchodní karavanu se životně důležitým zbožím na několik měsíců, a vás to naprosto pohltí a skvěle se bavíte. Tedy pokud máte koule a vaše představy o hrách nekončí u Angry Birds a koridorových nalajnovaných stříleček.

Kromě předdefinovaných map pro "nekonečnou" hru můžete vyzkoušet své štěstí v náročné kampani, kde máte vždy na výběr mezi dvěma provinciemi - jednou mírumilovnou, kde budete ale řešit o to složitější obchodní otázky a omezenost zdrojů, a nebo budete budovat město, kde jsou ekonomické a populační požadavky sice mírnější, ale musíte vedle toho vybudovat i armádu a odrážet nájezdy nepřátel, případně odeslat svá draze vybudovaná a vycvičená vojska napříč kontinentem na pomoc obléhanému městu a odkrýt si tak záda.

Caesar III je hra, u které nemáte nikdy "hotovo". Nikdy nedojdete do bodu, kdy máte vše postaveno, obchodní vazby uzavřené, populaci uspokojenou, a už jen koukáte, jak vyděláváte. Pořád je co řešit. Nečinnost a pochybení může vést k totálnímu rozkladu fungujícího města. Různé eventy a kolísání nálad mezi populací, "živá" ekonomika a kolísání trhu a cen komodit a zboží, zásahy bohů, pokud se jim znelíbíte nebo je naopak potěšíte. Z této hry by šlo udělat několik různých strategických her, které by byly velmi zábavné a ani zdaleka by nedosahovaly komplexnosti tohoto titulu.

Příjemná izometrická grafika ani po létech nezestárla a umožňuje rotaci mapy, pokud máte někde zakrytý výhled a potřebujete tam budovat cesty či doly. Hudba je dynamická a mění se podle situace (mír, boj, katastrofy), je nenásilná a výborně hru doplňuje. I když po dvaceti letech hraní už mi některé hudební motivy straší v palici a hudbu občas vypínám :) Celkově ale technické zpracování předběhlo dobu a neurazí ani dnes.

Pokud jste hračičkové a detailisté a rádi budujete, pak si vezměte dlouhou dovolenou, protože s Caesarem III máte na týdny a měsíce vystaráno. Pokud jste úchylové jako já, pak vás bude bavit i po dvaceti letech od svého vydání. Pro mne osobně jedna z nejlepších budovatelsko-obchodních strategií všech dob.

Pro: komplexnost, trvanlivost, historická věrnost, různorodost herních map, znovuhratelnost, politika, statistiky a možnosti řízení, příjemná a nestárnoucí grafika, zvuk a hudba, in-game animace, vedení boje ve formacích a s různými druhy jednotek, psychologie

Proti: absence dobývání cizích měst, v určitých fázích hry repetitivnost a stereotyp, než se někam posunete, pro někoho až příliš komplexní a složité

+13