Pharaoh je budovatelská strategie studia Impressions Games, odehrávající se v souladu se skutečnými událostmi v několika epochách starověkého Egypta, počínaje r. 3500 př. n. l. a r. 1279 př. n. l. konče. Hráč postupně v kůži stařešiny kočovné osady, venkovského šlechtice, učence panovnické rodiny, královského písaře, kancléře, vezíra a nakonec faraona spravuje přidělenou obec a řídí její rozvoj. Kampaň lze charakterizovat jako vyprávění o pilířích dějin Egypta, zahrnujících války, konstrukce monumentů, národní pohromy, narození a úmrtí významných osobností a vzestupy a pády starobylých měst, to vše v dobách, které jsou pro dnešní dějepisce nejpřitažlivější. Herní mechanismy se shodují s přibližně o rok a půl starším dílem Impressions Games Caesar III.
Kampaň, každá z jejichž osmatřiceti misí má více než jeden úkol, se člení na dobu temna, archaické období, období Staré říše (Old Kingdom), období Střední říše (Middle Kingdom) a období Nové říše (New Kingdom). První epizoda má nádech tutoriálu – hráč vstřebává základní herní principy, jež představuje stavba domů, přísun vody a jídla a zprostředkovávání náboženství. Ve druhé éře hráč přičichne k vlajkovým lodím hry, jako zřízení armády a zakládání obchodních cest, a ještě v téže fázi kampaně mu bude zadáno vybudování prvního monumentu – mastaby (mastaba tomb). Stavba divů světa, které jsou klíčovým herním prvkem období Staré říše a mezi něž patří stupňovité a lomené pyramidy, jiné pyramidové komplexy, obelisky a sluneční chrámy, je dlouhým procesem, vyžadujícím mnoho surovin a pracovní síly, jež se čerpá z pracovních táborů. Následující etapa – doba Střední říše – se potom nese v duchu zotavení impéria z následků občanské války a hladomoru. Závěrečná série misí egyptské dějepisné lekce těží především z odvracení válečných hrozeb semitských kmenů. K obraně města lze stavět zdi, brány a věže; mimo pozemních sil lze ustavit též námořnictvo. Některé mise po hráči požadují, aby jinému městu poskytl vojenskou podporu. Kampaň není lineární – někdy je hráč postaven před volbu mezi mírumilovnou náplní, jejímž ústředním bodem je vybudování monumentu, a kořistnickou úlohou, kořenem jejíž rovnice jsou vojenské jednotky.
Po vodě, jejíž distribuci z fontán nebo studen, nacházejících se v místech s podzemní vodou, zajišťují nosiči vody, je nejžádanější surovinou ve hře jídlo (food). To se získává pěstováním zemědělských plodin, lovem zvěře nebo rybolovem; zemědělství je přitom specifické tím, že lze provozovat jen v těch obdobích roku, kdy veletok Nil poskytuje vláhu. Dalšími surovinami jsou: dřevo (wood), kamenina (pottery), cihly (bricks), len (linen), papyrus (papyrus), pivo (beer), zbraně (weapons) a luxusní zboží (luxury goods). Suroviny jsou nezbytné k výstavbě divů světa a jako materiál v průmyslu, lze je však také uložit ve skladech za účelem obchodu. Obchodování, jež nemusí zastřešovat pouze nákup a prodej surovin, ale i koncových výrobků, typicky keramiky nebo zbraní, má v Pharaoh velký význam – všechny suroviny hráč totiž nemůže získat z přírodních zdrojů. Založení obchodní trasy, která může být jak suchozemská, tak vést po moři, je zpoplatněno a zasazují se o něj taktéž potencionální obchodní partneři.
Při konstrukci domů hraje roli atraktivita lokality; spolu se vzdáleností od nákupních středisek a průmyslových oblastí, vystupujících v pozici pracovišť, ji určuje přítomnost okrasných struktur typu zahrady nebo sochy. Aby město splnilo své kulturní cíle, občanům se musí dostat zábavy; k tomu slouží žongléři, tanečnice, hudebníci a místa, kde obyvatelé mohou posedět u piva. Jinou důležitou složkou hry je uctívání bohů, jehož se dosahuje pořádáním slavností a stavěním chrámů; jsou-li bohové spokojeni, městu věnují dary, případně mu poskytnou záštitu před nepříznivými jevy, které naopak sami vyvolávají, pokud jsou nedostatkem projevů zbožnosti pohoršeni. Do hry byl implementován rovněž model zdravotnictví – zabezpečení zdravotní péče, reprezentované praktickými lékaři, zubaři a lékárníky, leží na bedrech hráče.
Vedle kampaně hra, vyznačující se izometrickou grafikou, obsahuje dvanáct nezávislých scénářů; některé z nich jsou prosté podmínek vítězství, pročež jejich hraní nemá konec – jde jen o bezuzdné rozšiřování říše. Titul disponuje editorem, v němž lze vytvářet vlastní scénáře, a součástí díla je i miniencyklopedie, která hráči dává možnost vytvořit si představu o konturách egyptské morálky. Kromě jmen faraonů se ve hře vyskytují jména Mojžíše a královského egyptského architekta Imhotepa.
Datadisk Cleopatra - Queen of the Nile z druhé poloviny r. 2000, v jehož názvu nefiguruje název základní hry, nabízí zejména pohled na dobu helénismu (Hellenistic period). O jeho vývoj se postaral vývojářský tým BreakAway Games.
@Ross (05.09.2024 15:34): Hlavně když ty mise ještě neznáš, dovedou být někdy zapeklitý. :-D
Pro: Budování monumentů
Proti: Časem stereotyp