Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Pharaoh

82
115 hodnocení Platformy
Žánr:
strategie > budovatelská strategie *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
05.11.1999 PC
Vývojáři:
Impressions Games
Pharaoh je budovatelská strategie studia Impressions Games, odehrávající se v souladu se skutečnými událostmi v několika epochách starověkého Egypta, počínaje r. 3500 př. n. l. a r. 1279 př. n. l. konče. Hráč postupně v kůži stařešiny kočovné osady, venkovského šlechtice, učence panovnické rodiny, královského písaře, kancléře, vezíra a nakonec faraona spravuje přidělenou obec a řídí její rozvoj. Kampaň lze charakterizovat jako vyprávění o pilířích dějin Egypta, zahrnujících války, konstrukce monumentů, národní pohromy, narození a úmrtí významných osobností a vzestupy a pády starobylých měst, to vše v dobách, které jsou pro dnešní dějepisce nejpřitažlivější. Herní mechanismy se shodují s přibližně o rok a půl starším dílem Impressions Games Caesar III.

Kampaň, každá z jejichž osmatřiceti misí má více než jeden úkol, se člení na dobu temna, archaické období, období Staré říše (Old Kingdom), období Střední říše (Middle Kingdom) a období Nové říše (New Kingdom). První epizoda má nádech tutoriálu – hráč vstřebává základní herní principy, jež představuje stavba domů, přísun vody a jídla a zprostředkovávání náboženství. Ve druhé éře hráč přičichne k vlajkovým lodím hry, jako zřízení armády a zakládání obchodních cest, a ještě v téže fázi kampaně mu bude zadáno vybudování prvního monumentu – mastaby (mastaba tomb). Stavba divů světa, které jsou klíčovým herním prvkem období Staré říše a mezi něž patří stupňovité a lomené pyramidy, jiné pyramidové komplexy, obelisky a sluneční chrámy, je dlouhým procesem, vyžadujícím mnoho surovin a pracovní síly, jež se čerpá z pracovních táborů. Následující etapa – doba Střední říše – se potom nese v duchu zotavení impéria z následků občanské války a hladomoru. Závěrečná série misí egyptské dějepisné lekce těží především z odvracení válečných hrozeb semitských kmenů. K obraně města lze stavět zdi, brány a věže; mimo pozemních sil lze ustavit též námořnictvo. Některé mise po hráči požadují, aby jinému městu poskytl vojenskou podporu. Kampaň není lineární – někdy je hráč postaven před volbu mezi mírumilovnou náplní, jejímž ústředním bodem je vybudování monumentu, a kořistnickou úlohou, kořenem jejíž rovnice jsou vojenské jednotky.

Po vodě, jejíž distribuci z fontán nebo studen, nacházejících se v místech s podzemní vodou, zajišťují nosiči vody, je nejžádanější surovinou ve hře jídlo (food). To se získává pěstováním zemědělských plodin, lovem zvěře nebo rybolovem; zemědělství je přitom specifické tím, že lze provozovat jen v těch obdobích roku, kdy veletok Nil poskytuje vláhu. Dalšími surovinami jsou: dřevo (wood), kamenina (pottery), cihly (bricks), len (linen), papyrus (papyrus), pivo (beer), zbraně (weapons) a luxusní zboží (luxury goods). Suroviny jsou nezbytné k výstavbě divů světa a jako materiál v průmyslu, lze je však také uložit ve skladech za účelem obchodu. Obchodování, jež nemusí zastřešovat pouze nákup a prodej surovin, ale i koncových výrobků, typicky keramiky nebo zbraní, má v Pharaoh velký význam – všechny suroviny hráč totiž nemůže získat z přírodních zdrojů. Založení obchodní trasy, která může být jak suchozemská, tak vést po moři, je zpoplatněno a zasazují se o něj taktéž potencionální obchodní partneři.

Při konstrukci domů hraje roli atraktivita lokality; spolu se vzdáleností od nákupních středisek a průmyslových oblastí, vystupujících v pozici pracovišť, ji určuje přítomnost okrasných struktur typu zahrady nebo sochy. Aby město splnilo své kulturní cíle, občanům se musí dostat zábavy; k tomu slouží žongléři, tanečnice, hudebníci a místa, kde obyvatelé mohou posedět u piva. Jinou důležitou složkou hry je uctívání bohů, jehož se dosahuje pořádáním slavností a stavěním chrámů; jsou-li bohové spokojeni, městu věnují dary, případně mu poskytnou záštitu před nepříznivými jevy, které naopak sami vyvolávají, pokud jsou nedostatkem projevů zbožnosti pohoršeni. Do hry byl implementován rovněž model zdravotnictví – zabezpečení zdravotní péče, reprezentované praktickými lékaři, zubaři a lékárníky, leží na bedrech hráče.

Vedle kampaně hra, vyznačující se izometrickou grafikou, obsahuje dvanáct nezávislých scénářů; některé z nich jsou prosté podmínek vítězství, pročež jejich hraní nemá konec – jde jen o bezuzdné rozšiřování říše. Titul disponuje editorem, v němž lze vytvářet vlastní scénáře, a součástí díla je i miniencyklopedie, která hráči dává možnost vytvořit si představu o konturách egyptské morálky. Kromě jmen faraonů se ve hře vyskytují jména Mojžíše a královského egyptského architekta Imhotepa.

Datadisk Cleopatra - Queen of the Nile z druhé poloviny r. 2000, v jehož názvu nefiguruje název základní hry, nabízí zejména pohled na dobu helénismu (Hellenistic period). O jeho vývoj se postaral vývojářský tým BreakAway Games.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Pharaoh nabízí něco, co jen málo her svého žánru - uvěřitelnou historickou atmosféru. Sim City, RollerCoaster/Transport Tycoon a další - všechno to jsou pěkné hry, ale ni jedna z nich mi nevydržela příliš dlouho; možná právě kvůli té atmosféře. Na té se v případě Pharaoha podílí zejména úžasná hudba a především grafika. Ta sice není striktně realistická, ale ani nijak infantilní či komická a možná právě díky tomu netrpí sterilitou (kterou grafická zpracování výše zmíněných her v nemalé míře vykazují).

Po herní stránce Pharaoh určitě není nijak revoluční - koneckonců se tenhle žánr v průběhu času ani nijak zvlášť nevyvíjel - ale rozhodně je propracovaný a jeho hraní je slušná výzva.

Nejdůležitější je ale stejně ta atmosféra. Budovat město, zábavní park či zoo je fajn zábava, ale pouze při hraní Pharaoha má člověk pocit, že se mu před očima rodí skutečně velkolepá civilizace, která nemá v dějinách lidstva obdoby.
+14
  • PC 85
Pro mě osobně nejzábavnější z "civilizačních tycoonů" (Caesar III, Pharaoh, Zeus, Emperor). Může za to zřejmě stavba monumentů a následný pocit, že člověk tvoří opravdu něco výjimečného a zásadního, něco co přetrvá věky - přesně jak píše MCZ. Jednotlivé levely se tím také od sebe pocitově odlišují, není to jedno generické město za druhým jako třeba v Caesarovi. Grafické zpracování ještě spadá do zázračného období her, jejichž grafická stránka stárne jen nepatrně, což se třeba o remaku Children of Nile rozhodně říct nedá.
Z výraznějších mínusů co se nevejdou do shrnutí dole bych zmínil jedinou opravdu výraznou chybu na hratelnosti - nemožnost individuálně nastavovat přístup k obchodním a distribučním centrům, tedy přístavům a skladištím. Zejména v pokročilých fázích hry tím pak hrozně trpí komerce.
Stejně ale dodnes jednou za rok, rok a půl Pharaoha vytáhnu, nainstaluju, zamknu se doma a několik dní "stavím Egypt". Povyražení vpravdě královské!

Pro: Ohromná hratelnost, komplexnost, mise mají víc možných způsobů řešení, dodnes velmi slušné grafické zpracování, fascinující pocit budování neméně fascinující civilizace.

Proti: Poněkud otravná hudba, nedořešené boje, občasné kiksy s dostupností služeb, občas chybí podrobnější management.

+13