Cleopatra - Queen of the Nile je, ač to z názvu nelze dovodit, rozšířením hry Pharaoh. Datadisk přináší čtyři kampaně o dohromady patnácti misích, budovy, jednotky a dvě řemesla. Herní mechanismy byly zasaženy novinkami, jakými jsou přenášení jednotek mezi misemi, časová omezení misí a hrozby – kupř. krupobití nebo nájezdu sarančat, jež plení úrodu. Dějová linka, začínající v období Nové říše (New Kingdom), poslední etapě základní hry, pokrývá hlavně helénistické období (Hellenistic period).
Zatímco v Pharaoh se hráč na pozici panovníka dostane až v závěrečné fázi kampaně, v Cleopatra - Queen of the Nile rozhoduje rovnou coby Tutanchamon, Ramesse II. nebo Kleopatra VII. Větší jsou v rozšiřujícím balíčku také monumenty, které dobře reprezentují např. hrobky v proslulém Údolí králů (Valley of the Kings), a rozsáhlejší jsou i požadavky na ně – nemálo z divů světa je nutné po vybudování zhodnocovat.
Ve hře je nezbytné bránit se útokům nepřátel, představovaných zejména vykradači hrobek. Protivníci pocházejí mj. z Persie nebo Říma. Součástí distribuce je editor scénářů.
Jak jsem již uvedl ve svém komentáři k původní hře Pharaoh, k této stavitelské hře mám specifický vztah. Stavění staroegyptských měst mám rád a hraní mě baví, jenže nikdy nedokážu hrát za sebou více map. Vždy se pustím do jedné či dvou a následně si dám od hry pár měsíců pauzu kvůli jejímu stereotypu. A u tohoto rozšíření tomu nebylo jinak. Sice je zde nemalé množství kratších scénářů, i tak mi jejich kompletní dohrání trvalo necelé dva roky.
A jaké novinky rozšíření přineslo? Asi nejvíc viditelné jsou nové monumenty, jejichž stavba naštěstí není nijak náročná, jako v případě velkých pyramid. Skvělým osvěžením hratelnosti jsou pak monumenty hrobek z Údolí králů, které se nebudují na povrchu, ale hloubí ve skalách. V souvislosti s tím pak přibyly dva nové produkty a jejich příslušné suroviny. Konkrétně barva, která se vyrábí z heny a olejové lampy, které se pochopitelně vyrábějí z dováženého oleje a nádobí.
Zajímavou novinkou jsou pak i občasné rány egyptské, jako je zabarvení řeky krví, či roje kobylek. Na město to zase tak moc velký vliv nemělo, ale jako efekt pěkný. Nakonec pak stojí za zmínku i nová divoká zvěř v podobě velkých škorpionů, ale ani ti má města nijak zvlášť neohrozili.
Scénáře se pak často střídají ve dvou zaměřeních. Buď jsou kratší a bez nutnosti budovat nijak sofistikovanou infrastrukturu, ale musí se počítat s budováním velké armády či bojem s časovým limitem. Nebo jsou mise naopak velmi dlouhé, kdy je potřeba budovat monumenty a velká města s velkými nároky. Trošku divné u nich je ale to, že se v dané oblasti odehrává více misí, ale vždy se staví město od nuly a někdy i s jiným průmyslem. Celkově jsem se scénáři spokojen.
Kleopatřino rozšíření ve výsledku nabízí prakticky stejnou hratelnost, jako původní hra. Stále je tam stejná infrastruktura se stejnými mechanismy a stále stejné těžkopádné ovládání armád. Fanouškům původní hry tak přinese pár nižších desítek hodin hraní navíc. A pokud by ani to nestačilo, je zde i editor map, takže je o další zábavu postaráno.
A jaké novinky rozšíření přineslo? Asi nejvíc viditelné jsou nové monumenty, jejichž stavba naštěstí není nijak náročná, jako v případě velkých pyramid. Skvělým osvěžením hratelnosti jsou pak monumenty hrobek z Údolí králů, které se nebudují na povrchu, ale hloubí ve skalách. V souvislosti s tím pak přibyly dva nové produkty a jejich příslušné suroviny. Konkrétně barva, která se vyrábí z heny a olejové lampy, které se pochopitelně vyrábějí z dováženého oleje a nádobí.
Zajímavou novinkou jsou pak i občasné rány egyptské, jako je zabarvení řeky krví, či roje kobylek. Na město to zase tak moc velký vliv nemělo, ale jako efekt pěkný. Nakonec pak stojí za zmínku i nová divoká zvěř v podobě velkých škorpionů, ale ani ti má města nijak zvlášť neohrozili.
Scénáře se pak často střídají ve dvou zaměřeních. Buď jsou kratší a bez nutnosti budovat nijak sofistikovanou infrastrukturu, ale musí se počítat s budováním velké armády či bojem s časovým limitem. Nebo jsou mise naopak velmi dlouhé, kdy je potřeba budovat monumenty a velká města s velkými nároky. Trošku divné u nich je ale to, že se v dané oblasti odehrává více misí, ale vždy se staví město od nuly a někdy i s jiným průmyslem. Celkově jsem se scénáři spokojen.
Kleopatřino rozšíření ve výsledku nabízí prakticky stejnou hratelnost, jako původní hra. Stále je tam stejná infrastruktura se stejnými mechanismy a stále stejné těžkopádné ovládání armád. Fanouškům původní hry tak přinese pár nižších desítek hodin hraní navíc. A pokud by ani to nestačilo, je zde i editor map, takže je o další zábavu postaráno.