Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

TIS-100

  • PC 85
Her pro programátory je celá řada. Osobně jsem jich vyzkoušel jen pramálo. TIS-100 mě však zaujal natolik, že jsem mu byl ochoten věnovat svůj čas. Proč zrovna TIS-100? Líbí se mi nejvíc to, že  na jediné černobílé obrazovce řešíte zdánlivě jednoduchá zadání, jejichž řešení vás dokáží (díky velmi malé sadě instrukcí "assembleru" a díky dost archaické a omezené architektuře počítače TIS-100) potrápit klidně na 2 až 3 hodiny. Výsledek si můžete kdykoliv spustit, abyste se dozvěděli, zda vše funguje, jak má. Pokud nejsou očekávané výsledky, je možné spustit jednoduchý debugger, který prochází program krok za krokem a vy vidíte, kde se ve vašem programu nacházíte, a jaké jsou hodnoty v registrech. 

Celá architektura je postavena na 11 propojených uzlech (nodes), do nichž zapisujete instrukce. Platí zde omezení max. 12 řádků kódu na jeden uzel. Každý uzel má 2 registry, do nichž můžete  hodnoty ukládat, přičítat, odečítat a měnit znaménko. Ovšem k tomu druhému nemáte přímý přístup, což trochu komplikuje návrh hřešení. 

Instrukcí je pouze 13 a zahrnují čtení hodnot ze vstupů/posílání hodnot na výstupy z uzlu, práci s registry, skoky na návěštidla a velice jednoduché rozhodovací příkazy, kdy se pouze zjistí, zda hodnota v registru je nula, není nula, větší nebo menší než nula. A to je přátelé vše! Není to tedy klasický assembler, byť některé instrukce tak vypadají. A je to právě ta "dřevnost" assembleru, která mění řešení jednoduchého zadání v obtížný puzzle. Autoři si připravili 15 úkolů, jejichž obtížnost pomaličku narůstá. Hned prvním úkolem je jednoduše načíst hodnotu ze dvou uzlů a poslat ji přes další uzly do nejspodnějších uzlů a odtud ven. Jednotlivé úkoly jsou pojmenovány tak, že vám dávají smysl. Takže je tu zesilovač signálu, sekvenční generátor nebo třeba čítač sekvencí. V tom posledním zmíněném máte za úkol přijímat na jednom vstupu sérii čísel oddělených nulou. Je potřeba sčítat jednotlivá čísla a zároveň i počítat, kolik čísel přišlo. Jakmile dorazí nula, musíte poslat do dvou výstupů sumu i počet. To byl zrovna úkol, který mi dal zabrat, a při kterém jsem zjistil, že se dá využít jiný uzel jako další "registr". Jinými slovy je potřeba vymýšlet i ad hoc řešení, která vás na první dobrou nenapadnou. U každého úkolu vidíte, jaké hodnoty přijdou na vstupu a také očekávané výstupní hodnoty. Pokud se vám podaří spustit test a dopadne OK, spustí se další skvělá věc - vyhodnocení! Ve třech primitivních grafech uvidíte, jak jste si vedli v porovnání s ostatním světem. Kolika cykly musel váš program projít, kolik jste museli použít instrukcí a také kolik uzlů. Samozřejmě zde všude platí, že čím méně, tím lépe.

Celé to vaše snažení má ještě další smysl než jen udělat vám radost při řešení logických problémů. Počítač TIS-100 totiž má hned několik vadných částí paměti. Každý váš vyřešený úkol vlastně opravuje daný segment RAM. Postupně se dovídáte ústřižky pozadí toho, proč byl takový počítač vlastně vytvořen a kdo za ním stál. Ke hře existuje stylový manuál, který jako by vypadl z oka těm z 80. let. Absolutně doporučuji jej vytisknout a důkladně pročíst, jsou tam i jednotlivé příklady k některým instrukcím.

Zatím mám hotové funkční verze 8 z 15 základních. Devátý mi aktuálně dává hodně zabrat (interrupt handler). Už teď vím, že se poté vrhnu i na další produkty Zachtronics, asi nejvíce Last Call BBS a Shenzen I/O . A dovolím si TIS-100 doporučit opravdu každému (včetně ne-programátorů), protože jde spíše o logické problémy. Hra vás určitě nenaučí programovat. Už jen to spuštění hry, který emuluje spuštění prastarého počítače za to stojí! Je třeba si jen zvyknout na to, jak fungují uzly a kam se píší instrukce.

(kdo by se do toho chtěl pustit, nebojte se v diskusi na cokoliv zeptat) :)

Pro: atmosféra psaní instrukcí v jednoduchém assembleru na obstarožním počítači, skvělé programátorské "sudoku"

Proti: celý čas koukáte na jednu černobílou obrazovku (kde se může vyskytnout červená barva při chybě)

+10

Night in the Woods

  • PC 40
Mě osobně nevadí když je hra ukecaná nebo když je prakticky jenom o kecání, ale zaleží jak je to podané nebo prezentované. Ale v téhle 2D vizuálně poměrně jednoduché hře, kde nějakého interaktivního ozvláštnění je opravdu pomalu to moc nefunguje. Občasné jiné aktivity mimo dialogy tu jsou, ale až na hraní kytarové minihry je všechno ostatní docela bída. Například snové sekvence kde ve tmě musíte najít postavy na věži, které hrají na hudební nastroj byla z herního hlediska a zábavnosti nudná bída. Ve hře víceméně jenom jenom čtete dialogy a odklikáváte jedním tlačítkem, aby se zobrazil další dialog. Ano, příběh a jeho postavy jsou sice dobré, ale to k silnějšímu požitku v podaní téhle hry, prostě nestačí. Je docela rozdíl když je videohra prakticky interaktivní film, ale vypraví příběh třeba se zásadníma možnostma volby, dabingem, pěknýma cutscenama nebo k vyprávění přidává nějaký zajímavý doplňující gameplay k tomu, což Night in the Woods zkratka neobsahuje. Tahle hra mi dokázala to, že pro zábavnou příběhovou hru, obsahovat jenom dobrý příběh bohužel nestačí.

Pro: Příběh, postavy, kytarová minihra

Proti: Styl vyprávění příběhu, málo gameplaye, a když tu nějaký gameplay je (mimo odklikávání dialogů), tak je nezajímavý

+6 +7 −1

Kona II: Brume

  • PC 60
Komu se (poměrně) líbil první díl a pokoukával po tom druhém (jako já), patrně Vás taky zklame výsledek.

Zaběhlý mechanismy hry jsou pryč. Odhalování identity běžných kanaďanů v zapadlé vesničce taky. Stejně tak cit pro detail. Celý se to snaží tvářit snad jako akční hra, ale právě akční pasáže téhle gamesce vůbec nesluší.

Nyní se v přímém pokračování náš Carl vydává nejprve do velmi neosobních pokojů Hamiltonovy vily - tam to ale ještě trochu ujde. Potom však následují události, které celou komorní atmosféru zcela pohřbí. Nejčastější činností ke konci už je jen nudný bloumání po koridoridovité mapě s neohrabaným psím spřežením a hledání svítích krystalů!

Za mě to dopadlo velmi zle a samotnej závěr to ještě dokáže zkazit.

60%

Pro: Některý logický úkoly mi daly zabrat (control room), počasí :)

Proti: Akční pasáže, NPC a jejich hloupý úkoly, feeling hry, hledání krystalů, závěr hry.

+6

Panelak

  • PC 80
Díky za tip!

Slušné. Ne perfektní, ale dost slušné. Především když vezmeme v úvahu, že se jedná v podstatě o práci jedné osoby. Hra je v tom nejlepším smyslu slova opravdu nepříjemná. Jsem ochotný říct, že jednotlivé děsivé prvky jsou spíš mišmaš bez hlubšího významu—promiň, Pajos—ale nepůsobí to lacině. Ono to vlastně ani nevadí. Máme tu panelák, který je v podstatě SCP anomálie, a děj se vůle boží... nebo spíš toho dole. Jsou tu dva zajímavé plot twisty a vtipná vsuvka v podobě backrooms. 

Hra je vlastně velmi krátká, ale při prvním hraní vám to ani nepřijde. Je toho dost, co můžete dělat, pokud nespěcháte a užíváte si atmosféru. Jedinou věc, kterou bych vypíchnul jako slabší, je hledání posledního klíče, vlastně celkově poslední místnost. Při druhém hraní mi došlo, co je tu špatně. Hra se tváří, že nabízí trochu víc, než ve skutečnosti nabízí. To je naprosto v pořádku, protože to hráče nutí experimentovat a vede k zajímavým výsledkům. Ale v poslední části není úplně jasné, kde by ten klíč měl být, a člověk se v tom může snadno ztratit.

Moje rada by byla, pokud se Pajos nechystá projekt úplně opustit, přidat ještě jeden nebo dva alternativní konce. Byl jsem neuvěřitelně překvapený, že tu není možnost skrytého konce, který by vedl k útěku z budovy, ačkoliv zadní vchod k tomu vyloženě vybízí. A co ta židle v prvním patře?! Ani ta šipka od úklidu nikam nevede? Možná je to schválně, červení sledi, ale něco takového by hru posunulo ještě o úroveň výš.

Ale tak či tak, na jedno děsivé odpoledne prostě fajn :-)
+13

Sigil

  • PC 80
Na novou sadu levelů od jednoho z otců původní hry, Johna Romera, jsem se hodně těšil a rozhodně jsem nebyl zklamán.

Hned od prvního levelu je jisté, že průchod všemi devíti levely nebude procházka růžovým sadem. Hned na začátku jsem tak hodně umíral, než jsem si našel tu správnou cestu lávou. Nepřátel zde nejsou hordy, ale nábojů taky moc ne, proto je potřeba kalkulovat s každým výstřelem. No a ten následný spawn Cyberdémona v okamžiku, kdy jsem měl jen pár nábojů do brokovnice a rotačáku mne donutil vyslovit ona tři písmena: WTF. No naštěstí je zde zajímavá finta, kdy ho je možné zabít tím, že se do něj teleportuji. Doposud jsem ani netušil, že něco takového v Doomu funguje.

Celá epizoda si drží zajímavý styl level designu. Úrovně nejsou nijak zvlášť rozsáhlé, avšak obsahují spousty úzkých chodbiček, kde není moc snadné manévrování proti letícím nepřátelským projektilům a ve kterých se dá celkem snadno ztratit. Osobně mi tento styl úplně nevyhovuje, ale na druhou stranu je to po předchozích megawadech Final Doomu a No Rest for the Living příjemná změna. Zajímavé jsou také zvláštní střílecí spínače v podobě oka, které je někdy šikovně skryto. Dost často se mi tak stávalo, že jsem se v úrovni zasekl a nevěděl jak dál jen kvůli tomu, že bylo potřeba vystřelit do nějakého výklenku, kde se oko nacházelo.

Hra vychází a navazuje na původní první Doom, proto se zde nenachází žádná monstra z dvojky a současně zde chybí ikonická dvouhlavňová brokovnice. Na jednu stranu je to fajn, protože mně ty hromady Chaingunnerů a Revenantu už doslova lezly krkem, stejně tak i opakující se závěry s Icon of Sin, kterými jsem už fakt přesycen. Nic z toho tady skutečně není, ale na stranu druhou mi ta dvouhlavňovka fakt chybí.

Celkově jsem s touto novou epizodou spokojený. Chvílemi jsem se sice při hraní trápil, ale po čase jsem se vždy nějak dokázal prokousat ke konci každé úrovně a ve výsledku celou epizodu dokončit. U toho jsem si rád poslechl novou hudbu, která ke hře opět padne jako ulitá. Časem si určitě budu chtít zahrát i druhý díl.
+12

Severed Steel

  • PC 80
Severed Steel je dynamická akční hra, která okamžitě zaujme svou stylizací. Neonové barvy, minimalistické prostředí a výrazné vizuální efekty vytvářejí jedinečnou atmosféru, kterou perfektně doplňuje energický elektronický soundtrack. Hudba nejen podtrhuje akci, ale také vás vtahuje do rychlého tempa hry.

Hlavním tahákem je gameplay, který stojí na mechanice zpomalování času podobně jako u hry SUPERHOT. Tento prvek dodává hře taktické možnosti, kdy můžete precizně mířit a vyhýbat se kulkám v intenzivních přestřelkách. Krom slušné řádky zbraní, které můžete brát od nepřátel, doplňuje combat i kanón, který má hlavní hrdinka této hry místo jedné ruky. Ten je vhodný nejen na nepřátele, ale také na ničení prostředí, což jsou ve většině případech různé stěny nebo stropy. Tato forma destrukce je rozhodně prvkem, který dělá gameplay mnohem zajímavější a dodává hráči větší variabilitu v jednotlivých levelech, jak se vypořádat s nepřáteli. 

Hra má 6 kapitol a lze ji dohrát do dvou hodin, což je tak akorát na to, co nabízí. Pro někoho může být trochu repetitivní, ale vzhledem k nastavené délce hry a faktu, že každý další level přinášel něco nového mě hra zabavila. Nyní během winter sales je možné pořídit hru na steamu za 2 eura, což je více než přijatelná cena. Severed Steel mohu doporučit všem milovníkům akčních her, zejména těm, kteří si užívají prvky zpomalování času a parkour.

Pro: Gameplay s prvky zpomalování času zabavil, soundtrack, délka hry

+5

Alan Wake

  • PC 90
Takže poslední do sbírky herní výzvy byl Alan Wake - neremástrovaná verze. Možná proto, že nejsem milovník horrorového žánru v PC hrách a možná taky taky pro ne příliš záživné ovládání jsem odložil Alana Wake na dobu neurčitou do šuplíku letošní herní výzvy.

Nebudu lhát všechny horrorové tituly tak nějak obcházím obloukem, nevím jestli za to může fakt, že hry hraji převážně v noci a do pozdních nočních hodin a to je přesně ta hodina duchů, kdy vám u takových her může běhat mráz po zádech. Nebo ten důvod možná bude i v tom, že jsem se na několik let v minulosti zacyklil někde v online světě a všechny single player příběhové tituly jsem spíš obcházel obloukem sám. A možná děkuji za to téhle parádní herní výzvě, jsem se konečně přemluvil k tomu, že hrát single player hry je v mém věku daleko zábavnější než ty online.

Teď už vím a jak jsem psal v minulém odstavci, děkuji za výzvu, že jsem otevřel oči, že to byla chyba. Nebudu lhát pár mnou zvolených her byla chyba a měl jsem opravdu obtíže donutit se dohrát je až do konce, abych horko těžko v průběhu roku nemusel měnit a hledat nové tituly. Ale většina z nich byla plnohodnotná a plnotučná porce zábavy. Alan Wake není výjimkou a možná díky za náhody v posloupnosti hraní her a nechuti k žánrovce jako takové. Alan Wake byl nakonec taková krásná tečka a pomyslná třešnička na dortu za letošní výzvou.

Protože když si odmyslím ten nijak ne příliš zábavná gameplay, jedná se o výborně a poutavě napsanou hru s neuvěřitelně spletitým příběhem, který se přímo odkazuje na krále tohoto žánru a to sice Stephana Kinga. O Remedy vím už léta páně a vím taky že jejich hry se považují za top strop na herním tržišti a díky téhle hře vím proč. Jak jsem řekl, z hlediska herního se nejedná o žádný neuvěřitelný zázrak. Více méně je to jen chodící simulátor, kde se s postupně měnícím prostředím a všude přítomnou stupňující se anti hmotou stupňují i nepřátelé, kdy vše vyvrcholí takovým, až vlastně hanebně prostým finálním soubojem. Proto odmysleme si všechny tyhle věci co nás provázejí hrou a přičtěme k dobru ten parádně vymyšlený příběh, ve kterém hlavní hrdina a slavný spisovatel díky magické přírodě a vlivům jezera Cauldron začne propisovat svůj nový knižní přběh do reality, kterou se všemi protagonisty začne docela silně pociťovat i on sám na vlastní kůži.

Právě to je ten důvod, proč se Alan Wake stává tak zábavnou hrou i přes to že zábavná vůbec není. Ten příběh je tak spletitý zamotaný a různorodý. Vtáhne vás do děje a už vás nepustí a vy prostě potřebujete vědět jak to dopadne. Tohle je ten druh interaktivní zábavy o kterém bychom mohli tvrdit, že je jako živý film. Příběh vlastně napsaný přesně pro filmové potřeby, přesněji seriálové potřeby, protože prostřihy mezi jednotlivými kapitolami nesou spíše formát seriálu. Nese se to v duchu městečka Twin Peaks, kde bojujete klasicky na straně světla proti straně tmy noci a stínů. Dalo by se přirovnat k černému a bílému wigwamu. V průběhu hraní absolutně netušíte co se vlastně děje a jestli je něco z toho co prožíváte pravda nebo klam a ono je ti tak nakonec dobře, protože i po dohrání hry na konci příběhu přesně netušíte co se stalo. A visí tam mnoho otazníků. Které možná zodpoví druhé pokračování nebo bonusové mise které jsem nehrál a nebo možná taky ne. Přesně po vzoru Twin Peaks. A tohle všechno jsou ty důvody, proč chcete takové hry hrát a dohrát je až do konce. Je to o způsobu jakým byly napsány a jakým jsou odvyprávěny. Nikoliv o tom jak se hrají. To že se hrají je vlastně celkem vedlejší produkt.

Závěrem bych jen rád napsal, že Remedy určitě zůstane v mém srdci a že určitě dohraju ten už pár let rozehraný Control a určitě se pustím do pokračování Alana Wakeho a určitě se vrátím i k jejich starším titulům jako Max Payne. Je pravda že jsem hrál neremastrovanou verzi takže asi jednička po Remasteru by byl navíc dechberoucí visuální zážitek. Protože pokud je mi známo Remedy kromě toho, že dělá hry co mají duši umí připravit pro hráče i dech beroucí audio visuální podívanou, alespoň podle toho co jsem viděl na videích. Dokonce bych řekl, že to v současné době patří k nejkrásněji vypadajícím hrám současnoti.

Pro: Způsob jakým hra odvypráví příběh.

Proti: Nejslabší místo je jednoznačně gameplay hry.

+13

NTR Loop

  • PC 60
Hra NTR Loop obsahuje poměrně jednoduchý příběh, kde je hlavní hrdina Syrius proklet zlou čarodějnicí, díky čemuž se svou novomanželkou znovu a znovu prožívá své dobrodružství, přičemž při každém průchodu se Arlene (v té době ještě jeho přítelkyně) více odváže a začíná Syriuse s ostatními měšťany podvádět, jak ostatně vyplývá z názvu.

Největší problémy hry je, že je hrou opravdu jen v uvozovkách, přestože dle obrázků v obchodu můžete mít pocit, že dostanete volnost v rámci průzkumu města a odhalování toho, co Syriusovi Arlene tají. Ve výsledku však po městě můžete chodit, jak chcete, avšak mimo úkolová či eventová místa zde nic nenajdete. Jedná se tak spíše o vizuální novelu, kde máte pouze na výběr, na kolika místech uvidíte Arlene Syria podvádět.

Samotné vyprávění je vcelku fajn. První průchod je v podstatě milý příběh o dvou dobrodruzích a milencích, kteří spolu mají příjemnou dynamiku. O to zajímavější je, jak razantně se situace změní, jakmile příběh začnete prožívat podruhé. Hra tady podle mě velmi dobře zvládá to, jak je příběh až na (několik změn) stejný, ale máte z něj úplně jiný pocit, jak se postupně Arlenino počínání stupňuje. Avšak i toto je v podstatě zabito ve třetím (a zároveň i posledním průchodu), který se setává pouhou fetišistickou jízdou pro specifickou kategorii hráčů, kde psaní zkrátka neskutečně utrpělo.

NTR Loop má tak poměrně zajímavý nápad, který však není dostatečně rozvinut. Díky tomu se tak jedná vlastně o průměrnou erotickou vizuální novelu, která je navíc jen pro menšinu hráčů.

Pro: zajímavý nápad, dynamika mezi partnery v prvním a druhém průchodu, pro konkrétní skupinu hráčů fajn

Proti: třetí průchod příběhem, nedostatečná možnost cokoliv ovlivnit

+4

Dracula: Origin

  • PC 70
Po dohrání Drákulovské trilogie jsem neměl chuť na nějaké volné a mizerně hodnocené pokračování a tak jsem radši sáhnul po Origin ze stejného roku jako Dracula 3. Origin je na rozdíl od zmiňované trilogie klasická 2D adventura, která se hraje naprosto tradičně jako spousta moderních adventur té doby.

Příjemná moderní grafika, pěkná hudba (která ovšem nejde vypnout a po čase leze na nervy), dabing. Nechybí tu označování předmětů pomocí mezerníku, které funguje na 100% včetně východů. Hra Vám ukáže co můžete vzít/použít a co pouze prohlédnout, přičemž na věci co jdou pouze prohlédnout nemá smysl nic zkoušet používat. Ovládání je dokonce pouze jedním tlačítkem, rozdělení je na cca pět kapitol (Londýn, Egypt, Vídeň, Transylvánie a Drákulův hrad) a mezi nimi jsou nějaké animace (povětšinou nudné).

Z herního hlediska není moc co vytknout. Origin je opravdu tradiční adventurou zaměřenou na používání předmětů a hádanky. Postavy na pokec tu sice jsou, dialogy jsou povětšinou dlouhé (a nudné), ale jádrem je vždy série uzavřených místností kde nikdo není. Zde prošmejdíte všechny kouty, posbíráte co se dá, prohlédnete co se může hodit, zkusíte pár šílených kombinací v inventáři a vydáte se zjistit co se kde dát použít a co musíte vyluštit. Po vzoru konkurenční série tu nechybí sběr dokumentů a puzzly, ale ty jsou díky bohu klasické. Líbilo se mě spojování mapy, andělé na hřbitově, brutálně našlapaná egyptská hrobka, hudebně-chemická hádanka kdy jsem popsal půl stránky sešitu výpočty :). Nedá se říct že je to úplně lehké, ale dá se na to přijít a zase jsem si trošku zvedl adventurní sebevědomí. Dohrál jsem pouze s jedním nakouknutím do návodu (luštění hieroglyfů). Jediná herní výtka je pár dementních kombinací ke konci (preclíky, veverka).

Bohužel po stránce děje to působí jako chudý příbuzný. Autoři mazaně využili postavu Van Helsinga, který se u konkurence nevyskytoval, zatímco Harker zdánlivě zahynul (a ve finále ho jen osvobodíte z upírského prokletí) a tak je záchrana Míny na něm. Nápad dobrý, ale van Helsing je nudný kožený panák komentující vše okolí s nezájmem či kněžským fanatismem. Stejně nudný je Dracula jako romantický hezounek, který se stal upírem jen kvůli odmítnutí od své lásky a teď ji chce oživit (a klidně při tom vypustit armádu duchů). Během hry hrdinu nijak neohrožuje a i ta konfrontace s ním je... inu nudná. Hrdina cestuje po světě, přičemž občas je to super (Egypt s prastarým zlem), jindy to zas tak super není - Vídeň kde hrdina nechá být satanistickou sektu i s uvězněným mužem a klidně odejde. Celé je to zkrátka takové suché, až na pár scén vůbec ne hororové a hloubce či děsivosti konkurenční série se to nemůže vůbec rovnat. Když si vzpomenu jak jsem v Path of the Dragon s těžce vydřenými předměty aktivoval sloupy s posvátnou úctou a hrůzou co mě dole čeká, tak tady si Drákula vyvolává armádu duchů a vy si v klidu šoupete s knihovnou. Korunu tomu dává konec napřesdržku kdy střelíte Drákulu správnou zbraní, ale ten bez problémů na konci ožívá.

Origin je příjemně hratelná adventura, které ale dějově jen prošumí na vlně stokrát viděných klišé.
+13

Animal Well

  • PS5 100
Nejsem moc častý hráč plošinovek, není to žánr který vyhledávám, a už vůbec ne metroidvanie, ale Animal Well je něco výjimečného, na co jsem narazil z čista jasna.

K Animal Well jsem se dostal asi jen díky jeho zařazení do předplatného PS Plus, hledal jsem nějakou klidnou hru na večery a tato mě něčím okouzlila. Hudbou? Zvuky? Tajemnem a zároveň cozy atmosférou? Krásnými barvami? Možná všemi těmito aspekty.

Jakožto malý panáček, se vylíhnete z nějaké rostliny a objevíte se v jeskyni. Později zjistíte, že se jedná o obrovský komplex jeskynních chodeb s mapou rozdělenou do čtyř částí, kde nalézáte plno zvířátek, ať už hodných nebo zlých. Každá část je něčím odlišná, někde je více vody, někde zase více zeleně. Postupem hry se dostáváte do nových a nových koutů mapy a získáváte další a další itemy, které vám pomáhají vyřešit hádanky a dostat se do nových míst. Například jeden z prvních itemů je světlice, která je hezky stylizovaná i ozvučená, jako asi každý item, Světlicí se osvětlit temná místa nebo zneškodňovat nepřátele, na které narazíte.

Co se týče obtížnosti, nemohu porovnávat s ostatními hrami tohoto typu. Určitě bych Animal Well označil za méně akční a méně zaměřený na boj, než je třeba Hollow Knight, z kterého jsem toho sice ještě moc neviděl a hrál jsem ho jen chvilku, ale Animal Well se mi zdá o dost klidnější hrou. Nicméně párkrát, když jsem si nevěděl rady, kouknul jsem se na YouTube, ale jinak se vše dá zvládnout i když se možná párkrát zaseknete. Dovolím si říct, že se nejedná o složitou hru. Co se týče hrací doby, podle mě se hra dá zvládnout za nějakých 10 hodin, já ji do hrál za cca 13 hodin.

Když jsem Animal Well hrál, říkal jsem si, že se jedná o hru, která by mohla zabojovat o cenu na TGA (to by ale nemohlo vyjít Balatro :D). K této skvělé videohře asi nemám ani žádnou velkou výtku, proto jí hodnotím nejvyšším možným hodnocením a byl bych rád, kdyby se dočkala svého pokračování.

Pro: atmosféra, hudba, zvuky, prostředí, obtížnost, hádanky, dobří bossové, příjemná stopáž

+7

Batman: Arkham Origins

  • PS3 80
Arkham trilogie patří mezi moje nejoblíbenější série. Dostal jsem se k ní ale až později na Xboxu One a tak jsem doposud neměl možnost se dostat k Origins, protože nejsou mezi hrami podporující zpětnou kompatibilitu. Zde na databázi má uvedeny platformy Xone i X/S, ale i teď když jsem to kontroloval, tak první odkaz na googlu i herní wiki mě potvrdil, že je možné hrát pouze na X360. Naopak mezi platformami chybí PS 5, kde jsem se ke hře přes streamovaní přes PS plus konečně dostal i já.

Origins jsou prequelem Arkham Asyslum, Batman teprve zřejmě začíná se svojí rolí ochránce Gothamu a nezná a až tady poprvé potkává svého hlavního nepřítele Jokera. Hra vyšla až po Arkham City a také se odehrává po celém Gothamu, tentokrát ale ve vánočním hávu. Všude jsou stromky, baňky a ostatní vánoční výzdoba, neustále sněží a je tma a atmosféra města je vynikající. Souboj je stále stejný (stejně dobrý), jediným gadgetem, který si nevybavuju z původních her jsou elektrické rukavice, které se hodí nejen v boji, ale při otvírání dveří. Jinak je to klasický tanec, kdy jedním tlačítkem mlátíte, druhým vykrýváte, třetím matete soupeře pláštěm a čtvrtým uskakujete. Soupeři jsou pořád stejní, na silnější (se štítem, nožem, elektrickým obuchem) pak platí nějaké úvodní kombo než je možné je začít mlátit.

Ke hře jsem se teď dostal jako k poslednímu kousku do letošní herní výzvy a protože mě tlačil čas, tak jsem se rozhodl jet jenom hlavní linku. U předchozích dílů jsem rád plnil bojové a stealth výzvy, Enigmovy výzvy, AR tratě, které jsou i zde zastoupené ve velké míře plus jsou tady vedlejší mise s jinými batmanovými soupeři (Tučňákem, Deadshotem, MadHatterem a dalšími). Rozhodnutí tento obsah skoro celý vynechat a nekompletovat trofeje bylo o to jednodušší, že dost trofejí je z multiplayeru, který jsem nezkoušel, ale zřejmě už po jedenácti letech moc aktivní nebude.

Souboje s bosy nebyly nějak objevné a nijak nevyčnívaly, určitě se neopakovalo nic jako můj oblíbený plošinkový fight se Scarecrowem u Arkham Asylum, tady se všechno nějak jenom mlátilo. Hra mě v této zrychlenější verzi bavila, příběh mě celkem zajímal, ale kdybych to koupil a hrál na launchi po dvou fantastických dílech, tak bych zřejmě byl trochu zklamaný, že dostávám takové horší Arkham City. Teď v rámci PS Plus na proběhnutí a jako nějaké doplnění trilogie od Rocksteady to bylo dobré. A taky sem po letech marných pokusů a vzdávání poprvé dokončil Herní výzvu.
+14

Gibbous - A Cthulhu Adventure

  • Switch 70
Detailná a jemne rozpohybovaná kreslená grafika a kvalitný dabing sú už na prvý pohľad hlavné tromfy tejto humorne ladenej point & click.

Ako sa hra sama netají, naväzuje a aj sa jemne inšpiruje klasikami žánru, najmä od Lucasarts. Kombinuje Lovecraftovské cthulhu/dagon témy s transylvánskymi legendami (autori hry sú rumuni), s alchymistami a inými témami naprirodzena, pričom si robí srandu zo známych aj menej známych trópov.

Z hľadiska hrateľnosti vedenie rozhovorov jednoznačne prevláda nad zbieraním a používaním predmetov. To je v podstate asi až na jednu výnimku naozaj veľmi logické a častokrát ak by sa niečo mal teoreticky dať robiť viacerými spôsobmi, postava to okomentuje, že prečo tento postup nie a napovie, či niečo chýba alebo treba zvoliť iné poradie. Predchádza sa tak zbytočným zákysom. No a na treťom mieste v rámci hernej náplne sú logické hadanky, ktoré sú pomerne jednoznačné, až na dve v záverečných častiach hry, z ktorých jedna mi prišla fakt divná. Všeobecne však hra dobre odsýpa a nie je komplikovaná.

Najväčší problém a kameň úrazu vnímam v tom, že autori si vzali priveľké sústo a skĺbili priveľa tém a neviem, či len z dôsledku budgetu alebo aj neschopnosti ukočírovať scenár, pôsobí koniec uponáhľane a nevypovedane (ostáva veľa otázok), niektoré postavy ako Hope a Butcher sú absolúdne nevyužité a v druhej polovici to pôsobí, ako keby aj mačke zabudli písať dialógy a nevedeli čo s ňou.

Je to však škoda, pretože mnohé momenty ako rap battle, turistické centrum Fishmouthu a iné mi rozhodne utkveli v pamäti. Takisto Transylvánia má výbornú atmosféru, za čo môže nielen vizuál a hudba. Pôsobí tak aj čiastočne tajomne a melancholicky a ironicky práve úvod hry môže pôsobiť nudne a koniec nedopečene, ale to jadro medzitým je zábavné.

Autori mimochodom už pripravujú nepriame pokračovanie, tak sa snáď vyvarujú chybám a dobre naviažu a zodpovedajú otázky z tejto hry.
+7

Kingdom Come: Deliverance

  • PC 100
Boli to hry od Bioware, resp. Black Isle Studios, o ktorých som si myslel, že ich nehrám, ale do nich chodím žiť druhý život. Netvrdím, že dnes už si to nemyslím, to mi len dohratie KCD trochu rozšírilo obzory. A verím tomu, že jedného dňa budem podobne písať aj o RDR 2.

Pri hraní som nenechal nič na náhodu. Úvod hry odohrávajúci sa v Skalici som odbavil za 10 hodín ! Prcka som stretol/konfrontoval asi po 40 hodinách hrania, takže ako sa hovorí v Hviezdnom prachu o strážcovi brány: mal som naozaj kopec času na tréning. Alebo pravidelne omieľaný kláštor som navštívil ešte dávno predtým, ako ma do neho zaviedla hlavná dejová linka. A to sa mi na tejto hre páčilo: Žil som v hre, tváril som sa, že sa ma hlavný dej netýka a stačilo mi to.

Hneď v úvode som dostal peknú lekciu, keď ma poslal otec na nákup, ale nejako som prehliadol, že mi nedal peniaze. Zblbnutý hraním iných hier ma ani nenapadlo, že by som si mal tie peniaze pýtať od otca, ale som hneď začal premýšľať, ako tie peniaze získam. A veru som získal. Stačila takáto drobnosť a ja som pochvalne zdvihol obočie. Druhýkrát to bolo potom, ako som prišiel na peňažný hack v úvode hry (predávanie rastliniek) a ja som prestal mať problém s peniazmi. Ale úplne najviac ma hra dostala, keď som začal zbierať žihľavu (skúste to). Je to v podstate drobnosť, ale od tohto momentu si ma hra kompletne zaháčkovala a ja som začal experimentovať, a hlavne som ku hre pristupoval úplne inak, než to bolo pri iných hrách.
Ako som napísal, toto bol len trápny úvod hry, pričom mne to bohate stačilo.

Potom prišla obrovská životná katastrofa (prepadnutie Skalice), hra mi otvorila dvere dokorán a ja som mohol začať preskúmavať svet. Opäť som kompletne ignoroval hlavnú dejovú linku (aj kolegove poznámky, že takto by som to nemal hrať) a dlhé hodiny som sa len tak motal po okolí. Bez koňa a bez bojových schopností to síce nebolo ono, ale nakoniec prišlo aj k tomu. Opäť musím pochváliť, ako postupne hra dávkuje nové veci a dáva hráčovi nové možnosti. Keď som dostal prvého koňa, tak som sa skoro rozplakal. Skoro. A potom to už bola IBA jedna obrovská jazda z mesta do mesta, učenie sa nových vecí a prežívanie krásnych dobrodružstiev. Nebudem to tu zbytočne rozpisovať, lebo to tu niektorí napísali oveľa lepšie ako ja a aj VĎAKA NIM som sa ku hre nakoniec vrátil.
Prvé hranie som totižto skončil po stretnutí s Kunešom. Dostal som od neho na budku a ja som išiel s plačom domov. O rok neskôr, keď konečne vyšla aj čeština (veľký potlesk) a po prečítaní x komentárov na DH som sa do hry poriadne zažral, prekusol som obmedzené sejvovanie a tentoraz dostal na budku Kuneš. Síce až na druhý pokus, ale porážku som už nebral ako nezdar ale ako dobrú skúsenosť. Pred koncom hry som dobrovoľne absolvoval aj pobyt vo väzení, taktiež zaujímavá skúsenosť.

Dlho by som sa rozpisoval, ako som vykradol snáď každý dom v hre, ako som trénoval lukostreľbu aj na kravách (nechválim sa), ako som uvítal chvíľky pokoja v kúpeli, v posteli alebo pri tanieri s jedlom, ako som študoval jednu knihu za druhou, ako som lovil vysokú, zvliekal ju z kože a mäso predával mäsiarom, ako som na konci hry vyrábal lektvary ako na bežiacom páse, ale aj ako som potupne utekal aj po 80 hodinách hry, keď ma prepadla skupinka Kumánov. Jediná vec, ktorú som nerobil schválne (ale iba kvôli sejvovaniu) bolo chlastanie. Nepríjemná osobná skúsenosť s týmto neduhom mi ani v hre nedovolila, aby som si len tak "uhol", takže farár Bohuta zo mňa nemal až takú radosť.

Po cca 150 hodinách (od februára do mája 2024) som sa rozhodol hru ukončiť a tu budem opäť chváliť, lebo hra si nekončí len tak, ale som mohol ďalej behať po svete, loviť zver v lese (a nedať sa samozrejme chytiť) a plniť nesplnené questy. V tých 150 hodinách je schované aj hranie všetkých dlcčiek, pričom najviac sa mi páčil Terezin príbeh. Škoda, že bol taký krátky a taký priestorovo ohraničený, ale chápem, prečo to tak bolo. S Terezou a nielen s ňou sa dali robiť aj iné veci a vďaka tomu som sa chvíľu cítil ako majster sveta, ale to už si musíte skúsiť sami.

Pred hraním KCD som zvažoval, že je čas sa vykašľať na hranie (na nič som nemal chuť), nejakú dobu som už aj prestal chodiť na DH a celkovo som prestal sledovať hernú scénu, ale KCD to všetko zmenilo. Fakt dík.
Netvrdím, že je to dokonalá hra, ale ako simulácia stredovekého života mi dokonale vyhovovala. Jednoduchý Jindrov príbeh s niekoľkými peknými zvratmi ma nijako zvlášť nesklamal, podstatný nebol cieľ ale cesta, ktorá ku nemu viedla. No a tá cesta bola neskutočná. Takže ešte raz dík, zlaté ručičky české !

P.S. Hranie KCD 6 rokov po vydaní malo tú výhodu, že som narazil len na jeden nijak vážny bug. Baby v kúpeľoch pri Ratajoch sa do seba občas zaplietli.

Pro: Živý herný svet riadiaci sa hernými hodinami, technické spracovanie, čeština, questy, alchýmia, súboje a lukostreľba, humor

Proti: Hromadné bitky boli príliš jednoduché

+28

God of War Ragnarök

  • PS5 90
Mnou zatím nerecenzovaný „první“ severský díl God of War jsem si náramně užil. Změna stylu ve prospěch k filmovosti a dospělosti mě hodně oslovila. Dohrál jsem ho ve stejné době jako první Horizon Zero Dawn, což jsem považoval za svým způsobem porovnatelné hry. Když jsem je v duchu hodnotil, Horizon mi přišel vždy o chloupek lepší, díky variabilnějším soubojům a silné sci-fi hlavní zápletce plné tajemna.

V bledě modrém tu mám stejnou situaci. Stojí proti sobě Ragnarok a Forbidden West. Přestože obě hry jsou skvělé a obě mají své špičkové aspekty, nyní musím ručičku vah bez skrupulí přesunout směrem ke God of War. Ta hra vyspěla po všech směrech a tam kde Forbidden West příběhově zmateně tápe ve snaze přinést ještě více šokující odhalení, Ragnarok s Kratovským klidem přináší nepřepálený ucelený dospělý příběh s obrovsky důležitým poselstvím (zvláště, pokud jste otec), a to hrozně oceňuji. Ale především i hratelně dozrál tak, že tu skvělou kombinaci průzkumu krásného světa, řešení hádanek a variabilních bojů člověk nechce opustit a nechce, aby skončila.

Ta hra je obrovská, ale nikdy nebudete mít pocit, že hrajete vatu. Celou dobu nasáváte severský svět s jeho postavami a příběhy. Stejně jako téměř všechny hry jsem vycucal God of War na 100% a byl to skvělý zážitek. Krom obsahu je hra naplněna i zábavnými mechanikami, které postupně odkrýváte a vrstvíte, ve stylu metroidvania her uspokojivě odhalujete díky nový m schopnostem stále nová místa. Ten efekt „dokončování“ jednotlivých míst alá Resident Evil sice možná není uplně story-friendly, ale hratelně to zbožňuju.

Bojový systém je díky promyšlenému stromu vlastností pro každou zbraň lahůdka. Dejte si s tím trochu té snahy a hrajete se všemi zbraněmi, nezůstaňte zacyklení ve stereotypním používání sekery. Ta hra má potenciál (a je) mít adrenalinové a chytré souboje.

V té mase obsahu je spousta aspektů, o kterých by se dalo mluvit. O plejáďe severských postav a mytických bytostech , jejich povahách a motivacích v rámci příběhu, o nepřátelích, soubojích, průzkumu, hádankách, mytologii, audio-vizuálu, hratelných postavách, hereckých výkonech … v té hře je toho tolik, že není smyslem projít jednu věc po druhé a odškrtnout si, že tam je . Některé věci vám možná po čuchu nebudou (já měl například problém s některými motivacemi postav, někdo zase s hraním za Atrea), ale prakticky nikdy to nebude natolik veliké, aby to negativně ovlivnilo zbytek zážitku . Ragnarok je moderní hra, která vám přináší možnost prožít skvělý příběh v neokoukaných kulisách za doprovodu vyladěné hratelnosti. Ponořte se a užívejte, protože Ragnarok je o emocích.

Kéž by existovalo více takových her, které vaši mysl pohltí takto propracovaným fantaskním světem.

Poznámka bokem: Ten vizuální HDR orgasmum ve Spark of the World – wooow. Jakožto vesmírný fanda jedna z nejkrásnějších věcí, co jsem na OLED TV viděl. Dokonalé spojení barev a černé.

Pro: příběh a jeho dospělé završení; svět; hratelnost; hádanky; souboje; "metroidvania" styl; audiovizuál; technický stav na PS5; ...

Proti: některé motivace a rozhodnutí postav

+11

Ratchet & Clank: Rift Apart

  • PS5 85
Přesně před dvěma roky jsem napsal k původnímu (remasterovanému) Ratchetovi toto (http://dbher.cz/k31628):

...Myslel jsem, že půjde o dětskou hopsačku, ale ve skutečnosti jde o do posledního puntíku vyladěnou parádu se super hrdinou, skvělými hláškami, perfektním dabingem, plejádou mazecoidních zbraní, jejich ž vylepšování se u mě rovnalo skoro drogové závislosti (ne že bych to znal z osobní zkušenosti ), perfektního pocitu z boje, kdy každá zbraň má svoje místo, netradičním prostředím a v neposlední řadě nějakým kouzlem, které mě ne a ne pustit od hraní, dokud jsme neprozkoumal sebemenší píď a nevyřešil sebemenší záhadu a schovaný předmět. A to už je sakra známka kvality... 

Tehdy jsem hru dokonce dohrál dvakrát po sobě, abych mohl vylepšit všechny zbraně a měl tak jiný herní zážitek z boje. A dohrát hru dvakrát je v mém případě něco neslýchaného, v kontextu vzácného volného času dokonce pobuřujícího.

O dva roky později, nejnovější díl Ratcheta a Clanka pro PS5 (asi poslední hra, kterou jsem si kdy na PS5 koupil a koupím) a i Rift Apart je dohrán, podruhé.

Proč? Protože pro něj platí do posledního písmenka vše, co pro první díl. Je to jedna z těch mála her, kde dostanete nový díl, který se nesnaží o revoluci, ale evolučně se posunuje dopředu a je vyladěný do nejmenšího detailu. Je to jedna z těch her, kdy samotný nový obsah je pro vás další možnost strávit skvělý čas v super světě, se super postavami, se super hratelností.

Znovu se kárám – omlouvám se, že jsem kdy o Ratchetovi smýšlel jako o hře pro děti. 

Technická poznámka - na rozdíl od Digital Foundry jsem sáhl po performance modu bez RT. Boost v rozlišení oproti RT verzi je na 4k OLED TV hodně znatelný a těch pár RT efektů za to vůbec nestojí.

Pro: na PS5 skvělý technický stav; audiovizuál; perfektně vyladěné HDR; spousty kreativních zbraní a jejich vylepšování; rozlehlá prostředí; vypilovaná hratelnost; filmovost;

Proti: jako příběh je takový naivnější, ale to je asi záměr napříč celou sérií

+4

The Sims 4

  • PC 50
V rámci herní výzvy jsem se pustil do The Sims 4 . Kdo by tuto kultovní sérii neznal? Na začátku si vytvoříte jednu či více postav, kterým kromě vzhledu můžete přidat i různé vlastnosti a charakteristiky. Poté si vyberete jedno z dostupných měst, které se liší svým zasazením. Bohužel, města nejsou příliš velká a nenabízejí tolik aktivit, kolik by si taková hra zasloužila.

Po volbě světa následuje rozhodnutí, zda si koupíte předem postavený dům, nebo začnete stavět od nuly na volné parcele. Systém stavění je intuitivní, ale základní hra nenabízí dostatek nábytku a dekorací, což omezuje kreativitu. Tento problém se promítá i do dalších aspektů hry. Běžný život simíků zahrnuje např. práci (do které se ve většíně případů teleportují a vy je do konce jejich směny nevidíte), rande, narozeniny nebo svatby. To vše ale působí trochu omezeně a nenaplňuje potenciál, jaký by hra mohla mít.

Co hře nejvíce škodí, je její závislost na placených balíčcích. Základní hra působí ořezaně, a mnoho obsahu, který byl v minulých dílech samozřejmostí, je nyní dostupný pouze za příplatek. EA se u The Sims 4 očividně přesunulo k live service modelu, což vyvrcholilo tím, když před pár lety změnili základní hru z placené na zdarma. Bohužel tento přístup znamená, že pocit „o něco přicházím“ je během hraní téměř nevyhnutelný.

Graficky hra za svými předchůdci také místy zaostává. Chybí zde drobné detaily, jako jsou efekty a animace, které dříve dodávaly sérii šarm. Navíc EA oznámilo, že další díl série byl zrušen, a místo toho bude dál podporován čtvrtý díl. Problémy, které jsem zmínil, tak pravděpodobně zůstanou. The Sims 4 dokáže na pár hodin zabavit, ale je těžké se ubránit pocitu, že značka dříve nabízela v základu mnohem víc. A to je škoda, protože potenciál série je daleko větší, což dokazují předešlé díly.

Pro: Když už je základní hra tak osekaná aspoň je zdarma

Proti: Osekanost, chybí míra detailu který byl u předešlých dílů přítomný

+8

Posel smrti

  • PC 95
To byla jízda! Luxusní atmosféra, příběh a hratelnost. Hra mě opravdu nadchla.

Samuel přijede na panství, kde se po právě odehrála tragédie. Hra umí ihned vtáhnout do děje a drží. Temná atmosféra celé hry je okouzlující. Postupně se tedy dozvíme, co se vlastně stalo, odhalujeme životy jednotlivých postav a také rozsáhlé území celé hry.
Jednotlivé lokality jsou stylizovány velmi tajemně. Ze začátku jsem se těšil do každé lokace, co tam bude zajímavého. Většina hry se odehrává ve tmě, což doplňuje hororovou atmosféru. A bohužel hlavní hrdina Samuel často odpoví, že nic nevidí.

Co se týče logických hádanek, některé byly zapeklité a některé byly jednoduché. Občas bylo nutné použít i nápovědu.

Příběh hry se mi hodně líbil. Jednotlivé díly příběhu do sebe pěkně zapadly. Myšlenka na to, že Samuel je vrah mě napadla během vyšetřování pomocí vlasů. Na konci hry se to jen potvrdilo.  

Co mi občas vadilo bylo čekání na zadané úkoly od lidí. Člověk nevěděl, co pořádně dělat, než budou úkoly dokončené. Většinou 3x jsem musel dané osoby navštívit. Jinak bylo hraní pohodové a užil jsem si to.
Hned po dokončení jsem začal hrát druhý díl.

Pro: Luxusní atmosféra celé hry, hvězdný dabing, stylizované lokace, příběh.

Proti: Občas delší čekání

+28

Syberia 3

  • PC 45
Chudák Kate... Třetí díl slavné série Syberia jsem spustil spíš z povinnosti a rozhodl se jej zahrát v rámci Herní výzvy ve francouzštině. Předchozí díly jsem hrál velmi dávno a hodnotil je velmi vysoko. Dovedu si představit původní nadšení mnoha lidí, kteří v roce 2017 poprvé hru spustili a jejich následné rozčarování. Já jsem vydání hry naštěstí zaregistroval až mnohem později, kdy již byly známé obecné ohlasy na její technický stav, zahrání jsem tedy odložil a zahrál až nyní doufaje, že hra byla opravena do té míry, že bude příjemně hratelná. I po těch letech a řadě záplat ale stále nechápu to původní rozhodnutí přinést hru v kompletním 3D prostředí a s tímto ovládáním, což hru degraduje do trýznivé zkušenosti.

Hned při spuštění hry začal můj notebook protestovat, jako bych zapnul Cyberpunk 2077 na nejvyšší detaily – a to jsem se ještě ani nedostal z hlavního menu. Následuje úvod do hry v podobě filmečku. Filmeček se zhruba v polovině částečně zasekává, některé části se pravděpodobně nepřehrály, nebo mi něco podstatného uniklo. Pochopil jsem, že Kate zůstala s Youkoly a pomáhá jim a jejich pštrosům s tradiční migrací a pak se asi něco stalo, někdo s páskou přes oko po Youkolech jde z důvodu, který mi zůstal skrytý, Kate se probírá v nemocnici / blázinci. Beru myš a poměrně záhy přicházím na to, že hrát Syberii 3 bude utrpení a možná mě do toho blázince taky dostane. 

Kamera a ovládání jsou naprosto příšerné. Statická kamera často zobrazuje jen velmi omezenou část herního prostředí z roztodivných úhlů pohledu, případně z velké blízkosti. Při pohybu postavy či myši se někdy v omezené míře otáčí a při pohybu postavy do jiné části obrazovky přepíná v rámci té samé lokace na jiný záběr z jiného úhlu, což změní směr pohybu postavy, pokud ji musíte zrovna ovládat klávesnicí. Přechody mezi lokacemi nejsou plynulé. Až nepříjemně často se mi stalo, že kamera se odmítne přepnout, což znamená, že postava běhá mimo záběr neznámo kde, nebo při přechodu do nové lokace - například odchodu z obchodu - byl celý záběr překryt rozmazanou texturou. Ovládání postavy je neuvěřitelně těžkopádné, musel jsem různě kombinovat pohyb pomocí klávesnice a myši, a v řadě případů jsem měl dojem, že ovládám tank. A to opravdu velkou část herní doby strávíte právě pohybem postavy. A když se opravdu poštěstí, zabrousíte i do míst, které sice byly vymodelované a jsou poměrně rozlehlé, ale zcela pusté a těžko se z nich dostává zpět. A rychlý přesun pomocí dvojkliku zde samozřejmě také nefunguje. 

Kvůli nespolehlivé kameře a ovládání jsem musel několikrát načíst uloženou pozici. Pozice je však pouze jedna automaticky přepisovaná v různých okamžicích, takže jsem jen doufal, že se mi podaří hru vůbec dokončit bez toho, že bych zamrznul v neřešitelné situaci. Například, když mi Kate začala chodit v horizontální poloze nebo se zasekla o chaluhy na prázdném mořském dně nebo v jednom ze zmíněných případů překrytí obrazu texturou, kdy se mi ani pomocí klávesnice nepodařilo vymanévrovat postavu někam, kde by se přepla kamera. 

Ovládání interaktivních objektů byla další noční můra. Interaktivní místa občas interaktivní jsou a občas nejsou. Většinou je to lepší, když je postava u nich blíž, ale neplatí to vždy. U některých míst zase není poznat, ke kterému předmětu či postavě daný kruh interakce patří. Interakce s předměty při řešení puzzlů byla další tragédie. Točení myší v kruhu, abych otočil klíčkem, ještě fungovalo ve většině případů v pohodě, ale jakékoli jiné směry pohybů v podstatě nikdy nešly na první pokus. Posunout a zacvaknout zástrčku vyžadovalo opakované tažení myší pomalu přes celý stůl, odklopení víčka pak byl minutový boj pomocí naprosto nesouvisejících pohybů. A to jsem ještě nezmínil, že kurzor myši navíc každou chvíli mizí a je potřeba poklepávat a chvíli počkat, než se zase někde objeví. Spuštění ledoborce pak byla naprostá trýzeň, kdy jsem chvíli uvažoval, že zkusím někde najít nějakou uloženou pozici po tomto bodu hry.

No, na technickou stránku jsem si už postěžoval dost. 

Grafické zpracování kritizovat nebudu, první dva díly mi pocitově seděly lépe, než toto nové 3D pojetí, které zároveň asi neodpovídá úrovni soudobých her, ale zase tak špatně to nevypadá. 

Příběh se všemožně snaží navazovat na předchozí díly ale provázejí ho zbytečné absurdity a logické lapsy, u kterých jsem nejednou vyprsknul smíchy v místech, kde to určitě nebyl záměr tvůrců.

Abych tedy nebyl jen negativní, atmosféra se alespoň místy blíží své předloze z předchozích dílů. Francouzský dabing dobře seděl k postavám i animacím a přišel mi dobrý, i když jsem většině nerozuměl.

Zakončil bych to tím, že tato hra bohužel musela spoustu lidí očekávajících důstojného pokračovatele série značně zklamat. Mě též.
+6 +7 −1

Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce

  • PC 65
Na Mrazíka se díváme každé Vánoce. Letos tomu nebylo jinak, ale hned po zhlédnutí pohádky jsem si zapnula tuto hru. Potěšil mě dabér Ivánka, kterého jsem hned poznala, protože je to skutečně hlas Ivánka z pohádky. Hra se od samotné pohádky dost liší. Jako Nastěnka i Ivánek jsem musela plnit spoustu úkolů navíc. Na většinu z nich jsem přišla hned a nedaly mi velkou práci, ale některé mě potrápily. 

Nastěnku sice stále úkolovala zlá macecha, ale nutno říct, že ve hře je Nasťa trochu nemakačenko. (Například než nakrmí jednoho koně a krávu, dělá s tím obstrukce na půl dne. Když má zamést dvůr, tak si v ruce zlomí koště a podobně. Jednou jí macecha pošle pro jednu jedinou informaci do vesnice a Nastěnka se doma neukáže dva dny.)  

Nechci spoilerovat vše co mi přišlo vtipné, ale bylo toho dost. Vzhledem k tomu, že je to jednohubka na jeden, maximálně dva večery, mohu ji všem, kdo mají rádi Mrazíka, jen doporučit.

Pro: příběh, vtipné situace

Proti: párkrát mi hra spadla, je třeba ukládat

+18

Fahrenheit

  • PC 65
Tohle bude těžké. Fahrenheit jsem zkoušel hrát někdy v době jeho vydání, ale z důvodu neskutečných grafických glitchů a nepoužitelného ovládání jsem musel velice záhy přestat. Od té doby jsem od Quantic Dream již dohrál Heavy Rain a od jiných tvůrců několik jiných obdobně laděných her. Nyní jsem se ke hře vrátil v rámci herní výzvy, přičemž jsem hrál remasterovanou edici na steamu. Sice toho nelituji, ale kdybych Fahrenheit dohrál v době vydání, moje hodnocení by bylo určitě minimálně o 20% vyšší.

Hra stojí na příběhu, způsobu jeho vyprávění a atmosféře. O příběhu trochu níže, ale podrobně ho tu rozebírat nebudu, byl by to jeden velký spoiler, i když u takto staré hry je otázka, jestli to vůbec může ještě být spoiler. Způsob jeho vyprávění byl ve své době unikátní, a je to to hlavní, proč hru hrát. Forma vyprávění se snaží v hráči budovat napětí, vybudovat dojem, že záleží na každém jeho rozhodnutí a že tato rozhodnutí musí být učiněna v časové tísni. Snaží se vybudovat vztah s postavami, a to i jakýmisi miniherními aktivitami nesouvisejícími přímo s hlavním dějem. 

Děj samotný a možná zakončení příběhu nejsou z mého dnešního pohledu nějak unikátní, ale v určitých úsecích příběhu mi přišlo, že došlo k nějakým podstatným skokům ve vývoji postav či děje, které jsem nějak zameškal nebo mi prostě nedávaly smysl. Příběh se zaměřuje na tři hlavní hratelné postavy, které ovládáte, jak jde příběh. Různá rozhodnutí a herní události mají různý dopad na jejich mentální zdraví. Pokud klesne na nulu, hra končí (tedy, alespoň, co vím). Pochybuji o tom, že by jednotlivá rozhodnutí učiněná v průběhu hry měla nějaký výrazný dopad na závěrečnou část hry a finální možnost zakončit hru jedním ze tří způsobů.

Zvuk, hudba, dabing paráda, perfektně budují, nastavují či doplňují atmosféru. Oproti tomu grafická část, animace, i když se jedná o remasterovanou edici, dost špatné. Rád bych uvedl, že na tom hra vůbec nestojí, protože nejsem hráč, který by vyžadoval fotorealistickou grafiku, spíš si naopak myslím, že to většině her spíš škodí, ale v tomto případě musím konstatovat, že grafická stránka, resp. některé herní animace opravdu hře, která má být filmová, občas dost ubližují.

Od Quantic Dreams jsme již zvyklí na hry mixující interaktivní film a herní mechanismy. U Fahrenheita je hlavním herním mechanismem něco, čemu jsem začal říkat Double Quick Time Event Festival. Po dohrání mám pocit, že počet QTE stisknutých kláves v této hře překonal součet všech kláves, které jsem kdy stisknul v QTE sekvencích, za celou dobu, co hraji hry. Je mi jasné, že tento prvek měl za cíl v adventurně laděné hře nastavit filmovou akčnost a napětí, ale na mě to mělo efekt samostatné postřehové minihry překrývající dění na pozadí, které jsem nemohl sledovat. Zejména v akčních pasážích, kde QTE byly opravdu rychlé a hojné, opravdu moc nevím, co se ve hře dělo. Ale možná je to dobře, když jsem jednu z nich (v kostele) pak viděl na videu. 

Celkově je ovládání hry na PC dost bolavé téma. Kamerou lze naštěstí různě otáčet a přepínat místa záběru, takže orientovat se v prostoru většinou nebylo zase tak hrozné (až na vojenskou základnu), a postava více méně poslouchala. Ale interakce s prostředím, výběry témat a občasné jiné pohyby postavy prováděné pomocí tažení myší bylo utrpení. Myšítko jsem téměř promáčkl, jak usilovně jsem musel hru přesvědčovat, že opravdu držím a táhnu. Třeba lezení přes plot si budu asi pamatovat ještě hodně dlouho.

Na závěr jsem se chtěl zamyslet nad tím, zda má v dnešní době smysl si tuto téměř 20 let starou hru zahrát. A trochu se to ve mně tříská. Když si vzpomenu na několik prvních kapitol, pak bych řekl jednoznačně ano. Několik jiných pasáží hry mě zase vede k opačnému názoru. Nakonec bych řekl, že je to podle toho, na čem člověk hraje a jestli mu bude ovládání opravdu fungovat, protože za frustraci z nereagujících tahů myší a double QTE, přičemž obojího je ve hře opravdu mraky, to nestojí, to bych raději doporučil jinou hru od daného studia, třeba právě Heavy Rain.
+15