Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Návrhy na nové funkce

Před odesláním vlastního návrhu si prosím přečtěte seznam plánovaných funkcí a rozšíření.
@Dunemaster (02.04.2023 15:32): Je to trochu workaround, ale jde to. Vyfiltruj si ve vyhledávání tvoje vlastněné hry a pak je seřaď dle svého hodnocení (kliknutím na svůj avatar v pravém sloupci tabulky). Všechny tebou nehodnocené hry pak budeš mít na konci tohoto seznamu.
To by už mělo více smysl rozdělit PC platformu na DOS, Windows, Linux a Mac, ale to by měly vyřešit ty štítky.
@Rosta789 (22.03.2023 08:52): Reakci nechám na povolanějších, ale jen poznámka - Valve tvrdí, že to není konzole, ale standardní PC ve specifickém formátu. A v podstatě mají pravdu. Aya Neo a podobné jsou také jenom PC v jiném form factoru. Jenže sranda je, že konzole tam konvergují taky, akorát jsou uzamčené na konkrétní obchod. Databáze se s tím budou muset nějak popasovat :-)
@rikuhahl (22.02.2023 11:10): Tak u těhle "hříček" bývá to hodnocení hodně variabilní. Sám jim také kolikrát dám trochu méně, páč se povede ten základní nápad a třeba méně už provedení. Kdy to pak je stále jen jednoduchá hra pro vypnutí mozku. Něco jako RPG od Bethesdy. :)
@rikuhahl (22.02.2023 11:10): Problém se Spore je, že ta hra byla původne mnohem více ambicioznejší a měla obsahovat větší svět a komplexnejší systém evoluce, ale nakonec z toho byl jen the Sims s příšerami. Nepomohlo tomu ani SecuRom DRM.
@Naginata (22.02.2023 11:21): U hodnocených her to supluje nezaškrnutí "Dohrál jsem hru", ale pravda je, že někdy by se taková možnost hodila, např. když jsi hru hrál, nestačil ji ohodnotit (protože třeba hodnotíš až po dohrání). Ale v podstatě stačí ohodnotit a máš to, co potřebuješ.
@Jab (22.02.2023 10:36): Já třeba nechápu hodnocení Minecraftu, který nemá ani 80%, přitom v mých očích by měl být jasně nad 90%, ale utěšuju se tím, že ho shazují pozéři a boomeři, kteří hru ani nehráli a myslí si, že je jen pro děti :) Další nedoceněný klenot je Spore tam bych taky rád viděl 80% aspoň, ale uznávám, že ta hra má mouchy a něco jí na absolutní vrchol chybí :) Jinak vesměs s barvami pro hry, který jsem hodnotil celkem souhlasím.
Z těch sedmdesátkových DH her jsem dával devadesátku třeba Rollcage, Jade Empire a samozřejmě Neverwinter Nights 2. Fakt pro mě žlutá barva neznamená automaticky nehrát. Stejně jako zelená hrát. Ne že bych u NWN2 tu žlutou barvu nechápal. Její engine je naprosto úděsný.
Já také zastávám názor, že zdejší hodnocení je dostatečné. Neměnil bych. Mě ani tolik ty barvy nezajímají. Spousta dobrých her zde mají bílé hodnocení. Takže nesoudím až tak podle komentářů ale radši si tu hru zkusím, popř omrknu nějaké video.
Já taky nevidím důvod současné barevné spektrum měnit, dnes jsou ta hodnocení her dost nafouknuta, ale 70% je pro mne pořád slušné hodnocení. Důležitější pro mne je, že se tady hry dají hodnotit mnohem přesněji než na ČSFD. Mnohé stránky například ani neumožňují hodnocení 0%.
Já bych to nechal být tak, jak to je a řešil radši důležitější věci. Třeba veřejné štítky :-)
mně se představa jiného odstínu na každé procento líbí. Řeší to problém 79 vs 80 a je to spravedlivé. Akorát to není ten jednoduchý systém "vidím zelenou, cool, víc vědět nepotřebuju" a to je možná ten hlavní důvod, proč vůbec nějaký barvičky jsou.

Ve výsledku jsem ok skoro s čímkoliv, já patřím mezi ty, kteří radši procenta než barvičky.
@Kunick (21.02.2023 11:22): Nesymetričnost naprosto přiznávám a fakt to není elegantní řešení. Sám jsem řekl, že se mi to tak úplně nelíbí, ale přijde funkční. Ani jedno řešení nebude 100% správné, ale můžeme alespoň navrhnout vylepšení stávajícího stavu. Z hlediska designu by přicházely v úvahu hranice na celých 20tkách s 5 barvami.

Chápu to, co říkáš. Jsou dva způsoby, jak se na hodnocení her dívat. V desítkovém hodnocení je to průměr buď na 7 nebo 5. Pokud se na to díváš tím tradičním obvyklým dojmem, tak je to tu vlastně nastaveno asi správně. Žlutou beru jako průměr, to je tu splněno a vlastně asi i ostatní hranice jsou s citem nastaveny správně.

Právě vidíte změnu názoru v přímém přenosu.

Ačkoliv si myslím, že tenhle pohled není úplně správný, tak se takhle hodnotí asi všude. Spravedlivější ke hrám je asi pětkové hodnocení, kdy ten střed je 3. Nebo alespoň tak to vnímám já.
@MarkJude (20.02.2023 14:57): jednak jak psal Gordon, máš to nesymetrické, jednak 70 je průměrná HRATELNÁ hra - protože se do hodnoceni projevuje i technicky stav, pak nula by měla být v podstatě nespustitelná hra. Dale zvyšovat počet barev je zbytečné, protože by jen suplovaly číselnou informací. Když pak redukci na semafor. S tím souvisí,že pokud vnímáš žlutou jako střední, pak ignoruješ oranžovou.
Hodně tu řešíme detaily, konkrétní barvy, atd., o kterých má každý trochu jinou představu. Myslím ale, že by bylo dobré vrátit se k diskuzi ohledně ne/posunutí hranic mezi barvami a k důvodům, proč to ne/udělat. To je na tom to podstatné. Nikdo tu nebude určitě měnit barvy, jak si pískneme, jen tak.
@ripper (20.02.2023 13:39): Ano, ve skutecnosti bys mel cist cislo a podle toho se rozmyslet :) Vzhledem k tomu, ze mame cisla, je barva ve skutecnosti celkem nezajimava (maximalne pro rychlou orientaci, k cemuz by ti poslouzila i plynula skala). Mne osobne prijdou aktualni barvy pomerne jasne rozlisitelne, tam to dost mozna bude o osobni preferenci pripadne hardware. Ale klidne by mohly byt i sytejsi, proc ne, jen nevim, jestli by se to hodilo do celkove skaly.
Mě teda osobně přijde, že už nyní je tu příliš podobných barev, natož aby tu byl plynulý přechod :-) Např. když vidím "žlutých" 70%, tak na první dojem (aniž bych četl číslo a uvědomil si jeho význam) nejsem schopen říct, jestli je to žlutá nebo oranžová, tzn. jestli k dané barvě existuje i "žlutější žlutá" nebo "oranžovější oranžová". Když jsou ty barvy vedle sebe (v nějakém seznamu), tak je to jasné, ale když vidím barvu jednotlivě, tak mi to zjevné není. Červená, oranžová a žlutá mi zde přijdou příliš barevně podobné a ocenil bych zjevnější škálu (a samozřejmě posunutou níže než 79%, jak už jsem navrhoval dříve). Plynulý přechod pro mě v podstatě ztrácí přidanou hodnotu, protože pak je pro mě jednodušší přečíst číslo než se orientovat podle lehkých změn odstínů barev.
@MarkJude (20.02.2023 13:28): V tom takovy problem nevidim. Pokud je ten problem "mame skatulky" pripadne "79% hra je zluta a 81% je zelena a to v lidech evokuje neco o kvalite", plynula skala to resi (a jake barvicky se tam pouziji je vlastne celkem jedno). (A tim plynula myslim linearni, tedy neco jako toto.)
Je nejaky esteticky nebo jiny problem mit plynulou skalu? Je mi jasne, ze technicky je to relativne prkotina.
@Gordon (20.02.2023 11:28): Nedokonalé to v tomto směru je, to ano. Proto by mi normálně přišlo lepší to udělat po 20%, ale rozumíš. Na druhou stranu užší hranice pro TOP hry a naopak úplný odpad v rozmezí 4 - 0 %, kdy to budou buď hry, které nejdou zapnout, je na nich vše špatně, nebo to budou ta hodnocení, která chtějí prostě snížit celkové hodnocení hry, je asi v pohodě.
Tak já taky trochu přileju do ohníčku. Nad barevnou škálou tady jsem se taky několikrát pozastavoval a myslím, že trochu prospívá stereotypu, že vše co není čistě 8čková hra, je průměr. A žlutá barva ten průměr evokuje. Pročetl jsem zdejší diskuzi a ačkoliv se mi na pohled 5 a 4 na konci nelíbí, dává mi to největší smysl takto: viz zde. O možnosti vypnout barevnou škálu vím, ale to není, to co chci.
@ripper (11.02.2023 10:06): Ja by som dodal momentálne len toľko, že čo sa týka farieb, tak to nie je o individuálnych preferenciach, ale kultúrnych/spoločenských, navyše v kontexte, ako sa na internete používajú. Najjednoduchší príklad je, že zelená = niečo dobré, funkčné (resp. zaberá funkciu "áno") a naopak červená = niečo zlé, nesprávne, nefunkčné (zaberá funkciu "nie"). Podobne sú na tom aj ostatné farby, napr. fialová je používaná za chladnú alebo vážnu (bankový sektor, poistenie, mentálne zdravie) a nie je využívaná stupnicovo na hodnotenie, ak nerátame model preberaný v hrách od World of Warcraft hodnotiacich vzácnosť predmetov. Na hodnotenie sa zvykne používať a aj som za to, aby sa používal postupný, hoci v našom prípade logicky skokový (nemáme toľko intervalov) gradient zo zelenej cez oranžovú do červenej. Tu nám nesedí v podstate len čierna, ktorá je ale zároveň ľahko pochopiteľná "absenciou farby" ako najslabšia.

TLDR: Teoreticky by mohlo riešiť psychologický efekt žltej farby to, že by sa nahradila inou, "pozitívnejšou" farbou gradientu napr. veľmi slabo zelenou a ostatné farby by sa posunuli "o jedno".
Já teda dělám celkem běžně, že řadu her posunuju z 70 na 80 jen proto, aby měly ještě zelené označení. Čísílka pro mě moc neznamenají, na mě funguje psychologie barev :D
Ani jsem nepřepokládal, že by se na takové změně mohlo shodnout široké spektrum lidí. Proto jsem psal, že doufám, že se na to koukne "rada starších" a zváží to. Koneckonců někdo musel vytvořit původní škálu. Mé argumenty jsou dle mého solidní (jedná se o vnímání barev a matematiky, které teď podle mě nejsou nastaveny ideálně; to jak funguje průměr samozřejmě znám dobře). Komu se líbí jaká barva, to je extrémně individuální, stejně tak počet (např. Metacritic má 3 barvy, ČSFD taky 3). Cílem návrhu bylo, aby to reflektovalo herní tématiku, a nesvádělo to lidi koukat jen na "8 a výš". No, žádost jsem přednesl, vysvětlil jsem to snad dostatečně, tak už se nebudu opakovat :-) Díky za zvážení.
Dobrá hloupost co tu někteří navrhují :D aby jedna barva měla 30 nebo dokonce 35% v žebříčku je blbost, stejně tak myšlenka, že 70% hra je stejně dobrá jako 100%... prostě blbost... pokud to je dělené barvama, tak maximum na jednu barvu má být 20% (stovka rozdělená na pět dílů, kdy lichý prostřední je průměr.)... vše ostatní nedává smysl a fialová jako supr trupr? :D to jen stvoříte novou "zelenou". navíc je hnusná, zelená je prostě vždycky nej.
@Kunick (10.02.2023 23:49): vidíš, tomu jsem nikdy nevěnoval velkou pozornost, a přitom jsem teď zrovna zkoumal, jak zjistit snadno u hodnocení modus a chtěl jsem zkoumat, jak často se shoduje modus s průměrem, tak dík, mám o zábavu postaráno :-)
@Dan9K (10.02.2023 21:03): Medián ma smysl, pokud je stupnice omezená jen z jedné strany a na druhou pak má velký rozptyl. U zdejšího hodnocení ti mnohem víc poví histogram, který je pod odkazem na statistiky u hry.
@ripper (10.02.2023 20:02): koukám další člvoěk, co je fascinován čísly :-)

myslím, že tady snad nebudou lidi, kterým nedochází, jak funguje průměr, aspoň doufám.
Dobrý příklad, který znají všichni, je ze školy. Když člověk dostane 5, stačí mu jedna jednička, aby to vytáhnul na trojku, ale vytáhnout to zpátky na jedničku, to by leckterý žák čekal, že by mu mohly stačit jedničky tři, čtyři, jenže ono je těch jedniček potřeba 8.

a taky to můžeš úplně otočit. Deset lidí dá hře 100 %, 30 lidí dá hře 60 %, takže třikrát tolik lidí si myslí, že je ta hra šedesátková, než že je úplně boží a přesto bude mít přesně 70 %. A nespokojeny budou obě skupiny. Holt průměr.

Tak se pojďme vykašlat na průměr hodnocení a udělejme medián hodnocení :-) nebo by to mohly být dvě čísla vedle sebe :-) Průměr Mafie je 92 %, medián je 90, ale u takové rozporuplnější záležitosti, jako je třeba Minecraft, už je to hodně jiné, průměr je 77 %, medián je 85 %. Třeba by ti to pak sedlo víc.
@ripper (10.02.2023 20:02): Hele je to prostě matematika. Místo s 10 lidmi počítej s 1 na hodnotu a hned Ti to vyjde jinak. Nebo s 20 a uvidíš potom ty hausnumera. Prostě náročnost kroku je omezena velikostí škály, počtem prvků a tím jak si usmyslíš, že chceš aby výsledné hodnocení bylo blízko extrému.

Ber to tak, že pokud budou 3 lidi hodnotit, jeden 5, jeden 6 a jeden 8, pak 2/3 lidí hodnotílo hůř, než jaký je průměr. Proto jsem taky psal o dostatečném počtu a normálním rozložení - Gausova křivka.
S čím se dá souhlasit, a co sám potvrzuješ je, že tenhle typ matematiky občas mozek nedává.
@Kunick (10.02.2023 19:13): Snažím se najít lepší a reálnější příklad, a vychází mi to ještě hůř než v tom jednoduchém. Opět porovnám 65% a 69%. Tudíž hodnocení se bude pohybovat povětšinou mezi 5 a 8, nejvíce kolem 6 a 7. Začnu s jednoduchým stavem (10×5+10×6+10×7+10×8)÷40=6,5. Easy. A teď kolik lidí musí dát sedmičku, aby byl průměr 6,9? Minule to bylo 90, a teď to je... 170. Tzn. (10×5+10×6+170×7+10×8)÷200=6,9. Brutus. A co kdyby tam bylo víc osmiček? Tady je příklad: (10×5+10×6+60×7+20×8)÷100=6,9. To je taky sada.

Takže nevím jak udělat "nedemagogii", ale čím více reálnější příklad zkouším, tím více nefér to vychází pro hru, která má 69%. Za předpokladu, že cílem barvení je odlišit např. šestkové a sedmičkové hry, tak jak je chápou hráči (neboli pokud se většina recenzentů shodne, že je to sedmičková hra, tak očekávám, že bude obarvena jako sedmičková. Ale není).
@Kunick (10.02.2023 17:24): K tomu zaokrouhlování a "výrazně více". Já samozřejmě vím, že různí uživatelé mají různou váhu hlasu, atd. Ale já spíš myslel na naprosto zjednodušenou (a nereálnou, avšak snadno představitelnou) situaci, kdy uživatelé hru hodnotili pouze šestkou nebo sedmičkou. Pokud 10 uživatelů hodnotilo šestkou a 10 sedmičkou, tak je průměr 6,5. Ale jak musí vypadat hlasování, aby byl průměr 6,9? Asi bude většina lidí překvapená, ale aby vyšlo 6,9, tak musí 10 uživatelů hodnotit šestkou a 90 (!!) uživatelů sedmičkou. Spočítejte si to, tento typ matematiky lidský mozek prostě nedává a člověk to nedokáže dobře odhadnout. Proto výraz "výrazně více", protože v tomto zjednodušeném případu si opravdu 9x více lidí myslelo, že je to sedmičková hra, a přesto je aktuálně na DH zabarvená jako šestková. A to je vůči hře nefér. V reálném hlasování to bude samozřejmě mnohem složitější, ale problém zůstává, a v jednoduchých příkladech je síla.