Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

nakonec tam mám Fortron Hyper M500, což asi není žádná sláva, ale...

koukal jsem, že jsou 550W crossfire benchmarky, lze podtaktovat a na stránkách, kde se porovnávaly grafy se spotřebou celého systému s rx570 tam rezerva na dalších cca 150w ještě byla (asi neměli i59600K v plný zátěži:).
@Luky_Luk (30.08.2019 09:52): Vzal si nakoniec silnejší zdroj? Jedna RX 570 má pri stress teste spotrebu takmer 200 W a aj pri bežnom hraní viac než 150 W, myslím že na dve takéto karty treba aspoň 650 W zdroj.
Díky za tip.
Jdou ty karty různých druhů ve SLI kombinovat?
Chápu, že to žere a nemá moc smysl, ale předpokládám, že je nějaké rozhraní, kde se dá druhá karta vypnout a PC se bude chovat jako s jednou.

ať žije wiki :) :
"CrossFire je možné skládat z různých verzí GPU (různé modely) u karet jedné série (což je naprostý opak od SLI, které pracuje pouze pokud karty mají stejné GPU. To umožňuje kupujícím, kteří mají nepravidelné příjmy, nakoupit různě drahé karty a stále mít výhodu získání vyššího výkonu. Například ATI Radeon HD 5970 může být spojena s HD 5870 nebo HD 5770 s HD 5750 atd. "
na tu jakože shadowplay technologii jsem se ptal, ale zapomněl otazník.

ještě můžu tohoto výrobce:
"SHAPPHIRE PULSE RADEON RX 570 8G GDDR5"
Zdar, mám dotaz.
vzali byste spíš "Sapphire Radeon NITRO+ RX 570, 8GB GDDR5" nebo "msi rx 570 8gb armor"?
Kdybych vzal obě, mohl bych je do mé MSI Z390-A PRO nacpat obě v crossfire/SLI nebo jak se to jmenuje?

Umí to tu technologii jako Shadowplay, o které už nevím, jak se u AMD jmenuje.
Dík
@Paul (29.08.2019 18:57): aha já jen, že mě se hrozně moc líbil a tenkrát jsem známému záviděl, že má na to PC. Já měl jednojádrovýho Athlon 64 3000+ a ATI Radeon X1950 GT. :)

Z jiného soudku, mám doma dva chladiče (jeden ze sestavy od Intelu, druhý ze sestavy od Phenom II X4) a to konkrétně:
1. SilentiumPC Spartan 3 PRO HE1024
2. ARCTIC Freezer 7 Pro Rev.2
+ pastu ARCTIC MX-4 (nevím jakou používá AMD by default)
Přemýšlím zdali má smysl nahradit ten stock AMD chladič a vyměnit to za jeden z těch dvou kusů.
@Paul (29.08.2019 16:00): Tretiho Zaklinace jsem nehral ale treba dvojka mi nijak zazracna nepripadala, takze ta pravdepodobnost z meho pohledu neni zase tak mala. Ostatne i Rockstar vydal takovou ultimatni hovadinu jako je GTA4. Nikdo neni neomylny. :)
@Rapier (29.08.2019 15:09): já bych si tipnul že ten Ventus bude v klidu. Ale já nejsem silence pošuk :) Když hraju tak mám ohulenej zvuk hry a že grafika trochu hučí vůbec nevím. A ve windows je ticho anyway.

@marwel (29.08.2019 15:24): když to bude shit tak to bude shit, ale zeptej se sám sebe, jak pravděpodobný to je :)
@Paul (29.08.2019 15:00): Furt Cyberpunk this Cyberpunk that a on to nakonec bude shit jak bic. :P Ja si uziju Cyberpunk naplno (natolik, kolik toho tahle prehypovana sragora nabidne) s moji 1060. Protoze grafika mi muze vis co.

@Rapier (29.08.2019 15:09): Ventus urcite ne. MSI dela dobre produkty ve vyssi sfere, jejich levne chladice stoji ale totalne za vylizprdel. A kdyz uz bych daval 16K za kartu, tak s tim nejlepsim chlazenim, v tomto pripade Gaming X Trio. odkaz . Jak rikam, ve vyssi cenove relaci jsou jejich chladice nejlepsi, v nizsi se MSI karte vyhnete velkym obloukem.

V soucasnosti je proste nejlepsi deal Strix 2070. Jestli koupis o litr drazsi 2060 Super, tak jsi s prominutim hnup. :P
@Rapier (29.08.2019 15:09): Máš krásnej základ PC a budeš tam cpát Ventuse ? Jajaj ... pokud tě nepálí každá koruna, tak bych ty 2 tisíce obětoval .. nejenže z toho budeš mít větší radost, ale pokud to má v PC vydržet alespoň 2-3 roky, tak bych za každou cenu nešetřil.
Ženský jsou horší než my ... :) Si vem kolik ročně utratí za oblečení :D Na tvém místě bych si udělal ještě jednou ( ale fakt poslední ) radost :)
@Rapier (29.08.2019 14:50): Mně přijde, že na to, kolik jsi nasypal do nové platformy (Zen2 + X570), tak se s tou grafikou držíš docela při zemi, zvlášť s choutkama na 1440p. Jakože ti nebylo líto dát 7,5k za základní desku a teď tu řešíš 2 tisícový rozdíly u nejvýkonnější součástky v PC.

Buď jsi měl s tou 1060 ještě vydržet do další generace (nvidia bude mít nejspíš pokročilé 7nm čipy, Radeon se snad vypolishuje) a je pořád dost výkonná na 2k rozlišení nebo teď práskni peněženku přes prdel a vezmi něco RTX 2070S+ ať to má smysl.

Mně osobně přijde jako blbost vyměňovat grafárnu každou generaci, ale když už ji měníš, tak bych si představoval pořádné nakopnutí výkonu.
@Paul (29.08.2019 15:00): jestli vezmu RTX 2070 Super s chlazením jaké bych chtěl manželka mě asi zabije. :).
Máš na mysli MSI GeForce RTX 2070 SUPER VENTUS OC, 8GB GDDR6? To chlazení je prý ale nic moc. Já snad obětuji 15,7 tis a dva měsíce nebudu jíst. :) Když si vezmu za kolik se v době těžební krize prodávaly GPU je to vlastně ještě hezká cena.
Doprdele, že já jsem si vůbec kupoval nový počítač, já věděl že to neskončí jen tak.
Já bych vzal taky 2070S nebo výprodejovou 2070, která bude furt o chlup lepší než 2060s. Hlavně AMD failuje u několika her dosti zásadně ... na Vega 56 bylo třeba Origins skoro nehratelný :) Tohle se u Nvide nestane.
Hlavně ... pokud by si chtěl dělat třeba za 2 roky ugprade, tak Nvidii pořád solidně prodáš, ale po Radeonce neštěkne ani pes ...
@Rapier (29.08.2019 14:50): já osobně (a zdůrazňuji že mluvím jen o sobě) bych v týhle cenový relaci vzal asi 2070S (za 14K). Je to nepříjemnej dvoutisícovej příplatek oproti 5700XT. AMD je mi sympatičtější a kdyby mělo RT, vzal bych raději něco od nich. Ale prostě dneska by mi bylo líto kupovat za docela velký prachy kartu, se kterou si Cyberpunk neužiju naplno. Ale každý ať vybírá dle svých preferencí/sympatií.
@kuler91 (29.08.2019 14:43): já to gpu koupil kvůli výkonu, RT je jen bonus - ale je to dobrej bonus, protože už v Metru prostě vypadá skvěle a někde začít musí :)
Už dlouho jsem chtěl aby hry měly osvětlení jako mělo AC Unity, ale nemusely kvůli tomu mít statickej neexistující day/night/weather cycle jako má Unity. Přes RT to jde udělat (a do menší míry přes SVOGI který má Kingdom Come a osvětlení je tam parádní; tam byl RT spíš použil na odrazy vody, protože ten mizející odraz kdykoliv kouknu k zemi trochu bije do očí).
Jo, tam kdes to testoval rozdíl nepoznáš. Pak v tý mad max mapě u Kaspickýho moře ho poznáš všude. Na volze docela často taky.
@Paul (29.08.2019 14:34): dík za vysvětlení no a kdybys dnes měl řekněme ochotu utratit 13 tis za nižší high-end, a máš 1440p 60hz monitor koupil by jsi:
1. RTX 2060 Super (neplést si s nepovedenou RTX 2060, no nepovedenou stále to má RT)
2. RTX 2070 - výkon prakticky stejný jako 2060S, o něco málo více stream procesorů ale zase vyšší spotřeba a nižší Boost než 2060S s patřičným modelem. Tak či onak, výkon dle testů co jsem projel na chup stejný a RT cores taky stejný počet.
3. RX 5700 model proti 2060S
4. RX 5700 XT model dotahující skoro 2070S
@Paul (29.08.2019 14:34): No možný to je ... Hele já tomu fandím, ale zatím je to jen pro vyvolené a určitě bych si kvůli tomu nekupoval GPU za 30 tis, abych mohl hrát se stejným rozlišením a FPS a měl zapnutý Ray :) Kdyby Nvidia nebyli škrti a přidali trochu větší výkon ke grafárnám a hry by měli po všech stránkách alespoň částečnej cover ... né dílčí implementaci, tak fajn.
V metru jsem to zkoušel úplně na začátku, když vlezeš pod ten poklop ... tzn v tunelech, pak v úvodní venkovní misi a já to tam prostě nevidím.
@Rapier (29.08.2019 13:51): Tak na konzolích je velmi pravděpodobný, že budou targetovat 30fps, což jim hodně usnadní život.

@kuler91 (29.08.2019 13:55): tak jsi asi slepý (sorry) :) Pokud stojíš prakticky v jakémkoliv interiéru kam dopadá světlo z venku, tak je rozdíl vidět. Ikdyž je ten rozdíl často velmi "subtle", ale zvyšuje realismus scény.

@Rapier (29.08.2019 14:17): v tom videu cos postoval říká, že v Metru dělá RT jen stíny. To není pravda, stíny tam přes RT nejsou, RT tam řeší global illumination a je poznat jen venku na povrchu v interiérech - tam, kde je svit slunce. V tunelech skutečně nemá v Metru RT žádnej efekt. Nemůže se divit že nepozná rozdíl, když kouká tam kde není :)

A taky to není tak, že by v Q2 byly "implementovaný všechny efekty" - Q2 RTX zkrátka jede komplet přes pathtracing, není to o efektech ale o komplet renderingu všeho na scéně. A jo, rendering všeho přes raytracing není u moderních her zatím možný, není na to výkon a pár let ještě nebude. Proto se u moderních her RT zatím používá selektivně (a v tom je ta revolučnost RTX architektury, že dokáže kombinovat rasterizaci a raytracing v jednom snímku).
@kuler91 (29.08.2019 13:55): pokud jsem dobře poslouchal to video níže, tak tam borec říkal, že žádná z nových her nemá implementované plné RTX efekty ale jen něco (u Tomb Ridera např. jen stíny), že u Metra prakticky nerozezná žádný rozdíl mezi RT on nebo off, a jediná hra kde jsou prý implementovány všechny RT efekty je Quake 2.

Opravdu by mě zajímalo jak to AMD udělá, když v konzolích bude Navi RX 5700. To tam jako dají specializovaný HW na RT nebo to bude jen software podpora? Je reálně že RX 5700 bude mít také software podporu pro RT?
EDIT: aha takže softwarově:
PS5 or XBOX/What ever both Microsoft(DX12) and The Khronos Group(Vulkan and the other Open standards APIs) will be providing an alternative code path for any GPU that has shader cores but lack Ray Tracing Cores, and ditto for Tensor Cores(Matrix Math Units).

So Shader cores can be used to accelerate Ray Tracing and AI workloads but just not as efficiently or in an as low latency manner compared to Hardware Based Ray Tracing Units/Cores or Tensor Cores.

It's all math anyways it's just a matter of the efficiency/latency of and shader cores methods versus dedicated hardware unit methods. BVH(Bounding Volume Hierarchy) calculations for Ray Tracing can be done on CPU cores as well in addition to many other pre and post processing workloads. AI's can be run using CPU cores as well but it's just not as efficient as GPU shader cores or Dedicated Tensor Cores(More efficient than Shader cores) where AIs can be run more efficiently with lower latency as well.

Some of Intel's mobile focused CPU cores designs are getting Neural processing functional blocks and I'd imagine that AMD will have to have some of that as well for any Laptop mobile market competition. Look for everyone's graphics to be getting Tensor Cores/Neural cores as well as some form of Ray Tracing BVH acceleration IP in their GPU/Graphics hardware over the next 3 or so years.

AMD's Console API semi-custom IP R&D will be used in its PC/Laptop focused offerings as well and even some IP from those government Exascale Systems will work it's was down rather quickly into the consumer market as well from all the CPU/GPU makers.

I'm looking forward to some Samsung Gaming Phones/Tablets that make use of Custom ARM cores(Mongoose M4 or better) paired with Navi-2 graphics and the M4 cores are just as wide order superscalar as Apple's A series cores with the M4 being even wider on the middle and back end than even Apple's offerings. Maybe some future ARM cores with SMT enabled as well for better core execution resources utilization compared to non SMT enabled CPU cores. Ditto for Graphics Tablets with Navi-2 graphics.

Welcome to the second age of MOAR Cores, be that CPU, Shader, Tensor, Or Ray Tracing cores. But really folks need to pay more attention to those TMUs and ROPs and those GigaTexel and GigaPixel performance metrics as well. TechPowerUp's GPU Database is definitely a go to resource for that info!
@Paul (29.08.2019 12:01): Skvěle ? :) Nic ve zlém, ale během běžného hraní Metra jsem prostě rozdíl prakticky neviděl :( .... Control je hnusné samo o sobě a těch pár naleštěných podlah je z toho žádnou pecku neudělá. Já jsem z toho zatím poměrně zklamaný, ale tak jsou to teprve první hry .... 2077 a novější hry se s tím popasují snad lépe.
Zajímavý názor na Ray Tracing.

Také si myslím, že nové hry jej budou podporovat, obzvláště pokud se tím chlubí Sony a Microsoft u nové generace konzolí, je zajímavé že tam bude NAVI ale asi i nějaký další HW na RT. Nedokáži si sice představit Ray Tracing v hratelných FPS u Cyberpanku, protože mapa má být takřka tak velká jakou Witcher 3 ale s tím, že to bude jedno velké město a navíc několika úrovňové. By mě fakt zajímalo jak se to vůbec reálně bude hýbat bez, natož pak s RTX, když člověk bude stát někde nahoře s výhledem na skoro celé město.... když vyšel Witcher 3 prý se hýbal nadmíru dobře i na normálním HW ale to byla relativně prázdná mapa.....
@kuler91 (29.08.2019 11:55): když je to tak o ničem, proč to cpou do konzolí? Už teď je pár her kde to vypadá skvěle, a hlavně v době vydání Cyberpunku bych nechtěl mít hardware co to neumí.
Na Ray se s prominutím vyser ... Je do o ničem zatím, maximálně žrout výkonu .. vypadá to i nepřirozeně ... 2060/2070 to navíc solidně ani neutáhnou.
Nvida marketing umí moc dobře, přeci jen se nechtějí vzdát brutálních zisků a osekávat ceny za GPU, tak tohle byla asi nejlepší možnost, jak se na lidech napapat ...
Jako pořád bych dával asi přednost Nvidii, ale určitě ne kvůli Ray tracingu.
@Bursoft (29.08.2019 10:35): v tom videu níže je RTX 2060 Super, takže prakticky totéž co RTX 2070 a ve FullHD v Metro s Extrem details a Ray Tracing na Ultra ukazuje mezi 65-70 fps. Zajímal by mě ale výsledek v 1440p.

EDIT
Aha tak zde je výsledek:
1440p + RTX on Ultra min 29, avg 34
1440p + RTX on Ultra + DLSS on min 34, avg 40
Těchto FPS dosáhne RTX 2060 Super/2070 (bez super) v Metru. Hm nic moc, je to na hraně.

EDIT2: hmm The biggest downside here is still AMD’s drivers. The issue where the screen flashes various colors on install seems to be fixed, finally, so at least users don’t get that as their out-of-box experience. That’s a good improvement, but it never should have been broken to begin with. Overclocking and fan changes are still broken:

Setting a fan speed does not apply under idle, so if you want the fan to spin at 40% at all times, it won’t actually start spinning until there’s GPU load. We view this as unexpected behavior for software. If the user sets a fan speed override, by nature of being an override, the fan should spin at that speed at all times. For fan noise testing, we actually had to run 3DMark in the background just to change the fan speeds. Normally, we can do it idle from desktop.
Setting a higher fan speed does not allow it to come back down. If you set a fan speed of 90% and then try to back it down to 80%, you basically have to restart to change the fan speed, or wait a very long time – long enough that, after a few minutes, we gave up and just restarted. This has been a bug since Vega: Frontier Edition and is incredibly annoying. It exists in Afterburner and WattMan, so must be an API issue.
The new driver has black screen hard crash/lock issues that resemble OCP when attempting overclocking in some games, even though the overclock validates as stable.
Overall, the drivers are good enough that most people won’t notice the many minor annoyances that exist. You’ll probably be able to game without encountering issues, it’s just the hardware tuners who should be advised of these concerns.
@Toaleťák (29.08.2019 10:17): Nevím jak v Rapierovo 2k rozlišení, ale kamarád má RTX 2070 a ve full HD Battlefield 5 nebo poslední Tomb Raider mu jede plynule se všema RTX efektama, co jdou zapnout. Teď máme oba ten microsoftí game pass, tak bude testovat i Metro, který je zatím nejnáročnější, tak potom můžu napsat, až to testneme někdy..
@Bursoft (29.08.2019 10:03): To jsem si naběhl co? :-D:-D. Jako v reálu si myslím, že než si to rapier koupí, budou drivery OK :-D. No osobně bych dal tomu šanci, vždyť kdykoli to můžu ve 14 denní lhůtě vrátit, kdyby už tak. Trochu mě sice mrzí, že u AMD přijdu o RayTracing , na druhou stranu, pokud bych se měl rozhodovat mezi 5700XT a 2060S, tak stejně ten RayTracing je na té 2060 docela nepoužitelný.
@Toaleťák (29.08.2019 09:46): Jakože všichni ti youtubeři zaměření na techniku mají zavirované komply, když dělají recenze? :D Zrovna v recenzi toho Sapphiru si na Gamer Nexus stěžoval na neodladěný drivery (i když podstatně vyladěnější než při releasu).
@Rapier (29.08.2019 09:05): No já mám teď nVidii, ale dal jsem si na ni vlastní chladič. Předtím jsem měl od AMD 280X a s ovladači jsem taky problémy neměl. Podle mě většině to jede v pohodě a ozývá se pár lidí, kde často problém nemusí ani v samotných ovladačích být. Jako když někdo napíše že mu to blbne a padá Control Center, tak je holt buďto smůla na špatný kus, ale s větší pravděpodobností bude mít nějakého chrobáka ve Winech. A tím nemyslím nějakého vyloženě vira, ale kdo ví co mu beží na pozadí, nějaké cleanery, antiviry na antivirech jiných antivirů které kdoví co zrovna injektují atd.

Co se týče chladiče, tak Noctua je kvalitka, o tom žádná :-). Osobně dávám v dané cenové relaci Ninju 5. Je tišší, taky že má nižší otáčky větráků a chladí rekl bych stejně, možná krapet lépe.
@Toaleťák (29.08.2019 08:47): jj moc pěkná ta sekce o AM4 Vcore VRM Ratings, na to jsem narazil před časem když jsem hledal info jak bezpečně taktovat R7 3700X. Zatím po poslední sérii článku o změnách v AGESA 1.0.0.3 jsem dospěl k názoru, že by to chtělo už tu Noctuu, protože zdá se že k dosažení max. boostu nebo přetaktování mě chybí hlavně účinné chlazení. Vidím to na koupi NOCTUA NH-U12S SE-AM4, ten chladič ještě stojí přijatelnou sumu.

Horší je to ale s koupi GPU, nemohu se rozhodnout mezi RX 5700 XT od Sapphire nebo nějakou lépe chlazenou RTX 2060 Super. Pokud jsem pochopil recenze správně tak 5700XT má o 10% vyšší výkon v 1440p v průměru, což je dost rozdíl. Straší mě ty ovladače. V minulosti jsem měl hodně Radeonu a přiznám se, že jsem si na ten komfort u Nvidia zvykl. Jako myslím tím fakt, že jsem s GTX 960/1060 neměl žádné problémy. A když myslím žádné, tak opravdu nulové.
Samozřejmě bral bych všemi deseti RTX 2070 Super ale 15-16 tis s účinným chlazením, to už se mi zdá moc. Podle stoupajících cen GPU (především na straně Nvidia) se mi nezdá, že by začala nějaká cenová válka mezi Nvidia a AMD.
Možná se to zdejším HW nadšencům bude hodit. Aktualizované tabulky s dost detailním popisem všech možných parametrů:

X570/X470/X370/B450/B350/A320 Motherboards (AM4-socket for AMD Ryzen CPUs) Comparison + AM4 Vcore VRM Ratings

Z390/Z370/H370/B365/B360/H310 Motherboards (LGA1151v2 for Intel 9th & 8th-Gen Coffee Lake CPUs) Comparison

X399 Motherboards (TR4-socket for AMD Threadripper CPUs) Comparison

Graphics Card Comparison Table

PSU (Power Supply Unit) Comparison
@valcik (28.08.2019 09:04): Ono v ideálních podmínkách by měla být kvalita resp. věrnost obrazu blížící se nativnímu 4k renderu asi taková, seřazeno vzestupně, pokud renderujeme z 1440p:

1. 4k z 1440p + RIS
2. 4k z 1440p + DLSS
3. 4k nativně

RIS prostě více informací, než obraz v 1440p nemá, čili nemůže si věrohodně domýšlet něco, co jde vidět jen v nativním 4k.

DLSS tyto informace (jejich podmnožinu) má a tím pádem může být obraz obohacen o detaily, které náleží nativnímu 4k. Otázka je však do jaké míry. Pokud bychom šli ad absurdum, tak dejme tomu že databáze naučených dat je prázdná, tam DLSS může fungovat, ale nic vlastně nebude dělat, takže výsledný obraz bude horší než u RIS. To je přehnaně řečeno případ první implementace do Metra. DLSS mělo k dispozici asi málo dat a výsledek byl značně žalostný. Horší než RIS. Teď však je už implementace do metra updatnutá a jde vidět že ten obraz už je lepší ve smyslu věrnosti nativní 4k předloze než RIS čistě proto, že DLSS má dost dat.

Co se týče toho sharpeningu u nVidie, tak zásadní otázkou je to, jestli ten sharpening probíhá před nebo po případném upscalu s bilineárním filtrem. Pokud to funguje na principu reshadu, který se aplikuje před GPU upscalem, tak je to úplně k ničemu oproti RIS, pokud to chceme využít na zlepšení obrazu renderovaného v nenativním rozlišení monitoru. Pokud to je opačně, tak by to bylo skvělé :-).
@Rapier (27.08.2019 21:53): např. v Shadow of the Tomb Raider jsem měl raytracing vyplej, protože je tam použit jen na stíny, a ty vypadaj dostatečně slušně i v tý fake implementaci co tam maj, ten rozdíl je blbě znatelnej. Ale DLSS jsem měl zaplý, protože mi umožnovalo 4K@60fps bez dropů. Za to v Metru jsem měl zaplej raytracing (protože je použit na global illumination, tzn. všechny interiéry kam dopadá světlo z venku jsou tím ovlivněný) i DLSS a hezky se to doplňuje.