Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

@Ringo (08.05.2019 16:00): Ako prebieha diskusia a čo je názor a čo je fakt predsa nie je môj výmysel a názor. ALe je to tu zbytočné, najprv mi povieš, že názor nemám, potom, že prečo ho ja tlačím, najprv, že nie som konkrétny, potom zacitujem, na čo reagujem a že nech si vlastné myšlienky vyrobím... Prekrúcaš čo napíšem a potom ešte mňa pošleš, aby som sa nad sebou zamyslel. Toto fakt nemá zmysel.

A urazený nie som. Je to internetová diskusia o hrách. Geez.

@Charllize (08.05.2019 16:05): Teraz neviem, či sa mám tešiť, alebo byť smutný. :/
@Richmond (08.05.2019 16:09): Vývoj svého pohledu na grafiku máme naprosto totožný. Kdysi jsem nechtěl hrát nic, co bylo EGA, nic, co bylo pod grafiku EoB, Isharu 2 atd. Jeden Gold Box jsem sice v první polovině devadesátek hrál a dýchl na mě takovou atmosférou, že jsem si hned běžel koupit knížky Dragonlance, ale stejně jsem si říkal, škoda, že to výhledové okno nemá vizuál jako EoB. Když vyšel Albion, byly to grafické orgie. A to byla i zlomová hra. Žádné graficky pro mě hezčí RPGčko už na PC nidky nevyšlo. Ale ta grafika taky prostě tehdy byla klíčem, první, co člověk v časáku hltal byly ty obrázky :-) Teď to mám taky obrácené nazpět. Pokochám se třeba scenériemi v X3, krásný vesmír, ale pak jdu raději hrát Elite II: Frontier :-) Teda nad jeho obrázky jsem se ale u Score 2 taky rozplýval, to je fakt.

Ale možná jsi to rozsekl slovem historie. Já mám vrozenou lásku k historii a vždycky jsem koukal s obdivem na staré hrady a s despektem koukám na moderní architekturu :-)
Tulareanus přišel, urazil, když jsem se ohradil, cítí se uražen a odchází. Hlavně všem nabulíkovat, že jsem se vydal cestou urážení. No dokud se tu neobjevil s urážkou, tak jsem myslím nikoho ničím neurazil nebo ano? Dokonce jsem se tu rozhodl reagovat i na některé, s kterými jsem nebyl za dobře, ale když na mě reagují slušně, tak nemám problém slušně komunikovat taky.
@Sadako (08.05.2019 15:37): Inu, když se objeví krokovací dungeon, který jsem ochotná hrát (Grimrock), dá se skorem s jistotou vsadit na to, že tobě moc líbit nebude :)

Jako mně s hratelností oba Grimroci docela líbily (dvojka tedy rozhodně víc). Největší výtku mám k té grafice, takže vidíš, že i můžeme mít společný oblíbený titul!

Ale k té grafice a její vnímání. Já tenkrát v té první půlce devadesátých let byl člověk, který chtěl lepší a lepší grafiku. První co mě v Exvalibruech zajímalo byly obrázky. KDyž někdo napsal článek o goldboxech (nějaký takový koutek), tak ty obrázky mi přišly děsně starý, nehezký. Vidět tenkrát Might and Magic 1, tak to ani od svého distributora nechci. Pak se to ale nějak zlomilo. Celej natěšenej jsem si koupil 3dfx kartu, chvíli zkoušel vše možné v tom 3D a pak fakt přišel ten zlom a grafická "štvanice" u mě skončila. Definitivně jsem zjistil, že už se mi žádná "nová" grafika, realističtější, fotografická a jakákoliv jiná, líbit nebude. A to už mi zůstalo posledních 20 let. A dokonce je tu i zpětný chod, kdy se mi najednou líbí i ta grafika MM1 či těch plesnivých goldboxů, které bych tenkrát s posměškem házel do stoupy. Jenže zároveň musím dodat, že podobně to vidí jen málokdo a drtivá většina lidí to má opačně (píšu opačne, neznamená to nutně špatně). Dnešní já je jiné než tenkrát, hry hraju jinak než tenkrát, grafiku vnímám jinak než tenkrát. Jedním z důvodu bude i nejspíš brutálně jiné množství volného času. Tenkrát byla škola, fůra času, možnost hrát o víkendu klidně do 4 do rána. Dnes to je tak 7-8 hodin za 2 týdny. A proto si pečlivě vybírám a proto se snažím do té hry proniknout i tím směšným čtením manuálů a brožur před rozehráním. A protože cejtím, že to stejně nestihnu vše dohrát, tak se snažím volit spíš roky starší, kde si myslím, že byly dělané přesně pro mé úchylné potřeby :) No a tím se vracím k tomu, co jsem psal hned jako svou první reakci na ten žebříček na rpg codexu. Proč se propadají ty staré hry a je to dle mého tím, že je už méně a méně úchylů jako já. A zcela upřímně...teď na sebe ušiju bič...já jsem rád :) Jinak by svět asi nebyl v pořádku, ta doba je minulost a už nikdy to nebude víc než historie. Ale krásná historie! Vůbec nevím co jsem chtěl vlastně tím říct :(
@Tulareanus (08.05.2019 15:56): tvl co to meleš? :-D To mě jako vyučuješ teď nebo co? Hele, doporučil bych ti, aby ses nad sebou zamyslel, myslím, že s ohledem na to, jak probíhá diskuse třeba na Všeobecně o hrách, kde je to jak přes kopírák. Všem vnucuješ svůj názor na svět, bereš jej jako pravdu a druhým budeš vyčítat, že se chovají s pocitem ,že mají patent na rozum? A to jsem se tam raději nezapojil, oni tě tam už usměrní jiní :-)

Své názory každý píše proto, že jsou to jejich názory o tom, o čem jsou přesvědčeni, že je to pravda. Kdyby to tak nebylo ,tak to nepíšou. Nebo ty píšeš něco, o čem si myslíš, že pravda není? Naopak, ještě ji druhým vnucuješ.

A já jinak stařešina s patentem na rozum určitě nejsem, nemyslím si to o sobě, ale o prezentaci názorů ve svých téměř 41 letech, rodinou a dvěmi dětmi tak nějak malinko už něco myslím vědět budu.

A zkus opravdu nějakou vlastní myšlenku bez toho, abys musel překopírovávat posty druhých a malinko je překroutit, aby ti seděly do odpalu míčku, který se na tebe řítí :-)
@Ringo (08.05.2019 15:32): Opakujem názor nerovná sa pravda alebo fakt. Môžeš mať klasický názor, že všetky labute sú biele, pretože všetky labute v tvojom okolí naozaj biele sú a žiadne nebiele labute si za život nevidel. Lenže v Austrálii žijú čierne labute a majú ich už aj rozšírené v rôznych ZOO atď.. Problém je, že ty si tu dávaš tunnel vision oproti tomu, aké su veci inde. Môj argument tam bol, len si ho evidentne bol schopný vidieť, argumentoval som tým, že názor nemôžeš automaticky považovať za pravdivé zhodnotenie situácie alebo fakt.
To "beznázorové nic" ma o to viac pobavilo, že nie som na DH prvý deň a názorov či už herných alebo neherných som tu prezentoval pomerne dosť. "Takže ty máš prostě problém, že ti něco nabouralo tvoje vidění světa a snažíš se tu rychle přednést nějakou mezeru v mých prohlášeních" Toto presne robíš ty. O to je to vtipnejšie, že ma vo svojom poste obviňuješ zo svojich chýb.
"snažíš se tu rychle přednést nějakou mezeru v mých prohlášeních" ---> "Nemáš potřebu říkat své názory, tobě stačí druhému naznačit, že jeho názor je nehodnotný." Pekne to vytrhávaš z kontextu. A pritom som písal, že nenapíšem svoj názor ako prvú vec, keď sem prídem, ako keby sa len na môj názor čakalo. Svoj názor som xkrát vyjadril v x diskusiach. Nie je umenie vyjadriť svoj názor vždy a všade "pretože môžem", ale robiť to s uvážením, či to má prínos do diskusie alebo zmysle pre mňa ako jedinca, o tom diskutovať. Je mi ľúto, že v tom nevidíš zmysel.
"Hlavně, že žiješ v předsatavě, že tvé příspěvky jsou hodnotné." ---> Kde som toto napísal, keď už to tak pekne vytrhávaš z kontextu a tvrdíš niečo, som nikde nenapísal? :)
"Už když ses na všeobecné diskusi o hrách opřel do žebříčků, které to tu oživily správným směrem, že to je jak u děcek na ZŠ, jsem pochopil, že jestli něco opravdu hodnotu nemá a nestojí za úvahu, a to se teď na mě nezlob, tak to je to, co píšeš ty. " ---> zas vytrhávaš z kontextu, ja som sa len vyjadril, že riešiť anketu v žánri, ktorý nemám rád alebo nemám odohratý je kontraproduktívne, pretože v takom prípade reálne nevyberám top, ale len zoraďujem to, čo som hral. Tiež som nerobil moje top v simulátoroch, športe, lebo to nie sú moje žánre a nevyznám sa v nich a nehrávam ich. Moja pointa je, že netreba sa vždy všetkého zúčastniť za každú cenu.
"A to, že bereš mé komenty jako že to tu píšu někdo, kdo má patent na rozum, to mě pobavilo, já je totiž píši jen jako své názory a kdo to bere s pocitem, jaký jsi pospal," ---> "Důvod? Že to nemám podložené fakty? Mám, bavím se s těmi hráči, řešíme co hrají, proč, jak, za jakých okolností a co je k tomu vede. NA herních srazech se setkáváme s generačními odstupy lidí 20 - 50 let." Tu si sám seba pekne popieraš. Najprv tvrdíš, že máš fakty, lebo si sa rozrpával s hráčmi a potom, že to je len tvoj názor a nie sú to fakty. Tak si už vyber. Nehovoriac o tom, že subjektívne zážitky nie sú fakty a nemajú slúžiť na zovšeobecňovanie a vyhodnocovanie reality. To som si ja nevymyslel. To máš pri akomkoľkvek vysokoškolskom štúdiu, spravodajstve, odborných činnostiach. Samozrejme, tu sme len na stránke o koníčku, to však neznamená, že zrazu sa stane subjektívna skúsenosť všeobecnou realitou.
Každopádne si potvrdil, že radšej pôjdeš 2. cestou a urážať človeka, takže nejaká ďalšia diskusia z mojej strany je len plýtvaním času, idem si radšej niečo zahrať.
@Charllize (08.05.2019 15:51): Mně to 3D připadá, jak kdyby to byli roboti, zcela to odosobnilo to, co jsem z těch her cítil před tím. Schopnost vnést emoce i do malého pajduláča, který občas vykulil oči :-)
Me se treba libi vic predelavky FF III a FF IV do 3D (mobilni) grafiky ktere jsou treba i na steamu. Rozumim ze to stare zpracovani ma svoje, ale ja proste uz ty mrnavy pixelovy pisisvory u kterych neni poznat jak vypadaji nesnesu.
jsem za ty 3D remaky rad, protoze si je takhle muzu zahrat. U FF VI je to tak napul, mobilni verze ma ty panaky a prisery prekresleny do nejakeho hi res provedeni, to same fonty a menu, coz by taky mozna slo.

Kdysi jsem to takhle v pohode hraval, mno, ted uz to nejak nejde.
@Sadako (08.05.2019 15:42): Například Pool of Radiance (Gold box), Might and Magic 1, Ultima 5, Dragon Quest 4 a Final Fantasy III (obojí v NES verzi).

To jsou ty pod laťku, kterou jsem měl nastavené v devadesátkách.

A teď k těm remakům či remastewrům - Monkey Island 1 a 2, Dragon Quest 5 a 6 (SNES verze se mi líbily více, Star Ocean (SNES verze se mi líbila více než ta na PSP), Final Fantasy 4 (líbila se mi na SNESu více než její ošklivá 3D podoba na NDS, ale atmosférou mi přišla i lepší, než opravdu vyšperkovaně překreslená PSP verze....Secret of Mana, původní verze je prostě o parník hezší a stylovější než ten novodobý 3D remake.

V původní podobě jsem je ale všechny znall, ale třeba Star Ocean jsem dohrál po sobě ve SNES verzi a hned po te v PSP verzi, těsně za sebou a prostě ta SNES verze byla stylově bohatší.
@Richmond (08.05.2019 15:24): Inu, když se objeví krokovací dungeon, který jsem ochotná hrát (Grimrock), dá se skorem s jistotou vsadit na to, že tobě moc líbit nebude :)

@Ringo (08.05.2019 15:32): A není to není ono prostě zaviněno i nostalgií? Ve smyslu, že to měli *nějak* uloženo v paměti a teď to vypadá prostě *jinak*.

Btw. co se týče toho měřítka, já třeba dodneška považuju npř. Planescape: Torment nebo Clive Barker's Undying za graficky moc hezké hry, ale fakt nemám tušení, co bych na ně říkala, kdybych se s nimi potkala teď úplně poprvé. Jestli by ta super stylizace přebila fakt, že technicky jsme teď úplně jinde, nebo by měla smůlu. Nebo by mi třeba vůbec nepřišla tak super.
Nicméně, různé enhanced edition, remaky a remastery zrovna já dost oblibuju, kdyby zremasterovali i třeba to Undying, tak se nezlobím.
@Tulareanus (08.05.2019 15:19): Podívej, ty jsi nepředložil jediný argument, který by vyvracel mé názory, jednoduše jsi je bez názoru a protiargumentu shodil jako nehodnotné a bez jakékoliv váhy. Mou váhou jsou životní zkušenosti, takhle jsem se se situací setkal, mám na ní názor. Ty ne. a proto jsi to přišel shodit a smést ze stolu. Vyvrať mi, co jsem napsal a neoháněj se statistikou, protože to je nesmysl. Holý nesmysl, to není výsměch, tak to prostě je. Označil jsem tě jako beznázorové nic, protože jsi žádný názor nepředvedl, jen napíšeš, že ten můj nemá hodnotu. Důvod? Že to nemám podložené fakty? Mám, bavím se s těmi hráči, řešíme co hrají, proč, jak, za jakých okolností a co je k tomu vede. NA herních srazech se setkáváme s generačními odstupy lidí 20 - 50 let. A myslím, že se svým názorem nejsem zdaleka sám, setkávám se s ním mnohde, v soukromých diskusích s dalšími ,čtu je i na zahraničních webech v diskusích. Takže ty máš prostě problém, že ti něco nabouralo tvoje vidění světa a snažíš se tu rychle přednést nějakou mezeru v mých prohlášeních a jelikož nic nemáš, hraješ to na statistiku a tu tady nemáme opravdu nikdo, nikdo, kdo tu cokoliv napsal nemá statistiku ke svým názorům a tak zrušme diskusní vlákna, protože podle pana Tulareaunuse nemáme nic podloženo. A kdyby mě tu někdo osočil, že roztáčím kola konfrontací, nechť si přečte tvůj dnešní první příspěvek do diskuse, to je motor toho kola, který to roztočil.

Nemáš potřebu říkat své názory, tobě stačí druhému naznačit, že jeho názor je nehodnotný. Opravdu super přístup. Hlavně, že žiješ v předsatavě, že tvé příspěvky jsou hodnotné. Už když ses na všeobecné diskusi o hrách opřel do žebříčků, které to tu oživily správným směrem, že to je jak u děcek na ZŠ, jsem pochopil, že jestli něco opravdu hodnotu nemá a nestojí za úvahu, a to se teď na mě nezlob, tak to je to, co píšeš ty.

A to, že bereš mé komenty jako že to tu píšu někdo, kdo má patent na rozum, to mě pobavilo, já je totiž píši jen jako své názory a kdo to bere s pocitem, jaký jsi pospal, tak to je právě to nastavené zrcadlo, sám si myslíš, že ten patent máš a sere tě, že to někdo vidí jinak a píše to jasně a nekompromisně.


@Sadako (08.05.2019 15:23): Ke grafice - na mě obrázek musí dýchnout atmosférou a pokud na mě pixelatý obrázek dýchne lepší atmosférou než ty dněšní naleštěnosti, tak fakt neřeším, že by ten pixel nemusel být ve větším rozlišení vidět. Všimni si, že mnoho hráčů u i jen grafických remaků řekne, že už to není ono.
@Ringo (08.05.2019 11:04): tu brožurku mám dodnes doma, ta část věnovaná MM3 byla jasně nejlepší a správně boostovala moje předatavy, jak to musí být geniální hra (kupodivu jsem ji sehnal docela brzo po té knížce).

@Sadako (08.05.2019 13:01): Já se hrdě hlásím k otmu, že grafika je základ! :) Sice to mám pomotaný s tím, co je pro mě super grafika (desetinásobně mám raději grafiku Ultimy 4 než toho nalšetěného Grimrocku), ale jinak patřím mezi ty rozmazlené hráče, takže grafika je nutnost!

@Rapier (08.05.2019 14:28): Souhlas s těma počítačema!! Jak já dlouho šetřil na 4 MB RAM (4 tisíce!!), aby mi fungovalo pár her, které chtěli více paměti. šmankote!!
@Ringo (08.05.2019 15:01): To je vliv prostředí a grafické styly, s nimiž se potkáváš, to je úplně normální. V roce 1990 zejména tady většina lidí neměla srovnání a čuměla na cokoli, co vypadalo jako počítačová grafika s otevřenou hubou, protože to neviděli nikdy předtím, případně byli nadšení Obrázky, ono to má obrázky!!! protože doteď hráli max. textovky a hry typu Áčko honí Béčko. Bylo to něco nového a/nebo radikálně lepšího, než s čím se setkávali dřív.

Čas oponou trhnul, s počítačovou grafikou se potkáváš pořád, je plynuleji rozanimovaná, prokreslenější, barevnější, ostřejší, s vyšší hloubkou obrazu a větším množstvím pixelů (to jsou asi ty věci, co se dají změřit) a stylově prostě úplně jinde (to je už je neměřitelné, co se komu bude líbit). Mě třeba svého času dost překvapilo, když se občas někdo tvářil na mnou hraná jRPG OMG, infantilní Pokémoni, jak to můžeš hrát, ale holt nezvyk.
A oko se přizpůsobuje tomu, s čím se potkává, když je zvyklé na 2560x1440 HD a najednou dostane třeba 640x480 v 256 barvách, jinak (z pohledu dnešního méně plynule) rozanimované, navíc třeba s úplně jinak řešeným HUD (většinou zabírajícím mnohem větší plochu obrazovky, než v novějších hrách), tak z toho milé oko nemusí být úplně nadšené. Všechno je otázkou měřítka.
@Ringo (08.05.2019 14:07): @Ringo (08.05.2019 14:22): Pozri sa, táto diskusia sa dá viesť dvoma spôsobmi:
1. naozajstnou diskusiou, kde všetky zúčastnené strany nepredkladajú len názory, ale i fakty a argumenty
2. alebo tak, že začneš označovať druhého človeka za "beznázorové nic" a vysmievať sa a stavať opäť len a len na domienkach a prekrucovať slová druhých ľudí. V takom prípade je mi úplne zbytočné sa hádať s niekým na internete.

Ja názory mám a nemám ich málo, ale nepotrebujem za každú cenu v každej diskusii vychŕliť rovno svoj názor ako prvú vec, len aby som vyjadril svoj názor. :) Apropo, máš skúsenosti s čím? Stretávaš všetkých hráčov rôznych generácii v Čechách a na Slovensku? O ktorých hráčoch vôbec hovoríš? Okolo mňa mám veľa ľudí, ktorí vážia hry, je to pre nich zberateľstvo a majú konkrétne tituly na ktoré nedajú dopustiť a môžu byť aj mladší a starší. Poznám ľudí, ktorí sú mladší a baví ich hrávať veci z prvej polovice 90. rokov (hlavne adventúry). Tvrdíš, že ľudia ti tvrdia, že niečo je moc oldschool, ja som vyrastal v 90. rokoch a napr. s kamarátmi sme takmer vôbec nehrávali hry z 80. rokov. Nevedeli sme tak dobre anglicky, aby sme hrali hry s príkazovým riadkom, neprišlo nám používateľsky prívetivé, aby sme hrali hry, kde si musíš robiť vlastnú mapu a konzultovať hernú príručku, pretože sme herné príručky nemali. Radšej sme si zahrali prvé rtsky, point and click adventúry a hry s vlastnou mapou. Vtedy to bolo na nás oldschool. A poznám ľudí, ktorí s láskou spomínajú na niektoré tie staré hry (vrátane mňa), ale poznám aj ľudí v mojom veku, ktoré si to odohrali, hry už nehrávajú a nemajú k tomu, čo hrávali vôbec citový vzťah. Vraciam sa k tomu, čo som teda napísal predtým, ľudia sú rôzni a nie je to o tom, čo robili kedysi a čo robia dnes. Je to o charaktere konkrétnych ľudí. Preto sa to nedá zovšeobecniť. A preto by si sa mal (Možno si to ani neuvedomuješ) prestať chovať ako nejaký starešina, ktorý má patent na odhad a múdrosť ohľadom hier. Lebo robíš to na dh dlhodobo.
@Sadako (08.05.2019 14:45): Tak někdy spuštění hry oser byl, někdy stačilo naspat jen CD Games (Enter), CD EoB (Enter), Start. A hrál jsem, Otázka tří vteřin :-)

Co se týče pixelatosti a nekoukatelnosti - to mají dneska lidi jiné oči než měli kdysi? Že ty pixely dnes nezvládnou a kdysi to kolikrát obdivovali jako vrchol grafického snažení?

Co se týče stylu kresby, to už je pak na vkusu. Ale drtivě se spíše setkávám s tím, že např EoB, fuj, to je hnusné, to vůbec přece nevypadá jak podzemní chodby, a ty potvory, vůbec nevypoadají realisticky atd. Každý si pod tou realističností představuje něco jiného, no. Mnohým třeba chybí fantasie a nějaká taková ta hravost, asi ji nikdy neměli, takže když koukají na strom nakreslený v Might and Magic 3, tak jim to přijde hnusné, protože v Oblivionu přece ten strom vypadá fakt jako strom, ne?
@Jab (08.05.2019 14:43): U nás teda byly počítače až na gymplu, překvapivě to byly Apple II. To bylo někdy v roce 1993 nebo 1994 snad, kdy nás v třeťáku nahnali na předmět informatiky. Před tím o compech ani ťuk a na základce to nehrozilo vůbec. Ze spolužáků na ZŠ jich pár mělo atarko nebo didaktik, jeden, co byl prodporován tetou z USA měl už tehdy nadupané PC na tehdejší dobu. Někdy v roce 1990 mi ukazoval na něm Kings Quest 5 a GODS a já na to čuměl jako na zjevení. Nikdo jiný to neměl. Na gymplu mělo počítač opravdu jen hodně málo žáků a v mojí třídě jsme hráli jen dva. Když nás nahnali na tu informatiku, tak jen dva, co jsme hráli, jsme ten stroj neviděli poprvé v životě, když pominu teda to, že to byl Apple, ale principy byly stejné a uměli jsme to ovládat, ostatní se hodně trápili. Mimochodem já měl prvně 286, která stála 36 000. Mohli jsme si to dovolit jen díky tomu, že taťka hned po revoluci jel pracovat do Německa. Kdyby ne, mohl bych si o počítači nechat zdát jako všichni ti ostatní spolužáci na gymplu, kteří viděli poprvé počítač v učebně informatiky.
@Ringo (08.05.2019 14:12): nešlo nainstalovat
Tak pozor, já netvrdím, že vůbec nešlo, ale že to občas byl dost kvalitní oser, oproti současnému kliknu a hraju.
Myslím, že k těm technikáliím jsem skouzla kvůli pár poznámkám dole ohledně zoufalství současného hráče nad blikajícím řádkem s C: a zmínky o nastavování autoexecu atd. Jako jestli jsem se spletla, tak samo moje chyba, ale vypadalo to, jako kdyby snad náročnost i samotné instalace byla zahrnována do pozitiv obtížnosti starších her.

když někdo napíše, tohle je hnusné, protože je to VGA a on má rád fotografické realistické scenérie dneška, tak se opravdu pozastavím nad tím, co je realistického na tom, že se kámen v jeskyni leskne, jak kdyby byl za sklem a nasvícen reflektory a co je ošklivého na normální pěkně ručně kreslené scenérii.
Tak co se týče starších her, problém může být třeba v množství pixelů, ostrosti a hloubce obrazu, která nemusí být oku zvyklému na něco jiného zcela příjemná. Animace pohybu je taky někde jinde. A někdo se do hry, které vypadá jak malovaná, prostě hůř dostává, rozbíjí mu to suspension of disbelief.
A někdy může být zkrátka problém se stylem kresby jako takovým. Já většinu ručně kreslených západních věcí nedávám, nových ani starých, málokdy je to nakreslené tak, aby se mi to líbilo (a to se týče třeba i seriálů).

Pokud si ovšem někdo trvá výhradně na fotorealističnosti, tak je jeho nejoblíbenější hrou zřejmě 3D Mark, nebo jinak moc nevím, kde by si takový nešťastník přišel na své a ve hře je to pochopitelně naprosto nedosažitelné, protože v noci nemůže být úplná tma, potřebuješ vyšší kontrast figur a předmětů na pozadí atd.
@Rapier (08.05.2019 14:28): Já ti to nevyčítám. Já to vyzdvihoval jako vtipný kontrast s tím, co jsem psal já. ;)

@Rapier (08.05.2019 14:28): Je to podivné, ale i na té základce ta PC byla (hned zpočátku). A na nich ta pitomina Karel (taky Barbarian ale!). Nevím, možná nějaká zvláštní souhra. Z Prahy jsem. Ze zámožné rodiny nikoliv. Tu K6 jsem tuším měl také paradoxně. :) U nás se šetřilo na autech třebas (vždy jsme v rodině měli jen malá prdítka). Řekl bych, že je to spíše o prioritách. Zase jsme i mezi těmi počítači měli celkem mezery. A právě po té 386 DX jsem měl až to tvé AMD (nebo to bylo K6-2? - každopádně to MMX to tam mělo). Já bych to nebral tak tragicky. Někde čirou náhodou letělo to, jinde ono. V mém okolí letěly počítače a hry. Přičemž ale znovu zdůrazňuji, že je to v mnohém i z toho důvodu, že počítač potřeboval táta k práci. ;) Táta nosil domů ještě černobílé notebooky. A nějaký měla i tuším i máma (každopádně v práci nějaký počítač měla). Prostě bych to připsal jinému prostředí. ;)
@Rapier (08.05.2019 14:28): Nie diky, Shadowrun ma tak prekombinovane a prekockovane pravidla, ze to az pekne nie je :) Ale ked sme nedavno hrali, tak sme vyuzili Shadowrun loru a hrali sme na BRPcku a bolo to clekom v pohode. Jasne pravidla a svet, tak trochu suvisia, ale fakt sa nikomu pricetnemu do Shadowrunu nechce :)

Momentalne, ale teraz ideme ako primarne pravidla CoC (Call Of Cthulhu), co je vlastne BRP a ked to nevychadza, tak ja vediem D&D. A poviem ti, odkedy hrame takto, tak su pre mna vsetky pocitacove RPG ovela nudnejsie a menej zazivnejsie :)
@Jab (08.05.2019 08:47): tyhle hry jsem nehrál, protože fantasy (Baldur's Gate, Icewind Dale) mě nikdy nebralo tak jako sci-fi (Fallout 1,2) ale je zajímavé, že nyní hraji Dračí Hlídku (papírové fantasy RPG), ačkoliv bych možná mnohem raději hrál papírovou verzi Shadowrunu nebo Cyberpunku 2020.

Věř mi nebo ne ale přemýšlel jsem o čem, že to píšeš. IE jako Internet Explorer hry ?!, to jsem zavrhl okamžitě... proto "miluji"používání zkratek kdy ten druhý automaticky předpokládá, že každý ví co to je IE. :) Tak já to fakt nevěděl. Kdo má vědět, že to je nějaký game engine.

@SilentWolf (08.05.2019 08:43): já to časem možná napravím. Od švagra jsem před někým tím rokem dostal Baldur's Gate 2 Complete Edition.

@Jab (08.05.2019 08:18):
"Ve zkratce počítač měla na základce od ranných devadesátek celá třída, všichni hráli hry, ale RPG minimálně."

To asi pocházíš ze zámožné rodiny z hlavního města, že?! To je dobrý vtip.
Já tedy pocházím ze čtvrtého největšího města v ČSSR/ČSFR (a třetího největšího z ČR) a za mých let (patřím do kategorie tzv. Husákových dětí) měl v třídě počítač málokdo. Asi tak 2 spolužáci z 33-35 ze třídy měli doma nějakou verzi počítače ale spíše nějaký ten 8 nebo 16 bit jako ZX Spectrum, apod.
Na základní škole jsme měli Československé počítače Consul.

Až na střední škole mělo pár kamarádů 386/486DX, později nějaká ta Pentia 90/120/133/166 (okolo roku 96-98) - prakticky vše od AMD, páč Intel byl tenkrát fakt příšerně drahý (a je dodnes ale to je trochu jiná story).
První PC jsem měl v roce 1998 AMD K6-233 MMX s S3Virge na splátky, páč to bylo příšerně drahé a vlastně až tehdy až jsem začal pracovat... do té doby to byl vlhký sen.
Na brigádě v McDonald jsem dělal hlavně noční (cca v roce 94-95) abych si vydělal na bazarové PC. Ha, ha za ty směšné peníze se dalo koupit leda kulový. Ne jak dnes brigáda v Kauflandu za 135Kč/hod + stravenka.
@Tulareanus (08.05.2019 13:55): A ještě taková poznámka - pokud jsi takové to beznázorové nic, které bez statistiky vypracované renomovanou sociologickou agenturou zaplacenou těmi, kteří požadují ten správný výsledek, nevykročíš ani z domu a nic bez toho nemá hodnotu hodnou úvahy, tak si tak žij, to ti brát nebudu. Ale mohl bys vědět, že lidi nežijí dle statistik, ale dle osobních zkušeností a názory netvoří statistiky, ale právě tyto zkušenosti. Takže to, co píši, mám podloženo zkušenostmi, osobními, zážitky, komunikací s lidmi a pod. Jestli je to hodnotné pro tebe či jiné či naopak nikoliv, to už není můj boj. Klidně s tím nesouhlaste, protože se vám to nelíbí souhlasit s něčím takovým. Třeba je to jistá forma nastaveného zrcadla a pak vás to tak navzteká a hledáte, kde by mohla být trhlina, třeba v tom, že jsem si neudělal sociologický výzkum? Tak hlavně, že jej tady všichni ostatní na všechno mají :-D

Zkus tedy projevit názor a napsat svůj pohled na věc k tématu, než začneš někomu vyvracet něco tím ,že sice nemáš názor, ale druhý nemá statistiku :-)
@Sadako (08.05.2019 14:00): Mně se blbě reaguje na něco, co zcela překroutíš a domýšlíš, co netvrdím. Grafika někoho může odrazovat, ale když někdo napíše, tohle je hnusné, protože je to VGA a on má rád fotografické realistické scenérie dneška, tak se opravdu pozastavím nad tím, co je realistického na tom, že se kámen v jeskyni leskne, jak kdyby byl za sklem a nasvícen reflektory a co je ošklivého na normální pěkně ručně kreslené scenérii. To je jako zkritizovat doprovodný obrázek v knize za to, že je černobílý a říci o něm, že tím pádem je hnusný.

Ten druhý odstavec je nesmysl, hlavně závěrečná část, to opravdu nedělám. A všimněme si, že v jakékoliv naší výměně ohledně staré vs nové narazím vždycky na finální argument, že to nešlo nainstalovat. Hodnotit hru na základě hardwaru, na kterém ti to nejelo, je dost divné :-)
@Ringo (08.05.2019 13:21): považuji to za vrchol nevkusu ty mramorové zdi v místech, kde by měla být zatuchlá jeskyně.
Takže ale taky řešíš grafiku. Proč ten údiv, že někoho může grafická stránka hry klidně odradit, když tobě by se to zřejmě mohlo stát taky?

Nic navíc znamená to, že na tebe hra klade menší nároky co se týče činností a interakce se samotnou hrou.
Ale ty nároky na interakci tam (většinou, ryzích walking simulators zas tolik není) jsou, jenom prostě jiné než tebou preferované bloudění podzemím, řešení puzzlů, nášlapné plošiny a já nevím, co ještě. Třeba Sekiro není zrovna považován za etalon jednoduchosti, abych vytáhla nějakou novinku.
Mně se furt zdá, že si vezmeš parametry, vím já, Magic: The Gathering, prohlásíš je za jediné správné (nebo nejlepší) a pak se je pokusíš napasovat na všechno ostatní, od deskového Warhammeru po survivalovku typu Conan Exiles. Ale třeba se mýlím, wtz.
@Ringo (08.05.2019 13:25): Tak mať prehlásenia "ľudia sú dnes oranžoví, včera boli zelení a zajtra budú modrí" od jedného človeka len tak do vetra nemajú v tom prípade žiadnu hodnotu. Samozrejme, že si to písať môžeš a mať to ako svoj názor. Lenže nič nenapovedá tomu, že by mal niekto taký názor brať v diskusii do úvahy. To, že má niekto názor, ktorý nie je ničím podložený, tomu názoru totiž nedáva automaticky hodnotu.


@Elemir (08.05.2019 13:45): Áno, reagoval som na správny Ringov príspevok. Celú včerajšiu diskusiu som si bohužiaľ prečítal a nemal som vôbec chuť reagovať.
@Tulareanus (08.05.2019 13:21): Aha, takže ty potřebuješ k názoru výsledky výzkumu STEM a CVVM...hmm, no nevím, já myslím, že život tak nějak plyne i bez nich a člověk se umí orientovat v prostředí, ve kterém žije i bez toho, aby se zeptal teď a tady 500 náhodných lidí z 10 000 000, jestli si myslí teď a tady to či ono :-) Já to vidím takhle, ty si mysli, že je to subjektivní a mysli si třeba něco jiného. Vždyť je to fuk, ne?
@Ringo (08.05.2019 13:18): Nikde som nepísal, že to, čo píšu ostatní je objektívne. Ide mi o to, že kľudne prezentuj svoj názor na hry - či ťa bavia/nebavia, ktoré atď.., čo je na nich dobré/zlé, prípadne popisuj osobné skúsenosti (stále ako osobné skúsenosti), ale zovšeobecňovať ostatných ľudí, ako sa chovajú a nechovajú, na to nemáš žiaden podklad, kým by si reálne neurobil výskum alebo anketu.
@Sadako (08.05.2019 13:01): Nic navíc znamená to, že na tebe hra klade menší nároky co se týče činností a interakce se samotnou hrou. Někdy mě to pohodlí taky baví, neříkám, že ne, ale je to v momentech, kdy chci vypnout. Když se chci ponořit do pořádné pařby, tak rád narážím na složitosti. Ty máš jeden problém, absolutně nechápeš, že já se bavím o gameplayi, ne o technických možnostech rozjet hru, ty jsou dnes samozřejmě lepší a to i pro ty staré kousky.

O naleštěnosti dnešních her mluvil i Richmond i já, považuji to za vrchol nevkusu ty mramorové zdi v místech, kde by mělabýt zatuchlá jeskyně..
@Ringo (08.05.2019 12:32): Viz Tulareanus.
Co znamená to nic navíc? Že dnes už většinou nemusíš o půlnoci obětovat nemluvně v pentagramu, aby se ti hra rozjela, to je naprosté a ryzí dobro. Já odehrála x věcí přes emulátory a kdyby tehdy byla možnost, že se k tomu dostanu jako dnes, tj. na jedno kliknutí a za levný peníz, neváhám ani vteřinu.
A co se týče té grafiky - co je sakra konzumního na tom, vnímat hru jako komplexní záležitost, tj. vybírat si i dle grafiky? Znám přesně jednoho člověka, který to opravdu neřeší, jinak to nějak řeší každý, ostatně, nevím jestli jsi to byl ty nebo Richmond, kdo se vyjadřoval otráveně o naleštěnosti nových her (pod čím moc nevím, co si mám představit, když jsme u toho).
@Sadako (08.05.2019 12:17): Být hráč neznamená hrát všechno. To je jasné, taky nehraji všechno. Myslel jsem tím spíše to, že hráči kdysi těmi hrami tak nějak žili, hýčkali si je, měli je jako dobrou knihu v knihovničce a hráli nehledě na letitost hry. Dneska se nějak začíná prskat ve smyslu - to už je moc staré, to je oldshool, to bych už nehrál, moc zastaralá grafika a pod. Takže co, jde o hry, hraní a zábavu nebo to mainstream už pojímá jako lapnout do křesla a čumět u chipsů na telku? Hlavně nemuset dělat nic navíc. V tom vidím ten hlavní rozdíl asi.
@Ringo (08.05.2019 11:46): @MickTheMage (08.05.2019 11:41): My co byli odkázáni na školní počítač, tak jsme hráli takové lehčí věci - co se daly snadno přerušit. Později přišly Heroes a obecně se to zvrhlo ve skupinovou zábavu. U kolegů s počítačem si pamatuju, že hodně jela Dune a a jeden ze spolužáků si užíval leteckých simulátorů, takže rozprávky o Red Baronovi byly tématem dne. Hodně záleželo na tom, co kdo byl schopný sehnat a jak to dokázal mezi ostatními zpopularizovat.

@raisen (08.05.2019 11:52): Ano, to je zrovna krásný příklad, kdy ta hra je v podstatě skoro jiná. Mezi IBM/PC a Apple II jsou rozdíly malé, ale specifické jsou pak ještě japonské počítače. Jenomže to z nás zase málokdo zkoušel, protože ty hry jsou samozřejmě v japonštině :D
@Charllize (08.05.2019 03:55): Ano, to je další věc, když hraješ hru, už tě to automaticky neřadí mezi kriply. Ale ta kultura kriplů byla zase situace u nás; Česká republika (možná je to případ celé východní Evropy, ovšem to neposoudím) je v tomhle směru troška pozadu. Hry byly zřejmě i na západě menší součástí nejširší popkultury, než jsou teď (z hlediska massivní rozšířenosti napříč celou společností), nicméně pořád to bylo něco, co hrálo násobně víc lidí než u nás.

@Richmond (08.05.2019 10:21): Jak říkám - co se konkrétně dungeonů týče, nemám tušení, jak moc se to (ne)prodávalo, jenom jsem pocítila potřebu vyjádřit se k situaci na herním trhu jako celku, která byla jednak radikálně odlišná na západ od Aše, jednak když si vezmeš všechny možné konzole, automaty a spol., tak to určitě nebyl koníček jenom pár sklepních ajťáků.

@valcik (08.05.2019 08:16): Dík.

@Ringo (08.05.2019 10:53): Surprise, surprise, někoho baví hrát jiné věci, než v jakých spatřuješ zábavu ty, to je normální. Být hráč se nerovná hrát všechno. Já třeba obecně dost zhrdám plošinovkama (čest výjimkám) a na sportovní hru bych nesáhla ani tyčí na opice, ale nebudu se na někoho tvářit divně, že ho to baví hrát.

Věci se neustále vyvíjejí (u her je to vidět extrémně), člověk logicky sahá po tom, co je mu nejblíž, ergo si současný hráč asi pravděpodobně spíš zahraje Assassin's Creed: Odyssey nežli Akalabeth: World of Doom. Plus u her je brutální faktor grafiky, která se s průběhem času stává pro dost lidí obtížně sledovatelnou až nesnesitelnou. A proměna vyprávěcích postupů, souvisejících mimo jiné s tím technickým pokrokem, je taky věc nezanedbatelná.
@90210 (08.05.2019 11:33): Jsi ve zvláštní sociální bublině :)). PC je základ, a stačí se kouknout do HW sekce jak stále někdo kupuje součástky a tak dále. I jen doma máme minimálně další dvě tři počítače. A tak to má většina.
@MickTheMage (08.05.2019 11:41): To určitě ne, proto to dávám jako protipól tomu, co tu zaznělo, že tohle nehrával nikdo nebo jen málo lidí. Já měl asi to štěstí, že v mém okolí koloval EoB, Ishar 2, Lands of Lore. Nedá se soudit dle okolí v dětství.
@Ringo (08.05.2019 11:04): Kdyz o tom pises, tak jsme tehdy vlastne docela hravali Betrayal at Krondo a EoB2, plus samozrejme Rytire Gralu. Wizardry 7 nikdo nemel a vim, ze byl docela voser je spustit i v DOSu. Ja je videl poprvy live az nekdy v roce 2010. i kdyz se o nich ve starych Score mlelo skoro v kazdym cisle a vychazel tam i ten silenej navod.
@Ringo (08.05.2019 11:04): To sa prave neda uplne kvantifikovat. Napriklad u nas to bolo tak, ze sme takmer vsetci hrali Wizardry 7, Beholdera, Dungeon Mastera a niektori z nas napriklad Pool of Radiance. Ale tazko z toho nieco usudzovat na celu populaciu, ktora vtedy hrala.
@jvempire (08.05.2019 11:21): Dnes uz je PC pro zmenu uz davno passe, ja znam snad akorat Drolina z tech co ho maji, jinak maji tablety, macbooky, mobily nebo pripadne jeste ntb jako ja, osobni nebo/a sluzebni, ale kolem roku 2000, kdy uz zacaly byt PC relativne dostupnejsi, minimalne ty z druhe ruky a mene vykonne, se to uz pomerne rychle stavalo beznou soucasti domacnosti. Napr ntb tehdy ale jeste byly stale drahy, tam to klesalo z mnohem vyssiho zakladu a kdyz jsem sel do Prahy na VS, tak jsem jeste ntb nemel a chodil do pocitracovych mistnosti.

@Red (08.05.2019 11:14): Ja se o tohle tema vzdycky zajimal, protoze jsem byl jeste jedna z poslednich generaci deti,ktera se potulovala po sidlisti, hral jsem denne fotbal nebo hokej podle rocniho obdobi, ale vzdycky jsem touzil po pocitaci a cpal se ke stastnejsim kamaradum/znamym, kterym kazdej lezl do prdele jen aby je nechali chvili zahrat na kompu nebo aspon GameBoyi. Nejdriv jsem vyzebral od rodicu Atari aka televizni hry, ale to nebylo ono a jakmile jsem konecne dostal pocitac, tak uz me venku nikdo nevidel, tedy pokud me nevyhnala matka.:D

@Jab (08.05.2019 10:36): Novej stal minimalne pade, coz je dnes asi 200k a tech 200k uz tehdy staly prvni notebooky, se kterym jsem mel taky tu cest, to tehdy bylo jako koupit si auto. A vetsinou si to kupovali rodice kvuli tehdejsimu "soukromymu podnikani" a odepisovali to z dani, aby pak na tom decka parila hry, protoze pocitace byly nejdriv na hry a pozdeji na internet, co si budeme povidat.
@raisen (08.05.2019 08:46): V té záplavě příspěvků to nějak zaniklo :) Tu kapitolu o rozdílech jsem četl v té digi podobě. Ono tohle bývají docela přínosné věci, protože rozdíly v těch hrách nebývaly kolikrát jen v grafice, ale protože se třeba jednalo o porty z jedné platformy na druhou, které dělal někdo jiný, tak si tam občas někdo něco dodal, nebo pozměnil.

@Richmond (08.05.2019 10:22): Není nadto otevřít došlý bigbox, kde na tebe vypadne tlustý fascikl vlastnoručních poznámek :)