Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o hrách

Mám složku do které si postupně přidávám zajímavou hudbu z her. Ale od každé je tam vesměs jedna písnička. Dokonce ani Skyrim, nebo Might & VII nedodaly víc než dvě. Občas si ale pouštím hudbu z Dungeon Mastera II jako podkres k dungeonům, co jsou bez hudby.
@samorost (06.10.2020 20:52): U arkád pro mě dělá hudba polovinu zážitku. Ideální arkáda má prostě vypadat hudebně nějak takhle. Bohužel reálný GRID takhle nevypadá ofc... :D Ale hned je to větší zábava když se tam prdne hodící se hudba.
Z toho, co poslouchám častěji (TOP 5)

The Legend of Zelda: Ocarina of Time, Koji Kondo je génius - jedny z nejvíce ikonických melodií v rámci média

Umineko no Naku Koro ni, z mého pohledu nejrozmanitější (i vůbec nejkvalitnější) hudba k videohře a Dreamenddischarger mohu slyšet kdykoliv

Dear Esther - dokonalá syntéza toho co se děje na obrazovce s hudebním podkresem, DE je pro tyto kvality (a zvláště soundtracku) jednou z nejvýraznějších her minulého desetiletí

Chrono Trigger, Mitsuda zde překonal všechnu kdy vydanou práci Nobua, a to je myslím to největší ocenění, jaké může soundtrack k jRPG získat

Dune - a na závěr Dune, protože něco od Crya nemůže chybět a Dune je i přes prvotinu tím nejpovedenějším; za mě jeden z prvních opravdu ikonických soundtracků a obrovský kvalitativní skok (Spice Opera)

Z novějších OST mám rád zvláště Obra Dinn, Disco Elysium, Dark Souls III, Journey, FEZ, Zero Escape, z ostatních například GK2, Xenogears, Stalker a Vampire.

Z méně doceněných bych zmínil Inferno nebo Kowloon's Gate, které mě baví svoji originalitou.
@Fritol (06.10.2020 18:17): U závodních her nemám muziku rád, přijde mi to mimořádně rušivé. Maximálně tak v menu, při závodě potřebuji slyšet bublající motory a skřípot strojů. :c) Neumím si představit třeba MotoGP, MXGP, F1, neřku-li pak třeba rally závody s hudebním podmazem, byť by byl sebelepší, úplně by mi to zničilo atmosféru a vtažení do hry.
Naposledy som počúval soundtracky - Far Cry 3,4 , Firestarter, Mass Effect 1-3 , Risen, Sacred 2,Titan Quest,Deus Ex HR,Icewind Dale , Neverwinter Nights , Gothic 2.3. Vampire Masquerade,Star Craft 2,Planescape,Baldury , Unreal a všetko to bolo ok. Keď idem počúvať filmový, alebo herný s. nečakám Beethovena ani Mozarta a potom si ich viem vychutnať )
@Fritol (06.10.2020 18:17): Tak ja mám veľmi rád, ak sa vezme nejaká samostatne existujúca hudba a použije sa pre hru, tak ako to robia filmy, do atmosférou a kontextom dobre padnúcej scény. Tak ako to robilo napr. Life Is Strange. Aj v Pyre mi dosť sadlo, že pri boji hrala skladba, do ktorej sa spievalo, hoci bola vymyslená pre hru. Dosť to umocnilo zážitok. Celkovo by som privítal viac "pesničkového formátu" v hrách, samozrejme v rámci vhodných scén, lebo je to zas niečo, čo by nebolo dobré do herných pasáži, ktoré sa opakujú, tam čím je výraznejšia hudba, tým skôr človeka omrzí.

Orchestrálnych ost je naozaj za povedzme posledných 15 rokov veľmi veľa a mnohé sú strašne generické. Ale povedal by som, že herný trh je na tom soundtrackovo momentálne o dosť lepšie než ten filmový, ktorý sa extrémne bojí experimentovať. V tom hernom je to väčšinou len otázka veľkých AAA štúdii a ja to napr. vidím na Jackovi Wallovi, ktorého soundtracky k Myst III a IV som zabudol spomenúť a sú veľmi pestré a unikátne, aj keď v mnohom až priveľmi inšpirované Peterom Gabrielom, ktorý na jednej skladbe do IV aj robil. Sú tam každopádne skvosty ako Predator, Theme From Edanna alebo Prison Level úplne iná liga než jeho tvorba pre Mass Effecty, kde sú síce niektoré motívy počúvateľné a zapamätateľné, ale väčšinou je to extrémne generické klišé.

Inak odkedy som po prvý raz počul Panic od Forest Swords, tak som si vravel, aké by bolo cool počuť túto skladbu v nejakej šokujúcej plot twist scéne alebo v boss fighte alebo niečo na ten štýl. Kde vlastne mrazivý až zlovestný kľud kontrastuje s maximálne vypätou situáciou.
@Tulareanus (06.10.2020 17:37): Jop, další alba od SF jsem poslouchal. Mám dokonce pocit, že třeba jeho soundtrack pro Capsized je dělaný jako samostatná tvorba, později to však použili pro hru, kde to ale dokonale sedí.

Metal Gear Rising je z her od Platinum co jsem hrál rozhodně hratelností nejslabší kousek. Hra jako taková mi také nepřišla příliš dobrá. Místy vtipné, ovšem gameplay samotný byl průměrný a možná místy i zbytečně natahovaný. Každopádně bossfighty spolu s tou hudbou to dost táhnou nahoru. Takže to se neshodneme. :D Podobně dobré bossfighty s luxusně sedící hudbou má DMC od Ninja Theory.

Já prostě nechápu proč akční AAA hry mívají vždycky nějakou nehodící se orchestrální sračku jako soundtrack, případně nějaký (částo electro-rockový) beat v 10s smyčce který ani nevnímáš. To si vždycky vzpomenu na Syndicate, kde je celá hra průměrná nuda, ale level v klubu výrazně vyčnívá. A není to změnou v gameplayi, ale hudbou. U hudby co má trochu šťávu se hned líp střílí a mlátí. To samé platí pro závodní hry třeba, tam se taky nesmyslně šetří na soundtracku mi přijde často. Přitom co by byla Forza bez Hospital Records nebo Flatout 2 bez těch legendárních 2000s rockových pecek.

Jinak výbornou hudbu měl ke starším hrám i Junkie XL. K SSX Blur a Quantum Redshift hlavně.
Keď už sa bavíme o hudbe, neviete mi niekto pripomenúť, odkiaľ je hudba použitá v tomto videu od time stampu do cca 5:40? Je mi to extrémne povedomé, no neviem to zaradiť. :/

@Syndrom (06.10.2020 17:39): Tak ja mám napočúvaného pomerne dosť veľa ambientu, tak ma to nejak nevytrhlo. Každopádne si myslím, že Cave z dvojky je omnoho lepšia, hlavne tá pochodová rytmická sekcia a do toho ten rozladený klavír. :)
Vlastne som zabudol, že si ešte rád pustím skladby z Unreal Tournament a UT2003/2004, pretože mám veľmi rád tú kombináciu elektroniky, metalových riffov a orchestrálnych prvkov. Viackrát som uvažoval nad tým, že je to pomerne unikátna hudba, ktorú neherní interpreti robia len sporadicky a aj to len formou jednej skladby na albume.

@Syndrom (06.10.2020 17:25): Z D1 len Tristram, v dvojke sa mi veľmi páči hudba z celého prvého a druhého aktu, veľmi krásna kombinácia klasických nástrojov a gitár.

@Fritol (06.10.2020 14:34): Pri väčšine spomínaných sa zhodneme. Solar Fields mám veľmi rád, určite si počúval aj jeho regulérne albumy, ktoré sú imho oveľa lepšie ako Mirror's Edge OST, ktorý je ale stále počúvateľný. Najradšej mám album Random Friday. Ale kde sa nezhodneme je ten Revengeance, pamätám si, ako ma obzvlášť pri boss fightoch sralo, že tam hrala tá klišoidná cringová pubertálna shonnen sračka. :D Na druhej strane, samotná hra, ktorá imho nebola dobrá, sa tiež snažila byť tak edgy, až mi to prišlo najprv komické a potom už len trápne.

EDIT: A ešte som vlastne hriešne zabudol, že OST z HOMAM 3 zbožňujem. :X A na Heroes Orchestra som sa chystal s kamošom do Varšavy tento rok, ale korona povedala NOPE.
Hudbu z her mě v podstatě nikdy nenapadlo poslouchat odděleně, ovšem jelikož je známá věc, že v metalové podobě zní vše lépe, tak zde něco málo pro inspiraci. ;c)
@Steve (06.10.2020 16:26): Hej, soundtracky supergiant games sú super.

Ja si zvyknem často púšťať tieto soundtracky:
Darren Korb - Bastion, Pyre
Matt Uelmen - Diablo 2
Jessica Curry - Dear Esther (pre mňa asi jediná dobrá vec na celej Dear Esther)
Andreas Waldetoft - Stellaris
Akira Yamaoka - Silent Hill 2, 3, 4
Kow Otani - Shadow of the Colossus
rôzne Piano Collections z Final Fantasy (ale hlavne 6 a 8)
Jeremy Soule - kľudné skladby z Morrowindu a Oblivionu
Michael Hoenig - Baldur's Gate 2

a vlastne aj kopec ďalších, napr. syhnthwave, ktorý bol použitý v Hotline Miami mám veľmi rád, ale ten používam dlhodobo mimo soundtrack, keďže Miami hry som ešte ani nehral
@Syndrom (06.10.2020 14:09): Osobně mám nejraději Floexovu hudbu, takže Machinarium či Samorost 3 mám moc rád. Nicméně mám rád spíš experimentálnější věci, elektroniku a tak, málo kdy se mi líbí typické "filmové" orchestrálky. Je to děsně generické a nadužívané, což naštěstí mění indie scéna. Proto nejčastěji poslouchám Solar Fields (Mirror's Edge, Catalyst, Capsized), Housdena (Volume, Thomas Was Alone), Micka Gordona (Doom, Killer Instinct, Prey...) a spoustu dalších. Z těch klasičtějších je výborný Gareth Coker, ač jeho nejlepší tvorba je imo netradičnější Inmomentum. Případně se mi z těch klasických líbí hodně skladeb pro jRPG, ale málo kdy mě to album zaujme jako celek, spíš si vytipuju pár jednotlivých songů.

Za vůbec nejlepší herní soundtrack bych možná označil ale Metal Gear Rising: Revengeance, to je prostě mrda a takový hudební doprovod má mít každá akční hra, hned by všechno mělo větší šťávu. Platinum celkově hudbu vybrat umí.
Co poslouchate za herni hudnu? Ja uz sem roky zaseklej (jak moc nehraju) na id, Blizzard, Vietcong, GTacko, SuperMeatBoy a nic moc lepsiho sem neobjevil. Bud to zni moc gamy nebo jen ilustrativne.
Byly v LEVELu od čísla 244 plné hry? Myslím, že psali, že je občas dávat budou, ale nevím, jestli ještě potom nějaké byly, nekupuju ho.
@Naginata (02.10.2020 15:40): Nevím jak je na tom Capcom s automaty, ale řekl bych, že Capcom je na vývoji her pro PC a konzole závislý, což Konami není. Takže v podstatě nemají důvod se polepšit, ač osobně si myslím, že za dobrou 2D Contru na konzole by jim hráči utrhli ruce. O Castlevanii nebo Metal Gearu ani nemluvě... O kraviny typu Rogue Corps a Metal Gear Survive se nikdo neprosil a taky to tak dopadlo.
@Fritol (02.10.2020 15:37): No aspoň ty PC verze nejsou totálně sprasené jako ta "HD" kolekce z chybějicími efekty a horšímm dabingem.

Kdýž se ale Capcom výrazně polepšil v posledních letech tak je možné im ješté dát šanci.