Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

@Toaleťák (26.08.2019 06:24): Lock On byl v době vydání neskutečně náročný na HW. Měl jsem Athlon 3200+ (Barton) a high end GPU ATI Radeon 9800 a stále to nestačilo na max. detaily.
S tím rozlišením máš pravdu, já to nicméně pozoroval i v 1440p u leteckých simulátorů.
@Rapier (25.08.2019 23:02): To jo, alespoň co jsem se díval na Steam, tak ta hra vypadá fakt dost dobře. Kdysi jsem ještě zkoušel Lock On, jak vyšel, no moc na ty simulátory nejsem, tak jsem snad ani pořádně nevzlétl :-D. Snad jediná letadlová hra, co jsem dohrál byla Crimson Skies :-D. Co se týče toho GPU bottlenecku, tak to ti tady nikdo nerozporuje, vždyť to je léta známý teorém, že CPU by mělo umět krmit grafiku. Spíše jde o to, že zatímco v jedné hře může být CPU bottleneckem, tak v jiné to tak být nemusí. Záleží také v jakém hraješ rozlišení že, čím větší rozlišení, tím menší CPU bottleneck, vzáno obecně.
@Toaleťák (25.08.2019 21:18): jednoduše, obrovská mapa osazena mnoha objekty, stunning grafika (pokud si ji nastavíš na max. včetně trávy a stromů kam oko dohlédne), AI (na zemi, na moři, ve vzduchu), výpočty (fyzika letu tvého stroje a protivníků, fyzika letu raket, avionika), výbuchy, stíny, atd. Není to tak že by CPU jelo permanentně na 100% výkonu ale když ten výkon potřebuješ musíš ho mít, páč jinak padají FPS radipně dolů. To jsem osobně zažíval s i5-2400 + GTX 1060 6GB často, příliš často.
V multiplayeru se navíc nároky na lepší CPU zvyšují (podobně jako u MMORPG nebo Battlefield sérii).

@valcik (25.08.2019 21:33): DCS World ve verzi 2.5 zatím neumí využít více než 2 cores (reálně) bez ohledu na to co zobrazuje MSI AfterBurner, apod. Pracuje se na implementaci Vulkanu. A ano zatím podobně jako u Arma série platí silné 2/4 cores s co nejvyšším IPC/taktem.

@Thellwin (25.08.2019 20:58): přelož si to jak je libo, letecké simulátory, respektive simulátory obecně jsou dost náročné. Ždímou obvykle max. ze všeho co máš v PC a nezáleží moc na tom zdali je to civilní X-Plane 11 nebo bojový DCS World 2.5.
BTW Marwell už tady zmínil proč ta kombinace je lepší.
@Toaleťák (25.08.2019 21:18): DCS nehrám, ale na reddite maníci odporúčajú štvorjadrá. Je tam pár testov, podľa ktorých generuje hra na štvorjadre, šesťjadre alebo osemjadre s rovnakým taktom rovnaký počet snímkov. Vysoké IPC pre štyri programové vlákna je pri DCS dôležitejšie, ako šesť alebo osem pomalších jadier: http://i.imgur.com/RUfcN9z.png
@Thellwin (25.08.2019 20:58): No právě :D. Ale jako Rapiera a jeho nadšení chápu :-). Přece jenom ty nové Ryzeny jsou prostě pecka.

@Rapier (25.08.2019 20:56): A jak je možné že DCS ždíme CPU a zárověň GPU na 100%? To je zajímavě vyvážené nastavení hry :-). Nebo CPU, popř. GPU ve volných chvilkách počítá nějaké spešl fraktálové algoritmy?
@Rapier (25.08.2019 20:56): Asi úplně neumím číst, zkus mi tedy nějak vyložit tuto větu -> Z toho tedy plnyne, že VŽDY JE lepší mít kombinaci silnější CPU než GPU, neboť takto bude bottleneck vždy na straně GPU a ne CPU. <- tak aby z ní vyplynulo to, co jsi právě napsal -> na základě hry která využije jako CPU, tak GPU na 100% výkonu se snažím ukázat, že kombinace výkonná GPU (novější generace) a slabší CPU (starší generace) NENÍ VŽDY úplně vhodná <- ... šlo by?
@Thellwin (25.08.2019 20:50): na základě hry která využije jako CPU, tak GPU na 100% výkonu se snažím ukázat, že kombinace výkonná GPU (novější generace) a slabší CPU (starší generace) není vždy úplně vhodná. Toť vše.

Chápu, že jsou hry kde se CPU nehraje takovou roli a z větší části to leží na výkonu GPU.

@Gordon (25.08.2019 20:54): to nemyslíš vážně že? Neznám nic tak náročného jako je DCS World na max. detailech, 1440p a multiplayeru kde přeteče i 16 GB RAM na velkých mapách.
@Thellwin (25.08.2019 20:50): DCS btw jede úplně na pohodu na mainstream kartě 1060 a průměrném procáku, na tu hru fakt NASA pc netřeba. Víc náročný mi přijde například Kerbal Space Program, tam ale notnou dávkou přispívá omezení enginu a tudíž neoptimilizace.
Však výsledek "výzkumu" se vždy dá udělat tak, aby byl zadavatel spokojený, jde jen o správný výběr dat :)
@Toaleťák (25.08.2019 17:59):
@Bursoft (25.08.2019 17:53): záměrně jsem vybral extrémně náročný letecký simulátor, který vyždíme každou komponentu v herním PC až na krev.
Dokáži si velmi dobře představit Tvůj shock po přechodu s GTX 760 2GB (právě ji doma mám rozebranou a čistím :) ) na GTX 1060 6GB. Už mezi GTX 960 2GB a GTX 1060 6GB byl jednou takový rozdíl ve výkonu!

Nevím jaké máš přesně CPU, tím grafem jsem chtěl hlavně poukázat na to jak Hasswell i7K = Unlocked CPU (přetaktované all cores na 4,4Ghz) může výrazně brzdit výkon poměrně výkonné GTX 1080, ačkoliv by se majiteli mohlo zdát, že má stále dobré CPU.
@Chuck (25.08.2019 19:19): Tak GTAcko je taky open world hra, kde holt CPU počítá opravdu hodně věcí. Ale já třeba s nějakým stutteringem neměl problém ani na starší grafice a s tou 1060 to mám fakt ohulený hodně a jede krásně plynule.

@marwel (25.08.2019 19:24): Já jsem asi nezažil hru, kde bych stahoval detaily a jela pořád stejně blbě (tzn. 100% CPU bottleneck). Možná pořád nemám ještě dost starý CPU, abych to mohl hodnotit. Ale kdykoliv jsem kdekoliv upgradoval GPU, vždy to bylo poznat..
GPU bottleneck je urcite lepsi. Pokud je limit CPU, tak zpusobuje stuttering, pokud je limit GPU, tak proste mate mene snimku za sekundu ale hrani bude plynule.
@Rapier (25.08.2019 17:20): Vybíráš extrémní případy, simulátor není reprezentativní pro nákup herního HW, pokud plánuješ hrát i něco jinýho. Za mě vždy GPU před CPU. Skok z GTX 760 na 1060 byl tak obří, že jsem se vykašlal na upgrade CPU, MB a RAM, prostě nemám v knihovně hru, kde bych byl výrazně limitovanej, ať CPU nebo GPU. Pokud výjimečně nedávám 60 FPS ve full hd na plný kule, tak si trošku pohraju s nastavením grafiky a 60 FPS je zpět. Největší strach jsem teď měl z Forzy Horizon 4, že to nedá CPU (podle HW nároků) a jede to jak prd, i s 8x MSAA, což je většinou zabiják výkonu.
Zde je krásně vidět na příkladu DCS World ve verzi 2.5, že je vždy lepší mít kombinaci silnější CPU a slabší GPU než naopak. Povšimněte si min. FPS a jak je GTX 1080 limitovaná CPU Intel i7-4790K.

Z toho tedy plnyne, že vždy je lepší mít kombinaci silnější CPU než GPU, neboť takto bude bottleneck vždy na straně GPU a ne CPU.

Opačná kombinace je na první pohled funkční (8 let jsem takto fungoval) ale ty propady FPS musí být (a z vlastní zkušenosti vím že jsou) nepříjemné.
@Korbitch (24.08.2019 19:22): AMD říká, že ideální RAM pro 1:1 poměr (RAM vs IF) jsou CL16 3733Mhz. V té chvíli Infinity Fabric beží na plné rychlosti. a RAM mají nejnižší latence. Mám teď CL16 3600 Mhz. :) Nepozoruji rozdíl od CL16 3400 Mhz kdy jsem udělal všechny rekordy.
@Rapier (24.08.2019 15:19): Super, dík moc. To se mi zrovna hodí :-). Nemusím teď dlouze zjišťovat, které ramky nastavím v biosu na 3600MHz CL16. Ono totiž u těch Crucialu LT jde udělat to samé ale nejsou vždy dostupné.
@Rapier (24.08.2019 11:26): Mne ten RIS nepripadá ako lepší obraz v natívnom rozlíšení. Myslím, že to je iba vylepšený algoritmus pre škálovanie, aby sa snímky renderované v 1440p lepšie zobrazovali na monitoroch so 4K (a vyšším) rozlíšením.
Tak se musím opravit.
V BIOSU:
1. PBO se i u Gigabyte skutečně jmenuje PBO (Precision Boost Overdrive) a je skryto pod jednou ze dvou voleb k taktování. Těch nastavení k taktování naprosto čehokoliv je tam na mě až moc. Masakr, taktovat se dá snad absolutně vše.
2. Core Performance Boost je jen vypnutí/zapnutí Turbo Boostu, to jsem se spletl, omlouvám se.
3. System Memory Multiplier (dělička RAM) jsem z default 30 jsem zvýšil na 34 (tzn. RAM z 3000 Mhz na 3400 Mhz) Díky tomu jsem mohl zvolit High Frequency Support (pod XMP) Level 2 = 1700 IF (Infinity Fabric), což potvrdil v OS i Ryzen Master. Jinými slovy jsem si pohrál s děličkou RAM.
Pozn. by default byl IF=1500Mhz (2x 1500Mhz = 3000 Mhz RAM) , po změně 2x1700 Mhz = 3400 Mhz RAM stále s default časováním, tzn. CL mám 16.
Podle AMD je nejlepší RAM 3,73 GHz při CL16, to už prakticky mám.

Pozn: zajímavé bylo že když jsem skutečně manuálně PBO v BIOSu zapnul z Auto na Enabled tak mi naopak lehce snížilo výkon, dal jsem to zpět na Auto a mám v Cinebench R20 zatím nejvíce: 495 cb a to při RAM CL16 3400 Mhz. Asi by to už chtělo tu Noctuu.

Tím už končím testování CPU a nechávám to tak, na manuální overclocking CPU kašlu, zdá se že automatika si to sama řídí lépe. Možná později.

@Toaleťák (23.08.2019 21:12): prý by měl zanedlouho být na trhu Sapphire Nitro s OC edicí. Ještě to chvíli vydržím. Jen chvíli jsem uvažoval o RTX 2060 Super ale jakmile jsem viděl výsledky 5700 XT ve hrách, tak bylo rozhodnuto.

EDIT: dokonce jsem udělal nový rekord v multi core!

EDIT2:
zde mé nové rekordy v CPU-Z, opět lepší než posledně s RAM na 3400 Mhz a CL16
CPU Z validator - povšimněte si prosím v pravo v sekci "Your position (multi-thread only)" že YOU 5551 (multicore score) a AMD Ryzen 3700X "jen" 5433 :) To potěší.
CPU-Z single core 529
CPU-Z multi core 5551
@Dunemaster (23.08.2019 21:51): Tak ty GPU firmy vyrábějí jen ty grafické procesory, takže je to podle mě tak, že si to nějak navrhnou, jak to má vypadat a dají to jako zakázku nějaký firmě, která to osazuje do těch karet.

To jestli si třeba při vydání RTX karet vyráběla NVidia i vlastní karty a chladiče do těch svých sběratelských, netuším.