Komentáře
Jet Set Radio
The Magic Circle
LoveChoice
Tomato Way
Banner of the Maid
Graficky se mi Banner of the Maid líbil, hlavně pixelartová bojiště vypadají k světu. K postavám jsem tolik nepřilnul (jako například v čistém JRPG), jednak díky jejich množství a pak se většina textů soustředí na politiku, boje a klíčové události Francie. Trochu osobního prostoru mají jen ve vedlejších misích. Jediná věc, která drhla, že se moje jednotky věčně nacházely v podlevlovaném stavu, i když jsem plnil vše, a tak nezbývalo než grindit expy. Opakovat jdou mimochodem jen dvě malé mapy, což moc nepomáhá.
Byť mě hra bavila, těžko vyloženě doporučit, pokud nevlastníte dřevěné repliky Napoleonovy Armee du Nord nebo aspoň nemluvíte mandarínským dialektem.
Galaxy Trucker
Kampaň mi přišla zábavná, dostatek různorodých scénářů opepřených českým meta humorem. Stavba lodi může být real-time i tahová. Mně spíše vyhovuje tahová, byť se nedokážu zbavit dojmu, že více závisí na štěstí, kdo co otočí, protože klíčové součástky nezůstanou tak dlouho v nabídce. Co jsem pochopil, tahová pravidla vznikla speciálně pro digitální verzi, stejně tak rozšíření. Vůbec mám pocit, že si s převodem hry tvůrci vyhráli a oceňuju množství módů a nastavení.
Death end re;Quest
Příběh je asi největším plusem hry, pravda, postupně se dost zvrhne a taky je tu pár sadističtějších scén, ale nic, na co bych už nebyl zvyklý. Prudu vidím v dávkování, kdy mě uprostřed průzkumu jeskyně neviditelná stěna nepustí dál, dokud nepřepnu do reality a tam neřeším pochůzky - VN pasáže, co se tváří díky mapě jako něco víc. Co je horší, najde se tu velké množství dead endů (prakticky formou coinflipu) a zároveň delších pasáží, ve kterých nejde sejvnout. Popravdě jsem asi do půlky hry nevěděl, že můžu mimo tábor ukládat (možnost v menu byla vždycky zašedlá), a tak kolikrát sekce opakovat a probíhal je bez soubojů.
Souboják na papíře vypadá fajn, ale pokud nepřátelé nemají kulečníkovou slabost je to zbytečný opruz, a těch pár tisíc dmg navíc dělá minimální rozdíl. Člověk stráví zbytečně moc času mířením a následně pak sledování animací. Pobíhání po zabugované podlaze funguje o něco lépe a přidalo to zajímavý taktický prvek. Bohužel se o balancu soubojů nedá mluvit, křísit padlé spolubojovníky lze tak snadno, že pokud vám nepřátelé nezabijí celou skupinu v jednom kole, bez problému celý tým vyfáčujete zpět.
Shining Force II
Příběh vyznívá mnohem víc pohádkovějc než v jedničce a má komediální prvky, což vítám. Pravda, začínáte jako vyzáblý klučina co by nepřepral ani čivavu a těžko uvěřit, že na něj všichni spoléhají. Ale to se rychle podalo a například finální hlasování družiny, jestli má hlavní hrdina právo polibkem vzbudit spící princeznu nebo to připadne samozvanému trpasličímu válečníkovi, upřímně pobavilo.
Zanki Zero: Last Beginning
Pomalejším začátkem mám na mysli, že musíte překousat velké množství textů, co se stalo se Zemí, co se aktuálně děje na ostrově, skandální flashbacky hrdinů a do toho se učíte mechanismy hry. Jakože snad každých 30 políček na vás vyskočí nějaká událost/skript a naruší průzkum. Časem se to naštěstí zmírní a hra dá trochu prostoru. Příběh nezklamal, klasická japonská přeplácanost, nic ve zlém, já mám mutanty, konec světa, klonování, tajemnou TV show, skupinový hřích z dětství, zradu ve vlastních řadách, masovýho vraha, nečekaná příbuzenská pouta a další skopičiny rád.
Grafika neoslní, navíc jde o nezvyklý mišmaš 3D, pixelartu a animovaných filmečků. Za mě dobrý, ale dokážu si představit, že nesedne každému. Zanki Zero má pár podivných mechanismů, něco funguje, něco méně. Například proč jsem měl na konci hry v základně 2000 jídel? Je to obsesivní sběrem a farmením kanců v prvních lokacích nebo tím, že jsem vždy hrdiny, jakmile dostali hlad, poslal do chřtánu dravé kosatky? Ale celkově mi nic zásadního nepřekáželo nebo nechybělo, jen drobnosti. Například bych uvítal víc typů monster, víc Shigabane vztahující se na víc než jeden druh a bestiář v menu (seznam co z které potvory dropuje apod).
Congo Merc
No a když prokličkujete spletitou sítí věcí, co kdy nedělat a co kdy neklikat, dostanete se k nějakému hraní. Musím přiznat, s podobnými solitaire deskovkami nemám zkušenost, ale u Konga mi přišla role náhody absurdní. Jednou jsem splnil misi hned na prvním políčku, páč se mi tam nagenerovali civilisti k záchraně a jednou jsem měl na prvním políčku 12 nakrklejch Kubánců. A nemusím dodávat, že jeden Kubánec je smrtící asi jako 2 moje ozbrojený džípy. Aspoň tak to tvrdí náhoda.
Pro: zajímavé zasazení
Proti: bugy na každém kroku, nefunguje saveload, minimum scénářů k hraní, velká role náhody
Draw The Way
Jakkoliv byly chvíle, kdy mě Draw The Way bavilo, pořád na mě působí nedodělaným dojmem, hlavní nápad není ve výsledku žádné terno a v silné konkurenci indie plošinovek ji nemůžu doporučit.
Streets of Rage 2
Pro: soundtrack, grafika, pestrost nepřátel a prostředí
Proti: jen drobnosti
Streets of Rage
Gameplay už mi tolik nesedl, nepřátelé jsou fakt parchanti, speciálně bossové, útočí vertikálně, ustupují mimo obrazovku a na některé útoky mají předdefinovaté kántrataky. Tady mi právě vyhovuje víc Golden Axe, kde mám možnost útočit podle chuti a nemusím se tolik učit, jaký útok a z jaké pozice funguje na koho. Trn z paty často vytáhne podpora minometného policejního oddělení. Ale přiznám se, ani s jejich pomocí jsem nebyl schopen SoR dokončit na normální obtížnost a je to tedy po čase hra, kterou jsem dojel jen na Easy.
Pro: soundtrack, grafika, napříč skoro 30 rokům pořád dostupně hratelná
Proti: obtížnost
Redout
Grafika se mi líbila, aspoň co z těch rozmazaných šmouh kolem trati mohu soudit. Na dvou mapách jsem bohužel zaznamenal silné poklesy fps, takže detaily musely rychle dolů. Soundtrack dostal útrum jakbysmet, skladby nejsou marné, ale každá mapa má přidělenou určitou píseň a restartují se společně s tratí, z popěvku "darkness, darkness" bych se za chvíli zvencnul.
Kampaň je docela mohutná na závodní hru (s DLCčky), možná až na škodu, mapy se dost opakují a ani módy nejsou tolik odlišné. Tratě se mimochodem dají přeskakovat. Samotné závodění vždy skončí na co nejčistším průjezdu okruhu. Ve hře se pár zbraní nachází, ale osobně jsem prošel celou hrou bez jejich používání. Soupeři se v rychlosti zvuku defacto mění na projektily míhající se sem tam a rozhodně se s nimi nedají zažít souboje na tělo jako v normálních závodních hrách.
Pro: odpich a rychlost, šílené tratě, zlaté medaile nejsou zadarmo
Proti: soupeři, slabá ekonomika v postupovce, nevypočítatelnost gravitace/fyziky při skocích, občas sadističtí autoři představí novou mapu v instagib módu (jedna chyba=restart)
Monster Monpiece
Tahové souboje spolknou nemalou část herní doby. Základ slibný, přetlačování na malém bitevním poli, čtyři typy jednotek (přičemž buffeři mi vycházejí nejslabší až nehratelní), barevné synergie a další řada triků s kterou přicházejí jednotlivé karty. Bohužel AI je špatná, jako blokujeme vlastní jednotky špatná, jako tankujeme healerem špatná. Aby měla AI aspoň záchvěv šance, budete vždy stát proti statově mnohem silnějším balíčkům.
Kartičky, tady vidím problém ve vylepšování, spíše v alchymii. Každá karta má 9 až 12 statově rozdílných verzí, člověk neví co se z karty vyklube a jestli vůbec riskovat. Vyvolávací cena jednotek, útok a životy lítají nahoru dolů. Přiznejme si, spíše dolů, výměnou za nějakou neužitečnou schopnost, co pak při vyvolání stojí manu navíc, ať už pro ni máte legální cíl nebo ne! Kartiček je jinak slušné množství, hlavně díky různým verzím. Kompletaci sbírky jsem ale vzdal, páč raritní kousky dostávají svojí vzácnosti a kolikrát jsem od nich nezískal ani jednu kopii, natož tři do balíku. Ilustrace jsou povedené a stylově pestré, výtvor padesátky malířů, jen počítejte s pokleslým obsahem a zbytečně nízkým věkem některých monster.
Závěrem, chápu že ovládací mechaniky zůstaly z Vita verze, ale bez třecích miniher a otevírání karetních balíčků trhnutím bych se obešel. Strávil jsem to u ostatních titulů Compile Heart, ale tady se vyskytují v několikanásobném množství. Monster Monpiece má ve hře online obchod, ale lepší karty na postup hrou nejsou potřeba.
Pro: kartičkování, slušné strategické základy
Proti: příběh, AI, nevyzpytatelné vylepšování karet, placení many i za nepoužité schopnosti karet, pozůstatky Vita ovládání
Clinically Dead
Logické problémy mi nabídly správnou porci přemýšlení a očumování. Nic přehnaně komplikovaného, hlavně bylo potřeba poznávat terén a hledat místa v časové ose, kde se něco hýbe. Snad jen pár akčněji pojatých pasáží mohlo být benevolentnější, ovládání na to není stavěné. Připomínku mám i na jediný saveslot a absenci hubu, nemohl jsem se vracet ani si zahrát levely znovu.
Great eSports Manager
Masquerada: Songs and Shadows
Hratelnost samotná je po čertech osekaná, v podstatě jen chodíte z lokace do lokace, bez možnosti návratu. Minimum aktivních míst a většinu času jsem měl pocit, že mě autoři prachsprostě vlečou ze scény do scény, úplně zapomínajíc, že tvořili hru a že bych si občas taky mohl kliknout. Souboje vypadají atraktivně a stojí na systému elementů, jen jsou dost jednoduché a na hlubší taktiky není prostor kvůli neustálému obměňování vašich parťáků. A konec příběhu mohl být méně dramatický. Ale to jsou jen malé kazy.
Pro: svět masek, příběh, postavy, dabing
Proti: linearita, žádné příběhové rozhodnutí, občas vás hra hodí do další lokace, aniž byste mohli dozkoumat aktuální.
Degrees of Separation
Degrees of Separation se dělí na 6 úrovní (+ hub) a v každé se musíte popasovat s novým herním mechanismem. Jednou dostanete kabát blokující schopnosti, jednou dokážete rozříznout světy neprůstupnou hranicí apod. Celkově se mi míchání základních elementů líbilo a bavilo mě překážky řešit. Obtížnost beru jako spíše lehčí, byť jsem tam jeden zákys s nepovinnou šálou měl:)
Pokud bych měl zážitku s Degrees of Separation něco vytknout, byla by to mapa, která není podsvícená, a v tmavých lokacích není pořádně vidět. A pokaždé když jsem hru vypnul, musel jsem začínat z hubu, přičemž transportní systém mezi hádankami není nejrychlejší. Vždy bylo snazší dohrát celý level na jeden zátah.
Vzdáleně mi to připomnělo českou freewarovku Faux Pa.
Pro: pohádka, audiovizuální stránka, zajímavé herní mechanismy, správně zvolená obtížnost, teoreticky multiplayer
Proti: problémy s navigací, pomalý pohyb mezi hádankami, neukládá se poloha hrdinů při opuštění hry
Toxic Mayhem: The Troma Project
Bohužel, Toxic Mayhem není dostatečně dobrý ani dostatečně mizerný a nestojí za pozornost.
Z
Pro: Humor, obsazování vozidel, grafika, řada drobných animací a detailů
Proti: pathfinding jednotek, repetitivní
NieR: Automata
Jenže problém nastává, že jakkoliv se hra snaží chovat akčně a plynule přecházet z jednoho stylu do druhého, trpí ovládání a kamera. Často jsem skončil dezorientován, mrtev či se dokonce snažil ovládat parťáka. Ovládání pro samotné herní styly je na mě až moc gaučofilní a s K+M jsem měl problém snad ve všech fázích.
Od špatného menu, kam člověk musí kolikrát zbytečně, například kvůli mapě, až po aktivování/mluvení stejnou klávesou, kdy samozřejmě parťák brání každou bedýnku nebo NPC vlastním tělem a chce, vtěrka, měnit bojové nastavení. Každá bedýnka se měnila na taneční lekce a bylo potřeba vytěsnit parťáka sumo stylem. V shmup sekcích jsem měl problém s myší zaměřovat a v plošinovkových zase skákat. V soubojích holčina hopká jako kamzík, jenže když má vyskočit dva metry na plošinku, tak jí ani doubleskok nestačí. Kolik nadávek padlo, než jsem přišel, že pro klid musím ve skákacích pasážích používat útoky během skoků...
Příběh mě popravdě nezaujal. Začátek vypadá nadějně, ale rychle se změní do klišárny. V hlavní roli chladná "gaťky sem, gaťky tam, gaťky kam se podívám" 2B s otravným parťákem 9S, co mě štval celou hru a když jsem zjistil, že druhý průchod hraju za něj, zbytek příběhu jsem vzdal. Do plusů počítám pár bizarních jap-momentů, které člověk očekává a přesto ho překvapí a často zpochybní koupi/hraní celé hry.
Pro: svět, grafika, OST, mísení žánrů, souboják
Proti: ovládání (na K+M), slabší nerubačkové části, save systém
Elminage Gothic
Avšak pokud se člověk chce do Elminage ponořit, musí překonat řadu nestandardních prvků. Máme tu: omezenou mapu přístupnou pouze přes konzumáče a kouzla, oškubaný inventář postav, snižování statů postavám při novém levelu (to je naštěstí vybalancované pro dlouhodobé hraní a s každým mínusem přichází šance na plus příště). A asi největší nahodilost, bojová iniciativa, jako by nestačilo, že jsou ve hře plošná kouzla, která pokud RNG vyčíslíčkuje, dokáží vyřadit celou skupinu hrdinů třeba spánkem či paralýzou, navíc je tu vždy šance na překvapení, což znamená volné kolo pro všechny nepřátele, rovná se prakticky prohraný souboj. Jen slabou útěchou může být fakt, že vy monstra můžete překvapit taky.
A to co mi vadilo asi nejvíce na celé hře, adventuření. V RPG mám rád, když aspoň hlavní úkol dává smysl a vím kam jít, co udělat. Tady člověk občas tápe, neaktualizuje se mu úkol v deníku, třeba bez větších vodítek hledat chlápka v jeskyních a on se tam v jednom patře krčí v tajné místnosti. Stejně tak jsem se snažil dlouhé hodiny otevřít dveře v dolech, zkoušel různé kombinace aktivních míst na patře, poučen hledal tajné a až zoufalé řešení, najmout si ve městě postavu zloděje, mě posunulo dál. Fuj.
Obtížnost. Ano, hra se s hráčem nemazlí, ale pokud jste zvyklí si občas projít RPG na nejtěžší obtížnost, tak o moc tužší Elminage není. Ukládat můžete kdekoliv mimo boj, můžete měnit postavy pokud se vám nelíbí, a vždy případně doexpit levely. Avšak grindování bych se tolik nebál, sám jsem hrál bez návodu (měnil pár postav během hry za užitečnější) a základní hra mi trvala zhruba 110 hodin, z čehož jsem čistě grindoval tak 15h, zbytek herní doby jsem vždy řešil úkol, hledal cestu dál nebo aspoň doprozkoumával kouty map.
Na japonskou hru mi stylizace přišla ukočírovaná, nárazově se objeví bojový sněhulák či podobná ujetost, ale většina stvoření se očividně hlásí k temnotě a ladí se zbytkem atmosféry. Myslím že si hru užijí hlavně hráči starších rozsáhlých RPG, co mají dostatek trpělivosti a překonají seznamování se hrou.
Pro: rozsáhlost, radost z průzkumu, pestré kulisy a bestiář
Proti: nutnost občas vyměnit jednu z postav pro další postup, některé úkoly mi přišly až moc nejasné, horší navigace skrz menu (ale dá se zvyknout), hodně prvků není ve hře řádně vysvětlena a hráč musí hodně zkoušet
Heroes of the Monkey Tavern
White Gold: War in Paradise
Tropické ostrůvky vypadají zajímavějc než džungle v Boiling Point, ale vcukuletu se ukáže očividná copypasta. Obří mapa nestihla být naplněna unikátním obsahem. Chybí většina dabingu a ten co je, nesedí. Anglický překlad rovněž není kompletní, v několika případech úkoly, lidé a předměty nemají popisky, ale nic hru rozbíjícího. Příběh bída bídoucí.
Pro: exotický svět a volný pohyb v něm, lehké RPG prvky, potápění, možnost zabíjet NPC za jejich drzost.
Proti: působí nedodělaně, občasné bugy, příběh, NPC se po čase oživují.
Artifact
Nemůžu popřít, kartičkové jádro a mechaniky mě hodně baví. Spousta strategických možností, rozhodnutí, kdy a kam co zahrát, kdy obětovat linku a kdy soupeři nechat iniciativu, ve hře se toho děje přehršle. Mám rád Dotu i Magic, které jsou zde cítit z každého coulu. Jeden duel se kolikrát natáhne až přes půl hodiny a člověk si pod časovým presem ani nevšimne. Na druhou stranu všechno to taktizování, počítání a drama (obzvlášť pokud hrajete o tikety) člověka fakt vyčerpá a nedá se hrát tolik v kuse jako jiné kartičky (aspoň pro mě).
Výtky. Zatím malý počet karet a na to jak jich je málo, jsou celkem nedobalancované. Souboje zbytečně natahují animace, které vypadají parádně, ale po několikáté byste si je přáli přeskakovat. Chybí chat či jiné dorozumívací možnosti (hlášky, emoty). Náhoda je blbec a dokáže nakrknout. Na to kolik Artifact nabízí taktizování, se najde i dost RNG. Pominu jak vám chodí karty, jde hlavně o náhodné rozmisťování neutrálních potvor a takzvané šipečky, kdy neovlivníte kam se rozhodne neblokovaná potvora zaútočit. Jakkoliv se dá naučit s tímto fenoménem počítat, vždy se najdou hry, kdy ve vyhrocených soubojích právě náhodný creep statečně blokující hned 3 nepřátelské bijce rozhodne hru :)
Vyplatí se hra? Já se bez dalších investic zatím ve hře bavil cca 50 hodin, hlavně díky draftům. Pro mě ano. Pokud si libujete v konstrukci vlastního balíku, budete muset zainvestovat více (neplatí pro hráče s nehorázným winratem 70%+ nebo velkým štěstím na cenné karty ve vyhraných balíčcích).
Jo a impoví maskoti jsou super.
Wolfenstein 3D
Nebudu tvrdit, že hra graficky dozrála či se tam nějakým bugem na nových Windowsech objevilo dalších 10 zbraní, jen teď mnohem víc doceňuju pořádné bloudění chodbičkama, hledání tajných a atmosféru - prvky, co u dnešních FPSek vypadají úplně jinak.
Pro: Atmosféra, bloudění, fajn bossové
Proti: počet zbraní a nepřátel, zabíjete pejsky (těžko se obcházej), některé textury stěn vypadají bídně
Seasons after Fall
Hratelnost už není úplně podle mého gusta. Polootevřený svět, co se pomalu rozšiřuje všemi směry, dokáže zpochybnit i jinak decentní mechanismy ročních dob, protože přes některá místa jsem přebíhal několikrát a musel opětovně zastavovat, zamrzávat vodu a nechat rašit bedly. Obtížnost řadím k těm lehčím/relaxačním hopsačkám, hádanky jednoduché (jen se mi nepodařilo najít zpívajícího ptáčka), žádní nepřátelé, jedině se tak někde ztratit/nevědět, kde se co naposled otevřelo (chybí mapa).
Pro: grafika, dabing, soundtrack, liška jako hlavní postava
Proti: sušší hratelnost, hlavně opakované překonávání překážek
Warhammer 40,000: Dawn of War II
Mapy se takticky dost podobají, přišlo mi, že furt dělám jednu a tu samou věc dokola, akorát mě na náměstíčku na konci čeká jiný boss. Rozhodně se nedalo hrát delší dobu v kuse, jak můžu u jiných strategií. Příběh nezaujal, možná protože o Warhammeru vím jen dvě věci: orci tu mají dostatek mozkových buněk k řízení vozidel a v módě frčí nárameníky velikosti boudy Maxipsa Fíka. Jináč mě DoW 2 vcelku bavil.
Pro: grafika, akční bitky - chování jednotek není tak strategicky strnulé, lehké RPG prvky
Proti: micromanagement nad moje síly, lehká repetitivnost nutící mě hru dávkovat
Third Front: WWII
U hry mě udrželo asi jen přebarvování Evropy mojí barvou, takový pohled se neomrzí, i když jsou souboje repetitivní a snadné, a na mapě samotné nelze pořádně nic dělat.
Pro: Začátek, než člověk rozlouskne systém a postaví více jednotek
Proti: Mělké herní mechanismy a tím pádem i neodpovídající délka kampaně, nevybalancovaná obtížnost, uživatelské rozhraní, bugy
Immortal Redneck
Pokud ke hraní nepotřebujete příběh, nevadí vám dokola umírat a ustojíte buranské fóry, existuje šance, že vás Immortal Redneck zabaví jako mě. Kdyby se Vidlák tolik nespoléhal na kupování statů a byl více o učení správného postupu, posadil bych ho v žánru hned vedle Ziggurat a Killing Room.
Pro: Množství svitků a zbraní, technická stránka, svižná akce, dizajn místností
Proti: až moc roguelite na můj vkus, některé přemrštěné záporné bonusy (jako vždycky:)
Mary Skelter: Nightmares
Ve výsledku jsem u hry vydržel a bavila mě, ale některé věci mi přišli nedořešené. Postavy a jejich specializace vypadají na papíře dobře, bohužel v akci už to vrže. Hlavně kvůli OP plošným útokům, které lze najít u každé postavy, po dvou-třech kouzlech se nepřátelé nedostanou ani na tah, stačilo maxovat útok a agilitu. Nepřátelé jsou bohužel jeden jako druhý a nepředvedli žádný trik, aby mi moje kombo narušili.
Jakkoliv se mi průzkum bludiště líbil ohledně exotického prostředí, vyhýbání nočním můrám a krmení potřeb jeskyně, chyběl mi pocit zadostiučinění při prohledávání každého zákoutí, předměty padají náhodně a to že člověk probourá tři tajné zdi k truhle ještě neznamená, že padne něco lepšího než léčivý lektvar.
Narazil jsem na několik bugů, občas předměty/monstra nejsou při průzkumu vidět a někdy naopak zůstanou i když je zvednu/zabiju, párkrát mi hra nešla sejvnout a popříběhový dungeon mi padá každé tři minuty i s Windows (a to vypadá fakt pěkně, megalomanské mapy 100x100 políček).
Pro: velikost (50+ pater), zajímavé polohororové prostředí
Proti: řadoví nepřátelé, bugy
Age of Wonders III
Příběh mě i s větším množstvím textů nenadchnul, ale tak to u strategií bývá. Za přednější pokládám herní mechanismy, které ač se moc nezměnily, tak fungují výborně, aspoň na několik večerů.
Pro: Věrnost sérii, rasy/hrdinové, hotseat multiplayer, grafika.
Proti: Slabší postupovka, rozsekanost hry na DLC.
Pro: příběh, souboják na papíře
Proti: dead endy, narušování explorace přepínáním mezi dvěma světy, souboják v praxi