Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Z

Z 95

78
75 hodnocení Platformy
Žánr:
strategie > real-time strategie *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
červenec 1996 PC
prosinec 1997 PS1
1998 Saturn
Vývojáři:
, (PS1 verze)
Oficiální stránky:
http://www.bitmap-brothers.co.uk/our-games…
Z je futuristická válečná real-timeová strategie, v níž se v rozporu s obyčeji RTS nedobývají suroviny a nestaví budovy. Klíčovým strategickým prvkem hry je zajímání a držení od začátku hry existujících budov, rozesetých po celé mapě. Stranami konfliktu jsou červení a modří roboti.

Budovy mají charakter výrobny jednotek nebo obranných staveb. Továrny produkují konstantně; vyrobená jednotka patří tomu, jehož vlajka se nad výrobnou v okamžiku dokončení produkčního cyklu tyčí. Vedle šesti druhů robotů, lišících se výzbrojí, výdrží a rychlostí, je ve hře několik druhů vozidel. S těmi se pojí další odlišnost od klasického pojetí RTS: k jejich řízení je potřeba robota, přičemž řidiče lze eliminovat bez zničení vozidla, čímž se vozidlo stává způsobilým k zajmutí; toto pravidlo platí i pro obsluhu stacionárních věží. Cílem hry je zajmout nebo zničit nepřátelskou základnu, nebo eliminovat všechny jednotky protivníka. Herní schéma těží ze hry Nether Earth z r. 1987.

Kampaň za každou stranu sestává z dvaceti misí, rovnoměrně rozložených mezi pětici planet, o získání kontroly nad nimiž se oba tábory přetahují. Příběh je vyprávěn animovanými sekvencemi, a to ve značně odlehčené atmosféře – roboti rozdávají úsměvy na všechny strany, vtípkují a popíjejí raketové palivo.

Hra byla vytvořena v enginu ZOD Engine. Pro PC titul vyšel ve dvou verzích: původní, s označením Z, byl určen pro MS-DOS; později vydaná verze, pojmenovaná Z 95, prošla vybalancováním jednotek a byla optimalizována pro Windows 95.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Komentovat tuto skvělou real-time strategii by bylo nošením sov do Athén, uvedu jen pár zkušeností:

Obtížnost hry nespočívá v inteligenci počítače, která je víceméně průměrná. Těžkosti jsou důsledkem lepšího výchozího postavení soupěře na počátku každého kola. Hráč musí vždy nejprve elimininovat svůj početní, resp. poziční handicap a poté získat převahu. Po dosažení rovnováhy je již dohrání kola poměrně snadné. V některých kolech je ale výchozí pozice soupeře tak silná, že jej nelze porazit, pokud se nedopustí chyby. Úkolem hráče pak není zkoušet lepší taktiku (po pár pokusech stejně zjistíte, že správná taktika je jen jedna), nýbrž neochvějně opakovat stejnou taktiku a čekat na chybu soupeře. Takovou rozhodující chybu může představovat např. vyslání těžkého tanku nesprávným směrem. Proti vám také hraje nízká inteligence vlastních jednotek, kterým kupříkladu někdy činí problém objet továrnu, z níž před chvílí vyjely. Na chvíli zaseknutý tank je přesně tím momentem, který vám zaručeně prohraje celou bitvu.

Spíš než hra je Z očistec, který otestuje sílu vaší vůle a který i dnes vřele doporučuji:-)

Pro: Originalita, detailní grafika, humor, proměnlivá hudba

Proti: Inteligence vlastních jednotek

+19+19 / 0
  • PC 90
Generál Zod mne kdysi zaujal svou pózou na obálce SCORE (a hra samotná svou pozitivní recenzí), než jsem se potom do hry trochu dostal, chvilku to ale trvalo. Renderované filmečky měli naštěstí dost vtipu na to, abych ve hře vytrval, přičemž mi hra poměrně přirostla k srdci.

Dohrát hru nebyla žádná procházka růžovou zahradou. Člověk musel v posledních levelech pořádně valit, aby stihl výhodně obsadit některá volná vozidla, tanky nebo děla a uzmout co nejvíce oblastí, protože čím víc územních úspěchů jste měli, tím rychleji vaše továrny produkovaly jednotky (a další).

Někdy to byla hra dokonalé náhody, že se vám podařilo dokončit misi. Jednou samotný sniper zbavil posádky třeba nepřátelský medium tank (prostřední stupeň na “tankové“ stupnici, před ním byl light tank a po něm heavy tank), ze kterého jeho obsluha zrovna neopatrně vykoukla, jindy to stejné udělal soupeř vám. Občas to byl takový zásah do vašich ozbrojených složek, že nezbylo než hru spustit znovu.

S tím, že byly pěší jednotky verbovány po skupinách, jsem se tehdy, u této hry, setkal vlastně poprvé a jejich specializace mne hodně bavily (nejzákladnější byl Grunt, nasledoval Psycho se samopalem, Pyro s plamenometem, Tough s raketometem, Laser s (překvapivě) laserem a Sniper s... ale to si domyslíte :-)). Vůbec grafika celé hry, jejích jednotek, vozidel a budov i dnes vypadá dobře.

Toto soupeření červených a modrých robotů mi doslova obohatilo pohled na žánr RTS jako takový. Vývojáři z Bitmap Brothers na hře odvedli kus dobré práce, oživily klasický systém těžby, stavby a útoku, projevily smysl pro humor dílčími nápady (při přechodu jednotek přes vodní plochy tyto může slupnou krokodýl, zahálející roboti zase jen tak pro zábavu sestřelují poletující ptactvo) a celé toto pinožení oblékly do zábavné legendy. Dost jsem se těšil i na pokračování, když ale vyšlo, hře na mém tehdejším PC nepřála hardwerová náročnost, takže do dnešních dnů jsem ji ani pořádně nezačal. Uvidíme, třeba se k tomu ještě dostanu, popravdě ale řeknu, radši bych znovu rozehrál původní hru, protože přechod do 3D v pokračování nebyl podle mne nutný... Uvidíme.

Pro: filmečky, grafika, humor, inovativní přístup k RTS

Proti: inteligence jednotek

+16+16 / 0
  • PC 70
"Z" je sice "klasická'" realtime strategie, ale přitom se tolik liší od všech ostatních (netěží se tu ani nestaví budovy). Už jako malého špunta mě to v herně zaujalo. A až po mnoha a mnoha letech jsem se dostal k plné verzi a rozhodl se, že ji pokořím. A podařilo se.

"Z" je hra neskutečně akční, a to i přes to, že se postavičky a vozidla po herní ploše sotva plouží. Jak je to možné? Hra totiž vyžaduje opravdu velkou porci strategického myšlení a hlavně předvídavosti, protože stavba jednotek trvá dlouhé minuty. Mise začíná zběsilým sháněním volných tanků, děl a základen a je potřeba to zvládnout co nejlépe. Špatný začátek totiž může klidně znamenat neúspěch celé mise. A ani pak nemáte klid - je nutné rozhodnout, co se bude vyrábět, která místa bránit a opět svá rozhodnutí pečlivě zvážit. Jakmile totiž chcete výrobu změnit, ta původní se přeruší, což třeba po pěti minutách stavění tanku není nejlepší nápad. A mezitím se na vás valí jeden útok za druhým.

Singleplayerová kampaň je tak akorát dlouhá a s trochou šikovnosti se dají všechny mise dohrát na první pokus. Kromě poslední mise, která je skutečně vražedná. Bohužel jsou mise "všechny stejné". Sice se mění prostředí, rozložení základen a počet dostupných jednotek, ale stále se jede podle schématu - obsazení základen, postupné přetlačování se soupeřem (až zjistíte, že soupeř nic nemá), závěrečný útok. V každé mapě začínáte znevýhodněni (neboli "ve srabu") a úkolem je se z toho vyhrabat. Je to sice výzva, ale zábava už tolik ne.

Hodně zajímavým prvkem je pak náhoda. Když jede jeep proti tanku, tak má tank výrazně větší šanci na výhru v souboji, ale když řidič tanku vystrčí hlavu, tak ho může jeep zabít. Takže tank je nepoškozený a je možné ho hned obsadit vlastními jednotkami. To je věc, kterou jsem v žádné jiné strategii neviděl a je to zajímavé zpestření. Nikdy totiž předem nevíte, jak bitva dopadne.

Grafika a zvuky mě u téhle hry vůbec neodpuzovaly, a to ani přes pokročilý věk. Tahle hra prostě zestárla se ctí. Snad jednotlivé typy jednotek by mohly být víc odlišené, ale dá se to. A potěšily mě i renderované filmečky mezi misemi.
Multiplayer jsem nehrál, ale musí to být zajímavé. Hrál jsem Steam verzi.

Pro: Nový koncept strategie, zajímavé herní mapy, "náhodné" souboje, humor

Proti: Mise jsou "na jedno brdo", pěší jednotky vypadají všechny podobně, pathfinding

+15+15 / 0
  • PC 95
Pro mne je tato hra srdcovou záležitostí. Hrál jsem ji nespočetněkrát a stále si ji rád zahraji i dnes. V podstatě by se dalo říct, že jsem s touto hrou vyrostl. Mám na Ztku odehráno více jak 300 hodin.

Kdyby náhodou si někdo chtěl ještě v dnešní době zahrát zetko pod Vistama tak není problém ani s multiplayerem. Dlouho mi trvalo než jsem zjistil jak na to, ale dá se i dnes propojit přes net a zahrát si onlinově s kamošema ;) Takže klíďo rád poradím jak.

Pro: Srdcová gamesa

Proti: Forever Nothing

+14+14 / 0
  • PC 85
Z nebo Zed je velice stará real-time strategie od Bitmap Brothers (např. Xenon), která kde koho okouzlila svojí jednoduchostí. Ve svou dobu byla tato hra docela populární na PC i na konzolích a vysloužila si i hlavní stranu na SCORE s výborným hodnocením. Není to ale zrovna klasická RTS, na které jsou hráči běžně zvyklí, protože tu není možnost stavění budov..

Story
Celé je to o válce červených robotů proti modrým robotům. Nečekejte žádnou pecku, videa tu slouží jako koření hlavního chodu a spíše mají za úkol hráče po každé mapě pobavit (roboti například pijí plechovky od oleje místo piva). Přímo ve hře nemáte žádné speciální mise, máte za úkol prostě vyhrát mapu.

Gameplay
Ze začátku je hra docela jednoduchá, ale postupem času začne rychle nabírat na obtížnosti. Z nabízí celkem 20 levelů a i když se to nezdá, zkušenému stratégovi to vystačí ne méně než na 24 hodin, protože někdy trvá i přes hodinu než vypilujete tu správnou taktiku na dané mapě. Každá mapa je rozdělena do oblastí, kterou lze získat obsazením vlajky. Každá oblast hraje důležitou roli, protože buď obnášejí továrny na pěšáky/vozidla a nebo představují významný strategický bod v umístění. Čím více oblastí jedna strana má, tím rychleji odsypává čas výroby v továrnách. Důležitými body jsou zejména území s radarem, ty se pak počítají za dvě. Na začátku hry jsou vždy po mapě rozházeny i nějaké ty děla a tanky, které se dají sebrat, proto si musí hráč dobře rozmyslet, kam pošle který oddíl vojáků, aby dokázal čelit soupeři.

Jednotky
Z disponuje širokým výběrem jednotek a vozidel (je tu možnost stavět i obranné děla) a hráč musí v bitvách rozumně využívat jejich sílu a využití. Primárně tank slouží jako klíč k dobývání a odstrašení nepřátelské pěchoty. Celkem jich tu je na výběr 5 a každý má jiné vlastnosti (rychlost jízdy. síla a rychlost palby, životnost, dostřel ad.). Seznam vozidel uzavírá džíp se samopalem a obrněný transportér. Důležitým faktorem je měřítko poškození, které hraje obrovskou roli právě u vozidel (když se poškodí, tak jedou výrazně pomaleji). Co se týče zbraní u pěšáků, najdeme tu například samopaly, sniperky, bazooky, plamenomety, granáty, lasery ad. Výroba oddílu pěší roty nebo tanku vždy trvá v závislosti na zvolené jednotce a vaší moci nad územím.

AI
Počítačem řízené jeho jednotky jsou v boji vždy chytřejší než počítačem řízené jednotky na straně hráče. Tím je myšlena přesnost střelby a úhybné manévry. Samozřejmě s jednotkou, co ovládá hráč, je možné dokázat zázraky.. ale spíše je to o tom, že se pak na druhé a třetí frontě nestíhá sledovat další dva boje, kde AI vždy nadržuje počítači. Určitě to nezlehčuje fakt, že ve hře nejsou makra, takže si nemůžete jednotky dávat ani do skupin na klávesnici a zkušenějším pak bude zběsilé klikání připadat jako otroctví.

Závěr
U mě si hra vysloužila 85%, protože mě i po 16 letech od jejího vydání opět zabavila na pár dní. Hráči upřednostňující grafiku budou zřejmě se starým 2D designem zklamáni a novější vydání hry pod názvem Z Steel Soldiers z roku 2001 ve 3D už není to pravé ořechové, co bylo v první verzi.

Pro: Hratelnost, AI, hlášky postav a videa, balance

Proti: Nejsou makra, mono hudba, dnes už jen přes DoSbox

+12+12 / 0