Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

The Bitmap Brothers

Rok vzniku:
1987
Země původu:
Spojené království
Oficiální stránky:
http://www.bitmap-brothers.co.uk/front.htm
Videoherní studio The Bitmap Brothers bylo založeno r. 1987 trojicí Steve Kelly, Eric Matthews a Mike Montgomery; v čele organizační struktury společnosti, jejímž sídlem se stal východní Londýn, stanul poslední jmenovaný. Studio se od začátku své existence souvisle věnuje vývoji videoher, přičemž ve stanovách má zakotvenu preferenci kvality před kvantitou a hloubky před obalem.

The Bitmap Brothers debutovali 2D vesmírnou střílečkou s vertikálním scrollingem Xenon. Pro platformy Amiga, Amstrad CPC, Arcade, Atari ST, MS-DOS, MSX a ZX Spectrum hra vyšla v r. 1988, v následujícím roce spatřil světlo světa port na Commodore 64. Ještě v roce prvního vydání hry Xenon se studio prezentovalo titulem Speedball. Ten svět videoher obohatil o futuristický sport, jehož prvky připomínají házenou a lední hokej. Hra byla v r. 1988 nabídnuta pro Amigu, Atari ST a MS-DOS, v r. 1989 pro Commodore 64 a v následujících dvou letech pro SEGA Master System a Nintendo Entertainment System (NES). Dalším titulem z dílny The Bitmap Brothers se stalo pokračování jejich první hry. Xenon 2: Megablast byl uveden na trh poprvé v r. 1989, a to pro Amigu a Atari ST, v následujícím roce se k hráčské komunitě dostaly verze pro platformy Genesis a MS-DOS a pro jiné platformy hra vycházela ještě v průběhu dalších tří let. I v pořadí druhá hra The Bitmap Brothers se brzy dočkala pokračování. Speedball 2: Brutal Deluxe, který do hry o futuristickém sportu přidal manažerskou složku, se na svět prvně podíval v r. 1990, a to na platformách Amiga a Atari ST; na další platformy, včetně Commodore 64, Genesis a MS-DOSu, se hra dostala v r. 1991. V r. 2000 byl, výhradně pro platformu PlayStation, pod názvem Speedball 2100 stejným vývojářem vydán remake této hry. Hlavním bodem vylepšení byl převod do 3D grafiky.

V r. 1990 The Bitmap Brothers uvolnili RPG Cadaver. Z první hry studia s izometrickou grafikou se mohli radovat podstatně dříve uživatelé Amigy a Atari ST – verze pro MS-DOS se na svět dostala až v r. 1991, což už je rok vydání datadisku Cadaver: The Payoff, jenž hře přidává příběhové pokračování, nově se odehrávající i ve venkovních lokacích; vyšel rovněž pro Amigu, Atari ST a MS-DOS – na všechny v uvedeném roce. V r. 1991 studio vstoupilo také na pole plošinovek – dílo Gods, v němž hráč v kůži Herkula pro bohy dobývá zpět jejich pevnost na hoře Olymp, se dočkalo pozitivní kritiky za grafiku, hudbu a umělou inteligenci nepřátel. Hra dle zvyklostí studia zavítala na široké spektrum platforem, mezi něž se hned v prvním roce existence titulu zařadily Amiga, Atari ST a MS-DOS, v dalším roce kupř. Genesis a Super Nintendo Entertainment System (SNES). Plošinovkou je také v r. 1991 pro Amigu a Atari ST a o rok později pro MS-DOS vydaný titul Magic Pockets, v němž hráč ovládá chlapce, který usiluje o znovuzískání svých ukradených hraček. Následujícím dílem, jež s plošinovkami The Bitmap Brothers sdílí vlastnost náročnosti na reflexy, je shora nahlížená arkáda Soldiers of Fortune, v Evropě známá jako The Chaos Engine. Výčet platforem, na kterých lze spustit, zase jednou není krátký: své pevné místo v hledáčku The Bitmap Brothers obhájily Amiga a Atari ST, na něž se hra podívala hned v roce uvedení do videoherního světa – 1993 –, další stálice v podobě MS-DOSu si udržela tradiční roční odstup. Pokračování – The Chaos Engine 2 – na hru navázalo v r. 1996, avšak jen na platformě Amiga.

V pozdější historii se studio The Bitmap Brothers přeorientovalo na real-timeové strategie a razantně omezilo podporu konzolových platforem. Odlehčená RTS Z, v níž figurují roboti, která byla poprvé vydána v r. 1996 pro MS-DOS, sice o rok později vyšla pro PlayStation a o další rok později pro platformu SEGA Saturn, pokračování s titulem Steel Soldiers, v Evropě uvedené jako Z: Steel Soldiers, už však bylo nabídnuto jen pro Windows; vyšlo v r. 2001. V první strategii studia The Bitmap Brothers se v protiřeči s normami RTS netěží suroviny ani nestaví budovy – klíčovým strategickým prvkem je zajímání již existujících budov, které periodicky produkují jednotky. Pokračování tyto propasti mezi koncepcí hry a standardy RTS odstranilo, nicméně další strategie – World War II: Frontline Command z r. 2003 – se k podobným rozdílům vrátila. Ve hře, jež vyšla jen pro platformu Windows a která je v souladu s názvem zasazená do prostředí druhé světové války, hráč na začátku mise dostane sadu jednotek, s níž si musí vystačit do konce boje.

Studio The Bitmap Brothers bylo jedním z prvních vývojářů, kteří ve svých hrách začali uplatňovat licencovanou hudbu. Ve známost vešlo též obtížností svých her, jež byla hodnocena jako vysoká. Obecně se soudí, že za dosavadní dobu své existence studio největších úspěchů dosáhlo hrami pro platformy Amiga a Atari ST; některé z nich (Xenon, Speedball, Xenon 2: Megablast, Speedball 2: Brutal Deluxe, Gods, Soldiers of Fortune) se po mnoha letech dočkaly portů pro mobilní platformu Blackberry. V r. 2004 tým opustil Mike Montgomery.

Zdroje:
Moby Games
Wikipedia

Nejlépe hodnocené hry