Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

The Walking Dead - Episode 1: A New Day

  • PC 90
Jsem ten tip hráče, který si zahraje klidně všechno, opravdu. No a tak jsem opět po nějaké době rozehrál sérii TWD. Musím říct, že hra má stále to, co měla i dříve a hraje se stále perfektně.

Postavu Leeho Everetta jsem si oblíbil opravdu moc už dříve. Nejvíce mě u hry fascinuje to napětí, už od začátku. Hrozně to u této hry prožívám. A samozřejmě je velmi těžké ta rozhodování, které mi občas rvou srdce. Ale to je přesně to, o čem tato hra je. A je to k té atmosféře samozřejmě ideál.

V úvodní epizodě Season 1 se v podstatě seznamujete s ovládáním a s postavami. Je to takové a rozehřátí, než přijde něco dalšího. Plusů je spoustu, než bych to vyjmenoval, vypíchnu to nejdůležitější a to je určitě Příběh, ten bych určitě zmínil první. A poté ještě dialogy a obrovské napětí již v úvodu.

Jediné malé mínus bych dal snad jedině, že ne vždy rozhodnutí, které učiníte, tak nijak neovlivní příběh, ale je to opravdu malé mínus.

Celkově se mi hra líbí a uvidíme, jak se bude vyvíjet mé pokračování. I přesto, že to hraji po nějaké době, jsem opět zvědav, jak se bude dále příběh vyvíjet, pač si minulá rozhodnutí nepamatuji.

Pro: Příběh, Dialogy, Napětí

Proti: Vaše rozhodnutí ne vždy ovlivní příběh

+24

Gears of War 4

  • PC 80
Nepolíben předchozími díly jsem se vrhnul na tuto TPS řežbu v coopu s kamarádem. Po několika hláškách, že nesplňuji ani minimální požadavky pro hru, dvěma pády a asi 10 min strávených jenom v intru jsem se konečně prokousal ke hře a vypadla z toho nakonec solidní jízda.

Priorita u stříleček je dobrá akce a tady je opravdu skvělá a především intenzivní. Zbraní je spousta a jsou hezky různorodé, stejně jako nepřátel. Za čvachtavých zvuků kosíte nekonečné zástupy hnusáků v poměrně hezky navržených různorodých lokacích. Boje jsou "arénové", většinou je na první pohled poznat, kde se bude jenom chodit a mluvit a kde střílet. Chvíli jsem zápasil s ovládáním, ale nakonec jsem si na sprintovací/krycí mezerník zvykl, stejně jako dvojité tapnutí při přebíjení. Po akci zůstává na místě hromada bordelu, a některé bitky nebo bossové jsou dost velká výzva, tady je vše ok.

Co není ok, tak příběh. Jelikož jsem ze začátku vůbec netušil, co se kolem mě děje, našel jsem si nějaké shrnutí celého loru. Přijde mi smutný, že na tak promyšlený svět je naroubovaný příběh stylu holce unesou matku, týpkovi otce a celou hru se probíjíte jenom, abyste je osvobodili. Na druhou stranu, postavy jsou tak děsivě americký, komicky nabušený a jejich kecy a chování tak blbý, že jsem se u toho fakt bavil.

Grafika je v pohodě, i když je poznat Unreal engine a jeho doostřování textur za běhu. Jelo mi to jinak na max nastavení, takže netuším, co ta hláška o min. sestavě znamenala :o) A 130 GB na disku je úlet.

S kamarádem jsme nakonec uznali, že by ta hra byla dobrá, i kdybychom ji hráli každý sám. V coopu je to ještě o stupínek větší sranda. Jako jednohubka je to skvělá hra.

A teď nepovinný hate na Microsoft: Nejtupější, nejneschopnější online služby, co jsem měl možnost okusit. Pozvánka kamarádovi přišla tak jednou za tři pokusy, spojování trvá věčnost, celý interface připojování je na hlavu, téměř vždy nám hra při loadingu na první pokus spadla kvůli chybě připojení a pokud náhodou začnou MS haprovat servery, tak se hra začne děsivě sekat (zdánlivě to vypadá na problém s GK). Třešnička na dort přišla před koncem hry, kdy se mi hra nechtěla přesunout ani do hlavního menu, protože prý se nemůžu připojit na MS account. Ačkoliv jsem v PC nic nedělal, po půldenním googlení jsem musel pomocí powershellu přeinstalovat všechny MS aplikace. Zlatej Steam.
+25

Quake II Mission Pack: Ground Zero

  • PC 75
Asi nejnáročnější ze všech Quaků. Automatické střílny jednak docela zvedly obtížnost a z rychlé adrenalinové střílečky udělaly pomalý a opatrný postup. A to celou hru. Když mi v místnosti zničehonic začaly padat rakety na záda, podruhé jsem si rozmyslel, jakým stylem tam vlezu. Věžičky jsou titěrné, docela odolné, postavené na zákeřných místech a celkově je to celkem nešťastný nápad. Alespoň to trochu prodlouží hrací dobu. Hra je to menší, než předchozí datadisk.

Zamrzí absence některých monstrózních nepřátel. Naopak potěší někteří noví. Napůl robotický pavouk lezoucí po stěnách a střílející plazmu nebo variace na obživovatelku z Dooma na kterého bylo potřeba pět ran z railgunu. Tenhle nepřítel vyžadoval nejvíc heavy zbraně. Ke kterým rozhodně nepatřil slabý a pomalý hřebíkomet. Laserový paprsek už je jiná. Sice to žere náboje rychlostí rotačáku, ale ničivá síla je snad ještě větší než u BFG. Zvlášť v kombinaci s maxisílou nemá konkurenta. (Ano, přesně takhle jsem porazil všechny bosse. A docela rychle.) Oba granátomety jsem také, konečně, do sytosti využil.

Design úrovní je lepší než u The Reckoning. Už to nepůsobí tak stroze a šedivě. V lokacích se dá lépe orientovat. Vlastně se mi ani jednou nestalo, že bych tady zabloudil. Ani jednou se mi nestalo, že by mi došla munice. (střední obtížnost) Postupem hry jsem měl velký a uspokojivý pocit, že stroggy ničím. Každým odpáleným generátorem, dělem nebo základnou. Hlavní boss mě překvapil. Konečně něco alespoň trochu něco nebezpečného.

Motorovka je fakt úplně na nic. Nemá sílu, ani atmosféru. Víc zbytečnější zbraň jsem nezažil. Nebýt blasteru, tak možná. Jinak úplně k hovnu.

Pro: zlepšené prostředí a design, někteří noví nepřátelé a zbraně, bossové

Proti: střílny zpomalují akci (docela zásadní změna), motorovka, kratší než předchozí přídavek

+18

Life is Strange - Episode 1: Chrysalis

  • PC 85
Moc pěkná adventura se zvratem, který jsem vážně nečekal. Moc pěkně stylizováno, po herní stránce se taky všechno povedlo. Hlavní součástí je zde manipulace s časem, kterou vývojáři využili na maximum a pěkně si s tím pohráli.
+8

Doom

  • PC 90
Doom II jsem sledoval jak hraje můj taťka a párkrát jsem se do toho pustil i já sám, ale jako malý kluk jsem z té hry měl docela strach, takže jsem ji nikdy nedohrál, takže když se objevil tenhle díl, neváhal jsem se do něj pustit a udělal jsem dobře.

Skvělý map design, skvělá hratelnost, příběh asi nic závratného, ale špatný taky není, rozhodně jsem mu věnoval pozornost. Ale hlavně akční řežba jak má být, možná by to chtělo trošku delší gameplay, byl jsem až překvapený, jak rychle jsem to dohrál, krásně to ubíhalo, a už se nemůžu dočkat nového dílu.

Hra vám nic neodpustí, ale taky nějak zbytečně neomezuje, a to jak s nepřáteli v arénových podmínkách, tak ani pak při boji s bossy. Skvělý systém vylepšování, jak zbraní, tak i zdraví a armoru. Se secrety jsem se natrápil, všechny jsem nenašel, z těch secretů vedoucí do levelů z předešlých dílů jsem se nedostal ani do jednoho.
+23

FlatOut

  • PC 70
Strhující automobilová mlátička. Flatout 2 hrajeme každý rok na lan party a člověk má občas chuť kamarádům ublížit :D Flatout 1 se dá odjet za 1 odpoledne a pěkně se u toho odreagovat.
+8 +9 −1

Metro 2033

  • PC 90
Metro 2033, Metro Last Light a Metro Exodus, příběh Arťoma v post-apokalyptickém světě po jaderné válce, kdy se on a zbylí přeživší snaží přežít v metru, kde bojují jak mezi sebou tak proti mutantům, kteří se po dopadu jaderných zbraní objevili na světě. To vše smíchané s trochou mysteriozna, kdy Arťom je skoro něco jako vyvolený, do celé série pěkně zapadá.

I když jde o jeden příběh, tak všechny 3 hry mi přišly velmi rozdílné. Metro 2033 má spíš prvek, kdy je velmi těžké přežít a každá kulka se počítá. Last Light mi přijde mnohem víc stealthovější a Exodus je dost open world a rozdílný od prvních dvou dílů, kdy do uliček metra a podzemí se dostaneme spíš už jen sporadicky.
+10

Feudal Alloy

  • PC 75
Hra mě zaujala ještě než vyšla, navíc hra od českých tvůrců, a skvěle se hodila do Herní výzvy 2019.

Krásná stylizace, pěkný soundtrack, nenáročné hříčky, RPG prvky a pokud máte pevné nervy, dost trpělivosti tak hra svižně uběhne a hodně si ji užijete.

S čím jsem trochu bojoval je menu a inventář, ale člověk si nakonec zvykne. Největší kritika bude asi k obtížnosti, kdy na začátku mi hra přijde až dost obtížná a s blížícím se koncem se to dá na pohodu projít na jeden zátah. Největší kontrast jsem viděl mezi bossy, kdy jsem myslel, že hru v životě nedohraju u prvního bosse, protože to časování a stát na milimetr přesně mi přišlo k nepřekonání a u druhého a zároveň posledního bosse jsem měl na třetí pokus hotovo, kde bylo mnohem víc volného prostoru k reagování.

Moc se mi líbila koncepce chlazení a kapacity oleje, trošku méně animace při doplňování oleje, která by mohla být o fous kratší v některých částech hry, kdy jde vážně o milisekundy mezi životem a smrtí. Koncept bomb jsem spíš používal na rozbíjení, abych se mohl dostat dál, a nakonec mi přišlo, že na všechny nepřátele stačil elektrický výboj, a to když jsem to zkoušel na začátku, tak mi přišlo, že na všechny nefunguje.

Načasování a přesnost je vším v téhle hře, hra obsahuje pár hříček kdyby mohla trochu víc odpouštět, ale s cvikem jde všechno snadněji.

Kdo má rád přiměřenou výzvu, tak rozhodně doporučuji.
+20

Dark Souls III

  • PC 90
Na úvod musím uvést, že jsem nehrál předchozí díly a ani žádnou soulslike hru. Takže nebudu srovnávat, hodnotit odkazy na jedničku nebo srovnávat s Bloodbornem. Budu hodnotit hru čistě samu o sobě s pohledu casual hráče.

Začátek v této hře byl pro mě silně traumatizující. Hra nabízí zcela rozdílný herní styl než na jaký jsem zvyklý z jiných RPG z pohledu třetí osoby. Vysoká náročnost spojená s nutností dokonalého ovládání postavy a znalosti všech herních mechanik, po smrti restart celé lokace a první bossfight!!! který jsem prostě nedával. Přiznám se, že jsem hru přestal po pár marných pokusech zdolat prvního bosse hrát. Přesto jsem se k ní rychle vrátil, protože již po této krátké zkušenosti mě hra silně přitahovala díky několika věcem. Jednak to byla hratelnost, ačkoliv těžká, opravdu návyková. Co mě upoutalo byl také vizuál, který sice po technické stránce není na vrcholu herní scény, ale má svojí nepochybnou ponurou svébytnost a originalitu, která se projevuje nejen ve vzhledu prostředí ale i nepřátel. Prostě a jednoduše jde o originální a návykovou hru.

Na podruhé jsem se tedy připravil. Pustil si pár gameplay videí něco si o hře přečetl, naučil se všechny mechaniky ovládání postavy a vyrazil. A bavil jsem se až do konce. Jakmile jsem se s hrou sžil, nepustila mě ani na chvíli ze svých temných pařátů. Náročnost pro mě sice zůstala vysoká, ale až téměř do závěru jsem se nikde vyloženě nezasekl. Drtivou většinu bossfightů jsem byl schopen zvládnout na 5-10 pokusů a většinou mě spíše štvali některé lokace s řadovějšími protivníky než bossové na konci těchto lokací. Skutečný problém jsem měl až na konci s dvěma vlastně nepovinnými bossy - Champion Gundyr a The Nameless King. Počet pokusů a zešedivělých vlasů, než jsem je udolal radši ani nebudu zkoušet počítat :)

Nechci se široce rozepisovat o všech aspektech hry a tak vyberu tři věci, které mě nejvíce zaujaly:
1) Soubojový systém a systém rozvoje postavy je dle mého téměř dokonalý. Souboje mají vysokou intenzitu a jsou "cítit". Hráč bitvu se svými protivníky opravdu vnímá a je do ni vtažen. Tomu napomáhá i skvělé ozvučení a soundtrack. Ke hře lze navíc přistoupit s opravdu velkým množstvím herních stylů. Jít na sílu s obrovskou obouruční mačetou nebo spíše s lehčím mečem a štítem? Nebo zasypat nepřítele ohnivou pyromancií či magickými kouzly? V každé akční RPG hře máte různé charaktery a styly postav ale troufnu si tvrdit, že teprve v Dark souls to má skutečně kruciální význam z hlediska soubojové strategie. Každý charakter vyžaduje zcela jiný přístup a musíte se ho opravdu naučit důkladně používat. Výběr někdy i bizarních zbraní je široký musíte vhodně volit typ zbraně s herním stylem, který používáte.
2) Velmi se mi líbí přehledný a funkční inventář a ovládání při využití jednotlivých předmětů. Vše je velmi intuitivní, dobře a rychle použitelné při hraní a ačkoliv cestou nasbíráte opravdu spoustu "bordelu", nikdy se mi nestalo, že bych se v předmětech a jejich využití ztrácel (tak typické pro mnoho jiných obdobných her).
3) Ohromně mě zaujal celý svět Dark souls a jeho umělecké ztvárnění. Je pravda, že té monumentální gotiky je až moc, ale já se ji nemohl nabažit. Mimořádně skvělý jsou jednotlivý nepřátelé, kteří jsou unikátní nejen vzhledem ale i způsobem boje. Někteří zde kritizují, že je hra po čase repetitivní. Ano, pouze zde chodíte a masakrujete své nebohé oběti, ale ty oběti se neustále mění a pohybují se neustále v nových a originálních lokacích. Ani na okamžik jsem se neudil a neměl problém s tím, že je vlastně vše pořád na jedno brdo. Ono totiž není.

Našlo by se i pár vad na kráse, tou hlavní je nepochybně kamera (hrál jsem PC verzi), která byla často větším protivníkem než nepřítel. To, že vás protivník může rozsekat skrze zeď také nepotěší, ale dá se na to zvyknout. Pro neznalce DS je problém orientovat se v příběhu, který zřejmě pro člověka, který nehrál předchozí díly není příliš srozumitelný. Ani fakt, že příběh vlastně čtete více méně z textů u jednotlivých předmětů (především prstenů nebo duší bossů) mi nepřišel úplně šťastný, ale to je subjektivní věc. Ale jak jsem psal výše, vše je zajímavé a motivuje mě to, pustit se do předchozích dílů.

Na závěr tedy nezbývá než hru maximálně pochválit. Jde o náročnou hru, kde se musíte neustále učit, ale když tomu dáte alespoň trochu námahy, tak to tak hrozné zase není. Jde o hru odehrávající se v jedinečné atmosféře se skvělými zrůdami a protivníky, kteří jsou originální na pohled i v souboji a jde o hru, kde tyto souboje opravdu cítíte a jste jimi pohlceni. Vše je přitom intuitivní a přehledné. A tak to mám rád.

Pro: skvělý soubojový systém, přehlednost inventáře, skutečně jedinečné herní mechaniky, úžasná atmosféra a celý svět DS

Proti: kamera, nepřátelé vás rozsekají i skrze zeď, pro neznalé trochu nepřehledný příběh

+27

Tiny Toon Adventures

  • NES 85
Skvělá hra co se grafiky a hratelnosti týče doporučuju si ji zahrát klidně i dnes protože je pořád stejně dobře hratelná hudba je skvělá hru jsem dohrál už mockrát a nehodlám ji přestat hrát i v budoucnu Konami je prostě záruka kvality

Pro: Chytlavost, tazmanský čert

Proti: Světy by mohli bejt delší

+5

Grey Goo

  • PC 75
Herní výzva 2019 - Barevný svět

Kopírka Starcraftu? S největší pravděpodobností ano. Vadí to něčemu? S největší pravděpodobností ne. Poslední hra herní výzvy 2019 je za mnou a nutno podotknout, že ani tentokrát se nejednalo o vůbec špatný herní zážitek.

Jak moc je tohle kopírka SC se mi těžko určuje, neboť jsem ho nikdy nehrál, nicméně mám docela dost nakoukáno v rámci esportu a na první dobrou musím říct, že to vypadá jako bráška, v podstatě dvojvaječné dvojče, této vynikající série. Nicméně je fér hned na úvod podotknout, že to absolutně ničemu nevadí, neboť hra sama o sobě funguje velmi dobře.

Můj první dojem byl, ještě než jsem hru spustil, že se jedná o takovou lacinou kopírku, přeci jen se to vzal v rámci nějakého levného bundlu, takže očekávání byla velmi nízká, nicméně hned první videjko mě vyvedlo z omylu. Samotné filmečky totiž působí velmi dobře a pěkně. Ostatně obecně grafická stránka je na velmi solidní úrovni. Všechno vypadá hezky, správně sci-fi exoticky.

Jednotlivé frakce jsou v rámci hry originální a s každou se hraje dost jinak. Nicméně opět na mě dolehl závan SC, jelikož všechny tři se nechaly inspirovat z této série. Je moc fajn, že kampaň vlastně funguje jako takový tutoriál k tomu, jak se za jednotlivé frakce hraje a připravuje vás na pravou zábavu v rámci multiplayeru. Otázka ovšem je, jestli není rovnou lepší si zahrát SC a jak moc šlape MP v této hře (ještě jsem nezkoušel).

Kampaň má i docela fajn příběh, je to trochu takové sci-fi klišé, ale funguje dobře, neustále vás bude zajímat, co se to vlastně děje, neboť většina věcí bývá jen lehce naznačována a hlavní zápletka se rozplétá velmi postupně. Hudební podkres je také velmi fajn a dodává takovou tu epickou šťávu, jakou má správné sci-fi mít.

Velké zápory vidím v tom, že tu jsou opravdu dlouhé loadingy (i na poměry mého želížka), občas hra hůř nabíhala, jednou-dvakrát spadla (herní doba 12 hodin) a místy dropovaly FPS. A hra se někdy neskutečně dlouho ukládala.

Herní doba není nikterak závratná, za 12 hodin dáte 15 misí a celou hlavní kampaň (pak je ještě nějaká bonusová mise a DLC). Hrál jsem srabácky na easy a musím říct, že až na poslední misi to byl hladký průchod, nicméně poslední mise mi to dala dost vyžrat.

Celkový dojem shrnu tak, že se jedná o velmi zdařilý klon Starcraftu 2, který není po technické stránce úplně nejodladěnější. Kdo je fanoušek sci-fi RTS, tak ať určitě dá téhle hře šanci.

Pro: Hudba; vizuální stránka; dobře navržená kampaň, který funguje jako výuka

Proti: Je to něco, co už tu dříve bylo; technická stránka

+16

Hudson's Adventure Island

  • NES 80
Adventure Island hra mého dětství co jsem se jí nahrál líbí se mi level design který už u pokračování nebyl tak pěkný dále pak že levely nejsou stejné a každý je jiný

Pro: Skryté bonusy jako vejce výtahová plošinka

Proti: Stále stejní bossove

+6

Dementia

  • PC 65
As you play, I think you will sense this game is not the fruit of a sick man's mind, but a by-product of our own unpredictable lives. - herní manuál, slova designéra B. Davidoviche.

Pokud to někoho zajímá, o Dementii jsem se dozvěděl z recenze ve Score v roce (a z roku) 1998 a už tehdy mě hra zaujala, hlavně to o létání vesmírem v automatické pračce. Jestli se tato hra v Česku někdy prodávala, netuším. Nakonec jsem si opatřil krabici v roce 2017 a trvalo pak ještě do Vánoc 2018, než jsem se odvážil ji nainstalovat (a může za to Drolin, který tvrdil, jak to nejde spustit). Což o to, žádný z domácích počítačů nedokázal disky načíst, ale od čeho je tu internet.

Vybaven pěti isy jsem hru po chvíli štelování přece jen rozjel na Windows XP (Oracle VM VirtualBox 6.0, Windows XP 32 bit Pro SP3, režim kompatibility Win95, 256 barev, 640x480, disabled visual themes, advanced text services turned off). Což o to, úplně stabilní to nebylo - nechtělo se mi spustit intro, ovládací prvky (inventář, save/load/quit) byly dostupné pouze přes klávesové zkratky (díky za manuál), ale hra jako taková fungovala. Sice občas spadla, naštěstí byl do hry zapracován kromě manuálního ukládání i autosave a save-on-crash. Užitečné.

Hru jsem pak nechal pár měsíců uležet, někdy v květnu odehrál dvě-tři hodinky, byl zastaven jedním z více vypečených puzzlů ve hře a nakonec ji odložil na neurčito, přičemž ono neurčito se ukázalo být říjnem 2019.

Bláznivin se rozsévá nazdařbůh. Je v tom snad zatajený nějaký smysl? Proč byly napsány?

Dementia je hra dlouhá, rozsáhlá a nelineární. Jednotlivé obrazovky na sebe příliš nenavazují, každá z nich skýtá příležitost k novému zákysu a prakticky všude se děje něco šíleného. Většina puzzlů spočívá v interakci s prostředím nebo v použití předmětů z inventáře (podprsenka neboli braventory). Hra sice obsahuje hinty (je důležité číst si popisky získaných předmětů), ale ty jen málokdy dávají nějaký smysl, respektive dávají smysl až dodatečně. Pokud si nevyškubete vlasy z naprosté mimóznosti puzzlů, je určitě na místě ocenění jejich originálnosti. Originální je pak i zukový doprovod (ať už dabing, nebo hudba, kde se dočkáte zpěvu i tance). Hra obsahuje i titulky, ale občas není část dialogu otitulkovaná, nebo naopak vidíte titulky, ale dialog není slyšet. Hudba pokrývá mnoho žánrů od rocku (hodně elektrické kytary) přes jazz, country až po klasiku (a je fascinující, že přidáním několika not přejde Vilém Tell plynule do Star Wars Cantina). Ujetosti soundtracku k Neverhoodu ale soundtrack nedosahuje.

Co dost strádá, je příběh, který je vpodstatě jen pozadím pro všechny ty šílené scénky.

Dementii bohužel nemůžu doporučit - tohle není pro běžného (českého) hráče, i když pro hardcore adventuristu může hra představovat opravdovou výzvu, zvláště, pokud se takový hráč rozhodne hrát bez návodu (což opět nedoporučuji, i s ním je to, především díky pixelhuntingu, nutnosti udělat často několik nezřejmých kroků rychle po sobě a několika puzzlům/akčním sekvencím s velkou rolí náhody, VELICE obtížná hra).

It is forbidden to think. Believe me . It's for your own good.
+20

Polda 6

  • PC 85
No prosím. Po docela nepovedeném Poldovi 5 jsem čekal, že Polda 6 bude něco v podobné režii. Ale co se nestalo? By jsem mile překvapen a šokován.

Těžko se mi zde něco vytýká, opravdu. Snad jedině až moc jednoduchá obtížnost a přišlo mi, že bylo v šestce málo hádanek, ale to mi rozhodně neubylo na náladě.

Tento díl se mi opravdu líbil, jak po dabingové stránce tak i po grafické stránce. Dokonce i hudba velmi povedená. Takže Poldu 6 hodnotím velmi kladně a nepůjdu níže než pod 80% ale ani více než nad 90%. Trojka stále vede, ale šestka je trojce nepatrně blízko, takže 85% je na místě.

Pro: Dabing, grafika, hudba

Proti: Jednoduchost, méně hádanek

+24

Fortnite

  • PC 95
Fortnite Battle Royale se včera přehoupl do své druhé kapitoly. Myslím, že není vhodnější chvíle, kdy zhodnotit proběhlé dva roky, během kterých jsem se poměrně intenzivně věnoval hraní tohoto kousku. Není snadné hodnotit všech uplynulých 10 sezon jako celek. Jednotlivé sezony měly jiné téma, přinesly nové lokace, herní mechaniky, zbraně, vozidla, příběh a ať jsme spravedliví i pár kroků vedle jako bugy či nevyváženou hratelnost.

Připomeňme si třeba to, kdy do hry přibyl mýtický meč. První taková zbraň svého druhu, která byla tak neuvěřitelně přesílená, že ji museli autoři po několika dnech odstranit a další mýtické předměty se rozhodli už nikdy nepřidávat. Podobně kontroverzní byly i mechové, kteří přibyli na začátku 10. sezony. Ti však ve hře z důvodu příběhu a navzdory hráčské nevoli, vydrželi až do jejího konce a dočkali se pouhého nerfu, který... no co si budeme povídat, nestál stejně za nic. Tuto situaci se snažili autoři vyřešit přidáním dalších přesílených předmětů, které vás i vašeho mecha mohly na jednu ránu zabít. Ve hře se tak začaly kupit předměty, které tam vlastně nikdo ani nechtěl.

Budu si protiřečit, ale co nelze Epic Games odpárat je to, že se snaží hru neustále držet aktualizovanou a svěží. Co dva týdny hru neustále upravují a hráč musí být neustále ve střehu a přizpůsobovat se novým věcem. Ti, co hru nesledují, si asi nedokáží představit, jak komunita prožívala to, když ze hry zmizel siphon (automatické doplnění zdraví po tom, co někoho zabijete), který vlastně Epic do hry přidal jen jako pokus, který podporoval agresivní styl hraní, či když se autoři rozhodli odstranit turbo building (omezily počet postavených struktur za vteřinu).

Po přidání Creativu, čili takového písečku, na kterém se hráč může do sytosti vyblbnout a postavit si lokaci svých snů, přibylo na mapu nové místo zvané "The Block". Tato lokace byla určena pro nejlepší výtvory z řad fanoušků a často se měnila. Občas bylo až neuvěřitelné, co dokázali hráči pomocí omezeného množství již předtvořených budov, zeleně, apod. postavit.

Významným prvkem, co z Fortnitu dělá Fornite, je příběh. Ten se linul každou sezonou a postupně na sebe více či méně navazoval. Krásným na tom je ale to, že nebyl vyprávěn pomocí textu, mluveného slova, nebo obrázky. Ale pouze tím, co se v daném čase na daném místě a po jakou dobu dělo. Vyvrcholením sezony byl vždy doslova epický live event, který mohli ve hře sledovat hráči po celém světě ve stejný čas. Ať už to byl odpal rakety, výbuch Kevina, nebo souboj monstra s obřím mechem. Nakonec jsme se dočkali 10. sezony, ve které se celý příběh uzavřel. Anebo ne?

Tohle vše a daleko daleko víc, že bych mohl napsat mnoho dalších normostran, jsem zažil já osobně na svém notebooku, který mi při 1 ze 2 střetnutí s nepřítelem stlačí obraz na 3 snímky za sekundu. S napětím pak vždy jen čekám, jak velké štěstí jsem skutečně měl a zda se mi podařilo přežít. Většinou ne. Podobnou úzkost zažívám při doskoku z battlebusu, kdy je krajina úplně rozpixelovaná a já musím třeba 15 sekund nečinně čekat, než se vše kolem mě načte. A víte co? Hraju to stejně, protože je to prostě skvělá hra.

Chápu, že někomu nemusí padnout do noty stavění, které je poměrně těžkou, ale zároveň nepostradatelnou herní součástí. Chápu, že se někomu nemusí líbit grafika, která vypadá komixově a ani trochu se nesnaží přiblížit realičnosti. Chápu i to, že prostě raději hrajete PUBG, Apex, nebo jiné hry, které vůbec nepatří do battle royale her. Chápu, že možná nemáte rádi politiku Epic Games. Chápu, že vám může vadit to, jak je všude ukazováno, že Fortnite je hra, kterou hrají děti. Ale co nechápu, je to, proč tuto hru každý tak odsuzuje. Copak je nám všem 15, abychom vyjadřovali svou nenávist vůči něčemu, protože podle vás všichni hrají něco jiného, co je víc cool? Ano, já byl v podobné situaci taky. Hrával jsem Dotu 2 a ze smrti nenáviděl League of Legends, protože je to "trapná hra pro děti, se zjednodušenými mechanikami a barevnou grafikou". Byl jsem pyšný na to, jak hraju těžkou skvělou Dotu a na LoLko plyval. Ale pak jsem se začal věnovat jiným věcem a naskočit zpátky do Doty pro mě už bylo hrozně těžké (protože je to podle mne skutečně těžší hra, než LoLko). Proto jsem se rozhodl vyzkoušet i druhou stranu a zjistil, že to přece není až tak hrozné. Že i LoLko je zábavná hra a že každá z techto her má skutečné plusy i mínusy. Možná si říkám o mínuska, možná pláču na špatném hrobě, ale zkuste o tom, prosím, popřemýšlet.

Fortnite je (trochu nadsazeně) budoucnost, což už jednou dokázal při koncertu DJe Marshmello, který neměl ve videoherním světě obdoby. Nemusíte souhlasit, ale ani já nesouhlasím s tím, že Fortnite je hrou, která si zaslouží hodnocení pod 80 %.
+19 +23 −4

Life is Strange - Episode 2: Out of Time

  • PS4 80
Druhá epizoda má trochu vlažnější tempo a převážně se tu buduje vztah mezi Max a Chloe a Max si více osvojuje svoje nové schopnosti.

Závěr epizody ale nabírá grády a vaše předchozí rozhodnutí začnou nést následky.

A tady už se mi hra začala dostávat pod kůži...

Pro: Finále epizody; předchozí rozhodnutí začínají mít následky

Proti: Pomalejší tempo; hledání lahví

+11

Metro Exodus

  • PC 90
Po delší době FPS titul, který jsem ze zvědavosti jak rozehrál, tak i dohrál a užil si. Oba předchozí díly, tedy 2033 a Last Light, nebyly z mého pohledu nejhorší, ale něco jim chybělo a později se u nich dostavil stereotyp. To něco byl pravděpodobně rozmanitější a otevřenější svět, který mi v jistém smyslu připomenul Shadows of Chernobyl. Tato analogie je ovšem jen pocitová, protože mimo jednoduchého vylepšování zbraní, výroby a několika menších vedlejších úkolů jde pořád o lineární příběhovou střílečku

Ano, uměla inteligence je průměrná, Arťom nemluví a technická stránka nepatří mezi nejstabilnější, ale nádherná grafika (jak technologicky, tak i esteticky) a neočekávaně zábavný gunplay (kterého není zase tolik, aby začal nudit) vytváří z Metro Exodus jednu z nejlepších her roku. Osobně jsem se v rámci žánru bavil takto naposledy u Far Cry 2 a zmíněného S.T.A.L.K.E.R.a. Celé dobrodružství navíc zakončuje dlouhé, ale stále dostatečně intenzivní, finále, které výsledný dojem ještě o něco zlepšuje.

Pro: vizuální stránka, hratelnost, zvuky, mnoho detailů, rozmanitost lokací

Proti: pár bugů (zapínání světla automobilu a ne u svítilny), němá interakce

+37

Trine 3: The Artifacts of Power

  • PC 50
Se svým až trochu nezdravým skepticismem ke kladným, a v tomto případě především záporným hodnocením a recenzím, jsem se vrhnul na třetí díl Trine. První dva měly určitě své mouchy, ale v mysli zůstaly zejména svým pěkným pohádkovým zpracováním a hudbou. To je vcelku povedené i ve třetím díle, ale bohužel jde o jednu z mála věcí, co fungují fakt dobře.

Přední výtku musím mít k celkovému technickému zpracování hry. Přechod do 3D zněl určitě zajímavě na papíře a v některých momentech to působí skvěle. Většinou je to však spíše na škodu. Orientace v prostoru je vcelku mizerná, často zbytečně padáte mimo mapu, skáčete jinam, než si myslíte a zejména střelba z luku stála za prd. Navíc totálně hapruje fyzika. Věci tak nějak zabugovaně kolidují a pak létají všemi směry, hráči propadávají skrz podlahu apod. Hraní online se navíc neobešlo bez občasných příšerných lagů.

Příběhově to je velmi slabé a především useknutý konec je taková poslední kapka. Závěrečný boss byl takový nácvik skoku přes švihadlo (mačkejte mezerník ve správnou chvíli), za zlodějku jsem navíc měl doslova nulový impact na to, co se tam děje. Za pozitivní bych bral některé logické puzzly (ale fakt jich je jen hrstka), pokud zrovna totálně nebugovala fyzika.

Co se ze začátku jevilo jako docela zábavná hra, se časem proměnilo v docela silný vopruz. Celkově tedy spíš zklamání, negativní recenze nelžou. Doufám, že se Frozenbyte nějak zmátoří a nově výchozí čtyřka bude stát za to.
+19

SnowCraft

  • PC 50
Koulovačka, kdo z nás ji nikdy nezažil? Sněhové řemeslo ji však přináší v míře, jakou jsem v reálu dosud nepoznal. Dostal jsem k dispozici tři červeně oblečené panáčky a proti mě se stavěla čím dál tím větší přesila zelenokabátníků.

Počáteční kola jsou vcelku jednoduchá, ale postupně začíná značně přituhovat a někdy jsem měl co dělat, abych to všechno zkouloval. Snowcraft je fajn záležitost na odreagování, která se vyznačuje jednoduchým ovládáním a někdy vyžaduje pekelné soustředění.

Pro: koulovačka, panáčci, ovládání

Proti: po čase stereotyp

+15

Polda 5

  • PC 40
Ajajaj!!!!! Tak Polda 5 je prozatím nejslabší ze všech dílů, aspoň pro mě.

Musím říci, že plusy se mi zde hledají těžce. Napadá mě snad jedině dabing a někdy i ,sem tam nějaký vtípek, ale to je asi úplně vše. Většina humoru už není tak vtipná, bohužel.

Mínusy??? Spousty, bohužel. Grafika je hrozná, nepřipomíná to vůbec poldu. Dále určitě občasný trapný humor, zcela nečekaně příběh a občas i to prostředí, které se k Poldovi absolutně nehodí.

Takže shrnutí?? Polda 5 je pro mě nejslabší díl série a pokud bych se někdo rozhodnul si zahrát, doporučuji sáhnout spíše po jedničce.

Pro: Dabing

Proti: Příběh, Grafika, Nevtipný humor, občas prostředí

+25