Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Dinosaur Hunt

  • PC 30
Tuto hru jsem si zahrála jen díky achievementům a znovu bych ji už nespustila.
Kampaň se skládá z 10 částí, kdy jste posledním přeživším v kempu, máte nepřeberné množství zbraní a nabíhají na vás hordy dinosaurů. A to je všechno. Jediné, co se trochu mění je prostředí. Hra mi nepřišla v ničem zvláštní originální a ani pěkná. O tom asi vypovídá cena necelého jednoho dolaru, která mi přijde více než odpovídající.
Pokud by vás hra přesto bavila, nabízí velký počet různých DLC.
+10

Resident Evil

  • PC 85
Resident Evil se s hráčem nemaže. Brzy po začátku hry je jasné, že v nepřátelském prostředí starobylého sídla vás za ručičku nikdo držet nebude a jeho zákonitosti musíte objevit sami. Hned u prvního zombíka zjistíte, že tady to nejsou tupé hlavy na porážku, ale že byl každý kus pečlivě umístěn do prostředí tak, aby představoval setsakramentský problém. A jelikož každou místnost sídla navštívíte tolikrát, že ke konci hry budete Spencerovo sídlo znát lépe než vaše vlastní, budou ti stejní zombíci představovat problém neustále. Můžete je samozřejmě zastřelit, tím ale spotřebováváte cenné zdroje (ať už náboje nebo léčivé prostředky), kterými vás RE rozhodně nezasypává, může se tak lehce stát, že vám dojdou ve chvíli, kdy budou nejvíc potřeba. Můžete se taky spolehnout na svůj hráčský um, nechat je na živu a pokusit se kolem nich prostě proběhnout, což ale samozřejmě nemusí vždycky vyjít a nakonec na jednu zombii spotřebujete víc zdrojů, než kdybyste ji prostě zastřelili hned.

K tomu přidejte fakt, že i taková zdánlivá samozřejmost jako ukládání hry je taky zdroj, který vám může dojít jako každý jiný. Musíte tudíž neustále přemýšlet, jestli jste už udělali pokrok, který by stál za uchování, ale pokušení prozkoumat další místnost a uložit až po ní je vždycky velké. A to leckdy končí katastrofou a smrtí.

Ale postupně se skrz své smrti učíte. S nabytými zkušenostmi z neúspěšných pokusů a inventářem připraveným na úskalí daných místností jimi probíháte s daleko větším sebevědomím a pomalu tak ve hře postupujete dál. Pořád se vás ale drží nejistota z toho, co čeká dál a jestli vám těch deset nábojů, co jste vysypali do zombíka o tři místnosti vzad, nebude chybět. A občas i přes všechny přípravy selžete a pak polomrtví překotně sprintujete neprozkoumanými místnostmi, doufaje ve vysvobození v podobě léčivé byliny nebo snad i psacího stroje pro ukládání.

A v tom je RE tak skvělý. Děsí ne tím, že na vás někdo dělá každých pár vteřin bububu (i když takové momenty tam samozřejmě jsou), ale hlavně strachem z neznámého. Váš život je neustále v ohrožení, nebezpečí číhá za každým rokem. Atmosféra je podpořena i vynikajícím ozvučením grafickým ztvárněním, které díky předrenderovaným pozadím od původního GameCube vydání zestárlo s nevídanou grácií a nemusí se (povětšinou) za nic stydět. Klaustrofobické chodby i venkovní prostory působí zlověstně i dnes.

Má to samozřejmě svoje chyby. Příběh stojí spíš za nic než moc a i přes revizi skriptu působí často nechtěně vtipně, ale naštěstí ho není mnoho. Ani jeden z dostupných módů ovládání není úplně ideální a ve spojení s jistými kamerovými úhly je někdy boj vůbec chodit rovně. A samozřejmě, jak už to u podobných her bývá, tak pokud budete hrát poctivě a opatrně a neplýtvat náboji a lékárnami, zjistíte, že jste trochu zbytečně nasyslili takový menší muniční sklad, což od určitého bodu hru dost trivializuje. Ale vzít na posledních pár lokací do rukou brokovnici a bez milosti všechno střílet je nepopíratelná katarze, takže to vlastně tak moc nevadí.

RE Remake se rozhodně vyplatí zahrát i dnes. Musíte ale přistoupit na jeho poněkud archaické mechaniky, které ale hru dělají takovou, jaká je a jen těžko by je šlo upravit bez pokažení zážitku. Pokud vám nevadí, není důvod si hru neužít. Má spád, má napětí, má tuhou atmosféru, skýtá plno překvapení, vypadá a zní pořád dobře – co víc si přát?
+30

Sacred

  • PC 80
Sacred je hra, která má stopro mnoho problémů. Ovšem pro mě je jedním aspektem nesmírně podstatná - jednalo se totiž o mou zcela první hru, ve které byl otevřený svět a mohl jsem si jít absolutně kamkoliv. V době vydání mi bylo deset let a RPGča, která jsem do té doby hrál, byla čistě lineární. (Elder Scrolls sérii jsme objevil až po vydání Oblivionu) Když jsem při prvním rozehrání otevřel mapu, div mi mohly oči vypadnout. Tolik míst na objevování! A já můžu hned od začátku jít kamkoliv?? Man, shut up and take my precious time!

V oné době jsem ve fantasy hrách nejvíc miloval hrát za postavy, které jsou dnes mým pravým opakem, tedy za velké a svalnaté drsňáky. (Viním z toho Bobíka ze Čtyřlístku, kterého jsem od nepaměti zbožňoval.) Tudíž Gladiátor byla jasná volba. (Plus má cool hlas) Velká síla hry spočívá především v její atmosféře. Ano, základní lesnatá oblast, která zaplňuje 50% mapy, je docela dost obdobou generického fantasy světa, ale zvukové efekty a hlavně hudba (!) tomu dodávají určitou výjimečnost, kterou člověk leckde nenajde. A ten svět vtáhne. Na poušti jsem se opravdu cítil vyprahle a zvadle, neusnadňoval to ani ten fakt, že mi furt šlapaly v patách hordy nemrtvých, plus ta "temno zem" na východě je naprosto boží. Učiněná kolébka temnoty a deprese. Příběh není nijak zvlášť zajímavý, ale akčnímu RPG to milerád odpustím. Vlastně dost pochybuju, že by mě to bavilo i dnes, ale v té době jsem tou otevřeností byl fakt unešený. Na stole před sebou jsem měl mapku, přičemž jsem zabořil prst na jedno nenápadné místečko daleko na západě a řekl si: ,,Tady to vypadá zajímavě, zkusím se tam juknout." A what do you know, došel jsem tam podel řeky a zjistil, že tam má domov drak s pokladem. Ten aspekt objevování mě tam fakt uchvátil, přičemž samotný gameplay taktéž nebyl špatný, nic převratného, ale na diablovku slušné.

Ten zásadní problém jsem ale už zmínil - už se mi do toho nechce znovu. Vše už znám, vše jsem prozkoumal, příběh mám prokouklej, plus ostatní postavy nejsou svým gameplayem zas až tolik odlišný. Je to parádní jednorázovka, ale na další rozehrání už to nechytne. Dále se ze hry může stát takový simulátor pěší tůry. Vyplatí se mít koně, ale v akčním RPG je to docela na prd, plus já obecně koně nikdy moc nepoužíval. Vedlejšáků je mnoho a většinou za nic nestojí. Občas se sem tak objeví nějaká ta výjimka, ale celkově to je bídný průměr.

Open world aspekt v tomto akčním RPG je takový "hit or miss". Pokud to někomu bude vyhovovat, čeká ho parádní (doslova) neopakovatelné dobrodružství, kde bude radostně prozkoumávat a levelovat podle gusta. Komu to vyhovovat nebude, Sacred pro něho bude dost podprůměrný klon Diabla, který pro něj nebude smysl hrát dál. Pro mě to bylo první střetnutí s "open world" konceptem, takže já si z toho odnáším převážně pozitivní dojmy. Navíc mi v té době bylo 10, a to se mi líbilo prakticky všechno, dokud tam byla kouzla, meče, draci a hrdinství. Ano, odkaz Pána prstenů už ve mně měl hluboko zabořené drápky.

Pro: Atmosféra, otevřenost, zábavný průzkum, gameplay

Proti: jednorázovka, A-RPG mechaniky na průměrném levelu

+33

NHL 98

  • PC 80
Můj nejoblíbenější ročník a jakási stará nostalgická vzpomínka. Každý má asi nějakou takovou hru u které začínal. V mém případě to bylo právě NHL 98, které běželo na monitoru, když jsem od táty dostal jako dárek počítač. V tu dobu jsem věděl prd o nějaké NHL, jména jako Gretzky, Lindros apod. mi byla cizí a tajuplný pojem "icing" byl pro mě záhadou.

NHL 98 mě naučilo mít rád hokej a sportovní hry obecně. Byl jakousi vstupní branou i k další sériím, jako FIFA a NBA. Hra samotná splňuje, nebo ve své době splňovala, vše, co by jste očekávali. Skvělý arkádový hokej a hratelnost, možnost hrát myší, takže se dalo vyblbnout ve dvou u jednoho pc a super zvuk a hudba.
Dnes už by to hrál asi málokdo, ale jako vzpomínka a pohled na to, "kde to vše začalo" to má svou cenu.

Pro: možnost hrát ve dvou na jednom pc, zvuk a hudba

Proti: čas nezastavíš :(

+9

Kingdom Come: Deliverance

  • PC 85
Kingdom Come přišlo s trochu odlišným přístupem k RPG. Je hardcorovější, bez magie, s přesnými historickými reáliemi, zasazené v reálné zemi a to během reálného konfliktu. Tedy v RPG žánru se jedná o sakra originální a neokoukanou hru.

Na výbornou je propletenost úkolů a jejich řešení. Questy nejsou černobílé, není jasné, kde je dobro a zlo. Kolikrát se vyplatí pořádně prokecat NPC a ne se jen pokoušet ukončit quest co nejdřív. Vlastně se vám ani nebude chtít. Dialogy jsou skvělé napsané a jako třeba v Mass Effectu na sebe dialogové možnosti navazují, takže neskáčete z téma na téma. A filmečky.... páni. Filmové scény jsou naprosto perfektní, vymazlené, nádherné, úžasné, skvělé....

Na začátku se těžko zvyká na nově nastavená pravidla, ale jak se tak stane, těžko se vám bude hra vypínat. Soubojový systém je super a hlavně funkční. Po několika desítkách hodinách jsem v soubojích, hlavně při početní nevýhodě proti 3-4 nepřátelům, nacházel výzvu. S každým novým perk pointem šlo znatelně cítit Jindrovo zlepšení, stejně tak jako moje. Radost udělá i taková blbůstka, jako je lockpicking. Když se ve hře objeví nový způsob, jak otevírat zámky a je to něco jiného, než v předešlých desítkách her, není to na škodu. Mapa je přiměřeně velká - není obrovská, ale pro účely hry není ani malá. Hodně se bude cestovat, jak pěšky tak na koni a jezdit sem a tam po obrovské mapě není zábava. Zároveň je ale plná skrytých a zajímavých lokací, které se vyplatí prozkoumat kvůli lootu. Jízda po krajině působí tak domácky a má neuvěřitelné kouzlo, nedivil bych se, kdyby někdo nepoužíval fast travel a celé si to vychutnával naplno.

Čeština, je tak trošku odbytá. Texty kolikrát nesedí na to, co postava říká. Nejhorší je, když vám postava říká krásné dlouhé souvětí a v titulkách je to odbyté jednou větičkou. V pozdější fázi hry jsem to tolik nezaznamenával a nevím, jestli to bylo kvůli tomu, že už se to tam nevyskytovalo nebo protože jsem si jen zvykl. Animace jsou trochu slabší, což nejvíc zabolí během obrovských bitev, ve kterých jsou i desítky postav, ale samotné bitvy působí (v rámci možností) fantasticky. I když se jedná o hardcore hru, nebylo by naškodu nějak označit časově omezené questy (malý tip, pokud jde o život, jde s největší pravděpodobností o časově omezený quest). Technický stav zmíním a to jen kvůli poslední části hry, ve které se to nedalo přehlížet, hlavně kvůli špatným scriptům a Janu Ptáčkovi a jeho jízdě! Jinak se tomu chyby dají prominout.

Kingdom Come je prostě skvělé RPG, které díky zasazení a upraveným mechanismům působí hrozně "fresh". I přes své nedostatky se jedná o skvělé RPG, které by v mnoha ohledech strčilo tříáčkové RPG do kapsy. V zábavnosti určitě.

Herní výzva 2018 - 1. "Tehdy to začalo"

Pro: dialogy, mechanismy, prostředí, filmečky

Proti: zápletka, čeština

+31 +32 −1

The Little Acre

  • PC 30
Menší, prakticky nevýrazný titul The Little Acre představuje typickou adventuru pro adventuru. Tedy minimalistický příběh, který nemělo moc cenu převádět (a předvádět) do herní podoby, kdy během hodiny až dvou se nedozvíte nic zajímavého, hádanky nejsou nikterak nápadité a i ukončení postrádalo schopnost udělat větší dojem – snad jen dojem zadostiučinění z další odškrtnuté hry.

Vše, od lokací po dialogy, působí příliš uspěchaně, několik postav, které potkáte, působí jen jako kulisy na několik minut a závěrečná „záchrana“ přijde příliš brzy, aby mohla mít nějaký výraznější příběhový dopad a schopnost alespoň imitovat důstojné ukončení. Je mi jasné, že bylo The Little Acre směřované především na mladší hráče nebo ty, co si chtějí zahrát malou adventurku za krátké odpoledne, ale vzhledem k daleko silnější konkurenci (a to i na poli freeware) nemohu titul irských Pewter Games Studios doporučit ke koupi a zahrání.

Pro: vizuální stránka, dabing

Proti: vše ostatní

+17

Intrude

  • PC 75
Intrude jsem koupil ve slevě, původně spíše na vyzkoušení. Po instalaci jsem hru spustil, odehrál jeden level a asi na 4 měsíce odložil. Když jsem teď přemýšlel o nějaké oddechové FPS Intrude mě napadl jako první. Graficky i hratelnostně je nejpodobnější původnímu Wolfenstein 3D, což je jedná z mých nejoblíbenějších FPS. Grafika je samozřejmě modernější, ale jen technologicky, hraní je plynulé a přibylo pár efektů. Ve hře je 15 levelů a většina není moc dlouhá. Bloudění se v podstatě nekoná a složitost levelů nejde se starými hrami srovnávat. Ukládání je automatické a pouze na začátku levelu. Obtížnost naštěstí není moc vysoká, 3x jsem opakoval jen dva levely. Největším problémem je nedostatek munice, je nutný spíše opatrnější a úspornější postup. V každém levelu se také dá najít datové jádro, ale krom achievementu asi k ničemu neslouží. Nalezl jsem také všechny tajné oblasti, není jich mnoho a jsou málo ukryté. Hra ještě počítá zabité nepřátele a zničené sudy, od obojího jsem jeden kus bohužel minul.

Po dohrání se odemknou další dva módy Melting a Explosive. V prvním jsou k dispozici jen energetické náboje a ve druhém rakety. Obzvláště druhý je tak dost obtížný. Oba jsem jen zkoušel. Průchod stejnými levely znovu mě nelákal, ale možná časem až se mi mapy vytratí z paměti. Zbraně ani nepřátelé ničím nevynikají, jde o klasický arzenál a pár panáčků. Laserové stěny jsou nepříjemné, obzvláště ty pohybující se. Z ModDB jde stáhnou 3 dodatečné balíčky s levely. Jsou poměrně povedené, ale obtížnost je už až moc vysoká. Jako kratochvíli mohu Intrude docela doporučit.
+16

The Last Story

  • Wii 80
The Last Story je přesně ten typ hry, kterou dohrajete, přepadne vás smutek protože her, které kladou důraz především na příběh, je málo a děsíte se, kde teď budete hledat něco stejně poutavého. Najednou se přistihnete, že už týden ležíte v posteli s depresí, čučíte do stropu a přemýšlíte, co se svým nicotným životem a proč taky nemůžete zachránit princeznu a stát se hrdinou království a prostě proč jste takové nuly a.... Dělám to jen já? Ok, sorry.

Tak rovnou tam, kde jsem začal. Příběh je klasická pohádka o dobru a zlu. Je tu princezna, která se proti své vůli řítí do sňatku. Jste tu vy, hrdina outsider a odpad společnosti, který se do ní zamiluje. Jsou tu lidé, kteří vám stojí v cestě, je tu hrozba pro království, je tu vaše touha stát se rytířem a také vzniklá naděje jak si splnit sny. Je tu taky nějaká ta zrada, nečekané zvraty, únosy, magie, morální ponaučení a především - láska. Prostě všechno, co správná pohádka má mít. Nic originálního, což? Jo, ale je to zatraceně dobře napsané a jednoduše to žene kupředu. Mám zde ale také určité výhrady. Jako každé správné RPG zde máte možnost rozhodovat se v určitých momentech. No faktem je, že téměř žádné rozhodnutí nic neovlivňuje a co víc, tvůrci někdy dají na výběr dvě možnosti a jedna z nich prostě nejde vybrat. Hrdina po výběru té "nesprávné" odpovědi řekne poznámku typu "To přece nemůžu udělat!" a nezbyde vám nic jiného, než vybrat tu druhou. Proč mi teda dávali na výběr?

Jak jste si mohli všimnou, jde o party-based RPG. Vaši společníci jsou sice různorodí, ale vlastně vcelku typicky složení. Což není úplně špatně, já s tímhle problém zatím nemám. Vůdcem party je Dagran, na první pohled takový charismatický týpek, který nic moc zajímavého neřekne, ale všichni ho respektují. O zábavu se postará dvojice Lowell a Syrenne, jejichž vtipné slovní přestřelky odlehčují atmosféru. Nechybí ani šedá myš Mirania, která je prostě roztomilá a hodná a všichni ji mají rádi, či nevýrazný klučina Yurick, ve kterém dřímá překvapení. No a pak je tu vaše láska Calista, která je prostě hezká a úplný prototyp romantické postavy, která je správně neutrální, aby si ji každý oblíbil. Na hráče pak zbyde takový průměrný blbeček Zael, který se občas chová dětinsky, někdy vyloženě na facku, ale ve výsledku je vlastně fajn. Do seznamu top herních protagonistů se ovšem nedostane.

Díky obrovské linearitě se plynule dostáváte příběhem a cutscény či volné zkoumání města střídají souboje, které jsou obyčejné sekání a uhýbání, ale mají taky pár zajímavých nápadů. Zbytku týmu zadáváte rozkazy a občas je dokonce můžete i sami ovládat. Zajímavé je využití mágů. Ti dokáží tvořit aktivní kruhy na zemi a vy vaším útokem na blízko můžete zvýšit tak způsobenou dmg nebo je různě takticky využívat na dané typy nepřátel. Souboje jsou hojně protkané boss fighty, které vyžadují často různé způsoby k jejich zabití. Ve výsledku mě tak souboje nikdy nepřestaly bavit. Výhodou je i fakt, že vám hra dá na výběr. Pokud těch soubojů nemáte dost a baví vás grind, tak je jen na vás, jestli si je chcete zopakovat s možností získat vzácnější předměty či naexpit.

Graficky hra jistě nepřekvapí, na poměry Wii je to vcelku normální. Stylizace postav je po vzoru her jako třeba Final Fantasy, s čímž osobně nemám problém. Celkový umělecký směr je poměrně hezký, místy docela originální a zajímavý. Stejně tak můžu mluvit o hudbě, která je jednoduše nádherná a postará se o několik krásných momentů.

Last Story možná trochu doplácí na to, že vyšla na pouhé jedné platformě a to ještě ne úplně vhodné pro hru tohoto typu. Kupovat kvůli ní Wii asi není nutné, ale pokud už máte tu možnost, tak by vás neměla minout. Navíc jen v málo které hře můžete střílet místo šípů slupky od banánů a sledovat jak se nevinné oběti řítí k zemi. A to už je důvod proč o hře uvažovat.
+15

Metro 2033 Redux

  • PC 65
V moskevském metru jsem strávil něco kolem devíti a půl hodiny herního času. Což vlastně není tak úplně pravda. Nebyl jsem jen tam, ale samosebou i na povrchu. Pro mě konkrétně bylo ale více zapamatovatelné prostředí pod městem. Právě tam se totiž autorům podařilo vybudovat tu pravou atmosféru, kterou jsem od hry čekal. A jak jsem si tento exkurz užil? Dosti rozporuplně.

Zpočátku mě hra opravdu nadchla a velice bavila. Zejména jsem uvítal, že ve většině lokací, kde jsou lidští protivníci, si lze vybírat ze dvou různých postupů hrou - klasickou střílečkou a stealth. Já osobně ve většině her raději procházím nepřátelům za zády a tiše je odstraňuji pistolí s tlumičem z bezpečného úkrytu. První investice byla tedy do tlumiče. Samotný systém vylepšování zbraní se mi ve hře velice líbil. Nic složitého, ale každá úprava se citelně projevila na chování zbraně. Já koneckonců ani nevím, jaké všechny zbraně v Metru jsou. Prakticky celou hru jsem prošel s revolverem vybaveným tlumičem a krátkou optikou s nočním viděním. Druhou zbraní byl Bastard, který jsem si upravil tak, aby byl jen polovičním bastardem a k tomu všemu ještě co možná nejtišším. Poslední zbraní byla velice silná a proti příšerám účinná brokovnice na šest nábojů (ale s velice, velice pomalým nabíjením). Pouze v poslední části hry jsem revolver vyměnil za plamenomet. Ne, že by bylo na výběr málo zbraní, ale zkrátka mi bylo líto nechat své, za těžce vydělané nábojnice, upravené zbraně někde na dně stoky.

Nehrál jsem originální verzi, která jistě byla o dost osekanější (alespoň podle recenzí), ale i přesto musím vyzdvihnout několik příjemných detailů. Velmi se mi líbily efekty jako mouchy na obrazovce v blízkosti rozkládajících se mrtvol. Samotný nápad s možností utřít si hledí plynové masky poté, co je zaneřáděná od krve, slizu nebo vody je velice funkční „fičura“ a na poli FPS přináší příjemné osvěžení. Svítilna hází parádní stíny a celkově je hra graficky na perfektní úrovni. Co mě mile překvapilo byla "kvalitní tma". Toto slovní spojení zní sice dost divně, ale když se podíváte na hry jako Fallout 4, kde je v prostorách metra nebo jeskyních světla jako v lunaparku, jistě mi dáte za pravdu, že tma je zde opravdu taková, jaká má být – temná a černá. Mě jakožto arachnofobovi největšího kalibru se zážitek ze tmy ještě o něco znásobil tím, že jsem byl nucen některé pasáže procházet s téměř zavřenýma očima.

Ve hře (hlavně v první polovině) je i několik skvělých postav. Zejména Bourbon a Chán jsou jedni z nejsympatičtějších NPC postav, po jejichž boku jsem měl tu čest bojovat. Metro 2033 taky hodně hraje na hlášky, kterých je ve hře požehnaně.

Z hratelnosti bych ještě rád zmínil velice krátké loadingy. Často se mi stávalo, že než jsem dočetl krátký záznam na nahrávací obrazovce, už jsem mohl dávno hrát dál. Ve hře je sice hromada skriptů, ale většinou vše působí realisticky a celistvě. Hodně se mi líbila uvěřitelnost scény, kdy se s Arťomem dostanete do archivu, kde máte hledat v místnosti plné kovových kartoték jakýsi dokument. V drtivé většině her by vás buďto hra přímo zavedla ke správnému šuplíku tím, že by ho například problikávala nebo by spustila animaci, kde postava ihned nalézá, co hledá. V Metru ale ne. Spustí se vám skript, kde Arťom prohledává více než tucet zásuvek, než najde to, co hledá. S vědomím toho, že máte za zády jednoho z nejsilnějších nepřátel hry, jsem byl vcelku napjatý, kdy na mě Knihovník vyskočí. I samotný nápad s kompasem, jakožto do hry plně implementované funkcionality, mi velice sedl.

Ale dost bylo chválení, teď se pustíme do kritiky. Proč jsem dal hře 65%? To je jednoduché, kousek za druhou polovinou mi začalo připadat, že trochu ztrácí tempo. Nejprve trochu, pak trochu víc. Někde ve třetí čtvrtině už mě ani příliš nezajímalo, jak to celé dopadne a chtěl jsem mít hru co nejrychleji za sebou. Rezignoval jsem tedy na stealth průchod a hrou jsem spíše už jen probíhal. Došlo to dokonce tak daleko, že jsem ani pořádně nevěděl, jaký je Arťomův motiv k tomu nechat se ozařovat, zabíjet, servávat z kůže, a ještě se přitom skotačit s Temnými. A samotný návěr jsem čekal více strhující. Poslední kapitola byla vpodastatě jen o tom někam se dostat, chvíli halucinovat a pak shlédnout titulky. No a ani jsem se pořádně nedozvěděl, co to jsou ti Temní a proč je zrovna Arťom tak často vídá. Možná jsem to přehlédl. Možná mě odpověď čeká v pokračování, nevím. Dosti nesmyslné mi připadalo ovládání kulometu na drezíně. K pohybu doleva a doprava se používaly klávesy "A" a "S", ale nahoru a dolů se mířilo myší. Proč? Kvůli vyšší obtížnosti? Ne děkuji, přišlo mi to spíš frustrující než obtížné. Takže asi takhle. Nebýt ztráty tempa a atraktivnosti ve druhé polovině hry, tak si jistě hra odnese mnohem vyšší hodnocení. Ale pokud mě jinak parádní hra pozvolna přestává bavit, nemůžu hodnotit jinak.

Hra dokončena v rámci herní výzvy 2018 – 6. Sousedy si nevybereš (hardcore)

Pro: Grafika, NPCs, možnost stealth, krátké loadingy, různé drobnůstky

Proti: Závěr, postupná fádnost, nelogické ovládání kulometu, malá paleta nepřátel (ale chápu, že je to podle knihy, takže nelze nic moc přidávat)

+12 +14 −2

The Shrouded Isle

  • PC 70
Hra pracující s jednoduchým konceptem, kdy je třeba hlídat 10 hodnot, aby neklesly pod určitou hranici. Vědí vesničané příliš mnoho? Spalte všechny knihy na hranici. Chybí vaší vesnici zápal? Zbičujte ty bezvěrce! Začíná se u některých rodin objevovat vzpurné chování? Svěřte jim úkol. Aby to však nebylo tak jednoduché, každá akce sníží méně nebo více jinou hodnotu. V základu je tak hra opravdu jen o hlídání čísel a jejich správné rovnováze, kdy je třeba myslet trochu dopředu, tj. když budu zvyšovat jednu hodnotu, aby náhodou neklesla pod hranici hodnota jiná. To má za následek, že na konci kola (každé trvá asi cca 3 minuty), kdy vybíráte lidskou oběť, dáte občas přednost méně vhodnému kandidátovi, než zatvrzelému hříšníkovi, o kterého si Černoboh řekne, protože by jinak klesla reputace dané rodiny na minimum. Ano, i trochu toho štěstíčka je tady třeba, což ale nepovažuji za mínus, protože hra na něm nestojí.

The Shrouded Isle není světoborná hra, ale na pár hodin zabaví. Kdyby vyšla na Android, ideální hra na mobil.

9. bod herní výzvy 2018 (hardcore)
Děkuji Lauroně za hru.
+21

Enter the Gungeon

  • PC 70
Náhodně generovaná 2D akce, která je založena na výtečné hratelnosti a humoru.

Vyberete si postavu, kdy každá má nějakou drobnou výhodu oproti ostatním a spustíte se výtahem přímo do akce. Čeká vás pět poschodí plná nepřátel v podobě nejrůznějších zbraní, patron, kouzelných projektilů a něčím, co ani popsat nejde. Sbíráte zbraně a vylepšovátka, což je sakra potřeba, protože s každým dalším patrem obtížnost citelně stoupá. Nutno říct, že pokud se vám nepodaří nasbírat nějaké pěkné zbraně či boosty, nebudete mít v dalších patrech moc šanci. Celé je to okořeněné drobnými questy, občas se vám podaří zachránit nějakou postavu, která vám při dalším hraní může prodat něco užitečného či i na nějaký ten tajný level se dá narazit. Čeká vás ale hodně restartů, než se vám podaří hru dokončit.

Tahle hra ale není o tom ji dohrát, ale o hraní samotném. Jak zpívá Mňága - "I cesta může být cíl."

Pro: humor, obrovské množství originálních zbraní a nepřátel

Proti: občas při neúspěchu budete mít chuť do něčeho praštit

+12

Medal of Honor: Airborne

  • PC 65
Od Medal of Honor: Airborne jsem příliš převratného nečekal, přesto jsem se na něj ale těšil. Do hry jsem se ponořil neskutečně rychle s pocitem, že se mi pod ruku dostala naprostá bomba, kterou jsem nějakým nedopatřením kdysi přehlédl. Ovšem pocit nadšení opadl postupem hrou.

Dostáváte se do kůže Boyda Traverse, člena 82.výsadkové divize. Role výsadkáře ve hře hraje velice důležitou roli. Každá mise totiž začíná v letadle a to kam dopadnete už je jen na vašem rozhodnutí. Po seskoku se vám totiž otevírá otevřené prostranství, kde je na vás, v jakém pořadí budete jednotlivé úkoly rozeseté po mapě plnit. Je to velmi příjemné zpestření oproti extrémně uzavřeným střílečkám, kde je problém přeskočit obrubník silnice nebo prolézt křovím. Problém už ovšem přichází se samotnými úkoly a jejich stereotypem. Každá mise má až na výjimky téměř totožný průběh, typu „Vystřílej, najdi, znič nebo polož bombu.“ , žádné jiné zpestření či „wow“ scény se zde nenacházejí. Stereotyp tak na krátkou dobu zaženou maximálně jen pěkně vypadající a zajímavé lokace.

Hratelnost je celkem příjemná. Osobně mě překvapil netradiční, ale přesto povedený režim vyklánění nebo postupné vylepšování zbraní. Místy je ovšem frustrující nevyvážená obtížnost hry. Co ale hru nejvíce zabíjí je nepovedená umělá inteligence. Jak nepřátelé, tak vaši spolubojovníci běhají proti sobě jak prasata na porážku, nebo naopak se vyskytují na místech kde nemají co dělat.

Audiovizuální zpracování je na špičkové úrovni. Grafické zpracování vypadá skvěle a celá hra je doprovázena vynikajícím Soundtrackem. Občasné problémy s výpadky zvuku při střelbě se tak dají jednoduše přehlédnout. Problém u technické stránky hry ovšem přichází ve formě bugů, ať už jde o mizení objektů před očima, mizení vaší zbraně, fyzikální bugy nebo o bugy typu „jeden jediný schod je extrémní překážkou“.

Ze hry Medal of Honor: Airborne jsem upřímně zklamaný. Rozhodně ne proto, že by šlo o špatnou hru. Jsem zklamaný protože se hra dala mnohem více rozvinout a nevyužila naplno svůj potenciál. Herní doba v podobě pěti až šesti hodin také dvakrát neuspokojí. Jde ovšem o skvělou odreagovačku, ve které si užijete parádní audiovizuální zpracování, otevřené bojiště a revoluční výskoky z letadla.

Pro: Otevřené bojiště, hratelnost, seskoky z letadla, Soundtrack, grafika, zajímavé lokace, vylepšování zbraní,

Proti: Stereotyp, totožná náplň misí, umělá inteligence, bugy, nevyužitý potenciál

+13

Ryse: Son of Rome

  • PC 70
Herní výzva 2018 číslo 9 - Nerozbalený dárek

O hru jsem měl podle, toho co jsem o ní věděl již delší dobu zájem, ke všemu se mi ji podařilo získat zdarma. I přesto jsem jí odkládal a i díky výzvě jsem ji posunul v žebříčku na vyšší místo a dohrál ji.

Začneme hezky od podlahy a to příběhem. Příběh je zde vcelku snadný a jednoduše "béčkový". Trochu mě zklamalo, že za všechno nakonec můžou hrátky bohů, a tak je vaše výprava za pomstou vcelku bezcenná. Možná, že kdyby byla o trochu více odůvodněná a zajímavější, hra by určitě v mých očích dostala nějaké ty kladné body navíc. Nic s tím nenadělám.

Druhou základní složkou hry jsou souboje. Ty jsou tak strašně repetetivní, až to bolí. Autoři se je snažili okořenit o nějaké ty popravy, jenomže tím ve své podstatě ničeho nového nedosáhly. Na chvíli dokážou pozvednout laťku soubojů, ale později začnou být otravné a na obtíž. Souboje jsou zvládnuté celkem v pohodě, a ke všemu je zde vcelku dobrý počet rozličných nepřátel.

Souboje jsou tedy dobré, ale co to ostatní. To je chvilkové putování, abyste si oddechli od neustálých bojů. To spočívá v tom, že přeběhnete z nějakého místa do jiného, a navíc můžete najít nějaké skryté předměty (komiks, poznámky nebo obrázky), kterými se autoři snaží hru oživit. To je hezké, jenomže je zde jeden háček, který se mi na tom pohybování nelíbí. Vaše postava totiž skoro vše dělá automaticky. Sama podleze, přeleze nebo vyskočí na určité místo, a pak hra vypadá jako walking simulátor. Autoři si mohli dát tu práci a donutit nás zmáčknout alespoň jedno ubohé tlačítko, aby tam byl ten pocit, že hru hraji já, a ne že se hraje sama.

Ještě zmíním grafiku a hudbu, které se vcelku povedli. Je radost rozhlížet se po rozličných lokacích, ať už se jedná o samotný Řím nebo nějaký les, popřípadě jeskyni.

Pro: Grafika, bonusové předměty, souboje

Proti: Příběh, žádná akční klávesa při podlézání, přeskakování nebo vylézání

+17

Menzoberranzan

  • PC 45
Né úplně co jsem očekával, hned úvodní úkol "hraní si na hasiče" vypadá slibně, ale podobných momentů je ve hře minimum. Menzo rychle spadne do klasického průzkumu čtverce po čtverci a oklikávání údů dobrodruhům.

Hrdinové do party působí zajímavě, avšak nedostanou v liduprázdných chodbách moc příležitostí k vyniknutí. Plus se na můj vkus v partě příliš střídají, jednomu se nechce do podzemí, jeden zradí apod. Vadilo mi neustálé přepínání mezi volným pohybem a čtvercovým. Čtvercový se snáze ovládá (až na sbírání předmětů), nicméně některá místa se dají projít pouze ve volném. Taky bych uvítal více hádanek a tajných chodeb, aby se jinak nevýrazné bloudění aspoň trochu okořenilo.
+8

Space Quest: Chapter I - The Sarien Encounter

  • PC 75
Nerad píši komentáře déle po dohrání, ale u Space Questu si nemohu pomoct. Po prvních dvou King's Questech jsem se pustil do vesmírného dobrodružství. Nejprve jsem zkoušel remake Space Quest I: Roger Wilco in the Sarien Encounter, ale tahle původní verze se mi líbí víc. Grafika má super atmosféru a ovládání přes parser mám prostě rád. Hra je docela krátká, ale dost obtížná a není problém něco minout. Kromě častého umírání tak hrozí i slepá ulička bez možnosti návratu. Ukládání naštěstí tuto bolest řeší a hra je tak dohratelná i bez návodu nebo nekonečného opakování.

Hra je vtipná a obsahuje i řadu narážek, což velmi oceňuji. Velké plus za městečko Ulence Flats (Mos Eisley) s nákupem droida a vesmírné lodě. Hraní za vesmírného uklízeče je dobrý a originální nápad. Největším mínusem je tak minihra s řízením vznášedla. Obtížnost by ani nevadila, ale zaseknout se na 40min v něčem otravném je prostě špatně nebo jsem dost nešikovnej :-). Hrál jsem Steam verzi pod ScummVM a technicky bylo vše bez problémů. Hru jsem si ale opravdu užil a už se těším na další "Quest" (asi King's Quest III: To Heir is Human pokud pojedu chronoligicky). Za sebe hru rozhodně doporučuji.
+25

Phantasmagoria

  • PC 80
Kdysi jsem byl obdarován hromádkou CD bez obalu. Po důkladném roztřídění jsem našel druhý disk Star Wars: Rebel Assault II - The Hidden Empire, dva disky Wing Commander III: Heart of the Tiger a pozor, čtyři disky Phantasmagorie. Do hry jsem se tehdy nadšeně pustil, netuše jaké mě čeká zklamání. Celá hra je na 7 CD, takže jsem si hraní moc neužil. Hru jsem tedy dohrál až dnes a to bez jediného CD. Pohodlí neskutečné, ale člověk přijde o dobový zážitek s žonglováním s disky.

Digitalizovaná grafika dost zestárla a už nepůsobí moderně, jako v době vydání. Přesto si hra udržuje skvělou atmosféru. Victoria Morsell zvládla svou roli Adrienne velmi dobře, což už bohužel neplatí o ostatních. Divně působí jen její statický postoj v klidu, ale opravdu nevím jak to s tehdejší technikou řešit jinak. Hudba i zvuky jsou slušné a podporují tísnivou atmosféru sídla. Příběh není špatný a těšil jsem se na každý střípek informací. Děsivá je hra především v první polovině, později je vše již jasnější a tím (alespoň pro mě) méně děsivé. Finále má skvělé tempo, je napínavé, ale strach se již nedostavoval.

Hratelností jde o klasickou adventuru. Obtížnost je spíše nízká, především díky malému počtu předmětů. Ovšem průzkum sídla je zpracován výborně. Prostor je poměrně rozlehlý a nabízí dostatek činností, které sice nejsou nutné k dohrání, ale přispívají k uvěřitelnosti prostředí. Míra násilí je velká, ale není to zbytečně přehnané jako u některých dnešních filmů. Za největší zápor považuji nemožnost zapnout titulky (ani anglické). Dohrál jsem Steam verzi, zkoušel jsem hrát i ve ScummVM a vše naprosto bez problémů. Pokud si chcete zkusit nějaký interaktivní film, mohu Phantasmagorii opravdu doporučit. Pro fanoušky adventur jde o snadnou hru, ale díky unikátnosti by jí rozhodně neměli minout.
+35

Kelvin and the Infamous Machine

  • PC 50
Kelvin and the Infamous Machine staví na poměrně bizarní premise která na první pohled slibuje zábavnou a skvěle vtipnou záležitost ve stylu legendárního Monkey Islandu. Jedná se vlastně o to že hlavní hrdina pomáhal profesoru Lupinovi spolu se sličnou asistentkou sestavit stroj času který no je ve formě sprchy. Ne dlouho poté co stroj úspěšně sestaví se profesor zblázní a odcestuje zpátky v čase s cílem ukrást a připsat si výtvory a úspěchy slavných umělců a vynálezců.

Jop, příběh podle premisy slibuje pořádnou humornou jízdu ale opak je pravdou. Humor je tu po většinu času poměrně trapný a levný, naštěstí se ale občas najdou i kvalitní výjimky a já se párkrát lehce zasmál. Tyto světlé humorné okamžiky bohužel nezvrátí hru od toho aby se ke konci nestala poměrně repetitivní a okoukanou. Může za to hlavně podivná nevyvážená kadence humoru a pořád poměrně stejná náplň úkolů.

Vy totiž vždy přicestujete do nějakého období kde profesor něco pokazil a vy to prostě jdete napravit a tak pořád dokola, žádné zvraty, žádný využitý potenciál a vám to po nějaké hodince začne lézt poměrně krkem. Na druhou stranu abych hře nekřivdil tak nějaké fajn narážky a vtípky se tvůrcům povedli ale přeci jen pořád se jedná o nevyužitý potenciál když měli k dispozici různé malíře či umělce.

K tomu že ve hře nejsou žádné zvraty a celý děj se okouká přispívají i postavy, hlavně ta hlavní ke které prostě nepřilnete, je to totiž takový charakterový hybrid, podivná směsice která nemá ani nějaký zajímavý charakter (mrkám na tebe Pankráci). O asistence i postavách ostatních mohu říci to samé, není tam žádná nezapomenutelná postava či moment, prostě celé je to takové prázdné.

Co se ale na druhou stranu povedlo, tak to je grafické zpracování které lahodí oku a tak nějak jsem díky němu byl schopný hru dohrát i když se značným odporem. Co se týče hudby tak ta je příjemná ale jako celá hra vám z hlavy rychle vyšumí.

REKAPITULAČKA NA ZÁVĚR!!! Kelvina jsem sledoval od doby oznámení a těšil jsem se až vyjde bohužel se mi dostalo trpkého zklamání a já mohu hru doporučit jen nováčkům v adventurním žánru jelikož co se týče obtížnosti tak je hra poměrně jednoduchá. I když no... když to tak promýšlím, ona by tahle hra mohla i nováčky v žánru odpudit :O

Pro: Grafický kabátek, příjemný hudební podkres a pár povedených vtipů

Proti: Plytkos, charaktery, nevyužitý potenciál, laciný a trapný humor, repetetivnost zápletky

+14

Second Place is for Losers

  • PC 45
Second Place is for Losers jsem si zvolila v rámci herní výzvy 2018 v kategorii Nervy z oceli. Měla jsem za úkol dostat modrou spermii (zřejmě královské krve :D) dostat jako první do vajíčka a tím ho oplodnit. Musela jsem porazit své 3 sokyně – bílé spermie. Ovládání je velmi jednoduché, spermie pluje orgány sama, já jsem ji musela pouze levým nebo pravým tlačítkem na klávesnici určovat směr pohybu.

Při cestě za vítězstvím jsem potkala 8 kuliček, kterým je třeba se vyhnout. Měla jsem k dispozici 3 srdíčka, takže jsem se mohla kuliček dotknout celkem dvakrát, ale to mě zdrželo, a pak jsem nedostala spermii k vajíčku jako první. Kuličky lítají v různých úsecích ze strany na stranu a představují asi viry, které spermii na krátký čas oslabí.

Při lehké obtížnosti není nijak složité dojet k vajíčku jako první. Stačilo mi si trochu natrénovat terén a dojela jsem s přehledem jako vítěz. Ovšem obtížnost Hard pro mě byla opravdu výzva. Přiznám se, že jsem kolo opakovala minimálně stokrát. Naštěstí je to velmi rychlé, ale i tak mě to na pár dní potrápilo. Možná, že ten kdo běžně hraje závodní hry, tak si řekne, že nechápe co na tom je tak složitého, ale já tento styl her nemám nahraný vůbec, takže pro mě to bylo velmi těžké.

Pro: rychlá oddechovka, na hard opravdu potrápí

Proti: dlouhé úvodní načítání

+14

Doki Doki Literature Club!

  • PC 90
Příznivci této hry se shodují - nechtějte o ní dopředu nic vědět, ale určitě jí dejte šanci.

Čeká vás skutečně nevšední zážitek, akorát se nesmíte bát většího množství textu a odložit případné předsudky k manga stylu.

Pro: skvělý a neotřelý příběh, proboření tzv "čtvrté stěny"

Proti: někoho může odstrašit fakt, že tato hra je vlastně interaktivní kniha

+8

Back to Bed

  • PC 65
Stylový logický rychlík, který čerpá z umění surrealistických mistrů Salvadora Dalího a M. C. Eshera. A zpracování je tady vskutku vlastně vůbec to nejzajímavější, bez něj by šlo moje hodnocení ještě o něco níž. Jde o to, že jako snový průvodce musíte dostat svého člověka vždy do cíle - tedy do postele. Náměsíčný jde stále kupředu. Když narazí na překážku, otočí se po směru hodinových ručiček a jde dál. Vy máte k dispozici jablko (později i rybu), kterým můžete jeho cestu směrovat. Nejde o nic složitého - v pozdějších úrovních si sice trochu mozeček potrápíte, ale žádný génius být také nemusíte. Hra postupně přináší i několik nových mechanismů, jako jsou budíky, či jámy. Nejde o nic převratného, ale svým zpracováním jistě zaujme a za rychlé zahrání to určitě stojí.

Pro: stylizace

Proti: málo herních mechanismů

+10