Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

GUN

  • PC 85
PLUSY
1) Skvele zvladnuta jizda na koji
2) Rozmanitost ukolu
3) Neokoukane prostredi
4) Maly ale presto volny svet
5) RPG prvky, tedy zlepsovani statistik plnenim vedlejsich ukolu
6) Muze se zdat, ze ovladani strelby je prekombinovane, na druhou stanu, nikdo vas nenuti je vsechny pouzivat, snad jen to vyklaneni za roh mi prislo uplne zbytecny
7) Pribeh jak z velkofilmu
8) Nahaneni dobytka
9) Urezavani skalpu, i kdyz teda nevim, k cemu to bylo

MINUSY
1) Otresna grafika na uplnem zacatku hry behem "tutorialu", ta trava, ten les, strasnejsi textury tam nemohly byt, o to vic to zamrzi, kdyz zbytek sveta vypada o tolik lepe
2) Prilis maly svet
3) Pozustatek z konzoloveho ovladani, kdy se hra snazi pomoct zamerit nepratele, ve vysledku me to necekane hejbnuti muskou rozhodilo v mireni, takze vysledek byl spise opacny
4) Vojaci z pevnosti vypadaji jako kanibalove

CO MI CHYBELO
1) Poradna honicka se spoustou strileni a preskakovani na strese jedouciho vlaku

ZAUJALO ME
1) Cely pribeh se obesel bez jakehokoliv milostneho romanku
3) Brokovnice je ve hre uplne zbytecna, ani jednou sem pro ni nenasel uplatneni
+18 +19 −1

Fallout 3

  • PC 80
Musím říct, že mě osobně se Fallout 3 líbil. Post-nukleární atmosféra, která byla dokreslována hudbou odrážející krajinu, byla vystihnuta povedeně. Grafická stránka hry je také velice slušná. Je ovšem pravdou, že něco schází. Především nepříliš velký důvod procestovat celou mapu, nedostatek úkolů a těžký nadbytek zkušeností, který díky dosažení max. lvl 20 přijde v niveč.

Celkově jsem přesvědčen, že bez prvních dvou dílů, by se hra zdaleka nedostala tak velké pozornosti.

Pro: Vzhled, hudba, atmosféra

Proti: Krátkost, úrovňový strop

+18 +19 −1

Resident Evil 5

  • PC --
Pátý díl, dohraný z povinnosti k herní sérii. Tentokrát autoři zvolili ještě akčnější strunu, přidali dutou parťačku, která toho sama zvládne hodně málo a jedinou výhodou je její pohotovost v případě, že potřebuju vyléčit. Dávat ji lepší zbraně nemá smysl, munici by vystřílela vetšinou do zdi, nebo do mě. Naprostým vrcholem demence jsou pasáže, kde se potřebuju potichu plížit, ale Sheva prostě střílí všechno, co se hýbe. Dva příkazy jsou pro ni dost málo a většinou neposlouchá ani jeden. Zastává tak roli nosné muly, která pobere veškerý potřebný zdravotnický materiál.

Autoři pravděpodobně dostali za úkol, vytvořit co nejkrkolomnější systém práce s inventářem, a ten splnili na jedničku. Nic horšího jsem zatím neviděl. Pokud chcete cokoli odhodit z Shevinina inventáře, musíte si to nejprve přetáhnout do svého. Nemáte místo? Musíte něco vyhodit na zem - jenže vyhozená věc na zemi hned zmizí (!). Kombinovat věci v Shevině inventáři není možné - musíte si opět obě věci přetáhnout k sobě. Pokud máte prázdnou zbraň a na zemi se válí munice, nemůžete s ní automaticky nabít. Je potřeba vyhodit něco ze svého inventáře (čímž o věc přijdete), sebrat náboje a přebít manuálně. Zastaralý systém slotů už dneska bije do očí, aneb "vyhodím jeden náboj, abych si udělal místo na raketomet"... A mohl bych pokračovat ještě hodně dlouho.

Krkolomné je i ovládání samotné postavy. Panák se pohybuje jak opilý malamut, pozadu běžet neumí, o úkrocích ani nemluvě. Nějaký pohyby na úhybné manévry úplně chybí atd. Oproti čtverce je to sice posun, ale ta aspoň bodovala po stránce hratelnosti.

Samotný level-design maximálně zklamal a z originální africké vesničky se přesouvám do bažin, ohraničených hnusnou šedivou zdí potaženou ještě hnusnější texturou a dál do katakomb ala Tomb Raider, kde se zatažením za jednu obrovskou páku dá do pohybu nadčasový mechanismu tvarující obyčejné zdi na schodiště atp. Boha! Po kolikáté už?? Nesmí chybět ani podzemní ultra-komplexy. I když nedávají smysl a nebylo by reálné je vystavět ani ve Star Treku. Ani jednou jsem nebyl překvapen a když přijdu do místnosti s velkou pecí, je mi maximálně jasné, že se tady vyskytne boss, kterého v ní budu muset usmažit. Méně průhlednosti a trocha originality by vůbec neškodilo. Nechybí ani super-zlý ukecaný záporák, co mi vykecá všechny své plány a pak mi patnáctkrát řekne, že mě zabije. Typický odjezd do západu slunce po jeho poražení už mi přijde jako komedie. Capcom, go to hell!

*/5
čistý herní čas: 14hod 13min
+18

Risen

  • PC 95
Risen 1 je veľmi podarený remake Gothicu 1 prenesený do tropickejšieho prostredia. Piranha sa po nie príliš podarenej trojke vrátila k svojmu skromnejšiemu designu herného sveta, za to o to hutnejšiemu. Ich lásku k hrám je cítiť na každom kroku, prostredie dýcha tropickou a takou flegmatickou atmosférou a je vidno, že si dali záležať s každým detailom. Hra je veľmi presne rozkúskovaná ako Gothic 1: výber frakcie + preskúmanie ostrova, následne zozbieranie 5 artefaktov a na koniec dlhší čas strávení v relatívne dlhom dungeone. Tu sa za tie roky dalo možno pokročiť, ale beriem to ako ich truc po stratenej Gothic licencii a ich snahu vytvoriť novú, podobnú licenciu založenú na rovnakých základoch.

Herná doba: 20-35 hodín (max. 50).
DRM: Krabica: DVD check / Steam verzia (žiadne iné DRM)
+18 +20 −2

Two Worlds

  • PC 90
Nechapu, ze jsem tuhle hru minul v dobe vydani. Dojel jsem ji pred par minutami a musim rict, ze jsem si posmaknul.

Grafika je nadherna. Hratelnost uzasna. Hudba,zvuky paradni. Vylepsovani postavy super. Skladani predmetu super napad. Kouzla vymazleny. Inventar na jednicku s hvezdickou. System teleportu paradni. Napad s teleportacnimi kameny super. Snad poprve co me bavila zlodejina, parada. Pribeh usel, tam mi hlavne nesedl ten vztah bratr - sestra, kde ale sestru cpou jako sex bombu a je to takove nepatricne.

Zapor tehle hry je jediny. Je to strasne lehke. Po prvni desitce zabitych vlku a medvedu se to zvrhne v supermana, ktereho hned tak neco nerozhazi. Sem tam se sice najde potvora typu "jedna rana spis jak vrana", ale to jsou vyjimky. Take svatyne doplnujici manu a zivot jsou tak nahustene po cele mape, ze jsem po chvili byl skoro znechucen.

Nejtezsi souboj co jsem ve hre zazil, bylo vymlaceni hrbitova asi na moji 10 urovni. Ale za pomoci teleportacnich kamenu jsem to zvladnul. To mi pripomona abych zminil super zpracovani nakazy ve hre. Takhle dobre jsem to jeste nikde nevidel. Tezko se to vysvetluje, ale snad staci rict, ze z kazde nakazy se da vylecit jen doplnovanim zdravi.

Kazdopadne hra to byla paradni. Pocit, ze jsem superman, se mi neomrzel po celopu dobu hrani. A tak me jen trochu neprijemne prekvapil rychly konec hry.

Doporucuju.

Dohrano na urovni 61 a zaverecny boss lehnul na tri rany ;-)
+18

Call of Duty: Modern Warfare 2

  • PC 75
Tak a je to tady. Jedna z nejočekávanějších her roku je zde. Povedla se nebo ne?... kde začít? Tak začnem třeba u technologie, protože ta prakticky nedoznala změn. Když vynecháme efektní kravinky jako krev (přes kterou je vidět velký ho*no) a hlína na obrazovce nezůstane nám žádné tolik viditelné vylepšení (což je vlastně paradox, protože je nejviditelnější, ale právě kvůli němu nevidíte nic...).
Příběh se nám obyčejně rozrostl, tak aby šlo hladce udělat další díl, což se dalo předpokládat. Předpokládat se dala i jedna naprosto nelogická věc a to, že opět uvidíme cpt. Price, který nejen, že žije už od 2. světové války, ale taky je zřejmě odolný vůči kulkám. Hra má standardní hratelnost a je založena prakticky na stejných principech, jako její předchůdkyně. Znič, běž, najdi, nahraj, chraň, zachraň a přitom střílej vším možným na všechno nepřátelský (vyjímka jsou stealth akce postavené na úspěchu sniperské mise z předchozího dílu). Když jsem u toho všeho možnýho, tak arsenal se nám celkem slušně rozrostl. Máme tu výše zmíněné jednoruční zbraně do obou rukou, hromadu pušek i samopalů, ale mně osobně největší radost udělala termo optika, v které kupodivu animace vypadají líp než bez ní ;-). Dalším kladem hry je hudba, která nám dolaďuje atmosféru u několika fantastických scén, jako byly například útěk z gulagu nebo přestřelky v typických amerických čtvrtích s bílým plotem kolem zahrádky. Hezkou novou věcí je také vystřelování dveří a následná akce ve stylu Call of Juarez. V hratelnosti ovšem nečekejte nic, co tu ještě nebylo jinak by jste udělali stejnou chybu jako já. Vrcholem celé hry je ovšem (mám pocit) 3 mise "No russian", která přinesla konečně kus inovace a takovej ten nádech, kterej jsem čekal po celou hru. Nechci působit dojmem, jako bych jenom hledal zápory, pořád je Call of Duty v rukou Infinity špička dnešních FPS, jen mi přijde, že za dva roky čekání jsme si zasloužili trošku víc než 6 hodin standardní akce okořeněnou pěkně nascriptovaným koncem... Na multiplayer nemám čas, proto ho do hodnocení nezahrnuji...
+18 +19 −1

Call of Duty: Modern Warfare 2

  • PC 80
Modern Warfare 2 mohl být klidně součástí MW1 a nikomu by to nepřišlo divné. To asi hovoří za vše. Nevím jestli to, co jsem dostali je dost na nový díl, mohl to být i datadisk za poloviční cenu, která by odpovídala tomu, co hráč dostane. Každopádně, protože z MW1 jsem byl dost nadšený, tak ani MW2 mě nezklamal, jen ten pocit ohromení už nebyl takový.

Stejně jako v MW se hraje střídavě za 2 (nebo víc ? Byl to docela fofr, takže jsem občas ani nestačil sledovat, za koho hraju) strany. Upřímně, mnohem víc se mi líbily, stejně jako v MW1, mise za Brity, více taktiky, trocha toho stealth postupu a hlavně cpt. Price jsou jejich hlavní devízou. Také prostředí byla lepší, hlavně ropná plošina, nebo zimní mise. Za Američany to je bohužel většinou jen o tom, jak zlikvidovat desítky až stovky valících se nepřátel a to už mě tak moc nebere. Někdo říká, že zbrojní arsenál byl rozšířen, já nevím, pokud jsem nemusel, tak jsem zbraně, které jsem na úvod dostal neměnil.

Zpracování mi přišlo nachlup stejné jako v MW1, mě se to po grafické i hudební stránce líbilo. Tu hudební musím vyzdvihnout. Ze začátku jsem se trochu bál, většinou si hudbu ve FPS vypínám a tady to podle prvních ohlasů nešlo, ale pak jsem zjistil, že to zase tak moc nevadí, tématicky hudba seděla a postupem hraní jsem ji vnímal už jen na pozadí, jako příjmné dokreslení atmosféry.

MW2 není hra pro každého, kdo není ochoten přijmout její pravidla - nadechnout se, chytnout zbraň a jít neustále dopředu tak jak to hra chce a rozhodně nekoukat napravo nebo nalevo a nezkoušet své vlastní postupy - tomu asi nesedne. Pro ostatní to může být krátký (dohrál jsem za cca 5 hodin) ale velmi intenzivní zážitek, blížící se sledování napínavého akčního filmu, plného zvratů.

Můj komentář se týká číste singlu, MP nehraju a neplánuju to ani v tomto případě :)

Ještě jsem si vzpomněl an jednu věc - chyběla tam mise, která by vyrzaila dech a byla by o dvě úrovně nad zbytkem hry. Tak jako Chernobyl v MW1.

Pro: Atmosféra. grafické zpracování, HW náročnost, mise za Brity, Cpt. Price ... bude pokračování ?

Proti: Herní doba, občas hodně vidtelné skripty, mise za Američany , ... bude pokračování ?

+18

Discworld Noir

  • PC 85
Satiricky ladený fantasy svet Discworld a temný detektívny žáner Noir dokopy? Na prvý pohľad možno nemožné, ale opak je pravdou. Čiernočierny suchý a ironický britský humor však sadol do tejto temne ladenej detektívky na výbornú. Človeku dokonca po čase nepríde divné ani to, že sú tam mágovia, alebo, že medzi svedkov patrí trebárs aj chrlič.

Ústrednou postavou je súkromný detektív Lewton, ktorý tak ako väčšina postáv, lokácií a častí tohto príbehu symbolizujú do poslednej bodky klasické Noirové klišé, to však neznamená, že príbeh by bol nejak obzvlášť predvídateľný, alebo otrepaný, čo je možno hlavne vďaka tomu, že sa odohráva v univerze Discworld. Hráč v priebehu hrania stretne viacero postáv známych z kníh napr.Nobby Nóblhoch, Veliteľ Elánius, SMRŤ, pes Gaspoda, taktiež ako aj zavíta na známe miesta v meste Ankh-Morpork.

Samotná hra je zameraná prevažne na dialógy a nejakých puzzlov sa tak hráč nedočká a aj používania predmetov je pomenej. S Pratchettovsky šťavnatými dialógmi súvisi aj fakt, že asi nebude stačiť základná znalosť angličtiny na užitie si hry naplno, pretože hra je ukecanejšia než špeciálna jednorázová reklamná ponuka Kolíka Ať-Se-Picnu. S tým súvisí aj nutnosť zvyknúť si na fakt, že miesto spomínaného používania predmetov, sa hráč častokrát ocitne v situácii, kde bude práve používať na svoje okolie práve zápisky z denníku, čo je vlastne jediným zdrojom pár menších zákysov. Príbeh inak odsýpa príjemne ako hodinky a svojim humorom a zároveň temným ladením a nutkaním odhaliť vraha a vďaka pár príjemným zvratom premena na vlkodlaka a s tým súvisiace zbieranie pachov, je zaujímavé spestrenie, ťahá hráča neustále ďalej bez zbytočného stereotypu.

Ako napovedá rok výroby, grafické spracovanie adventúr vtedy začalo spájať 2D prostredia s 3D postavami a tak je to aj v prípade Discworld Noir, čiže na mierne komixové proporcie a zobrazenie postáv si treba zvyknúť (čo vďaka atmosfére a príbehu vôbec netrvá dlho). Dabing zvyčajne nespomínam, ale až na výnimku smiešne, až héliovo-znejúceho veliteľa Elánia, bol odvedený na výbornú a "zahusťoval" už tak kvalitnú atmosféru hry. A keďže sa jedná o noir príbeh, nesmie chýbať prevažne komorne jazzovo ladená hudba.

Jedinými výraznejšími neduhmi je dosť problematická (ne)kompatibilita so súčastnými počítačmi a systémom a bugy kaziace pôžiťok z hry, našťastie väčšinou šlo len o pády do windowsu a nestalo sa tak, že by sa hráč nemohol z jedného bodu v hre kvôli bugu posunúť.
Hru na Win XP doporučujem hrať v kompatibilite s WIN2000 a podporou rozlíšenia 640x480, v mojom prípade to bol jediný režim, pod ktorým sa mi hra dala spustiť.

Pro: príbeh, humor, postavy, dabing, väčšinou logický postup hrou

Proti: problémy s kompatibilitou, bugy, niekomu nemusí sadnúť grafické spracovanie

+18

Half-Life 2

  • PC 95
Welcome back Mr.Freeman jsou slova, která vás uvítají v prvních minutách akční jízdy, která vám nedá spát dokud ji neprožijete celou. Na několik hodin si zahrajete za velice výřečného fyzika jenž místo rozlouskávání všemožných teorií rozlouskává hlavy zombíkům.

Hratelnost je z velké části postavena na fyzice. Kdyby tak byla zábavná i škola nejednomu dítku by zaplesalo srdce. Místo jednoduchích rovnic se budete učit jak využití gravitaci k sejmutí monstra. Případně jak rychle se pohybuje těleso z bodu a (Chudák voják) do bodu B (Chudák zeď s krvavou skvrnou)

Herní postavy si zamilujete od prvních vteřin hraní. Aby ne když má Alyx tak pěkný zadeček :-). Hra vám zabere kolem 16 hodin což je na FPS střílečku úctyhodný čas. Přesto se nemáte čas během hraní nudit a budete volat po dokončení po přídavku jenž vám autoři naservírovali v epizodě 1 a 2. Pokud je i to málo, tak můžete sáhnout po deatmatchi nebo stovce modů, které čas navýší o několik dalších desítek hodin.

Tak co pane Freemane máte už naleštěné páčidlo na vštípení svých mouder do hlavy těch parchantů?

Pro: Grafika, Fyzika, Hratelnost, Alyx a ukecaný Dr.Freeman

Proti: Nevyvážené obtížnost. Požitek z boje není takový jako u jiných FPS

+18 +20 −2

Project I.G.I.

  • PC 90
Hra, která dovedla FPS akci na pokraji reálných možností. Nemluvím tu o grafice nebo fyzickém modelu, ale o hratelnosti, která bez modelu save-load nabrala jiný rozměr. Ten lze prohlásit za stresující, ale na druhou stranu prohluboval kvalitu hráče a jeho schopnost být precizní po celou misi. Několik misí jsem hrál více jak desetkrát, když mě náhodou trefil ostřelovač, na kterého jsme na jedné ze střech zapomněl, ale za chyby se má trestat. Potěšily samozřejmě i české popisky v jedné lokaci a velmi různorodé prostředí akce s různými postupy, jak mise splnit. Vše od variace na "bondovku" Ve službách jejího veličenstva až po jadernou elektrárnu a zasněžený hrad. Krom toho snad poprvé jsem ve hře zažil, že mise skončila "úmyslným" neúspěchem a příběh přesto pokračoval... Pro mě jedna z nejkomplexnějších akcí, po které jsme se začal modlit v sousloví save-load, ale hernímu zážitku jsem se už těžko někdy přiblížil. PS: alarm=respawn jednotek v ozn. "budově" to bylo na zlost...

Pro: Atmosféra, prostředí, zbraně, komplexní nároky na hráče

Proti: mise na jeden zátah, časté opakování, stres a přemýšlení o každém detailu

+18

Call of Duty: Modern Warfare 2

  • PC 90
Jako se mi v poslední době stává čím dál tím častěji, obrovský hype kolem vydání Modern Warfare 2 mě minul, přestože jedničku považuji za bezmála nejlepší herní akční zážitek mého života. Možná i proto jsem nemohl zažít určité zklamání zaviněné přehnaným očekáváním, což se v takovýchto případech stává.

U prvního dílu jsem ocenil vysokou autentičnost bitev, kdy si hráč musel připadat jako součást něčeho většího a ne jako ultimátní zabíjecí stroj (samozřejmě závěrečná část mise v Pripjatu je výjimkou), což je případ drtivé většiny ostatních her podobného typu. Ve dvojce je mnohem méně situací, kdy je nutné - držíc předem určený post - odvracet obrovskou přesilu nepřátel, stejně jako mnohem více dynamičnosti, geniálních skriptů a akčního cítění. To mi naprosto vyhovuje.

Co mě nutí hodnotit Modern Warfare 2 jako jeden z nejlepších herních zážitků poslední doby je jeho filmovost. Ano, je to béčko s náběhem na céčko, ale ruku na srdce - čím jsou Transformers (nemluvě o pokračování), kde roboti skládající se na auta zachraňují planetu, když ne béčkovým příběhem. To co z Transformers činí AAA titul není příběh jehož jádrem jsou hračky, ale geniální efekty, hudba, režie, herci, výprava, epické pojetí. Všechno tohle v MW2 nalézám.

Dabing je výborný, grafika a její efekty taktéž, příběh je prošpikován logickými dírami a nebojí se vykrádat Skálu, ale jeho podání tohle všechno dokáže poměrně jemně zakrýt. Tvůrcům se jednoduše podařilo vytvořit výborný koktejl sestávající z akčního filmu a válečné hry.

Všem situacím dodává šťávu (místy až přehnaně patetická) monumentální hudba a když jsem se tak dobýval do Bílého domu plného krvežíznivých (:-))Rusáků, bylo mi jasné, že tohle se bude každému Američanovi líbit více než slevová akce u McDonalds.
Z mého pohledu je MW2 prostě příkladem, jak by měla válečná hra s příměsí akčního velkofilmu vypadat - plná akce, výborné hudby, šokujících odhalení a nesmírně působivých momentů.

Na konec bych ještě vyzdvihl fakt, že hra se nebojí zůstat u relativně krátké herní doby. Pokud by došlo k umělému nastavování délky single playeru, hra by nemohla zůstat takovým zážitkem jakým je. Pro tvůrce by nebyl nejmenší problém zdvojnásobit délku hry prostými nedůležitými přestřelkami, které by ale neměly požadovaný efekt. Mnozí by byli spokojeni, že u hry namísto sedmi nebo osmi hodin prosedí nějakých patnáct, ale pravda je prostě taková, že by hra ztratila obrovskou část ze svého kouzla.

Pro všechny kdo chtějí u her sedět co nejdéle na úkor opravdového zážitku je tu multiplayer. Já osobně si bohatě vystačím s tím, co mi poskytla hra po stránce singleplayeru.

edit: Multiplayer nehraji nikdy u žádných her, nebaví mě to. Proto nebudu hodnotit hru pro více hráčů ani u této hry, to nechám na ostatních. ;-)

Pro: grafika, hudba, dabing, příběh, hratelnost - to vše namíchané do dokonalé harmonie

Proti: docela mě zamrzelo očividné vykrádání Skály (The Rock) ve dvou případech

+18

Need for Speed: Porsche 2000

  • PC 100
Většinu závodních her si zahraji jednou a některé ani nedohraji, nebo dohraji jenom kvůli samotnému dohrání (NFS Underground 2). Postupně se totiž hra stává monotóní, protože se jezdí stále na stejných tratích a dochází jen k výměně aut, popř. ke změně jejich vzhledu a výkonu. Vrcholem všeho u novějších závodů je nerozbitnost aut, a tak nevadí (z hlediska poškození) drhnutí o svodidla, narážení do soupeřů nebo dokonce převrácení na střechu.

Všechny tyto nedostaky v NFS 5 nenajdete. Tratě, které jsou velmi povedené, se zde vykytují ve větším množství a většina z nich se dá projet více způsoby. Vozy nejsou nerozbitné, přičemž samotné poškození má vliv na jízdu vozidla a po závodě na stav Vaší peněženky:) Jsou tu tři módy: Quick Race, což je starý známý závod, dále Evoluce, kde se také vyřádíte v závodech, ale již s vlastními vozy, které si vylepšujete a nakonec Tovární jezdec, kde testujete upravené modely pro automobilku Porsche. V Evoluci si můžete koupit vozy z autobazaru a jejich opravou a následným prodejem si společně se závody vydělat na vozy nové nebo na jejich vylepšení. Další výhodou v Evoluci je růst cen vozů starších ročníků podle toho v jakém roce se zrovna nalézáte.

"Poršata" se dají za nějaký ten čas okusit znovu a já sám si je někdy v budoucnu zahraji, i když jsem tak učinil už asi pětkrát.

Pro: systém poškození, velké množství tratí, autobazar, tři módy a znovuhratelnost

Proti: neexistence dalších podobných závodní her

+18 +19 −1

Far Cry

  • PC 80
Far Cry jsem hrál a málem nedohrál skoro tři roky po vydání, takže mě naštěstí minuly problémy s tím, kde ubrat na grafickém nastavení, aby to jelo jakž takž plynule a nevypadalo jako hra z roku 1998. I tak dlouho po vydání, kdy už je většina her po grafické stránce více či méně zastaralá, vypadal Far Cry opravdu výborně a po vizuální stránce s přehledem porážel i novinky v té době uvedené. I dnes, kdy tu máme první rádoby DX11 hry, spoustu nových efektů atd. řadím FC ke grafické špičce. Některé screenshoty by se daly směle použít jako upoutávky na zájezd od některé z cestovních kanceláří.

Na příběh v FPS (až na vyjímky typu Stalker) moc nekoukám, většinou se nechávám nějak unášet úkoly dál a dál s tím, že to nějak dopadne. Takže ho s odstupem nemám moc odvahu hodnotit, nic originálního to nebylo. Prostředí, ač se tvářilo maximálně otevřeně, zase tak otevřené nebylo, koridory zde byly, i když občas doceal široké.

Výsledné hodnocení 80% je vytvořeno z cca prvních 2/3 hry, kdy jsem byl opravdu nadšen. Prostředí tropického ostrova vypadalo nádherně, hratelnost byla super, AI protivníků se chovala obstojně a já jsem si hru doslova užíval. S příchodem mutantů, tedy cca poseldní třetina hry, přišel šok. V tu chvíli mě FC přestal z velké části bavit. Proti mutantům a podobným nepřátelům ve hrách nic nemám, ale sem mi prostě nesedli. S tím souvisí i poznámka, hned ze začátku komentáře, kde zmiňuji, že jsem hru málem nedohrál. V jedné z lokací ke konci, už to byla s počtem těch příšerek tak přehnané (pokud se matně pamatuji, tak šlo o nějaký kráter), že jsem to prostě nebyl schopen skoro dát. Nechal jsem na tom nervy a divím se, že mám klávesnici ještě v celku. Nakonec jsem si tento zářez mohl udělat, ale trochu smíšený pocit ve mě zůstal.

Měl to být kdysi souboj Doom 3 vs. Half Life 2, ale jako první přišel Far Cry a hádky na téma, zda nejlépe vypadající hrou té doby bude D3 nebo HL2 byly v tu ránu zbytečné. Po stránce hratelnosti, to pak u mě přece jen vyhrál HL2, když jsem ho, jak je u mě zvykem s asi ročním zpožděním oproti datu vyadání hrál. Nic to nemění na tom, že FC je/byl velmi dobrou hrou, ale do svého TOP10 ho kvůli výše zmíněný důvodům zařadit nemohu.


Pro: Grafické zpracování, které předběhlo dobu, výborné první 2/3 hry, neokoukané prostředí tropických ostrovů

Proti: Poslední třetina hry, ne až tak moc volnosti, jak to na první pohled vypadalo, mutanti

+18

Grand Theft Auto: San Andreas

  • PC 80
Opravdu je tam snad všechno, na co si vzpomenete. Nehorázná škála různorodých věcí, které potěší (holič, tuning, chození s holkou, ...). Tak přesně takové a další věci, na které je hráč GTA zvyklý, se najdou v San Andreas. S největší herní plochou, ne jednoho, ale rovnou tři měst.

Přesně tak, San Andreas zachází mnohem dál, než-li předchozí díly a ta volnost je neskutečná, mnohdy až otravná. Alespoň příběh postupuje v jednotlivých městech, takže nehrozí, že Vám někdo zadá úkol v jednom městě a Vy ho musíte jet splnit přes celou herní plochu, to by nikoho nebavilo :) Ale i tak, pokud Vám něco takové stane (málokdy), tak opět San Andreas má tak rozlehlý vozový, vzdušný atp. park, jaký se jen tak nevidí.

Pokud se Vám stane, že zrovna nebude mít do čeho píchnout, takové projíždění jen tak má také co do sebe, můžete například pomoci svému gangu k zabrání dalšího území, můžete si vylepšit svého miláčka, zajít do posilovny, na bowling atd atd. Prostě těch možností je opravdu hrozně moc.

Pro: Herní plocha, nekonečné množství možností, soundtrack, ...

Proti: Příběh je opět velmi chatrný, ale to už nikoho nepřekvapuje

+18 +19 −1

Fahrenheit

  • PC 90
Fahrenheit jsem poprvé dohrál právě před chvílí, a to na jeden zátah. A bylo to vážně dobré. Prakticky snad ani nemůžu napsat nic, co by tu nezmínil někdo přede mnou, ale stejně to napíšu :)

Přestože hlavní příběhová linka je jasně daná, ale jak konkrétně se věci odehrají, záleží hlavně na tom, pro jaké volby (navíc často v omezeném čase) se během postupu rozhodnete. Bylo moc pěkné sledovat, jak s detektivy nacházím stopy, které jsem v kůži Lucase opomněl/nestihnul schovat. Tady mi trochu vadilo, že jsem na začátku neměl ponětí o tom, kde jsem seděl, že jsem si něco objednal, nebo že jsem tam měl s sebou knížku, nebo později že jsem rozhodoval ohledně přístupů k charakterům přítelkyň hlavních postav, aniž bych o nich předem něco víc věděl. Ale budiž, úvod by jinak asi dost tratil.

Ovládání je originálně pojaté a snaží se v rámci možností (čili, dost mizerně, ale přece) kopírovat skutečné pohyby - očividně je ale stavěné na gamepad. Přesto jsem s klávesnicí a myší neměl větší problémy. Horší je to s kamerou, která se často ráda dívá nevhodným směrem a centrování pomocí RMB nefungovalo vždy. Při akčních sekvencích (kterých je ve hře celkem mrtě), je pak třeba mačkat různé sekvence buttonů pro úspěšné provedení akce. Jak už tu několikrát padlo, pro samotné soustředění si pak sekvenci člověk často nemůže plně vychutnat odehrávající se scénu (zamrzelo hlavně u toho Matrix-like souboje na střeše). Některé mezery mezi checkpointy při sekvencích byly delší, než bych si přál, ale nikde jsem netrčel tak dlouho, aby to stálo za větší kritiku.

Příběh je hlavně ze začátku skvělý a spolu s výborně namluvenými dialogy a neméně výtečnou hudbou vytváří opravdu hutnou atmosféru - snaha zahladit stopy, výslechy, útěky, všechno na mě působilo nezvykle silně. Příběh pravda později začne docela ztrácet na eleganci, do finále se od jistého momentu řítí vpravdě hollywoodským tempem a některé nadpřirozené záležitosti vážně nepůsobí zrovna důvěryhodně, ale v zásadě mi to nevadilo - to že je konec slabší ještě neznamená, že by byl blbý. (Rozhodně byl ale závěr kratší a jednodušší, než jsem čekal.)

No, co ještě bych naspal. Graficky hra vypadá tak o 3 roky starší než je, ale z dnešního pohledu je to už vcelku prašť jak uhoď. Fahrenheit byl rozhodně jedinečným zážitkem a spolu s Dreamfall asi novodobou adventurní špičkou. Konečně mám "hmatatelnější" důvod těšit se na Heavy Rain, který slibuje být ve všech směrech lepším zážitkem stejného ražení. (Heč :))

Pro: originální koncept s povedeným systémem voleb a následků, filmovost, kvalitní příběh s hutnou atmosférou, taky výborný soundtrack a dabing

Proti: graficky slabší, příběh ke konci nabírá na tempu na úkor kvality -> mohlo to být o něco delší, pro samotné ovládání se často nelze soustředit na dění

+18 +19 −1

Reprobates

  • PC 70
V mnoha věcech se asi budu opakovat s komentáři níže, celkově to je jedno z mých nejrozporuplnějších hodnocení: na jednu stranu velice zajímavý příběh, který udržel mojí pozornost a nutil mě hru dohrát až do samého konce, i v dnešní době pěkná grafika, přiměřená obtížnost bez nelogických zákysů, tudíž lze dohrát bez návodu a slušná herní doba.
Na druhou stranu jsou tu zásadní nepříjemnosti, které hodnocení sráží: ubývání energie lze naštěstí řešit patchem (doporučuji!), ale co nelze odstranit, je pomalost hlavního hrdiny, především když překonává překážky (cesta po kráteru), dále dle mého názoru není v adventurách úplně šťastné časové omezení řešení úkolů a poměrně časté umírání, ke konci když jsem vlezl do hangáru a byl zastřelen robotem se mi několikrát stal bug, kdy mi hlavní hrdina "zmizel" a nezbylo než vyskočit do Windows a znovu spustit hru. Celkově mi přijde, že početná skupina betatesterů svojí práci odflákla a všichni by měli vrátit honoráře :-)
Nakonec však musím vzít v úvahu i fakt, že jsem hru koupil tuším v levných knihách za 99,- Kč a za tuto cenu jsem dostal velmi slušnou porci zábavy. Takže suma sumárum bych to viděl na 70% - škoda, mohlo to být více...

Pro: Zajímavý příběh, slušná grafika, žádné nelogické zákysy

Proti: Animace postav, chvílemi zdlouhavé (především na ostrově)

+18

Max Payne

  • PC 85
Hru jsem hrála asi tak 8 krát, z toho asi 4 krát jsem ji dohrála, nyní ji mám opět rozehranou, ale konec celkem v nedohlednu, nějak už není čas. Příběh celkem dobrej, ale chvilkama jsem měla pocit, že se mstí úplně za něco jiného než za své dítě a ženu.
Ze začátku jsem měla v ději celkem chaos, přece jenom jsem to hrála ve 13ti letech :D
Ale dobrá ovladatelnost, myslím, že i celkem chytlavá hra...

Pro: Grafika,příběh, dobrý hlášky :D

Proti: ke konci docela těžký (pro mě) :)

+18 +20 −2

Need for Speed: Underground 2

  • PC 90
U2 je pro mě nejlepší z NFS , hrála jsem NFS už někdy v roce 1999 , ale popravdě už si vůbec nepamatuji které to byli.
Pak jsem hrála Most Wanted, Carbon a Prostreet, upřímně, honění s fízlama mě absolutně nebralo. Kolikrát sem se s nimi honila klidně i 30 minut, než sem je setřásla. Mezi tím plnění těch různých úkolu co musíte udělat když vás honí. Prostě nuda.

U U2 mě asi nejvíc bavil drift ve městě z toho bláznivého kopce dolu a mockrát sem do něčeho praštila když se proti mě vyřítilo auto. Hvězdičky a Street X bylo taky prima. Co mě absolutně nebavilo byly okruhy. Ve většině kolech jsem se ani pořádně nesnažila a většinou jsem to dala hnedka napoprvé. U Dragu jsem byla dost vzteklá, kort když jsem se na něco dost soustředila a praskly mi enginy.

Stejně jako Piva mě závěrečný frajer dost zklamal.

Pro: Grafika, město, tuning

Proti: okruhy (lehké) občas ty barvy mě klamaly a někam sem to naprala

+18

Far Cry 2

  • PC 60
Obrovský potenciál a naprosto zmršená hra. Přitom stačilo tak málo: delší respawnovací doby zajímavější mise a lépe podaný příběh. Takhle se po několika hodinách dostaví stereotyp. Strašná škoda
+18 +20 −2

Mass Effect

  • PC 90
Jsem čerstvě po dohrání Mass Effectu a musím uznat, že to byla jízda a po dohrání tuhle hru katapultuji mezi ty mé nej. Mass Effectu se povedlo se mnou zacloumat jako se to povedlo málo hrám jako Dragon Age, nebo Silent Hill 2... A to, že jsem byl z počátku hodně zklamán. Taky jsem měl strach z toho, že to bude jen vyhypovaná hra a nic moc pro hráče jako jsem já.
Těžkopádnosti hry jsem se nemohl zbavit ani po osmi hodinách hraní, skvělé rozhovory budiž, atmosféra rovněž. Jenže souboje mě hrozně iritovaly, pak to stálé a otravné cestování výtahem a navíc ukecané, spletité a dost věcí mi nedávalo smysl a dialogy jsem po chvilce začal přeskakovat mezerníkem. (nedělejto to, je to lepší a je radost sledovat postavy a intuivitu rozhovorového systému)
Pak jsem se po pár týdnech ke hře vrátil a po počátečních bolestech jsem najednou začal zjišťovat, že uplynulo 5 hodin, 10 hodin... a já si ani neuvědomil, že to hraju a nevnímám čas - baví mě to.
Teď už jsem hru dohrál, strávil s ní něco přes 40 hodin, snažil se jí vymačkat do poslední kapky včetně DLC a dosáhnutí 50. levelu. Konec byl podle mě výborný, něco podobného, co jsem zažil u DAO (omlouvám se, že pořád zmiňuju Dragon Age, ale DAO byl pro mě veliký zážitek).
Navíc sci-fi moc nemusím, ale ME spíš kromě toho boduje hlavně ostatními prvky, hlavně tedy postavami, rozhovory a filmovostí. Nikdy jsem snad neviděl, že by herní postavičky skutečně navodily tak perfektní atmosféru, jako by to ani už herní postavičky nebyly. S tím souvisí i parádní dabing. Příběh je taky zajímavý a brzy jsem začal chápat dost věcí.
Netvrdím, že hra nemá chyby, má jich dost, ale jako celek pro mě prostě výborný a Bioware moc dobře ví, že závěr dělá hodně na celkovém dojmu, nebo tak je to aspoň u mě. Jako chyby bych viděl opakující se prostředí, výtahy, vedlejší mise, vážně Mass Effectu prospívá, když hráče spíš drží za ručičku.
Bioware prostě umí a jestli někdy někdo stvoří pro mě dokonalou hru, tak si myslím, že to bude pro mě hra právě od nich. Vůbec si nedokážu představit, že Mass Effect 2 má být lepší a jsem na to hodně zvědav a okamžitě se na něho s vervou vrhám. Doufám, že si hru ještě zopakuju, protože jsem hrál s přednastaveným Shepardem a chci taky některé věci v další hře vyřešit jinak - hrál jsem za ochránce a odpadlík mi vyplnil akorát první políčko.

Pro: atmosféra, vtáhnutí do děje, herní postavy, rozhovory, příběh, dabing, filmovost

Proti: výtahy, vedlejší mise, opakující se prostředí

+18