Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

@Le0nidas (29.04.2025 15:40): něco mě o limitech povídej. :) Jedu už 6 rokem na RX 5700 XT 8GB VRAM ve 1440p, teď mám doma zapůjčený Oculus Rift (ten je v klidu) + Meta Quest 2, a u toho druhého už to moje grafika na max. detaily nedává, tedy pokud nechci mít 30 fps, a to ve VR fakt nechceš.

Pokud je za fajn cenu a ideálně v záruce, tak kup. Já bych do bazarové GPU bez záruky nebyl ochoten dát více než pár tisíc CZK.
@Le0nidas (29.04.2025 15:32): já bych bral jednoznačně tu 4070ti. Bude mít vyšší výkon, má více paměti a ještě ti na tom pojedou starší hry s Physx. Jen spotřeba bude možná o trochu vyšší, ale to z hlavy nevím.
Při předpokladu +- stejné ceny, vzali byste bazarovou RTX 4070 Ti Super 16 GB nebo radši novou RTX 5070 12 GB?
Xbox Series X s mechanikou po dlouhé době opět skladem, pravděpodobně poslední možnost koupit, nebude se již vyrábět, pouze digital verze. https://www.alza.cz/gaming/xbox-series-s-d6132260.htm

@
Dan9K (29.04.2025 00:23): mě kdysi daroval jeden člověk HDD z fa. a na nich bylo náboženské porno, což jsem fakt nečekal. PS: domácí nebylo, ale překvapen jsem byl každopádně, raději jsem se na nic neptal (někdy je lepší nevědět) a HDD ihned zformátoval. :)
@Gordon (25.04.2025 11:54): nám jde spíš o záchranu dat než cokoliv jiného. HDD s fotkami bych nikdy nikam nedával. :-D

Ale vygooglil jsem že pokud kontrola trvá tak absurdně dlouho, nakonec to psalo snad 100h ETA. Tak asi už jen zavolat kněze.
Ženě přestal fungovat relativně nový externí HDD. Když máme štěstí tak se jednotka načte, hdd bliká ale nejde otevřít a nezobrazí velikost. Není to ale ten problém že není jen alokovaný, něco špatně tam je vzhledem k tomu co vyvádí.

Po restartu PC se zasunutým HDD se spustila nějaká automatická oprava hdd jestě pred načtením winů. Už to jede 12h a ještě to píše ETA 54h. Má cenu od toho něco očekávat?
@AlieN (22.04.2025 21:48): vyplatí. Protože v MQ 3S nebo v MQ2 máš zorné pole jen 90 stupňů. V práci hraji Half-Life: Alyx na Valve Index, ten má pravda nižší rozlišení na oko, ale zorné pole je 130 stupňů! 110 stupňů má HTC Vive a Meta Quest 3, což není mnoho, ale pořád lepší než 90% stupňový tunel, ve VR máš výhled zhruba jako když se podíváš jedním okem skrz trubičku ze záchodového papíru. :) Tohle říkají i mí zahraniční virtuální/kolegové piloti.
Vyplatí se i kvůli výrazně lepším čočkám, ve Falcon BMS jsem byl schopen s MQ3 přečíst bez zoomu na analogovém budíku údaje v kokpitu (stejně jako údaje na MFD), na MQ2 (= MQ3S) jsem musel pro špatnou čitelnost zoomovat v kokpitu abych přečetl údaje. Kvalita zobrazní MQ3 je o parník lepší, neříkám dokonalá, to není aktuálně nejspíš žádné VR co jsem zkoušel.
@ZephyrCZ (22.04.2025 19:40): Gratuluji! Nepovídej, už mám delší dobu ve wish listu nové PC s touhle kartou. :)
Jen jsem stále nepřesvědčil sám sebe, že těch 58,9k (s R7 9700X) nebo 64,1k (s R7 9800X3D) za nové PC není moc. Plus 15k za Meta Quest 3 VR na simulátory. A možná je nyní vhodná doba, dolar padá, akorát ceny GPU nepadají s dolarem.

Nemáš strach z toho nového napájecího konektoru? Docela mě děsí, že Sapphire u Nitro+ do toho šel. Nvidia GPUs s tím mají solidní problémy. Prý jim hoří i RTX 5070, což nezní úplně pozitivně.

PS: 2019 PC (s dokoupeným CPU chladičem a 2x Samsung SSD) mě stálo "pouhých" 50,1k.
Tak jsem nakonec neodolal a zakoupil si AMD Radeon RX 9070 XT ( Sapphire Nitro+). Ta karta je fakt obří... Do skříně se vešla doslova o pár milimetrů. :)

Pokud by se někdo chtěl ujmout mé dosavadní grafické karty AMD Radeon RX 6800 (Gigabyte Gaming OC), je k dispozici, včetně originálního balení... ;)
@hopsinka2025 (17.04.2025 18:37): Toho klučinu znám, dost často na mě na YT jeho videa vyskakují a vím, že skládá vždy extrémně výkonné sestavy. Toto konkrétní PC jsem dosud neviděl, moc ale netuším, jaké to má vlastně reálné využití. Obecně jsou ty jeho sestavy určeny velmi úzké skupince nadšenců.
Dneska jsem si všiml, že se už prodávají 24 TB disky. A mají i dobrý poměr cena/kapacita.
@Cobot (15.04.2025 13:48): Ne, já to mám jen na hry, takže grabbovací program je v PC a ten dává přes USB signál Arduinu, které řídí diody. Brát to přímo přes HDMI jde taky, ale je to složitější a už by přes to asi neprošlo VRR, nevím jak HDR apod.

Pro content přímo v TV (Plex) to u mě se Samsungem není jak udělat, ale tam o to nestojím.

Ale mám dojem, že u TV, co jedou na Androidu, jde grabbovat přímo v televizi a pak by to mělo přes to Arduino fungovat na veškerý content snad kromě TV sysílání. Pogoogli. Jmenuje se to Adalight.
@Gordon (15.04.2025 13:18): kamera je jen o vzhledu, že ti tam něco trčí. Ale prý si na to člověk za pár dní zvykne.

Co jsem o tom řešení od Govee četl, tak hodně záleží na tom jak to zprovozníš a nastavíš. Není to asi úplně blbuvzdorné. Když to uděláš správně, je výsledek dobrý. Nadruhou stranu cena tu instalaci asi ospravedlňuje.
@Cobot (15.04.2025 11:05): Já ambilight mám, veřer je to super, člověk nemusí svítit a oči jsou míň unavené.

Tak pokud vím, tak ta kamera je designovaná tak, že nijak obraz nenarušuje ne? Tak čemu by to mělo vadit? Ovšem co jsem porůznu viděl tyhle gagdety ve videích, tak mi přijde, že většina z nich prostě nesnímá tak jak by měla, respektive přímo to ambi to umí asi nejlíp, jestli to budou moc dělat i jiné značky, tak jedině super.
@Cobot (15.04.2025 11:05): Tezko rict, kdy to bude expirovat. Zakladni (udajne) patent expiroval 2022, ale nasel jsem dalsi patenty, ktere jsou treba az do 2033 (ale jak spolu souvisi uz studovat nebudu, takze mozna ano, mozna ne).
Neřešili jste někdo Led osvěltení televize ve stylu Ambilight od Philipsu v případě, že nemáte právě Philips televizi? Philips na to má patent a ten by asi měl v roce 2027 vypršet, tak se čeká, že to pak asi budou mít všichni. Aktruálně to jde řešit přes Govee, ale nevím zda se dá na tu kameru zvykout (prý jo). Výhoda je že je to levné řešení. Když se to ale dobře zkalibruje mělo by to fungovat víc než dobře.

Pak jsem nedávno narazil na projekt Hyperion (např.). Ten už vyžaduje nějaký skill a nákup hardwaru. Mělo by to jet i na mé LG TV ale musel bych jí rootnout. Na první dobrou to zprovoznění působí ne zrovna intuitivně, ale možná se pletu. Výhoda je, možná v lepší funkčnosti a právě absenci té hnusné kamerky.
@Yokolobuna (14.04.2025 13:19): Hm, no nicméně pokud signál z PS5 je stále 4K, pak by ani televize teoreticky neměla poznat, že video v tom 4K kontejneru je FullHD a neměla by do něj nijak zasahovat. Teoreticky.

Jinak nevím, jak Apple TV, ale minimálně Nvidia Shield umí upscalovat videa v nějakým pseudo DLSS režimu.
@Gordon (14.04.2025 13:13): No smysl mi to nedává, ale problém u monitoru samotného bych rozhodně vyloučil. Úplně stejný (nebo ještě horší) byl výsledek u zmíněného Lenova a i úplně původně pořízeného MSI Gaming Optix G27CQ4 E2. Problém rozhodně může být mezi monitorem a židlí (v mém případě postelí :)), ale vážně netuším. Co dělám blbě. Že vypadá video obsah zřetelně hůř na monitoru než zmíněné TV, mi nicméně potvrdily vícero "nezávislých pozorovatelů", takže mi snad nehrabe.
@Sasakr (14.04.2025 12:56): Teď u něj nejsem, ale mám za to, že monitor jede pořád ve 4k. U videa na YT v aplikaci jsme zkoušel zobrazit informace k videu, kde bylo rozlišení zařízení opět vypsáno jako 4k, ale rozlišení videa Full HD. Každopádně rozhraní aplikace je krásně "čísté", ale videa už v náhledu rozostřená.

Možná další hloupá otázka, nicméně je možné, aby s tím pomohlo zařízení jako třeba Apple TV? Doporučovala mi to švagrová, ale já si nejsem úplně jistý, zda by k něčemu přispělo.
@Yokolobuna (14.04.2025 12:43): Televize se obvykle pokouší o nějaký trochu upscale u videí s nižším rozlišením, monitor to pustí tak, jak to je. A pokud ne rovnou upscale, tak minimálně má slider na doostření, který v defaultu na žádné televizi není na nule.

A ta PS5 aplikace na Youtube pouští signál furt ve 4K nebo u videí s nižším rozlišením přepíná na nižší rozlišení? Mělo by jít zjistit v OSD monitoru.
@Yokolobuna (14.04.2025 12:43): Pokud vim, tak televize maji specialni hardware/software na upscalovani obrazu. Monitory jsou obecne jen zobrazovadla. Nemam vlastni zkusenosti, ale mam dojem, ze u nekterych 4k monitoru lze nastavit, aby 1080p (tedy polovicni) obraz zobrazovaly proste jako "2x2 pixel" misto jednoho pixelu - bude to samozrejme osklivejsi nez 4k obraz, ale nemelo by to byt "extra rozmazane", tedy melo by to vypadat zhruba jako na 1080p monitoru.
Mám takové tušení, že v téhle komunitě bude i dost technologických fajnšmekrů, tak se zkusím zeptat... kvůli určitým okolnostem jsem se svým PS5 byl nucen přejít na monitor kvůli přílišné velikosti dnešních (lepších) TV. Měl jsem jen takovou nouzovku Samsung S24F350, která ale nesloužila špatně, ale začátkem roku jsem se rozhodl pro upgrade na přeci jen větší obrazovku s vyšším rozlišením. Teď jsem se přes Lenovo Legion Y27h-30, který budu po dvou měsících trápení prodávat, dokopal k OLEDU Dell Alienware 3225qf. Obraz PS5 menu i současných her je nářez, vážně paráda a jsem spokojený... video obsah však vypadá na hovno. 4k videa na Youtube opět skvost, ale klasika (většinou řekněme Full HD) je rozmazaný shit. Doufal jsem, že bych na monitoru humpolácky přes aplikaci na PS mohl sledovat oblíbené UFC, ale tam je kvalita taky mizerná. Daleko větší zážitek z toho mám na malinkém displayi iPhonu SE (2020). Tyto problémy byly i u zmíněného 2K LENOVA (asi ještě citelnější). Pochopil jsem to tak, že 4k monitor prostě s Full HD obsahem nekamarádí a je to na něj prostě "málo". Nejde mi však ale na rozum, proč vše (klidně i přes ony aplikace na PS5) vypadá daleko lépe na naší roky staré LG 55UK6200PLA? Byla to sice 4k televize, ale svého času za 10.5 tisíce... minimálně těch pár zatím zkoušených her vypadá lépe na monitoru od Dellu, ale video obsah rozhodně hůře. Jde o to, že i lowend televize si dokáží z nějakého důvodu s video obsahem v nízkém rozlišení poradit daleko lépe než už papírově dost kvalitní monitor? Jiný HDMI kabel byl vyzkoušen. Moc díky za případné reakce.
Asi jsem si ujasnil jak he to s tim dts a dolby. Dolby Atmos a Dts:X jsou objektove, takze se dynamicky meni umisteni zdroju zvuku behem prehravani. DTS HD MA a Dolby Digital maji umisteni fixni.

Dolby je lossy (ztratova komprese), DTS je beztratovy - plna kvalita. DTS bude vzdy znit lepe tj. ostre jako britva th. jako Flac, zatimco Dolby ( i kdyz je to Atmos) zni mekce ve smyslu s redukovanou kvalitou tj. jako mp3ka.
@Gordon (10.04.2025 06:26): Eh... ne. Člověk detekuje pozici zvuku ze všech stran kolem. Vlevo, vpravo, vepředu, vzadu, nahoře, dole... pusť si se sluchátky různá dema na youtube.

@MiDlo (10.04.2025 08:02): USB 2.0 je 480 Mbit. I se započtením ztrát to bohatě stačí na jakýkoliv BR rip. Pokud si ty ripy děláš sám, tak to není problém. Já sosám, tak můžu mít problém s kompatibilitou (telka neumí DTS, ale třeba ani avi), takže proto je pro mě výhodnej Plex, kterej to rovnou v reálným čase přepočítá, pokud tam je nekompatibilita, takže neexistuje, že něco nespustím.
Ja su neco jako sluchatkove expert :). Tak dik tenhle termin jsem zatim neslysel. Binaural samozrejme znam. Nahravky v binauralu maji na hd tracks, nejlip zni album Macy Gray stripped (binaural verze). Virtual barvershop mam stazeny a obcas tim nekoho prekvapim.

Ja si ty BR a 4K ripy zacal davat na 2.5disk (alza mela ve sleve WD Elements 4TB) a prehrava to i z USB2 portu v TV (myslel jsem ze bude fungovat jen USB3 port ale djde to u z 2.0)
@MiDlo (09.04.2025 14:07): No HRTF je jediný způsob, jak ze stereo sluchátek dostat prostorový zvuk: https://en.wikipedia.org/wiki/Head-related_transfer_function Někdy se to taky nazývá binaural audio. Viz třeba to legendární barbershop video https://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA Jinými slovy, buď nahrávka rovnou vznikne v HRTF (nahrává se mikrofony v uších panáka, Linus ho má) nebo se softwarově převede prostorový zdroj zvuku, a to buď v horizontální rovině u 5.0 a 7.0, případně i vertikální u Atmosu.
Ahoj, jen takovej dotaz: když zobrazim okno vlastností systému (Win+Pause/Break), řádka u položky Procesor zůstává prázdná (neukáže typ CPU, prostě nic), ostatní údaje OK, ale ve Správa PC/Správce zařízení se typ CPU normálně ukazuje. Neni to nic důležitýho asi, PC normálně funguje, ale nevíte, proč toto? Vidim to prvně. Je to teda už starší stroj, sice Win10, ale stará deska s DDR3 a i7-3770.
@MiDlo (05.04.2025 17:19): Má HW za desetitisíce... používá iPhone jako router :-D Streamuju vzduchem BR ripy (max tuším 80Mbps) z pidi počítače, který mám jako server do televize přes Plex a šlape to.

K tomu downsamplingu Atmosu na stereo... to je HRTF? Jinak to nedává moc smysl.
V tomhle mají bohužel "piráti" výhodu před oficiální distribucí (pokud tedy samozřejmě nejde o někoho, kdo vlastní práva na všechny části díla) - prostě vezmou ty nejlepší komponenty, které jsou k dispozici a (mluvím teď samozřejmě o expertech - i když i tam hodně záleží na preferencích, což je nevyhnutelné) vytvoří z nich optimální celek (s použitím technik, které zdrojový materiál v nejlepším případě vylepší (odstranění technických chyb) nebo v tom "nejhorším" alespoň ponechají co nejbližší zdroji (nejbližší, protože jakkoliv je bezztrátová komprese fajn, tak bohužel není moc praktická) a doplní všechny "bonusy" (které jsou v určitém okruhu nicméně brané jako "standard" - kapitoly, komentáře, audio/video alternativy, typesetting a překlady (týká se tedy hlavně animace)).

"U filmu jsou dobré ty digitální 4k nebo 8K reskany jednotlivých políček filmu. A zas záleží na jak kvalitní kopírce se to skenuje a asi taky jestli diapozitiv (či negativ? prostě master tejpa) ztrácí barvy (nevymíšlím si? trochu fantazíruji, ale pročby ne, třeba to tak opravdu je) a pak se to asi snaží zachraňovat kolorováním. Ale to je drahé a nebo se to přeplácne plošně a vypadá to pak barevně hůř."

Jj, vzít kvalitní skeny a dát je k dispozici mezi "scénu" aby připravili remaster filmu (klidně jako soutěž, kdo dodá nejlepší verzi), by myslím přineslo mnohem lepší výsledky. Ale peníze > umění.
Tak tak. Jen některé remastery jsou lepší než originální mix - menšina. I když od 90.let se przní i originální mixy - zjemňuje se to, přizpůsobuje tomu aby to hodně (nejen celkovou hlasitostí, ale i zvýšením hlasitosti a zvýrazněním některých frekvencí) řvalo, plus samozřejmě autotune, plus odklon od analogových aparátů a efektů k digitálu, plus záměrné zanedbání pozicování nástrojů v prostoru protože to přeci bude hrát hlavně z rádia nebo z mobilu, nebo dokonce že to nehrají kapely ale najatí muzikanti takže to zní skvěle ale není to z feelingu autora, plus zvukový inženýr může aplikovat plošně stejné filtry a univerzální postupy na alba různých kapel a pak vše zní stejně.

Aby šlo o pozitivní změnu, musí se najít původní pásky a udělat to z gruntu. Místo toho se možná vezme původní projekt a sem tam se trochu přeekvalizuje a něco se k tomu ještě připlácne.

U filmu jsou dobré ty digitální 4k nebo 8K reskany jednotlivých políček filmu. A zas záleží na jak kvalitní kopírce se to skenuje a asi taky jestli diapozitiv (či negativ? prostě master tejpa) ztrácí barvy (nevymíšlím si? trochu fantazíruji, ale pročby ne, třeba to tak opravdu je) a pak se to asi snaží zachraňovat kolorováním. Ale to je drahé a nebo se to přeplácne plošně a vypadá to pak barevně hůř.

A i když se tomu věnuje všechna péče, tak nakonec nastoupí komprese výsledku na 4K disk, a třeba jen lisování v Japonsku nebo itálii jde na 100GB disky a ve zbytku světa na 50GB, takže se obrazová i zvuková stopa trochu ošidí aby se to na menší disk vešlo.

Tenkrát na západě se už roky skenuje a Baraka se měla taky skenovat maximální možnou kvalitou. A výsledné 4K UHD nikde. U tenkrát na západě se myslím udělala jakási 4K meziverze kde je posun vidět ale ještě to není ono. A jen 1 konkrétní italské lisování této meziverze se vylisovalo naplno, ostatní lisy šly na menší 4K UHD disky.

Další problém je kvalita mixů audiostop u filmů. Někdy je dělá Disney, jindy Sony. Sony obvykle dělá plnou palbu, zatímco u Disney je to kompromis (slovo Disney uvádím jako příklad, nebrat doslovně). A ten Sony mix najdeš jen v službě Sony Pictures Core, a všude jinde se používá mix od jiných lidí (např. od Disney).

Já u stop filmů věřím DTS:X nebo DTS HD MA. To obvykle zní nekompromisně syrově. Ale Atmos prý taky nezaostává, ale neznám detaily toho v jakém bitratu a bitdepth pracují jejich dekodéry. Takže instinktivně upřednostňuji DTS před Dolby.
@MiDlo (05.04.2025 17:53): Já měl na mysli spíš různé komunitní release, než "pirátství" obecně - tj. kdy výsledný produkt byl v obvykle vyšší kvalitě než oficiálně vydané médium (u DVD to platilo celkem 100%, u BR často taky, obzvlášť v době, kdy se kodeky teprve vyvíjely a individuální přístup měl lepší výsledek než konverze s nějakým výchozím nastavením - a to samozřejmě nemluvím o všem ostatním - zvukové stopy, typesetting, bonusy).

V podstatě ani současná "streaming" éra nesahá po kotníky stavu 15 let zpátky (jediná "výhoda" je, že se většina věcí již tvoří přímo digitálně a neřeší se moc objemy dat, takže alespoň kvalita videa už není problém).
Tipli byste si kdy přifaří další generace konzolí? Já tipuju, že plejko 6 přinde roku 2027, stejně tak iksboks.
Část lidí jede na Kodi takže pirátství kvete dál. Ale já jim to nemám za zlé - nemáme západoněmecké platy. Já už asi dva roky přecházím na zakoupenou hudbu. Kupuji na supraphonline, presto music a hd tracks. Platím si jen Youtube music abych si alba "ošahal" a mohl si koupit to správné. Ve výjimečných případech (ezoterická hudba která nejde pořídit jinak) si objednávám cdčko. A ohledně filmů jsem postupně nabyl dojmu že většina filmů je stejně jen odpočinkový odpad a to co bych si rád pustil (Krakatit, 10 commandments, Ben hur, BBC seriály) je nedostupné ve VOD a tak vlastně rád přecházím na BR/UHD. Stojí to občas pár kaček a jindy pálky (obzvlášť ty bbc), ale když jsem viděl běžet ještěrky po zadních a naparovat se v HDR, nemůžu jinak. Je to mindblowing.

Ale mít rodinu a hypotéku tak na to taky nemám. Nedivím se lidem.

To samé seriály - neláká mne to. Jsou to samé blbiny.
@MiDlo (05.04.2025 17:19): Díky, zajímavé.

K "remasterům" a současným BR edicím - občas mám pocit, že oficiální distribuce je v pravěku, protože co se dnes s technickými obtížemi konečně objevuje dodávali "piráti" v mnohem lepší kvalitě (i když ta doba je asi už pryč). Na druhou stranu je trochu lepší výběr (hlavně co se týče nových edicí akčních HK/čínských filmů - které okrajově sleduji), kdy více distributorů nabízí různé verze remasterů... Ale technické problémy (a zvolené parametry pro kompresi nebo filtry) zůstávají stejně kontroverzní jako v minulosti u "scene" vydání.
Koupil jsem si k Bravia 8 telce první Blue Ray disk (Baraka/Samsara) a 4K UHD HDR diskset (BBC seriál "Sedm světů jedna planeta" namluvených Davidem Attenboroughem) a chci se s vámi podělit o to jak to pouštím.

Nejprve jsem chtěl koupit BR/4K přehrávač, ale zjistil jsem že se bez něj v pohodě obejdu. A to pravděpodobně i pro Dolby Vision 4K UHD HDR disky.

Místo BR přehrávače jsem koupil 4K slimline mechaniku od Verbatimu. Přehrávání disků ve VLCčku se skrz tuto mechaniku seká, ale slyšel jsem že v PowerDVD by se mělo sekat méně. Nicméně 4K disky není ve Windowsech možné přehrávat ani přes PowerDVD protože v dnešních procesorech chybí potřebné instrukce, které se dávaly do starších CPU - takže jen na starých procácích jdou ve Windows přehrávat 4K UHD disky.

Takže jsem si řekl dobrá - budu si disky ripovat do MKV (přes MakeMKV) a přehrávat je ve VLC z harddisku. Což funguje a to včetně 4K HDR filmů (protože mi celé Windows - mimochodem jde o edici Home - jedou v HDR).

Nicméně protože mi nadále přes USB(Thunderbolt) hub, přes který mám k laptopu připojenou televizi nefunguje 120Hz VRR 4K 12bit HDR připojení a telku mám připojenou přes 120Hz VRR 1080p 12bit HDR, rozhodl jsem zkusit nainstalovat do televize (Bravia 8 jede na AndroidTV) aplikaci NOVA video player a nasdílet si do ní přes lokální síť (Wifi 6) složku s filmy, abych zkusil zda se na 4K dostanu tímto způsobem. Téměř to funguje. Obraz i zvuk je tip ťop, ale seká se to. Pátral jsem a příčinou je zřejmě to, že svou domácí síť mám celou postavenou na Iphone 13 mini hotspotu. Tj. jdu práce - telefon dám do kapsy, na prodlužce kam mám připojenou audio video aparaturu vč. televize vypnu proud a když přijdu z práce, zapnu na prodlužovače všechny spotřebiče, dám telefon na nabíječku, zapnu Hotspot a vše rázem funguje. Nicméně i když by propustnost hotspotu měla být teoreticky okolo 1000Mbps, reálně záleží na modemovém čipu uvnitř iPhonu, jakou rychlostí spolu na té Hotspot síti budou zařízení komunikovat. A evidentně to nestačí. Nestačí to ani pro Blue ray ripy. UHD rip má nějakých 65000kbps a Blue ray rip 45000kbps a oba sice jdou v NOVA playeru vybrat a hrajou ale sem tam je tam zásek.

Takže do té doby než pořídím telefon který bude mít větší bandwidth v hotspotu tak si pořídím SSD disk nebo 2.5inch HDD který zapojím na USB3 vstup v televizi a budu ripy přehrávat lokálně.

Získám tím však jen trochu rozlišení navíc. Ono totiž v 1080p tyto 4K ripy VLCčko ve Windows 1080p prostředí přehrává naprosto stejně famózně a protože televize 1080p signál upscaluje, je rozdíl v rozlišení při přehrávání mezi 1080p Windows a in-TV 4K minimální! Hlavní je to, že rip má HDRkové barvy a skvělou obrazovou kvalitu a stejně super zvuk - protože v obou případech zvukovou stopu dekóduje televize.

Odbočka ke zvuku: jsem audiofil se stereo aparaturou a sluchátky. Takže zdroje zvuku jsou u mne stereo ripy CDček (flacy) a nyní ripy BR a UHD disků na kterých bývá Dolby Atmos nebo DTS HD MA stopa. Poslechem i ověřováním na internetu jsem zjistil, že Atmos stopa sice zní "nejvíc prostorově" ale DTS stopa není tolik komprimovaná. Takže ripuji pouze DTS stopu a to i když je na disku Atmos. Zní to mnohem čistěji, ostřeji a atmosferičtěji.

Je jen jeden způsob jak dekódovat surround stopu do sterea aby to znělo fakt bombasticky: a to poslat do televize nebo surround AV receiveru (passthrough) tuto stopu a onen dekodér (v mém případě v Bravia 8 televizi) udělá z oné zdrojové stopy downmix do sterea. Rozdíl takto downmixované DTS HD MA stopy oproti zdrojové stereo stopě nebo oproti downmixované Atmos stopě ja masakrální. Ve sluchátkách má takový zvuk úžasný prostor, čistotu a razanci. Jak ale dostat z televize v co nejvyšší kvalitě downmixovanou stereo stopu do převodníku a následně (sluchátkového nebo reproduktorového) zesilovače? 99 procent lidí by řeklo přes Optický kabel ale já jsem vyzkoušel připojení přes ARC (eArc nebo Arc - eARC vstupy v stereo převodnících zatím neexistují, ale Arc ano). Z nějakého důvodu to přes Arc zní o obrovský fous líp než přes optiku.

Není mnoho stereo převodníků , které mají Arc vstup - Fosi ZD3, SMSL DO100 Pro a SMSL DO200Pro a Ferrum Wandla. Poslední jmenovaný převodník stojí skoro 3 tisíce eur, ale předchozí dva stojí několik málo set eur. Já mám DO100 Pro, a ten na HDMI vstupu zní opravdu neskutečně. Z něj vedu zvuk do sluchátkového zesilovače (s předzesilovačem) Aune S17 PRo Evo (cena asi 800eur) a na něj mám připojená sluchátka (high endové staré Senneheisery HD540 z ebaye za bratru 100eur). Před týdnem jsem porovnával na Audio Video Show v Praze tato sluchátka z roku 1986 s nejvyššími modely sluchátek Abyss, Final Audio a Dan Clark a kromě trochu světlejší tonality (HD540) se všema držela krok. Porovnával jsem je i s Sennheisery HD600 a novými HD550 ale to se nedá srovnat - HD540 jsou prostě jiný level než opěvované HD600, byť mají trochu světlejší a vzdušnější tonalitu. Ale tuto tonalitu kompenzuje zvuk převodníku a zesilovače, které přidávají sluchátkům na hutnosti.

Long story short - na sluchátkách to zní neuvěřitelně i když sluchátka stála jen 100eur z ebaye. Ale bohužel aby tak zněla je potřeba přičíst cenu převodníku a zesíku (minimálně 30 tísíc kč). Na preamp v S17ce mám píchlý pak již standardně integrovaný zesilovač Yamaha (10tisíc kč) a na něj regálovky (pasivní speakery).

Tím vším jsem chtěl demonstrovat, že je možné fungovat v čistém stereo a vychutnat si sedmikánálové Blue Ray a 4K HDR počiny a to co nejjednodušeji (pokud pominu nutnost ripovat BR disk) a za "co nejmíň" peněz.

Nebylo třeba AV receiveru, ani Blue Ray přehrávače. Je však potřeba mít v televizi dekodéry DTS a arc/earc výstup a převodník s arc vstupem a za ním dobrý zesilovač.

Co dál - pokukuju ještě po jiném převodníku, který bude hrát stereo Flacy líp než SMSL DO100 Pro (skrz USB) ale ten nemá ARC vstup. SMSL DO100 Pro přesto neprodám - ponechám si jej čistě kvůli ARC vstupu. Oba převodníky bude možné přepínat dálkovým ovládáním v zesilovači Aune, kde se dají přepnout XLR a RCA vstupy.

A na závěr: kdybych měl dokonce života koukat jen na BBC dokumenty, tak mi to nebude vadit. Je to vizuální i audiofilní nádhera.
@Korbitch (03.04.2025 07:52): Nebylo by lepší si ze systémáku zazálohovat osobní věci a systém prostě nainstalovat na čisto? Jestli tedy máš tu možnost a válí se ti někde disk, nebo ho můžeš napojit do toho počítače.
Ahoj, včera jsem měnil disky. Zrcadlil jsem přes Acronis z ssd na M2. Přepnul v BIOSu boot prioritu, odpojil starý disk. Systém naběhl, ale ta "rychlost". PC nabíhá snad pomaleji než na plotně. V BIOSu je jako nvme, boot mám legacy + uefi. Když dám jen uefi, cyklí to furt do biosu. Deska MSI Mag Tomahawk b550, disk Samsung 990 EVO. Dík za cokoliv.
Díky, ale obecně se sluchátky (i ostatními periferiemi) je to hodně individuální. Obecně u sluchátek je pro mě absolutní priorita pohodlí s brýlemi a to eliminuje dost kandidátů :)
@7c (01.04.2025 22:33): S tema AKG neudelas chybu, ta sluchatka maji opravdu dobrej pomer cena x vykon x komfort ... Jde o to je vyzkouset .. taky jde o to vyzkouset, jestli ti bude vyhovovat ten jejich zvuk .. ja zkousel mnoho hodne dobrych a nasobne drazsich sluchatek, jsem ale vernej AKG uz dobrejch 15 let ...
@7c (01.04.2025 21:54): Otevřené či uzavřené? Z uzavřených se hodně doporučovaly ty AKG K371. Ale v poslední době mají ještě větší doporučení  FiiO FT1.