Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Kultura

Musím se vám pochlubit, jak jsem si zkulturnil pracovní prostředí. Mám nyní kancl jen pro sebe, tak jsem se rozhodl, že nejlépe dám svou vážnost, důstojnost a profesionalitu najevo tím, že si polepím stěnu herními plakáty. Už jako puberťák jsem si rád vylepoval v pokoji plakáty ze Score a stále mám pár oblíbených archivních kousků (na fotce ty cca o 3 cm kratší, než zbytek ve formátu A3, bohužel). Googlil jsem, kde sehnat plakáty svých nej her a sice to jde koupit, ale ze zahraničí 9-12 euro za kus+poštovné a hlavně skoro každý o pár cm jiné rozměry. Pak mě osvítila myšlenka vygooglit jen high res obrázky a nechat si plakáty A3 vyrobit. Vyšlo to na 60 kč/kus (ten velký MK jsem koupil jinde ve slevě asi za 140) a výsledek je zde: https://i.imgur.com/xqaS4ak.jpg
@Naginata (15.03.2023 00:54): nerad bych nechal tvůj velmi kvalitní příspěvek bez reakce, ale bohužel jsem už trošku ztratil kontakt s aktuální kulturní realitou, takže se můžu vyjádřit jen k málo čemu z toho.

Desku Muse považuji za kvalitní, přestal jsem od nich očekávat jakýkoliv umění. Je pro mě na úrovni Drones, kde vlastně velmi podobně střídají drsné kytary a ty elektroničtější věci. A rozhodně o třídu lepší než  Simulation Theory, 2nd law a a asi nejhorší deska The Resistance. Už od téhle páté desky tu kapelu beru spíš jako takový karneval nebo balíček bonbónů, kde nikdy nevím, co si vytáhnu a spíš je to taková soutěž o tom, koho vykradli zrovna tentokrát, takže by mě ani nenapadlo štkát nad nekoherentností té desky, ačkoliv zrovna Simulation Theory bylo nečekaně koherentní. Neztotožnuji se úplně s kritikou prvních dvou písní. Ano, Will of the People zcela splňuje parametry soutěže "koho Muse vykradli tentokrát" a správná odpověd je Marylin Manson. U Compliance je správná odpověd Muse samotný, ale zároveň vím, že něco konkrétního vykradli i jinýho, ten synťák určitě není původní, jen teď nedokážu přijít na to, co to je :-) Ale je to taková ta sorta těch hodně mainstream písniček, ála Madness, Mercy a teď to Compliance. Nejdřív jsem to nesnášel, ale už jsem na to nějak přistoupil, že tohle holt teď Muse dělaj no a když se oprostím od toho, že od Muse chci něco jinýho, tak je Compliance za mě dobrej pop song.
Halloween tam sice nemá co dělat, ale je to nejlepší písnička na desce. Dali to tam čistě jenom proto, aby to mohli vydat o Halloweenu jako singl, to je jasný :-)


Podobně, či snad ještě více nekoherentní, je nový olbřímí projekt Smashing Pumpkins ATUM, kde přesně se taky střídají tvrdé kytary, které se vrátily po naprosto šílené (respektive šíleně špatné) desce Cyr a střídá se to s těma sračkama, co teď dělaj. Jsem z toho hodně v rozpacích, jedna písnička totální nářez, další totální dno, ale aspoň už je to lepší, než co bylo. Zatím vydali 2 LP, plánujou snad 4. To druhý je mnohem lepší.

Metallicu si poslechnu rád, jejich album Hardwired je za mě báječný.

Do Depešáků musím ještě pořádně proniknout. Nemám vůbec naposlouchané desky, pouze výběrovky, ale přijde mi, že to, jakým způsobem skládají (skládali) písničky, je strašně podobné tomu, jak je skládám já. Mají talent na úderné přímočaré instrumentální melodie, což považuji za svoji nejsilnější stránku taky, přičemž jejich tónový výběr je velmi podobný, jako ten můj, čili poslech téhle kapely je pro mě velmi uspkojivý, paradoxně narozdíl třeba od Smashing Pumpkins, což je sice moje nejoblíbenější kapela, ale Billy Corgan skládá úplně jinak než já, čili se do toho musím vždycky mnohem líp dostat.

Jinak já teďka mám odyseu, kdy si mohutně připomínám kdysi tak populární a trochu pozapomenutou kapelu Placebo. Po desce Meds jsem je přestal poslouchat, jelikož za mě dosáhli vrcholu a vlastně mě přestalo zajímat, co budou dělat dál. Loni vydali taky novou desku, tak jsem teď dva tejdny strávil znovunaposloucháním jejich pěti prvních desek (zjistil, že jsou fakt všechny skvělý), a teď se vrhnu na ty tři nový, co vůbec neznám včetně té poslední, jsem zvědav.
@Cobot (15.03.2023 11:57): chápu že to byl příklad a vim že do nich kvalitu cpou, ale prostě u novejch seriálů co si můžu na torrentu stáhnout v 2160p a perfektním bitrate nabízet za prachy 720p je taková úchylnost že mi to hlava nebere.
@Cobot (15.03.2023 11:57): To já bych třeba řekl, že Netflix má dobrou kvalitu v těch jejich nejlepších formátech. Určitě patří mezi ty lepší. Disney je takový hit/miss, ale faktem je, že jak jsem myslel, že budu sjíždět všechno, co tam je, tak ve skutečnosti jen čekám, až mi skončí to roční předplatný, do tý doby snad vyjde celý Mandalorian S3, jinak už mě ta jejich produkce úplně míjí.
@Paul (15.03.2023 11:11): marvelovjy jsem uváděl jako příklad. Cpou do nich prachy a i proto je výstup v maximální kvalitě. Tuhle kvalitu pokud vím netflix nemá. Občas ano ale standard to není, spíš výjimka. Taky bych to v roce 2023 očekával.
Jako zrovna nějaký marvelovky jsou mi ukradený, ale já prostě předpokládal, že když si předplatím v roce 2023 filmově-seriálovou službu, tak aspoň nový seriály typu Tulsa King či 1923 budou v solidní, ostrý kvalitě a ne rozmazanej humáč. Aspoň 1080p s dobrým bitrate bych bral. Netflix mám snad 6 let a nemá s tím problém.

Ale proč platit za něco, co mi poskytuje horší kvalitu než zadarmo torrenty, to fakt nechápu.
Z toho co jsem zkoušel má nejlepší kvalitu u některých filmu Disney. Ale ani náhodou ne u všeho. Ale většina novějších marvelovek je ve 4k, dokonce imax enhanced coz bych bral jako standard, plus samozřejmě HDR10 nebo Dolby Vision. Že zvuku Dolby atmos ale na to nemám výbavu tak neřeším. Jinak je až trapný jak je stále standard 1080.
@Paul (15.03.2023 01:25): Co vím, tak max rozlišení mají 1080p, proto jsem to ani nebral. Pokud k tomu mají špatnou kvalitu, tak tuplem nezájem. Stejný jak HBO, jak dokoukám Last of Us, tak ruším, protože když už tam náhodou něco je 4k (v TLOU Dolby Vision), tak to stejně vypadá lowres.
@Artran (14.03.2023 02:16): To je vlastně má úplně první japonská kniha, přeložená do češtiny, kterou jsem zaznamenal, i táta doporučil, ale stále ji odkládám. Nicméně už by pomalu měla přijít na řadu, už mi tolik dalších přeložených knih nezbývá. Také čekám, že to bude (velmi) dobré, Seventeen a Chov (film už byl horší) jsou také povedené.
@Paul (15.03.2023 01:25): S touhle službou je to dost blbé, no. Např. časování titulků u filmů či seriálů nesedí. Obsah postupně doplňují, ale dost pomalým tempem. Kvalita videa mi nevadí. Můžou trošku pomoct zostřovací filtry na displeji. A má to asi menší datovou rychlost, to by tu nízkou kvalitu vysvětlovalo. Za tu nižší cenu to ale nechám.

Nejvíce mi vadí nekompletní seriály Desatero hříchů a Riviéra. HBO Max nemám, ale ten by mi asi vyhovoval více.
Zkusil jsem Skyshowtime a stejně jako HBO Max, nemaj nativní windows aplikaci, takže na PC jedině v prohlížeči - a kvalita odpad, vypadá to jak 720p. Nechápu jak tohle můžou prodávat, za měsíc to zruším. Zkoušeli jste to někdo, běží to někde v 4K nebo aspoň 1080p?
Kulturní zhodnocení posledních pár měsíců:

Pořád si nejsem jistý, co si o novém albumu od Muse myslet, obsahuje to jejich nejlepší i jejich nejhorší momenty za posledních pár let, z nepochopitelného důvodu album začíná s 2 nejhoršími skladbami, ale pak se to naštěstí zlepší. Druhá polovina je taky rozhodně snesitelnější se skladbami jako Verona, Euphoria a samozřejmě Kill or Be Killed. Největším problémem albumu jsou ale texty, které se snaží používat veliká slova jako krize, revoluce, svoboda, poslušnost, nebo great reset, ale nic reálného neříkají a působí to podobně plytce jako většina politického rocku. Pak je tam najednou píseň o Halloweenu a celé to končí skladbou We Are Fucking Fucked, takže lidstvo je víceméně v hajzlu a nedá se s tím nic dělat. Podobně jako ostatní nové albumy je taky překombinovaný a nekoherentní, ale aspoň to netrvá dlouho a má to jen 37 minut.

Rozhodně to ale není nejhorší album roku, tím je nový počin od Panic at the Disco, který byl tak hrozný, že Brandon ukončil aktivitu, co mi tedy není líto, protože odkdy se z kapely stal glorifikovaný Brandonův sólo projekt tak opravdu nestála za nic a nechápu jak se z High Hopes stal takový veliký hit. Pretty Odd si ale pořád někdy pustím z nostalgie.

Tom Delonge se vrátil do Blink 182, ale první singl bohužel není nic moc. Alkaline Trio je jedna z mojích top kapel, ale ty dva alba co s nimi udělal Matt Skiba byly rozhodné jejich nejhorší.

Na druhou stranu ale teď udělali veliký comeback Fall Out Boy a jejich dva nové singly jsou kvalitou úplně jinde než ten otrasný pokus o pop na AB/AP a Mania, doufám, že celý album bude stejně dobrý.
https://www.youtube.com/watch?v=oBrkbWSB3Ls
https://www.youtube.com/watch?v=oGvLD7D2Xsg

Nečekaný comeback teď udělal i Skrillex, který taky výrazné změnil vzhled a i když nejsem fanouškem jeho tvorby nebo From First to Last, tak tyhle nové věcí nejsou špatné.
https://www.youtube.com/watch?v=hb0XLX0b4Y4

Depeche Mode už dlouho neposlouchám, ale tenhle nový singl s videoklipem inspirovaným Sedmou Pečetí je pro mne milé překvapení a důkazem, že někteří vědí udělat dobrou hudbu i po šedesátce. Druhý je zase mnohem temnější a dost mi připomíná Nine Inch Nails co je ironické, protože pro Reznora byli DM velikou inspirací.
https://www.youtube.com/watch?v=iIyrLRixMs8
https://www.youtube.com/watch?v=S698DWXhu5I

To samé ale nemůžu říct o nových Metallica skladbách, které znějí, jako kdyby je vytvořil algoritmus, nikdy jsem nebyl velikým fanouškem kapely, ale věci jako One, Master of Puppets, The Unforgiven nebo i neslavný St. Anger si člověk aspoň zapamatuje, tohle ve mně ale nezanechá vůbec nic.
https://www.youtube.com/watch?v=x_t53a5Ons0

Co se taky povedlo byl nový album Alter Bridge, těžko věřit, že tuhle kapelu tvoří téměř ti samí lidé, co dělali vlezlý radio rock s Creed.
https://www.youtube.com/watch?v=0zMMAQVWeag
https://www.youtube.com/watch?v=_oOho_iu4Hs

Paramore jsem taky nikdy moc neposlouchal, ale poslední dva alba se mi líbila víc, asi jediná pop punk kapela co byla lepší když přešla na pop.
https://www.youtube.com/watch?v=xIYJ7VaSxYY

A nevím jestli se o tom tady mluvilo, ale ten Taylor Hawkins tribute koncert byl fakt dojemný, hlavně když jeho syn hrál s kapelou. Foo Fighters jsem nikdy neměl moc rád ale on mi byl vždy sympatický.
https://www.youtube.com/watch?v=P2KnD7sfpoA


Co se týče filmů tak nejdříve musím říct, že Everything Everywhere All at Once je bezpochyby dobrý film a rozhodně originálnější, vtipnější a více zapamatovatelný než ty nudné dramy co teď pořád vyhrávali a Michelle si Oscara za roli určitě zasloužila. Protože ale kolem toho byl tak absurdní hype a čekal jsem něco na úrovni Parasite, tak mě to trochu zklamalo a mohu tomu dát jen solidních 8/10. Poselství o nihilismu a absurdismu je trochu povrchní a humor se většinou trefí, ale má to několik trapných momentů jako dilda a hot dog prsty. Multiverse filmy jsou teď dost in díky Dr. Strange a Spider Manovi, ale tohle je rozhodně ten nejlepší.

Hlavní hvězdou ale byl Brendan Fraser a jeho veliký comeback jako Velryba, jsem rád, že se mu to povedlo, ale nevím jestli chci koukat na to misery porno, pokud chci vidět tlusťocha ujídat se k smrti tak si pustím kanál Nikocado Avocado :D
Já celkově nejsem velkým fandou Aronofského a z jeho tvorby se mi pořád nejvíce líbil The Wrestler.

Banshees of Inisherin je film který jsem velmi chtěl aby se mi líbil, protože mám rád McDonaghovu tvorbu, i nedoceněný Seven Psychopaths byla dobrá komedie, ale tohle na mne bylo až moc depresivní, nelogické a anti-klimaktické, pěkná cinematografie, ale nevím, co si z toho nakonec odnést. Colin Farrell ale dobře zahrál hlavní roli a taky si zasloužil Oscara.

Glass Onion je bezpochyby největší zklamání roku a ve všech směrech horší než první film, který byl chytrou netypickou detektivkou. Kde mám vůbec s tímhle začít? Film jsem po první půl hodině téměř vypnul, protože ty hloupé cringe odkazy na věci jako Covid a Among Us nic nedodávali a o pár let budou vypadat jen hůř, postavy ve filmu jsou plytké stereotypy, Norton je jakože Elon Musk, pak je tam nějaký politik a gym bro který má být jako Joe Rogan, všichni ve filmu se chovají jako naprostí idioti a ani Craig nebyl tak dobrý jako v jedničce. Celý děj je hloupý a plný náhod a ještě k tomu to používá jedno z nejhorších klišé s dvojníkem, a celé poselství filmu je víceméně že bohatí lidé jsou špatní, co není něco, s čím bych nesouhlasil, ale je to tak hloupě podáno, že to postrádá hloubku. Mohl bych pokračovat, ale stačí se podívat co o tom řekl Critical Drinker.
Ale vím co někteří řeknou, Rian Johnson záměrně udělal film, který je plytký a hloupý, a tím subvertuje očekávání. Pro mne tak rozhodně udělal, protože já očekával film, který nebude pitomá ztráta času.

The Menu bylo taky dobrá volovina, ale lepší než Johnsonova pseudo-detektivka a opravdu to zachránil Ralph Fiennes a jeho výkon. Další "rich people bad" film s poselstvím, které je tak subtilní jako rána kladivem do hlavy. Někdo to trefně popsal jako "Karlík a továrna na čokoládu pro lidi kterým se líbil Midsommar".
Akorát jsem po tom chuť na cheeseburger :D

Triangle of Sadness byl z těchto filmů o bohatých lidech na lodi rozhodně nejlepší i kdy pořád to nemá velikou hloubku a je přiliš dlouhý, ale aspoň to byl slušný pokus o satiru a dokonce jsem se na tom občas zasmál.
RIP Charlbi Dean.

Od Bullet Train jsem měl celkem veliká očekávání, protože to kamarád popsal jako jednu z nejlepších akčních komedií roku a jako hranou verzi Baccano, kde se vzájemně nesouvislé příběhy postav nakonec propojí, ale nakonec jsem dostal Deadpool ve vlaku. Bylo to zábavné a Brad Pitt byl byl cool jako obvykle, ale přišlo mi to jako cynická vykradačka Ritchieho, Wrighta a Tarantina a na rozdíl od nich je to opravdu film jen na jedno zhlédnutí.

Operation Fortune je typický Guy Ritchie podle šablony, lepší než voloviny jako Aladdin a King Arthur, horší než Man from UNCLE a The Gentlemen. Slušná popcorn zábava, ale některé pokusy o hlášky byli trapné. Statham hraje znovu typického tvrďase a film hlavně tahá Hugh Grant.

The Fabelmans je další epická drama od Spielberga, která ukazuje, že pořád umí dělat poutavé filmy.

Nope bylo pŕíjemné překvapění a ze 3 filmů co Peele udělal rozhodně nejlepší.

Top Gun Maverick je slušná podívaná, která sklidila úspěch hlavně protože podobné filmy s akčními hrdiny se už moc nedělají, ale pořád platí, že nejlepší Top Gun film je Hot Shots :D
Přijde mi vtipné, že na Oscara ale nominují takovou propagandu a taky proti-válený film jako Na západní frontě klid. Knihu jsem četl na střední, ale neviděl jsem ani jednu verzi.

Nový Kocour v Botách je nejlepší západní animák za posledních 5 let spolu se Soul a Wolfwalkers a můj osobní film roku. Po průměrném prvním filmu a mizerné tvorbě DreamWorks za poslední roky je opravdu zázrak, že se z tohohle stal takový úspěch. Stylová low FPS animace inspirovaná Spiderversem dodává filmu jedinečný vzhled, film má v sebe množství vtipných momentů a zároveň probírá vážné témata jako stárnutí a smrt. Obsazení naprosto dokonalé od kocoura a Kitty po psa Perrito, ale hlavní hvězdou je pro mne Jack Horner, jeden z nejlepších padouchů co jsem za dlouhou dobu viděl, není to žádný chlap s tragickým osudem nebo který byl nepochopený, je to prostě čistý hajzlík kterému jde jen o bohatství a moc :D
Výherce za animák, Pinocchia od Del Tora jsem neviděl, ale pochybuji, že to jek tak perfektní mix akce a humoru jako Kocour, určitě je ale lepší, než verze od Disney.

Neviděl jsem ještě Aftersun, Tár, The Quiet Girl, Northman a RRR, takže je neumím posoudit, které by jste nejvíc doporučili?

A nejhorším filmem roku je samozřejmě Morbius, naprostá sračka, kterou nezachránili ani memy, ani to, že film jako jediný v historii vydělal morbilion dolarů. Tohle opravdu není jeden z těch filmů co je tak špatný, až je zábavný, odolejte své morbidní (heh) kuriozitě a nemrhejte s tím čas.


Z anime toho taky vyšlo dost, v létě jsme měli pokračování mystery série Summertime Render, Lycoris Recoil co byla celkem zábavná akce i když to byl dost veliký yuri bait, druhou sérii Clasroom of the Elite a Devil is a Part-Timer, najvětši zklamání roku.

Na podzim pak vyšli veliké tituly jako Bleach, Cyberpunk Edgerunners, který oblafnul lidi, že původní hra je teď dobrá, nová série Mob Psycho, která se mi líbí více nž One Punch Men, milá komedie Spy x Family a samozřejmě nejvíce očekávané anime roku Chainsaw Man.
Mangu jsem už četl, takže jsem věděl co čekat, ale tohle mi přišlo jako trochu odfláknutá adaptace, některé CGI animace vypadali hrozně a tempo bylo nevyrovnané, hlasy některých postav taky nesedli a když to má jen 12 epizod tak to pokrylo jen kolem 35 kapitol.
Ten Opening s odkazy na různé filmy jako Big Lebowski, Fight Club a Pulp Fiction je ale fakt pecka.
https://www.youtube.com/watch?v=dFlDRhvM4L0
Co ale nikdo nečekal je, že nejlepším anime roku se stane něco úplně jiného, a to Bocchi the Rock, zdánlivě další seriál ze žánru "cute girls doing cute things" typu K-ON a Yuru Camp absolutně převaloval všechna očekávání s milou introvertní hrdinkou a její kapelou, vtipné, milé a zároveň dojemné. Bravo Cloverworks.
https://www.youtube.com/watch?v=31Zuk9ROrGw
Ale třeba herci sedli. Michelle Yeoh a Ke Huy Quan byli v Everywhere výborní. A musím říct, že i když mám slabost pro Paula Mescala v Aftersun, tak Brendan Fraser byl taky něco.
@Drolin (13.03.2023 23:22): Nejsem žadný filmový znalec, ale kdyby nebylo vizuálniho zpracovani nekterych scén tak bych byl asi celkově zklamaný. Už při predstavování hostů jsem zvžoval nakolik to bude jako znamá povidka od A. Christie. Naštěsti Fieness je PAN herec a bylo to znát.
@Kunick (13.03.2023 23:15): Za mě to bylo nepředvídatelné, a tématem vysoce zajímavé. Ale já jsem nyní už nějaký ten měsíc nadšený z geniálního Ratatouille (kterého jsme viděl až minulý rok), tak to možná bude tím zvoleným tématem... :)).
@Artran (13.03.2023 15:58): je s podivem, že se článek objevil i na idnesu a vůbec všech mainstreamových médiích, většinou jsou tyhle věci dost ingorovaný, a to i ve chvíli, kdy umřou velikáni typu Penderecki.
Oscaři jsou o lobbyingu, neposuzuje se kvalita.

EEAaO pobralo sedm cen, z toho tři ze čtyř herecký, jak kdyby se ten rok nenatočily jiný filmy.

Jedinej film z nominovanejch, kterej je o parník lepší jak ostatní, je Tár, nevyhrál nic.
@Dan9K (12.03.2023 23:14): Tak to je smutná zpráva :-( Před rokem jsem si kupoval CD s jeho vokální hudbou. Pamatuju si, že jsem ho potkal na jednom z festivalů Contempuls. Pro stav české hudby je typické, že vlastně neexistuje pořádný výběr z jeho skladeb, neřku-li nějaké komplety (např. smyčcové kvartety)...
@Charllize (13.03.2023 14:13): Za mě také veskrze průměrný film, který selhává scénářem, a naopak boduje určitou kinematografickou hravostí a odkazy.

Ale obecně se minulý rok moc nepovedl, trochu lepší (z viděných) bylo jen The Banshees of Inisherin a Triangle of Sadness. Decision to Leave a Broker se úplně nepovedly, Babylon byl příliš křečovitý a The Northman je prostě o dost slabší jak předchozí Witch/Lighthouse. A pak zde byla kupa hnoje jako Men, The Gray Man nebo Uncharted. Pozitivní překvapení ale bylo The Menu! :)
Everything Everywhere je velká pecka a Oscar rozhodně zasloužený. Rozpolcený bych mohl být jedině mezi ním, Babylon a Seveřanem, to jsou tři nejlepší filmy roku, ale ty dva trestuhodně nedostali ani nominaci.

A celý ten večer byl překvapivě docela fajn. Moderátor byl spíš nudný a moc se neprojevoval, za což jsem vlastně rád protože jeho výraznější pokusy o humor jsou nezřídka docela mimo a od něj stačilo že prostě dělal svou práci, posouval celý večer kupředu.
Jsem rád za to že se nepokoušeli o nic velkého a inovativního, po těch sračkách z posledních mnoha ročníků mi bohatě stačí že tady to bylo prostě důstojné. Oslava nových filmů a víc prostoru pro hosty a oceněné než křečovitá snaha lézt do prdele některým cílovkám je přesně to co Oscaři potřebovali.
Všechno, všude, najednou má z 11 nominací 7 získaných ocenění. Přehled.

Viděl jsem celý přenos. Pěkné. Zmíněný film jsem si pustil o den dříve. Zajímavý počin. Vydání na blučku se u nás ale asi nedočkáme. Bylo by to super. Vítězům gratuluji. Fenomenální!
Dnes zemřel pravděpodobně nejvýznamnější dosud žijící český autor vážné hudby, Marek Kopelent.Byl vždycky vrcholně avantgardní skladatel. Jeho skladby ale měly pokaždé jiskru a nápad a nikdy jsem z toho neměl pocit, že je to nějaká samoúčelná ptákovina. I když věřím, že člověk soudobé vážné hudby neznalý, bude mít pravděpodobně opačný názor, ale protože to asi nemá moc naposlouchané :-) Ukázka 

Vedl seminář skladby, kam jsem pět let chodil. Bylo to brané jako 2. nejdůležitější předmět na katedře hned po hlavním oboru. Byl přísný, nesmlouvavý, uměl udělat dusno, ale zároveň měl i velký smysl pro humor. Všichni, kdo ho pořádně neznali, z něho měli nefalšovaný strach, hodně asi i kvůli jeho netypickému a trochu strašidelnému nosu a pohledu.

V 90. letech byl jedním z hlavních aktérů souboje, který na katedře skladby proběhl mezi avantgardním a konzervativním křídlem. Marek Kopelent čekal, že po desetiletích komunistického útlaku, kdy byla jeho hudba potlačovaná a zakazovaná, bude mít konečně hlavní slovo a co jsem tak pochopil, očekával, že se situace obrátí a bude se na katedře skládat víceméně povinně hudba taková, která jemu konvenovala. Na druhé straně stál především také nedávno zesnulý Juraj Filas, který byl zase velkým odpůrcem moderní hudby.

Výsledek souboje byl takový nějaký nijaký, ale víceméně ho Marek Kopelent vyhrál a Filasův konzervativní přístup měl mnohem menší slovo a byl spíše vysmíván.

Byla to tedy trochu komplikovaná osobnost, ale jeho hudební význam je neoddiskutovatelný.

Čest jeho památce.
@Charllize (11.03.2023 17:08): souhlasím, u mě ve filmech jasně ční jednička a šestka. Jednička je malá Vesmírná Odysea a v podstatě to jediný, co můžu ze (starého) Star Treku brát fakt vážně a nemusím mhouřit žádné oko. Roli hraje i hudba, o superioritě hudby z prvního filmu doufám nemusíme polemizovat. A šestka je nádherná v tom spojení staré a nové generace a je to strašně fajn. I čtyřka se mi líbila, ale to je spíš komedie.
Inspirovali jste mě znovu se podívat na Voyager. Bohužel si nemůžu zvyknout na anglický dabing, jako malej jsem koukal v češtině. :/
Jsem si stáhnul 11. séria Akt X a Hornblowera. Hornblower se mi líbil, ale mám dojem, že jsem ho viděl nějak na přeskáčku a už si ho moc nepamatuju. Bohužel se k tomu teď když Charllize denně streamuje nemám čas dostat:(
Voyager a TNG jsou pro mě ze serialů top, z filmů mam rád ty staré a taky ty s picardem.
@Charllize (11.03.2023 15:20): Pro mě je nejlepší TNG, ale TOS má své kouzlo a několik opravdu výborných epizod. VOY je pro mě "domovský" seriál. K těm postavám jsem přinul asi nejvíc. DS9 je takový otloukánek těch klasických seriálů. Vcelku mu nemám co vytknout, ale všechny ostatní jsou prostě lepší. Sisko je super, ale na Kirka a Picarda nemá, Kira je super, ale Riker a Spock jsou jinde, epizody jsou super, ale... A tak by se dalo pokračovat.

Filmy mám taky hodně rád. Sudé pochopitelně víc než ty liché, ale trojka je skvělá, i jednička. Sedmička a devítka jsou fajn a pětka je bez debat nejhorší.
@hanak_v_exilu (11.03.2023 07:50): Jo, nápodobně. Ale udělaný to je fakt pěkně.

ST mám nejraději Voyager a pak mám slabost pro Kirka, seriály a hlavně filmy. Úplně žeru Star Trek The Movie. Vždycky mne fascinuje jak to je na tu dobu skvěle udělaný podobně jako u Space Odyssey. DS9 je taky super. Ale i když Odo sám o sobě je bezva tak ty různé zápletky s měnavci mně trosku iritovali, těžko říct proč :)
@hanak_v_exilu (11.03.2023 07:50): Nová sezóna Picarda je zatím překvapivě dobrá. Fajn navázání na TNG a DS9.

Už Strange New Worlds začalo být docela ok, jinak všechny ty nové seriály předtím stály za hovno, snad jen na první řadu Discovery se dalo dívat - ale tu poslední jsem ani jako pravověrný Trekkie nedal, a to jsem jinak ze Starteku viděl všechno, většinu několikrát.
@Red (11.03.2023 09:11): Jo, VOY, ENT a půlku TNG mám taky ohodnocenou a okomentovanou po dílech. Zbytek ještě doplním při dalším kolečku. Čtvtá sezóna Enterprise je strašlivě našlapaná. Když se měl seriál předčasně ukončovat, tak tam tvůrci nacpali všechny podstatné díly které měli vymyšlené do následujících čtyřech sezón. Je tam tuším jediný výplňový díl - a ani ten není přímo výplňový. Třetí sezóna je spíš minisérie. Ucelený příběh, který se dá sledovat skoro samostatně.
@hanak_v_exilu (11.03.2023 08:38): Máš pravdu v tom, že ten vývoj a vyřešení byly překotný... ale obecně bych řekl že to je příznak ST. Jako vatu jsem spíš měl to, že základní zápletka a děj jsou uzavřeny (byť překotně), ale bylo třeba natočit něco do těch zbylých 20m. Většinou to bylo nějaké nahánění Kirka s nějakou s misskou:)

Jinak na csfd jsem to u ST bral poctivě a snažil jsem se hodnotit jednotlivé díly, takže celkem zpětně vidím že Enterprise měl povedenou 3. a 4. sérii, kde se řešili Vulkánci, Romulané atd
Star Treky se mi někdy trefí do vkusu, jindy ne. Deep Space 9 je ale asi můj nejoblíbenější seriál. Má slabší díly. Ale ty nejlepší opravdu patří k seriálovému nebi. Plus charaktery se nějak vyvíjí, je to space opera jak má být.

Na druhé místo bych sám dal Lower Decks. Je to kreslené, ale čiší z toho ta hravá láska k universu. A plus zase je to o nějaké partě lidí, která je na sebe hodná a pomáhá si. Mám rád takové seriály, které mi zvednou náladu s tím, že svět je hezký a lidé se mají rádi. :)

Strange New World se mi líbil. Celkem. Na rozdíl od Discovery. Ten je strašný. Picard mě také postupně začal nudit.