Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Věda a technika

@Jab (13.01.2022 11:54): Schválně se podívej na podíl VŠ mužů a žen. kdy je u 22letých 2x více žen s Btitulem (logicky Bc.) ale ten poměr se vyrovnává a u cca 35 je poměr titulovaných srovnaný. Bylo by zajímavé si přečíst víc o pohledu lidí na Bc. titul - zda jej už bereme jako dostatečné vzdělání a nebo zda nesmyslně stále trváme na vyšších stupních.

Do rozdílného ohodnocování bych to nepromítal. Zvláště pokud je v daném odkazu směšován vliv pohlaví a oborů.
https://www.novinky.cz/domaci/clanek/sta ... citani-lidu-40383824
https://www.czso.cz/csu/scitani2021/vysledky-prvni

Nic moc šokujícího asi. Jen mi tedy přijde nízký ten počet lidí s vysokoškolským vzděláním. Roste během let utěšeně, ale stále je celkem nízký. Paradox pak je, že ženy mají průměrně vyšší vzdělání (zejména u věku do 40 let už je ten rozdíl celkem velký). A přitom platově je u nás rozdíl v odměňování ještě celkem o dost vyšší než je průměr v EU.

Obecně ale ty změny české společnosti nejsou nijak velké. Od posledního průzkumu tedy.

@Rapier (13.01.2022 11:40): Ty své lokální prodejce tedy dost dřou. To jim možná ještě k té Toyotě začnou odcházet také.
Prodejce tvrdí, že o žádné výjimce pro fa. zákazníky neví. Prodej s naftovými a benzínovými motory je prostě v ČR zastaven, viz článek z aktualne.cz
Doufají, že zákazníci si vyberou jiný model. To je také jediné co jim momentálně zbývá.
@Kunick (11.01.2022 13:21): no počkej hele, dálnice už dávno stojí a teď už dokonce až do Jaroměře ;) Prostě nemám nějaký vyšší důvod tam jet a tvůj výzkum je určitě super, ale jako jediný důvod mi nestačí, promiň :)
@Tulareanus (11.01.2022 00:24): To ti samozřejmě nemůžu potvrdit ani vyvrátit. Asi tušíš, že s výzkumem je to vždycky komplikovanější :D a OT jsem myslel ve smyslu, že přece jen to je takový rekrutační příspěvek, které uplne nemusím.

@rikuhahl (11.01.2022 12:34): Díky, Chápu že Hradec je zatím z ruky. Ale snad brzo tu dálnici dostaví :D


@Charllize (11.01.2022 13:12): To samozřejmě prozradit nemůžu. Takové to kouzelník a jeho triky. Ale oni se zabývají etologii tzn. chováním, takže rozhodně o kamery nejde.
@Kunick (10.01.2022 23:36): Podľa mňa to určite OT nie je, naopak má to s vedou určite viac spoločné, než čo sa tu bežne rozoberá. Inak zaujímavé. Asi viem, čo je predmetom výskumu a keby som v Prahe, by som aj išiel. :)
Je to možná trochu offtopic ale vyjímečně snad prominete a za odměnu se (nejen) můžete zúčastnit výzkumu. A podívat se i v jakých podmínkách se dá dělat věda. A příjemným bonusem je návštěva místa kde se točilo těch pár dílů obcastu s Vikem a se mnou.

Takže určitě budu rád pokud se aspoňn podíváte, zda nesplňujete podmínky.
@Jab (08.01.2022 10:35): tak autoforum je antielektrická bašta a staví ten článek na mizivém prodeji šesti modelů Stellantisu v ČR (což je zanedbatelný trh), ale na oficiálních stránkách Citroenu ještě nestáhli Berlingo z nabídky, resp. ho přesměrovali na E-Berlingo. zajímalo by mě, proč to dělají a rovnou ho nesmažou? :-)
@Pluto (06.01.2022 19:49): Holt je to víra. Něco jako 1)střelit se do nohy 2)?? 3)vyroste ti třetí. Já teda ani úplně nevěřím, že vynalezení nějaké levné alternativy lidstvu nějak pomůže. Moc třeba nevím, proč by to mělo změnit politickou mapu, navíc k lepšímu. Když Rusko nebude moc dodávat plyn tak bude vydírat Evropu útokem a šejkové s oligarchy budou místo ropy těžit bitcoiny a číňani všechno okopírují... vlastně si nejstem jistý, jestli už to preventivně nedělají :)
@Jab (06.01.2022 19:40): Jasně, že se změní politická mapa světa. A nebylo by to od věci zbavit se závislosti na fosilních palivech. Ale zatím nemáme k dispozici použitelnou adekvátní alternativu, která by dávala smysl.
@Pluto (06.01.2022 19:33): Pokud se zbavíme závislosti na fosilních palivech, tak do dvou třech dekád bude politická mapa světa úplně překreslená. To je taky aspekt, který mi přijde pro vývoj lidské civilizace žádoucí. Vedle toho základního. Kterým je to, že by bylo fajn, abychom si z naší zatimní jediné planety neudělali Giedi Prime.
@Garret (06.01.2022 19:14): Stačí se podívat na google a nebo wikipedii. Každopádně, kdyby bylo na mě, tak bych extrémním způsobem neprosazoval žádnou konkrétní, ale nechal otevřený souboj a viděl bych, která technologie vyjde nejlíp. A pokud bych se chtěl starat o životní prostředí, tak vynechám tyto populistické nesmysly s omezováním aut a soustředím se na mnohem důležitější problémy.
@Cobot (06.01.2022 17:40): To je přesně to, co se automobilkám líbí - úplně to vymýtí bazarový prodej a budou se prodávat jen nová auta. A nebo úplně nejlépe - ani prodávat, ale jen sharovat.
@hanak_v_exilu (06.01.2022 10:47): Nemocný jsem byl kolem Vánoc, ale díky za optání. Přijde mi zajímavé, jak lidé s názorem jako ty (házím do jednoho pytle, ha!), neustále operují s tou ekonomickou sebevraždou. Jakoby pouze eko-skeptici viděli realitu a zatímco oni jsou chytří, tak EU je hloupá, protože chce okamžitě vyměnit miliardu aut se spalovacím motorem za elektromobily. Kouzlo spočívá v tom, že má jít o změnu dlouhodobou a plynulou. Samozřejmě, že EU tlačí na elektromobily a obnovitelné zdroje, je v nich budoucnost, ale moc dobře vědí, že to půjde pomalu. Potřebné technologie (baterie) a infrastruktura se bude rozvíjet pomalu, postupně, ale budou. Půjde to ruku v ruce. Kdyby se to nedotovalo, nebude se technologie posouvat. Nebyl by k tomu ekonomický důvod. EU ten důvod vytváří regulacemi. Zaříznout to s tím, že teď na to nejsme připraveni, je krátkozraké. (Pokecej o tom s Dan9k, ten vidí hodně daleko, rozhodně dále než já).
@hanak_v_exilu (06.01.2022 00:03): když napíšeš "to je hloupost" hned v první větě, nemá smysl na tebe jakkoli reagovat. ty už svůj názor máš a já ho nezměním, ani kdybych všechny ty tvoje "to nejde" nebo "to neexistuje" rozbil argumenty na atomy. a mimochodem - já mluvil o autech, které si Čína vyrábí pro sebe, ne o těch, co jsou určeny pro evropský trh.

Dan9K (06.01.2022 00:13): VW umí vyrobit dobré bytelné auto, mnohem kvalitnější než Tesla, o tom žádná. jenže jejich infotainment je naprosto strašný, battery management a efektivita zaostává. pár hodin jsem měl ID3 a byl jsem z toho nešťastný. nemají vůbec promyšlenou rekuperaci a jenom zapnout výhřev volantu, to člověk potřebuje pomalu manuál...

@Jab (05.01.2022 21:36): jak už jsem se níže zmiňoval, jsou státy které žádný Green Deal nezajímá a přesto masivně investují do elektromobility, do vývoje. proč to dělají? jsou všichni tak hloupí, že jen my Češi to vidíme?

s těmi emisemi to nebude tak jednoduché. buď to Citroen plánoval dlouho dopředu a prodejcům to neřekli (dost pochybuju, že by se to ututlalo, musí mít stovky různých dodavatelů, které musí informovat předem) nebo je to spontánní rozhodnutí a v budoucnu tu výrobu zase obnoví. ostatně, na jejich stránkách je stále Berlingo jako jeden z modelů, stále ho nesmazali ani po týdnu :-)
Ještě mi u těch elektroaut připadá hodně ekoogický, že výměna baterky za novou je tak drahá, že bazarovej prodej EV aut je úpně mimo. Kdo si koupí auto s 60% baterií? Tak vyhodíme ceý auto do smetí. Teda vlastně recykujeme a místo toho vyrobíme nové.
"ELEKTROMOBILITA VE TŘÍDĚ Ë-COMFORT
TŘI REŽIMY JÍZDY
Při vývoji byl velký důraz kladen na snadnou obsluhu vozu CITROËN ë-Berlingo. Na středové konzole se na voliči nastaví jeden ze tří režimů:

Normal pro nejlepší poměr mezi dojezdem a dynamickými jízdními vlastnostmi.
Eco pro optimalizaci dojezdu.
Power pro maximální výkon, dynamickou jízdu a rychlou akceleraci.
 

CITROËN ë-Berlingo vybavený elektromotorem o výkonu 100 kW (136 k) / 260 Nm dosahuje nejvyšší rychlosti 135 km/h. Jízdní vlastnosti jsou závislé na zvoleném režimu jízdy i okolních podmínkách."

Super takže výkon až 135 km/h. :) Pamatuji doby kdy nás taťka vezl v "super-moderní Škoda 110L" ironie v Jugoslávii k moři a jel až 100 km/h (no spíše až 80-90 km/h). Všichni na nás troubili a předjížděli nás, počínaje východními Němci a konče místními. To je vlastně fajn pocit, vrátit se do dětství. :)
A hned druhý benefit! Díky režimu eco si opět mohu připomenout jaké to bylo jezdit v Fabia II Combi HTP 51Kw. Nebylo to zlé, ale akcelerace na dálnici, nebo do kopce, nedej bože s plnou osádkou a kufrem, to byl zážitek. :) O podřazení na 2 při stoupání do kopce při výjezdu od moře nemluvě.

"DOJEZD DOVOLUJÍCÍ SVOBODU POHYBU

CITROËN ë-Berlingo využívá nejlepší elektrotechnologii vyvinutou skupinou Stellantis Group. Dojezd jeho 50 kWh lithium-iontové baterie dosahuje v závislosti na zvoleném jízdním režimu až 280 km*. Na baterii je poskytována záruka osm let do nájezdu 160 000 km s garancí zachování 70 % její kapacity.

Osvědčení o kapacitě baterie se vydává v rámci servisní prohlídky po prvním roce používání nebo po ujetí 20 000 km. Následně se kapacita baterie zaznamenává po každé návštěvě servisu v intervalu dvou let nebo 40 000 km. Dojezd vozu se zvyšuje díky rekuperaci energie při brzdění nebo zpomalování. Silnější rekuperace dosáhneme aktivací funkce BRAKE po stisknutí tlačítka B na středové konzole.

* Podléhá probíhající homologaci podle cyklu WLTP."


Nádhera, takže barák + nabíječka elektro to jistí, + koule za auto na přívěsný vozík s vysoce kapacitní baterií za dalších min. 150k pro případ, že by člověk zůstal někde osamocen v bývalé Jugoslávii. :) Takhle, a to není vtip, už viděl jeden majitel Berlingo klubu Teslu na D1. Kola holt jedině na střechu, což opět sníží dojezd.
Super, reálně v zimě tak 180 km max. dojezd. a to předpokládá, že řidič nebude topit, používat klimatizaci, vyhřívané sedačky, sklo, zrcátka, atd... Dojezd dovolující svobodu pohybu si tedy představuji jinak. :)

Ježíši to snad ani není vtipné! https://www.citroen.cz/modelova-rada/osobni-vozy/berlingo/e-berlingo.html
Co se týká elektřiny, dokud se nevymyslí lepší způsob uchování energie než současné baterky (hodně ztrátové a materiálově náročné na výrobu) a lepší způsob tvorby elektřiny/dobíjení, tak je elektromobilita absolutní a nepoužitelný nesmysl. A je škoda, že je všude možně za každou cenu protlačována dotacemi, vládami i automobilkami...
@Kunick (06.01.2022 11:07): Na tomhle argumentu jsem podporoval boj za ochranu životního prostředí taky. Ale posledních deset patnáct let jsme dávno za bodem, kdy už jde jen o ochranu přírody a zdraví. Řeky a vzduch jsou mnohem, mnohem čistější než v devadesátkách. Když srovnám vzduch v Přerově tehdy a teď, tak to je nebetyčný rozdíl. Takže dále zpřísňovat normy a dále svazovat průmysl nemá z tohodle důvodu smysl. Jestli chce EU znatelně vylepšit ovzduší ve městech, tak by měla ten balík peněz rozpustit v MHD. Masovně dotovat tramvaje a trolejbusy. Hustější MHD a pochopitelně dostavba D1 by Přerovu pomohla mnohem víc než nějaké větrníky a soláry.
@hanak_v_exilu (06.01.2022 07:21): Jak se to vezme. Preferuji pokud můžu za něco platit dobrovolně-viz elektřina navýšena o povolenky, než platit sanaci a zdravotní dluh ze svých daní, které by se daly využít mnohem rozumněji.


@H34D (06.01.2022 07:50): zajímavá otázka. Jak se na to díváš ty? A kde vnímáš hranici kdy ano ( nechci navádět ale třeba pokud páchají nepokoje/zločiny/atentáty)?


@Jab (06.01.2022 07:33): jn, ale je s externalitami jasný problém. ono se tohle těžce vysvětluje a obecně se oprostit od "jednoduchých" vzorců popisujících trh není snadné. Ale to uz je holt omezení ekonomických věd... mají ambice popsat komplexní problémy jednoduše aplikovatelnými poučkami.
@hanak_v_exilu (06.01.2022 00:03): Nesouhlasím. Čína má velký problém, protože jak stárne, a díky politice jednoho dítěte, tak jí brzo dojdou pracovní síly. Už dlouho celý "zázrak" táhnou příchozí z venkova ale ani tenhle zdroj není bezedný. A tak je nucena se o ekologii starat, protože díky smogu a splodinám i z aut tam umírá spousta lidí. Takže ano, čína ráda přejde na elektromobily. Hlavně díky tomu, že buduje atomové elektrárny rychlostí jako nikdy jiný.

Ale kdo ví co bude, klidně muže přijít nějaká nečekáná katastrofa a my budeme mít uplně jiné problémy. Zatím bych ale byl technooptimistou. Ostatně emisní povolenky se postarají o narovnání pokřiveného trhu, kdy některé zdroje prostě neplatí své externality.