Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Věda a technika

@hanak_v_exilu (09.03.2020 19:08): Padá všechno - automobilky, IT tech, i logistické firmy, které by přitom levným benzínem měly "teoreticky" získat.

"A ze zemí kde se těží ropa fakt lidi neutíkají. "
To jsi hodně mimo, ropné emiráty jsou na počet obyvatel maličké zemičky které v tomhle nikoho nezajímají - ale velké Africké státy na ropě stojí taky brutálně, Irák a Irán taky, za mořem zas Venezuela, velkým producentem je i Mexiko. A ze všech se utíká ve velkém.
@Jab (09.03.2020 18:40): Menší zájem o ropu jen snižuje ten pozitivní efekt který může tohle snížení ceny mít - když kvůli viru lidé necestují a když už, tak ještě levněji, tak to problémy energetických firem znásobí - a ekonomika je provázaná, nemůžeš čekat že když jedno odvětví padá, tak ostatní to nijak nezasáhne. A čtu tě dobře - spotřebiteli jsou myšleni všichni kdo spotřebovávají ropu, ať už občané nebo firmy.

Já ti nevím - ty ses rozhodl to že trhy spadly nejvíc od 2008 prostě ignorovat, a nebo z čeho vycházíš že je tohle dobře?
@AlieN (09.03.2020 18:34): Vždyť klesají hlavně akcie ropných firem ne? Což sice burzou zatřese, protože jsou to velké firmy a protože neroste skoro nic jiného tak to jde víc vidět, ale reálně to samo o sobě krizi způsobit nemůže. Spíš by ji to mohlo odvrátit, protože bude levnější doprava a elektřina. Americký průmysl to nakopne. A až se znovu rozjede Čína, nakopne to i ji. A ze zemí kde se těží ropa fakt lidi neutíkají. Pokud je tedy nějaké dobré duše nevybombardují jako Libyi. Ropné emiráty jsou jediné muslimské státy - mimo Turecka, Tuniska a Malajsie, které umí lidem zařídit slušnou životní úroveň. Není důvod z tama utíkat.
@AlieN (09.03.2020 18:34): Vždyť cena ropy i tak klesá při krizi. Právě proto, že je o ropu menší zájem. Ten článek mě nepřesvědčil o ničem více, než že to může dopadnout na ty části ekonomiky jednotlivých zemí, které se těžbou přímo zabývají. Nemluvil jsem btw o spotřebitelích. To mě špatně čteš.
@Jab (09.03.2020 18:07): Ano, pro spotřebitele je to benefit, ale to by ti nemělo zakrýt big picture - velký byznys navázaný na energetický průmysl tím utrpí, a to hodně i v US, a právě tam se spouští velké krize, které v konečném důsledku potopí i ty drobné spotřebitele, a to všude na světě. Dobře je to vysvětleno tady v NYTimes. Jsou i další důsledky - například hodně na těžbě závisí i země které jsou zdrojem uprchlíků, a jejich další ekonomický kolaps zesílí už tak posilující uprchlickou krizi.

U nás o tom skoro nikdo nepíše, protože česká republika je právě spotřebitelsky orientovaná, ale zahraniční média to vnímají všechny stejně a moc pozitivní vyhlídky to nejsou, trhy reagují jasně. Btw Česko je ekonomicky navázané na Německo, a pro ně to v dlouhodobém horizontu taky není dobře (je otázka jak moc dlouho to Saůdové mohou držet) - oni se energiewende nevzdají, ale ten přechod na zelenou jim tohle dost prodraží.
@AlieN (09.03.2020 13:59): Hele. Já nejsem ekonom. Ale jde o palivo, které se pálí při přepravě zboží atp. Z toho mi vyplývá, že to pro mnoho firem může znamenat snížení nákladů. Že to některým zemím bude dělat problémy je jasné. Hlavně těm, kde jde těžba hůře a je tedy dražší. Ale celosvětově v tom problém nevidím. Maximálně tak v tom, že se právě uvedené imho uměle přidá do jakéhosi "balíčku nejistot".
Lidi, kdo máte doma termostatické hlavice na radiátorech, máte termostat v místnosti, kde tato hlavice je nebo ho máte jinde? Dnes jsem někde vyštudoval, že se nedoporučuje mít termostat tam, kde na topení je tato hlavice namontována. Pokud to má nějaký velký vliv, tak to mám samozřejmě špatně, ale nějak jsem nepochopil, proč by to tak nemělo být. Víte o tom někdo něco?
@Jab (09.03.2020 12:02): Tak to je snad jasné, ne? Když padá trh tak velký jako ten ropný, a že těží všichni na světě, ne jen Rusové a Saůdové, tak padají i všechny trhy na něj navázané, resp prostě úplně všechny. Nižší ceny ropy v dlouhodobějším horizontu některým prospějí, ale trhy jako celek tou válkou utrpí. A v kombinaci s coronavirem je tohle nejspíš začátek další ekonomické krize.
@ntz (09.03.2020 11:30): Maximálně závislí jsou Saudové, kteří mimo ropy a zemního plynu můžou vyvážet akorát písek, terorismus a stížnosti na Izrael. Rusko si tím naplňuje rozpočet, takže při propadu cen musí škrtat, ale nepoloží ho to. Plus nedávno klesl rubl a ropa se prodává za dolary. Za stejně ropy dostanou míň dolarů, za které ale dostanou víc rublů a většinu zboží si za ně vyrobí sami. Saudové prodávají za dolary a kupují za dolary protože nevyrábí lautr nic. Propad cen je postihne víc. Ale zase mají větší manévrovací prostor než Rusko a těží levněji. Ten článek je blbost, protože snižování cen ropy ekonomice vesměs prospívá a nejvíc prospěje USA a přeneseně Trumpovi. Navíc při válce v zálivu šla cena ropy nahoru a ne dolů. Dolů šla až když se ukázalo, že Irák je papírový tygr.
@AlieN (09.03.2020 11:20): To mi moc navíc nevysvětlilo. Resp. jako kombinace faktorů dejme tomu. Ale že se v panice prodávají akcie ropných firem... To mi krom právě té prvotní vlny paniky nepřijde jako něco, co by mělo mít nějaký valný vliv. A pokud tak spíše pozitivní.
@hanak_v_exilu (09.03.2020 09:48): taky se mi zda .. nejen kvuli tomu, ze rusko je naopak na vyvozu ropy maximalne zavisle a navrh zablokovalo prave kvuli tomu ze si nemuze dovolit dalsi zlevnovani a naopak potrebuje zdrazovani ropy
@Zx Atari 500 (09.03.2020 08:44): Moc nerozumím té úvaze, že levná ropa ohrozí ekonomiku. Z historie si to u ropných krizí pamatuji naopak. Tzn. když šly ceny nahoru, tak byl průšvih. Tohle by mi naopak znělo jako povzbuzení.
@tomi2k9 (05.03.2020 17:05): K té dvojce a 95 km/h. Občas potřebuje každý motor protáhnout. Ve výsledku mu to vůbec neubližuje, naopak. Já mám automat, a i když jsem si občas přepnul na manuální řazení, vždy jsem se vrátil k řazení v automatickém režimu. Je to pohodlné a období kdy jsem automat odmítal mám už za sebou. Nicméně, i když, jak jsem psal níže že mám C5, což není v žádném případě závodní auto, tak při předjíždění jsem si už zvykl nejdříve podřadit pádly pod volantem a šlápnout na to. Auto pak vystřelí podstatně ochotněji, než když až po šlápnutí na plyn samo podřadí. Navíc si takto podřadím na stupeň který chci sám, většinou nižší než by podřadilo samo auto a jak píšeš. Je to pak větší sranda... ;-)
@ZephyrCZ (05.03.2020 11:48): jasně, o tom to právě je - ty ten olej uděláš bez ohledu na výrobce po 10-15 tisících, takže dojedeš na emise a jsi v pohodě. Jenže je spousta lidí, který to takhle neudělaj a pak na emisích koukaj, proč auto neprošlo. Není to samozřejmě jen o výměnách oleje, další důvod je, že dnešní auta na tebe blikaj ať řadíš a nevytáčíš motor, čímž se opět motor víc zanáší a je to je jedno s druhým. Kdo o tom něco ví, tak mění olej častěji a neposlouchá rady palubního počítače a pak s nějakejma emisema nemá problém. Mě firemní citigo v 45kmh ukazuje ať řadím pětku, ale daleko větší sranda je vytočit to na dvojku na 95kmh :D
@tomi2k9 (05.03.2020 10:40): Ten důvod, který popisuješ, je zcela správně a máš samozřejmě pravdu. Nicméně, tohle je hodně také o péči, kterou lidi svému autu věnují. Ano, automobilka Ti doporučí vyměnit olej po 30K kilometrech. Já ho stejně ale měním vždy po 12K, protože přesně jak píšeš, ty motory dneska v autech trpí, ať si každej říká co chce. S emisemi jsem u 4 roky starého auta neměl žádný, ale je pravda že se o auto starám a nekašlu na něj.

Druhá věc je samozřejmě ta, kam až to všechno může zajít. I proto dneska výrobci mohutně řeší elektromobilitu, protože konvenčními motory čím dál tím přísnější emisní normy již nedokáží plnit. Potřebují prodat tedy čím dál tím větší množství elektromobilů, aby si mohly snížit emise na počet prodaných automobilů.
@ZephyrCZ (05.03.2020 00:22): Ono to tak bohužel opravdu je, že celkem dost nových aut na první STK (která je po čtyřech letech od výroby) mají nový auta s emisema problém. Emisní normy nejsou pro všechny auta stejný. Dvacet let stará škodovka s Euro 0 má úplně jiný požadavky na emise, než nová oktávka s euro 6... Pevný částice u Euro 1 můžou být maximálně 140 mg/km, kdežto u Euro 6 už je to jen 4,5 mg/km. Jistě ti nemusím vysvětlovat, kde je menší prostor pro chybu. Stejně tak u starý škodovky budeš dělat olej po 10 tis. km, ale u nový po 30 tis. km.. Ten motor u novýho auta se trápí víc (i když to žádnej výrobce nikdy nepřizná), takže se mnohem dřív začne usazovat karbon a emise se zhoršují. Výrobcům je fuk, jestli za čtyři roky neuděláš emise, jim jde o to, aby byly splněný normy při výrobě...
@ZephyrCZ (05.03.2020 00:22): hele nevím, dusovala se že to tak je ;o))) mě to přišlo děsně vtipný. Ještě bych pochopila že se mi snaží věšet bulíka na nos, kvůli marketingu. Aby jsme k nim raději jezdili se starším autem na kterém bude co dělat. Ale mamina k nim nejezdí. Tak těžko říct kde to vzala.
@RomcaT (04.03.2020 23:37): Nové auto a neprojde emisemi? Tipuji že to manželka mechanika lehce popletla... :-) Je to samozřejmě přesně obráceně. Emise jsou čím dál tím přísnější a problém mají naopak starší auta. U nového člověk tyhle věci řešit nemusí.
@Steve (04.03.2020 17:08): výhoda nás podnikatelů, máme homeoffic denně ;o) dneska jsem měla zařídit tisk výkresu, tak jsem si řekla že stejně nemám čas někam jezdit, tak jsme to a firmou domluvila po telefonu, výkresy poslala přes úschovnu a rovnou jsem domluvila aby to odvezli z Klatov do Berouna ;o)))

Jinak večer jsme vyrazili na nákup. Běžné věci co mi chyběly ve špajzu. Těstoviny, ryze, kečup, hladká mouka...plus nějaké kuřecí do mrazáku. Jako standartní nákup, je fakt že jsem vzala od každého druhu těstovin dva druhy, jednak byli v akci a jednak jsem si říkala "beru dokud jsou". Taky je fakt že jsme nějak impulzivně brala potraviny co jsou trvanlivé, mimo těch čerstvých. A jo cítím se teď trochu "připravena" kdyby prostě lidí magorili a vybrali regály. Ale jako cítila jsem se v tom krámu jak totální kráva, co horečně nakupuje kvůli koronaviru.

Pravda je že takový nákup děláme jednou za čas normálně. Mám dvě žravé děti a ještě žravejsiho manžela a já jim sekunduji. Takže nákup za 2 tisíce je běžná praxe. Ale musím se teda přiznat že jsem trochu ta kráva byla a nechala jsem se trochu ztrhnout....

Jinak taková storka od mojí maminy - šla si do Tesca koupit mýdlo (obyčejné) a k regálu za ní přišel pan a začal se s ní vybavovat, jestli shání taky to antibakteriální mýdlo a že to má ocihnuty a mají tam 3. A pak začal jak se zrovna vrátil z Itálie, že jezdí kamionem a že ho nepustili do Milána, že musel volat šéfové ze nemůže doručit zboží, tak mu řekla že má Milano přeskočit a jet dál. Pak to ještě zopakoval prodavačce.

No hele takových lidí tu běhá spousta, takže to máme jasný ;o))) takže Dan9k vítej v klubu ;o)

@ZephyrCZ (04.03.2020 17:25): mamina koukala na nějaké za 400 tisíc, tak to tolik vychytávek mít nebude. Dneska mi říkala manželka automechanika, ať to nekupujeme, ať se držíme toho starého dokud to jde, že tyhle nová auto třeba ani neprojdou emisema. Moc jsem nechápala teda ;o)

@Zx Atari 500 (04.03.2020 22:44): zrovna čekáme na vyjádření od pojišťovny jestli dají malýmu s Jumasem zelenou k ozdravnemu pobytu na Slovensku ;o)))) tak to bude echt ozdravný pobyt jestli si udrží nulu.
@SilentWolf (04.03.2020 18:09): Nejspíš to nezmizne.Časem se z toho stane agresivnější verze chřipky, na kterou bude očkování. Chřipka je taky spíš souhrn velmi podobných nemocí, než jedna konkrétní choroba způsobená jedním konkrétním virem. Tak se prostě přidá další verze.
Co to vlastně změní? Nám už taky chodí maily o dvoutýdenních HO, ale to se přežene a pak to jako... nebude? Já si furt v hlavě představuji, že to nakonec stejně chytíme všichni a pak to zmizne. Nebo... může to vůbec zmiznout?
@ZephyrCZ (04.03.2020 17:36): Předtím jsem byl 11 let ve firmě jež byla původně česká, pak jí koupili belgičani, a pak ty belgány koupili japonci. Ale velili furt belgičani a to je zkurvená sebranka. Teď dělám v americký firmě a absolutně se to nedá srovnat, všichni jsou asi tak stokrát víc v pohodě, neformální a méně v křeči :)
@Paul (04.03.2020 17:33): Hodně záleží v jaké firmě děláš a jakou má ta firma mentalitu, rozumněj vedení. Korejci či Japonci jsou zcela jinde než evropské vedení, co se týká řízení, chápání a vnímání svého okolí. Což pak ovlivňuje chod celé firmy v určitých ohledech...
Já se na to dneska vykašlal, napsal šéfovi že beru zbytek týdne a příští týden home office. Tak si tu hovím na gauči, dělám a na pozadí mi jede na plazmě záznam NIN Woodstock 94.
V minulý práci home office nebyl možný, takže tohle je marked improvement :)
@rikuhahl (04.03.2020 17:19): To já bych na HO mohl pracovat, včetně celého mého teamu, klidně dva týdny v kuse. Ale šance že se tohle stane a firma to povolí / nařídí, se rovné nule. To bychom museli mít COVID-19 tuším přímo na pracovišti... :-)
@RomcaT (04.03.2020 13:12): Jak jsem psal níže, každej dle svého. :) Pokud vám Roomster vyhovuje, tak myslím že na pohodu. Na mě je to hrozně tvrdé auto, ale když člověk jezdí 8 let na hydraulickém podvozku, je tvrdé téměř každé auto... :-)

Berlingo začínalo jako hrozný křáp a víceméně z nouze ctnost, nicméně nelze to srovnávat s aktuálním modelem. Ten může stát klidně hodně přes půl milionu (nejvyšší výbava se blíží k 900 000 Kč) s tím, že za tyhle peníze to má veškeré vymoženosti které člověk od auta za tyhle peníze očekává - samo to parkuje, samo to přepíná světla, čte to značky, má to navigaci, head-up displej, DAB, asistenta při nehodě, vyhřívané čelní sklo, nezávislé topení, 8st automat a hromadu dalších věcí. Ale stojí to raketu. :-)
Já se homeofficu taky nebráním, ale netušim,, co bych na něm dělal, ač teda v kanclu pracuju, ale většinou s věcma, co nemůžou opustit budovu :D
Já zrovna prodělal hodinu kláves s holkou, co byla na horách v Itálii, strašně panikařím. A zrovna jsem dojedl a neumyl si ruce!