Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Věda a technika

@Garion (20.03.2021 09:12): auto samo nevi, jestli z kopce chces zrychlovat nebo zpomalovat - ledaze by sis zapnul tempomat - přesně takto jsem to myslel. Z prudkého kopce auto samozřejmě netuší jak chci jet, takže samo podřazovat nezačne. To udělá pouze v momentě, kdy mám nastavenou nějakou rychlost, jak píšeš, nebo když začnu sám brzdit.

Já popravdě tohle obecně moc neřeším. Prostě jedu, když chci brzdit tak brzdím, když přidat, tak přidám a všechno ostatní, kromě zatáčení, si auto řeší samo. Takže jestli podřazuje, řadí, stírá okno v dešti, svítí, topí, chladí apod. nechávám na automatice (až na vyjímky) a nestarám se o to. Tohle téma s podřazováním mě ale zaujalo, kort u opravdu velkých a prudkých kopců je to jednoduše žádoucí
@ZephyrCZ (20.03.2021 08:59): Pokud to zvlada ubrzdit motorem, zacne podrazovat jako obvykle. Uplne stejne to prece dela na rovince, kdyz das nohu z plynu. Pokud to ubrzdit motorem nezvlada, potom samozrejme zalezi na tom, co udelas (auto samo nevi, jestli z kopce chces zrychlovat nebo zpomalovat - ledaze by sis zapnul tempomat). Zacnes brzdit (a jako dusledek mozna podradi) nebo rucne snizis stupen (a jako dusledek to mozna zvladne ubrzdit motorem).
@Garret (19.03.2021 16:02): Jasně, jak začnu brzdit, tak automaticky začne auto podřazovat. Ale že by to dělal sám bez toho aniž bych už šlapal na brzdu, to určitě ne, proč by to taky dělal. Leda, možná?, že bych měl nastaveno omezení maximální rychlosti, což je ale funkce, kterou jsem snad nikdy nepoužil, takže si nejsem jistý.
Tím pádem, jestli nad tím dobře přemýšlím, buď musím podřazovat pádly, čímž začnu brzdit motorem, nebo přepnout na manuál a podřazovat klasicky řadící pákou. Jinak auto začne podřazovat až když já začnu klasicky brzdit.

To s tím sportovním režimem mě nenapadlo. Vyzkouším.
@H34D (19.03.2021 17:32): jistý si nejsem, ale myslím, že některé starší automaty to mít nemusí. jinak ještě pomáhá přepnutí auta do "sport" režimu, pokud ho má. převodovka většinou drží vyšší otáčky a při jízdě z kopce nemá tendenci řadit vysoko. použil jsem to jednou, při cestě z Rýmařova do Uničova, taková okreska lesem. posádce to ale nebylo moc příjemné - sice jsem nemusel brzdit, motor opravdu točil a brzdil, sport ho nechtěl pustit do vyššího převodu a posádka se mě brzy začala ptát, proč to neřadí... nakonec jsem stejně skončil v comfortu s nohou na brzdě
Má vlastně každý automat možnost přepnout na manuál? Já řídil automat jen při cestování po USA a o brzdy jsem měl strach při sjíždění z národního parku Sequoya. Tam byl pokles tak 2000 m na relativně krátkém úseku a to brždění motorem nestačilo. To auto mělo nějaké další možnosti, co přepnout, ale už nevím, jaké.
V rámci auto tématu se tu ohledně toho brždění, neutrálu, podřazení apod., logicky vozy s automatem jenom lehce naťukly. Ale, máte někdo v tomto zkušenost? Mám automat, kde kromě možnosti přepnout do manuálního řazení na středovém tunelu, mohu vynutit krátkodobě manuál i bez přepnutí kdykoli pomocí pádel pod volantem. Ale má smysl při jízdě z kopce vynutit manuál a podřadit, nebo spíše nechat automat a prostě brzdit? Jasně, tím brzděním si opotřebovávám destičky, ale jde mi o to, jestli někdo má zkušenosti s tímto způsobem sjíždění kopců i s automatem, případně jaké.
@Garret (18.03.2021 22:38): elektroauto jsem hodně dlouho chtěl, ale jen v momentě, když bych díky tomu byl exot. To já rád. Ale když jsem do toho vlastně tím mainstreamem a tou pseudoekologií k tomu za pár let nucen, tak mám spíš nechuť.



@H34D (18.03.2021 20:06): přesněééé.

ne jako popravdě padesátku (i míň) v obci dodržuju docela dost, ale jen tam, kde má smysl :-)  Bohužel je strašná spousta míst, kde tu 70 prostě nedali, i když by tam být měla, případně ji dokonce zcela nesmyslně odstranili - viz Wilsonova. Tam na tu padesátku fakt seru. Nebo je spousta míst, kde si místňáci vyřvali třicítku, tak to už vůbec. Ale to už je na jinou debatu :-)
@Dan9K (18.03.2021 15:50): pokud ti to nevadi z hlediska zvukového komfortu, nech motor klidně vytočený na nižší rychlost.

Jednou si koupíš elektroauto a s rekuperací si sjezdy budeš jen užívat ;)
@Rapier (18.03.2021 13:48): to já samozřejmě vím, v některých státech je, co jsem tak slyšel, to dokonce zakázané. Ale nejde to takhle paušalizovat. Jak jsem psal, někdy to je výhodnější na ten neutrál - máš táhlý kopec dolů, pak dlouho rovinku nebo naopak kopec nahoru, je zbytečné si to brzdit motorem. 

Ale každopádně tímto směrem můj dotaz vůbec nesměřoval a nebylo mým cílem vést debatu neutrál versus motor, a bylo mi tak trochu jasné, že se to i tak stane, přestože jsem se tomu hned ve třetí větě snažil zabránit :-)
A navíc tuhle problematiku řeší X různých článků. Šlo mi vyloženě o to, jestli je lepší jet dolů na dvojku s většími otáčkami, nebo na trojku či čtyřku a neustále přibržďovat, ve chvíli, kdy je ten kopec příliš prudký a i s tou trojkou či čtyřkou to zrychluje k sedmdesátce nebo i víc.



@Garion (18.03.2021 13:27):  Test ukázal, že při padesátce mám na neutrál spotřebu 1,3l
@Dan9K (18.03.2021 13:14): na rovinu ježdění na neutrál je u dnešních aut nesmysl, a není to ani bezpečné.
Můj otec kdysi jezdil ze Škodou 110L na neutrál, protože motor to palivo doslova žral a on neměl peníze v Maďarsku a Jugoslávii na koupě paliva, tím jak jej banka jako každého československé občana oškubala (devizový příslib, výměna peněz v nevýhodném poměru, šeky, atd.  
Když máš zařazenou rychlost z kopce tak nemusíš tak často používat brzdy, čím více je zahříváš tím dříve je opotřebuješ nebo dokonce v extrémním případě i zničíš - kolegovi z práce se to stalo když jel delší dobu z kopců v Alpách ze zimní dovolené a po dojetí do ČR musel nechat vyměnit brzdové kotouče a destičky a to jen proto že brzdil jen brzdami, co ušetřil na palivu to vrazil do brzd, ne-li více. Od té doby brzdí motorem. :)

Neutrál moc paliva reálně neušetří, pokud vůbec, a pak musíš spoléhat jen na reakci na brzdách, když máš rychlost brzdíš stále motorem, stačí dát nohu z plynu. Nejhorší je když lidi jezdí na nízkých otáčkách, protože nízká spotřeba, motor dostává pořádně zabrat a je jedno zdali je to benzin nebo diesel. V práci mě bývalý kolega byl schopen cestu do Ostravy (ze směru Opava) zajet s Fabii I Combi za 4L HTP 44kw. Když jsem sním pár krát jel tak se mu úplně klepal motor, protože on jezdil 50 km/h na 5 po Ostravě na rovince! :)
@H34D (18.03.2021 13:26): hele já to mám jak kdy, jeden den jezdím plynule, druhej den brzda plyn. Záleží na náladě. Samozřejmě, že ostatní řidiči jsou debilové ve chvíli, kdy nesdílejí tu mojí aktuální náladu :-)
@Garion (18.03.2021 13:27): jo ty dvě jsou možná přehnané, vyrážím do práce, tak to ověřím :-). Jinak spotřebu mám 6.5l prakticky výhradně město. Ale to je údaj mimo, protože to vyšplhá nahoru hned, jak jsem třeba půlhodiny u Mekáče a žeru to, že jo dneska, v autě.
@Dan9K (18.03.2021 13:14): Jestli mas na neutral pri 50km/h projektovanou spotrebu 2l/100km, mas asi pomerne zravy (vykonny/objemny?) motor, protoze to znamena cca 1l/hod kdyz stojis na miste s nastartovanym motorem - predpokladam samozrejme, ze meris s vypnutou klimatizaci.

Obecne by me zajimalo, jestli klimatizace spravne funguje, kdyz se brzdi motorem a jde tam tedy minimum paliva - ne ze by na tom na nejakych obvyklych par desitek vterin zalezelo, ale spis z principu. Kdyz clovek stoji na miste, dava zapnuta klimatizace obvykle nejakych 0,3-0,4l/hod navic, tedy neni to uplne "nic".

@Chuck (18.03.2021 13:24): Jsem rad, ze jsme se z nepravdivych faktu presunuli do subjektivni roviny, na to uz se da namitat pramalo :)
@Dan9K (18.03.2021 13:14): "Občas si při řízení hraju takovou hru, že šlápnutí na brzdu by měla být až ta poslední možnost." Tvl, to dělám taky. :) Snažím se jezdit docela plynule a baví mě, jak mě občas někdo nervózně předjede a pak se stejně potkáme na příští červené. :) (tam mu ukážu fakáče a jdem si rozbít hubu)
Díky za reakce. Otázka nebyla, zda jet z kopce obecně s rychlostí, ale zda stojí za to tam dát dokonce dvojku. Jinak moderní auta jedou opravdu na nulu s motorem, prostě se vstřikování zcela zastaví. Na neutrál se to pohybuje okolo 1-2 l na 100km při té 50. Když jede člověk 100, tak už to jde pod 1l

Někdy se vyplatí sjet na neutrál, když následuje pak kopec nahoru nebo dlouhá rovinka, aby člověk nabral rychlost. V Praze většinou následuje semafor, takže je to k ničemu a člověk brzdí.

Otázka se tedy týkala spíše toho, zda je lepší šetření brzd a plynulá jízda, nebo šetření motoru. Fakt je ten, že občas to provětrání otáček je fajn na jeho pročištění a 4000 otáček ještě zdaleka neleze do červenýho, jenže to protáčení je bez plynu a je přecijen relativně delší a jezdit 50-60 na dvojku je nezvyk.

Dnešní auta nutí uživatele řadit při nízkých otáčkách kvůli spotřebě (reálně spíše kvůli emisím), ale ty příliš nízké otáčky škodí autu vlastně víc než ty vyšší.

Obecně jsem se asi tedy dozvěděl z těch relevantních reakcí, že to můžu kombinovat, občas to sjet na dvojku, občas na trojku s přerušovaným krátkodobým bržděním. Tím snad nakombinuju opotřebení rovnoměrně na celou soustavu.

Občas si při řízení hraju takovou hru, že šlápnutí na brzdu by měla být až ta poslední možnost. Chce si to hodně hrát s motorem a hodně předvídat a v silnějším provozu to moc nejde vzhledem k ohleduplnosti, ale je to docela zábava a faktto relativně lze. Většinou člověk holt musí nakonec zabrzdit na těch dlouhých semaforech (typicky při vjezdu do Blanky), ale jde to zkrouhnout na takové 2-5 použití brzdy za celou 25 minutovou jízdu. Jen si to člověk musí v hlavě srovnat, abyse nezdráhal brzdit, když je to fakt potřeba :-). A řeším to proto, že za brzdy jsem dal v servisech celkově určitě nejvíc peněz.
Palivo tam opravdu může netéct žádné, ale pouze u vozů s elektronicky řízeným vstřikováním, pokud ECU vyhodnotí, že pohon motoru od kol (to je to brzdění motorem) je dostatečný. Po nějaké době ale stejně může přívod zapnout, aby nevychladl katalyzátor pod provozní teplotu. 

Na volnoběh je spotřeba do 1 litru za hodinu, takže úspora je spíše marginální, ale je.

Opotřebení motoru vysokými otáčkami bez plynu hrozí pouze u dvoutaktních motorů, kde se olej dopravuje s benzínem. U aut to není třeba řešit. 

Problém volby poslechu vytočeného motoru nebo brzdění nohou je záležitostí vkusu, čímž ovšem nerozporuji, že je dobré sjíždět s nějakým zařazeným stupněm.

Na Alpy ještě přidám tip, že je lepší brzdit střídavě víc a vůbec, než pořád trochu. Brzdy se tak lépe chladí.
@Chuck (18.03.2021 12:19): Zasadni/puvodni otazka byla, zda brzdit motorem pri jizde dolu nebo ne :) Jestli tam palivo tece nebo ne je spis technicky detail. Snad je kazdemu jasne, ze ho tam v zadnem pripadne nepotecou litry, a tim padem je to ekonomicky nezajimava castka.
@Garion (18.03.2021 11:53): Zkrátka a dobře tam prostě palivo teče, ať už sundáš při zařazené rychlosti nohu z plynu, nebo rychlost vyřadíš. To byla asi ta zásadní otázka, ze které se postupně a vcelku zbytečně prokousáváš dál.
@Dunemaster (18.03.2021 11:38): To asi hodne zalezi na automatu. Mne automat normalne brzdi i z kopce, nadrazuje i podrazuje podle potreby, ale samozrejme se muze stat (stejne jako u manualu), ze to proste jen motorem ubrzdit nejde (pripadne za podminek jako 7000 otacek) a clovek tomu musi pomahat obcasnou brzdou.

@Chuck (18.03.2021 11:39): Ja vim, ale ono to sice ukazuje okamzitou spotrebu, ale na 100km :) (Alespon tedy vsechna auta, ktera jsem ridil, to tak mela.) Tedy "pokud bys timhle stylem jizdy dokazal ujet 100km, spotreboval bys tolik paliva". Samozrejme se to da prepocitat (tedy pokud to ukazuje 5l/100km a ujedes tim stylem 1km, spotreboval jsi 0,05l = 5dl paliva).
@Garion (18.03.2021 11:26)
@Dunemaster (18.03.2021 11:38):: Mluvím o spotřebě okamžité, nikoliv průměrné. Pokud při té rychlosti např. 60 km/h vyřadíš, na úplnou nulu Ti to nespadne a bude to vždycky nějakou miniaturní hodnotu v řádu několika dl ukazovat (osobní zkušenost!). Ano, úplná nula to být při sundání nohy z plynu ani vyřazení na neutrál opravdu nemůže, přestože ji palubní počítač ukazuje, jelikož, jak říkáš, se motor v obou případech pořád točí a tudíž spotřebovávat palivo musí.
@Chuck (18.03.2021 11:13): Neni to nahodou tak, ze spotreba paliva na 100km je "nulova"? Tedy pokud bys brzdil motorem 100km, spotreba by byla "nula" (ono to ve skutecnosti obvykle pise 0,0l/100km, coz ale nemusi znamenat uplnou 0). Pokud vyradis na neutral nekde kolem 60km/h, napise to taky 0,0l/100km (samozrejme zalezi na tom, jake mas auto/motor a co mas vsechno zapnute).

Realne si myslim, ze uplna 0 to byt nemuze, protoze si myslim, ze by ten motor chcipnul. Ale treba tam je nejaka fyzika, do ktere uplne nevidim :) (Mozna to chcipne v zavislosti na otackach a tedy zarazenem stupni.) A taky si myslim, ze to muze byt ruzne podle typu motoru a hlavnich rozdilech (prime vstrikovani a podobne).

Kazdopadne jsou auta, kde nejsou ty brzdy vzhledem k celkovym nakladum prilis nakladne (typicky starsi vozidla se slabsim motorem) a tam je to celkem jedno, takze pri tom rozhodnuti je mozna dobre brat v potaz i ekonomiku veci.
@H34D (18.03.2021 06:57)Z logiky věci brždění motorem bude žrát více paliva než vyřazení na neutrál

Měl jsem za to, že když brzdíš motorem, tak je spotřeba nula, zatímco na neutrál to žere palivo na udržení motoru v chodu.
Mně snad na tom jen přijde občas trochu otravné, jak zarytě někteří o brždění motorem vypráví. Je to jak kdyby rovnou řídili Prius. :) Ale stále to není to nejhorší. Před cca deseti lety jsem měl kolegu, který byl schopen celou pracovní dobu vyprávět o krásách své elektronické cigarety. Po nějaké době už jsme měli chuť jej umlátit klávesnicemi. :)
@H34D (18.03.2021 06:57): Však Gordy je tady taková ta od boku střílející kapacita v podstatě na všechno. :)

@Dan9K (18.03.2021 00:15): Souhlas s ostatními. Servisák mi říkal, že je určitě lepší brzdit motorem - logicky šetříš brzdy, protože na ně furt nedupeš - a pokud to zbytečně nevytáčíš, což poznáš na řevu, tak to není problém. Jinak to tady všechno už padlo, hlavně na vodě, sněhu a náledí je brzdění motorem dokonce žádoucí. A mimoto imo jedeš i plynuleji. Osobně mě tihle profesionální testeři brzd, co hamtnou na pedál před každou zatáčkou (třeba i do kopce) lezou docela na nervy. Na sněhu z kopce mi tenhle způsob jízdy přijde vlastně docela až o hubu. Samozřejmě nic se nemá přehánět, pokud brzdy naopak používáš málo, může zase dojít k zatuhnutí čelistí, oreznutí kotoučů a nepravidelnému opotřebení destiček a to taky není dobře. 

Doteď pamatuju, jak jsme před lety sjížděli Grossglockner, brácha čerstvě papíry, celou dobu nohu na brzdě a v očích smrt. A v půlce kopce samozřejmě  přestalo auto znenadání brzdit. Půl hodinky jsme postáli, brzdy vychladly a jelo se dál. Každopádně po příjezdu domů padl na opravy kotel peněz, pač byl celý mechanismus úplně odjebaný. Samozřejmě extrémní případ ty Alpy, ale nemuselo to takhle dopadnout. :)
@Dan9K (18.03.2021 00:15): že je to naprosto v pořádku, z kopce se má brzdit motorem. Pokud nejdou otáčky přes červenou ručičku je vše v pohodě, ta trocha hluku za to stojí.
Obzvláště v zimě na horách, z prudkých kopců, kdy na vozovce je náledí, sníh, apod... se zásadně sjíždí kopce na jedničku. Krátce přibrzdit si z kopce můžeš vždy ale nedělej to na náledí, sněhu, apod. I když v Praze a sníh, ehm....
@Dan9K (18.03.2021 00:15): Tak bržděním motorem autu škodíš, resp. opotřebováváš jeho součásti minimálně. Ty otáčky, které uvádíš, jsou ale dost vysoké, ideální je to kombinovat, tj. mít z takového kopce zařazenou trojku (záleží samozřejmě, jak je kopec prudký) a občas přibržďovat a nenechávat tak ten motor tolik vytáčet. Touto kombinací Ti tím pádem motor tolik neřve a zároveň ty brzdy tolik nenamáháš, resp. to brždění nenecháváš jen na té brzdové soustavě.
@Dan9K (18.03.2021 00:15): Ty jo, při vší úctě k nám, nerdstvo na DH opravdu nebude dobré plénum na takové dotazy. :) Na podzim jsme kupovali auto pro rodinu, tak jsem shodou okolností řešil různé věci, mimo jiné i to, co píšeš. Nevýhoda těhle rádoby triviálních záležitostí je, že se k nim vyjadřuje kdekdo, např. Gordon. :)

Z logiky věci brždění motorem bude žrát více paliva než vyřazení na neutrál, ale podle mě to jsou zanedbatelné rozdíly a ty jednotky haléřů, které by někdo ušetřil na benzínu by pak přeplatil na nových brzdových destičkách.

K nějakému opotřebení během jízdy z kopce musí vždycky docházet, první otázkou je, jestli je lepší to přenést z větší části na brzdnou soustavu nebo na motor a druhou, důležitější otázkou je, jak velké toto opotřebení vlastně je. Za mě doporučuju: https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/ub ... vod-proc-to-nedelat/ a https://www.mbenzin.cz/Clanky/Brzdeni-mo ... nicite-motor--A_7445

Nejen z těchto, ale i z dalších článků jednoznačně vyplývá, že ano, brzdit motorem, pouze si dát pozor na to, aby auto při podřazení "necuklo" a netočil si to do maxima, což 4000 otáček určitě není.
Měl bych takový dotaz na místní automobilisty. Jde o jízdu z kopce. Vím, že je lepší mít zařazenou rychlost, jednak kvůli spotřebě, tak kvůli tomu, abych nemusel tolik brzdit pořád. Jenomže i zařazená rychlost (trojka, čtyřka) je z prudších táhlých kopců, ze kterých každodenně jezdím (Suchdol, Prosek) prostě moc na to, abych nemusel pořád šlapat na brzdu. Poslední dobou mám tedy ve zvyku zařadit vyloženě dvojku. Jsem trochu hlučnej, ale je to vlastně ideální. Rychlost se udržuje na konstantní úrovni a nemusím nic. Otáčky na tý dvojce vyletí asi ke 4 tisícům. A za nějakých 20 sekund jsem dole.

Bez ohledu na tu hlučnost, zajímalo by mě, jestli tím autu nějak škodím, nebo je to ok. Neoptřebovávám brzdy, jedu zadarmo, ale mám z toho trochu výčitky vůči motoru zase.

Co si o tom myslíte?
@John Mirra (13.03.2021 20:33): Rozproudí se krev, začneš se drobně potit a tím se tělo ochlazuje. Až budeš někdy v Mexiku, dej si Tepache, dá se to tam vcelku hojně koupit a je to právě hodně fajn pití do horka. Je to takový zkvašený sladký nápoj, mívají to tam většinou ve velkých nádobách, jako od okurek a je ta jakýsi mix slabého piva, sladké vody, chilli, skořice, plátků ananasu a pepře. Někdy to prodávají i ve verzi bez piva a v různých chuťových obměnách, koupit se dá i průmyslová verze v plechovkách. Ta kombinace ananasu a pepře je zvláštní, kupodivu to ale funguje skvěle. ;c)