Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Věda a technika

@H34D (22.03.2021 19:02) v dobách hlubokých osmdesátek roku 95 kupovali naši otcové 486ky za 30tis, což vzhledem k tehdejšímu platu (6tis.?) byla naprosto šílená částka. Když se dívám na staré ceníky, je to až úsměvné. Dneska si každý koupí PC za minimální mzdu.

Jen pro zajimavost, cena baterie elektromobilu je dneska vyšší, než cena samotného elektroauta (s baterií), pokud bych si ji chtěl koupit jako soukromník. Automobilky tu baterii nakupují za petinovou cenu.

Ať už je to mild hybrid, hybrid nebo plug-in hybrid, bez elektřiny se ty emise dělat nedají. Poděkujeme EU.
Já elektroautům taky fandím, i když je v současnosti mimo mé praktické i finanční možnosti ze všech důvodů, které tady padly. Myslím, že budoucnost to rozhodně je. Problém je, že technologie se teprv vyvíjí a aby se vyvíjela dále, musí se do ní sypat peníze, ergo se musí prodávat elektroauta i teď, byť ještě nejsou tam, kde bychom potřebovali. Holt naše generace musí ještě nabíjet v glóbusu každých 250 km, aby naše děti měly jednou konečně parádní, tichý a ekologický zážitek z jízdy. :)
@Pluto (22.03.2021 17:32): Souhlasím. U mě na maloměstě jsou zastávky tak nesmyslně rozmístěné, že i kdybych chtěl MHD využít, nejde to. To už dojdu všude pěšky / vezmu si raději auto. A to jsem velký zastánce nepoužívání aut na krátké vzdálenosti. To s tou MHD jsem myslel obecně velké města různě po Evropě vs Praha, pravda.
@Garret (22.03.2021 16:40): Také jsem v elektromobilu jel, ne jednou, nadšení z jízdy s Tebou sdílím, je to skvělé. Ale všechno okolo je ve stavu, že stojím nohama pevně na zemi a kromě skutečnosti, kdy bych to bral jak druhé auto na courání po okolí, pokud bych nemusel platit tu šíleně přestřelenou cenu, mi to nedává v současném stavu žádný smysl. Za své peníze ani omylem.

Ale neříkám, že časem, až se posune technologie, nezměním názor. Mé auto má v současnosti v mých očích tak 3 - 4 roky života v mém vlastnictví, pak ho pošlu do světa a nepředpokládám, že bych o elektrický vůz při výběru dalšího byť jenom zavadil. Ale časem? Kdo ví.....
@Charllize (22.03.2021 16:19): kdesi jsem četl že na Vysočině radnice pořídila eco elektrobusy a řidiči nadšení nejsou, páč jim to zůstalo prý v té zimě co bylo viset a páč se prý snižuje životnost baterie. Ale politici jsou nadšení, občasné a řidiči asi o něco méně.
@Naginata (22.03.2021 16:16): většinou se celé auto musí ponořit do vody a sledovat i nekolik dní, podle stupně nabití. To se ale bavíme o opravdu velkých nehodách. Btw, crash testy s elektroauty se provádějí s plnou baterií, se spalováky ale s prázdnou nádrží.

@Rapier (22.03.2021 16:39): mám diesel SUV, na elektro nemám peníze :) ale protože vím, jaké to je jezdit s elektroautem, moc bych ho chtěl. Je to úplně jiný zážitek z jizdy.
@Garret (22.03.2021 16:09): vyměnil jsi benzin/diesel SUV za malý hybrid nebo full elektromobil? Nebo to máš jako dodatečné přemisťovadlo do práce?

@ZephyrCZ (22.03.2021 15:57): tak já jdu proti proudu EU. Naše půl roku nové rodinné MPV auto má pod kapotou eco diesel motor. :) Předtím 10 let Fabia II Combi s eco benzínovým motorem.
@Charllize (22.03.2021 16:19): Doporučuji vyzkoušet hromadou dopravu ve světě. I když se na tu naší nadává obecně napříč republikou, fakt je ten, že patří rozhodně k těm lepším. Ale jo, v zimě je tam zima a v létě je tam vedro.... :)
Co vůbec dělat s takovým autem při nehodě? Slyšel jsem že se dost těžce hasí.
Podle mne je to nesmysl, mělo by se více pracovat na kvalitnější hromadní dopravě.
@ZephyrCZ (22.03.2021 15:57): celkem logicky si elektroauta nebude kupovat člověk, který jezdí dálky. to co tady zmiňuješ se netýká lidí, kteří auto používají na denní dojíždění do práce nebo popojíždění po městě. já jezdím cca 90 km denně, v práci mohu dobíjet, takže pro mě by to byla ideální volba - 1-2x týdně to pichnu na nabíječku a nestarám se.
Jak píše @Pluto, současná podoba elektromobilismu je o ničem, hodí se to do krámu pouze někomu a běžný člověk tohle prostě nechce a nepotřebuje. Také, přesně jak @Pluto psal jak se museli lidé po cestě starat nejenom o cíl, ale také o cestu, protože nabíječky, hromady providerů. karet apod.... Tohle je prostě současná bolest elektromobilů. Jasně, jednou to bude lepší, ale současnost je děs. No a pak tu máme ceny... :)

Normální auto střední třídy v průměrné výbavě koupíš za půl mega, absolutně stejné auto, ale v elektrické verzi, koupíš za nějakých 900 tisíc. Tohle je prostě velké, špatné. Fakt si nebudu kupovat elektrické auto s malým dojezdem, zdlouhavým dobíjením a přihazovat za to statisíce, které se mi za životnost toho auta nikdy nevrátí.
@Dan9K (22.03.2021 14:29): Jj, pokud chceš zažít nevšední dobrodružství, tak je to ideální příležitost. Mám známé, co se účastnili závodu elektroaut v Monte Carlu. A už jen dostat se z ČR na start do Francie jim zabralo skoro dvakrát víc času, než normálně. A když mi pak vyprávěli story s dobíjením, s různými stojany různých společností, kdy na každou je potřeba jiná speciální karta, o tom, jak plánuješ trasu ne podle toho, kam se chceš podívat, ale spíš podle toho, kde budeš dobíjet... Já mám dobrodružství rád, ale zrovna tuto formu si rád odpustím :-)
Já mít barák, což jsem i chvíli měl, tak do elektroauta jdu. Ale být odkázaný na Lidl a Globus, doufaje, že to bude volný, to je hrozný. Zas já mám ale smysl pro to dobrodružství a přišlo by mi cool tím jet fakt na nějakou dlouhou cestu, rád tu cestu plánuju.

Pro mě je hlavní brzda ta cena. Musí to být tak max o 100 tisíc dražší než srovnatelný benzínový auto. Aktuální půl mega navíc je pro mě prostě naprostá červená. A elektroauta do půl mega jsou spíš vozítka.
@Gordon (22.03.2021 13:57): To, že někomu rostou prodeje, ještě neznamená, že je to kvalitní.

Já naopak doufám, že elektroauta (alespoň za současných podmínek) je budoucnost, které se vyhneme. Současný stav elektromobility je nefunkční a nepoužitelný. A funguje jen pro to, že těch elektroaut je minimum. Při masovějším rozvoji to současná infrastruktura nemá šanci zvládnout, nehledě na to, že elektřinu potřebujeme i na všechno ostatní a v případě rozvoje elektromobility by se samozřejmě zdražovala i elektřina, takže bysme tomu neunikli. V Českém Krumlově byl závod elektroaut, které bylo potřeba dobít přes noc na jednom místě. Bylo to cca 35 aut, zvolil se velký místní pivovar, který měl infrastrukturou stačit, ale stejně to shodilo elektřinu v celém městě...

A o větší neekologičnosti současných elektroaut ani nemá smysl se bavit.
@Pluto (22.03.2021 13:03): A proto Tesle rostou prodeje každým rokem. :-)

@Garion (22.03.2021 12:07): Vodík je nesmysl, na jeho výrobu potřebuješ velké množství energie, jeho skladování je vysoce nebezpečné a drahé, při tankování nestačí zasunout brčko, musíš přípojku hermeticky uzavřít. Blbost, je to elektrická energie jen s "extra steps". A navíc, když ti to chcípne, musí za tebou jet rovnou cisterna... Nebo odtahovka.

@Garret (22.03.2021 12:36): U nás u globusu jsou dvě nabíječky. V sídlišti si nedokážu představit, že tahám z balkonu kabel na dobití auta. :-D

Můžete si tu plivat na elektroauta jak chcete, ale je to budoucnost, které se nevyhnem. Paliva alespoň půjdou dolů a budou se používat jen u velkých strojů.
Dokud se nevymyslí lepší uchování elektrické energie, než jsou současné baterie a současný systém nabíjení, tak jsou elektromobily pro masové použití nesmysl tlačené tak akorát lobby a politickým dotacemi.
@Garion (22.03.2021 12:07): vodík ma velké množství nevýhod oproti elektřině a jiné než velkoobjemové využití se vubec nevyplatí.

@ZephyrCZ (22.03.2021 10:58): infrastruktura rychlonabijecek je u nas špatná, takže zatim jediný smysl dává nabíjení doma nebo v práci. Pokud tuhle možnost člověk nemá, je zbytečné uvažovat o elektroautu.
@ZephyrCZ (22.03.2021 10:58): Souhlasim, ze s aktualni infrastrukturou a typem elektromobilu, ktere lze bezne koupit, je to spise pro nadsence. Dojezd samotny mi tak nevadi, ale pokud je 1 (rychlo)nabijecka na 50km dalnice, tak to proste neskaluje.

V tomto ohledu mnohem vice verim "palivum" jako vodik (ted se na nej tuhle zase nekde plivalo, ale nezkoumal jsem proc) nebo elektrolyty, ktere mohou do velke miry vyuzivat aktualni infrastrukturu. Vymeni se nebo se pripadne prida do zeme cisterna a vlastne to funguje jako aktualne - prijedes, (vypustis), natankujes, zaplatis a jedes dal. Jen to musis delat casteji. Doruceni paliva na tankovaci stanice stejne jako doposud.
@Garret (22.03.2021 08:12):  Většina lidí ale také nemá zájem "tankovat" každých 200 - 350 km dle toho jaké je zrovna počasí, jak moc používají klimatizaci, jestli jedou rychleji nebo pomaleji apod. A když už, tak chtějí doplnit energii (a je jedno jestli je to nafta, plyn, benzín, nebo elektřina) a jet dál. A ne čekat frontu u nabíječky, protože si tam zrovna před chvíli stoupl někdo jiný, který bude nabitý, když bude klika, už za 20 minut, pak si tam další půl hodiny postojím já a pak mohu tedy milostivě vyrazit dále. Tohle je k ničemu. Absolutně. A argumenty fandů do elektromobilu, že si tam mezitím mohu dát kafe/protáhnout se/skočit si na WC apod. je alibismus nevyššího levelu.

Dokud nebude dojezd elektromobilů větší než na cesty kolem komína a jejich nabíjení bleskové, vždy to bude omezení jak v cestách, tak v nesmyslně vynucených a dlouhých zastávkách.


Kamarád několik elektromobilů několikrát dlouhodobě testoval, často a dlouho jsme toto téma rozebírali. A i když je velký fanda do všeho moderního, tak konečné resumé vždy bylo, že pro běžné použití je to prostě pořád vopruz.

To co píšeš Ty, že se počítá, že to dvakrát týdne napíchneš na nabíječku, ať už doma, nebo na nákupu, tak jsme ale přesně u toho, proč může, a pravděpodobně i bude, slavit Dacia se svým levným elektromobilem úspěch. Auto je cenově přijatelné, to že má malé zrychlení a tragický dojezd zas tolik při cestách na nákup ve městě nevadí. Snad jenom to nabíjení na nákupech je loterie, protože už x krát se stalo, když jsem měl tu možnost elektromobilem jet, že zrovna nabíječky u obchodu byly obsazené, takže smolík. Ale jinak ano, nabít doma, popojížděčka po městě, zase zpět a zase strčit na kabel. Na takové ježdění je to myslím fajn.
@ZephyrCZ (21.03.2021 23:34): drtivá většina lidí nepotřebuje dojet z Bohumína do Aše a zpět na jednu nádrž. Automaticky se počítá, že to dvakrát týdně napíchneš na nabíječku, ať už doma nebo v práci, na nákupu...
@speedevil (21.03.2021 20:59): Chápu, že nad tím ohrnuješ nos. Chápu, že ty parametry jsou k pousmání. Ale vůbec bych se nedivil, kdyby s tím Dacie prorazila. Elektromobily svým dojezdem jsou parodie na cestování ať stojí kolik chtějí (mám na svém autě na naftu reálný dojezd kolem 1 200 km, takže běžné dojezdy 300 - 350 km mě u elektro aut nechávají chladným). Ale možná právě tohle je přesně to, co rozhýbe trh, který je bez dotací zatím spíše vtip a zbožné přání EU. Levné auto na elektřinu k popojíždění okolo baráku za cenu, která je pro běžného člověka reálně dostupná má šanci na úspěch větší, než si z Tvého příspěvku zřejmě uvědomuješ...
Ono už i ta malá turba... Sice to méně žere, ale zase na poruchy je to horší. Ale prostě se nedá nic dělat. Stále bude můj nejoblíbenější motor ten co byl v Lamborghini Gallardo (a teď je vlastně v Huracánu ještě). :)
Ještě jsem zapomněl na udávanou maximálku 105km/h... ale do města to nevadí, že jo... :)
Auta na baterky mě nerajcujou, dobrovolně bych si to nepořídil a ani nevěřim tomu, že by elektromobily měly zachránit tu ekologii, ale o auta se zajímam, takže si o elektroautech občas něco přečtu. A dneska mě pobavil článek o tom, jak se chystá elektro-Dáčie. V prvnim článku zmiňovali jen trochu technických dat, tak jsem hledal dál, abych se dozvěděl víc. A co to tedy má bejt za těchniku? Zatim čínskej elektro-Renault, letos prej možná pro Evropu už Dáčie na baterky, ovšem ty parametry: výkon menší (=zrychlení horší) než škodule stodvacítka z osumdesátejch let, dojezd kolem 200km a to (s úpravama dle evropskejch standardů) "JEN" za ~380 tisíc! Vim, že žádná jiná automobilka za tyhle prachy nový auto na baterky nenabídne, ale šidítko s těmahle parametrama za skoro 400k? Apríla je až za chvíli, ale... nemá bejt ta zpráva o týhle Dáčii na baterky jakože nějaká sranda, či co?
Zkrátka už aby se všechna auta řídila sama a my bychom jen sledovali, jak umělá inteligence řeší jízdu z kopce. :)