Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Věda a technika

@Kwoky (25.05.2020 10:52): Nad Hyundai bych rozhodně také neohrnoval nos. :) A také bych bral onen Mustang GT, který jsem v poslední době používal ve Forze Horizon 4. Muscle cars obecně moc nemusím. Tady bych ale udělal výjimku, páč má konečně nezávislé zavěšení zadních kol a nadále i atmosferický osmiválec. I ve hře tak krásně řve. A dá se s pár výhradami celkem ovládat. Samozřejmě je to nadále "widow maker". Nemálo řidičů (zvláště těch méně zkušených) je schopno se i v poslední generaci zabít, když přecení možnosti své i vozu (který jim s určitými alotrii pomůže a chrání je, ale po určité hranici už to nechá na řidiči). Ale v Praze bych jej parkovat nechtěl. :) A obecně mu evropské silnice nejsou příznivé. To leda k tomu srubu na léto do té Kanady, jak jsem tu jinde psal (na zimu by byl ten Barbados). :)
Alfa romeo se mi vždycky dost líbily, v sídlišti má jedno místečko jedna opravdu pěkná, asi Spider? Má hrozně dlouhý čumák a je dvoudveřová.
@90210 (25.05.2020 09:14): s Giuliettou jezdím do práce, má ji kolega. nejsem velký fanda designu, ale frčí pěkně. překvapuje mě, jaxou alfáci celkem naučení na sebe mávat, dokonce i nějaká ta ženská občas mávne...
Ja jsem Alfista, to jsou zabavny auta na rizeni s krasnym designem, kdyz uz bych si nedejboze s hypotekou byl nucen koupit jiny auto, tak Giuliettu.
@ntz (25.05.2020 00:07): Tak je to "sportovní" auto. Bezpečnost není primárním parametr. Ale taky bych ho bral, dobrý výběr! :) Resp. spíše sesterské Subaru BRZ. Do Mazdy MX-5 bych se těžko poskládal. A ta dražší "řidičská auta" (Alpine A110, BMW M2 Competition, Porsche Boxster GTS 4.0) pro požitek ze řízení už zase budou vždy mimo mé finanční možnosti. Ale BRZ na krizi středního věku by šlo. :)
muj sen je koupit si neco jako gt86 ... to je teda podle vas uplne nebezpecny auto ?

mam pro zabavu starou fabku rs (rv. 2006, 1.9TDi, 96kW - coz je teda genialni auto, pac ma naprosto bozi jizdni vlastnosti, akorat ma moc dveri) a uz ji dlouho planuju vymenit za neco jinyho ...
@Garret (24.05.2020 11:55): Nevím moc zda emocionální. Imho stačí úplně osobní. :) Mimo níže uvedeného v nich vyšší pohodlí nezažívám. Budiž ti ale přáno, pokud ty ano. ;)
@Jab (24.05.2020 11:39): Že tě baví tvé stávající SUV je možná částečně tím, že je poslední a tedy nejnovější.
- že bych byl s nástupem SUV osvícen a uvědomil si, že řízení mě vlastně baví? :-) ne. to MPV bylo ještě jakžtakž (měl jsem Opel Zafiru B), ale SUV je úplně jiný level.

samozřejmě nemusíš vlastnit SUV, abys ho mohl posoudit, ale sám píšeš, že "do města je to zbytečnost". to není tvá emocionální obhajoba, vycházející jen z tvých pocitů? stání v kolonách pro mě nikdy nebylo příjemnější a ty příčné prahy moje ledviny taky tolik nebolí.

Nikde jsem btw nepsal, že pohodlí je zbytečnost. - psal si, že SUV je zbytečné do města a já ti odpověděl, že je pohodlné a proto není zbytečné.
@Rapier (24.05.2020 11:28): Krabicová verze Fiesty přesně. Výše je. Za SUV jsem to přímo nevydával, takže bych se o tom dále nebavil.

@Garret (24.05.2020 11:26): Máš tam několik věcí, které jsou diskutabilní. Že tě baví tvé stávající SUV je možná částečně tím, že je poslední a tedy nejnovější.

Pro zhodnocení SUV jej nemusíš vlastnit. Zda ti vyhovuje či ne můžeš posoudit i bez toho.

Nemám pocit, že by se tu opomíjely výhody SUV (vyšší světlá výška, lepší nastupování, větší přehled, vyšší bezpečí vlastní osádky při střetu s lehčím autem - to vše tu bylo). Imho spíše půjde diskuze do háje, když tu začnou emocionální obhajoby toho či onoho. ;)

Nikde jsem btw nepsal, že pohodlí je zbytečnost. Řídím btw déle jak patnáct let.
@Jab (24.05.2020 11:16): nevím jak moc je u Ford Fusion podvozek od země, možná o něco málo výše než Fabia II ale SUV to podle mě není. Známí to měli, přišlo mě to jak krabicová fabka od fordu.

@kuler91 (24.05.2020 11:14): protože lidé chtějí být cool a tak musí kupovat SUV/Crossover nebo sporťáky, sedany, kombíky apod. WW oznámil ukončení výroby Sharanu i Turanu, mají jen (dle mého názoru) nevzhlednou Caddy (kdysi jsem ji měl jako služební vůz). Citroen také končí s výrobou C4 Grand Space Tour pokud se nepletu a nahrazuje to C5 crossoverem. Opel už Zafiru zabalil minulý rok. Seat asi taky ukončí výrobu Alhambry alias Sharanu. A Renault který business zvaný MPV začal to už balí taky a teď bojuje o přežití.

A tak co zbývá řidiči 5 členné rodiny ke koupi za prostorný vůz? Tomu který chce mít prostor na hlavu, nohy aby si i vzadu skutečně sedli 3 dospělí lidé? Tzn. aby tam opravdu byli vzadu 3 plnohodnotné sedačky a ne jako u Zafiry (3 stejné ale užší) nebo u WW Turan (prostřední užší), atd.

Jedině "krabice" alá Opel Combo Life, Peguot Rifter, Toyota PROACE CITY Verso neb Citroen Berlingo alias stejný vůz, ze stejné továrny, lišící se pár doplňky v interiéru a designem.
Jenže tu krabici si dnes můžeš dokonale vybavit na cesty (v příplatkové výbavě je snad vše co by člověk mohl chtít k pohodlí) a dokonce i ty motorizace nejsou vůbec zlé. O tom prostoru v autě, o možnost co lze dát do auto si může SUV, Crossover nebo sedan jen snít.
Podvozek je z nové platformy, jezdí to a chová se to jako SUV. Běžný člověk to od normálního auta skoro nepozná.

Samozřejmě mě štve že díky EU budu muset dolévat močovinu, aby náhodu diesel nebyl ten zlý hoch ale takový už je život.
@Jab (24.05.2020 10:48): pohodlí není zbytečnost, naopak je to jedna z hlavních věcí. nevím, kolixi takhle vystřídal aut - já už měl sedana, dva kombíky, MPV a teď mám druhé SUV a naprosto přesně ti řeknu, že mě ježdění začalo bavit až s mým prvním SUV. do té doby to byly jen nucené přesuny z A do B a každý chvilka strávená v autě byla úmorná. mám to denně 85km, takže žádný med.

že lidé dávají přednost SUV má svůj důvod a mám takový pocit, že na ně nadávají hlavně ti, co ho nikdy neměli.
Proč jsou MPV na ústupu ? Důvod jednoduchý ... nevzhledné krabice, ač možná praktická, ale já bych si ho v životě nekoupil. Auto není jen o praktičnosti a vzhled a zábava má taky své místo.
Pro mě a věřím že i spoustu dalších lidí není auto jen užitková věc, která slouží přesun A - B.
@Richmond (23.05.2020 18:31): to mě povídej. Máme sice "prostorného" kombíka ale i tak naši známí, dokonce i cizí lidé naprosto žasli co se vše se dá dát do kufru Fabie Combi II. :) Každý druhý na dovolenou jezdí v WW Turan, Sharan, apod. Naše první rodinná dovolená do Českého ráje byla i s velkým kočárkem v kufru. O dovolených do Chorvatska ani nemluvě ale to už jsem díky bohu nemusel sebou tahat kočárek ale zase třeba paddleboard (nafukovací) co dcera moc chtěla k moři už bych do kufru nedal.

@RomcaT (24.05.2020 09:37): no jo Roomster, malý kufr, nebo o něco větší, ale na úkor místa v zadních řadách.
Já když balím do Chorvatska mám už v tom systém. V OBI jsem zakoupil plastové krabice (podobné jako na jablka a brambory) v různých velikostech (jdou složit na sebe) tak abych do nich dal věci, pak jen doložil kufry a za chvíli je sbaleno. :)

@Jab (24.05.2020 10:48): to je trend moderní doby, hlavně aby to bylo cool nízké a aerodynamické. Bohužel za to může EU, výrobci aut snižují odpor a tudíž emise mimo jiné tím, že snižuji vozy. Ford Fusion, alias fordova Fabia fakt není SUV. Je to stejné "mini MPV" asi jako Fabia Combi II. :)
@RomcaT (24.05.2020 09:37): Tahle MPV jsou na ústupu. Přitom to byla skvělá auta do rodin. Moc nechápu, proč ten koncept SUV do rodin vyhrál. Kamarád si takhle pořídil Nissan Qashqai a imo dost příšerné auto. Rodina se dvěma dětmi už se do toho sotva vejde. Pro vyšší osoby je to masakr nejen vzadu ale i vpředu (střecha se rychle snižuje a musím tak sedět stále přímo jak prkno). Roomster jsem zažil jednou při několikadenním výletu do J. Čech s partou. A to byla proti tomu neskutečná pohoda i s hromadou velkých batohů.

Na chalupu to ale mám z hlavní ještě asi dva kilometry po polní cestě. Jinak odpornou krabici v podobě Fordu Fusion, co byl v rodinně, jsem tady při jízdě ocenil (těžko ale říci, zda je to vůbec SUV). Ten podvozek výše od země znamenal, že jsem nemusel kličkovat mezi šutry a objíždět některé skoro po poli. Pro takové podmínky bych chápal, že někdo jde do SUV. Pro chatu v horách pak i chápu, že někdo kvůli sněhu chce dokonce 4x4. Ale mimo tyhle praktické záležitosti jde SUV mimo mě. A lidé si je imo kupují zbytečně do města.
@Garret (23.05.2020 09:06): jako řidič dvojkové Fabia Combi si to s mou postavou plně uvědomuji. :)

A právě proto nový vůz budu mít hodně prostorný alá: Opel Combo Life, Peguot Rifter, Toyota Proace City Verso, Citroen Berlingo (pro ten jsme se nakonec rozhodli) s pořádným motorem. Třívalec HTP 51Kw jsem si užíval už dlouho, je to fajn ale pro plně naložené rodinné auto s 5 členy....no.

Samozřejmě se snažím na silnici předvídat ale když vidím strmě vzrůstající oblibu SVU, CrossOver (stačí se podívat kolik stojí na parkovištích úplně nových Dacia Dusterů - mám pocit, že ho musí mít úplně každý) tak nic malého pro pětičlennou rodinu naštěstí ani nepřipadá v úvahu. Malé auto jsou fajn pro 2 lidi nebo rodinu s jedním až dvěma děcky.

Stačilo mě posadit svou maličkost v autosalonu do C4 Grand Space Tourer, Opel Zafira 2019 nebo ten Ford S Max abych pochopil, že to stále není prostorné auto. O WW Turan, Caddy, apod ani nemluvě.
A tak jsem chtě nechtě musel zvolit tu krabici. No alespoň hezkou a sympatickou krabici. :)

Navíc při mé skromné postavě se řada lidí diví, že se do Fabia Combi II složím, ale faktem je, že zrovna dvojka je ze všech fabií nejprostornější (nejvíce místa na nohy + hlavu - respektive prostor nad ní, má nejvýš nastupování - no i tak mám pocit, že si sedám do křesla z Ikea, a také nejvíce místa vzadu na nohy a hlavu).
Nevím jak to ta škodovka dělá ale Fabia I je výrazně kratší vzadu na nohy, na hlavu obecně a trojková tzn. sexy moderní fabia (bohužel pro dlouhány a mohutnější lidi) kráčí zcela ve šlépějích jedničkové Fabie. Super cool tvar až na ten prostor..... menší neznamená vždy lepší. Tak hlavně že u Škodovek frčí cool design.
@BUMTARATA (23.05.2020 11:52): no napsals že její reakce byla iracionální a založená na strachu, což jako třeba jo, ale mě přijde docela racionální si po téměř smrti koupit bezpečnější auto, jakkoliv se může konejšit statistikama že "podruhý se mi to určitě nestane".
@Paul (23.05.2020 11:11): Napsal jsem snad něco takového? To je přeci pochopitelné.

@Garret (23.05.2020 11:12): Tak riziko vážné dopravní nehody je statisticky velmi malé, aby si kvůli němu člověk kupoval „bezpečnější“ auto. Ale protože se jí málem stala, má tendenci ji vidět jako pravděpodobnější, byť ve skutečnosti není (availability bias). Ale v žádném případě nechci být osobní, vycházel jsem z toho, co jsi napsal, a myslel jsem to spíš v teoretické rovině, však neznám její situaci a co všechno hrálo roli.

Obecně ale platí, že neumíme vyhodnocovat rizika, nejsme tomu přizpůsobeni, statistika není intuitivní a potřebná data často prostě nemáme, a tak se řídíme pocity. Je to dobře vidět na aktuální krizi, kdy venku chodí lidé s ochrannými brýlemi a rukavicemi (base rate neglect).
@Garret (23.05.2020 09:06): V tom případě je ale třeba brát to, že nákup SUV je ve své podstatě "vězňovo dilema". Tedy pokud řidič A bourá v kompaktu s řidičem B v SUV, tak nepřežije. Pokud řidič B bourá v kompaktu s řidičem A v SUV, tak nepřežije řidič B. Pokud oba bourají v SUV, tak nepřežije ani jeden. A pokud oba bourají v kompaktu, tak přežijí oba (samozřejmě to zjednodušuji - ale to tyhle "herní teorie" logicky musí).

Tím řečeno SUV ti dává výhodu jen pokud se nestřetneš s jiným SUV. A tedy čím více lidí se rozhodne pro "sobeckost", tím menší tvoje šance na přežití střetnutí i v SUV. Euro NCAP se logicky bude zajímat obecně o bezpečnost provozu. Nemají zájem na konkrétním přežití, ale spíše na obecném snížení počtu smrtelných nehod.

A nakonec nižší známka v testu neznamená, že si nemůžeš koupit SUV. Můžeš rozkliknout ten test a dlabat na ochranu chodců a pasažérů v druhém vozidle. Účelem je imho nikoliv zlikvidování kategorie SUV, ale tlak na přidávání systémů, které se snaží nehodám (či jejich vážným následkům) zabránit.
@Jab (23.05.2020 08:56): můžeš jezdit co nejbezpečněji zvládneš, ale nakonec tě sejme idiot. nebo tvoji rodinu...

moje známá jezdila v Citigo. dělal jsem si z ní srandu, že by si měla koupit pořádné auto hodné jejího postavení (je soudkyně). pořád si ho vychvalovala, že je super atd. až jednou se nevlastní vinou dostala do skoronehody, ze které by v Citigo neodešla živá. okamžitě to prodala a koupila BMW X5. člověk musí být v tomhle sobec a myslet především na sebe.

@Rapier (23.05.2020 09:03): ale uvědomuješ si, že existují lidé, co by ve fabii při lehčí nehodě mohli přijít o nohy, protože do kolen naráží rukou při točení volantem? třeba já ;-)
Nechci Vám do toho kecat ale jako majitel Škoda Fabia II který vozí 5 člennou rodinu se cítím na cestě kategorií SUV, CrossOver, apod. poměrně dost ohrožen, vědom si faktu, že když do mě napálí SUV, tak mé šance na přežití budou pravděpodobně nižší. Jako řidič nemám radost ani z vysokých aut typu Hundai I20 cosi, přes které jako řidič skoro nevidím.

Co se tak bavím se známými a kolegy co mají SUV, apod.,všichni si jej kupují mimo jiné proto aby se v něm cítili bezpečně, lépe viděli přes vyšší auta, atd. no a samozřejmě je to móda, cool a všechny ty věci okolo.

Nové rodinné auto co jsem si vybral z umírající kategorie MPV, ačkoliv to není klasické MPV alá Ford S Max, Opel Zafira, apod. ale prostě je velmi prostorné, velké, a budu v něm sedět výše s dostatkem prostoru všude a tak celkově se asi budu na cestě cítit lépe. :) V neposlední řadě toho z auta více uvidím. A to se počítá.
@Red (23.05.2020 01:10): V čem to nedává smysl? Jako případného kupujícího auta mě zajímá i to, jakou mají šanci na život lidé v druhém autě, s kterým se případně vybourám.
Dosud nikdo nerozporoval tu pointu, že dosavadní testy byly ve střetnutí ve zdi ve stejné rychlosti, tedy situaci pro SUV zcela nevýhodná. Stejně ty nenáviděná SUV dopadla v testech tak dobře, že bylo třeba změnit hodnocení. Asi prostě tu větší hmotnost nestrkaly jen do váhy samotný, To, že by po havárii nebylo auto silně poškozeno a posádka střet přežila ve zdraví bylo pro příslušné orgány tak alarmující, že začaly tlačit do hodnocení bezpečnosti zdi.
@Kwoky (22.05.2020 13:32): Větší váha = vetší přenesená energie se projeví na destrukci vozu. Na rychlosti v tomto argumentu nezáleží.

Je dobré si také uvědomit, že množství moderních aut jsou právě takto navržená, aby se při nárazu totálně zdeformoval motorový prostor, nebo prostor, kde je kufr. Energie se tak rozloží do těchto míst a díky tomu ochrání posádku vozu, který je v pevně navržené kostře.
@Jab (22.05.2020 15:22): Tak sice větší energie, ale taky obecně větší objem, ve kterém se "vybije". Jinak auta jsou navržená tak, aby se vhodně deformovala a tím se ta energie z nárazu spotřebovala. Nevím ale jak na tom bude ten nezničitelný Muskův Cybertruck, tam to udělá z lidí uvnitř kaši, to jo.
@Steve (22.05.2020 14:52): I na posádku. Větší váha, větší brzdná dráha. Pokud už bys v padesáti narazil do stromu, tak bych věřil, že teoreticky může mít SUV i mírnou výhodu (svou vahou "deformuje" strom více než osobák). Jak ale psáno. Roli už hraje řada faktorů. U železobetonové zdi, která se po nárazu ani nehne, bych si už vsadil, že lépe skončí lehčí osobák. Někam ta energie musí jít.
fuj, suv nemam rad ... auto ma bejt bud rodinne mpv a nebo ma mit jenom 2 dvere ...
@Jab (22.05.2020 12:14): Asi ti fakt nerozumím. Jestli to myslíš tak, že "horší následky" vztahuješ i na okolí, ne jenom na posádku vozu, tak beru. Jinak se mi to zdá jako nesmysl.