Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

@Rapier (26.02.2019 19:56): Nezapominej, ze ne vsechny hry jsou schopne vytizit vsechny jadra procesoru. Pokud bys hral treba Far Cry 3 na quad core procesoru, tak bottleneck znamena 50% vytizeni procesoru, protoze hra nedokaze vytizit vic jak 2 jadra. The Division je jiny pripad, ale je potreba s tim ve hrach pocitat. V soucasnych hrach je treba u 2700X 40% vytizeni klidne CPU bottleneck. Zvyseni rozliseni a detailu muze snizit zatez CPU, vykon ve hre tim ale neziskas, to by nedavalo prilis smysl. Ve 4k rozliseni bude vytizeni CPU nizsi nez v 1080p, vykon ale logicky bude nizsi, nebo maximalne stejne jako v pripade 1080p (takovy scenar je nepravdepodobny, mezi 1080p a 1440p se to ale stava). Nejednodussi reseni v tomto pripade je snizit detaily na low a sledovat, co to udela s vykonem a vytizenim komponent. Jestli tim neco vyrazneho ziskas, pak ma smysl stelovat detaily, jestli ne, procesor je proste prilis pomaly. Co se tyce teplot, tak to jen v pripade opravdu vysokych teplot a pripadneho throttlingu, v tom pripade je potreba sledovat i frekvence procesoru. Nemyslim si ale, ze to by byl v tomto pripade problem.
@Kwoky (26.02.2019 19:02): nepřu se že nemáš pravdu.
Nicméně záleží dle čeho soudí, že CPU nestíhá (příčin může být více jedna z nich může být klidně nedostatečné chlazení, stará pasta, prach).
Pokud si pustí MSI Afterburner a podívá se na vytížení CPU z nějakého úseku hry, tak vidí na kolik % CPU běží. Pokud na 100% permanentně tak je CPU bottleneck ale pokud mezi 70-100%, je jasné že CPU limituje GPU, pokud pod 70% loadu tak CPU není brzda GPU.

Např. když jsem testoval Falcon BMS 4 na AMD Phenom II X4 955 přetaktovaný s 3,2 na 4Ghz all 4 cores + 8 GB DDR3 1600 + ATI HD 5750 1GB tak jsem pokaždé naměřil stejné FPS bez ohledu na FHD nebo HD ready rozlišení a přitom se CPU tvářil že je využitý z 50-60% max.
Myslíte, že se do střední skříně vejde většina základních desek? Mám podezření, že se do té mojí (její kategorii neznám) vyhlédnutá deska 305x244 mm nevejde. Ta moje současná má 305x215 mm.
@Kwoky (26.02.2019 19:02): Nejedná sa o tento prípad, ale technicky je možné niekedy presúvať výpočty medzi CPU a GPU. Middleware PhysX napríklad, tam sa dá spúšťanie na CPU alebo GPU nastaviť cez ovládač.
@Rapier (26.02.2019 18:38): Bude platit to, co vždycky: Řetěz může být jen tak silný, jako jeho nejslabší článek. "Přenesení zátěže na GPU" je podle mě nesmysl a nikdy jsem nic podobného nepozoroval.

Spíš bych to viděl jako záměnu příčiny a následku. Pokud jedu na nízké detaily, hra dává 40 fps a CPU je vytížené na 100 %, tak jsem na limitu. Ano, můžu zvýšit detaily, tím se dostat na 30 fps a snížit zátěž CPU na 90 % (protože po změně nastavení se občas čeká na grafiku). Ale to neznamená, že se procesoru nějak ulevilo. Počítá pořád to stejné, dokonce víc, ale kvůli nestíhající grafice je zátěž CPU zdánlivě nižší. Zdůrazňuji "zdánlivě". Výsledkem je každopádně nižší počet fps.

Ve skutečném světě bych to přirovnal k situaci, kdy mám jednu nohu chromou a druhou zdravou. Tak se střelím do té zdravé, aby ta chromá byla relativně lepší. Ale je furt chromá :)

Pokud se pletu, tak to by pro mě byl objev století.
@Kwoky (26.02.2019 18:29): tak žiji v domnění (oprav mě prosím pokud se pletu), že pokud naložím GPU maximum tak snížím závislost na CPU ale třeba to u Division funguje jinak. :) Dost možná si to myslím špatně. Já jen vypozoroval po přechodu z FHD na QHD, že CPU zdaleka není komponenta co by byla vytěžovaná na max. Otázka zní jak moc dodávaní dat do GPU závisí na CPU.
@Korbitch (26.02.2019 09:30):
1. přetaktovat CPU odkaz + odkaz
2. zvýšit rozlišení na min. FHD a vysoké detaily + vyhlazování aby se zátěž přenesla na GPU
3. PC tuning a The Division setup

PS: "Ve hře se nikde nedá nastavit kvalita textur. Opravdu to tak je, rozlišení textur hra omezuje podle velikosti paměti vaší grafické karty. Přesněji velikost texturové cache. Na 4GB grafické kartě si tak hru zahrajete s mírně vyššími detaily textur a s méně viditelným doskakováním textur s vysokým rozlišením.

PPS: AMD Phenom II X4 jde velmi dobře přetaktovat (já dostal svůj kus bez zvýšení napětí 4 cores na 4GHz!), pokud se nepletu mají všechny otevřený násobič. Osobně ale tipuji, že Division je spíše o grafické kartě ale může to být podobné jako v Battlefield 4 kde v MP hraje velkou roli i výkon CPU, nikoliv jen GPU jako v single.
https://youtu.be/Dov4ACf-Zj0

Stojí za to vědět, že ne všechna herní sluchátka jsou crap. Tahle jsou prý lepší jak Cloud Alpha či z audiofilní konkurence Audio-Technica m40x. Kdo by to byl řekl... :)
Hojte, co byste doporučili vypnout či snížit ve hře, aby se ulevilo procesoru? Konkrétně v Division. Týpek to hraje na Phenom X4 a potřeboval by mu trochu ulevit.
@Kwoky (25.02.2019 16:39): souhlas. Testy RAM + AMD Ryzen 1st generation 1600/1700X nebo 2nd generation 2600 a 2600X co jsme zde dělali ukazují, že paradoxně je u Ryzenu skoro jedno zdali máte RAM na 2400 Mhz nebo 3200 Mhz. Spíše z toho těží specializovaný software (+syntaktické testy) a OS.

Je ale fajn slyšet že prosincový update BIOS vyrešil drtivnou většinu problému s kompatibilitou RAM + AMD Ryzen.
@Bursoft (25.02.2019 16:40): Za mid považuji právě do toho 2600x, nedávno jsme si tu dělali s novýma a starýma ramkama testy výkonu a u mě byly dokonce u vyšší frekvence nižší výsledky... (R5 1600). jak píše Kwoky, je to naprosto irelevantní rozdíl.

Co se týče kompatibility, Ty cruciály mám a v seznamu podporovaných nejsou vůbec ani jako značka a jedou v pohodě, což se u těch minulých napsat nedalo, protože ty pro změny kompatibilní být měly a nebyly.

Každopádně problémy s kompatibilitou vyřešil i prosincový update biosů od AMD. (nové OC hodnoty atd.)
@Gordon (25.02.2019 16:13): Já se řídím podle support listu a u toho Gigabyte není ani jeden Crucial. Jinak se obecně píše, že Ryzen dokáže vytěžit víc z rychlejších RAMek. 2600X se od osmijader téměř neliší frekvenčně, nevím, co považuješ za mid/highend u Ryzenů.

Je to můj názor, já bych pár stovek už neřešil v kombu za 12k..
RAM je z hlediska výkonu ve hrách naprosto nezajímavá součástka. Dostává se jí tu mnohem víc pozornosti, než by si zasloužila.
@Chuck (25.02.2019 15:12): Ve skutečnosti jsou pro AMD lepší ty první, neboť jsou single rank. U těch druhých není uvedeno, takže předpokladám že to jsou dual rank, ty jsou zase lepší pro Intel.
Edit: ty hyperX nejsou single rank, to se pozná podle výrobního označení, single rank má na konci K.

@Bursoft (25.02.2019 15:34): Těch 200 MHz by bylo skutečně lepších, pokud by měl high-end procesor, na mid-endu to nemá žádný rozdíl, ani pocitově, v tomhle případě jsou ty ceny docela zásadní.
@Gordon (25.02.2019 14:23): Jsou pomalejší, pokud dá deska 3200, proč nekoupit 3200.

@Chuck (25.02.2019 15:12): První viz výše, druhé mají větší latenci. V prvé řadě si vyber desku a potom si na stránkách výrobce přímo ke konkrétní desce najdi support list pamětí. Ty, co jsem ti posílal, jsou ofi podporované tou Gigabyte deskou, kterou jsem navrhoval.
@marwel (25.02.2019 14:58): Tahle poučka nemá univerzální platnost, takže ji raději vůbec nepoužívám. Rozhodně se najdou UHD monitory, které vypadají po přepnutí na FHD strašně. Plus platí to, co psáno níže. Vždy (well téměř vždy) je lepší snížit detaily atp. než rozlišení.
@Jab (25.02.2019 12:43): Tak 4k monitory bezne s 1080p rozlisenim nemaji problem, 1080p je preci presne ctvrtina. Na 1440p bude vypadat 1080p vyrazne hur, i kdyz nastavis vyraznejsi sharpening.
@Jab (25.02.2019 12:43): Je to asi o přístupu, ale já nerad chodím pod nativní rozlišení. Když jsem hrál AC:Odyssey, tak se mi po alttabnutí do Windows z nějakého záhadného důvodu změnilo vždycky rozlišení z 2560*1440 na 1920*1080 a hned mě to vžydcky bouchlo do očí, takže jsem to musel dávat zpět. To radši snížím nějaký ten detaiů. A podle mě RTX 2070 (resp. GTX 1080, která je výkonově cca nastejno a měl jsem jí) není karta na 1440p do budoucna, pokud člověk nebude chtít dělat zásadnější ústupky v nastavení detailů.
@Chuck (25.02.2019 13:05): Tuším je to email priamo na technickú podporu Arctic, možno to posielajú priamo zákazníkom a predajcu obchádzajú. Ak tú faktúru ešte máš, skús im ju poslať, za pokus nič nedáš.
@valcik (25.02.2019 13:02): Právě že na CZC a na infolince, kam jsem před malou chvílí volal, mi taky sdělili, že samostatně to neseženu, resp. mi to neprodají, a to i přesto, že jsem jim tvrdil, že koupě chladiče byla právě u nich.
@Thellwin (25.02.2019 12:26): Kdyžtak přepne na nižší rozlišení. Nemálo QHD/UHD monitorů je schopno zobrazit FHD celkem přijatelně (to je ale poslední záchrana navíc, vždy bych raději nejprve snižoval detaily, AA atp.). Neřeším jen Hz nebo jen rozlišení. Řeším obé. Zda preferuje právě počet pixelů či počet Hz... To už je každého věc. Že teď může hrát a "vidět" na FHD 60 fps zatímco za tři až pět let uvidí... Stále 60 fps. Takhle si úplně plánování sestavy na delší dobu nepředstavuji. Beru, ale co psal níže Bursoft. Tedy že jde o místo na stole. Větší QHD monitor by se tak nevešel a cpát takové rozlišení do 24 palců zase nemusí mít smysl pro onoho "uživatele". A lepší monitor i v budoucnu plánuje.
@Chuck (25.02.2019 12:12): Zkusil bych napsat do nějakýho obchodu nebo líp přímo výrobci, jestli ti nepošlou redukci.. někteří jsou férový a po dodání faktury ti příslušenství dopošlou.
@Garret (25.02.2019 12:08): Rád bych, protože jsem s jeho tichostí maximálně spokojen, hlavně proto, že se spíná jen při zátěži a i tehdy vůbec neřve. Problém je, že jsem od něj ztratil krabici s veškerým obsahem. :-(