Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Retro Klub 2023 #4

Čtvrtý díl Retro Klubu tentokrát věnujeme tvorbě jednoho z nejvýznamnějších herních vydavatelství, které neznáte, působících na platformě, která nikdy nebyla primárně určená k hraní her.

Retro Klub 2023


Minulý měsíc s GoldenEye 007 byl tak trochu experimentem, zda si můžeme dovolit vybrat i hry, které jsou oficiálně nativně dostupné pouze na jedné či více aktuálních konzolových platformách, a hráči, co jsou odkázání pouze na PC, tak v případě, že by se chtěli zúčastnit, museli sáhnout po emulátoru. V případě GoldenEye to nakonec vyšlo tak, že až na mě po emulátoru sáhli všichni. :) Nicméně z počtu zájemců to vypadá, že do budoucna bude spíše lepší zůstat u her, co mají nativní a dostupnou PC verzi, ačkoliv do budoucna je to pro nás mírně svazující, nebo je možné, že vás GoldenEye zkrátka nezaujalo tak moc, abyste se do něj chtěli pouštět v emulátoru. Žádný strach, i na PC však ještě máme v rukávu řadu tipů.

U experimentů však ještě chvíli zůstaneme. Tentokrát na nás totiž čeká seznámení s pro mnohé neznámým, nebo jen periferně známým, vydavatelem, který však zhruba patnáct let zpátky svou tvorbou zcela dominoval jistou herní platformu... i když mluvit o "herní" platformě možná není úplně přesné.

TI z vás, kdo s Retro Klubem prozatím neměli tu čest, se s ním mohou seznámit v prvním letošním článku.
A tím vydavatelem a kolekcí jeho her je:

Gameloft Classics: 20 Years



Profily na Databázi: Abracadaball, Avalanche Snowboarding, Block Breaker Deluxe 2, Diamond Rush, Gangstar 2: Kings of L.A., Hero of Sparta, Miami Nights 2: The City is Yours, Motocross: Trial Extreme Game, Soul of Darkness, Zombie Infection

Kdysi dávno, kdy mobilní telefony ještě měly tlačítka, přišel někdo s radikální myšlenkou, že když už mají výpočetní výkon srovnatelný s 16bitovými konzolemi, tak by na nich mohly mít úspěch i hry, které budou řádově komplexnější než prostý Snake či Space Impact, jež nejspíš znáte z legendárních černobílých Nokií jako nezničitelná Nokia 3310. To vedlo k vývoji několika různých softwarových platforem, které by usnadnily jak vývoj, tak distribuci a kompatibilitu v tehdy zcela oddělených ekosystémech jednotlivých výrobců mobilních telefonů. Z těch u nás méně či vůbec rozšířených můžeme jmenovat například operační systém Symbian, primárně využitý v telefonech od Nokie, microsoftí trošku do mlýna Windows Mobile či v Americe rozšířený BREW od Qualcommu.

V našich končinách však jasně vedla platforma J2ME, celým názvem Java 2 Micro Edition. Jak již název napovídá, jedná se o variantu platformy Java, kterou jistě zná každý majitel počítače. J2ME podporovaly především telefony od Nokie, Sony Ericsson a později i Samsungu a teoreticky se jednalo o velmi mocný nástroj, který i na mobilních telefonech dokázal pohánět hry v kvalitě 16bitových konzolí, u lepších telefonů dokonce i 3D tituly, graficky srovnatelné s prvním PlayStation. Celá věc však měla několik, zpětně se dá říct i mnoho, háčků.

Zásadním problémem her byla velmi omezená paměť. Interní paměť telefonů se pohybovala v řádech desítek megabajtů, kterou jste hrami dokázali zaplnit velmi rychle. Paměťové karty pak řešily problém jen částečně, jelikož jisté náročnější hry šly nainstalovat pouze do interní paměti, případně při hraní z paměťových karet vykazovaly takovou chybovost, že se efektivně nedaly hrát. K tomu přidejte i fakt, že naprostá většina her se distribuovala přes WAP stránky a museli jste je stahovat přes 2G datové připojení, kde soubor o velikosti dvou megabajtů představoval v horších podmínkách několik desítek minut stahování. Internetová data navíc nebyla nic levného a za stažení hry jste tak leckdy dali skoro stejně, jako za její koupi. Vývojáři tak měli jasnou incentivu, aby hry byly co nejmenší a pohybovaly se maximálně v rozmezí několika set kilobajtů, ačkoliv se samozřejmě našly výjimky.

Druhým problémem pro vývojáře byla obří variantnost jednotlivých modelů telefonů. Java je sice univerzální platforma, avšak pokud byste na nebohou Nokii 3220 s displejem s rozlišením 128x128 (a jedním megabajtem RAM) nainstalovali stejnou verzi hry jako na nabušený Sony Ericsson K850i s displejem 240x320, tak vám hra spadne ještě při načítání. Pro každý alespoň trochu rozšířený model tak vývojáři většinou museli připravit specifickou verzi hry. Pro ilustraci, jedna z her, kterou budeme hrát v aktuálním měsíci, Gangstar 2: Kings of L.A., má dle dostupných zdrojů neuvěřitelných 53 verzí pro telefony od 6 různých výrobců o 13 různých rozlišeních. Každá z verzí pak obsahuje jak optimalizace specifické pro konkrétní telefon, tak se samozřejmě liší i obsahově podle toho, co je ten či onen telefon schopný utáhnout. Nejmenší verze má pouhých 126kB, zatímco ta největší má 993kB. Z toho logicky vyplývá, že na levných telefonech jste si často zahráli zcela jinou hru, než jiní hráči s dražšími telefony.

Třetí hlavní problém pak logicky vyplývá z možností samotných telefonů. Ano, papírově se sice nejednalo o vůbec špatné stroje, avšak pořád se bavíme o mašinkách s vertikálním displejem, klávesnicí o 12 tlačítkách nahuštěných vedle sebe. displejích s nízkou obnovovací frekvencí, nízkou kvalitou zvuku, mizernou ergonomií pro delší použití... Zkrátka spartánské podmínky. Ale i v nich vznikla celá řada her a několik vydavatelství v nich dokázalo dokonce vzkvétat a plodit jeden úspěšný titul za druhým. Hlad hrát na mobilech byl zkrátka velký a dnes vzrostl do podoby globálního fenoménu, který své hráče ždíme ještě účinněji než na konzolích. Ale zpět do minulosti.

Francouzský Gameloft vznikl v roce 1999 jako další herní projekt bratří Guillemotů, které nejspíš znáte jako zakladatele Ubisoftu. Firma nejprve začala tvorbou browserových her, avšak po mergeru s firmou Ludigames, další firmou založenou Guillemoty, přišla reorientace strategie směrem na tehdy začínající trh mobilních her. Netrvalo dlouho a Gameloft se s pomocí Ubisoftu vypracoval na pozici naprosto jasného vládce mobilního trhu, který ročně vydával desítky her ve všech možných žánrech, ať už šlo o plošinovky, závody, sporty, strategie, arkády, logické rychlíky, adventury, simulátory života ve stylu The Sims, RPG... zkrátka ať vás napadne cokoliv, Gameloft pro vás něco měl. Vděčným zdrojem námětu pro Gameloft byly konzolové a počítačové tituly od jeho staršího bratříčka Ubisoftu, ze kterých můžeme jmenovat například adaptace, nebo chcete-li demaky hitů jako Assassin's Creed, Prince of Persia či Splinter Cell, ale i filmové a seriálové licence jako King Kong, Die Hard 4.0 nebo Lost, a samozřejmě i vlastní značky jako závodní série Asphalt nebo extrémně populární Real Football. A když už Gameloft licenci nedostal, nebál se okatě inspirovat u jiných vývojářů a vydavatelství, což brzy zjistíte na vlastní kůži. :)

I přes neuvěřitelné množství titulů, za kterými Gameloft stojí (stačí se podívat na seznam na Wikipedii, který zdaleka není kompletní), se však na mobilním trhu jednalo o velkou jistotu. Když jste se pustili do hry od Gameloftu, minimálně jste věděli, že vás čeká velmi odladěný a graficky pohledný zážitek, který sice často po stránce hratelnosti byl poněkud derivativní (přece jen, patnáctá závodní hra na stejném enginu, i když s jinou licencí, se prostě nemohla nijak zásadně lišit od té čtrnácté), ale nikdo vás nenutil hrát všechny a určité hry od Gameloftu ve svém žánru neměly žádnou srovnatelnou konkurenci. A s těmi bychom vás právě tento měsíc chtěli seznámit.

Ačkoliv J2ME část herní historie zůstane bohužel až na výjimky zachovaná jen v podobě pirátských archivů, jelikož to nevypadá, že by se velká studia jala své "javovky" vydávat na jiných platformách (ačkoliv to v mnoha případech je velká škoda), Gameloft nám alespoň trochu vyšel vstříc a k příležitosti 20. výročí vzniku na Google Play uvolnil kolekci Gameloft Classics: 20 Years. Kolekce obsahuje celkem 30 titulů, jejichž výběr je poněkud diskutabilní –⁠ je sice jasné, že po převzetí společnosti korporací Vivendi Gameloft už nebude moct znovu vydat své tituly na motivy Ubisoft her, ale i mezi značkami, které Gameloft vlastní, by se našlo mnoho jiných her, které by se do podobné kolekce hodily lépe. Nicméně i tak jsme výběr zúžili na 10 kvalitních her, které podle nás dobře reprezentují Gameloft jako takový.

Žánr plošinovek, který je s Gameloftem neodmyslitelně spjatý, zastupuje dvojice Hero of Sparta a Soul of Darkness, která se jasně shlédla v sériích God of War a Castlevania. Ve výběru nesměl chybět ani Gangstar 2: Kings of L.A., ambiciózní klon GTA, a Miami Nights 2: The City is Yours, zástupce velmi populární Nights série, která na mobilech zastoupila The Sims. Čarodějnická variace na Luxor jménem Abracadaball je velmi zábavným logickým rychlíkem a Block Breaker Deluxe 2 (i třetí díl, který je v kolekci rovněž) patří pořád k jedním z těch nejlepších variací na Arkanoid. Závodní tituly od Gameloftu poněkud netradičně zastupuje Avalanche Snowboarding a variace na Elasto Mania jménem Motocross: Trial Extreme Game. Výběr pak uzavírá nápaditý klon Boulder Dash jménem Diamond Rush a dost možná nejlepší hra z kolekce, survival horor Zombie Infection, který strčí do kapsy jakýkoliv pokus o mobilní Resident Evil

Kompletní seznam 30 titulů najdete například tady. V Retro Klubu se sice budeme soustředit pouze na 10 vybraných výše, avšak pokud vás Gameloft hry chytnou, můžete kolekci dále zkoumat a například nějakou z chybějících her přidat na Databázi.
Kde si hru můžete koupit?
Dobrá zpráva! Kolekci si nemusíte kupovat, ale je dostupná zcela zdarma na obchodu Google Play. Pokud tedy máte téměř libovolný telefon s Androidem, můžete se pustit do hraní.

Pokud telefon s Androidem nemáte či na něm z nějakého důvodu hrát nechcete, je situace kapánek složitější. Jelikož kolekce je zdarma, je možností využít emulátor Androidu Bluestacks a na svém PC si tak vytvořit alespoň virtuální prostředí, kde si můžete kolekci spustit. Pokud chcete sáhnout po emulátoru J2ME, tak možná budete nelibě překvapeni, že nejlepším emulátorem platformy je J2ME Loader, opět určený pouze pro Android. Na PC jste odkázáni buď na prastarý a ne zcela spolehlivý KEmulator, případně na jeho stále vyvíjenou větev nnmod

Do jakých kategorií Herní výzvy můžete hru použít?
Kategorie 3: Císařův pekař / pekařův císař - Argos, hlavní hrdina Hero of Sparta, je králem titulního města.
Kategorie 5: Báje a legendy -
Hero of Sparta se odehrává v prostředí antické mytologie.
Kategorie 6: Sága pokračuje -
Miami Nights 2 je 7. dílem série Nights.
Kategorie 8: Pero mocnější meče -
Shawna, hrdinka hry Zombie Infection, je novinářka.
Kategorie 10: Před naším letopočtem -
Diamond Rush vyšel v roce 2006.

Retro odměny


Jako každý měsíc platí, že je připravena odměna za napsané komentáře. Za každý komentář ke hře odehrané v rámci Retro Klubu si u @Fritol na profilu můžete vybrat ze Steam klíčů k různým titulům. Pokud máte zájem, neváhejte se mu ozvat.

Nesmí chybět ani Retro achievementy, kterými tento měsíc jsou následující výzvy:

  • Gameloft Classics: 20 Years - Level 1: Dohrajte alespoň jednu hru z 10 vybraných her z kolekce Gameloft Classics: 20 Years.
  • Gameloft Classics: 20 Years - Level 2: Dohrajte alespoň tři hry z 10 vybraných her z kolekce Gameloft Classics: 20 Years.
Tentokrát se vrátíme k formátu z prvního kola. Na výběr máte z 10 her, kde se herní doba pohybuje kolem dvou hodin, a do výzvy si tak můžete vybrat jen to, co vás opravdu láká k hraní. :)

Vaše úspěchy budeme zapisovat v Google Docs tabulce, ale do budoucna plánujeme i vizuálně atraktivnější způsob, jak vaše trofeje vystavit. Pro zapsání se se svými úspěchy můžete pochlubit v diskuzi u článku či mně (@Ronik) do soukromé zprávy. Nejúspěšnější hráče na konci roku vhodným způsobem odměníme.
Čas na dohrání máte klasicky do konce měsíce, tedy do 30. dubna.
A co si zahrajeme v květnu? Tentokrát na nás čeká další exkurze do éry PlayStation 2, a to japonská kuriozita Katamari Damacy! Jelikož hned zkraje června vychází remaster druhého dílu We Love Katamari, neexistuje vhodnější příležitost dohrát i jedničku, pokud jste ji zatím nehráli.

Hra je aktuálně ve slevě na Steamu (do 3. dubna) a PlayStation Store (do 12. dubna), přičemž je samozřejmě dostupná i na Xboxu a Nintendo Switch (kde je nově také se slevou do 15. dubna).

Diskuze ke článku

Já jsem trochu spálil na Gangstar 2: Kings of L.A. . Pamatuji si, že jsem to kdysi dávno hrál, ale jinak byly mé vzpomínky hodně kusé a upřímně se ani nedivím, protože mi to přišlo strašně nezajímavé. Zkusmo jsem rozehrál i Zombie Infection, a to mi zatím přijde výrazně lepší.
Těšil jsem se na tuto část, ale nakonec to bylo horší, než jsem myslel. Z mých plánovaných her zbylo pouze Gangstar 2, které jsem měl ještě na starém telefonu, takže s tím nebyl problém. Horší to bylo s dalšími hrami přes KEmulator, který mi jich plno nechtěl spustit (Hero of Sparta mi prostě není souzeno). Nakonec se mi povedlo rozchodit Abracadaball, který byl velmi dobrý a nakonec Avalanche Snowboarding, které se zase hrozně lagovalo a bylo utrpení to hrát. Nakonec se však zadařilo a jsem ve výsledku spokojený :)
Pro případné zájemce na další měsíc jen oznamuji, že Xbox se také dočkal slevy na Katamari. Můžete koupit do 27. A na Steam si hru můžete pořídit za stovku na GamersGate aktuálně.

Jinak teda díky všem, kdo se přemohli a hráli na mobilech. :) Samozřejmě měsíc ještě neskončil, tak doufáme, že se ještě objeví další hodnocení, ale jak je vidno, tak zdejší hardcore komunitu prostě k mobilům nedostaneme. :D Škoda.
@jvempire (25.04.2023 13:31): Diamond Rush tě taky moc nezaujal koukám. Pro mě to mobilní hraní taky moc není. Na Nokii se Symbianem jsem ještě něco málo hrál, protože to bylo něco jiného, než na PC, ale teď už si občas pustím jen Mravence nebo něco na N-Gage, kde bych si někdy chtěl jednou vyzkoušet všechno nebo alespoň většinu.

Teď mám ale problém, protože potřebuju nahrát v Missile Command skóre 18 000, abych si odemknul Adventure, co si chci dát do výzvy a dostanu se maximálně na 12 000. Asi budu muset sehnat někoho, kdo mi to skóre nahraje :)
Tak dohráno zatím Hero of Sparta (necelé 4h) a Diamond Rush. Doufám, že stihnu dojet ještě něco třetího, ale hraní na mobilu mě prostě moc nemotivuje. Mám ale tak nějak rozehrané ještě tři hry, tak snad se alespoň jedna zadaří.
@Jumas (12.04.2023 19:26): Kdybych nedělal všechno na perfekt, tak by to možná na ty dvě hoďky bylo, i když podle mě tak na tři nebo čtyři. Jenže to bych nebyl se svým postupem spokojený :) A pochybuju, že třeba Gangstar 2: Kings of L.A., Hero of Sparta, Soul of Darkness nebo Zombie Infection jsou kratší, spíš naopak.
Tak jsem začal se Soul of Darkness a překvapivě zjistil, že mezi verzemi je více rozdílů než jen grafika. Mám dvě české verze a ta novější, 1.3.7., má odlišný začátek, nemá vylepšování (alespoň v prvním levelu) a i nepřátelé se trochu liší. Verze 1.3.4. je zdá se ta správná a odpovídá i DSi variantě.
Do článku jsme ještě doplnili hry vhodné do herní výzvy. Lze tam tak zařadit i Miami Nights 2 a Zombie Infection.
@miCHALupka (01.04.2023 22:25):  Might and Magic II bylo super, nejlepší RPG na javu. Ale tam je to jasné kvůli Ubisoft licenci. Stejně tak Brothers in Arms: Art of War nebo Death Race.

Dle mě teda největší škoda, že tam chybí skvělé plošinovky Pirates of the Seven Seas a Castle of Magic. A pak taky Tropical Madness, klon Super Monkey Ball. Mrtě zábavné bylo taky NBA Smash!. Kdyby někdo chtěl pokoumat Gameloft hry i mimo kolekci, tak zmíněné určitě doporučuju.
@Fritol (01.04.2023 21:55): Tak se mi povedlo dohledat, že jsem hrál první díl z Miami, ale je možný že jsem hrál i New York, ale už je to taková dlouhá doba, že mi to splývá.

Celkově je škoda, že tam chybí dost podstatných her, které opravdu za to stáli. Za mě asi nejvíce Might and Magic II , který bych si s chutí zahrál a třeba i konečně dohrál (tehdy jsem se tam na něčem zasekl).
@Jumas (01.04.2023 21:45): Aha, to je škoda. Na prd, že nikdy neudělali Play 2, na emulátory bych něco takového s větším výkonem bral.

@miCHALupka (01.04.2023 18:18): Zrovna u toho Miami Nights 2 je docela škoda, že tam dali právě tenhle díl. Ono asi pro lidi, kteří tu sérii neznají, to nebude až takové mínus, ale já teda prošel všechny díly a u Miami 2 šlo vidět takové tvůrčí vyčerpání už. Fakt škoda, že tam nedali raději New York 2 nebo Paris. Imo nejlepší díly celé série.

Jinak pro zájemce o Katamari ještě, právě je to v akci i na Switchi za velmi pěknou cenu.
@Fritol (01.04.2023 21:23): Šest palců je už šíleně moc, čtyři jsou pro mě ideální a maximálně bych šel na pět. V týhle velikosti moc na výběr není a na volání, SMS a prohlížeč mi to stačí. K ničemu jinému telefon nemám.

Na Xperii Play nějaká prastará verze Androidu, takže mi tam fungují jen předinstalované hry, ale nic nového do ní nenarvu. Navíc má malou paměť.
@Jumas (01.04.2023 21:18): Tyjo... Tak to tě obdivuju, bych nedal. Jako chápu, já taky nemám rád velké telefony (6 palců ideál), ale 4 palce v dnešní době? To máš hádám jen na volání a SMS, ne? Nedokážu si představit, jak na tom fungují moderní aplikace. Kor s 3GB RAM a tímhle rozlišením.

Mimochodem, nemáš Xperii Play? Tam ta GL kolekce nefrčí?
Tohle bude bezva, hodně her jsem v dětství hrál na svém prvním telefonu. Bohužel mám tedy dohrané ty dvě největší pecky a Soul of Darkness a Zombie Infection, které opravdu doporučuji.

Na telefonu jsem ještě našel nainstalovaný Gangstar 2, který jsem tehdy nedokončil celý, takže to bude asi první hra, do které se pustím. Potom mě velmi láká Hero of Sparta (už jsem po ní pokukoval tehdy, ale nepodařilo se mi ji stáhnout), Motocross: Trial Extreme Game, takže trojici mám asi vybranou :). Nejsem si ani jistý tím, jestli jsem někdy nehrál i to Miami Nights, protože si pamatuju, že jsem nějaký díl hrál.
Takže jsem se trefil :) No dobře, asi půjdu cestou nejmenšího odporu přes Abracadaball nebo Diamond Rush. Kdybych neměl Císaře/pekaře nebo Báje a legendy hotový, asi bych zkusil to Hero of Sparta. Jsou opravdu všechny ty hry dohratelné? Trochu se bojím, že zrovna třeba ten Abracadabraball bude nekonečný.
@Fritol (01.04.2023 13:16): U pár her tuším byla verze na K850i lepší než na K800i, ale myslím, že těch deseti vybraných her se to netýká. U novějších her existují i ještě lepší 480x800 verze na Samsungy, které se ale dají ovládat jen dotykově.
No jisté je, že Katamari Damacy určitě nevynechám a ihned jdu kupovat :)

Ale tyhle mobilní fakt nevím, jestli dám :) I když Hero of Sparta mi dobře sedne do výzvy :/
Na tohle jsem zvědavý, když tady všichni mobilní hraní nenávidí. :D Pokud nejste fandové mobilních arkád co vemete do ruky na 10min v MHD, tak z té kolekce doporučuju hlavně Zombie Infection a Soul of Darkness. První jmenovaná je imo nejlepší hra, co Gameloft za ty roky vyprodukoval. Osobně bych ji zařadil i do nějaké top 5 mobilních her celkově. A ta druhá je výborná plošinovky inspirovaná Castlevanii. Taky asi žánrový vrchol Gameloftu.

Velká škoda, že v té kolekci chybí spousta toho nejlepšího a z poloviny to vyplnili průměrnými tituly.