Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Katamari Damacy

Katamari Damacy REROLL, Katamari Damashii

Namco •  Now Production •  MONKEYCRAFT (PC, PS4, XOne, Switch, Stadia)
21.09.2004
30.04.2013
07.12.2018
20.11.2020
07.09.2021
kompatibilní
76
19 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Katamari Damacy je originální logickou hrou, která kombinuje nezvyklé herní mechanismy (nabalování věcí od menších po větší) a výrazné vizuální pojetí. Hlavní motiv hry se soustředí na kontinuální nabalování čím dál větších věcí (od nejmenších zrn písku až po celé obytné domy) ale i osob nebo v konečné fázi i planet. Originální koncept zajistil Katamari Damacy kultovní status a velkou oblibu mezi hráči i kritiky.

Jednoduchý příběh se točí okolo nápravy světa, který byl narušen takzvaným Králem všeho kosmu. A právě o tuto nápravu by se měl postarat Princ, tedy vy, který by měl získat dostatek materiálu pro znovusestavení celého univerza. A to právě nabalováním věcí od těch nejmenších po ty největší magickým míčkem "katamari", jenž je toho schopen.

Série Katamari dále pokračovala druhým dílem We Love Katamari na PlayStation 2.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PS5 85
Možná lehce přeháním, ale nebál bych se Katamari Damacy označit za dílo génia. Naprosto chápu kultovní status a hra se zařadila mezi nejzábavnější a nejoriginálnější tituly, které jsem kdy hrál. Základní premisa je přitom jednoduchá. Nabalujeme na kouli věci a čím větší jsme, tím větší předmět můžeme nabalit. V prvním levelu začínáme například od připínáčků a když se nám konečně podaří nabalit něco většího, například květináč, ještě netušíme, že o pár hodin a několik levelů později nás nezastaví ani slon, stožár, auta, dům...planeta sama.

Na nabalení určité velikosti máme v každém z levelů časový limit, který je však velice mírný a většinu levelů jsem dal na první pokus. Co je ale na Katamari Damacy unikátní, ani při neúspěchu nepřichází frustrace a hráč si dá daný level s radostí ještě jednou. To je právě na hře to nejlepší. Člověk si tak koulí a má z toho radost. Do uší mu hraje neskutečně zvláštní a originální soundtrack a když se mu podaří nabalit kouli daleko větší, než je zadání, přichází naprosté uspokojení nad vykonaným dílem.

Mám jen jednu malou výtku, a to je zaseknutí katamari na některých místech, což se mi sice stalo jen asi třikrát, ale i tak zamrzelo a musel jsem se s princem vrátit na domovskou planetu a začít level znovu.

Takže kdo chtěl by si zahrát oddechové, zábavné, originální a typicky bláznivé japonské dílko, Katamari Damacy můžu jednoznačně doporučit.

Pro: Báječná hratelnost, originalita, soundtrack, vizuálně pěkné a vtipné

Proti: Ve verzi REROLL pár zaseknutí, ale nic vážného

+27
  • PC 85
Katamari je další z PlayStation sérií o kterých vím, ale nehrál jsem je osobně. Popis této hry zní dost bláznivě a na první pohled není moc jasné co na tom koho baví. Hned při prvním spuštění mě ovšem zaujala chytlavá hudba, která se k netradiční hře hodí a její melodie vám zůstanou v hlavě na dlouho. Samotné hraní nejdříve trochu drhne, protože ovládání je dost neobvyklé. Původně jsem myslel, že půjde o hlavní zápor, ale netrvá dlouho a přejde vám do krve. Ve třetí úrovni tak už ani nemáte pocit něčeho nešikovného s se svým zvětšujícím se Katamari provádíte čím dál efektnější manévry. Dostat ovládání do ruky je potřeba, protože jednotlivé úrovně mají časový limit, který sice není nijak přísný, ale dlouhé zdržování také nedovolí. První dvě tři úrovně vypadala obtížnost na hraně, ale postupně jsem se do toho dostal a nebyl problém ani pátrat po skrytých dárcích. Časomíra je trochu zrádná. Vypadá nebezpečně, když ve třech čtvrtinách máte sotva poloviční velikost, ale jak se nabalují stále větší objekty, tak se zvětšování dostatečně zrychluje a na konci zbývá ještě čas.

Vyzvednutí dárků byl ale občas problém. Moc se mi nedařilo skákání a navíc několikrát jsem sebraný dárek zřejmě ztratil a musel tak úroveň opakovat. Mimo základních úrovní, ve kterých dosahujete určené velikosti, je přítomno i pár speciálních, ve kterých jsou pravidla různá. Od sběru konkrétních předmětů po asi nejproblematičtější vyhýbání se. S Katamari o průměru více než pět metrů je opravdu snadné omylem sebrat miniaturní figurku medvěda. Druhá polovina hry je zábavnější, přece jenom nabalování aut nebo domů je mnohem neobvyklejší. Po dokončení je možné některé úrovně hrát bez časového limitu a vyřádit se dle libosti. Grafika je i ve vylepšené Reroll verzi spíše jednoduší, ale k povaze hry se hodí. Příběh je šílenost sama o sobě, ale jako rozptýlení mezi úkoly pobaví. Celkově mě hra potěšila a jsem moc rád, že na sérii konečně došlo. Do dalšího dílu se hned nepohrnu, ale v budoucnu si rád ještě zakoulím.
+23
  • PC 90
  • PS2 90
Originálních a zároveň zábavných her tolik není. Katamari ale do této kategorie bezpochyby patři, a je pro mě synonymem pro kultovní titul. A proč se může hra řadit k těm kultovním a také těm mým nejoblíbenějším?

Předně jde o ideální hratelnost - tedy jednoduché mechanismy na naučení, ale o to těžší zvládnutí perfektní techniky. Nicméně o výkony zde nejde, pokud nechcete. Hlavním designérským motivem byla zábava, a to jak ta formální (mechanismy), tak i ta obsahová (ad absurdum Japonsko, aneb tančící pandy, nabalování koček a lidí nebo opravdu zvláštně dobrý soundtrack). A ono to vše překvapivě funguje - až tak dobře, že lidé, kteří mě viděli hrát hru si ji hned také po vyzkoušení oblíbili. Čistě po stránce hratelnosti neznám moc zábavnějších her, jednoduchý koncept nabalování věci vyvolává určitý pocit satisfakce, a až po několika hodinách, dnech, budete balit stromy, mrakodrapy a pak i celé planety, tak jistě budete cítit spokojenost.

Tedy, jen doufám, že se Katamari Damacy dočká trochu větší popularity (u nás), jelikož si to hra plně zaslouží. Při nejbližší možnosti si tedy tuto výjimečnou videohru vyzkoušejte.

Pro: zábava, hratelnost, humor na každém rohu, soundtrack

Proti: méně levelů (to napravují pokračování)

+22
  • PC 80
Hra byla pro mě na první pohled poněkud zvláštní. Přeci jen, malá postavička, co před sebou válí kouli, na kterou se lepí některé předměty, to se jinde zase tak často nevidí. Při hraní jsem se pak ale nejprve nudil, ale po několika úrovních jsem se přistihl, s jakou radostí směřuji kouli přímo na skupinku lidí, abych si tu kouli zase o pár centimetrů zvětšil. Někdy v té době se v mé hlavě slovo 'zvláštní' začalo měnit v 'originální' a 'zábavné'.

Ze začátku jsem měl ještě problémy i s ovládáním, které mi na první dobrou přišlo neintuitivní. Hned v tutoriálu jsem pochopil, že se tohle bude na klávesnici ovládat příšerně, tak jsem sáhl po gamepadu. Ale i s ním mi trvalo několik úrovní, než jsem se naučil kouli směřovat tam, kam potřebuji. Ale dodnes jsem pořádně nepochopil, jak se dělá dash, protože se mi ta koule vždycky roztočila opačným směrem. Naštěstí tato schopnost není k dohrání hry potřeba.

Vizuální zpracování není nijak extra realistické, ale tak nějak mi k té hře perfektně sedí a jsem s ním spokojený. Hudba se pak příjemně poslouchá a to říkám jako někdo, kdo japonskou hudbu moc nezná. Jen škoda, že není pro každou úroveň jedna samostatná píseň, místo toho se pak některá hudba později opakuje. Mimochodem, právě díky hudbě jsem se dozvěděl, jaká je správná výslovnost názvu hry, protože se o Katamari v písních zpívá.

Gamedesign pak jde ruku v ruce s originalitou konceptu. Hodně mě bavilo řídit obří kouli, která nabírá lidi, auta, domy, lodě, atd. Úrovněmi jsem pak procházel celkem snadno, jediný problém jsem měl v misi Make the Moon, kterou jsem nestíhal kvůli časovému limitu. Jen škoda, že se některé městské úrovně opakují, alespoň že předměty v nich umístěné jsou různé. Dobrou výzvou pak bylo získávání královských dárků, zvláště v úrovních, kde je potřeba se vyhýbat určitým předmětům, jejichž nabalení na Katamari okamžitě ukončuje misi. Nakonec i ty jsem zvládl zkompletovat.

Jak už jsem zmínil v úvodu, hra mě nejdříve moc nebavila, později se mi ale dostala pod kůži a hraní tak bylo slušnou zábavou.
+16