Již před příchodem Javy disponovaly jisté modely mobilních telefonů vestavěnými hrami, z nichž možno zmínit například telefony značky Nokia, na kterých jste si počínaje modelem Nokia 6110 mohli zahrát klasickou arkádu Snake. Nejednalo se však o univerzální platformu. První pokusy o vytvoření multiznačkových her proběhly s pomocí protokolu WAP, který dovoloval jednoduchým mobilům přístup k internetu přes mobilní síť. Vesměs se však jednalo o různé textové adventury a tahové strategie s minimální grafikou.
Situace se však změnila na konferenci JavaOne v roce 2001, kde několik herních studií v čele s vydavatelstvím Sega a jejich plošinovkou Sonic prezentovali na prototypu telefonu značky Motorola první hry na platformě J2ME. Ačkoliv se jednalo o pouhé proof of concept demoverze, šlo zároveň o důkaz, že i na mobilech bude možné hrát rychlé akční hry. První telefony vybavené podporou J2ME začaly vycházet v roce 2002 a patřily mezi ně například Nokia 3410 nebo Siemens M50, černobílé telefony s displejem v landscape formátu.
Situace se však v dalších letech s příchodem prvních low-end a mid-end barevných telefonů, jako byly Nokia 7650 či Sony Ericsson K700, začala rapidně zlepšovat a Java hry začaly získávat na popularitě. Po pokročilejších 2D hrách začaly vycházet i první 3D hry, které však fungovaly pouze na omezeném spektru high-endových telefonů a někdy pro chod vyžadovaly různé nadstavby J2ME, jako Mascot Capsule.
Java hry byly distribuovány přes internet či WAP v souborech s příponou .jar a velikostí zhruba od 50kB do 2MB. Vzhledem k extrémní výkonnostní odlišnosti jednotlivých modelů mobilních telefonů většina her vycházela ve více verzích, přímo uzpůsobených té či oné řadě, ačkoliv se našly i takzvané multiscreen hry, které se automaticky přizpůsobovaly rozlišení displeje mobilního telefonu. Vývoj Java her se soustředil primárně na mobily značek Nokia, Sony Ericsson a později i Samsung.
Mezi nejpopulárnější vývojáře Java her patřil například francouzský Gameloft, který vydal až stovky her na motivy různých filmových a herních licencí, ale i vlastních IP, jako například závodní Asphalt Urban GT, plošinovku Prince of Persia: Sands of Time či top-down akci Gangstar: Crime City, americké Digital Chocolate, specializované na tvorbu arkád a logických rychlíků jako Tower Bloxx či Crazy Penguin Catapult nebo kupříkladu americké Glu Mobile s mobilními verzemi strategie Age of Empires III nebo logického rychlíku Zuma. Nelze nezmínit ani německé Fishlabs Entertainment, průkopníky 3D titulů, mezi které patří například vesmírný simulátor Galaxy on Fire a jeho druhý díl.
S příchodem chytrých mobilů iPhone od Apple a mobilů vybavených operačním systémem Android se majoritní většina vývojářů přeorientovala na ně a na Javu tak postupně zanevřela. Nové Java hry však v omezené míře vycházejí dodnes, především v Rusku.
Autor popisku: Ronik