Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Goat Simulator

  • XOne 45
Nezasvěcenému to bude znít určitě divně - díky herní výzvě 2018 jsem vzal za vděk hrou, kde je hlavní postavou Koza, ne TY kozy, ale opravdu TA koza. Cítil bych se na cílovku spíš co se těch koz týče, ale tohle, to je panečku hříčka. Ale zapomeňme na škatulky, Live N' Let Die, kozy nebo Koza, směle do toho. Šiblá podstata celého konceptu vlastně není přitěžující okolností, v tomto směru je potřeba ctít presumpci neviny, problém je že spoustu momentů ve hře považují za vcelku trapnou a opravdu jsem nebyl říčný z toho, že na tisící (+/-)pokus se snažím získat předmět, který sice není ničím důležitý, ale jakože pro dobrý pocit stoprocentního sběru. Nejuchal jsem ani ze situací, kdy mé milé koze prolezla kontejnerem hlava a já chtě nechtě byl nucen restartovat. Záměr? Sarkasmus, ironii, nadhled, to vše mám velmi rád, bohužel zde je tlačen až ad absurdum a chtít za něco takového peníze je zhovadilost (nebo metafyzika). A nebo se prostě musím smířit s tím, že tohle není můj šálek kozích bobků.

K druhé straně kozí mince: hra má, řekněme v rámci vnitřní logiky kozího světa, pár světlých momentů a zajímavých nápadů. Vše jde olíznout a ke všemu se jazykem přilepit. Jde se podívat do vesmíru, nemotorně zaskákat na trampolínách, zažít boj v aréně proti jiným kozám, získat trůn a být králem všech koz či se stát kozatýrem... Bohužel všechny tyto z počátku úsměvné kratochvíle přecházejí po krátké době v kozí šeď a není to ta kozí šeď jako když momentální přítulce pomalujete koziště tělními barvami v odstínu šedé (v rámci sexuálního dovádění), ale je to ta nepříjemná šeď kozího kožichu - kromě Švandy Dudáka, oblékl by si někdo něco takového?

Pro: občas vtipné momenty

Proti: zbytečnost

+15

Ori and the Blind Forest

  • PC 80
Když jsem z téhle hry viděl první obrázky a následně i videa, říkal jsem si, že je to na mě možná až moc kýčovitě hezké (mám problém hrát hry, které působí moc "cute" dojmem) a pořád jsem osciloval na hraně, jestli se mi vizuální zpracování líbí nebo ne. Zároveň mě ale zaujalo, že se o hře mluvilo jako o relativně těžké záležitosti, v jejíž souvislosti se zmiňovala např. úroveň se zatopeným stromem. A musím říct, že Ori má svoje chvilky, kdy je opravdu trošku těžší, ale není jich moc a vyžadují "jenom" naučit se dobře hru ovládat a možná pár pokusů, než si člověk uvědomí, co v té rychlosti má udělat (ale nepůsobilo to na mě nějak nefér dojmem).

Při hraní mě naopak mile překvapilo zmiňované vizuální zpracování, protože v pohybu a s místy temnější atmosférou jsem na svoje původní výtky rychle zapomněl a začal si užívat radost, která je vidět v Oriho pohybu (těch několik animací pro základní skok mě do konce hry neomrzelo sledovat). Prostředí je navíc hezky rozmanité a i když se člověk vrací do již navštívených lokací, žádná se mi nestihla nějak výrazně okoukat.

Příběh hry je pohádkově hezký a má pár silnějších momentů, ale pro mě to rozhodně nebylo to hlavní a spíš jsem ho tedy bral jako takové příjemně nenáročné pozadí. Herní doba není nijak zbytečně dlouhá a systém progrese taky docela funguje, i když některé schopnosti působí trochu "výplňovým" dojmem a něco člověk přestane časem využívat, protože získá nějakou lepší schopnost. Ale to je drobnost, i přes kterou mě hra bavila od začátku do konce.

Pro: Audiovizuální zpracování, radost z pohybu, obtížnost, délka hry

Proti: Pár výplňových schopností

+26

KGB

  • PC 60
KGB byl takový můj rest z dávných pirátských dob. Měl jsem ji na nějakém CD se starými hrami, několikrát ji rozehrál, ale bez návodu, který tehdy nebyl k dispozici jsem se nikdy nedostal ani z první kapitoly.

Přitom ta hra byla fascinující. Velice zajímavá grafická stránka s částečně zdigitalizovanými scénami, naprosto úchvatná atmosféra kolapsu SSSR na začátku 90. let, vyladěné ovládání, ve kterém máte spoustu ikon, ale většinou se použije ta která se v daný moment nejvíce hodí. A jaký mladý důstojník KGB Maxim Rukov máte za úkol objevit, kdo vyrábí snuff filmy. Pamatuji ji, jak mě fascinoval jeden činžák, ve kterém je osm bytů a každý má máslo na hlavě. Satanista, dvojice lehkých holek, nevěrný manžel, bývalý trestanec či rovnou bývalý vězeň z gulagu. A pak řezník, v jehož krámě se skrývají mrtvoly a zdánlivě nevinná babička v jejímž bytě se schází celá mafiánská banda.

Bohužel po dohrání už to tak skvělý není. Příběh se zamotá takovým způsobem, že se z něj stane naprostý guláš. Většina agentů KGB jsou zrádci, je tu několik mafiánských skupin, náckové, programování mozků, drogy, američtí agenti, tajemný informátor a celé to končí pokusem nastolit komunistický převrat za pomocí dvojníka Michaila Gorbačova. Ke konci už jsem se v těch postavách i přestal orientovat a bylo mi jedno jak to dopadne.

Hratelnost je pak doslova pekelná. Puzzle bez jakékoliv hintu (papír na zrcadle), při každém rozhovoru si musíte dávat pozor na to na co se zeptáte a co řeknete. Hra se odehrává v reálném čase, čili je milion a jedna možností, jak někde přijít pozdě nebo nepřijít vůbec a dostat se do slepé uličky. Na většinu věcí kde máte přijít, co máte udělat musíte přijít sami bez jakékoliv nápovědy. Jak už jsem zmínil, jsou tu dead-endy, kdy Vás hra nechá projít půlkou kapitoly aniž byste tušili, že už nemůžete vyhrát, protože jste někdo něco neřekli, neprohlídli nebo třeba nevrátili... i Sierrovky byly v tomhle férovější. Takže přestože jsem nakonec hrál s návodem, několikrát jsem začínal kapitolu znovu, protože jsem projevil iniciativu a udělal něco co jsem neměl.

Zkrátka KGB má pořád parádní atmosféru, originální námět a prima grafiku, ale příběh je ke konci brutálně dementní a bez návodu je to nedohratelné.

Pro: Atmosféra, originální námět, pěkná grafika.

Proti: Přeplácaný příběh, odehrává se v reálném čase z čehož plynou dead endy

+12

Wolfenstein: The Old Blood

  • PC 90
Retrospektivní pohled do mládí našeho oblíbeného reka. Překvápko je, že BJ je ve skutečnosti vyučený instalatér, který by se rád povrtal v sifonech hospodyň. Při pohledu do historických análů nejčastěji pravděpodobně tedy: Mary, Lindy, Patricie, Barbary, Carol, Susan, Nancy, Sandry, Marie, popřípadě Sharon. Ale když už ho poslali do Evropy, tak si říká, že by mohl zvládnout alespoň sifony u Christy, Elke, Eriky, Gisely, Helgy, Ingrid, Karin, Moniky, Renaty a Ursuly. S vidinou naplněných snů a vlhkých triček nebo naplněných triček a vlhkých snů? Kdo ví... se BJ vydává na svou první opravu. Problém je v tom, že všechny tyto Hildegardy a Grünhildy jsou se svými sifony tak nespokojené, že se proti všem instalatérům spiknou. Nicméně tady se není čemu divit, protože zatím ještě nikdo nezjistil, co žena chce. Teda američtí vědci na to přišli, co taková žena chce, ale ona si to zrovna rozmyslela. Tak chceš trucovat nebo mít opravený sifon? Toť otázka, na kterou by se BJ rád zeptal, dostal li by možnost. Místo toho bude muset dvě trubky využít k záchraně vlastního života. Nedá se nic dělat, nevděk a hákáče vládnou světem.

Hra je prezentována cíleně s o něco větším retro ztvárněním, než původní díl The New Order, což považuji za skvělý krok vzhledem k tomu, že se děj posouvá o 15 let nazpět. Ale není se třeba obávat. Hratelnostně tento doplněk původní hry nikde nekolísá a byť se odehrává na hradě a v podhradí, úrovně jsou pestré a detailně propracované. A nejen úrovně. Zvláště meziherní filmečky. Taková scéna s upilováním brokovnice dává jasně najevo, že když je motivace, tak vše jde tak nějak rychleji. Kluci a holky z Machinegames ji asi měli nebo to musí být alespoň podaření baviči vzhledem k tomu, že k celé hře dokázali napsat sice svým způsobem bezhlavý ale tak trochu vtipný scénář s nadhledem sobě vlastním.

Engine je už konečně, pokud ne zcela opravený, tak alespoň opravenější a vyladěnější. Někdy nudná základna z původní hry se tady nekoná, což mi přišlo super, ostatně celé to je jedna velká mise, byť rozdělena do dvou příběhů s několika kapitolami. Hra tedy splňuje všechny předpoklady, aby se BJ Helze mrknul bez jakýchkoli technických potíží na sifon, udělal ji konečně šťastnou a pak si odskočil na Oktoberfest. Ale tak když ona neví co chce že...

Pro: Na záchodech nechybí toaleťák

Proti: BJ nestihne Oktoberfest

+15 +16 −1

Russian Subway Dogs

  • PC 80
Russian Subway Dogs je geniálně vymyšlená a silně návyková záležitost, při jejímž hraní jsem si opakovaně kladl otázku - jak tahle blbost vůbec někoho napadla?

Základní princip hry je velmi prostý. Hráč ovládá opuštěného a hladového psa zanechaného na pospas svému osudu v moskevském metru. Pro jeho přežití mu musí neustále zajišťovat přísun jídla, které mají po kapsách kolemjdoucí lidé. Stačí na ně zaštěkat, oni se leknou a sem tam něco upustí. Po nástupišti se motá i spousta opilců s flaškou vodky v ruce, která po dopadu exploduje a ugriluje vše živé. Občas kolem proběhne los nebo medvěd. V Rusku běžná věc.

Pro postup dál je potřeba v každé stanici během časového limitu dosáhnout na předem stanovený počet bodů, které se získávají za přijatou potravu a zlikvidované nepřátelské čokly. Kromě toho je nutné splnit tři (ne)povinné úkoly odměněné křupavou kostí. V závislosti na jejich počtu se následně otvírají další linky metra.

Na první pohled jednoduchá arkáda je ve skutečnosti značně komplikovaná. V pozdějších fázích hry jsou jednotlivé úkoly stále náročnější na provedení, vyžadují značné taktizování a prakticky není možné je všechny splnit během prvního pokusu. Např. v jedné stanici je vyžadováno obří barbeque z medvěda, kterého je potřeba před grilovačkou nejprve vykrmit. Jinde je nutné zmrazit rybu ve sněhu a ledovou kostkou následně pozabíjet všechny otravné pudly. Zní to snadně? Tak si to zkuste!

Hráč se musí naučit správně používat všechny finty a bonusy jako je plivání ohně nebo zpomalování času. Důležitou roli ve hře má kombo efekt zvyšující hodnotu jídla a žonglování s předměty. Např. pokud se pálivá omáčka pořádně protřepe, tak při dopadu vzniklý oheň vydrží déle hořet a může usmažit více masa.

Počet opakování u mě v některých případech narostl na dvojciferné číslo a příval sprostých slov létajících bytem byl nekonečný. Co je však důležité - opakované hraní nebylo nikdy frustrující a stále to byla zábava. Každé z 35 kol trvá zhruba dvě minuty a při uvolněném vzteku jsem si zároveň uvědomil, co jsem udělal špatně a jak by se to dalo udělat lépe. Na úplném konci ještě čeká konfrontace s nečekaným a naprosto šokujícím závěrečným bossem.

Jedinou výraznou chybou hry je nejasnost v zadání některých úkolů. Nemohl jsem je tak splnit, protože jsem nevěděl, co mám vlastně udělat. Pohled na youtube pak ukazuje, že jsem nebyl sám. Přesto je Russian Subway Dogs více než povedená hra a neměla by uniknout žádnému hráči, který si chce každý den na chvíli oddechnout a pořádně zablbnout.

Pozn. Bez gamepadu do metra nelez.
+14

Transformers: War for Cybertron

  • PC 75
Herní výzva 2018 - Kategorie č. 1 - Tehdy to začalo (Hardcore)

Hra Transformers: War for Cybertron byla pro mě velice příjemným překvapením v rámci Herní výzvy. Vyšla v červnu roku 2010, když jsem se připojil na Databázi, i když tehdy zcela bez aktivity. Nic jsem od této akce z třetí osoby nečekal, a o to víc jsem byl potěšen, jaký zábavný titul autoři z High Moon Studios připravili.

Hra staví zejména na oblíbených Transformerech. Tentokrát ale nejde o hru podle filmu, ale o samostatně stojící příběh. Ve hře si zahrajete kampaň za Autoboty i Deceptikony, každá po šesti úrovních. Zastoupeny jsou všechny známé postavy, takže zejména fanoušek transformujících se golemů si přijde na své.

Hra je navenek typickou moderní akcí z pohledu třetí osoby, s lineárním průběhem, částečnou možností regenerace zdraví, výraznými barevnými značkami upozorňujícími na to, kudy se dát nebo co provést. Klasickým problémem moderních her (či konzolových portů?) je nemožnost konfigurace ovládání. Takže v tomto směru nic převratného a hráč klasického střihu si může odzívnout.

Ale to, na čem hra staví, je perfektně vybudovaná atmosféra. Produkční hodnoty jsou na velice solidní úrovni, počínaje videosekvencemi, plnohodnotným dabingem nejspíše i včetně známých herců, a grafickým zpracováním. Levely věrně zobrazují apokalyptický svět ocelových monster, boji zpustošené lokace i monstrózní stavby a sochy transformeřích vůdců.

Na počátku každé mise si můžete zvolit jednu ze tří postav podle vaší libosti, které plní úkoly dané příběhem. Spolu s vámi zvoleným charakterem vás doprovází další dva mechaničtí soudruzi ve zbrani. Ti bojují na vaší straně a mnohde dokážou notně pomoci v zapelitých situacích, nebo alespoň odvedou pozornost, což se hodí při soubojích s bossy, které vás čekají na závěr každého levelu.

Na začátku mapy disponujete pouze jednou zbraní, ale postupně se dají najít další zbraňové kousky, ať již blastery nebo různé typy kulometů, takže si užijete svého bojového stylu. I když se při boji doplňuje samostatně zdraví, je zde tato funkce omezena na jeden dílek, tudíž zemřít lze relativně snadno. Zdraví doplňujete sebráním léčívé kostky, které se obvykle nacházejí v boxech po úrovni.

Během hry můžete plynule přecházet morfováním v podobu vozidla, které je vybaveno poněkud silnější zbraní, čehož lze využívat při postřelování vzdálenějších cílů nebo bossů. V některých úsecích jsem měl trochu problém s municí, které byl relativní nedostatek. Je třeba občas prozkoumat lokaci a nehnat se slepě za cílem mise.

Vaše úkoly spočívají obvykle v nutnosti likvidace důležitých cílů, občas bráníme určitá místa před invazí, často za použití kulometů nebo kanónů, což likvidaci nepřátel dodává ten správný říz, akce rychle odsýpá bez zdržování. V některých misích také poletujeme v podobě letadla. Ukládání je vyřešeno formou checkpointů, které jsou voleny citlivě a nehrozí dlouhé opakování v případě problémů.

Na konci každé epizody vás čeká hektičtější úsek, kdy likvidujeme minibossy a každá kampaň končí monstrózním soubojem s finálním záporákem. Zejména likvidace finálního Deceptikona mi dala zabrat a děkuji synkovi za morální podporu a rady při boji, než jsem přišel, jak na něj. Obtížnost je jinak férová a užije si každý akčně zaměřený hráč. Co mě občas v boji zdržovalo, je občasná špatná reakce na akční tlačítko, zejména pokud jsem rychle potřeboval zasednout za ochranný kanón.

Pro ty, kdo mají rádi Transformers postavy, filmy či komiksy, je War for Cybertron jasnou volbou. Hra přináší profesionálně zpracovaný nový příběh z tohoto universa a ačkoliv se nejedná o převratný titul, dostanete solidní porci akce s kovovými monstry. Fanoušek Transformerů si může k mému hodnocení přidat klidně i 10% navíc.

Pro: Atmosféra. Masivní souboje. Rychlý spád. Prezentace. Masivní bitvy.

Proti: Linearita. Místy nedostatek munice. Nemožnost konfigurace ovládání. Někdy horší reakce na akční klávesu.

+21

Rad Rodgers

  • PC 80
Herní výzva 2018 - Kategorie č. 5 - Nervy z oceli (Hardcore)

Zejména starší hráči se jistě setkali s některým z sharewarových titulů od firem Apogee Software a Epic MegaGames. Nešlo o žádné originální a převratné tituly, ale poskytovaly příjemnou, povětšinou akční zábavu. A hlavně - první epizoda bývala vždy zdarma, takže se tyto hry hřály na hard discích prakticky všech retro hráčů. Navíc odstartovaly kariéru známých firem 3D Realms a Epic Games a taky nám poprvé představily nesmrtelného hrdinu jménem Duke Nukem.

Rad Rodgers vzdává hold těmto střílečkám devadesátých let. Zachovává klasickou hratelnost tradičních akčních plošinovek, ale přidává moderní grafické a zvukové zpracování. Nejde o žádnou revoluci, nepřidává žádné umělecké ideje či duchovní poselství. Jde o poctivou akční hru ze staré školy.

Hlavní postavou je rebelující vášnivý hráč videoher, Rad Rodgers, hojně využívající starou herní konzoli, které říká Dusty. Jak sám říká - Too Cool For School. Rad se po dlouhé herní seanci v noci náhle vzbudí a dostává se do útrob víru, který jej vtáhne do překrásně vizuálně zpracovaného světa, jenž se stává jeho vlastním herním dobrodružstvím. Za asistence své konzole Dustyho zachraňuje lesní svět před zkázou a musí osvobodit starý strom, strážce lesa.

Hra nabízí celkem 8 levelů a k tomu navíc náročný samostatný boss fight. Zpracování levelů je překrásné, hýří všemi barvami, každá úroveň má své samostatné grafické téma a Unreal Engine předvádí obvyklé grafické vychytávky. Hratelnost je ovšem i přes 3D zpracování typicky ve 2D, Rad svým blasterem likviduje četné nepřátele a potýká se s nástrahami prostředí.

Hra podobného typu musí hráče přitáhnout hratelností či jinými faktory přitažlivosti, když už postrádá na originalitě. V první řadě vás uchvátí hláškující kombo Rad + Dusty. Konzolový sidekick je poměrně originální, navíc s osvědčeným Jon St. Johnem za mikrofonem. I Rad jakožto zlobivý hošík je cool. Pokud se vám podaří sesbírat herní pokrývky hlavy a nasadí si přilbu, jakoby z oka vypadl Commanderu Keenovi.

Level design je taky poměrně vyvedený a celkem 8 map je sice relativně malý počet, avšak jednotlivé mapy jsou poměrně dlouhé. V každé z nich musíte sesbírat 4 kousky amuletu, provedení map není stereotypní a stále přibývají různé nástrahy i nepřátelé. Úrovně jsou plné tajných oblastí, které nám nabídnou power-upy nebo krystaly.

Pocit z herní akce je výborný, zaměřujete pomocí myši a nepřátelé se pěkně třesou, jak dostávají nakládačku blasterem, čemuž dopomáhají i pěkné vizuální efekty. Snad jen v některých úsecích byl zaměřovač špatně ve víru akce na obrazovce vidět, což mi vadilo zejména při boss fightu.

Rad Rodgers není pro malé děti, protože nepřátelé se pěkně krvavě rozprskávají, zejména pokud použijete některý z upgradů zbraně, kterých se na chvíli zmocníte. Také se dá najít legendární Excalibat z Rise of Triad - mocná baseballová pálka. Snad proto je přidána možnost Parenteral Locku a odstranit tak brutalitu.

Hra není žádnou procházkou růžovým sadem, některé úseky nebo minibossové vás dokážou potrápit, ale obtížnost je vyvážená a nejde o žádný hardcore, i méně zdatný adept plošinkového hraní si hru užije. Na tu nejvyšší obtížnost je nicméně hratelnost jen pro silné nervy, ale vše se dá zvládnout, i když jsem musel často zatínat zuby a moje herní doba činí více než 30 hodin.

Klasickou hratelnost do určité míry osvěžují úseky Pixelverse - paralelního světa, v němž musí Rusty opravit chyby ve skutečné realitě - chybějící plošinky, kámen bránící v cestě a podobně. Jejich provedení je buď ve formě labyrintu, ve kterém hledáme příslušný objekt, nebo v podobě logického puzzle, v němž musí Rusty pospojovat energetické koule a energii dovést do cíle.

Jako bonus autoři připravili tři Pogo Vertigo levely, v nichž skáčete na pogo sticku až na vrchol. Jsou zde jako odreagování od líté akce a i když se nedostanete až nahoru, hra vás pustí dále. Dobrému pocitu ze hry přispívá i řízný soundtrack od mého oblíbence Andrewa Hulshulta. Mixuje rockový základ s elektronickým doprovodem a dá se dobře poslouchat i samostatně.

Snad jako každá hra má Rad Rodgers určité drobné nedostatky. Kromě zmíněného kurzoru mi vadila nemožnost pohledu nahoru či dolů a zlepšení orientace, což někdy způsobilo náhodné pády. Taky se nelekejte pomalého startu hry, myslel jsem že se hra zasekla, ale program tak dlouho načítal data. Taky mě trochu mrzí, že prozatím nedošlo k rozvinutí příběhu o druhý svět, ten je sice naznačován na závěr hry, ale o jeho dokončení zatím nemáme informace.

Rad Rodgers je tedy velice povedeným akčním kouskem. Není originální, ale přináší příjemnou retro atmosféru devadesátých let, i když v moderním grafickém kabátku. Pro milovníky plošinovek je to povedená volba, i když nečekejte žádné umělecké experimenty. Já jsem si hru užil a těším se na nové levely, jež byly na THQ Nordic avizovány.

Pro: Retro atmosféra. Výrazné hlavní postavy. Rozsáhlé a propracované levely. Grafika a soundtrack.

Proti: Nemožnost rozhlížení. Někdy špatně viditelný kurzor. Neuzavřený příběh. Pomalý start hry.

+18

Reprobates

  • PC 70
Pro mě jedna z nejlepších zápletek vůbec, co jsem ve hře viděl. Jenže neplést zápletku s příběhem. Příběh samotný má výborné momenty, ale šlo to udělat o tolik lépe!

Má to trochu ze seriálu Lost; tajemný ostrov, parta cizinců, spousta záhad a jejich velmi opatrné objasňování, vyšší moc. Ale na rozdíl od Lostu, se tady prakticky všechno vysvětlí a s vysvětlením jsem nakonec poměrně dost spokojen. Možná bych poněkud zapracoval na samotném důvodu, proč že to vlastně všechno je, neb ten mi přišel malinko na hlavu, ale ještě se to dá snést.

Naprostá většina problémů hry je způsobena výrobním procesem, viz příspěvek Mendozy v diskusi. Záměr byl téměř ve všem skvělý, ale výsledek se téměř vždy úplně nepovedl. Tak například dávkování objasňování záhad. Nejdřív hra neřekne skoro nic a pak v předposlední části řekne najednou a tím nejlacinějším způsobem úplně všechno. Sice jsem to v tu chvíli hltal, ale přišla mi to škoda.

Dále pak celý ten život na ostrově. Původně zamýšlen jako herní relax, jenže to moc nefungovalo. Jednotlivé lokace jsou z velké většiny nasnímány opravdu nepřehledně, zvlášť části nahoře na skále. Nemůžu souhlasit, že by to bylo graficky nějak pěkné, je to jen skrumáž ošklivých křovisek, trávy a skal. Z většiny lokací jsem neměl dojem celku a připadalo mi, jako bych koukal na nějakou výseč kukátkem. Jó, kdybych se mohl libovolně otáčet jako ve hrách typu Atlantis, tak by to bylo úplně o něčem jiném.

Otravné sbírání klacků a kamenů šlo vyřešit skrýší, alespoň většinou, protože fungovala jak kdy. Jednou jsem si schoval asi 10 věcí, včetně kopí. Pro něj se hráč celý jeden den pachtí, aby ho pak ani jednou nepoužil. A druhý den použít šlo, ale akorát kopí nahradilo kámen s klackem, tak nevím, k čemu to bylo dobré. Ale věřím, že původní záměr byl, že skrýš mohla určité pachtění na ostrově zkrátit.

A úplně nejvíc mě iritovalo zasekávání Adama o úplně všechno a nutnost konkrétního natočení k určitým věcem. To podporovalo zdlouhavost veškerého snažení mnohem víc, než to, že je pomalý.

Původní plán jakési mapy ostrova s aktivními poli, kde kdo je, by byl super. Protože hlavní náplň takhle je v tom, že člověk udělá jednu věc, a pak musí obejít celý ostrov znova kolem dokola, jestli se něco nezměnilo někde jinde. A pokud ano, musí zase obejít celý ostrov kolem dokola, jestli se něco nezměnilo zase někde jinde. A takhle pořád dokola.

A přesto jsem se vlastně na ostrovní část nejvíc těšil, protože mě ta parta lidí fakt zajímala a bavila. Všechny ty postavy mi přirostly pod kůži, a to i přesto, že rozhovorům s nimi byl dán tak malý prostor. Tolik jsem chtěl mít možnost něco říct, něco s nimi probrat, ale většinou se prohodilo pár vět. Přijde mi to jako největší škoda. Argument, že to bylo na tehdejší dobu příliš technicky náročné, jak zmiňuje jeden z tvůrců, neberu, vždyť podobný styl rozhovorů s detailem na obličej a gesty byl praktikován ve velkém už ve zmiňovaném a o deset let starším Atlantis. A pokud se už teda něco řeklo, bylo to často velmi daleko od toho, co jsem chtěl řešit a jak jsem chtěl reagovat zrovna já a v důsledku to tak znamenalo, že jsem se s hlavní postavou ani trochu nesžil, ale byl to prostě poněkud hovado Adam Reichel. Ale asi to byl záměr. Přesto rozhovory vnímám jako největší slabinu hry. Pro rozvíjení skvělé zápletky jsem tu hru prioritně hrál a v rozhovorech hltal každé slovo, přesto zdaleka největší posuny v příběhu jdou mimo ně a o zásadních událostech se prohodí vždy tak dvě slova.

Samostatnou kapitolou jsou ony tři noční můry, jejichž kvalita postupně stoupá. Ty jsou udělány naprosto profesionálně a v podstatě k nim nemám výhrad, krom té, že s výjimkou té poslední a úplně úžasné, bych ocenil větší souvislost s děním na ostrově, případně naopak větší souvislost dění na ostrově s těmi sny. Alespoň náznakem. Takhle je to spíš jako skok do úplně jiné adventury.

Úplně jiný typ adventury se zase nachází v předposlední části hry, kdy člověk v jednom kuse přeskakuje různé překážky a skály a často je nucen stejnou cestu opakovat několikrát, protože ho třeba nenapadne vzít zpátky již použitou, promáčenou a křovím schovanou vlajku. Vznikl tak naprosto unikátní herní subžánr point'n'click plošinovky. Což je teda subžánr, který už znova někde jinde asi hrát nepotřebuji.

Poněkud úsměvná byla i zjevná nadrženost tvůrců, ale to mi přišlo nakonec celkem fajn. Všechny mladé ženské, co hráč potká, postupně přistihne nahé ve sprše (gerontofilové mají smůlu, ty starší nikoliv) a těm to skoro vůbec nevadí! Detailní záběry na nohy v provokativních pozicích jsou denní chleba a v jednu chvíli holky schválně vstávají tak, aby jim byly krásně vidět pod sukněmi ne zcela zahalující kalhotky. Je super, když člověk nemusí každé dvě hodiny hru shazovat a zbytečně něco hledat na netu, když to má přímo ve hře.

S úplným koncem jsem byl, na rozdíl od jiných, poměrně dost spokojen. Větší emocionální dopad na mě mají sice konce jiného typu (rozuměj: ne happy end), případně konce ne zcela doslovné, kdy mám možnost více spekulovat. To jak to nakonec dopadlo, jsem si ale vlastně přál, neb jsem se jaksi virtuálně taky tak trochu zamiloval.

Kolem a kolem jde zkrátka o rozporuplnou záležitost, protože to mohla být absolutní bomba. Ale přesto jsem ke hře milosrdný a to zejména kvůli skvělému nápadu a zápletce, která mě zcela pohltila a podobné věci vyhledávám snad úplně nejvíc. Chyby jsou strašně zjevné, ale táhlo mě to tolik, že jsem je prostě překousl.

Pro: zápletka, noční můry, grafika v nočních můrách, postavy, zajímavá poslední část, vysvětlení, erotický náboj

Proti: grafika a herní systém ostrova, rozhovory okleštěné na kost, krkolomnost pohybu hlavní postavy, nevyrovnané dávkování příběhu, nedobrá předposlední část.

+28

Uncharted 2: Among Thieves

  • PS4 95
Možná budu Uncharted 2 srovnávat nelogicky s Gears of War 2, ale mě přišly obě hry neskutečně podobné. První díly u obou jsou na dnešní standardy celkem "meh". GoW 1 sem zažil i hypem, když premiérově vyšlo. Tehdá jsem byl nadšený, ale když jsem si to zahrál o mnoho let později, nechápal jsem, co mě na tom tak bavilo. To samé trošku jinak s Uncharted 1. Pořídil jsem si první Playstation (4) :) a hned nakoupil všechny legendární/exkluzivní hry, co jsem předtím nemohl hrát. Po dohrání Uncharted 1 jsem se hodně divil, jak může celkem obyčejná hra mít tak kultovní status.

Jenže jako by si vývojáři obou studií řekli - Oukej, základ nám sežrali, na ten moc sahat nemusíme. Tak co kdyby jsme přidali tunu drobných vylepšení. Udělali to celý větší, delší, epičtější, s lepším příběhem, víc charaktery, víc zbraní, víc prostředí, víc výbuchů kurwa...!!!

Nebudu lhát, i když jsem dostal ve své podstatě to samé ještě jednou, utrhlo mi to koule. Kde v GoW2 budu vzpomínat na řezání srdcí červa, co vás sežere i s městem, anebo na vor, který postupně ukusuje přerostlá ryba, tak v Uncharted 2 nikdy nezapomenu na celou vlakovou sekvenci anebo na nahánění se s tankem v Himalájské vesničce.

A přitom to bylo pouze: Ratatata - skákej - vyřeš puzzle - ratatata - šplhej - animačka - ratatata - zdrhej - ratatata skrz část, kde se předtím řešil puzzle...

Bodově:
+ Drake je strašně nahláškovaný sympaťák, o tom žádná. :)
+ Víc zbraní a rozdíly mezi nima. Už jde víc poznat, jestli mám kropící AK47 nebo lépe mířící M4
- U sběratelských itemů bylo lepší, když šly logicky najít někde na zemi. Ne že sestřelím světýlko z lustru na zem, a zjistím, že to byla ve skutečnosti váza.
+ Velmi solidní hudba hlavního theme
- "Boss" fighty stály víceméně všechny za prt
- Kamera v některých skákacích částech
- Jako ve své podstatě je to plus... V jedné šplhací části se kamera vzdálí a půl obrazovky zabírá nějaký kámen v popředí. Jenomže se ten kámen otočí, vycení zuby a odběhne. ...akorát jsem to nečekal, takže jsem myslel, že se pos*ru.
+21

A Way Out

  • PC 85
A Way Out je kooperačná akčná adventúra pre dvoch ľudí. Ani viac, ani menej. Musíte mať kámoša, s ktorým si to zahráte. Buď bude sedieť vedľa Vás alebo ho pozvete do online hry. Veľké plus je to, že stačí pokiaľ túto hru bude vlastniť iba jeden z Vás a toho druhého môže do hry pozvať.

Keďže ja som veľký fanúšik kooperačných hier, tak som sa oznámeniu tejto hry veľmi potešil. Podľa ukážky to vyzeralo tak, že to bude stáť za to. Že by konečne mohla prísť parádna hra pre dvoch hráčov. A tak sa naozaj stalo. Vo väčšine hier Vám kamaráti pomáhajú vystrieľať nepriateľov, sem-tam obaja naraz stlačíte tlačítko alebo zatiahnete za nejakú páčku. Celý čas máte obrazovku rozdelenú (v prípade, že sedíte vedľa seba) alebo vidíte celý čas tú svoju obrazovku. Toto je úplne iný zážitok. Táto hra ukazuje ako má správna kooperačná hra vyzerať.

Na začiatku sa dohodnete kto bude Vincent a kto Leo. Toto sú 2 hlavné postavy, ktoré sa na začiatku hry nepoznajú. Obaja majú rozdielne povahy. Jeden už sedí v base dlhšiu dobu a ten druhý sa do nej akurát dostal. Najprv hráte každý to svoje. Rozprávate sa s väzňami a plníte jednoduché úlohy. Stretávate sa až po nejakom čase a nakoniec si nájdete spoločný cieľ. Spolu sa rozhodnete ujsť z väzenia. Pri tomto úteku sa musíte dopĺňať, pomáhať si a hlavne komunikovať. A práve tu sa mi páči riešenie tejto hry. Niekedy máte rozdelenú obrazovku na 2 rovnaké časti a každý robí niečo iné. Inokedy spolupracujete na spoločnej obrazovke. No nachádzajú sa tu aj pasáže, kde vždy niekto iný je v hlavnej úlohe a druhý sa môže len tak obzerať po okolí a flákať sa. Vtedy nastanú prípady, keď je obrazovka rozdelená v nerovnomernom pomere. A práve aj tieto časti sú spestrením, nakoľko to v iných hrách len tak ľahko neuvidíte, ak vôbec. V hre sa nachádzajú QTE časti, no nekazia zážitok z hry. V pár prípadoch sú 2 cesty a vy sa budete musieť dohodnúť, kto pôjde ktorou. Toto a fakt, že sú momenty, keď každý robíte niečo iné je také malé plus, ktoré Vás môže dotiahnúť hru si zahrať ešte aspoň raz, nakoľko každý robí niečo iné.

Grafika hry je na vysokej úrovni a príbeh je podľa mňa dobre napísaný. Nejedná sa o niečo, čo sme tu ešte nemali, ale do postáv sa naozaj vžijete. Toto všetko zakončuje super kamera a dabing, ktorý Vás do príbehu ešte viac vtiahne. Veľká škoda, že autori nenatiahli trochu hernú dobu. Cca 6 hodín je trošku málo a takáto kvalitne urobená hra by si zaslúžila aj viac. Na druhej strane sa nemusíte báť, že by Vás hra prestala v nejakom momente baviť. Nudiť sa nebudete a hru si celú užijete. A keď k tomu prirátame super cenu a možnosť spoluhráča pozvať do hry bez toho, aby hru vlastnil, tak to je jednoznačne must have hra.

A Way Out je konečne perfektne spravená kooperačná hra. Pre mňa to bola nutnosť a odporúčam ju každému, kto nerád hrá sám. Pomer cena/výkon je skrátka super.

Pro: paráda kooperácia, grafika, príbeh, dabing, cena (platí len jeden hráč)

Proti: herná doba, znovuhrateľnosť (2x je maximum)

+13

God of War

  • PS4 100
Kratos je opět na scéně. Odešel z Řecka, kde pro něj již nic nezbylo a přišel do zimy ovládajícího severu, kde se pokusil najít mír a klid v duši. My jej nalézáme po několika letech, kdy vychovává útlého synka Atrea, jenž mají spolu vzít popel zesnulé matky na nejvyšší horu a uctít tak její památku. Zde pokračuje po osmi letech příběh hry God of War.

Miluji severskou mytologii, hraní si na bohy, zběsilé akce a srdceryvné příběhy a omlouvám se, že budu zbytečně subjektivní … ale za mě je to nejlepší hra roku 2018. Nebudu to dále nikterak natahovat, všichni, jenž psali komentáře přede mnou, rozebrali hru do posledního coulu. Shrnu tedy pouze své pocity.

Jak mi přibývají vrásky na čele, tak jsem ke hrám čím dál více skeptičtější a kritičtější, nicméně God of War jsem hltal každý den a každý den jsem se nemohl dočkat, až si ho zas pustím. Je to epická výprava od začátku až do konce, to, co předvedli vývojáři a na poslední chvíli během pár měsíců dokázali hru předělat z průměrné akce na toto šílené monstrum, je prostě obdivuhodný.

Příběh od začátku graduje, má skvělé zvraty, jak Kratos tak Atreus mají skvěle napsané scénáře i texty, dabing Kratose je díky Christopheru Judgovi excelentní, Atreus coby Sunny Suljic má zase skvělé příběhové momenty a dobře napsané AI, která s vámi výborně kooperuje a působí opravdu jako váš syn, nikoliv jako ve většině podobných her jako pet. Dále grafické ztvárnění, soundtrack, zvuky ... všechno na výbornou. Ve hře navíc nejsou cut scény, od menu až po závěrečné titulky je vše v rámci pohybu jedné kamery zasazené a renderováné přímo ve hře.

Ke hře nemám prostě moc co vytknout, bavily mě veškeré její aspekty. Snad jen některé animace a různorodost nepřátel je menší, ale to je prakticky detail, na to časem člověk zapomene a bude si pamatovat pouze tu epickou výpravu a hlášku „BOY“.
+33 +34 −1

MechWarrior 2: Mercenaries

  • PC 80
MechWarrior 2: Mercenaries láká hlavně na manažerskou část hratelnosti. Ta je ale nedotažená, frustrující a vlastně docela zbytečná. Možná by nemusela být blbá, nebýt nepřátelského menu a celkového uživatelského rozhraní. Menu je strašně zdlouhavé. Každou akci musí zbytečně komentovat nebo okořenit nějakou zbytečnou animací a ještě k tomu je to dost nepřehledné.

Když už jsem ten manažer, tak bych čekal nějakou svobodu. Každé přestavení mecha stojí peníze. Nehodí se vám zbraně v misi? Máte smůlu. Musíte načíst hru, protože na další přestavbu nemáte peníze. A k tomu je to vopruz, když je to pitomé menu tak pomalé. V manažerské části je možné vybírat si mise. Je to ale k ničemu, protože kromě příběhových misí jsou na výběr jen další generované, pořád stejné a nudné. Příběhové jsou časově omezené, takže je můžete přeskočit, aby jste v půlce hry zjistili, že jste v řiti. Neviděli jste pořádnou misi a nemáte prachy na pořádné vybavení.

Po nějaké době jsem to teda vzdal a rozehrál si klasickou kampaň. Dostal jsem klasického zábavného MechWarriora. Oproti původní hře jsou jinak vyvážené zbraně, takže je to těžší. Dříve ultimátní rakety už tolik nezraňují a na mecha se jich vejde méně. Bylo to potřeba udělat. Už se to nedalo tak snadno vochcávat jako dřív. Některé mise jsou teda až moc těžké. Jako třeba mise, kde musíte identifikovat hlavního kapitána, zničit všechny jeho spolubojovníky a jeho nechat na pokoji. Problém je v tom, že je to mech z největší palební silou a jde po vás. Hodně rychle jsem se naučil nedávat zbraně na ruce. Ty totiž vydrží tak dvě rány a upadnou i se zbraní hodně rychle.

Mise se snaží být různorodé. Naštěstí se autoři vyvarovali experimentům z minulého datadisku. Už vás teda nečeká podvodní mise nebo mise ve vesmíru (krom jedné ucházející výjimky). Nejzábavnější jsou stejně úkoly, kde musíte všechny zničit ve velké aréně. Grafika je dost vylepšená. Konečně se na to dá koukat bez pomoci nějakých jiných režimů pohledu nebo s pomocí izometrického pohledu. Na 1024x768 mi to v softwarovém režimu neběželo úplně rychle. Přepnul jsem teda do 640x480 (supervega) a ta hra vypadala snad i líp. Hodně dobově, ale celkem pěkně.

Na datadisk je to docela dlouhá hra. Na konci jsem byl docela i rád, že už byl konec. Přeci jenom jsem pár misí opakoval do zblbnutí, než jsem je dal. Doufám, že ve trojce už bude konečně nepřevrácený mouselook (dnešní standardní). Za celou dobu hraní druhého dílu jsem nemohl hrát jiné akce, protože mi to vůbec nešlo z myší. :)

Pro: lépe vyvážené zbraně, vylepšená grafika zlepšuje hratelnost, zábavné a náročné souboje

Proti: frustrující manažerský režim, nepřátelské menu

+17

SUPERHOT

  • PC 85
SUPER HOT, SUPER HOT, SUPER HOT!

Tohle mi znělo v uchu ještě dlouho po dohrání a stejně tak mi to zní pokaždé, když hru někde vidím.

Za mě neskutečná akce s divokou atmosférou a jedinečnými herními mechanikami. Již v beta verzi byla hra velice zábavná a mechanika, že čas plyne pouze, pokud vy se pohybujete, mě už tehdy zabavila na pár hodin. Klobouk dolu, co těch pár lidí dokázalo. Během několika měsíců do hry přibyl - ač kratší, tak vydařený příběh v několika misích a postupem času přibývaly i různé challange a herní módy. Verze ve VR je též podařená.

Teď trošku zpátky na zem. SUPER HOT je přesně ten typ hry, který má poměrně velké ambice, ale ta hrstka vývojářů je nedokázala vytěžit na maximum. Což není ani tak výtka, jako spíše opodstatnění. Je to hold low budget a musí se k němu takto přistupovat.

Každopádně jestli vás baví akce typu Hotline Miami, Clustertruck, apod., tak tohle vás zabaví nejspíš taky :)
+21

A Way Out

  • PC 85
Hru A Way Out jsem měl s kamarádem vyhlídnutou již delší dobu, naprosto nás totiž uchvátila možnost kooperace a tématika útěku z vězení. Tak moc jsme se na hru těšili, že jsme ji zvládli dohrát za jediné sobotní odpoledne. Mohu s klidem za nás za oba říct, že se jedná o velice vydařenou akční adventůru s velkým, až filmovým příběhem.

Na začátku máte možnost si zvolit mezi dvěmi postavami, přičemž každá má své charakteristické rysy a rozdílné chování i dialogy. Co je ovšem zásadní, obě postavy se ve hře neznají a musíte si k sobě najít cestu a důvěru. Nutno podotknout, že hru lze hrát pouze v kooperaci a přesto, že podporuje jak gaučový multiplayer tak i online, tak je hra ve split screenu téměř po celou dobu. Ale ničemu to v zásadě nevadí.

Po úvodní sekvenci hra vtáhne velice rychle do děje sotva se ve hře rozkoukáte. A že je zde na co se dívat. Hra má velice působivé grafické ztvárnění a obsahuje desítky postav a předmětů, s nimiž lze interagovat. Příběh je poměrně různorodý, skýtá řadu rozhodnutí, pro které se musíte s parťákem dohodnout a často se i při pohybu v prostředí rozdělíte. Celková atmosféra je velice akční, ale zároveň je zde i dostatek klidnějších a vtipnějších pasáží, které prohlubují charaktery obou postav. Příběhově však hra grandiózně vyvrcholí až ve finále, které připomíná filmy od Martina Scorsese plné zvratů.

Celkově je hra velmi podařená, zanechala ve mně i v kamarádovi velké dojmy, které podtrhuje podařený soundtrack. Navíc je zde taková zvláštnost, že stačí, když hru koupí pouze jeden z dvojice a pošle druhému pozvánku, díky které si může hru zdarma zahrát. Hře bych přesto vytkl pár věcí. Je poměrně lehká a v některých akčních pasážích připomíná neohroženého Ramba, na kterého se valí hordy nepřátel. Ve hře je několik rádoby klíčových rozhodnutí, ale prakticky nemají žádnou váhu. Je to asi jako kdybyste se rozhodovali, jestli do domu vlézt dveřmi nebo oknem. Posléze neplní ani funkci si hru zahrát znovu.

Vyplatí se tak investovat pár stovek do této hry v podobě víkendového dobrodružství s vašim parťákem? Za mě určitě ano, vřele doporučuji.
+16

Policenauts

  • PS1 80
Policenauts začínají tak, jak drtivá většina detektivních příběhů. V kanceláři detektiva. Klasické soukromé očko, dnes již tedy detektiv a bývalý "policenaut" Jonathan Ingram, je navštíven svoji bývalou ženou a je žádán o pomoc – nalezení jejího současného manžela. Tato pomoc má ale rychlou katarzi, jelikož je Lorraine nedlouho po odchodu z detektivní kanceláře zastřelena. Proč a kdo měl motiv, a souvisí to s tím, co Lorraine po Jonathanovi žádala? Zápletka je tradiční, ale nabídne i několik originálních námětů. Hlavní přednosti ale spadají k jiným aspektům hry.

Dnes již kultovní vizuální novela s nezaměnitelnou estetikou 90. let nabídne přesně to, co by hráč mohl očekávat při návštěvě herního obchodu a zhlédnutí krabice hry. Výbornou vizuální stránku, která se může rovnat anime produkci své doby, propracované charaktery a motivace a mnoho lokací. Je také z čeho vybírat, Policenauts se odehrávají v roce 2040 a to na rozlehlé vesmírné kolonii „Beyond Coast“ – jedná se tak o nejzazší variantu univerza Hideo Kojimy ve kterém se odehrává i Metal Gear Solid. I proto se zde například objeví Meryl. Nicméně formou jde především o navázání na Snatchera, ale prakticky ve všech aspektech jdou tvůrci z Konami dále než v titulu z roku 1994. Klasická hratelnost japonskcýh adventur s kontextovým menu je zde dovedena k co největšímu pohodlí, a tak samotné hraní mnohdy připomíná sledování napínavého anime. Nechybí ovšem ani akční pasáže (střelba) a logické hádanky. Na ploše přibližně dvanácti hodin je tak předvedeno docela velké množství inovací v žánru, ale především jde o propracovaný svět a celou řadu informací okolo. I z tohoto důvodu se stalo Policenauts kultem a v roce 2009 se hra dočkala neoficiálního, a dlouho vyhlíženého, překladu.

A to jen zaslouženě, zvláště když jde o japonskou adventuru (novelu) asi nejpřístupnější a také s odkazem na MGS, které zná většina hráčů. Šlo by říci ideální začátek. Chyby jsou již čistě subjektivní, kdy je hráč konfrontován zdánlivě nekončícími dialogy a někdy není přesně jasné, co udělat aby se příběh posunul. Závažné problémy ale hledat nejde.

Jak by vypadala vizuální novela pomlčka adventura, pokud by ji tvořilo studiu s velkým rozpočtem a zásobou kreativního pnutí? Pravděpodobně jako Policenauts. I vzhledem k historické důležitosti jasné doporučení.

Pro: vizuální stránka, dabing, hudba, inovace,

Proti: někdy dlouhé dialogy

+20

Far Cry: Primal

  • PC 70
Nebudu zastírat, že se mi líbí série Far Cry. Mám rád rozlišný arzenál, velkou mapu a spoustu aktivit. Problémem je, že Primal ze své podstaty vlastně nemá atraktivní arzenál, ačkoliv se fakt snaží. Cením si snahu autorů jít do méně populárních vod. Zasazení je totiž tím největším lákadlem. Engine hry vykresluje krásné lokace. Především bych chtěl pochválit nasvícení. Prostředí se prostě opravdu povedlo. Máte chuť prozkoumávat, což moc v předešlých dílech nebylo. V Primal je trochu větší důraz kladen na oheň. Není to tak, že by jste hráli nějakou ujetou minihru při rozdělávání ohně. Spíše zapalujete vše, co vidíte. A je to fajn pocit. Vypálit nepřátelskou vesničku ve vás probudí jistý pocit zadostiučinění.
Co se týče aktivit, tak jich je mraky. Z počátku tradičně budete zobat drtivou většinu značek, ale velmi záhy se kvalitativně malý výčet aktivit mění v docela nepříjemný stereotyp. Co je horší, tak plněním těchto aktivit se stanete ultimátním strojem na zabíjení. To samozřejmě ovlivňuje obtížnost hlavní příběhové linky, kterou následně projedete jako hovno potrubím. Důrazně doporučuji si osolit obtížnost. Hrál jsem na normál a přibližně v půlce hry jsem litoval, že jsem nevybral survival. Určitě by to měnilo celkový pocit z mechanik hry a hlavně atmosféry. Ta je totiž dost důležitá. Jakmile dosáhnete bodu, kdy jste dostatečně sebevědomí na ničení těch nejdrsnějších táborů, tak jednoduše nemáte motivace k postupu dál a pracovat více na rozvoji postavy. S tím se samozřejmě pojí nedostatek motivace k plnění právě všech těch vedlejších aktivit. Od určitého bodu nenabízí atraktivní odměny. Čím víc jich splníte, tím jednodušší se hra stane. Jakmile vás to začne srát, tak je jednoduše plnit přestanete a zjistíte, že herní dobu se značně zkrouhne. Což není vysloveně špatně. Jen by neuškodilo hrát více na kvalitu, než kvantitu. To je ale v podstatě problém všech her od Ubi.
Po příběhové stránce je to slabší. Na hlavní linku se moc důraz neklade. Jedná se o standardní formát zlobivec/hlavní hrdina. Proti předešlým hlavním dílům (dokonce i Blood dragon) jsou záporáci hrozně málo vykreslení. Necítíte k nim respekt a tak jejich mise berete jako klasický vedlejšák. Nemůžu ale upřít snahu autorů o vytvoření ujetých postav. Budete plnit totiž někdy dost zvláštní mise (sbírání nosorožčího trusu), které po vás budou žádat mírně řečeno pochybné charaktery. Okořeňuje to zvláštním způsobem hratelnost. Hra se nezdá pak tak stereotypní a zaprdlá. Ubi mají totiž specifický smysl pro humor, který není zrovna chytrý, ale do Primal se prostě hodí. Občas se tedy i pousmějete. To totiž budete dost potřebovat, protože z počátku budete sbírat obrovské množství materiálu. To se velmi záhy stane otravné a tak budete spoléhat na svůj batůžek s odměnou, kterou doplňují členové vesnice.
Když se to vezme kolem a kolem, tak je Primal příjemná oddechovka v neokoukaném prostředí. Pokud vám chybí hra z takového prostředí, tak neváhejte (a osolte obtížnost). Jen mějte na paměti, že budete omezení arzenálem a příběh bude atraktivní, jako Thajská prostitutka. Ze začátku se může zdát zajímavý a atraktivní. Brzy ale zjistíte, že není vše tak, jak to na první pohled vypadá.

Pro: prostředí, grafika, rozloha, řeč, práce s ohněm, pořád je to Far Cry, zvířecí společníci

Proti: stereotypní aktivity, slabý příběh, omezený arzenál, nutnost sbírat kotel surovin, nevykreslení záporáci, jako vždy kvantita na úkor kvality

+18

Crysis 2

  • PC 85
Nejen technologické demo, ale parádní scriptovaná akční jízda.

PLUSY:
1) Nano oblek, který vám dává nadlidské schopnosti. Jejich používání ale spotřebovává energii. Ta se sice neustále dobíjí, ale jen když máte všechny schopnosti vypnuty. Drobnost, díky které se z vás nikdy nestane neporazitelný bůh a nepřátelé zůstávají výzvou.
2) Grafika. O té se u tohoto titulu asi nemá cenu rozepisovat.
3) Design úrovní a nepřátel. Obzvláště mimozemšťané vypadají parádně.
4) Herní doba. Na svůj žánr je hra neskutečně dlouhá, a to je dobře, protože baví a ani ke konci neztrácí dech.
5) Macho pocit, který hra dokáže zprostředkovat.

MÍNUSY:
1) Některé příběhové okamžiky a twisty. On je ten příběh vůbec takový trochu hloupoučkatý a ani mlčenlivý hrdina aka Gordon Freeman tomu příliš nepomáhá.
2) Chybí kulervoucí pasáž, ve které co by posádka vozidla sedíte za kulometem a držíte prst na spoušti. Párkrát se sice svezete, ale co se herního zážitku týče to je ostuda.
3) Oblasti s nekonečným spawnem nepřátel. Naštěstí jen 2 nebo 3.
4) Přeplácaný zbraňový arzenál, ze kterého stejně nevyužijete ani polovinu. Buď jsou úplně zbytečné, nebo je stejně nemáte kam dát, když unesete jen dvě.
5) Nelze ukládat. Hra má pouze automatické ukládání posledního checkpointu, což znemožňuje návrat k těm nejzajímavějším pasážím.
6) Nenáročný a nepříliš zajímavý finální "boss fight".
+24

Hunt: Showdown

  • PC 80
Úvod do deja, ktorý nezastáva v hre veľkú úlohu
V koži lovcov odmien sa vydávate do Louisianským bažín s cieľom uľoviť a vyhnať z tohto sveta konkrétne monštrum, na ktoré bola vypísaná odmena.

Plusi hry
➤lokácie: nádherné prostredie Louisianských bažín, pokiaľ teda môžu byť bažiny nádherné. Divoký západ ako sa patrí, farmárske domy, píly, mlyny, aj obyčajné stodoly, všetko tu doseba zapadá a vytvára veľmi krásnu krajinu, v ktorej sa bohužial pohybuje zlo. Atmosféra na vás dýcha na každom mieste a nikdy neviete kde na vás môže niečo vyskočiť a prekvapiť vás. Veľakrát si tiež myslíte že dané miesto poznáte a že ste na ňom už boli ale nakoniec zistíte že ste niekde úplne inde. Momentálne je v beta testovaní aj druhá mapa ktorú som mal možnosť si zahrať iba raz, takže ešte neviem veľmi posúdiť jej kvalitu.
➤monštrá: v hre sa momentálne nachádza len pár typov nepriateľov ale tý sú vzhľadom a schopnosťami veľmi kreatívny. Od farmárskych zombíkov cez psov a vodného démona ( ktorý je teda pekne nechutný ) až po bossov. A práve bossovia sú hlavným cieľom hry.
➤bossovia: v hre sú momentálne traja bossovia. Pavúk ktorý už nie je taký nebezpečný ako kedysi, butcher ktorý je stále veľmi nepríjemný a najnovší boss je assassin ktorý sa nedá nazvať inak ako sviňa. Rýchla, tažko trafiteľná sviňa. Každopádne pri každom bossfighte trpnete či vám do chrbta nevbehne iný hráč a to je na tejto hre to krásne a hrozné zároveň.
➤zbrane: pušky, brokovnice, revolveri, sekery, kuše, dynamity a veľa iných vecí/vybavenia vám pomôže pri boji s monštrami a inými hráčmi. Zbrane majú realistické prebíjanie a veľmi pekné zvuky takže daľšia časť hry s ktorou sa vývojári pekne pohrali.
➤PVP: vaším hlavným ceľom je uloviť daného bossa a nemusíte popri tom zabiť ani jedného hráča. Ale vyhrať samozrejme môže len jeden tým, takže ked sa vám aj podarí bossa skoliť, tak počítajte s tým že hned pred dverami boss arény vás budú čakať nabité brokovnice. Hra má v sebe veľa z modu battle royal, ale veľakrát hrajú práve rôzne monštrá ten efekt náhody a prekvapenia. Súboje medzi hráčmi tu niekedy trvajú veľmi dlho a sú veľmi taktické, ale vačšinou vyhráva ten kto najlepšie zamiery a vystrelý.
➤zvuky: už pri spustení hry vás hra upozorní že si ju viac užijete so sluchadlami s priestorovým zvukom. A je to naozaj pravda. Zvuky vám vedia v hre veľa pomôcť, hlavne v PVPčku a sú veľmi kvalitne spracované. Skoro každý predmet alebo zviera vydáva nejaký zvuk ktorý vás môže prezradiť a to je hre pridáva daľšiu vec ktorú si musíte všímať a dávať si na ňu pozor.
➤atmosféra: už dlho som nezažil v žiadnej hre takú napatú atmosféru ako v tejto. Ked banishujete bossa a viete že niekde vonku na vás čakajú iný hráči ktorý túžia po vašej smrti je to veľmi zvláštny a stresujúci pocit ale ked sa vám podarí dostať sa z ich obkľúčenia a vyhrať, tak o to vačšiu radosť budete mať. Hra nie je priamo horror ale hranie na nočnej mape vie občas vystrašiť a to nehovorím o veľmi častích, neplánovaných jumpscaroch.

Mínusi hry
➤nemožnosť vytvoriť si vlastného lovca: máte možnosť si vždy vybrať z ponuky lovcov ktorý sa, pokiaľ maté profil na 16 úrovni, po každej smrti permanetne vymažú. Ja osobne by som veľmi prijal možnosť si vytvoriť vlastného lovca, kľudne aj s náhodným vybavením.
➤solo hra: pre mňa to mínus nie je ale pokiaľ nemáte hru s kým hrať, tak sólo cesta bude pre vás veľmi náročná, pretože vás to bude hadzať aj do hier proti týmom, takže si určite aj vy nájdite partnera na lov.


!! Záverečné zhrnutie !!
Hunt: Showdown je za mňa úžasná atmosferická hra, ktorá ale naozaj nemusí baviť každého a skôr zabaví vyberavejších hráčov. Grafika a celkovo prostredie je krásne, nepriatelia nechutný a otravný a ostatný hráči sú proste svine. A toto všetko tvorí výnimočný battle royal v Lousianských bažinách. Na začiatku budete zomierať veľa ale to pravé peklo začne až od levelu 16 ked vám začnú permanentne zomierať lovci. Pokiaľ bola hra v Bete mala veľa problémov ale vývojári na hre neustále pracujú a zdokonalujú ju. Takže dúfam že sa CryTek bude o túto hru starať aj nadalej pretože je v nej ešte stále veľký potenciál a už teraz je v hre minimum záporov. Hunt ale vždy ostane predovšetkým coop hra a tak si nájdite niekoho kto hru vlastný tiež a vydajte sa do bažín uloviť pár monštier z pekiel. Nech lov započne !!!

HODNOTENIE: 80/100%

Pro: lokácie, nepriatelia, zvuky, zbrane, atmosféra

+15

Chmelnica

  • PC 20
Chmelnica není žádným světoborným počinem, ale hrát se tak nějak dá. Vizuální stránka na tom není úplně špatně, i když to občas vypadá, že hlavní postava levituje nad zemí.

Příběh o chmelové brigádě neurazí, ale ani neuchvátí, dialogy vcelku ujdou, akorát kombinování předmětů je většinou hodně nelogické. Vůbec všechny tituly od Marion Software patří spíše k tomu horšímu, co jsem hrál, možná až na Billa De Billa, který přece jen za něco stojí.

Pro: vizuální stránka

Proti: kombinování předmětů

+8

Detroit: Become Human

  • PS4 80
PS4 má letos hodně silný rok, pro skvělém God of War vychází Detroit: Become Human. Hned na začátku musím říct že tohle není hra v pravém slova smyslu. Pokud jste hráli jiné hry od Quantic Dream, tak asi víte o čem mluvím. Detroit je v podstatě interaktivní film, kde svými rozhodnutími měníte cestu jakou se postavy v příběhu ubírají. Ze začátku jsem byl skeptický, kvůli předchozí hře od tohodle studia, Beyond: Two Souls. Tam mi nevadil stupidní příběh, nebo že hra nešla v chronologickém pořadí, ale již právě zmiňované volby. Šlo tam prostě strašně moc poznat, jak moc na vašich volbách nezáleží, vždycky daný segment skončil stejně, nezávisle na vašem rozhodnutí. U Detroitu se však trochu poučili a hra se tak opravdu mění, postavy můžou například zemřít a většinou pak jejich příběhová linie končí.

Nešlo by mluvit o Detroitu aniž bych nezmínil trio hlavních postav, z nichž každá má svoji vlastní příběhovou linku. Jako první si zahrajeme za Connora, speciálního vyšetřovacího androida který byl vyslán zajistit a zneškodnit hrozbu v podobě androidů kteří získali vědomí. Jako druhého tu mám Markuse, který začíná jako pomocník senilnímu malíři. Trio protagonistů doplňuje Kara, která je android určený k pečování o malé děti. Všechny tři postupně potkává nějaká krize a roztáčí se děj plný dramat a akce. Z příběhu nechci moc spoilovat, protože to je prakticky celý obsah hry.

Graficky a zvukově je hra na špičkové úrovni. Hře hodně pomáhá že každá ze tří hlavních postav má svůj vlastní soundtrack, a proto je hra za každou docela jedinečný zážitek. Dabing a lip synch postav je skvělý, animace obličejů taktéž. Co se mi velmi líbilo byl design prostředí, a krásné částicové efekty, sníh vypadá extrémně dobře.

Bohužel ale scénář psal pan Cage a tak se neobešel bez několika menších či větších kiksů, například některé twisty mi přišly zbytečné, a zpětně mi zkazily pocit z příběhu. Navíc si pan Cage myslí že je strašně cool když odehrajete nějakou sekvenci, a pak je odhaleno že se stala mírně jinak, tohle udělal už v Heavy Rainu, a tady to hodilo takové kombo že jsem chtěl přestat hrát. Navíc je mi divné, že androidům stačí jako převlek že si vyřežou diodu ze spánku, když jsou všichni sériově vyrábění a spousta lidí by je měla poznat. Ještě bych rád hře vytknul že někdy nejsou dialogové volby jasné. Vždycky totiž každou volbu definuje jedno či dvě slova, a to prostě na vystižení toho co pak řeknete nestačí.

Detroit je opravdu dobrá hra, kterou docela sráží scénář, ale to mi nebránilo, abych si 90 % hry užil. Je neskutečně zábavné když odehrajete kapitolu, zobrazí se vám "mapa" vašich rozhodnutí a uvědomíte si kolik jste toho pokazili a co jste mohli udělat jinak. Každopádně, za cenu jakou to teďka vidím v obchodech je to určitě dobrá koupě, hra zabere aspoň 10 hodin, a možná si ji projedete znova abyste viděli jiné cesty.

Pro: Grafika, zasazení, intuitivní ovládání, sympatický Connor, množství rozhodnutí a cest

Proti: Některé plot twisty, není pořádně vysvětleno jak androidi najednou získali vědomí

+19