Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Epic MegaGames

USA
Založeno 1992, zrušeno 1999
Na počátku všeho byl...

...Potomac, městečko v americkém státě Maryland. Je konec roku 1991 a tady, v domku svých rodičů, vzniká první firma Tima Sweeneyho, tehdy ještě zaměřená na počítačové poradenství a vývoj malých databází - Potomac Computer Systems. Pod jejím logem přišla na svět první Timova hra - ZZT, díky niž se Timovi otevřelo okno do světa vývoje počítačových her. Takový krok do herního byznysu ale znamenal i potřebu nového, zvučnějšího a herněji zaměřeného názvu společnosti. Je začátek roku 1992 a herní svět se rozrůstá o Epic MegaGames.

Epic MegaGames je tedy primárně dítkem Tima Sweeneyho, ale ve stejném roce se již s firmou spojuje i další známé jméno: Allen Pilgrim. Ten o sobě dal vědět jako tvůrce mnoha vítězných uživatelských úrovní pro ZZT a již u Super ZZT jeho jméno stálo v titulcích vedle jména Timova. Allen stál později i u zrodu a dalších her Epicu, přičemž za zmínku stojí skutečnost, že před pracemi na úrovních pro ZZT neměl žádné programátorské zkušenosti. Pod jmény Tima a Alena se poměrně krátce na to začala objevovat i další více či méně známá jména: vývojář Arjan Brussee a herní designér Cliff Bleszinski. Epic MegaGames se tak během poměrně krátké doby rozrostl na přibližně osm lidí. Tim nechal záhy v marylandském městečku Rockville zřídit i první malou "epickou" kancelář, čímž zajistil znovu klid v domě svých rodičů, který do té doby působil jako sídlo a hlavní kancelář společnosti.

Od počátků společnosti byl Tim Sweeney jediným hlavním vývojářem her. Od roku 1993 do 1994 se už ale považoval spíše za vůdčí osobnost a producenta externích herních projektů. Ty se nevytvářely v sídle společnosti, ale vznikaly externě a v jednu chvíli jich bylo až pět, mj. Jazz Jackrabbit, na kterém pracoval Cliff Belszinski či Solar Winds, One Must Fall 2097 nebo Zone 66. V tomto období již začalo Tima plně zaměstnávat vedení společnosti, lidí, projektů, starání se o marketing... Množství povinnosti ohledně marketingu a obchodu od něj zanedlouho převzalo další nové jméno: Mark Rein, který už ve firmě ale nějakou dobu působil.

V těchto letech byla firma nejen vývojářem, ale i producentem, vydavatelem a prodejcem her jiných vývojářů. Epic své knowhow v této oblasti herního byznysu poskytoval např. Safari Software, xLand Games (později Chaos Works) či Digital Extremes.

Firma postupně rostla a s ní i bobtnaly počty zaměstnanců a spolupracovníků. Hlavní změnou pro firmu byly počátky prací na hře Unreal. Projekt to už byl natolik komplexní, že nebylo možné na něm začít skutečně pracovat, když jednotliví členové týmu byli rozprostřeni po celých Spojených státech i mimo ně. Je rok 1997 a tehdy poprvé se Epic MegaGames stěhovalo, byť jen dočasně, do Waterloo v Kanadě. Ve Waterloo již žilo a pracovalo několik členů týmu a v ontarijském Londonu (taktéž v Kanadě) už také sídlila společnost Digital Extremes, která se vývoji (nejen) Unrealu také podílela. Prvních šest měsíců vládla s umístěním studia spokojenost, ale dalších šest měsíců, kdy nastoupila kanadská zima, bylo rozhodnuto, že po dokončení prací na Unrealu dojde k dalšímu stěhování. Roku 1998 byla hra dokončena, vydána a společnost přestěhována do městečka Raleigh v Severní Karolíně.

3D akční střílečka Unreal svými technologiemi a nápady v tehdejší době na herní svět nebývale zapůsobila. Epic s Digital Extremes nelení a začínají pracovat na multiplayerovém Unreal Tournamentu, a také započíná komerční šíření Unreal Engine, do té doby nebývale uživatelsky přívětivého rozhraní a nástrojů pro takřka komplexní tvorbu her, včetně podpory a konzultací zájemcům.

Úspěch Unrealu a Unreal Engine firmě přinesl také značnou pozornost, a co hlavně, udělal jí jméno v herním byznysu. Společnost už nepotřebuje až tak přehnaně úderné jméno a vypouští "Mega" z názvu. Je rok 1999, před dokončením je datadisk pro Unreal, práce na Unreal Tournament také finišují a společnost se chystá na další stěhování. Ale to už je zas jiný příběh, příběh Epic Games.

Nejlépe hodnocené hry