Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

ZZT

Žánr:
adventura > akční adventura *
logická > nezařazeno
Forma:
freeware (dříve placená hra)
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Měsíc vydání:
říjen 1991
Vývojáři:
Potomac Computer Systems
Pod písmeny ZZT nehledejme nic určitého. Nejedná se totiž o zkratku názvu, ale skutečně o samotný název ASCII akční logické adventury s vlastním editorem levelů a scénářů. V původní shareware verzi hry byl volně dostupný jen svět Town of ZZT, ostatní tři světy (The Caves of ZZT, The Dungeons of ZZT a Underground City of ZZT) se odemkly až po zaplacení a registraci hry. V uvolněné verzi jsou dostupné všechny čtyři světy a další si hráč může sám vytvořit v editoru, který je součástí hry.

Hráč se ujímá postavičky usmívajícího se ksichtíku a jeho úkolem je v každém světě se někam dostat, ať už do paláce, nebo zámku, či naopak opustit žalář, či podzemní město. Většinou k tomu musíte získat několik klíčů, které jsou roztroušeny po celém světě a při jejich hledání se musíte vypořádat s mnoha překážkami. Zatímco v jedné obrazovce řešíte klasickou logickou hádanku, v jiné na vás čeká arkádová střílečka proti nepřátelským stvořením, výjimkou není ani kombinace obojího, okořeněná o nějaký nový prvek.

Hráč má k dispozici 100 životů, které si může zvyšovat nacházením drahokamů a naopak každým zásahem či kontaktem s nepřítelem o 10 životů přijde. V některých obrazovkách vás o životy může připravit i časový limit, popř. je ztráta života "vylepšena" ještě hráčovým respawnem na začátku obrazovky, takže musíte začít znovu. Ve výbavě má hráč omezený počet nábojů a pochodní. Ty jsou potřeba v temných jeskyních a místnostech, jinak nevidíte na krok a pochodně svítí jen po omezenou dobu. Dále jsou k dispozici drahokamy, se kterými jde občas něco koupit či někoho podplatit a samozřejmě různobarevné klíče odemykající zamknuté dveře. Důležitou a k dohrání nezbytnou funkcí je ukládání, které je naštěstí dostupné po celou dobu hry.

Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře


ZZT na první pohled většinu dnešních hráčů odradí. ASCII grafika skutečně není něco, čím by se dnes nějaká hra chtěla chlubit. I když jedno malé pozitivum bych na tom našel, ve fullscreenu ta hra vypadá vlastně stejně jako tehdy, na rozdíl od starých her s pixelovou grafikou, kterým fullscreen u dnešních monitorů nedělá zrovna dobře.

Překousnete-li ovšem nevábnou vizáž, čeká zde na vás docela zajímavý a zábavný herní kousek, který se vyznačuje slušnou herní variabilitou. Chvilku si totiž připadáte jak v nějakém roguelike RPG, hned na to řešíte zapeklitý logický problém, abyste vzápětí prokázali svůj skill v arkádových střílečkách. Abyste se totiž dobrali k cíli v jednom ze čtyř světů hry, musíte projít desítkami obrazovek a v každé z nich na vás čeká něco trochu jiného. Každopádně základem je procházení světa a řešení problému "Jak se dostanu dál?" a občas i problému "Kde to jsem?". Ano i na kreslení jednoduché mapy došlo.

Naprosto klíčovou funkcí je SAVE, naštěstí dostupný po celou dobu hry. Některé obrazovky je potřeba řešit metodou pokus omyl, v jiných zas to chce vymástrovat postup, tak abyste stihli časový limit a pokud možno neztratili životy (nebo jen nutné minimum). No a samozřejmě neznámé předměty a osoby je potřeba prozkoumat zblízka, což ovšem může mít také fatální následky.

Pohyb se ovládá kurzorovými klávesami, pokud k nim přidáte SHIFT, změní se pohyb na střelbu do příslušného směru. Počet nábojů je omezen, ale nedostatkem jsem netrpěl, vždy se jich dostatek dalo najít. S pochodněmi to bylo trochu horší, tam jsem v pár případech využil cvičných pokusů na průzkum místností, a teprve po LOADnutí to vzal naostro s minimem použitých pochodní.

Každopádně hratelností mě hra překvapila dokázal jsem u ní vydržet několik hodin v kuse. Svět Town of ZZT jsem dohrál do konce, ostatní světy jsem jen zkoušel ze zajímavosti, ale není vyloučeno, že se k nim vrátím. Asi bych ještě měl zmínit, a zároveň i vytknout, že hra neobsahuje vlastně žádný příběh, nebo úplně primitivní typu "Vítej dobrodruhu, aby ses dostal do paláce, musíš najít pět fialových klíčů. Hodně štěstí!" Tak trochu jsem čekal něco víc, přeci jen ASCII grafika evokuje, že by mohlo jít z velké části o textovku, ale to je velký omyl. Na druhou stranu autor hry rozhodně disponoval smyslem pro humor, takže pár vtipných poznámek ve hře ukryto je. Takže alespoň tak. A pokud cítíte slabé nutkání, že byste něco takového vyzkoušeli, tak směle do toho.

Pro: Hratelnost; Variabilita; Možnost tvorby vlastních světů v editoru; Místy humor

Proti: Grafika; Nulový příběh

+8+8 / 0