Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Half-Life

  • PC 75
Tak sem si dal tuhle slavnou střílečku Half-Life a i přes to, že jsem se mírně nudil velkou část hry, dohrál jsem ji. Tahle hra už je dost stará a tak staré kousky už mně po celou dobu hraní prostě nezabaví. Hra krásně utekla, protože jsem se moc nezadrhával a nebloudil jsem moc dlouho, takže jsem šel stále vstříc až do konce hry.

Pokud vím, ve hře se nemusí sbírat žádné (do sbírky přidávané) bonusové blbůstky, tím pádem jsem se tímhle sbíráním nezdržoval. Strašidelnější atmosféra je dobře zvládnutá, škoda že se vyskytuje jen hlavně ze začátku, který mně hodně bavil, všechno se hroutilo, vybuchovalo atd. Jenže hra se z hororu vyklube v tradiční FPS a upadne do stereotypu. Ale naštěstí se to i přesto příjemně hraje.
Co se týče grafiky, neměl jsem s ní problém i když čas už se na ní hold podepsal, ale já to respektuju. A taky prostředí (hlavně vnitřky budov) se opakovalo, ze začátku mi to ale nevadilo.

Half-Life je určitě dobrá hra a chápu to vysoké hodnocení, jenže já jsem ji hrál až v dnešní době. A ty staré skvosty mně už tolik nenadchnou.

Pro: Začátek hry, hratelnost, ze začátku strašidelná atmosféra, povedené skripty.

Proti: Prostředí, hra začne upadat do stereotypu.

+16 +19 −3

Hitman 2: Silent Assassin

  • PC 90
Dnes již klasika stealth akcí. Hitman poprvé v plné síle a konečně s konečným hodnocením misí. Tímto dílem se u mě Hitman stal herní postavou číslo jedna.

Fajnově působí také zpracování stealth vs. akce. Tzn. pokud se Vám líbí plížení a tiché zabíjení nebo tvrdá akce, v Silent Assassin si přijdete pokaždé na své.

Hudební doprovod je úžasný, stejně tak jako prostředí, ve kterých se vyskytnete. Ani v jednom případě nehrozí, že se bude hra v něčem opakovat.

Pro: různorodé prostředí, hlavní hrdina, arsenál zbraní, hudba Jespera Kyda

Proti: slabší děj

+16

Vivisector: Beast Inside

  • PC 90
Vivisector je dle mého názoru dosti podceňovanou hrou. Já jsem se bavil od začátku až do konce, imponovalo mne okolí, monumentální futuristické stavby a provedení zvířecích nepřátel, u nichž jsem byl zvědavý na každého nového tvora, kterého jsem si vždy pořádně prohlédl. A to dělá dobrou hru hrou výbornou, ten pocit průzkuníka/objevitele, kdy si po kouscích ukrajujete ze své cesty a pořád objevujete něco nového. Opravdu, Vivisector překvapuje až do konce. Toliko na úvod a teď to tak nějak shrnu v bodech.

1)AUDIOVIZUÉLNÍ ZPRACOVÁNÍ: No jo, pro budgety, alias "béčkové" hry mám slabost. Vivisector se dle mého názoru graficky povedl, krajina je místy úchvatná, totéž se samozřejmě dá říct i o enemies. Možná slabší modely zbraní a vozidel kazí celkový dojem, ale jinak jsem byl nadmíru spokojen. Vyložím zde nyní tři faktory grafického zpracování a sice: krajina, nepřátelé, zbytek.
KRAJINA, neboli také okolí se nadmíru povedla, byť někdo může namítat, že textury jsou občas vybarveny pastelkami. No a? Jakožto laický přívrženec architektury mám opravdu rád, pokud mi hra předvede futuristické stavby a komplexy, čehož jsem se zde dočkal vrchovatě. Podzemní komplexy, obří stavby se zajisté ospravedlnitelným účelem, který mi občas nicméně unikal:) Teď mne napadlo, že pod pojmem krajina si člověk vybaví spíše okolní flóru. U Vivisectoru mi připadá nasnadě tak trochu přirovnání k Far Cry. Jistě že ostrov není po technické stránce tak zdařile proveden, nicméně s přimhouřením oka jsem občas ve Far Crybyl.

NEPŘÁTELÉ, zajisté největší premisa hry, poněvadž byli jedním z hlavních motorů k dohrání hry. Jaké překvapení mi hra uchystá? Byly zde hyeny, vlci, berani, tygři, jen ta žirafa chybí:) Opravdu, nepřátelé jsou jedno z velkých lákadel hry, přičemž nejvíce překvapí ti, kteří se objeví párkrát za hru, nebo i jednou. Pokud vám to nevadí, zde jsou obrázky některých nepřátel (pokud se na hru chystáte, tak si nekažte překvapení a nedívejte se!) obrázek, obrázek, obrázek, obrázek.

OSTATNÍ. Třeba zbraně. Jejich modely se mi moc nelíbily, byly více "laciné" než zbytek hry. To samé se dá říci o vozidlech, se kterými jsem se sice setkal párkrát za hru a jednou se svezl, nicméně jsou škaredé a ve filmečcích naprosto nerealistické. Musím také zminit hezky zpracované menu hry.

Na hudbu si tak nějak nevzpomínám, takže zřejmě s klidným svědomím mohu říci, že nijak převratná není, což se týká i zvuků. Ty byly dobré, nicméně já bych spíše použil slovo adekvátní.

2)PŘÍBĚH: Příběh je vycucaný z Ostrova dr. Moreau a ze všech FPS typu FarCry a podobně, nicméně slušně odsýpá a člověk ho ani nemusí vnímat. Tady se musím zmínit o celkem překvapivě spektakulárním konci, který mi k tak trochu mdlému příběhu neseděl, až moc velký obrat řekl bych. Na druhou stranu, když nad tím tak zpětně uvažuji, pár překvapivých zvratů tam bylo. Ale tak, pořád je to lepší než drátem do oka.

3)HRATELNOST: Ta je dle mého opinionu na celkem vysoké úrovni, střílí se dobře a celkově, jakmile si člověk zvykne na herní principy, všechno pochopí, je to výborná akce se vším všudy. Ze začátku je to sice trochu ubíjející, nastávají téměř podobné situace, kdy se z ničeho nic objeví nepřátel a vy je musíte všechny zabít, poté můžete pokračovat dál. Říkal jsem si, na co mi je do prdele odstřelovačka, když na mně nepřátelé nabíhají jak na běžícím páse a nikdy se nemůže stát, že bych je překvapil. To se ale postupně změní, hra vlastně balencuje na všech možných typech FPS.

Líbilo se mi, že nemusíte prostě a jednoduše jít přímo na další checkpoint, ale můžete zkoumat okolí, jelikož lokace jsou celkem rozsáhlé. Za tento průzkum (jakmile projdete určitým bodem) získáte zkušenostní body, či zbraně a střelivo, někdy obojí. Zkušenostní body dostanete také za různé typy zabití, nebo za "rozseknutí" mrtvoly nepřítele (vivisekce). Tady mne pobavila jedna věc, pokud již najdete mrtvého nepřítele (kterého jste nezabili vy), můžete mu usekávat kusy masa až z něj zůstane jen krvavá kostra:)

Zkušenostní body navíc lze také získat za netradiční postup, ale to se stane jen na pár místech. Zkušenostní body můžete udělit do čtyřech vlastností, nejlepší je prvně vylepšovat zdraví, pak rychlost, odolnost a nakonec stabilitu, přičemž stabilita je dost podivná vlastnost, tak nějak ji nepostřehnete.

Vivisector je prostě výborná hra, kterou jsem si pomaličku dohrál a celou dobu si užíval. Prošmejdil jsem každý kout, dělal screenshoty budov, prostě i přesto že je to budget a navíc z Ruska, je to hra výborná.

Pro: nepřátelé, ze začátku svižná akce, která později přejde do více taktické i stealth. Zajímavé prostředí, architrektura, originalita

Proti: Je to budget, sem tam to jde vidět. Někomu nemusí sedět dost podivná hratelnost.

+16 +17 −1

Half-Life 2: Episode Two

  • PC 80
Po lehkovážném úvodu a provařené první epizodě přichází to nejlepší ze světa Half-Lifeu 2 - druhá epizoda.

Konečně je svět okolo města 17 uvěřitelný a dechberoucí, přesně takový, jaký jsem postrádal v předchozích dvou dílech. Druhá epizoda kompletně změnila image, z města na drsnou přírodu, s vylepšenou grafickou stránkou, která je prostě bomba. Tvůrci se totiž probudili ze zimního spánku, po první epizodě a předhodili nám tolik novinek, jako by první epizoda ani nebyla. Přesně takhle nářezově měla vypadat už první, ale pravděpodobně v tom byl záměr. Vyšlo to.

Konečně jsem dostal do rukou vynikající, uvěřitelný a především filmový zážitek ze světa HL2 i s několika zvraty, které stály za to. Změny jsou hodně dobré a hratelnost to jen a jen zlepšuje.

PS: největší návykovost u mě způsobila obrana čtyř tunelů se dvěmi kulometnými věžičkami a pár minami. Bezkonkureční taktizování!

Pro: Grafika, příroda, noví nepřátelé, zvraty, invence,

Proti: krátké, skončilo to v tom nejlepším ;-)

+16

Borderlands

  • PC 70
Skvělá akční oddychovka, která je na první dojem sice fantastická, ale postupem času nudí. Úkoly jsou v podstatě pořád stejný a nulová komunikace s okolnim prostředim (hlavně nulová zničitelnost) dojem ještě snižujou. Atmosféra hry je docela dobrá a výbornej hudební doprovod zrovna tak. Všechno je to taková veselejší a vtipnější verze Falloutu, kterej byl ovšem mnohem zábavnější, chytlavější, příběhově vychytanější a hlavně vážnější a i když si Borderlands na nic nehraje, tak si víc než 70% nezaslouží.

Pro: grafickej styl, hudba, do určitý části dobrá zábava

Proti: malá rozmanitost úkolů, po určitý době nuda, obnova nepřátel

+16 +17 −1

Venetica

  • PC 85
Tak trochu zapomenutá herní perla. Venetica nepřináší moc nového, ale skvěle se hraje a já ji hrál téměř jedním dechem a také dohrál. Dokonce mi bylo i líto, že už je konec, i když hra není vůbec krátká. Dokonce mě bavila víc než Risen. Evokuje mnoho her kromě Fable i nedávné Divinity 2, nebo dokonce Dreamfall.

Hra má zajímavý příběh, sympatickou hrdinku a zkrátka mě to bavilo hrát, prostředí Benátek také potěšilo. Grafika není nijak ohromující, ale některé věci jsou hezké a nijak není grafika na překážku. Hra mě ani na chvíli nezačala nudit a neupadá do stereotypu, chválím i bosse a některé zajímavé mechanismy.

Škoda, že se asi nedočkáme dalšího dílu, který bych si dobře dokázal představit. Neudělejte stejnou chybu a zkuste aspoň demo.

Tipy: nepodceňujte axiny, rozbíjejte vázy, otevírejte každou truhlu, vylevelujte si schopnost death burst, nezapomeňte vykopat poklad v afrických jeskyních.

Pro: příběh, scarlett, dabing, hudba, grafika, hratelnost, zajímavé úkoly, twilight world

Proti: menší bugy, loadingy, ne zrovna vyvedený inventář, opakující se interiéry

+16

Ninja Blade

  • PC 70
Vzhledem k tomu, že her s podobným stylem hraní moc na PC nevychází, tak jsem tento port z konzolí docela vítal, ale na druhou stranu jsem byl trochu skeptický, protože předělávky většinou za moc nestojí.

První upozornění předem, pokud nemáte gamepad a přímo XBOX ovladač, tak bych se do této hry vůbec nepouštěl. Je to na rozmlácení klávesnice.

Po grafické stránce mě táto mlátička s třetí osoby přišla hezká, ale na druhou stranu je vidět, že výrobcům hry bylo jasné, že hlavní devizou bude samotný boj, komba a zbraně(které se dají upgradovat, trochu RPG), tak se s texturami trochu šetřilo a připadá to trochu stereotypně. Za to rendrované filmečky mě přišly naprosto skvělé, problém byl v tom, že se v nich dost často objevují klikací scény(zmáčkni určité tlačítko v daný okamžik), pár mě nich nevadí, ale tady je jich na můj vkus přes příliš. A to se dostáváme k hratelnosti, ta je dobře svižně udělaná ala japonský manga styl, tož určitě není na škodu a velmi dobře jsem se bavil. Na konci každé mise je, jak to už u japonských her bývá obrovský boss, ale ne nijak těžký, když se zjistí jak na něj.

Příběh této hry je napsaný docela dobře, až na to, že už tady byl(Resident Evil), má pár povedených zvratů.

Hudba i zvuky jsou na, podle mě, skvělé úrovni.

Závěr: Perfektní sci-fi, fantasy(jak se to vezme Devil May Cry: pistole meče) mlátička se skvělou hratelností, velkými bossy, povedenými zbraněmi, hudbou i zvuky. Moc klikacích scén, stereotypní grafikou. Hezky ztvárněný příběh s trochou opakujícími se úkoly. Bez gamepadu o dost těžší hraní. Tak jsem to sjel a hodnocení jsem musel o 5% zmenšit, protože se objevil stereotyp a chyby v enginu hry(kolize s texturami atd.), které měly vliv na zdárné dokončení.

Pro: Filmečky, hudby, bossové, hratelnost, hlavní hrdina

Proti: grafika, klikací scény, jednotvární nepřátelé, ke konci hry chyby v enginu

+16

The Stalin Subway

  • PC --
Inu popravdě jsem si myslel, že mnozí mí blízcí, kteří THE STALIN SUBWAY hráli hru trochu nespravedlivě haní. Naštěstí v neštěstí jsem se o kvalitě titulu přesvedčil na vlastní kůži. Nejde ani tak o grafiku, ta mě přišla dobrá (jsem nenáročný old games pařan). Nejhorší na hře jsou opravdu již několikrát zmiňované chyby. Stalo se mi třeba to, že jsem vystřílel zásobník do nepřítele zaseklého na půl ve zdi a ten se jen vesele pohyboval na místě. Po znovu nabití mě zabila mnou vystřelená a odražená kulka. V tu chvíli jsem se začal řechtat jak kůň :D Opravdu, ty chyby jsou zábavné...

Pro: Hudba v (někdy neviditelném) menu s hudbou, chyby (někde se opravdu pobavíte)

Proti: chyby ve hře, procházení zdmi, AI civilistů...

+16

Mass Effect 2

  • PC --
Hodnotím hned po dohrání a jsem NADŠENÝ!

Na počátku bylo prosté "kde je kua inventář" a "proč se to hraje jako Gears of War?". Zkrátka úplně jiná hra. Což bude určitě šok pro všechny, kteří si chtějí zahrát promakané RPG. Statistiky jsou zkrouhnuty na minimum a sbírání několika málo zbraní probíhá také úplně jinak (zbraň se musí napřed oskenovat a pak se teprve hledají/kupují vylepšení)... a já říkám proč ne? K čemu mi bylo sbírání tuny bordelu v jedničce, když se od sebe lišil jen minimálně? To samé platí pro upgradování zbraní a brnění, protože tam byly užitečné dohromady tak 3 upgrady. Prostě jde hlavně o to, aby dal člověk šanci jinému žánru.

Gameplay je jedničce podobný. Hlavní atrakcí je hlavní příběh, to máme stejné u obou dílů. Vedlejší úkoly byly hlavní brzdou jedničky, protože již zmiňované stejnorodé vybavení pomalu nestálo za pobíhání a vystřílení po jednom generickém druhu bází/dolů/vesmírné lodě a ježdění po krajinkách, které se od sebe lišili jenom texturou nebe a země. V ME2 díky vybavení, jehož učinnost JE znát, nejsou už vedlejší mise taková pruda. Hlavně kvůli tomu, že se v každé misi signifikantně mění prostředí. Jungle, ruiny, sníh, mlhavá bažina, základny,... A ne vždy je to pouhé - vystřílej, na konci zmáčkni čudl, mise splněna. Někdy to jsou puzzle s otevíráním dveří, někdy bludiště kudy projít houpajícím se ztroskotaným korábem. Plus většinu vedlejších misí si ve dvojce musíte najít sami, takže prozkoumávat planety se opravdu vyplatí.

Tím se dostávám k tomu, co pro změnu brzdí hraní ve dvojce - zkoumání planet. Jezdit scannerem po planetě a vysávat z ní minerály, je sranda tak u prvních deseti planet. Takže po chvíli se omezíte na zkoumání jenom těch planet, kde jsou anomálie (= vedlejší mise) a vycucáváte je pouze, když potřebujete něco postavit na lodi. Systém z jedničky byl možná primitivní, ale tady by se celkem hodil.

Boje mají vylepšený systém krytí ála Gears of War. Samozřejmě na Gears of War to v akci nemá, ale rozhodně se s nim hraje líp než v jedničce.

Příběh se celkem hodně soustředí na vedlejší postavy a jejich příběhy, aby vám jich na konci bylo líto. :) Nevím, co mají všichni s neoriginalitou příběhu, ale mě pár twistů opravdu dostalo.

Dále se mi líbilo poreklamování hlavních hubů (Citadela, Omega,...). Prostředí je se všemi těmi pohyblivými reklamami takové živější a rozhodně se na něj hezky kouká. SW manikáům několikrát přijdou na mysl dolní ulice Corruscantu. Poteší i takové blbůstky, jako přístroje, které se rozsvěcují, když se k nim přiblížíte, anebo viditelnější používání omni-toolu, například v rozhovorech. Rozhovory se snaží o filmovost, což se jim někdy daří, ale někdy při tom prostě virtuální herci vypadají směšně. Jinak sou ale samozřejmě ještě víc super než minule.

Shrnutí - smiřte se s tim, že to neni "pravé" RPG a utrhne vám to koule.

Pro: Příběh, rozmanitost prostředí, navazování na minulý díl, filmové rozhovory, sympatické postavy

Proti: Skenování planet

+16 +17 −1

Dead Space

  • PC 80
Konečně SCI-FI s klasickým scénářem opuštěnýho maníka na nepřátelské lodi. Se slzou v oku vzpomínám na System Shock...

Ze začátku mi Dead Space moc nesedl. Přišlo mi, že se za každou cenu snaží bejt atmosférickej. Hlasy v pozadí, výkřiky, okamžiky kdy se MÁTE leknout. Všechno mi přišlo strašně prvoplánový. Tenhle pocit se naštěstí s odehranou dobou vytratil. Ne že bych byl furt vyděšenej, ale člověk se rád naladí na to co má rád a lecos odpouští. Opravdových lekacích momentů zas tolik není, ale čím dál se na Ishimuře dostávete tím více atmosféra houstne. Příběh by mohl být dotaženější, ale stačí to a je to fajn. Klasický bečkový scénář (ale komu to vadí že).

Prostředí je navržené realisticky, tak jak byste na vesmírné lodi čakali. Moc se mi líbil beztížnej stav a stejně skvěle zpracované vakuum. Vykouslá planeta nemá obdoby. Tenhle obraz si budu pamatovat asi dlouho. Zbraně jsou dobré dvě. Skvělá základní (do ničeho jiného se ani nevyplatí investovat) a na tužší šmejdy "provazová zbraň" (stupidní název). Jo a pak ještě ta pila. S tou byla celkem sranda. Víc nestojí za řeč. Potvory jsou zábavné a i když se časem opakují vůbec mi to nevadilo. Jsou tak nějak pěkně namíchané. Závěřečnej boss byl ale zklamání. Lehkej a nudnej. Celkově mi hra přišla lehká. Snad v Levlu jsem četl jak je Dead Space hra, kde budete furt umírat. No nevim, asi jsem otrlej a extrémě drsnej, ale hrou jsem prošel na můj vkus moc snadno. Jestli jsem chípnul pětkrát? Příště zkusím zvednout obtížnost. I peněz bylo možná až moc. Na jednu stranu dobrej nápad s uzlama. Myslim jejich nenávratnost, ale zas když jich ve výsledku máte relativní dostatek, tak se to trochu míjí účinkem. Co mě naopak přišlo jako dobrý nápad je, že když používáte nějakou zbraň nacházíte pak náboje víceméně jen do ní (resp. do třech co máte) Je to nenásilné a člověk se nemusí tahat s municí kterou nevyužívá. Trošku cheat, ale užitečnej.

Zmiňovanej pohled zezadu zboku mi až tak nevadil. Nikdo mi sice nevymluví, že je to další konzoloidní blbost (no offence), ale OK zvykl jsem si a problémy neměl a to i když jsem to hrál 5:4. Celkově moc příjemné překvapení. Víc her s podobnou tematikou. Hlavně sakra už ten SYSTEM SHOCK 3...

Pro: SCI-FI, sám na lodi, temná atmosféra, vykouslá planeta, beztížnej stav a vakuum

Proti: Ukazatel cesty!!!, ze začátku se snaží za každou cenu zalíbit, hodně nevýrazné charaktery ostatních postav

+16 +18 −2

Age of Empires II: The Conquerors Expansion

  • PC 90
Po dohrání Age of Kings, jsem konečně pokořil i rozšíření The Conquerors. Tenhle datadisk přináší do už tak dost obsáhlé hry nové národy, technologie, jednotky, vylepšuje nebo dotahuje některé nedodělky z původní hry a tak celkově posunuje AoE 2 o stupeň výše k dokonalosti. Koho bavil AoK, pro toho by měl být AoC povinnost.

Přiznám se, že v podstatě všechno, co se k téhle hře dá napsat jsem už napsal v komentu k původní hře, takže vypíchnu jenom to, co si zaslouží nějakou zmínku. V první řadě určitě možnost naklikat farmy do zásoby, takže odpadá otravné obnovování pokaždé, když se farma vyčerpá. Z nových národů u mě vedou zcela jednoznačně Španělé (v původní hře to jsou Mongolové). Kampaně mi přišly docela zajímavé, ale svým způsobem i trochu lehčí, už to nebyla taková výzva. Kladně bych určitě zhodnotil i možnost odehrát si některé významné konflikty z dávné historie, které tvoří defakto čtrvrtou kampaň, i když nejde o regulérní tažení, kde na sebe jednotlivé mise navazují. I když trochu větší propracovanost by jim rozhodně neuškodila.

Bez AoC už bych Ejdže 2 asi nehrál :)

Pro: Dotahuje nedodělky z pvůodní hry, nové národy a kampaně.

Proti: Lehčí obtížnost, propracovatnost některých misí mohla být lepší

+16

Fallout 3 - The Pitt

  • PC 75
Po nepříliš valném Operation: Anchorage přichází přídavek The Pitt, který má k Falloutu 3 rozhodně blíže, než zmiňované aljašské dobrodružství. V The Pitt je kladen větší důraz na příběh, dialogy a RPG prvky, dále nesmím zapomenout pochválit depresivní atmosféru zničeného Pittsburghu. Naproti tomu, hlavním záporem tohoto DLC je trestuhodně krátká herní doba, dále zamrzí minimum novinek, které by Fallouta 3 posunuly o kus dál. Přesto po prvním přídavku rozhodně příjemné překvapení.

Pro: parádní atmosféra, větší důraz na RPG prvky, příběh a dialogy

Proti: hrozně krátké, málo novinek

+16

Fallout 3 - Point Lookout

  • PC 80
Podle mého je Point Lookout nejvydařenějším a nejzábavnějším přídavkem pro Fallouta 3. Obrovskou pochvalu si zaslouží nový a poměrně rozsáhlý svět, slušné množství originálních questů, dobrý příběh a fantastická atmosféra. Trochu kontroverzní vlastností tohoto DLC je zvýšení obtížnosti hry, což by na jednu stranu nevadilo, ovšem je třeba říct, že působí trochu divně, když polonahý chlápek vydrží mnohem víc než obrněný voják Enklávy (docela jsem byl šťastnej za nasyslenou munici pro ultimátní Alien Blaster - právě díky zvýšené obtížnosti jsem zde tuto zbraň využíval jako nikdy předtím).

I tak ale platí, že ani toto podivné nastavení obtížnosti nezkazilo skvělý dojem, který ve mně Point Lookout zanechal.

Pro: hratelnost, nový a rozsáhlý svět, originální questy, skvělá atmosféra, příběh

Proti: podivné nastavení obtížnosti

+16

Alien Trilogy

  • PC 35
Ježiši, ježiši, ježiši. To je ale krávovina. Měl jsem o víkendu volnou chvilku. Vyplnil jsem ji prvními pár levely tohoto restíku, o kterém jsem si dodnes myslel, že je docela slušnou střílečkou (kdysi jsem hrál demo). Omyl!

Leveldesign je naprosto tragický. Divná změť nudných chodeb s náhodně poházenými facehuggery a vetřelci, kteří zmateně chodí sem a tam, přičemž jsou asi třikrát pomalejší než vy a nebezpeční jako štěně. Třetím druhem nepřítele jsou směšní paňácové v supermanovských trikotech se zářícím logem WY (Weyland-Yutani) na hrudi. Ti symbolizují infikované původní obyvatele kolonie (?!). Vůbec nejotravnější je hlavní hrdina, který naprosto cokoliv komentuje asi pěticí stupidních hlášek. Šlápnete do louže kyseliny - Take that!. Vystřelíte na potvoru - Take that!. Někde v dálce zakokrhá alien - Take that!.

Nebudu se trápit s výčtem, co všechno je na téhle kupce hnoje špatně, tákže suma sumárum... Věnoval jsem hře asi dvě hodiny, během kterých jsem kosil tři druhy nepřátel třemi druhy zbraní (pistole, brokovnice, plamenomet) v jednom druhu chodeb, to vše za doprovodu postiženého rapera a psychosoundtracku. Potom jsem si šel lehnout na pohovku a díval se do stropu.

Pro: v průměru neurážející grafika, vetřelcovská licence

Proti: celkově design, nudná a stereotypní hratelnost, hlavní hrdina není Gordon Freeman, naprosto nehodící se soundtrack

+16 +18 −2

Call of Juarez

  • PC 80
Já westerny osobně nijak zvlášť nemusím, ať už filmy nebo něco podobného s touto tématikou, nevyhledávám je a oni nevyhledávají mne ;-) Call of Juarez na mě vysílalo zvláštní vlny už dlouho, takové, které dávaly najevo, že se nebude jednat o ledajakou hru. S očekáváním jsem se pustil do hraní ...

... po několika málo minutách si mě Divoký západ naprosto získal, s otevřenou pusou jsem doběhl do prvního městečka, kde na nebožáčka Billyho (hlavního hrdinu) nečekalo nic hezkého. Přesně jsem věděl, jak se cítí, protože příběh na Vás strašně působí a máte pocit, že nehrajete počítačovou hru, ale že jste v onom světě. Když musíte utíkat, utíkáte seč Vám síly stačí, protože Vás zvědavost i strach ženou dál. Neuběhne ani pár chvilek a už jste v kůži někoho jiného, reverend Ray je Billyho strýc, a právě Ray půjde Billymu po krku, protože ho uvidí na místě činu. Tak začíná další z krás Call of Juarez, jelikož ovládání dvou postav je naprosto úžasné, nahlížíte na příběh ze dvou stran, což z tohoto jednoduchého aspektu činí něco opravdu zábavného.

Každý z hrdinů má nějakou dobrou zvláštnost. Za Billyho si nejvíce užijete potichu s lukem a šípem, kdežto za Reverenda Raye budete tasit kolty sakra rychle, on totiž není takový, jak se zdá, je zahalen tajemstvím, jenž se Vám odkryje až postupem času.

Mohl bych tu o téhle fajn zábavné, westernové akcičce psát ještě hodně dlouho, ale to by to potom nikdo nečetl ;-) Call of Juarez je nádherný svět s parádní akční stránkou, hromadou dobrých nápadů (jízda na koni, duely, tasení koltů,..) a nejsilnější stránkou je příběh, který v tomto prostředí nemá konkurenci.

Pro: westernové prostředí, hudba, herní nápady, zbraně, dvě postavy, příběh ze dvou úhlů pohledů, zábavnost, bitky ;-), adventurní prvky, stealth části,

Proti: náročné na hardware, přímočarost, místy jednoduchost

+16

Doom 3

  • PC --
Doom 3 je podivný případ videohry. Jde o neskutečně stupidní koridorovou střílečku s řadou hnusně skriptovaných situací a povrchní atmosférou, která dříve či později musí spadnout do stereotypu (samozřejmě myslim hru, ne atmosféru – zatracená čeština!). Jenže kde jinde bych sázel průměrná hodnocení a v komentu nešetřil negativní kritikou, zde to prostě udělat nemohu. Tady všechny tyhle odporné věci utvářejí vynikající celek, který je od začátku do konce perfektně zábavný a ač se stereotyp dostavuje, není to ten typ stereotypu, kvůli kterému hru nejste schopni dohrát. Vlastně to není ani takový druh stereotypu, který by vás byť jen trošičku odrazoval od hraní. Atmosféra povrchní skutečně je, ale stejně si budete každý moment plnými doušky vychutnávat. Hra rozhodně není strašidelná, je taková správně napínavá (i když je tento fakt v rozporu s předvídatelnými skripty). Lineární je tak, jak jen FPS může být, jenže zde to prostě ani trochu nevadí, sem to jednoduše patří. Samozřejmě jsem značně ovlivněn nostalgickými vzpomínkami na vynikající první dva díly (když ty potvory jsou ale tak sexy:D). Na mě Doom 3 působí jako každým coulem kvalitně odvedená práce, dělaná s chutí a láskou k FPS žánru. Nehorázně obyčejná, ale pekelně zábavná hra.

Pro: všudypřítomná tma, zpracovaní stínů, nostalgická zábava pro pamětníky

Proti: stereotypní, tuneloidní, občas velmi nevkusně skriptované

+16 +18 −2

OpenTTD

  • PC 90
Je to po mnoha stránkách vylepšený "starý a dobrý" Tycoon, takže za mě hru jsem si užíval nejenom jako nostalgickou vzpomínku na Transport Tycoon, ale zvesela jsem využíval nových vlastností, za zmínku stojí, např. uplácení městských úředníku. Pečlivě jsem budoval firmu a piloval strategii, jak být zhruba v prvních 11 letech, co nejefektivnější a získat startovací kapitál pro svou obchodní strategii.

Vrcholem mého snažení o co neejefektivnější strategii je, že nechám konkurenci do jisté míry býti uspěšnou a pak ji prostě zkoupím.

Osvědčilo se mi ze začátku získat, co nejrychleji a nejvýhodněji dopravu pro uhlí a to i za cenu zadlužení. Takže ze začátku masivně obchoduji po železnici s tímto přírodním produktem. Po získání kapitálu, se pak snažím o co nejlepší postavení ve městech s cílem masivní letecké dopravy.


Hra je velmi propracovaná do detailu. Správa vozidel a orientace ve městech je velmi dobrá, ale to už známe ze starého Tycoon(a). Osobně si prostředky začleňuji do skupin, abych následně měl možnost efektivní obnovy vozidel, což je z mého pohledu velmi zásadní akt ve hře.

Hra nenudí, je stále možné vylepšovat svou obchodní strategii. Dle mého lze hrát do "aleluja".

Pro: Starý dobrý Tycoon s mnoha novými vlastnostmi

Proti: Nic

+16

BioShock

  • PC 90
Bioshock – nepřímý následovník, nebo spíše jeden velký odkaz na geniální System Shock 2, pokračuje v jeho bravurním konceptu temné FPS s propracovaným a hraní mohutně proplétajícím příběhem. Od System Shocku však uteklo spoustu vody, na jednu stranu to znamená, že Bioshock oplývá fantastickou, moderní grafikou, jenž hráče občas přinutí se i jen tak zastavit a prohlížet si okolí (zvláště vodní efekty), ale také to znamená, že hra se podřizuje jednoduchosti a konzumnosti doby. Survival prvky jsou omezeny, systém upgradování a práce s itemy jsou jednodušší, což je sice fajn pro běžné FPS hráče, ale trochu to snižuje jejich význam a důležitost pro úspěšné procházení hrou.

Ale to jsou jen pihy na kráse, berme itemy a plasmidy, bez kterých se dá obejít, jako zpestření, či alternativní možnosti, Bioshock i tak samozřejmě zůstává spíše hardcorovou, než primitivní hrou a nakonec ani tak nevadí, že v něm vlastně „nejde“ zemřít, nejdůležitější je totiž samotný pocit z hraní. Atmosféra je natolik silná, hutná, vtahující a navíc i docela depresivní, že se hráč určitě nebude cítit jako neporazitelný Rambo, nýbrž bude stále ke světu Bioshocku spíše vzhlížet jako k něčemu velkému, třeba zrovna jako k monstróznímu podmořskému světu, ve kterém se dějí neuvěřitelné věci...

V případě Bioshocku se skutečně jedná o „něco jiného“, tohle není obyčejná hra, je výjimečná svým zpracováním, smyslem pro detail, jakousi filmovostí, co se týče důrazu na příběh a dění všude okolo, je to také jedna z mála her, u níž není design levelů jen skvělý, ale dohromady tvoří i určitou estetiku. Možná právě takto vzniká umění i v oblasti video her...

Pro: Příběh, příběh (ano, raději hned dvakrát), grafika, design, atmosféra, snad i herní doba

Proti: Řada předmětů a plasmidů je nepotřebná, slabší survival horror prvky, lehký závěrečný boss

+16 +18 −2

Need for Speed: Porsche 2000

  • PC 90
Nejlepší závody co kdy vyšly na PC, nebo-li minimálně v roce 2000 a zároveň vůbec nejkomplexnější Need for Speed, co spatřilo světlo světa! To byl a stále je, pátý díl Porsche Unleashed. Zejména zásluhou propracovaného realismu a řadě věcí mimo závodění, které šlo v menu provádět. Ať už se jednalo o servis, nákup, popř. prodej ojetin a z toho plynoucí zacházení s vyhranými penězmi z absolvovaných turnajů. Ty sice nedisponovaly dostatečným počtem prostředí, ale díky pravidelnému střídání a měnění podmínek daného závodu, vysokému počtu dostupných vozů a skinů, to naštěstí vůbec nevadilo. Neboť radost s motivací a zábavou dosahovaly strmé úrovně po většinu závodění v libovolné ze čtrnácti tratí.

Jež se dělily do několika herních módů, Factory Driver – čili tovární jezdec, a Evolution – jdoucí ve šlépějích historie automobilky Porsche a jí vyrobených modelů dané éry. Poslední možnost skýtal režim Single Player – tedy jeden hráč. Obsahující všechny odjeté tratě, ve třech typech plně nastavitelných závodů + navrch získaná bonusová vozidla, řízených v Továrním jezdci pronásledující policií. Zatímco prvně zmíněný mód umožňoval zažít kariéru testovacího jezdce v barvách proslulé značky, s různorodými a hodně obtížnými úkoly. Ve druhém se dal okusit dostatek více či méně užitečných aut, v nápaditých soutěžích napříč třemi dlouhými érami.

Poskytující poměrně věrohodný zážitek z jízdy. Strategii jak v ní uspět a vyhrát, případně dojet do třetího místa, představovalo pečlivé vybrání nejvýkonnějšího auta a jeho následné dovybavení lepšími součástkami. Jedině tak nebyl problém s ostatními závodníky držet tempo. Nicméně pouhé zakoupení součástky nestačilo, nutné ji bylo i nainstalovat a až pak se na výkonosti vozidla projevila. Svůj účel taktéž mělo poškození plechu, spolu s jinými důležitějšími částmi a tím ztíženěji se to projevilo dojetím do cíle. Výsledek se poté projevil zaplacením mastné ceny za opravu. Ale vzhledem k tomu, že se dal vydělat až milion, to nepředstavovalo důvod ke skončení na mizině.

Proto se nabízelo utrácení za nejdražší bonusová auta, s nimiž měl dále hráč příležitost závodit v závěru každé etapy a nepodařilo se mu nad nimi zrovna zvítězit. Každé Porsche disponovalo možností jej řídit z několika přítomných kamer. Nejpraktičtější se samozřejmě ukázala ta klasická, zpoza vozu, občas ale nešlo jinak a ke slovu přišly i ty další. Takhle kličkovat mezi kužely na klikaté dálnici, být dostatečně soustředěný a neudělat žádnou chybu, znamenalo z pohledu řidiče jedinou a účinnou variantu zaručující úspěch. Pocity z vítězství a euforie následně nebraly konce.

Nejen u těchto pocitů zůstalo. Častokrát docházelo k bouračkám, ať už způsobeným schválně nebo neopatrností, jichž se s oblibou zúčastňovali i protihráči! Vskutku památný okamžik, v této souvislosti, nastal při zaváhání řidičova kolegy z módu Factory Driver. Jenž ho vyzval na výzvu „kdo s koho“ a chvástal se před začátkem řečmi o tom, že bude těžké ho porazit. Jaké ale bylo jeho překvapení, když to krátce po startu machrující Billy napálil v první zatáčce do protijedoucího nákladního auta, jelikož jeli oba v ostrém provozu. Tím pádem už po zbytek této výzvy nedělalo testovacímu jezdci potíže úspěšně dojet a ono chvástání ztratilo smysl.

Ten naopak mělo využívání různých zkratek a alternativních cest mimo vyznačenou trasu. Což dokazovaly tratě ve Švýcarsku, Alpách, Normandii, Auvergne a na dálnici. K dobru věci rovněž přispívalo časté přerážení dopravních značek a jiných objektů. Následně pozorovaných ve zpětném zrcátku, při odlétávání o několik metrů dál. Pouštění replayů a focení screenshotů už pak bylo jen třešničkou na dortu. Toho, co vše tato skvělá závodní hra nabízela.

Pro: Dostatek realismu, aut a možností se vyřádit na obsahu hry celkově.

Proti: AI protihráčů mohla být přece jen větší. S rychlým fárem nečinilo potíže jim ujet, a to i na Experta.

+16 +21 −5

Demise: Rise of the Ku'tan

  • PC 85
U nás téměř neznámý, snad mi RPG stařešinové odpustí ten výraz, hardcore dungeon. Ani se nedivím, že Demise zapadla, RPG už v roce 2000 kráčela trochu jinou cestou a pohyb po čtvercích působil přinejmenším muzejně. Pro většinu běžných hráčů je Demise i bez toho nehratelná, nejdřív vám dá pěstí do obličeje paní Grafika, pak vám uštědří ránu do břicha Obtížnost a kombo zákeřně zezadu zakončí Stereotyp přesným kopem tam, kde to bolí nejvíc. Ale pokud se po tomhle drtícím výprasku zvednete, tak jako já, hra se vám odvděčí bezkonkurenční výzvou a trvanlivostí.

I já byl nejdříve k Demisi skeptický, recenze ve Score tehdy nezněla kdovíjak pozitivně (55%?) a na screenech mi rozplizlá grafika křivila úsměv v kyselý škleb. Pak ale stačilo jen ochutnat demo (přiložené pro změnu u Excalibru) a já strávil pod Dejenolem desítky hodin (nakazil jsem i kamarády). Když jsem se dostal k plné verzi, bohužel jsem se o moc dál díky vysoké obtížnosti neprokousal. To se ale změnilo zhruba před půl rokem, když jsme s kamarádem na Demisi zavzpomínali a oba hru znovu rozehráli. Vzpomínání v prvních patrech podzemí se brzy zvrhlo v závod kdo se dostane dál. Hlavně díky tomu jsem se do hry zažral a dokázal přejít přes všechny zákeřné překážky (a že jich je).

Demise netýrá mozek žádnými složitými hádankami a ani nemusíte zahánět hlad olizováním lišejníků, jako tomu je například v Dungeon Masterovi. Většinu času jsem strávil s malíčkem na klávese "F" (útok) a s ukazováčkem na "O" (vyrabování truhly). Na čtverečkový dungeon mi přijde hra velice svižná. Střety probíhají bez taktizování a většinou o vítězství rozhoduje iniciativa, kdo útočí první vyhrává. Boje postrádají to žánrové , ale ne zrovna ideální, oklikávání všech údů postav. Ušetříte čas i myš.

Bestiář čítá přes 500 obludek, ale většina z nich se vizuálně moc neliší, různé skiny pro pár desítek modelů. Co je důležitější, potvory používají různé schopnosti a kouzla, z nichž nejedna zákeřnost vyvolá hlasitou nadávku. Například předmětožravé slizky, které mi odpomohly od parádní helmičky, kterou jsem si užil jen dvě hodinky. Síla nepřátel je přestřelená a při průzkumu jeskyně jsem si mohl být jistý, že pokud mě něco rozhodilo v 9. patře, v desítce mě něco naštve ještě víc. Extrémní případ jsou Zbrats, armáda goblinů, která se náhodně generuje někde mezi 12-16 podlažím a na potkání zabijí doslova pohledem. Mé první setkání s nimi proběhlo tak, že ani nedoběhla animace otevření dveří do místnosti a už jsem se probouzel v márnici, netušíc co mě zabilo. Přezdívám je zatracení bráchové (tento slušnější přívlastek je už z doby, kdy jsem na ně měl). Tady se dá využít výborného ozvučení hry, stačí chvíli naslouchat zvukům jeskyně a hned máte představu jaká monstra se nacházejí v blízkosti.

Povolání hrdinů vybalancované, i když se od sebe některá moc neliší. Vývoj postav zpočátku funguje dost divoce kvůli lektvarům/knihám zvyšující vlastnosti. Postavy naštěstí rychle (během první třetiny hry) narazí na strop a dál pokračuje zlepšování dost pomalu, už klasicky pomocí levlování a lepšího vybavení. Předmětů se ve hře nachází poměrně málo a vyjma zbraní postrádají rozmanitost. Na druhou stranu jsem měl z každého nového předmětu radost a těšil jsem se až ho (třeba až za 50 úrovní) budu moct používat. Další starost je hospodaření s penězi, hrdinové při postupu na vyšší level potřebují čím dál větší obnosy, ale úroda zlata z potvor nestačí. Dřív nebo později klesne zásoba zlata na nulu a výlety do jeskyně se protáhnou z nasbírání zkušeností pro další level na nasbírání dostatečného množství peněz.

Design kobky se mi líbil, šedivé prostředí nepřekvapí, ale bludiště fungují a některá patra se mi přerýsovala hluboko do paměti. Hlavní úkoly (20 na celou hru) působí nápaditě, ale občas se plnění neobejde bez pořádné dávky trpělivosti. Směšně třeba probíhal úkol zabití vůdce vrahů a pochlubení se jeho hlavou ve městě. Zabil jsem ho dvakrát, ale žádná hlava nevypadla, až napotřetí, když se u něj v místnosti vygenerovala truhla, jsem našel jeho hlavu zamčenou uvnitř... Nic pěkného se nedá říct o stovkách guildovních questů, ty vypadají jako náhodně vygenerované a jejich obtížnost hapruje jak detektor lži, když k němu posadíte poslance. To si příliš nenotuje s tím, že tyto questy je nutné plnit, jinak postava nemůže sbírat experience.

Když to shrnu: podprůměrná grafika, vysoká obtížnost, stereotyp, nezáživné prostředí, nepropracované souboje, pochybné úkoly a zákeřné pasti. Většina akcí (generování potvor, nalézání předmětů, boje) je jen o náhodě. Nemožnost libovolně ukládat/nahrávat pozici a obtížné souboje dělají z Demise opravdovou výzvu. Odměnou mi ale byla radost z každé nově prozkoumané místnosti nebo nálezu dalšího magického předmětu. Na hře se nedá najít moc pozitivního, přesto zvláštním způsobem funguje a dokáže se zažrat pod kůži. I když můj komentář vyznívá kriticky až gilotinově, musím hodnotit vysoko. Já se bavil a tenhle zásek na pažbě si vyryju hodně hluboko.

Finální screeny postav (upravené kvůli přehlednosti).
Warrior 385
Explorer 272
Cleric 264
Barbarian 284

+16 +17 −1