Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hitman 2: Silent Assassin

IO Interactive •  Mi'pu'mi Games (X360, PS3)
01.10.2002
02.10.2002
17.06.2003
29.01.2013
kompatibilní
83
359 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Hitman 2: Silent Assassin je pokračováním předchozí hry Hitman: Codename 47 a druhým dílem dnes již ikonické série stealth akcí s bezejmenným nájemným vrahem, označovaným pouze jako Agent 47, v hlavní roli. Vydavatelem hry byla společnost Eidos Interactive a o soundtrack se postaral hudební skladatel Jesper Kyd.

Hra volně navazuje na konec předchozího titulu. Agent 47 již skončil s povoláním nájemného zabijáka a pracuje jako zahradník pro kněze Emilia Vittoria na italské Sicílii. Ten je však unesen a únosci za jeho propuštění požadují vysoké výkupné. Agent 47 proto kontaktuje svého bývalého zaměstnavatele ICA, mezinárodní agenturu pro zprostředkování nájemných vražd a nabídne svoje služby za informace o únosci. Ani po jeho okamžitém vypátrání a zabití ale Vittoria nenajde a musí tak hledat dál a zároveň plnit úkoly pro ICA v Rusku, Asii i na Blízkém východě.

Na začátku vybraných misí, nejčastěji prvních v určité lokaci, si hráč nejprve projde briefingem, kterým jej provází hlas prostřednice agentury Diany, obsahující informace o cíli, místě, zabezpečení a poté vybere vybavení. Mezi vybavení patří mnoho druhů střelných zbraní od kulometů až pro postavu Agenta 47 typických dvou pistolí ráže .45, takzvaných Silverballerů. Některé je ovšem třeba do sbírky nejprve přidat jejich získáním v akci. Nechybí ani žánrově typické tiché zbraně jako škrtící struna, chloroform ale například i japonský meč katana. Další zbraně je pak během mise možno nalézt na předem smluveném místě, typicky například objemné odstřelovací pušky. K ruce jsou ovšem i další užitečné věci jako dalekohled, paklíč na otevírání zámků, tlumiče výstřelů apod. Při přechodu mezi misemi ve stejném prostředí je pak nutné si vystačit se zbylou výbavou z předešlé akce.

Jednotlivá nasazení se odehrávají jak uvnitř budov, kupříkladu ambasád či mrakodrapů, tak v otevřených prostranstvích parků nebo ulicích měst. Ve většině případů je pak hlavním úkolem fyzická likvidace jisté osoby, ale i zajištění předmětů, včetně třeba citlivých dokumentů. Prostory či osoby jsou ve většině případů hlídány bodyguardy, armádou a podobně, a pro vstup do některých lokací je potřeba zajistit si převlek, vstupní kartu nebo jiné povolení. Cílem je též splnit všechny dané úkoly s co možná nejtišším postupem a nevyvolávat poplach či podezření, což může vést až k útoku na hlavního hrdinu nebo zpřísněné bezpečnostní opatření a ztížení dalšího postupu. Velmi důležitou schopností je proto také plížení, při kterém se lze protivníkům neslyšně přiblížit za záda, a možnost ukrývat těla obětí. Cest ke splnění úkolů je v drtivé většině více a zahrnují i otravu cíle či likvidaci na dálku odpálenou výbušninou. Způsob průchodu úrovněmi, kterých je přes dvě desítky, má také vliv na celkové hodnocení a případné odměny.

Titul je možno hrát na několik obtížností, které upravují jak výdrž nepřátel, tak ukazatele na mapě či počet ukládacích pozic. Kromě klasického pohledu z třetí osoby je možno přepnout i do 1st person. Za získání nejlepšího hodnocení se odemykají i bonusy ve formě různě zdvojených, vylepšených nebo zdobených zbraní. Silent Assassin byl postupně portován na novější generace konzolí a po dvou letech jej následoval titul Hitman: Contracts.


Poslední diskuzní příspěvek

@mazar1234 (09.08.2014 18:15): Jojo, to je velká pravda. Tam to hlavně bylo jak pěst na oko díky nerozlišení zásahových zón a hlavně malým lokacím. Zrovna u Deus Ex to zamrzelo hodně, ale když to hraješ dneska, tak je to pořád jedna z těch lepších her.

Ale tam se mi hrozně líbil inventář, působilo to na mě futuristicky a divím se, že to nikdo neokopčil.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Vyšlechtěný zabiják s maximem chladnokrevnosti a minimem vlasů právě ve druhém díle – Silent Assassin – svůj konfekční oblek patřičně zaflákal od krve a zaujal svou variabilitou misí. Ty jsou nejen skvěle navrženy po stránce hratelnostní, ale také po stránce estetické. První díl jsem bohužel nikdy nehrál, ale z doslechu mi bylo řečeno, že se jedná o docela hardcore záležitost, s čímž dvojka mnohem lépe operuje a vyrovnává pomyslné misky vah zábavy a obtížnosti téměř do rovnoměrné polohy. Tišší postup je samozřejmě na hru kovaný a uzpůsobený a správný hráč by měl také touto cestou jít, ale oceňuji i iniciativu autorů hráčům ruce uvolnit a nechat je celý level jednoduše zrasit. Není to sice takový adrenalin a ochudíte se o spoustu skvělého obsahu, ale kosit enemáče jako na žních ve stylovém sáčku s červenou vázankou má také něco do sebe. Vyprávěcí linka se s takovým Max Paynem nedá srovnávat, což však nelze říct o nebesky mrazící hudbě maestra Jespera Kyda. Pro mě osobně nejzábavnější a nejvyrovnanější díl co se hlavních esencí týče.

Pro: Agent 47, level design, svévolná hratelnost, soundtrack

Proti: Solidně zabugované, pokulhávající AI

+22
  • PC 90
Zatímco u prvního Hitmana se jednalo spíše o hardcore záležitost, jenž dokázala hráče nectící stealth postupy velmi frustrovat až odradit, Hitman 2 je mnohem přístupnější hrou pro širší masy. Ne, nechci mluvit o žádném zaprodání se průměru a jednoduchosti, přístupnost a krása Hitmana 2 tkví v tom, jak jsou jeho pravidla pochopitelná a „uchopitelná“, nemusíte být Tom Clancy, abyste po rozmyslu a menší obhlídce prostředí, pochopili, kdy a kde se dá projít bez zpozorování, kam zatáhnout mrtvolu, za koho se převléct a jak potichu opustit místo činu, aniž by se aktivoval alarm… A když už se náhodou něco nepovede, nemusíte hned rozbíjet klávesnici, prostě zbytek mise dostřílite po Rambovsku a příště si dáte větší pozor, život, resp. smrt jde dál!

Mise a prostředí jsou pěkně různorodé, 20 způsobů jak někoho zabít a žádný nespadá do šedivé nudy, vystřídáte všechny možné lokace a všechny možné způsoby jak se kam infiltrovat. Na hratelnosti misí je skvělé, jak „dávají smysl“, Hitman je dost realistický na to, abyste v řadě pasáží u monitoru ani nešpitli, ale přesto je v prvé řadě perfektně hratelný právě proto, abyste se nedostávali do neřešitelných záseků a ze všeho se mohli nějak vylízat. Takto skvělý mix herních ingrediencí se jen tak nevidí, za ta léta Hitman 2 pořád vyčnívá z davu akčních her a já jej nemohu než doporučit i dnešním hráčům…
+21
  • PC 95
A friend? Have you gone soft, 47?

V rámci rekapitulace všech dobrodružství pana 47 jsem přirozemě pokračoval druhým dílem a hned na začátek píšu, že se sakra povedl:

Graficky hra dnes vypadá pořád dobře - hezký textury, super osvětlení, obstojný modely i realitický pohyby. Lokace jsou stále dostatečně rozsáhlý, obsahují mnoho místností navíc, zaručují více cest k cíli. Podívámě se tak do různých koutů světa včetně Japonska, Indie nebo dokonce návštěvy Petronas Twin Towers v Malaisii.
Zvuky potom skvěle zmákunutý - dabing a především hudba. Jistě nebudu až tak divnej, když prohlásím, že se jedná, myslím si, o jeden z nejatmosferičtějších a vůbec nejkvalitnějších herních soundtracků historie. Jako nejlepší pecky tentokrát volím "Sicily" a skladbu pravidleně mi znící samovolně v hlavě: "Japenese Snow Castle". Velkej respekt za tenhle song.

Styl hry se od jedničky trochu liší: zaprvé je zde hráč výrazněji odměňován, pakliže volí tichou cestu - nejlépe tak usmrtí jen svůj cíl, bez likvidace kohokoli dalšího (s pocitem zadostiučinění se mi to nakonec povedlo, ale místy jen se slušným sebezapřením a dvěma savy). Dále se dost obměnil mechanismus převleků a ten je téměř realistickej - pokud je strážců v lokaci málo a znají se, pak vás lehce odhalí i na první pohled. Civilisté se taky chovají realisticky - někteří si stěžují u strážců, jiní třeba jen utečou atp.

Obtížnost obecně šla, zdá se mi, celkem nahoru, ke konci už je to celkem kumšt, když se člověk nechce dostat do přestřelky. Pravda, zásadně jsem nepoužíval mapu, jelikož se tam zobrazují pozice nepřátel, tak sem si to asi trochu ztížil. Přesto jsem nesáhl po nějtěžší variantě, kde není k dispozici ani jeden save - to mi přišlo moc hardcore i na mě. Nepřátelé teď totiž nechodí rovně po lajnách, ale rozlížej se na obě strany, trasy při podezření klidně mění, chovají se občas doslova nevypočitatelně, není jednoduchý je obejít a už vůbec ne dohnat a omráčit/zabít, aniž by u toho nevydali žádnej zvuk. Lahoda.

Poslední a asi nejvýraznější změnou je, že se z anonymního zabijáka stala poměrně propracovaná osobnost. Tedy někdo, kdo dokáže litovat svých skutků a nést za ně odpovědnost. To mi trochu v jedničce chybělo – tam to byl prostě jen panák/zabiják v obleku.

95% Herní klenot, super napětí, skvělá atmosféra. Kdo jste tento titul vynechali, silně doporučuju dohnat herní znalosti. Já se bavil královsky od začátku do konce i napodruhé…

Pro: HITMAN, MR.47, HUDBA!, dabing, prostředí, obtížnost, délka, tempo hry, STYL

Proti: Někdy nezdravé opakování objektů (tržiště v Indii)

+17
  • PC 70
Vzhledem k tomu, že zde není komentář, s nímž bych mohl bezezbytku souhlasit, tak si raději napíši vlastní. :-)

Hitman 2 je pro mě (+/-) klasická "osmdesátková" hra. Vcelku dosti zábavná, ale rozhodně nejde o "must have" titul. Postupů v úspěšnému dohrání mise zase není tak přehršle. Titul "Silent Assassin" občas dostanete takřka zadarmo, jindy je to velmi obtížné až de facto nemožné. A nadto pravdou je, že pomalé plížení prostě také nebaví celou hru. Občas je vyloženě radost pracovat s "Ákáčkem" (myšleno zbraní), zvláště poslední mise se mi v tomto zalíbila.

V jedné misi je možné získat většinou max. 2-3 převleky, které i k něčemu jsou. Počet vychytávek na jeden úkol je bohužel tak nějak odobný. Dá se hodit dýmovnice šachtou na špinavé prádlo, či místo ní hodit pistoli s tlumičem, abyste jako poslíček prošli kontrolou (a zbraň si pak vyzvedli o patro níže). Jsou to milé triky, ale vzhledem k tomu, že by měly být alfou omegou Hitmana, tak jich je přeci jen celkem málo. A občas jste beztak donuceni vzít do rukou těžší kalibr a cestu si jednoduše prostřílet (což není na škodu). Nepřátelé jsou sice na vyšší obtížnosti poměrně drsní, nicméně dokud pálíte, tak vám jen nabíhají před hlaveň.

Co ale vyloženě zamrzí je počet "atmosférických/filmových scén". Tím míněny různé dějové zvraty, efektní záběry našeho "hrdiny" při zapadajícím slunci, v černém obleku a s poslední obětí u nohou (+ k tomu samozřejmě nějaká sedící hudba). Lokace by prostě potřebovali nějak oživit. Na ulicích nevidíte zmrzlináře ani prodavače novin (a že ti by tam třebas hodně sedli, především pokud by vyvolávali zprávy o vašich předchozích "úspěších") a především civilisté občas i někam jdou, ale jen málo (a zejména málo způsoby) spolu komunikují atp. Celkově je tak hra především o jednom zabijákovi a jeho cíli, přičemž ona proslulá omáčka okolo dosti chybí. Výše zmíněné scény by přitom nebylo až tak těžké vytvořit. A občas stačí jen málo (viz ptáci - holubi - vzlétající před Hitmanem v kostele; i tohle malé oživení pomohlo, jen jich mělo být více).

Tedy ke konci vyplývá to, co jsem psal na začátku. Pěkná hra, ale do "klasiky" ještě mnoho chybí. Hlavní hrdina je správný drsňák, hudba je velmi dobrá, nicméně v jádru chybí nějak více projevů života a individuality, abyste si přišli jako opravdový vrah. Absence (de facto) emocí u hlavního hrdiny tak není na škodu, ale pro správný kontrast by je měli mít ve větší míře okolní postavy.
+16 +17 −1
  • PC 90
Dnes již klasika stealth akcí. Hitman poprvé v plné síle a konečně s konečným hodnocením misí. Tímto dílem se u mě Hitman stal herní postavou číslo jedna.

Fajnově působí také zpracování stealth vs. akce. Tzn. pokud se Vám líbí plížení a tiché zabíjení nebo tvrdá akce, v Silent Assassin si přijdete pokaždé na své.

Hudební doprovod je úžasný, stejně tak jako prostředí, ve kterých se vyskytnete. Ani v jednom případě nehrozí, že se bude hra v něčem opakovat.

Pro: různorodé prostředí, hlavní hrdina, arsenál zbraní, hudba Jespera Kyda

Proti: slabší děj

+16