Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Call of Juarez

07.09.2006
05.06.2007
80
348 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Call of Juarez je FPS se stealth prvky z netradičního prostředí westernu. Ve hře ovládáte rovnou dvě postavy, tou první je mladík jménem Billy, kterému někdo zavraždí rodinu a jelikož se objeví na místě činu, tak je místním reverendem Rayem obviněn z vraždy a posléze je jím pronásledován. Hraní za Billyho není tak akčně laděné, užijete si několik stealth momentů či adventurních prvků. Reverend Ray naopak sází na akční postup a zažijete s ním spoustu přestřelek, nebo třeba pronásledování banditů na koni.

V době svého vydání ohromila celý svět detailní grafikou a neotřelým prostředím. Zároveň je také jedna z prvních her podporujících DirectX 10. Příběh je vyprávěn především během loadovacích obrazovek, ty ale obsahují i povedený dabing. Na rozdíl od svého prakticky jediného konkurenta, hry GUN je CoJ lineární, avšak při některých misích narazíte na opravdu obrovské prostředí.

Multiplayer obsahuje několik základních stylů hry jako je deathmatch nebo team deathmatch, ale naleznete zde i styl, ve kterém jeden tým brání banku a ten druhý se ji pokouší vykrást.

V roce 2009 vyšlo pokračování s názvem Call of Juarez: Bound In Blood, které příběhově předchází tento díl, jedná se ale už o klasickou FPS bez stealth a adventurních prvků.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Call of Juarez je pro mě osobně největší překvapení za hodně dlouhou dobu, čekal jsem klasickou akci z westernového prostředí, dostal jsem zajímavou směsici střílečky, stealth akce a akční adventury s opravdu velkou náloží skvělých nápadů a zpestřujících prvků.

Příběh sleduje 2 postavy: Billyho, mladého polovičního mexičana, který (většinou) nevyznává hrubou sílu jako řešení, a Reverenda Raye, bývalého pistolníka, nyní kněze, který jde z určitých důvodů Billymu po krku. Obě z postav se střídají a s nimi i samotná hratelnost, která osciluje od stealth přes skákací kola někdy až v tombriderovském stylu za Billyho, až po klasickou střílečku za Reverenda Raye.

Obě postavy jsou vykresleny skvěle a příběh se mi zdál na poměry PC her velmi dobrý. Nejvíce se mi líbilo, že tvůrci tenhle typ paralelního vyprávění uměli využít na maximum - postavy se potkávají, zlomové okamžiky a to co jim předcházelo je vykresleno z obou stran, některé události zažijete z různých úhlů pohledu (když přede mě v jeskyni dírou ve stropě při hře za Raye propadl hořící strom, s radostí jsem si vzpomněl, jak do něj při hře za Billyho v předcházející kapitole několik metrů nad udeřil blesk), a takových okamžiků je ve hře víc a skvěle dotvářejí atmosféru, byť nejsou nijak příběhově důležité. Zpracování obou postav se mi líbilo a zvláště fanatický Reverend Ray, který dokáže zároveň jednou rukou střílet a druhou předčítat svým obětem z Bible, je výborná postava a to i díky famóznímu dabingu.

Vyzdvihnout musím také velmi promyšlený level design a s ním spojená nádherná prostředí divokého západu. Hory, lesy, horské bystřiny, kaňony a prérie v kombinaci s velkým dohledem a spoustou grafických efektů tvoří kouzelné scenérie (a ty mám ve hrách obzvláště rád). Billy disponuje i bičem, pomocí kterého se můžete (přichycení na stromy, přitahování či zhoupnutí) dostávat na různá vyvýšená místa, takže si prostředí můžete vychutnat i z opravdu velkých výšek a je to nádhera. Grafika hry je na rok 2006 špičková (a docela náročná i dnes) a to samé platí i o hudbě.

Když jsem se o hru začal v průběhu hraní více zajímat, docela často jsem v ohlasech četl, že je stereotypní. Já jsem v celkem 15 kapitolách a s přibližně stejnou herní dobou v hodinách nic jako stereotyp nezaznamenal - a autoři pro to taky dělají maximum. Střídání charakterů (a tím pádem samotné hratelnosti) neustále drží hráče v pozornosti a musíme připočíst i spoustu skvělých nápadů: povedený a trochu atypicky ztvárněný bullet time, jízda na koni, skvělé využití biče, přehřívání zbraní, luk jako zbraň (pro mě nejlepší požitek ze střelby za hodně dlouhou dobu), systém duelů, hašení ohně, lov zajíců atd. atd., stále přichází něco nového a nevyzkoušeného, paráda.

Největší problém hry vidím v tom, že je multižánrová. Pro fanoušky stříleček málo akce, pro milovníky stealth či skákaček zase akce příliš. Pokud máte vyhraněný žánrový vkus, pravděpodobně vás bude jedna polovina hry nudit nebo dokonce otravovat. Pokud máte, podobně jako já, rádi všechny zmíněné pod podmínkou, že je hra dobrá, můžu vám Call of Juarez bez nejmenších pochyb doporučit. Tato hra (některými nazývaná jako "budgetovka") mi dokonale sedla a v mých očích v klidu poráží všechny samozvané AAA akce roku 2006 i většinu těch, co byly vydány poté.
+52
  • PC 90
Call of Juarez, Call of Juarez... Kde by som len začal? Je to dokopy druhá westernová hra ktorú som hral a dohral (po Gun). Poľská budgetovka ktorú som si kúpil za 2€ a neľutujem to. Zaujímavý príbeh, zbrane, postavy, hudba. Ale jeden nedostatok je miernan eoptimalizovanosť. Tá sa prejavuje na miestach kde by nemala. To sú malé uzavreté priestory kde nikto nieje. S tým si ten chrome engine mohol dať záležať. Táto hra nepatrí medzi mojé obľúbené žánre čiže ,,tupá FPS" ale nejak som to prežil. Možno kvôli westernu. Celkovo veľmi zaujímavá hra ale aj tak sa mi zdala krátka (na Call of Duty: Modern Warfare 2 síce nemá ale aj tak) hru som dohral dokopy možno za 6-7 hodín. A teraz k hre. Zaujímavý príbeh ktorý sa ale dal predvídať. Zbrane boli tiež zaujímavé najmä pištoľ ktorý ste dostali na konci neviem ak sa volá ale bol asi najlepší a dobrá bola aj odstreľovačka. V hre sa mi páčila aj hudba ktorá dopĺňala atmosféru. V hre bolo dobre že sa striedali postavy Billy a Ray. Za Raya sú misie akčné musíte sa perstrieľať kade sa dá ale napoak za Billyho väčšinou utékáte, šplháte sa, niečo hľadáte niečo ako Indiana Jones (najmä kvôli biču). Veľmi zaujímavo spravené boli duely. Museli ste počkať kým súper siahne na zbraň, rýchlo zacieľiť a strieľať. Ak ste sa na prvý krát netrafili máte šancu ďalej pretože oponenti sú zo začiatku krivý. Ale čím ste ďalej tým sú tie sv... presnejšie. Celkovo zhodnotené za hru nevyhodíte zbytočne peniaze ak máte radi Western (alebo ,,tupé FPS"). Takže ak chcete nejakému ,,gamerovi" spraviť radosť nájdite si 2€ alebo 49Kč a darček na Vianoce máte vybavený.

Pro: Postavy, zbrane, prostredie, atmosféra, hudba, cena, príbeh, duely.

Proti: Mierna neoptimalizovanosť, dĺžka hry.

+40 +43 −3
  • PC 90
Další hra, kterou jsem v ABC sehnal za krásných 39 kč. Musím říct, že za ty prachy to byla výborná koupě.

Hra běží na silně vylepšeném enginu Chromu. Grafika vypadá pěkně, ale optimalizace stojí za prd. Na mém, v té době nabouchaném počítači, jsem pařil na střední detaily. Divoký západ je ve filmu dost omšelé téma, ale ve hrách (na rozdíl třeba od druhé světové) dost neprozkoumané téma. Bez pořádného příběhu by zajímavé prostředí bylo k ničemu. To naštěstí případ téhle hry není.

Příběh je plný klasického klišé. Jsem za to rád, protože jsem si mohl alespoň užít pořádný akční biják, jak vyšitý z Hollywoodu. Ve hře vás čekají dvě postavy a dva herní styly. Akční část hry za drsného reverenda je naprosto fenomenální. Skvěle zpracované akční a lineární mise, kde vždycky přesně víte kam máte jít a žádné zbytečnosti (hádanky atd.) vás neruší při hraní. Skvěle zpracovaný bullet time a souboje. Hra za Billyho už vyžaduje trochu zapojit hlavu. Stealth v jeho podání mi vůbec nevadil a v akci je také obstojný. Rozhodně to ale není nadčlověk jako reverend. Utíkání a bičování mu jde líp.

Hra je to krátká, ale co bych chtěl za 39 kč. Na druhou stranu, v téhle uspěchané době mi to akorát tak sedlo, abych z toho měl dobrý pocit. Pocit z grafiky, hratelnosti, z příběhu, ze hry.

Pro: přímočará zábava, příběh, hra za reverenda, pěkná grafika

Proti: špatná optimalizace, délka (chtěl bych ještě)

+37
  • PC 85
Pln dojmů z právě dohraného Call of Juarez 2 jsem si řekl, že by nebylo špatné zkusit si zahrát jedničku (k čemuž jsem se při předchozích dvou pokusech kvůli hw nárokům nedostal).

Hodně mě překvapilo, jak dobře příběhy jedničky a dvojky na sebe navazují a vlastně jen za to dávám extra 5 bodů v hodnocení - závěrečná slova revrenda Raye prostě účinkují docela jinak, když jste s ním předtím prošli kus života ve dvojce :)

Graficky je Call of Juarez velmi pěkný. Prostředí se vedle dvojky zdá trochu málo detailní, ale srovnání s například Oblivionem snese naprosto v pohodě.

Hratelnost je svým pojetím na úrovni, kterou bych s ohledem ke "stáří" titulu hodnotil jako kvalitní. Hra obsahuje řadu zajímavých prvků, ale k řadě prvků je přistupováno i na rok 2006 tak trochu oldskoolově. Na rozdíl od dvojky je ale poměrně konzistentní a nejsou tu žádné šílené výkyvy v obtížnosti. Co mi z novějších herních prvků chybělo je bezlékárničkový systém zdraví - když máte před sebou pole plné nepřátel, které vy nevidíte, za to oni vás ano, na druhé straně pole je gatling a ukazatel zdraví v této situaci praví 001, nasere to.

Rozpačité dojmy jsem měl hlavně z ovládání, hlavně kvůli nemožnosti přesnější střelby skrz pravé tlačítko alespoň s jedním revolverem. Je tu spousta fičur s minimálním využitím které spolehlivě sežerou všechny klávesy v oblasti WASD - zbytečně překombinované. Možnost vyklánění, sic jsem ji sem tam používal, je tu proti jiným hrám tak trochu zkriplená a přinejmenším reverendovi žere snadno dostupné klávesy, například pro rychlopalbu, na kterou jsem od jejího představení nesáhnul.

Příběh a jeho vyprávění i bez ohledu na druhý díl potěšily. Za prvé je zápletka sama o sobě obstojí velmi slušně, za druhé příběh je dostatečně vypracovaný aby dával tušit vybudované pozadí, na kterém staví dvojka. Střídání dvou hlavních postav funguje překvapivě dobře, mnohem líp než jsem čekal.

Mise za Billyho daly postupně vzpomenout na Thiefa i Oblivion a jsou náplní rozmanitější než mise za Raye, kde jde až na vyjímky čistě o střelbu. U Billyho s rozmanitostí trochu kolísá i zábavnost, u Raye nekompromisní a brutální postup vpřed baví velmi dobře sám o sobě, jen jsem musel potlačit nutkání vyklánět se z poza rohů, používat přesné míření a naučit se mačkat R víckrát než jednou :) No prostě za každého z nich se hraje docela jinak a nemyslím si, že mise za jednoho z nich by byly lepší/horší.

Docela mě mrzí že mi tahle hra ve své době neběžela v nějakých rozumných detailech, dost možná bych šel s hodnocením ještě o stupínek výš. A možná ne. Trochu mě zaskočilo, že jsem CoJ dohrál rychleji než jeho pokračování (prakticky na jeden zátah s pauzou na jeden díl seriálu).

Pro: příběh a jeho originální způsob vyprávění, na svou dobu grafika, rozmanitá a vyvážená hratelnost

Proti: občas zastaralý leveldesign, překombinované ovládání

+34
  • PC 85
Hra z westernového prostředí, není to ale adventura ani strategie. No nakonec proč ne, pomyslel jsem si a ponořil se do hraní... Na první pohled mě zaujala hodně surová atmosféra a ztvárnění alá TENKRÁT NA ZÁPADĚ. Vše je takové oprýskané a z každého póru jde cítit, že to v té době nebyla žádná procházka růžovou zahradou. Tak jako se dnes dělí svět na bohaté a chudé, i zde je tomu stejně, ale snad ještě v intenzivnějším módu.

Během hraní se ujmete dvou rolí, což nebývá moc zvykem. Indiánského mladíka Billyho Candla, prchajícího před spravedlností za zločin, který nespáchal (pomalý a tichý postup) a reverenda Raye s temnou minulostí (akční pasáže), který Billyho pronásleduje. Příběh je sice velmi kvalitní a vyšperkován funkčními zvraty (s tím je spojená ideální délka hry), kde se střetnete s proradnými mexikány, dětmi, ženami lehčích mravů i muži zákona, právě tady však nastává první kámen úrazu – od samotného začátku jsem měl pocit, že se ne a ne sžít s ovládanými postavami. Chápu, že kdyby se odehrála kampaň za Billyho a pak až za reverenda, tak by se ztratila návaznost na příběhovou linii, problém ale je, že vím, že je Billy nevinný, ale i přes to ho musím v roli Raye chytit a potrestat. Toto dilema se sice časem poněkud vytrácí a já si začal plně užívat kvalitně zpracovanou fpsku, ale i tak.

Když se vrátím k zmíněné kvalitě, jde skutečně poznat, že si vývojáři dali záležet na každé prkotině. Herní svět je rozlehlý a téměř bez koridoru (ne jednou jsem se přistihl, že jen tak cválám na koni lesy, loukami a úžasně zpracovanou vodou a přitom se zaposlouchávám do nádherné hudby a zvuků okolí). Pochvalu si také zaslouží uchu lahodící hlas dabérů a celkové animace pohybů s možností střílet obouruč. Jasným příkladem v tomto směru je jízda na koni nebo šplhání na skalní výběžek, kdy jsou jasně vidět ruce. Dalším plusem jsou zbraně, kterých není sice mnoho (dvě pistole, brokovnice, winchesterovka, luk s šípy a více účelový bič), ale o to jsou lépe zpracovány - od zvuků, přes nabíjení, až po samotné zničení. Zničení, ptáte se? Ano je to tak, palné zbraně nevydrží věčně a po nějaké době střílení vám explodují v rukou a již nejsou k užitku. Někdo by mohl namítat, že taková novinka je pěkně na pytel (jemně řečeno), ale dle mého názoru to přidává na autentičnosti. Se zbraněmi je spojen i tzv. polední souboj, známka každé správné westernovky. Při zaznění zvuku musíte tasit pohybem myši dolů nahoru a po té vystřelit na protivníka z řad (většinou) šéfů banditů.

Další věc, co hru trochu sráží, je v některých částech nuda a jednotvárnost, u reverenda potom nemožnost přeskakovat vyšší překážky. A také poslední pasáž, než si člověk uvědomí, co má vlastně udělat.

Pro: atmosféra, zvuky, hudba, grafika, dvě hratelné postavy

Proti: někdy nuda a jednotvárnost

+34