Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Chrome

69
65 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > 1st person akce *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
19.09.2003 PC
Vývojáři:
Oficiální stránky:
https://web.archive.org/web/20140328105029…
Chrome je 3D akce od polského vývojářského týmu Techland a v hlavní roli se nám představí žoldák Logan, který jde po krku svému bývalému parťákovi. Děj nás vtahuje do období končícího 22. století, do oblasti Valkyrianského planetárního systému, kde Loganovi honbu na povrchu řady planet usnadňuje z paluby kosmického korábu pilotka Carrie.

V 16 misích a různorodých prostředích lze ovládat rozsáhlý vozový park, celou řadu zbraní a Loganovy implantáty nebo obírat mrtvé nepřátele prakticky o cokoliv (i Logan má svůj inventář). V každém okamžiku dostupná mapa provádí hráče částečně otevřeným světem s vnitřními úrovněmi. Hru pohání vlastní engine z dílen Techlandu, který dokáže vykreslit jak detailní interiéry, tak rozsáhlé exteriéry.


Poslední diskuzní příspěvek

Phoenix: Tak jsem se dostal zas o kus dal v teto hre a fakt to neni spatna hra, ty implantaty nakonec nejsou pritez a hra je tim zajimavejsi.…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 55
Chrome jsem už jednou rozehraný měl, ale vzhledem k tomu, že v té době kralovala grafická pecka Far Cry, tak u mě pochopitelně tato prostředím podobná hra propadla. Na první pohled se opravdu Far Cry podobá. V prvních lokacích se podíváme na zalesněné ostrovy a musím říci, že i po více jak deseti letech hra nevypadá vůbec špatně. Lokace jsou vcelku rozlehlé, hezky vymodelované. S tím ale přichází první ale. Mise jsou dost roztahané a prostředí někdy až moc prázdná. Přesto mě dost bavilo běhat po krajině a kochat se flórou. A jelikož se Chrome neodehrává na Zemi, ale na jakýchsi jiných planetách, potěší i mimozemské zvuky džungle.

Bohužel Chrome selhává nejvíce v tom, v čem má akční hra excelovat – ve střílení. Pocit že střelby je podivně tuhý, nepřátelé je hodně těžké trefit, protože zbraně jsou nechutně nepřesné. Naopak AI je zase přesná až moc a díky tomu i střední obtížnost byla místy hodně tuhá a častá použití quicksejvu byla rozhodně nutností. Po čase jsem si na hraní zvykl, ale přesto ve mně převládalo v tomto ohledu spíše zklamání. Ani příběh není nijak zvlášť povedený. Většina animací se odehrává v raketoplánu, kde hlavní hrdina Logan hašteří se svojí parťačkou a připravuje se na další misi. Příběhu chybí gradace. Potěšila mě přítomnost různých vozítek (bugina, mech) a pasáže s nimi považuji za nejlepší části hry. Logan má k dispozici i jakési implantány, které fungují podobně jako nanooblek v Crysis. Implantátů jsem však využíval spíše sporadicky, protože jejich účinnost mi přišla prakticky nulová.

Jako celek rozhodně není Chrome zlou hrou. Gameplay špatný není, měnící se prostředí zaujmou, stejně tak hlas hlavního hrdiny. Nicméně k dispozici jsou desítky mnohem chytlavějších stříleček a proto spíše doporučuji se poohlédnout jinde. Vývojáři z polského Techlandu umí, Chrome je ale prozatím jejich slabší rozjezd.

Pro: krásné exteriéry, vozítka, slušný výběr zbraní, absence monster (i když je to sci-fi hra)

Proti: po čase stereotypní, pocit ze střelby, interiéry

+16+17 / -1
  • PC 80
Ke hře Chrome jsem se dostal úplnou náhodou v době, kdy jsem se ukrutně nudil a neměl zrovna na co kliknout ( bez dvojsmyslu ). Pravda je to už nějaký ten pátek takže si ze hry až tak mnoho nyní nepamatuju, ale za to jsem zjistil, že jsem ujetý na tzv. Chrome engine, který byl použitý třeba i ve hře Call of Juarez. Přirovnal bych to například k nějakému herci či režisérovi, který když něco nového natočí ikdyž se jedná sebevíc o špatný film tak vy ho prostě musíte vidět za každou cenu. Takhle u mě figurují na prvních příčkách i hry běžicí na tomto polském enginu.

Pokud si prohlídnete obrázky či videa z průběhu hraní, tak zjistíte, že největším tahounem hry je jednoznačně grafika. Zvláště exteriéry jsou dech beroucí a po Far Cry či Crisis má hra nejhezčí zobrazenou jungli jakou jsem doposavaď viděl. Interiéry sice taky nevypadají špatně, ale spadají do temného průměru, proto jsem si mise venku užíval daleko více než uvnitř budov či lodí.

Příběhově se hra v celku taky vydařila a není se na co vymlouvat. Zvraty tam jsou včetně zajimavých situacích a když si přičteme i tři rozdílné konce, máme o zábavu postaráno.

Po hratelnostní stránce bych hru přirovnal ke Crisis a je to možná ode mě trochu troufalé, ale posuďte sami. Ovladatelná vozidla, čluny i roboti tu jsou, speciální vlastnosti obleku taktéž, detajlní zobrazení jungle jakbysmet, jen ty stromy mají větší výdrž.

Zbraně sice mají oblečený lehký sci-fi kabátek, ale po patřičném osahaní zjistíte, že se jedná o klasické známé samopaly, sniperky či raketomety.

Multiplayer jsem měl taky možnost vyzkoušet až v 6ti lidech najednou a rozhodně se nudná podivaná nekonala. Multiplayer se zase nese lehce ve stylu Battlefieldu 1942 a to díky vozidlům i hracím modům. Nechybí zde však ani klasický DM či TDM, ale pravá sranda se dostaví až u Conquest a Capture Flag. Nahánět buginu s vlajkou v močálové jungli mělo prostě své kouzlo.

Podle mě těch 66% co tu právě v celkovém součtu hra vyfasovala mi připadá strašně málo a zaslouží si narozdíl od jiných tady přehodnocených her alespoň minimálně 75%.

Pro: Grafika exteriéru, volnost pohybu, ovládatelná vozidla, tři rozdílné konce hry, docela povedený příběh, multiplayer.

Proti: Někdy podle mě zbytečně zdlouhavé cesty z bodu A do bodu B, chudší na oko grafické znázornění interiérů.

+15+14 / 0
  • PC 60
Bude mať siahodlhý komentár lepšiu výpovednú hodnotu ako pár zmyslu plných viet vychŕlených jedným dychom?

Rok výroby Chrome je časom hier, ktorých vízia naráža na technické hranice. Niečo ako obchody vo východnom Nemecku pár rokov pred jedným významným pádnom betónového oplotenia. Biely priestor, kopa poličiek, monotónne sršiace (inak ten zvuk nazvať neviem :D) neónky a predsa regály takmer prázdne, no s kusom šťastia nájdete všetok základný tovar.

Nejdem tu ťahať Far Cry, pre mňa Far Cry vyšiel proste o rok neskôr ako Chrome (aj keď vyzerá a hrá sa o aspoň pol dekády lepšie, to mu neuprieram). Techland započal dôležitú éru svojho enginu a vlajková loď prichádza s obrovskými mapami, ktorým ich rozmer paradoxne ubližuje najviac. Okrem úvodnej misie, kde z lúčky pribehnete do lesíka, na ktorého druhom konci je strážený most a kúsok ďalej za kopcom nepriateľská základňa sú mapy kruto jednotvárne a pôsobia veľmi mŕtvolným dojmom. To, že sa opakujú budovy a interiéry je možno len tým, že zúčastneným stranám sa v ďalekej budúcnosti nechcelo zamestnávať architektov, tak v rámci účelnosti sú budovy na jedno brdo ;).

Technická stránka sa „odpustiť“ dá i keď detaily ako neviditeľné steny (už míny ohraničujúce mapy pôsobia určite menej rušivo, ale to by som narážal na Far Cry, čomu sa stále snažím vyhnúť :)) sú už dosť tragickým prežitkom. Čo sa však odpúšťa ťažšie je AI; sila nepriateľa závisí od počtu. Presila je to čo Vás čaká počas celej kampane a i keď sú vojaci (a nejaká dinosauria zver, ktorá sa mihne asi 3 krát za celú hru) tupí a nevedia mieriť, sniperi sú až desivo presný a niekedy treba pár loadov, aby ste sa vôbec pohli z miesta, pretože to čo nedokážu desiatky pešiakov, čo po Vás vystrelia milión nábojov (a keď ich prehľadáte majú jeden zásobník :P), zvládne sniper dvoma nenormálne presnými výstrelmi ani neviete odkiaľ.

Doteraz som sa snažil odpúšťať a ospravedlňovať nedostatky dátumom vydania alebo dostupnými technológiami. Žiaľ dobré príbehy sa píšu už desiatky rokov a scenár Chrome je ako sci-fi pre prvý stupeň základných škôl. Honba za bohatstvom, zrada, vesmírny piráti, zachránená ženská, ktorá je náhodou úplne top hackerka v galaxii... Áááááách. Stačí, rozhorčenie iste cítite, netreba hovoriť viac. To, že dostanete možnosť veľkých morálnych rozhodnutí tesne pred koncom kampane je pre poriadneho hráča úplne zbytočné, pretože aj tak si všetci chceme užiť všetky tri konce, ktoré hra má.

Bol som doteraz veľmi zlý? Trpezlivosť, to je to, čo ma previedlo 16 hodinovou kampaňou a priniesla svoje ovocie. Napriek všetkému som sa v konečnom dôsledku bavil a preto si nechávam dôvody nadpriemerného hodnotenia nakoniec. S odstupom času sa mi na Chrome páči hlavne to, že priniesol pár vychytávok, ktoré sme tak zbožne žrali o pár rokov neskôr pri Crysis. Implantáty a ich obmedzená doba používania spôsobená tým, že si na ne telo zvyká a čím ďalej sa dostávate, tým dlhšie si ich výhody dokážete užívať. Rýchly pohyb dáva predátorský pocit pri behu lesom, džungľou, medzi palmami, proste všade, očný implantát pre lepšie mierenie dáva pocit moci nad situáciou a možnosť kráglovania početných skupín nepriateľov skôr než k Vám stihnú dobehnúť, spomalenie času a tak ďalej a tak ďalej. Všetko samozrejme s mierou, pretože ak „pozapínate“ všetok tuning svojho tela, dostanete pekne bolestivú ranu. Zábava graduje a kulisy už nemáte to srdce nazývať zastaranými, ale skôr si začnete starú školu nostalgicky užívať.

Stačí to na jeden dych? Ja som na jeden dych Chrome dohral desať rokov po vydaní a aj keď dokonalosť je slovo pre túto hru neexistujúce, je to zaujímavý míľnik v hernej histórii...

Pro: dlhá kampaň, old-school atmosféra, taktický postup = základ úspechu, veľké mapy sú s Matson ACC (sniper rifle) zábava, implantáty, tri konce

Proti: tupota nepriateľov, jednoduchý príbeh plný klišé, niektoré zbrane na blízko, pre ktoré proste nie je v kampani uplatnenie, neviditeľné steny

+12+12 / 0
  • PC 65
Chrome je další 3D akce z ranku "kdysi jsem vyhrál, líbilo, nepamatuju si". Vzhledem k tomu, že vyšla ve stejném roce a ve stejném subžánru sci-fi, jako mnou nedávno dohraný Chaser, dal jsem ji druhou šanci.

Hned na začátku jsem ale litoval. Hra Vás ve formě arogantního panáka peskuje kam můžete a nemůže jít, máte někoho krýt, ale nevíte proč, jak a před kým a nakonec Vás ten zmetek zradí. Později se hra rozjede, ale celkově je dost rozporuplná.

Hratelnost se zvedne především náplněmi misí. Budete hackovat, zachraňovat rukojmí, bránit kolonie, vyhazovat objekty do povětří a nebo se někam plížit (u téhle dvojmise jsem autory proklel až do pátého kolene). Jenže jak dojde k boji, přichází první zápor. Zbraně jsou bez výjimky příšerně nepřesné, bez míření netrefíte protivníka ani z metru a než se na ten metr dostanete, budete desetkrát mrtví. S mířením je to trochu lepší, ale díky přesnosti a převaze soupeřů se boj často mění v lovení blech na půl kilometru, k čemuž naštěstí dopomáhá nejen Bůh, ale i výborná sniperka.

Autorům to nejspíše došlo a tak sáhli k různým "vylepšením". Pravda různá vozítka či stacionární kulomety jsou perfektní, zejména ultimátní mech, se kterým se měníte v zosobněnou zkázu. Horší je nutnost ručně! obírat všechny soupeře o zbraně a nutnost všechno skládat opět ručně do inventáře. Navíc toho moc neunesete a hlavně v žáru bitvy prostě není čas obíhat mrtvoly a hledat náboje. Pak jsou tu implantáty, které jsem moc nepoužíval, protože jsou hned vybité a vylepšení není nijak extra markantní. Jako poslední voser si nechám životy, které se nedoplňují hned, ale postupně, čili když máte na krajíčku a jste pod palbou, většinou máte i s plným inventářem lékárniček smůlu.

Naštěstí to celé zachraňuje leveldesign - projdete nádherným lesem, pokočkujete se s pár zbloudilými vojáky, či dinosaury, obhlédnute si místo určení a začnete čistit. V jedné budově hacknete a vypnete otravné stacionární kulomety, v druhé pak otevřete bránu a jdete dál třeba něco vyhodit do vzduchu. Občas Vám kamarádka z lodi něco upřesní, občas se úkol změní. A ikdyž základny jsou jak přes kopírák a většina mimozemských planet je les (že by pocta Hvězdné bráně?), slušně mě to zabavilo.

A nad tím vším je na rok 2003 opravdu hezká grafika, iluze otevřeného světa a kupodivu docela povedený příběh. Hrdina je elitní žoldák někde v budoucnosti, z rakety mu pomáhá krásná hackerka, prvotním cílem je pomsta, ale jak příběh a různé kšefty pokračují, zaplétá se do korporátního bahna, kde rozdíly mezi jednotlivými stranami jsou asi jako výběr mezi TOP 09 a ANO. Potěšilo mě i to, že tvůrci nechali na konci hráči volnou ruku, ke komu se přidá a tak tu máme tři různé konce.

Zkrátka celkem slušná hra, která se oprávněně nestala klasikou, ale není to ani žádný propadák.

Pro: Pěkná grafika, zajímavý příběh, leveldesing, náplň misí.

Proti: Nepřesná střelba, zbytečné vylepšování hratelnost věcmi z RPG.

+11+11 / 0
  • PC 80
Když jsem začal hrát tuhle hru, tak se dostavil takový ten nepříjemný efekt. What the fuck? V prologu jsem umřel snad dvacetkrát, než jsem konečně trefil toho zmetka na té věži. Jakmile vás zmerčí, neomylně se trefuje. Je jedno, že je tak daleko, až není skoro vidět. Nebo, že máte mizivou šanci ho tím divným a nepřesným samopalem trefit dřív než on vás. Trochu mi to připomělo první přestřelku s odstřelovači v Iron Stormu.

Zbraně divně stříleli. Vadil mi extrémě omezený inventář, kde se věci museli manuálně přetahovat z mrtvol. Když během nějaké adrenalinové přestřelky potřebujete rychle změnit zbraň (třeba raketomet), tak to není moc praktické. Ve hře mi vadily stereotypní, stále stejně nudné interiéry. V exteriérech, mě zase pořád snímali nějací neviditelní snipeři. Obtížnost nastavená tak, aby vás nejdřív párkrát zabili, než vůbec zjistíte, kde jsou.

Ve hře se objeví spoustu odpuzujících divností. Kupodivu je to ale dost zábavné. Hlavně je to kvůli pestré náplni misí. Pokaždé děláte trochu něco jiného. Jednou jste sniper, po druhé stealth. Kosíte to ve velkém mechovi nebo utíkáte na vznášedle. Super jsou bránící mise. Hra dokáže v některých částech zvednout adrenalin. Ale ne frustrací. Spíš to motivuje k dalšímu postupu.

Postupem ve hře jsem si zvykl na zbraně a výbavu. Naučil jsem se nepřátelé střílet efektivně do hlavy. Dokonce mě bavili souboje s bosákama. Speciální schopnost jsem snad nikdy nepoužil. Když teda nepočítám povinné hackování. Je to tady k ničemu. Příběh, jak už to u těhle her bývá, je total béčko. Občas to zafilozofuje a nechá vám to jednu morální volbu. Žoldák, který by měl být za prachy neutrál, ale..

Tahle hra je dobrá, ale dokážu si představit, že dokáže odpudit na začátku, protože je dost specifická a na první pohled nepříliš přitažlivá. Be quicksavu by to nešlo.

Pro: pestrá a zábavná náplň misí, někdy adrenalin, využitelná výbava, souboje s bossy

Proti: malinký a nepraktický inventář, stereotypní interiéry, na začátku málo přístupné

+10+10 / 0