Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Iron Storm

World War Zero

4X Studio •  Rebellion (PS2, PC)
28.10.2002
06.08.2004
71
81 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Hra je situována do alternativní historie, kdy první světová válka neskončila a trvá již padesát let. Na jedné straně stojí Spojené státy západní Evropy podporované zámořskými USA, na druhé obrovská Rusko-Mongolská říše barona Nikolaje Alexandroviče Ugenberga. Tento bývalý důstojník carské armády zformoval v Kazachstánu vlastní vojsko, se kterým železnou pěstí potlačil říjnovou revoluci a zkonsolidoval Rusko pod svou mocí. Poté vtrhl do střední Evropy, kde v roce 1918 zabránil obsazením Berlína kapitulaci vilémovského Německa a ukončení světové války.

Nyní se píše rok 1964 a frontová linie procházející středem Evropy se od té doby takřka nepohnula. Jste zpravodajský důstojník západoevropských spojenců, James Anderson a dostáváte za úkol proniknout za nepřátelské linie do městečka Wolfenburg v Ugenbergem okupované části Německa, sabotovat zde tajný vývoj nukleárních zbraní a ukončit už půlstoletí trvající ničivý konflikt jednou pro vždy.

FPS akce z roku 2002 vyniká především svým příběhem a designem prostředí. Atmosféra hry má zvláštní nádech, mísí se tu prvky éry 1. světové války, jako jsou rozbahněné zákopy a ostnatý drát s moderními technologiemi v podobě vrtulníků, tanků, rádia, televizorů, i bezdrátového headsetu, kterým James komunikuje s velením.

Do rukou se vám vedle klasických pistolí a pušek dostanou raketomety, různé samopaly, ovšem s oldschool vzhledem a zvuky. Postavíte se jak pěšákům, tak těžké technice, projdete zákopy předních linií i podzemní bunkry. V otevřených exteriérech si zahrajete na schovávanou se snipery.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Iron Storm je jedna z posledních kdysi dohraných 3D akcí, ke kterým jsem se nikdy nevracel. Poté co jsem zkusil rozehrát x her různých žánrů a nic mě nechytlo mě nakonec zabavila obyčejná střílečka. I když úplně super to nebylo.

Iron Storm trpí ve všech ohledech nevyvážeností. Už ten příběh. Zasazení je parádní - v roce 1914 vypukla první světová válka... nu a v roce 1964 stále pokračuje. Proti sobě stojí západ a východ, přičemž ten tvoří samozřejmě rusáci, občas němci (donrvetr :D) a také mongolové v čele diktátorem baronem Ugenbergem. Stále se bojuje v zákopech, používají plyny, ale nechybí tu tanky, rakety, moderní vrtulníky i věže. Setting je výborný, ale autoři do toho dají klišovitý příběh o honbě za atomovkou, který končí naprosto antiklimaticky Jako deus ex machina se objeví nový záporák, který při dobývání pevnosti Ubengerga zabije a utíká i s plány atomovky. Jestli ho hrdina porazil se nedovíme a smrtí Ugenberga válka pokračuje s novou intenzitou.

Grafika je v podstatě totéž. Odpudivé modely postav, nevýrazné prostředí a občas překvapivě pěkná lokace jako by z jiné hry. Na rok vzniku průměr.

A nakonec hratelnost. Hrál jsem na easy, protože jsem se nechtěl vztekat a ze začátku si říkal o jaké obtížnosti tady mluví? Hra má šest (obrovitých) kol a první dvě jsou naprostá brnkačka. Procházíte zákopy, bunkry, s přesným a smrtícím kulometem čistíte naprosto neschopné vojáky, občas trefíte stejně neschopného snipera či sestřelíte vrtulník.

A pak přijdou ruiny města a stane se z toho absolutní peklo. Ze všech baráků na Vás někdo útočí, občas zafunguje respawn, se kterým nepočítáte. Je to naprosto hrozivé bludiště, vojáci občas používají zvláštní granátomet, který z Vás udělá hromadu masa a nejdou mu moc uhnout. A na každém kroku jsou snipeři, které můžete hledat i dlouhé minuty a prostě je nenajdete. Vrchol je náměstí, kde jich je asi pět a ještě tank, který nemáte čím zničit (zatím). Autory jsou proklínal až do pátého kolene.

A tak je to i po zbytek hry. Je tu skvělý vlak s relativně normálními soupeři. Laborky procházíte většinu hry na stealth. A závěrečná pevnost zabere pár hodin než se v ní jakžtakž zorientujete (a pochopíte co se po Vás chce s elektřinou). Doomovskému bludišti by slušela mapa, ale bohužel.

Nepřátelé někdy realisticky padnou na jednu ránu, někdy na dva zásobníky... a někdy vůbec, protože skript. Takhle jsem asi 10* loadoval jednu střílnu ve vlaku, než mě došlo, že autoři prostě nechtějí, aby jednoho z vojáků zabil, protože je mám zabít z dálky sniperkou... Jsou tu psi, kteří vydrží absurdně moc zásahů (a občas vybuchují).

Je tu stealth, který někdy funguje a někdy ne. Ne když hra usoudí, že stealth nebudete a prskne Vám do místnosti 6 vojáků, kteří okamžitě jdou po alarmu (vlak). Občas se to vyplatí, když nechcete zapnout alarm čelit nezničitelným věžičkám.

Zbraně - unesete pistoli, brokovnici, sniperku, bajonet, 5 druhů granátů a min ale jen jednu těžkou zbraň. Takže si musíte vybrat slabým automatem, silnějším poloautomatem se zaměřovačem, nepřesným granátometem a raketometem, který se občas hodí na nějaký těžký stroj. Zbraně fungují, nepřehřívají se, necukají, neroztahuje se jim kříž... ale buď teda máme realismus a unese dvě zbraně, nebo nemáme a pak mám unést všechno.

Celkově vzato Iron Storm není špatný, ale ani žádný zázrak. Slušná 3D akce, která nezklame, ale má některé podivné mechaniky.
+22
  • PC 85
Tak mám za sebou tuhle specifickou a originální sřílečku. Iron Storm je jeden z mých dávných restů. Tenkrát, když jsem měl ještě předplacený časopis Level (ve kterém vyšla), mořil jsem se z obtížností a netradičním pojetím hry. Dnes bych řekl, že obtížnost (na úroveň normal) neni až tak přestřelená. Paradoxně jsem umíral nejvíc na začátku. Zvykal jsem si na mechanismy hry, a dost mě zabíjeli odstřelovači. Co se týče obtížnosti, tak mi připadá, že hra nemá vzestupnou tendenci, ale drží si stejnou laťku celou hru. Další věc je, že vaše postavička je dost křehká, a kolikrát stačí jedna dobře mířená rána.

Na výběr máte z dvou pohledů. Pohled z třetí osoby neni pro akci moc praktický. Terčík mizí v dáli. Vy potřebujete mít co nejrychlejší reflexy, a v tomto pohledu se mi nějak zvlášť nedařilo. Dobře se dá využít výklon zpoza zdi. Další specifikum je, že ve hře můžete nosit jenom omezený počet zbraní. Design misí je někdy navržen tak, že musíte přemýšlet, jakou zbraň si nechat.

Design je hodně originální. Ze začátku se může zdát, že hra je hodně lineární, ale zdání klame. Několikrát se stane, že projdete dlouhou scenérii plnou odboček a zákrůtu, kde se budete pořád vracet a objevovat, abyste splnili logický problém. "Jak mám sakra zničit tanky, když na to nemam prostředky a brání mi v cestě? Musím se vracet takovou dálku, abych vypnul proud zase někde jinde?". Design má svou logiku. Párkrát se mi ale stalo, že jsem přehlíd maličkost či odbočku, a pak jsem dlouho tápal jak dál.

Celou hrou se nese atmosféra bezútěšné války a smrti. Jste daleko za nepřátelskými liniemi, a kromě občasných nápověd z rádia, jste na to sami. Už od prvního odpálení zákopu za vámi. Hra má slušný příběh. Rozhodně se vyplatí vychutnat si rozuzlení na závěr. Grafika je dost rozporuplná. Na jednu stranu tu máme pěkně objekty (prostředí vesnice vypadá malebně). Na druhou stranu ošklivé modely postav, které se často propadají do ze mě a některé nepěkné scenérie. Autoři použili vlastní engine. Grafika je taková alternativní. Občas začne problikávat z nutností restartovat hru, ale jinak je funkční.

Zvuky jsou standardní. Co se nepovedlo, jsou proklaté skripty, které vehementně přemýšlejí za hráče. "Proč sakra nemůžu zabít vojáka, když do něj nasypu klidně všechny náboje? Aha, já to musim obejít a zabít ho z druhé strany, jinak je nesmrtelný." Někdy je to až otravně zapeklitý. Aspoň, že jsem nemusel šetřit náboje. Jinak je hratelnost hodně pestrá a stealth mise tu opravdu znamená stealth. Prostředí je různorodé, a nedá se zapadnout do nějakého stereotypu.

AI je na slušné úrovní. Nepřátelé nelelkují, uhybají, kryjí se, hází granáty, po mrtvém parťákovi používají kulomety atd.. Jenom se občas zaseknou, a často rádi běhají přímo do rány. Neni to ale tak stašné. Hra je zábavná po celou dobu hrání. Délka je tak akorát. Rozhodně za to stojí. Jenom potřebuje trochu trpělivosti.

Pro: netradiční design, slušna AI, atmosféra, příběh, pestrá hratelnost

Proti: některé nezvládnuté skripty, rozporuplná grafika, občasné tápání nad maličkostí

+15
  • PC 80
Neviem čím to bolo, ale Iron Storm ma zaujal. Dobrá atmosféra, nepriatelia sú vcelku inteligentní. Taktiež by som vyzdvihol rôznorodosť prostredí. Škoda len niektorých chýb, ako napríklad chýbajúci ukazovateľ úloh, vďaka čomu poriadne neviete, čo máte urobiť.

Pro: atmosféra, AI, prostredia

Proti: bugy, občasná dezorientácia

+12
  • PC 85
K této hře mě táhnul především výbornej, myslím i poměrně originální, námět: tedy 1.světová neskončila a trvá do roku 1965, kdy se odehrává děj. Hustý!

THIS WAR IS 50 YEARS OLD, AND ITS STILL YOUNG...

Jakožto poručík James Anderson sloužící už v armádě mnoho let, dostává hráč za úkol sám proniknout za frontové linie a sabotovat strategicky veledůležitou továrnu na výbušniny (atomovky). Nejen sněhobílá barva vlasů hlavního hrdiny, ale i mnoho dalších drobností naznačuje, že konflikt je to vskutku vleklý a snad i jaksi bezvýchodný, válka zde působí jako jakási společenská i lidská přirozenost. Přestože grafika není dnes nijak oslnivá, plní svou funkci skvěle. Opravdu jsem si tak připomenul, že není potřeba graficky vše zobrazit. Stačí prostě udělat s rozumem dva bunkry, pár zákoutí a hráč si sám představí celou frontu. Beznaděj a válečné vyčerpání je totiž cítit z každé textury!

Bez větších úvodů si člověk nabere výbavu a vyráží rovnou na frontu, aby objevil tajný podzemní průchod za nepřátelské linie. Po cestě krom nepřátel člověk nachází i mnohé textové záznamy s hodnotnými informacemi, stejně jako může sledovat nepřátelské zprávy v "televizích", které jsem si oblíbil - skvěle nastíněná realita, kdy ekonomika i společnost je totálně spjata s válkou.

Herně se pak jedná o poctivý oldschoolový 3D, naštěsí není zaměřeno na strafy, ale spíš na rychlou mušku. Hru jsem rozehrál na střední obtížnost (na HARD bych si tentokrát opravdu netroufnul) a měl jsem místy sakra co dělat, abych vůbec prošel až do konce. Sniper mě dal s přehledem na jednu ránu, zásah běžnou zbraní chlastnul klidně polovic healthů o MINE-DOGS ani nemluvě. HUD je poměrně minialistickej a přímo jsem chrochtal blahem, když jsem nevěděl kudy dál a musel na to přijít. Žádnej nápis na obrazovce "USE XXX TO OPEN THE GATE" žádná šipka, žádná mapa! Nic člověku hra neservíruje a musí si poradit sám. Než jsem zjistil jak sejmout ten tank na náměstí dost to trvalo a pokud se jedná o poslední kolo (Berlin), tak chválím super rébus s zapínáním elektriky jednotlivých levelů - taky mi to dalo opravdu zabrat, než jsem se z toho vymotal.

LIGHT A CIGARETTE, GET A HEADSHOT!


Válečné prostředí je udělaný výborně a přestože je v celé hře jen 6 levelů, každej z nich nabízí odlišnou atmosféru i jinej styl hry. Třeba ten obrněnej vlak mi sednul snad nejvíc. I zbraně se mi zamlouvaly - ačkoliv to byly zbraně s futuristickým vzhledem, dalo se uvěřit, že pochází z roku 1960. Granáty jsou potom výborně zpracovaný (časovač, mnoho druhů), nechybí ani toxické (naplněné jedovatým chlorem). Taky musím pochválit tempo chůze, už dlouho mě v nastavení nepotkalo mě tolik sympatické, kdysi standardní AUTORUN: ON/OF.

Mezi negativa řadím nemožnost zaměřovat optikou zbraněni bez puškohledu (ale v té době se nejednalo o standard, nýbrž novinku), nemožnost střílet při vyklonění (což už zamrzí) nebo někdy směšné pohyby hlavní postavy (třeba při chůzi v podřepu), pokud se člověk přepne do pohledu 3.osoby.

Hra, která byla označována ve své době jako béčko na mě působí dnes jako skvělý 3d s obstojným audivizuálním zpracováním, příjemně tuhou obtížností (každá lékárna zahřála u srdce) a především zvláštní osobitou ponurou atmosférou, kterou by dnešní, efektama, enginama a bůhvíčím natuněný, střílečky mohly této 13 let staré hře závidět.

Kdo tenhle kousek minul, možná stojí za to doplnit herní znalosti...
Za mě poctivejch 85%

Pro: NÁMĚT, ATMOSFÉRA, OBTÍŽNOST(normal), prostředí, oldschool 3D, granáty

Proti: Při vyklonění nelze střílet, místy směšné pohyby hlavní postavy (pohled 3. osoby)

+11
  • PC 80
Skvelá hra. Pôvodne som ju ani veľmi hrať nechcel, ale bol som chorý a nemal nič iné po ruke, tak som nainštaloval... a hral... a hral.... až pokým som to neprešiel. Potešil ma vynikajúci a veľmi zaujímavý príbeh, alternatívna história je zaujímavý nápad a ešte stále som prekvapený, že si ju vývojári nevšímajú. Trošku sklamaný som ale bol zo zbraní, čakal som trošku originálnejšie mašinky, no všetko mi to vynahradilo variabilné prostredie. Fakt, prejdete si zákopy, otvorené priestranstvá, staré historické mesto, tajné laboratória, kde nesmiete použiť strelnú zbraň a hráč sa tak mení na akéhosi Sama Fishera (dá sa totižto meniť pohľad z FPS na Third Person) alebo vynikajúci level v obrnenom vlaku. Inak je to klasická akcia a to dosť ťažká, pretože už na najľahšiu obtiažnosť sa budete musieť dosť obracať. Samostatnou kapitolou pre mňa bol aj zaujímavý multiplayer, ktorý som tak 5-6 hodín do týždňa hrával cca rok. Ponúka síce len základné režimy (DM, TDM, CTF a CTD, kde robíte to isté čo v CTF, akurát kufrík musíte doniesť k súperovi), ale o to väčšia je zábava mydliť sa s reálnymi ľuďmi na mapách, ktoré detailne poznáte zo singleplayeru.

Pro: Hrateľnosť, príbeh, rôznorodosť levelov, možnosť prepnutia medzi FPS/TPS pohľadmi, multiplayer, obtiažnosť

Proti: Grafika, nejaké tie bugy, málo máp v multiplayeri

+10 +11 −1