Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Battlefield 1

  • PC 25
Grafika a ovučení je skutečně vynikající a nemohou bít pochyby o zlepšění co se týče některých menších nedostatků starších titulů, například možnost zabít něpřítele při lezení do vozidla atd.

Samotná kampaň je otřesná je krátká takže může být nanejvíš úvod do multiplayeru, nemá s historickými událostmi téměř nic společného výzbroj a výstroj mají vojáci špatnou nebo neexistující. Kdyby to byla, jak někteří fanoušci začli rozšiřovat, pouze alternativní realita dostala by ode mně tato hra +/- 80% ale takto je tato hra něco jiného něž jsmě kupovali a tato hra nám nenabídně Velkou válku.

Pro: grafika a ozvučení, ničení jednotlivých části letadel

Proti: vše co se týče historie a autentičnosti

+1 +8 −7

Drop Alive

  • PC 70
Drop Alive je nevinně působící hra, ale pokud jste zbrklí jako já, tak vám dost možná dá zabrat. Vypadalo to jako záležitost na 20 minut. Podle howlongtobeat je to záležitost na necelou hodinku... Tak proč to mně zabralo přes tři a půl hodiny?

Musím uznat, že jsem antitalent skoro na všechny typy her, ale tohle mě tedy dostalo. Proskákat s malou kapkou vody první level bylo snadné, tak jsem si myslela, že se nemusím ničeho bát. No, naopak. Na druhém levelu trouba jsem se zasekla, na pátém jakbysmet a o tom posledním snad ani nemluvím. No prostě jsem se u téhle hry celkem zapotila. Na druhou stranu to bylo ale i milé překvapení, protože jsem opravdu čekala, že to bude dětská skákačka, která bude jednoduchá i pro mě.

Líbila se mi roztomilá grafika a příjemný hudební doprovod. Taky jsem ocenila 3 různá skupenství a taky to, že jak se s kapkou pohybujete ztrácí na objemu. Takže když se budete moc šourat nebo se zastavíte třeba na chlebu, může kapka zcela zmizet aneb odejít do věčných lovišť.

Rozhodně doporučuji jako oddychovku (pro lidi, co oproti mě opravdu umí hrát) a i pro ostatní jako malý challenge, protože to pro mě tahle hra rozhodně byla. Kvůli tomu se jí ani nestydím zařadit do Herní výzvy (Lidem vstup zakázán), nestrávila jsem nad tím 3,5 hodiny jen tak pro nic za nic! :D
+12

Bully

  • PC 90
Takový zjednodušený GTAčko. Ale nemůžu si pomoct, za mě to funguje. Ve hře jsou frakce, které po vás jdou/které s vámi sympatizují, měníte vzhled, prozkoumáváte svět, máte kamarády, někteří se ukáží jako svině, tak je třeba se o ně postarat... aby to jako GTA nevypadalo, když je to od Rockstaru... :)
Každopádně se příjemně hraje. Kdyby byl port na PC udělaný o něco lépe, tak pomalu nemám co vytknout.
Atmosféra zde je fakt skvělá a jde pro mě o srdcovku.
Je to relativně jednoduchý GTAčko, ale má to spoustu do sebe. Pokud Vás to osloví, tak jste jasní.

Pro: atmosféra, skvělá mapa, vtipné postavy, výukové hodiny

Proti: grafika by mohla být hezčí, někdy trochu laguje

+9

Jurassic Park: The Game

  • PC 75
Asi takhle - na rovinu chápu, proč je kolem JP: The Game tolik rozhořčených recenzí. Ovládání formou quicktime klikanců je v mnoha případech tak frustrující, až to pěkné není. A přitom se to dalo jistě udělat mnoha způsoby, aby se hráči nepotily ruce už jen při myšlence na hbité střídání kláves.
Jinak však není JP moc co vyčítat. Pokud jste fandové série (nebo stačí klidně prvního dílu, za mě o Rexovu tlapu nejlepšího), tak se jedná o jednoznačnou povinnost.
Podíváte se na stará známá místa a příběh "jedničky" se zde rozvíjí dál, respektive jeho další linka. A že si srandu s dinama užijete, na to vemte jed.
Prostě a jednoduše, pokud nejste šíleně nervově labilní a to ovládání hře odpustíte, určitě si hru (nebo spíš interaktivní film v podání Telltale) užijete.

Pro: známé univerzum, dinosauři, zábavné, hudba

Proti: QTE jsou trochu našponované

+18

Samorost 3

  • PC 60
Herní výzva 2018 - 9. Nerozbalený dárek

Uhh, hry od Amanita Design hold nebudou můj panák whisky. Už minulý rok jsem se sebezapřením dohrával Botaniculu, která mě nebavila ale jakože vůbec, tento rok jsem se kvůli Herní výzvě musel mordovat s třetím Samorostem, jehož jsem vyhrál v DH giveaway za podporovatelství a kterého bych bez toho asi nikdy nepustil.

Nehrál jsem předchozí díly, ale podle komentářů předpokládám, že to bude téměř to samé v bledě modrém. Začnu asi největším záporem hry, který je dle mého subjektivního názoru to infantilní ozvučení. Veškeré zvuky i "hlášky" jsou prostě namluveny klasicky pusou, což na mě působilo jako pěst na oko a při každém tom "vžuuum" a "hop" apod. mi rostly facky na ruce. Chápu, že to k podobně ražené hře asi patří, ale fanda tohoto stylu zkrátka nejsem. Co naopak musím vyzdvihnout je krásná detailní grafika a rozmanitost prostředí, to já můžu.

Herní doba je dost krátká, ale asi je to způsobené tím, že jsem občas koukl do návodu, protože mě nebavilo se s tím prostě mordovat. Ve výsledku jsem rád, že je to za mnou, dalším hrám od Amanity se už budu vyhýbat obloukem.

Pro: Nádherná grafika a rozmanitost prostředí.

Proti: Infantilní nazvučení.

+13 +14 −1

Risen

  • PC 85
Výborné RPGčko, pro hráče, co byli uchváceni Gothicem, povinnost. Určitě je Risen bližší prvním dvěma dílům Gothic série, než třetí díl.
Co se hratelnosti i příběhu týče, pořád jsme někde na úrovni Gothica, možná mi Risen docela dost připomíná zrovna první díl, i když pár věcí ze dvojky si vzal. Každopádně ta temnota, procházení katakombami pod sopkou, hlavní základ příběhu, celkově se to Gothic 1 podobá.
Už po pár prvních minutách jde vidět, že Piranha Bytes svou práci umí výborně a to, že JoWood mají práva na značku Gothic nic neznamená. Sice je smutné, jak taková série skončila, na druhou stranu si moc rád zahraju Gothic-like hru, jakou Risen bezesporu je. I když už je to drahno let, co jsem hrál právě sérii Gothic, stále tam cítím ten správný feeling.
Abych jen nechválil - z mého pohledu je soubojový systém pěkná zhovadilost. Ano, ve svojí době byl soubojový systém Gothic 1 a 2 hodně propírán a kritizován. Na druhou stranu, když jste mu dali šanci, dostal se vám do krve v pořádku a bojovalo se s ním dobře. A navíc - každý pokrok v učení s typem zbraní se opravu promítnul. A co se soubojového systému v Risen 1 týče... jak jen to říct? Už dlouho jsem neměl takovou chuť chvílemi rozsápat klávesnici při neúspěšném souboji. Ale třeba jsem jen takové jelito.:)
Sumář tedy zní: Pokud jste měli co do činění s hlavně původními díly Gothic, ani nedočítejte a vrhněte se do Risena. Pokud jste sérii Gothic nehráli a máte rádi výzvy, určitě stojí za to, zahrát si a dát Risenu šanci. A pokud se vám série Gothic nelíbí, hlavně původní dva díly nebo nemáte rádi těžší hry (ano, jsou i těžší, ale Risen taky není žádná balada), tak se Risenu vyhněte a běžte si zahrát třeba... piškvorky...:)

Pro: Obtížnost, Piranha Bytes, přiměřeně velká mapa, atmosféra

Proti: Pro někoho právě ta obtížnost, soubojový systém

+13

Tomb Raider: The Last Revelation

  • PC 90
  • PS1 90
TR 4: The last revelation byl první TR, který se mi dostal pod ruku. Původně jsem ho ani nechtěl, ale člověk byl nakonec rád, že má něco nového a co víc? Ty první úrovně mě docela chytly.
A hele, ono se to dalo hrát i dál a bavilo mě to způsobem takovým, že jsem to nakonec přehrál. Sice to na první pokus docela trvalo a čekal na mě nejeden zákys, ale podařilo se. A bavil jsem se navýsost skvěle.
Čtyřka mi otevřela cestu k dalším dílům, a tak jsem měl možnost proklestit se jednou z nejklasičtějších sérií na PS1 a PC a s Larou poznat kus světa.
I když jsem už dávno přesedlal na PC a vyzkoušel spousty her, pro Tomb Raidera mám stále slabost a když byla série v akci, nelenil jsem a kupoval.

Nevím, zda dokážou starší díly TR upoutat mladé hráče, za pokus to tedy rozhodně stojí. Pokud si nezakládáte na grafice, která je z mého pohledu stále hezká, nicméně už nějakou tu zimu pamatuje, jednoznačně za šanci stojí.

Pro: Nádherný Egypt, příběh a prostředí je ucelenější, délka

Proti: Některé otravné lokace

+13

Posel smrti

  • PC 95
Párkrát přehráno a i když na adventuře, jako je tato, není variabilita průchodů, tak stále baví. Skvělá atmosféra, hezké prostředí (snad až na grafiku charakterů, ale to se dá překousnout), příběh, i když občas trochu průhledný, dokáže vtáhnout hráče do děje a nepustit. A co se české verze týče - výborný dabing ode všech.
Za sebe musím rozhodně říct, že mám pro Posla smrti opravdu slabost a v mých očích jde o jednu z nejlepších adventur, co se dají najít.

Pro: Skvělá atmosféra, dabing, délka, hlavolamy, zajímavé postavy

Proti: Některé hlavolamy

+21

Call of Duty

  • PC 90
V době, kdy CoD 1 vyšlo, se jednalo o naprostou bombu a novou krev do FPS z 2. sv. v. Neodolal jsem a pořídil si CoD 1 na Steamu a po X letech ji znova rozehrál. Přehrál jsem ji pomalu jedním dechem a stále, i po těch letech, musím říct, že neztratila nic ze svého kouzla. Bravo!

Pro: Atmosféra, Ruská kampaň, zbraně, zajímavé mise

Proti: Relativní krátkost

+11 +12 −1

Ve stínu havrana

  • PC 50
O téhle české adventuře jsem toho hodně slyšel, ale nikdy jsem ji nehrál. Série Polda a Horké léto mě nikdy moc nebavily a havran se mi zdál zasazením podobný. Když se nedávno hra objevila na Steamu a byla ve slevě, rozhodl jsem se ji i tak zkusit. Jde přece jen o kus historie československého herního průmyslu.

Hra není úplně špatná a rozhodně měla potenciál. Herní doba není moc dlouhá, ale to moc nevadí příběh by to stejně déle neutáhl. Obtížnost také není vysoká a jen na málo místech člověk netuší jak dál. Záseky jsem měl asi 3 a ne moc dlouhé. Předmětů není moc a tak není problém zkusit vše na vše. Lábus hru nadaboval slušně a i graficky to není špatné. Největší problémy hry jsou technického ražení. Postava se někdy zasekne a odmítá přejít na další obrazovku, pomůže až změna rychlosti pohybu. Minihra se střelbou na slunce má špatně udělané ovládání a tak je úspěch spíše dílem náhody.

Za plnou cenu v době vydání i dnes hru neberte, ale za nižší cenu se to nechá. Pokud máte rádi adventury a československou tvorbu můžete hru zkusit, hrát se to dá.
+28

Mad Max

  • PC 90
Maxi, ty si ale kus kreténa - takhle bych popsal příběh. Tím ovšem neříkám že byl špatný, v Maxovo universu to byl lepší průměr avšak byl vyprávěn příliš zbrkle a nebýt bujného světa, tak by se Max nestihl v Benzínovém městě ani umazat olejem. Příběh místy zapůsobil, překvapil, zklamal a deprimoval. Přesně takto byl ale i zamýšlen a ukázal to jak je Max uzavřen do sebe, nikoho si nepustí k tělu kvůli své minulosti a to se mu také vymstilo, nakonec byl přinucen opět jít dál za honbou ukončení vlastního trápení. Nejvíce příběhu uškodila jeho krátkost.

Vedlejších misí je málo a hlavních příběhových ještě méně, na jednu stranu škoda že kvůli tomu je nevyužit potenciál rozlehlé mapy která nešetří zajímavým a výborně vypadajícím prostředím a obsahem který nebyl dostatečně využit pro hraní a tak potenciál rozlehlé pustiny po dohrání hry upadá do pískoviště ve kterém mě už nic netáhne dál hrát snad kromě vylepšení Magnum Opusu. Na druhou stranu tato krátkost se snaží dohnat na kvalitě a i přesto navštívíte ty nejzajímavější a nejnápaditější místa pustiny, které vás ohromí. Tvůrci v příběhu ukázali kvalitně maximum, které mohli a tak se ze hry nestalo GTA se spoustou únavných úkolů.

Apokalyptický svět v podání Šíleného Maxe je uvěřitelný a neuvěřitelně depresivní, vždy když Max najde starou fotografii z dob kdy se svět pomalu hroutil a oceán začínal vysychat, tak pronese zajímavý monolog doplňujíc text na fotografii, to nádherně doplňuje uvěřitelnost světa, protože to ukazuje jak se to všechno stalo pomalu a o tom to je, většina post-apo spočívá v náhle změně která zničila během chvíle celou civilizaci, v Maxovi je tomu ale naopak a Max je jen starou vzpomínkou na dobu kdy Země byla ještě zdravá.

Herní Max stojí za to, vadila mi pouze krátkost příběhu, otázkou zůstává zda-li by delší příběh spíše neuškodil. Nádherné lokace do kterých vás ale příběh nemusí zavést, doporučuji dělat vedlejší aktivity obzvlášť v první polovině hry kdy Max ještě není nezranitelný zabiják, díky čemuž pro vás bude svět mnohem více o přežití.

Pro: Filmové vyprávění, nádherné a kvalitně zpracované lokace, uvěřitelná apokalipsa - Maxovo universum, Max a jeho osobnost, Magnum Opus, speciální efekty, vylepšování, Benzínové město.

Proti: Krátká ale velká hra, nedostatečně využit potenciál silničních bojů, hra po dohrání všech misí již nemá co nabídnout - nemotivuje.

+23

The Mirror Mysteries

  • PC 50
Herni vyzva 2018: Hru nezastavis

Schvalne jsem si to stopnul - 110 minut cisteho casu. Jak uz mnozi vi, loni se nam narodila holcicka a s osmimesicnim miminem toho clovek moc nenahraje, zvlast, kdyz ma k dispozici na hrani tak mozna hodinku, dve, podle toho, jestli skriteti nerostou zuby, misto spani radsi sedi a vydava zvuky. Chtel jsem neco, co jsem jeste nehral, co nebude uplna blbina na deset minut, co jsem dohral uz loni, no a Sharpe Investigations: Death on the Seine jsem uz bohuzel/bohudik uz dohral.

Popravde receno mohu patri ceske hidden objecty k tomu nejslabsimu, co se da v zanru nalezt, a The Mirror Mysteries nejsou vyjimkou. Renderovana grafika s minimem animaci trha oci, pan zrcadel vypada jako maska Guye Fawkese adoptovana hnutim Anonymous a nejvetsi wtf moment jsem zazil s trpaslikem a jeho serii mistnosti, ve ktere vyhanite Balroga z Morie.
+5

UFO: Aftermath

  • PC 75
Vzpomínám si, jak jsem hltal první obrázky a první info v novinkách ve Score a byl neskutečně nadšen, že se v naší domovině tvoří nástupce původního UFO: Enemy Unknown. S tímto kouskem jsem strávil mnoho a mnoho času a určitě si na něj ješte v budoucnu nějaký čas najdu.

V každém přípdě UFO: Aftermath měl být skutečně nástupce legendy, jestli se mu to povedlo nebo ne, je na každém z nás. Když budu porovnávat, tak co mě na původním XCOMu bavilo nejvíce, byla jakási atmosféra bezmoci a zamru, hlavně tedy v počátcích hraní. Toto se Aftermathu povedlo dokonale a navíc bylo umocněno hutnou postapo atmosférou, jelikož prakticky veškeré lidstvo bylo vyhubeno útokem spor, které byly vypuštěny do zemské atmosféry z blíže neidentifikovatelných vesmírných plavidel. Spory jednak zatemnily oblohu nad celou planetou a také vyhubily vše živé, co se nestačilo ukrýt. Tudíž veškeré mise se odehrávají v tomto prostředí. Toto velice dobře podtrhuje atmosféru zmaru a beznaděje.

Další veci už na tom tak v porovnání s původní legendou nejsou tak dobře, co zamrzelo bylo především budování a výstavba základen. Výstavba se nekoná vůbec, pouze lze zvolit funkci základny, to je vše. Výzkum a vývoj je poměrně rozmanitý, ale rozhodně nedosahuje kvalit, předchůdce.

Co mě ale potěšilo je akční část hry, která je založená na hybridním tahovém systému, který opravdu fungoval skvěle. Začíná se s obrazovkou s výstrojí a vyzrojí, zde se autoři vyřádili a přichystali pro nás veliké množství brnění, granátů, raketometů, sniperek, pušek a různého příslušenství, jak se na hru tohoto typu sluší a patří.

Začátky jsou pekelné a musíte se pěkně smekat, aby první voják Malcolm, přežil první misi a hlavně desítky dalších, protože Emzáci a Transgenanti, kterých je několik sad, mají poměrně mnoho smrtících variant, jak vaše vojáky rozcupovat na exkrement tekutého skupenství.

Velmi dobře jsou ve hře zakomponovány RPG prvky a vaši vojáci získávají zkušenosti, takže lze vojáky nejprve lehce specializovat a postupem času z nich vycvičit ultimátní stroje na nakopávání zadelí emzáků. To nštěstí není tak jednoduché, protože když už máte solidně vybavené a vycvičené družstvo a procházíte z jedné mise do druhé, jak Doomguy skrz skupinu impů, tak příjdou na scénu emzáci vybaveni novější technologií, popřípadě nová sada transgenatů, vojáci se musejí opět takticky pohybovat a chytře využívat výbušnin a dalších vychytávek, aby došlo ke zdárnému konci mise. Tento nelehký proces se několikrát opakuje, což je dobře. Protože to rozhodí nastupující stereotyp, který chtě nechtě pozdeji nastoupí.

Technická stránka byla už při vydání poměrně hodně krytizována. Mě osobně zastaralá grafika u tohoto typu her vůbec nevadí.

Na následovníka si musel ještě původní XCOM několik let počkat, ale zábavné české UFO pro mě bylo.

Pro: Atmosféra, akční složka, hromada vybavení, RPG prvky

Proti: Není stavba základen, pozdeji stereotyp

+11

Expeditions: Viking

  • PC 85
Tak jsem přišel k tomuto solidnímu kousku a mojí premiéře od těchto vývojařů. Solidní investice za mohutnou nálož hodin. Ke hře prozatim neni čeština a já nejsem nejlepší angličtinář. Přesto mě hra tak chytla, že jsem se jí za podpory translatoru prokousal.

Hra je klasické družinové RPG bez příměsi fantasy prvků a s tahovými souboji, která se odehrává v časech ranného středověku. Zhostíte se role dědice jednoho z dánských klanů po smrti svého otce, a jelikož váš otec tíhl spíš k válčení a nájezdům, váš klan neni zrovna prosperující, luxusem přetékající država. K tomu všemu ještě zemřel v Anglii s drtivou většinou nejlepších válečníku, takže jste k tomu všemu slabí. Váše vláda, i život vašeho protagonisty, se tak hned od samého začátku ocitá v nebezpečí. To je prakticky celý příběh. Nic moc že? Milovníci tohoto druhu RPG a severské mytologie si i přesto budou chrochtat blahem. Stěžejním tahounem hry jsou dialogy a bitvy, vedlejší questy a pohyb po mapě kampaně. Všechny tyto aspekty mají své nedodělky a chybky, nebo ze subjektivního hlediska z některých nápadů nevytěžili maximum (ale nejsem programátora a neznam hranice a možnosti).

Hlavní dějiště a možnosti se vám otevřou až za mořem v Anglii, nicméně ani v Dánsku, které je bráno za takový prolog kde si máte osahat všemožné mechaniky se nudit nebudete. Už od samého začátku hra dává najevo, že je ukecaná až až a proto říkám, kdo nemá aspoň nějaké základy angličtiny, počkejte si na češtinu. Rozhovory vám zde většinou otevírají nepřebernou škálu možností, jak situace řešit. Následek vašeho rozhodnutí v některých klíčových věcech zde ale může sahat mnohem dál za situaci, kterou právě řešíte. Vaše družina( hird) a její členové totiž disponují sadou klasických charakterových vlastností a morálkou, která může klesnout i stoupnout v rozmezí od -10 do +10. Jak budete cestovat po světě, budete odhalovat i ,,nová'' království, které zde účinkují jako frakce. Frakce sami od sebe nijak nejednají, ale vaše rozhodnutí a jednání s nimi bude hýbat s vaši reputací od -100 do +100. Za následek to může mít i to, že pokud to budete přehánět s agresivitou v některém z království, nemusí s vámi NPC dané frakce vůbec chtít jednat a tím si můžete zavřít i hromadu side questů a bohužel(k tomu se dostanu později) i skill pointů. Na stranu druhou, hra nabízí několik způsobů zakončení, takže pokud si kvůli roleplayingu zavřete některé možnosti předčasně, zoufat nemusíte. Ba naopak hra svádí k opakovanému hrání.

Při svých cestách budete putovat po mapě kampaně. Jsou rozdělené na dvě části. Prologová úvodní část se odehrává v Dánsku, kde vašim hl. úkolem je postavit loď na cestu do Anglie. Musíte nabrat schopnou posádku a získat zásoby. Po připlutí do Anglie se vám otevře nový svět, s jakoustakous dávkou svobody pohybu a jednání. Mapa Dánska se poté uzamkne a je možné pouze plout zpět do vašeho hl. města klanu. Ale zpět k meritu věci. Na mapě kampaně budete putovat vždy z bodu A do bodu B. Celá kampaň je časově omezená a vy musíte zavčasu získat podporu tady či támhle, jinak prohrajete tzv. kontumačně. Čas je zde ale spíš proto, aby dal smysl některým dalším mechanikám, ke kterým se ještě dostanu a i při prvním runu jsem neměl strach, že bych hru kvůli němu prohrál. Jak budete putovat po mapě z hlavních lokací do dalších velkých lokací, budete zároveň v určitém dosahu objevovat kampy a některé jiné minoritní lokace. Jiné lokace vám prozradí NPC když s nimi jednáte určitým způsobem. Při tom všem bude ubíhat čas, vaše družina ohladoví, unaví se a dokonce se může při putování i zranit. Při cestování na vás totiž občas vykouknou náhodně se spouštějící eventy. Některé mohou být i příjemné a můžete něco získat. Jiné vedou ke zranění automaticky, ale jsou i takové, u kterých dobrou volbou můžete nepříjemnostem zabránit. Vše je ve formě již výše zmíněných dialogů, takže je dobré číst, zpomalit a popřemýšlet. Víc se asi k cestování říct nedá a tak navážu na kempování.

Jak už jsem psal, na mapě budete objevovat camp sity. Některé jsou opuštěné, jiné si budete muset vybojovat, ale stačí jen jednou. Kampy mají své vlastní atributy. Třeba kolik jídla se dá okolo něj sehnat, jak dobře je chráněný od povětrnostních podmínek a jestli se dá dobře bránit. To může vést k tomu, že se vaše družina může dobře vyspat a najíst a dostane bonusy k atributům. Bezpečnost mi nikdy nepřinesla nic kladného a v opačném případě mi pouze krysy sežraly jen nějaké zásoby jídla. Kampování samotné je rozdělené na 4 tzv. shifty. Na rozdíl od mapy konkrétních lokací, kde si můžete vybrat nanejvýš 5 followerů, zde budou muset přiložit ruku k dílu všichni členové hirdu. Již při tvorbě postavy si všimnete, že se mezi skillovými větvemi nachází samostatná větev nazvaná utility, která obsahu po většinou právě skilly využitelné při kempování. Od lepšího lovu, úpravy uloveného masa do trvanlivější podoby, skautění po okolí, strážení kempu, vaření pro lepší šanci se lépe najíst až po opravu výbavy, craftění nových itemů a výroby předmětů na jednorázové použití v bitvě. A samozřejmě nesmim zapomenout na výrobu medicíny z nasbíraných bylinek a léčení zraněných postav. Každá postava přitom musí alespoň dva ,,shifty'' spát , jeden pokud zainvestujete skillpointy do jedné z pasivek. Zbytek je na vás jak to rozvrhnete. Při každém kempování uplyne 12 hodin a můžou se vyskytnout různé eventy, dokonce i v podobě romance vaši postavy s členem vaši družiny. Je nutné podotknout, že kamp je jediné místo, kde se můžete vyspat a nakrmit svou družinu.

Lokality a jejich obyvatelé, do kterých v Británii přivandrujete, k vám z počátku nebudou nijak vstřícné. Jejich důvěru si budete i nebudete(dle vašich záměrů) muset zasloužit. Vaše pověst s danou frakcí rozhodne o tom, jaké ceny u NPC obchodníku dostanete, kdo s vámi bude ochoten mluvit a tím i jaké questy budete moct dělat.
Mapy nejsou nikterak bohaté na interaktivní prvky a drtivá většina postav je tam jen pro zaplnění prostoru. Některé se vám mohou časem zpřístupnit k rozhovoru. Drtivá většina interaktivních prvků bude v podobě různých sudů, pytlů atp. , které budete moci volně prohrabat a získat z nich suroviny ke craftění. Jiné budete moct vykrást, což v případě neúspěchu povede ke snížení pověsti. Lokace nejsou graficky žádnej top, ale jsou příjemné a vypadají realisticky. Co je horší je, že se na nich špatně orientuje bez použití mapy, k čemuž přispívá i nedostatečný zoomout. Lokace jsou ale především živnou půdou pro další neodmyslitelnou část hry a to jsou BOJEEE aaaaa wggtt :D .

Jelikož je hra oproštěna od fantasy prvků, museli tvůrci přijít s něčím, co vykompenzuje vizuelně chudší skilly a itemy bez unikátních vlastností. První z věcí už jsem zmínil, jsou jimi dialogy bohaté na promyšlené texty a zápletky. Druhou jsou boje. Boje se zde odehrávají v tahovém režimu na hexových polích a zde naopak s větším množstvím naturálních prvků, se kterými můžete ,,spolupracovat''. Bojiště spolupracuje i s denní dobou,takže si vychutnáte i noční souboje. Nebudu se nikterak rozepisovat o jednotlivých classech bojovníků, protože to má tahle hra společné se všemi hrami tohoto typu. Důležitější je třeba zmínit, v čem se boje tady chovají jinak. Postavy zde nemají žádnou iniciativu a tak s nimi můžete hrát v libovolném pořadí, nemusíte ani dokončovat s danou postavou akci a překliknout na jinou. To vám dává možnost bohatě využívat tzv. flankingu, neboli obklíčení. Vaše postavy mohou využívat vzájemných synergií. Další z věcí jsou akční body postavy. Ty jsou rozděleny na pohybové a ,,útočné''. Některé akce vyžadují veškeré dostupné body, a tak se nesmité s postavou ani hnout abyste jich mohli využít. Většina z nich vyžaduje půlku a některé, jsou free. Můžete tedy při dobrém rozestavění využít full movement ultimátku, můžete použít útok za půl bodů, dodělat nepřítele a pak se dál pohnout kam potřebujete, nebo můžete oželet jakýkoliv útok a zběsile se rozběhnout za plný počet bodů proti nepřátelským ranged charakterům. Taktik je nepřeberné množství. Můžete klást pasti vyrobené při kempování, do kterých se nepřítel chytí a po 2 kola bude nehybný. Můžete házet různé nádoby, které znepříjemní soupeřům život. Od molotovu až po kyselinu která částečně rozežere nepříteli štít, nebo tuk, na kterém může nepřítel uklouznout. Můžete se léčit elixíry a nebo vypít nabuzovák, kterej z vás udělá nezastavitelnou lokomotivu. Při tom všem plánování strategií a možných manévrů hned po vstupu na bitevní pole ovšem nesmíte zapomínat na jednu věc. Nepřítel není bezbranný hňup a v mnoha případech, kdy vypustíte obezřetnost, se můžete i vy chytit do pastí nebo padnout do naturálních nástrah. Ano, po mapě budou různé objekty, budovy, vozy, stromy atp. , které budou tvořit neprostupný terén a poskytnou vám buďto plné krytí( z daného úhlu neni možné vás jakkoliv trefit, ale ani vy z něj nemůžete střílet) nebo poloviční- vy vidíte nepřítele ale on vás ne. Narozdíl od plného krytu, z polovičního existují způsoby, jak campera vystrnadit. Mapa skýtá i nástrahy, které vám i soupeři mohou uškodit. V zimě můžete uklouznout na ledu, můžete projít ohništěm, které vás zapálí, můžete sestřelit vosí hnízdo ze stromu, můžete projít hustým porostem, do kterého se zaseknete tak, že vám sežere hodně akčních bodu. Boje jsou zkrátka velmi živé a zábavné a jako kompenzace absence fantasy funguje skvěle.

Poslední součástí o které bych se jen letmo zmínil, je vylepšování vaší ,,pověsti'' ve světě. Váš klan se hodnotí podle dvou kritérií, obojí vám při dosažení určité hranice(pokud ji budete upřednostňovat) odemkne speciální typ vítězství. Jsou to Síla a Prosperita. Tyto atributy vašeho klanu budete vylepšovat převážně sběrem dřeva po mapě a využívat ho k vylepšování budov ve vaši vesnici. Zatímco budovy zvyšující sílu jsou jen na okrasu, market zvyšující prosperitu vám naproti tomu přivede do města nové merchanty. Všechna tato vylepšení vyžadují kromě dřeva hlavně čas, takže neváhejte vylepšujte co se dá, dřevo nemá jiného využití. Občas narazíte v určitých situacích na lidi, které budete moci ,,naverbovat'' do svého klanu a tím zvýšíte jedno nebo druhé.

Nebyl bych to já, abych něco nevytkl. Výtky jsou z celého spektra, co jsem tu popisoval. Začal bych asi dialogama. V drtivé většině rozhodování, které uděláte, vám to pohne s morálkou některých, členů hirdu, pověstí v království atp. To je ok. Vše si musíte logicky dedukovat a ve většině případů logika zvítězí. Co už se mi ale nelíbí je, když přijde zlom, který vám bez ohlášení uzavře jednu z možných cest k vítezství. Některé reakce v klíčových dialozích by klidně mohli mít tooltip(pop up), že pokud takto odpovíte stane se to či ono.

Další věcí je Power a prosperity u vylepšování vaší vesnice. Vývojaři se brání tím, že jejich funkce je vysvětlena na začátku hry v jednom odstavci. Po tom už se žádného tooltipu a vysvětlení, k čemu to vlastně je, nedočkáte. Nepomáhá ani fakt, že se v celé hře nedozvíte, že na určitý tip vítězství potřebujete rovnou alespoň 100 Power nebo prosperity, čehož nelze dosáhnout ani plně vyupgradovanou vesnicí a tak se vám může stát, že uplně nevědomky zabijete někoho, koho jste mohli naverbovat, ale neprokousali jste se potřebnými odpovědmi.
Musim trochu zklamaně říct, že pokud bych se nevydal brouzdat diskusemi na steam, nikdy bych se ani nedozvěděl, kolik cest k vítězství vede a jak jich lze dosáhnout.

Skillpointy- jsou stavebním kamenem vašich postav. Zde je převážně dostáváte za plnění questů. Někdy, pokud se rozhodnete řešit situaci agresivně a neděláte dílčí questy vícero postav, vykompenzuje vám to hra jednou velkou náloží skillpointů. V jiných případech ale o skillpointy přijdete uplně. Fakt, že alespoň nějaké body nedostáváte i za boj samotný, mi přijde nefér a pokud chcete vymaxovat postavy jak to jde, budete plnit co se dá. Zabíjí to atmosféru hry a ukrajuje to i z toho mála svobody, kterou se snaží hra nabídnout.

Tou poslední a nejhorší výtkou, jsou boje a s nimi spojené věci. Boje jako takové jsou velice zábavné, hraje u nich většinou svižná hudba a z každého zabitého soupeře máte dobrý pocit zadostiučinění. Jsou tu ale věci, které prožitek z bitev kazí. Především jsou to dezinterpretace nebo přímo špatné popisky skillů. Hra prošla evidentně několika updaty, patchy, rebalancy atp. a v nemálo případech se tvůrci ani neobtěžovali přepsat popisky u skillů. Vzalo mi to u několika konkrétních případů nemálo nervů a ukradlo požitek ze hry, než jsem přišel na to, jak vlastně fungují. U některých je to sporné doteď. U některých skillů prostě nevíte jestli se vám nepodařilo hodit úspěšný hod na efekt, nebo jestli je to prostě bug. Přesně tak, jak jsem kritizoval přehuštěné informační okénko v pillars of Eternity, kde údajů o hodech, damage atp. lítalo desítky během pár vteřin a přišly mi nepřehledná. Zde, kde je boj tahový a kde by to sedlo jak prdle na hrnec, se nic takového nekoná. Jediné, čím vás hra poctí a to ne vždy, je nápisek ,, Resisted'' , který problikne tak na jednu vteřinu. Plýtváte svými tahy a nechápete, proč to či ono nemělo efekt, který má mít.
O nic míň mě začala dráždit skutečnost, že nemáte v bitvách přístup k hernímu času. Vaši střelci mají ve večerních hodinách sníženou přesnost a vy nemáte prostředek, jak zjistit, v jaké fázi dne se vlastně nacházite. Někdy je den a ,,podvečer'' jak vejce vejci a vy to nezjistíte, dokud nehodíte( někdy zbytečně) nepříteli pod nohy pochodeň. Naopak kolikrát bojujete v zamlžených lesích, které se tváří jak půlnoc při úplňku a přitom to tak neni.
Další věcí je loot z nepřátel. Ten se jednoduše řečeno téměř nekoná. Já chápu, že se suroviny na kraftění výbavy zase nesmí válet na každym rohu, zvlášť když zde nepoužitelné zbraně můžete zrecyklovat zpět na craft materiál, ale takhle vám po bitvě nezbude nic jinýho, než se maximálně radovat z toho, jak dobře jste to provedli a pokračovat dál v questu. Opravdu, mnohem radší bych uvítal, kdybych craft materiál získaval z mrtvol ve formě zbraní, než je sbíral po koutech ve městě. Na vyšší obtížnosti se vám může stát, že narazíte na skupinu nepřátel, která bude fakt tuhá a nepadne z nich nic, ikdyž se na ně během fightu můžete podívat a vidíte, že mají výbavu srovnatelnou i lepší než vy. Je to smutný, když vám z nich vypadne zbraň, kterou byste nepoužívali ani na začátku a víte, že na vás útočillate game zbraní.

Největším zklamáním je snad fakt, že se tvůrci k těmto nedodělkům obrátili zády, a i přesto, že stále reagují a komunikují s lidmi na steamu, jasně deklarovali, že kromě těch nejpalčivějších bugů se již hře nadále nehodlají věnovat a že jdou na další projekt.

Pro: Návyková hratelnost, znovuhratelné, dobová muzika, boje, DIALOGY- MOŽNOSTI

Proti: Nedodělky všeho druhu, hra by mohla být sdílnější. příjem skillpointů

+14

Gorogoa

  • PC 80
Ačkoliv je Gorogoa jenom velice krátkou záležitostí, malé šedé buňky dokáže pořádně potrápit. Hluboký příběh a rafinované hádanky provedené v pouze 4 obrazech nepřestanou udivovat ani před samým koncem hry. Je neuvěřitelné, kolik možností nabízí jednoduché přesouvání a kombinování čtevrců. Jejich umělecké provedení je prostě krásné na pohled a hra vám bude ještě nějakou chvíli po dohrání vrtat hlavou.

(Na bngdungeon.blogspot.cz můžete najít celou moji recenzi)

Pro: výtvarný styl, neobvyklé řešení hádanek

Proti: velmi krátké

+12

Spec Ops: The Line

  • PC 60
Levou rukou držet žebřiňák, druhou střílet z granátometu a ještě stihnout přebíjet? Chápu, že tato hra obsahuje hlubší myšlenku o tom jak je válka na pytel a že hrdinové neexistují, ale je to hra a ne knížka a proto moc nechápu tak velké hodnocení co tu má.

Mise sou uplně padlé na hlavu jen valíte kupředu, střílíte triliony nábojů a ještě se staráte o dvě děcka, kterým když neřeknete koho mají zabít tam si hodí kostkou a buď hodí 6 a chovají se jako vojáci nebo rozpětí 1 - 5 a sou to uplní arcádový šašci co vám zavazí, vrhají se kamsi kupředu do palby a ještě mají blbý kecy když vám vběhnou před hlaveň - Hey watch your aim man!

Velký plus bych dal hře za ten příběn, ten je ve srovnání s ostatními jatky, kde sundáte polovinu populace zeměkoule a jestě si hodíte prďáckou hlášku "Kill is fucking confirmed!" , docela dobře vymyšlený, zamotaný, ale jakéhosi rozuzlení se člověk dočká.

Bohužel hlavnímu hrdinovi - vám - celou dobu hrabe a z těch rozhodnutích co musíte jako postava udělat - respektive je nascriptováno video shotama, by se jeden posral - scénka koukáte na týpky jak drží růkojmí a nějakýho bad ass vůdce odporu, který má vyklopit nějakou velmi důležitou informaci nepříteli a tak ti zlí borci vemou jedno růkojmí za druhým a zastřelí ji pokud jim to nevyklopí. No normálně už když berou první tak bychom ve třech ty týpky asi sejmuli - zachránili situaci, šli na pivo. Ale ne my budem čumět jak odbouchnou nějakou ženu a pak až zbytek růkojmí odvedou tak si hodíme mincí jestli půjdeme zachránit zbylé civilisty nebo toho borca na zemi. Takových kurva co se tady děje, proč nemůžu vzít příběh trochu do svých rukou je tu spousta a to mi teda vadilo Situací, kde hráč pouze sedí a kouká na monitor a říká, no já bych teďka asi.. já bych už udělal tohle je hodně a to hře dost ubírá.

Graficky dobré - pokud někoho fascinuje pohled na tuny písku (Obelix by byl rád za informaci, že ho sem přivezla písečná bouře) rozpadlé budovy a poházená auta tak si přijde na své.

Hratelnost - klasická střílečka, schovávejte se za balvany a střílejte nabíhající potravu pro děla
Celkově: Rambo style activated, Rest in pieces suckers!

Zbraně - celkem velká různorodost, ale jelikož jdete proti jednotce americké armády co se zvlčila rozkazům - nevím odkdy fasují AKčka nebo jestli vybrali armory nějakýmu šejkovi?

Herní doba je kolem 7 hodin, tady nevím jestli je to plus nebo mínus vzhledem k náplni hry , ale pokud bych si to kupoval za plnou palbu tak bych asi nebyl uplně spokojen



Pro: Zajímavý příběh, brutální scény (nejsu magor, ale příběh to podtrhovalo), naštěstí jen 7 hodin kampaň

Proti: nenaštěstí jen 7 hodin kampaň? , nascriptovaný až bak bak, hratelně bezduché rozhazování nábojů do davu

+7 +11 −4

Enigmatis: The Ghosts of Maple Creek

  • PC 60
Herni vyzva 2018: Tehdy to zacalo (hard mode)

(Ma registrace na DH: 23.08.2011)

Popravde, zajimavych her ve tretim ctvrtleti 2011 tedy mnoho nevyslo a Enigmatis byla vlastne takova znouze ctnost. Bohuzel jsem uz zmlsany soucasnymi hidden objecty, ktere toho hledani hidden object scen uz paradoxne uz tolik nenabizeji. Popravde je uz v roce 2018 docela otrava, kdyz vejdete do obrazovky - a HO scena. Prejdete do dalsi - a zase HO scena. Vratite se zpet - a opet ta puvodni HO scena.

Enigmatis je na rok 2011 tezky prumer, ktery s odrenyma usima zachranuje pribeh, i kdyz pomerne klisovity. Grafika je meh, samotne objekty v HO scenach obcas nereaguji na klik a nekdy je treba se celkem snazit, nez vam hra nalezeni prednetu uzna->mega opruz. Krome toho obcas prasti do nosu spatny anglicky preklad, kdyz je vysoka bota (boot) popsana jako bota normalni (shoe). Dabing potesi, ale i v ramci HO her je to spis prumer.

Popravde jsem cekal od jedne z nejvice hranych HO her na databazi (momentalne osm hodnoceni a pate misto) o neco vic, zvlaste, kdyz se titul dockal dalsich dvou pokracovani (2013, 2016).
+7

Fallout 4

  • PC 65
Mohl bych tady napsat něco ve smyslu, že se Bethesda nemění a podobný vtipný úvod. Ale víte co? Situace okolo F4 je spíše smutná než vtipná. Je opravdu smutné, že někdo s takovými zdroji jako má právě Bethesda, odvede tak mizernou práci.

Co každého hned praští do očí je grafika. Ta je na rok 2015 skutečně podprůměrná. Ještě by se to dalo pochopit od nějakých menších vývojářů ale určitě ne od velké společnosti, jakou Bethesda je. Je evidentn,í že si tady někdo velmi ulehčoval práci. Proč se snažit, prostě vezmem starý engine, trošičku ho modifikujem a voila. Nevím zda je to způsobeno enginem nebo leností ale loading zde uvidíte velmi často. Pokaždé, když budete chtít vlézt do nějakého objektu, tak naskočí otravné načítání. Vážně? V roce 2015?! I Gothic 2 měl přístupné baráky bez načítání. A to je hra z roku 2003!

Když už použily starý engine, tak alespoň čekáte nějakou odladěnost. Bohužel čekat můžem ale nic nedostanem. FPS mi skákaly bez zjevných příčin tam a zpátky. A to i v lokacích které nemohli být nijak náročné na výkon. Navíc hra mi i několikrát spadla a na některých místech se kompletně zbláznila textura podlahy a já se propadnul do prázdnoty... Díky Bethesdo, nejedná se sice o tak časté problémy ale jsou tam a jednou za čas vám připomenou čí hru to vlastně hrajete. Ostatně různých menších glitchů a bugů najdete nepočítaně. Zasekávání NPC postav jsem tak už vlastně ani neřešil, to že jsou vaši společníci téměř k ničemu, je jen drobný detail. A jen tak mimochodem, jeden vedlejší quest jsem nebyl schopen dokončit, neboť se mi neobjevila klíčová osoba. Musel jsem ji přivolat skrz příkazový řádek... To jen ukazuje jak moc Bethesdě na svých hrách záleží.

Ale to pořád mluvím o technické stránce věci. Ostatně Fallout New Vegas běžel taktéž na zastaralém enginu a přesto mě bavil úkoly a prozkoumáváním. Bohužel ani zde hra nevyniká, tedy ne že by se jednalo o vyložený propadák ale není to žádná sláva. Vedlejší úkoly jsou poměrně zajímavé, hlavně díky postavám ale jejich řešení je vždy více méně stejné. Běž někam, tam to vystřílej, pak něco vem/zmáčkni a vrať se zpět. Je zde několik výjímek ale takto probíhá většina questů. Navíc vývojáři zcela nepochopitelně osekali svobodu hráče. Všechny úkoly jsou zcela lineární ( s výjímkou hlavní linky a i tam máte na výběr až v samotném závěru ), zapomeňte na několik možností jak daný úkol vyřešit. To zde prostě není. Jakoby to nestačilo, i těch vedlejších questů moc není. Vzásadě po 20-30 hodinách hraní jsem měl většinu splněnou. Což je dle mého, sakra málo na takhle velký svět, Fallout 3 i NV měli jednoznačně mnohem víc obsahu. Situaci alespoň trochu zachraňují vaši společníci kteří jsou dost zajímaví a mají vlastní názory na vaše chování. Někteří z nich mají i vlastní příběhovou linku a takový Nick Valentine je jednoznačně sympaťák.

Samotnou kapitolou jsou tzv. radiant questy. Tyto úkoly se vážou k jednotlivým frakcím ve hře. Jedná se o donekonečna generované questy které nikdy neskončí. jejich zadání je ještě primitivnější než u běžných vedlejšáků. Běž někam, tam je parta ghoulů/supermutantů/nájezdníků, zab je a vrať se pro odměnu. Nejhorší je že tyto "úkoly" se zpočátku tváří jako normální vedlejšáky. Ale až po několikátém splnění vám dojde že je to nikdy nekončící kolotoč. Jediný jejich přínos je ve zkušenostech a zátkách. Zcela mimo mé chápání je pak situace okolo Prestona. Jedná se o postavu na kterou narazíte hned na začátku hry a stane se z něj i váš společník. Problém je že Preston je zároveň členem frakce minutemanů a zadává vám radiant questy. Ty vám ovšem cpe ať už chcete nebo ne, po splnění úkolu kdy se přihlásíte o odměnu, vám okamžitě vpálí do ksichtu další úkol. Tyto questy jsou navíc časově omezené a pokud to nestihnete, tak úkol selže. Je to celé repetetivní, dementní a naprosto nechápu jak tohle někdo mohl odsouhlasit. Ostatně, toto jsem si říkal neustále. Samotné radiant questy nejsou ničím jiným než fillerovou výplní. Prostě OPĚT se někomu nechtělo dělat originální a zajímavou náplň.

Velmi zvrubně se pak zmíním o stavění osad a modifikování zbraní. Nápad dobrý, provedení ne. Stavění probíhá tak že chodíte po dané osadě ( oblast stavění je ohraničena zelenou stěnou ), dole máte menu ze kterého vybíráte dané kategorie a věci co chcete postavit. To vše pak vidíte z pohledu vlastních očí. Jako vážně. Bethesda prostě přišla na to že všichni ostatní jsou blbci a do teď to vývojáří strategií a Sims série dělají blbě. Takhle je to přece lepší a přehlednější. Nebo ne? Opět se ptám jestli tu hru vůbec někdo testoval a ještě lépe, zda někdo použil mozek. To že se v různých meníčkách a invenáři naprosto dementně orientuje a celé se to ovládá dost krkolomně, zjevně taky nikoho nezajímalo. Modifikace zbraní je fajn a vlastně mě hodně bavila. Upřímně na to že celá ta stavěcí a výrobní fáze byla hlavní tahák hry, tak se jedná o solidní propadák. Vážně jsem čekal že alespoň to co tak cpali do popředí bude řádně promyšleno a otestováno. No Bethesda se opět předvedla.

Alespoň soundtrack můžu pochválit a pěkně doplňuje atmosféru. Upřímně k F4 bych mohl napsat tunu připomínek a stížností. Celá hra působí jako narychlo slátaná věc kterou zjevně nikdo netestoval a nad kterou nikdo moc nepřemýšlel. A co je horší, je to slátaná věc která má málo obsahu. Vaše možnosti jsou zde značně omezené. Fallout 4 je v zásadě střílečka s RPG prvky, zasazená do známého universa. Rozhodně ničemu nepomáhá fakt že systém perků byl zcela vybrakován a hlavně zlobotomizován, tak že v zásadě nijak nezáleží do čeho strkáte body.

Samotnou kapitolou jsou mody, hru jsem hrál na čisto ( v závěru jsem jen přihodil Sim mod ) protože vždy chci vidět jak to vývojáři zamýšleli. F4 je hra která doslova a do písmene žebrá o mody, které z ní udělají tu hru kterou měla být. Bethesda zcela evidentně spoléhá na fanoušky že dodělají práci kterou měli udělat oni. Fallout 4 je hra s promrhaným potenciálem, ta hra mohla být skvělá a nabídnout spoustu hodin excelentní zábavy. Místo toho jsme dostali průměrnou střílečku v zajímavých kulisách a se zajímavými postavami. Bethesda udělala kostru a počkala si až ji fanoušci obalí masem a kůží.

+26 +28 −2

Cuphead

  • PC 90
Cuphead je zaujímavý kus softvéru, ktorý vás rozosmeje a poteší, no primárne naserie do nepríčetna. Stoja tie nervy za to? Zaslúži si Cuphead vaše peniaze, čas a všetky tie ceny, ktoré dostal od novinárov a hráčov po celom svete? V krátkosti - áno.

Nezávislí vývojári z MDHR Studio si zaslúžia každé jedno ocenenie, každú jednu vysokú známku, každé jedno pochvalné slovo, ktoré ich PRVOTINA zozbierala. To musím zdôrazniť. Cuphead je historicky prvá hra, ktorú toto štúdio vydalo! MDHR, podobne ako Team Cherry so svojím Hollow Knightom, odštartovalo svoje portfólio vo veľkom.

Ručne kreslené animácie a soundtrack od živého orchestrálneho zboru, ktorý pre Cupheada pripravil kúzelnú zbierku skladieb v štýle klasických hudieb z 30. rokov minulého storočia, krásne podfarbujú celý štýl hry. Štýl kreslených „detských“ programov z už spomínaného obdobia, sadol Cupheadovi ako riť na šerbeľ. Nechcem si radšej ani predstavovať, ako dlho muselo trvať animovanie všetkých objektov a postáv v hre. Tu sa bavíme o mesiacoch ručného kreslenia. Jeden frame po druhom. A ono to celé do seba nádherne zapadlo!

Okrem samotnej animácie dopomáhajú grafike hry aj rôzne efekty a detaily. Príjemný dotyk pre štylizáciu grafiky bol napríklad efekt jemného zrnenia obrazu, ktorý ešte viac upevňuje pocit starých animácii, alebo malé pohyby postáv, keď nehybne stoja. Cupheaďáci sa napäto pohupujú na mieste, keď sa na hernej mape dlhšie nehýbete, akoby sa už nemohli dočkať ďalšej akcie. Hra na vás, vďaka svojej atmosfére a zábavnému gameplayu, pôsobí od úvodného tutoriálu až do záverečných titulkov veľmi prirodzene a živo. Až máte občas problém kliknúť na tlačítko „Exit“ v menu. Ešte jeden boss? Ešte zopár...

Z Cupheada sála originalita, cit pre detail a láska ku animácii. A nemilosrdná obtiažnosť! Nie však nefér obtiažnosť. Hitboxy sú zväčša bez chyby a keď trafíte nepriateľa, tak máte naozaj pocit, že ste ho trafili. Hra vám to dá svojim grafickým feedbackom totiž značne najavo, blikaním jeho textúry. Sľúbil som si, že to prirovnanie nepoužijem, no nedá sa. Cuphead je Dark Souls medzi run and gun skákačkami. Dokáže byť krutý, no nikdy nie nefér voči hráčovi. S náročnosťou nešetrí od samého začiatku a po úvodných dvoch, ako-tak jednoduchších, bossoch, na vás začne sypať slušné „vypečenosti“ (ten hajzel zelený drak...). Pocit víťazstva je ale o to sladší.

Práve pocit perfektne zvládnutého boss fightu, je to, čo vás pri Cupheadovi udrží dlhé hodiny. Ten pocit zadosťučinenia, keď konečne porazíte toho ZELENÉHO DRAKA!!! Neopísateľná radosť, zrovnateľná s tou malého dieťaťa, ktoré po prvý krát nedostalo na Vianoce ponožky.

Náročnosť stranou (už som spomínal draka?), gameplay je bleskovo plynulý a nenechá vás v kľude ani sekundu. Neustále sa na obrazovke niečo deje a vy ste nútení byť permanentne v strehu. Každú chvíľu sa na monitore objavujú noví (často karikatúrne spravení) nepriatelia, kvôli čomu ste nútení za behu meniť stratégiu boja. Run and gun sekcie (ktoré slúžia na zbieranie mincí pre nákup powerupov, na ktoré sa čoskoro dostane rada) sú tak väčšinu času neskutočne hektické a občas mám pocit, že od hráča vyžadujú až príliš veľa. K tým powerupom... Tie si postupne kupujete z obchodu, ktoré vedie tlstá sviňa. Akože, prasa... Ozajstné, tento krát to nie je vtip.

Každé zakúpené vylepšenie má svoje klady aj zápory. Zatiaľ čo jeden variant útoku poskytuje ďaleký dostrel, no slabý damage, iný ponúka opak. Okrem toho sa tu nájdu aj špeciálnejšie útoky, ktoré napríklad dávajú väčší damage v momente, keď strieľate chrbtom otočení ku cieľu.

Popri zmenách štýlu streľby, nájdete v Cupheade aj rôzne ability. Baviť sa však má cenu len o jednej. Tou je Smoke Bomb, ktorá zaručí neviditeľnosť pri dashovaní. Nenahraditeľná vymoženosť, ktorá sa vám bude hodiť v každom boji.

Na niečo stále zabúdam... Príbeh? Ten tu síce je, no nečakajte nič svetoborného. Bratia Cuphead a Mughead prehrali s diablom svoje duše v kockách a snažia sa ich dostať späť. Cuphead naozaj nie je postavený na dramatických príbehových zvratoch, či komplikovaných postavách. Všetko podstatné je v gameplayi.

Skvelé ovládanie, úžasný soundtrack, prekrásná grafická štylizácia a zábavný coop. Recept na dokonalú hru? Takmer. A v tom je ten problém. Absolutórium dám jedine hre, ktorú môžem odporučiť úplne každému a mať pritom istotu, že sa väčšina z nich bude baviť. To sa pri Cupheadovi nedá. Nie je to chyba hry, skôr pravdivosť výroku „100 ľudí 100 chutí“. Cuphead je v podstate len jeden bossfight za druhým, občas okorenený run‘n’gun sekciou. To nie je zrovna najmainstreamovejšia forma hry. Tým samozrejme nechcem povedať, že si "stovku" zaslúžia len mainstreamové blockbustery. Obtiažnosť tu totižto hrá taktiež významnú rolu. Ani Dark Souls by som neodporučil občasnému hráčovi (alebo ako elitisti vravia – casuálovy), ktorý kedysi hral Balloon Fight na NES-e a na tablete má nainštalovaný Candy Crush.

V prípade tvrdenia, že ide v podstate o jeden bossfight za druhým, nemyslím repetetívnosť (i keď aj tá sa môže dostaviť, najmä keď sa zaseknete na nejakom bossovi), skôr prílišnú lineárnosť, kedy sa jednotlivé levely odohrávajú vždy len na jednej obrazovke. Cuphead si tak odnáša zaslúžených 90. Odporúčam aspoň skúsiť, s tvrdením, že nie každému sadne.
+21

Bridge Constructor

  • PC 70
Kdysi dávno jsem hrál Pontifex (nebo jeho mladšího bráchu Pontifex II) a ačkoliv jsem byl ještě mladej a hloupej a stavění mostů mi příliš nešlo, hra mě i tak celkem zabavila. Ještě teď si pamatuji, že díky rozvolněnému rozpočtu na stavění mostů leckdy vznikaly monumentální konstrukce, které stejně monumentálně padaly k zemi.

To v Bridge Constructoru jsou rozpočty daleko menší a stavby tedy komornější, ale i tak jsem si u nich užil spoustu zábavy i frustrace. Co mě štvalo asi ze všeho nejvíc je fakt, že leckteré mise, respektive mosty, které v nich vznikaly, by si v reálu snad nikdo ani netroufl navrhnout, natož postavit. To je ta špetka realismu, kterou bych v zásadě realistické hře založené na fyzice čekal, a její nepřítomnost mě dost mrzí.

Obtížnost jako taková je relativně slušná, pokud most stojí, auta po něm pravděpodobně projedou (nejlehčí obtížnost). S náklaďáky už je to trochu horší, je třeba více experimentovat a optimalizovat. Nejtěžší obtížnost, tedy tahač s hořlavinou, je ale možná těžký až příliš, dokonce i první most, který je složený doslova z několika kusů a nedá se tam vymyslet prakticky vůbec nic, tahač skoro neudrží.

Pro: Stavění mostů, rozumně odstupňovaná obtížnost

Proti: Leckteré mosty by takhle v životě nikdo nepostavil, nejtěžší obtížnost je těžká možná až trochu moc

+21