Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

UFO: Aftermath

71
102 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > taktická akce *
strategie > real-time strategie
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
16.09.2003 PC
Vývojáři:
Oficiální stránky:
http://www.1cpublishing.eu/game/ufo-aftermath
Hra se odehrává na naší matičce zemi. 25. května 2004 se na oběžné dráze objevila obrovská vesmírná loď a na nebohé obyvatele naší planety začala sypat nějaké spóry. Brzy na to se všechny živé organizmy začaly měnit na nejrůznější obludy ve hře nazývané TRANSGENANTI. Jen několik málo lidí tuto katastrofu přežilo v hermeticky uzavřených podzemních základnách. A ti se se svým osudem nechtějí smířit a bojují za své místo na slunci.

Hra se dělí na dvě části. Strategickou, kdy máte před sebou na celé obrazovce nádhernou planetu Zemi, na které se zobrazují vaše základny a možné mise. Základen jsou tři druhy: Vojenská, startují z ní stíhačky na sestřelení UFO a vrtulníky s vašimi vojáky do místa mise. Výzkumné, zajišťují výzkum nových technologií a inženýrské, které poskytují prostory pro výrobu veškerého vojenského materiálu. Později vyzkoumáte další typ základny zajištující eliminaci biomasy, která v průběhu hraní začne růst a zabírat povrch planety. Základny nebudujete, získáváte je plněním misí, ve kterých máte za úkol obsadit buď opuštěnou, nebo cizáckou základnu. Ani na základnách nic nestavíte, veškerá vylepšení se dějí jen formou výzkumu a výroby. Ve strategické části také cvičíte a vyzbrojujete své vojáky.

Druhou částí je bojová mise. V reálném čase, který si ovšem můžete kdykoliv pozastavit, zrychlit či zpomalit, tady bojujete proti zmutovaným TRANSGENANTŮM nebo samotným cizákům (šedivákům, emzákům ... jak je libo). Misi si můžete pozastavit, naplánovat akce vojáků a znovu spustit, když dojde k nečekané události (objevení nebo útok nepřítele) hra se automaticky zastaví.

Zajímavým zpestřením je vložený RPG prvek, kdy vaši vojáci za zkušenosti v boji získávají levely a při každém postupu jim sami určíte, která jejich vlastnost se vylepší. Postupně můžete získat specialisty na těžké zbraně, lehké samopaly, léčení či ostřelování. Tato možnost je navíc posílena možností tréninku vojáků v nějaké dovednosti, jako je například medik atd.


Poslední diskuzní příspěvek

Ťahový režim sa nastaviť nedá. Jediná možnosť je nastavenie autopauzy pre každú činnosť, ktorú vojáčci vykonávajú.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
Vzpomínám si, jak jsem hltal první obrázky a první info v novinkách ve Score a byl neskutečně nadšen, že se v naší domovině tvoří nástupce původního UFO: Enemy Unknown. S tímto kouskem jsem strávil mnoho a mnoho času a určitě si na něj ješte v budoucnu nějaký čas najdu.

V každém přípdě UFO: Aftermath měl být skutečně nástupce legendy, jestli se mu to povedlo nebo ne, je na každém z nás. Když budu porovnávat, tak co mě na původním XCOMu bavilo nejvíce, byla jakási atmosféra bezmoci a zamru, hlavně tedy v počátcích hraní. Toto se Aftermathu povedlo dokonale a navíc bylo umocněno hutnou postapo atmosférou, jelikož prakticky veškeré lidstvo bylo vyhubeno útokem spor, které byly vypuštěny do zemské atmosféry z blíže neidentifikovatelných vesmírných plavidel. Spory jednak zatemnily oblohu nad celou planetou a také vyhubily vše živé, co se nestačilo ukrýt. Tudíž veškeré mise se odehrávají v tomto prostředí. Toto velice dobře podtrhuje atmosféru zmaru a beznaděje.

Další veci už na tom tak v porovnání s původní legendou nejsou tak dobře, co zamrzelo bylo především budování a výstavba základen. Výstavba se nekoná vůbec, pouze lze zvolit funkci základny, to je vše. Výzkum a vývoj je poměrně rozmanitý, ale rozhodně nedosahuje kvalit, předchůdce.

Co mě ale potěšilo je akční část hry, která je založená na hybridním tahovém systému, který opravdu fungoval skvěle. Začíná se s obrazovkou s výstrojí a vyzrojí, zde se autoři vyřádili a přichystali pro nás veliké množství brnění, granátů, raketometů, sniperek, pušek a různého příslušenství, jak se na hru tohoto typu sluší a patří.

Začátky jsou pekelné a musíte se pěkně smekat, aby první voják Malcolm, přežil první misi a hlavně desítky dalších, protože Emzáci a Transgenanti, kterých je několik sad, mají poměrně mnoho smrtících variant, jak vaše vojáky rozcupovat na exkrement tekutého skupenství.

Velmi dobře jsou ve hře zakomponovány RPG prvky a vaši vojáci získávají zkušenosti, takže lze vojáky nejprve lehce specializovat a postupem času z nich vycvičit ultimátní stroje na nakopávání zadelí emzáků. To nštěstí není tak jednoduché, protože když už máte solidně vybavené a vycvičené družstvo a procházíte z jedné mise do druhé, jak Doomguy skrz skupinu impů, tak příjdou na scénu emzáci vybaveni novější technologií, popřípadě nová sada transgenatů, vojáci se musejí opět takticky pohybovat a chytře využívat výbušnin a dalších vychytávek, aby došlo ke zdárnému konci mise. Tento nelehký proces se několikrát opakuje, což je dobře. Protože to rozhodí nastupující stereotyp, který chtě nechtě pozdeji nastoupí.

Technická stránka byla už při vydání poměrně hodně krytizována. Mě osobně zastaralá grafika u tohoto typu her vůbec nevadí.

Na následovníka si musel ještě původní XCOM několik let počkat, ale zábavné české UFO pro mě bylo.

Pro: Atmosféra, akční složka, hromada vybavení, RPG prvky

Proti: Není stavba základen, pozdeji stereotyp

+7+7 / 0
  • PC 85
Neúspěšně jsem zkoušel hrát dva z předchozích X-COMů (UFO: Enemy unknown a X-COM: Terror from the Deep), ale nikdy jsem nebyl schopen je dohrát. Jen už neřeknu proč. Ale líbila se mi u nich možnost postavit si základnu po svém. A tahle možnost mi u této hry chyběla, protože bez ní je ta hra jen tupé vyvražďování hromady nepřátel okořeněné trochou výzkumu nutného k tomu, aby mohl člověk vyvíjet nové vybavení a získávat informace vedoucí až k cestě na Měsíc a závěrečnému souboji.

Si myslím, že měli zůstat u původní isometrické grafiky, ale třeba jí udělat trochu plošší (protože zaměřování nepřátel v Enemy unknown a Terror from the Deep skrz jednotlivé vrstvy je opravdu zbytečně složité) a nepouštět se do 3D, protože k čemu je 3D grafika, když je prostředí nepřehledné - a že v některých mapách to platí opravdu hodně (že ne vždy je 3D grafika to pravé ořechové).

Ovšem připouštím, že střílení hemzáků je zde o něco zábavnější než v výše jmenovaných dvou hrách, protože výběr zbraní je o něco lepší, i když ne až tak moc futuristický, a protože je větší výběr hemzáků (ve hře jsou tzv. šedivci a transgenanti - a já měl raději ty transgenanty) a nepřátelé nejsou až tak nepřiměřeně silnější než Vy a většinou je možné si jich všimnout včas - zatímco u výše jmenovaných dvou her Vás nepřítel mnohdy zabil anižby jste si jej alespoň všimli.

Hru jsem ale musel hrát několikrát - protože až při druhé hře (no, ono to vlastně bylo už v té první, ale dost pozdě) jsem zjistil, že ne vždy jsou mimozemské technologie při boji s hemzáky lepší - a potřetí už jen tak, když už jsem věděl, jak na .

Proti: (pro někoho) absence možnosti postavit si základnu po svém

+5+5 / 0
  • PC 85
Tak nějak jsem si dlouhou dobu neuvědomoval, že mě vlastně tahové strategie neskutečně baví. Vlastně ani nevím čím to bylo, ale po UFO: Aftermath jsem pochopil, že už si na to dám pozor. Týhle hře jsem totiž ze začátku nevěřil vůbec nic. UFO sérii jsem znal, ale absolutně jí ignoroval. Jediné co mě tedy táhlo k nainstalování byl fakt, že je hra česká a že se nacházela na jednom herním časopise. Tak jsem prostě neváhal a okusil český názor na mimozemské útoky. Dostal jsem ale neskutečnou dardu mezi oči. Objevila se totiž předemnou tahová strategie, styl hry, který jsem kritizoval, ale přitom ho miloval. Ani nevím proč. Do hry jsem se prakticky okamžitě zažral a během pár dnů jí dohrál. Bavilo mě se starat o celou armádu vojáků, sledovat mapu světa, užívat si průběh hry, který sice příběh nemá skoro žádný, ale zase má výbornou hratelnost. Prostě jsem se do toho opřel a když jsem dojel poslední misi, nevěřil jsem, že už je konec. Člověk by si pak řek, že jsem se do dalších dílů okamžitě pustil. Nepustil. Asi se zase musím donutit...Tahovky jsou totiž neskutečně náročné na mozek, na čas, na postup. I když pravda, co se týče UFO, zase takové náročnosti jsem se nedočkal, oproti takovému Jagged Alliance nebo Silent Storm. Každopádně jsem rád za to, že jsem si uvědomil, jaký vlastně mám názor na tahovky jako takové. Ukázala mi to tahle hra, na kterou dodnes hrozně rád vzpomínám.

Pro: Výborná výpravná hra z českých luhů a hájů, výborné zpracování herního papírování a výběru misí

Proti: Na tahovku jednodušší, absence zajímavého příběhu

+4+5 / -1
  • PC 55
UFO - to je pojem mezi hrami. Hrál jsem kdysi první díly této hry a chytlo mě to. bohužel tato hra je napodobenina, ale hodně slabá. Člověk v té době kdy vyšla tato hra čekal více, než jen lepší grafickou stránku. Systém je daleko horší a hra působí poněkud nepřehledně. tuto hru jsem hrál jen z nutnosti, protože jsem čekal kdy příjde to co bylo u starších předchůdců, toho jsem se nikdy nedočkal.

Pro: nic

Proti: kopie starých dílů,nepřehlednost,nuda, grafika

-2+3 / -6
  • PC 70
Tuhle hru jsem jako tolik her před ní koupil v edici ABC. Hra zas tak špatná nebyla, dalo by se říct že mě na jeden okamžik docela bavila ale hned po skončení výukové mise mi nějak nešlo ovládání a musím se přiznat že ačkoli jsem princip hraní pochopil tak jsem to ovládat moc neuměl. Příběh hry je docela jasný: z ničeho nic se na orbitě naší modré planety objevilo několik mimozemských lodí, do teď by to ještě nebylo tak špatné že? Jenom že lodě několik dní odmítaly navázat s lidmi jakýkoli kontakt a jednoho dne nečekaně vypustily ze svých útrob miliardy mikroskopických sporů. Ty během pár dní spolehlivě vyhladily podstatnou část lidstva, naopak velice prospěly mimozemské fauně která si tuto planetu vybrala jako jednu ze svých kolonií.

Po zdevastované zemi se tedy nyní kromě všudypřítomných emzáků pohybují i malé skupinky přeživších, které se buď dají na dráhu zločinu ( tj. vykrádat menší města, toulat se po kdysi obydlené zemi a občas si zastřelit nějakého toho ještěra )
nebo se přidají k alianci což je armáda složená zejmána z lehce ozbrojených civilistů. Zatímco první volba je založena hlavně na sehnání potravy k přežití do dalšího dne, druhá volba ( aliance ) je založena zejména na plánování různých podrazů na slizké vetřelce.

Vy coby nový velitel jednotek aliance musíte, ano tušíte správně vyhubit ty emzáky a vrátit vše jak to bylo před jejich příletem. Kromě stavby základen musíte také vybírat zbraně pro vojáky v misích a vybírat vojáky pro jednotlivé mise. Ufo Aftermath není zas tak špatná ale já ji také moc nehrál. Přesto mě však hra docela zaujala a dávám jí zasloužené hodnocení.

Pro: Prostředí, námět, čeština, cena

Proti: ani nevím

-5+2 / -7