Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Fallout 4

  • PC 65
Mohl bych tady napsat něco ve smyslu, že se Bethesda nemění a podobný vtipný úvod. Ale víte co? Situace okolo F4 je spíše smutná než vtipná. Je opravdu smutné, že někdo s takovými zdroji jako má právě Bethesda, odvede tak mizernou práci.

Co každého hned praští do očí je grafika. Ta je na rok 2015 skutečně podprůměrná. Ještě by se to dalo pochopit od nějakých menších vývojářů ale určitě ne od velké společnosti, jakou Bethesda je. Je evidentn,í že si tady někdo velmi ulehčoval práci. Proč se snažit, prostě vezmem starý engine, trošičku ho modifikujem a voila. Nevím zda je to způsobeno enginem nebo leností ale loading zde uvidíte velmi často. Pokaždé, když budete chtít vlézt do nějakého objektu, tak naskočí otravné načítání. Vážně? V roce 2015?! I Gothic 2 měl přístupné baráky bez načítání. A to je hra z roku 2003!

Když už použily starý engine, tak alespoň čekáte nějakou odladěnost. Bohužel čekat můžem ale nic nedostanem. FPS mi skákaly bez zjevných příčin tam a zpátky. A to i v lokacích které nemohli být nijak náročné na výkon. Navíc hra mi i několikrát spadla a na některých místech se kompletně zbláznila textura podlahy a já se propadnul do prázdnoty... Díky Bethesdo, nejedná se sice o tak časté problémy ale jsou tam a jednou za čas vám připomenou čí hru to vlastně hrajete. Ostatně různých menších glitchů a bugů najdete nepočítaně. Zasekávání NPC postav jsem tak už vlastně ani neřešil, to že jsou vaši společníci téměř k ničemu, je jen drobný detail. A jen tak mimochodem, jeden vedlejší quest jsem nebyl schopen dokončit, neboť se mi neobjevila klíčová osoba. Musel jsem ji přivolat skrz příkazový řádek... To jen ukazuje jak moc Bethesdě na svých hrách záleží.

Ale to pořád mluvím o technické stránce věci. Ostatně Fallout New Vegas běžel taktéž na zastaralém enginu a přesto mě bavil úkoly a prozkoumáváním. Bohužel ani zde hra nevyniká, tedy ne že by se jednalo o vyložený propadák ale není to žádná sláva. Vedlejší úkoly jsou poměrně zajímavé, hlavně díky postavám ale jejich řešení je vždy více méně stejné. Běž někam, tam to vystřílej, pak něco vem/zmáčkni a vrať se zpět. Je zde několik výjímek ale takto probíhá většina questů. Navíc vývojáři zcela nepochopitelně osekali svobodu hráče. Všechny úkoly jsou zcela lineární ( s výjímkou hlavní linky a i tam máte na výběr až v samotném závěru ), zapomeňte na několik možností jak daný úkol vyřešit. To zde prostě není. Jakoby to nestačilo, i těch vedlejších questů moc není. Vzásadě po 20-30 hodinách hraní jsem měl většinu splněnou. Což je dle mého, sakra málo na takhle velký svět, Fallout 3 i NV měli jednoznačně mnohem víc obsahu. Situaci alespoň trochu zachraňují vaši společníci kteří jsou dost zajímaví a mají vlastní názory na vaše chování. Někteří z nich mají i vlastní příběhovou linku a takový Nick Valentine je jednoznačně sympaťák.

Samotnou kapitolou jsou tzv. radiant questy. Tyto úkoly se vážou k jednotlivým frakcím ve hře. Jedná se o donekonečna generované questy které nikdy neskončí. jejich zadání je ještě primitivnější než u běžných vedlejšáků. Běž někam, tam je parta ghoulů/supermutantů/nájezdníků, zab je a vrať se pro odměnu. Nejhorší je že tyto "úkoly" se zpočátku tváří jako normální vedlejšáky. Ale až po několikátém splnění vám dojde že je to nikdy nekončící kolotoč. Jediný jejich přínos je ve zkušenostech a zátkách. Zcela mimo mé chápání je pak situace okolo Prestona. Jedná se o postavu na kterou narazíte hned na začátku hry a stane se z něj i váš společník. Problém je že Preston je zároveň členem frakce minutemanů a zadává vám radiant questy. Ty vám ovšem cpe ať už chcete nebo ne, po splnění úkolu kdy se přihlásíte o odměnu, vám okamžitě vpálí do ksichtu další úkol. Tyto questy jsou navíc časově omezené a pokud to nestihnete, tak úkol selže. Je to celé repetetivní, dementní a naprosto nechápu jak tohle někdo mohl odsouhlasit. Ostatně, toto jsem si říkal neustále. Samotné radiant questy nejsou ničím jiným než fillerovou výplní. Prostě OPĚT se někomu nechtělo dělat originální a zajímavou náplň.

Velmi zvrubně se pak zmíním o stavění osad a modifikování zbraní. Nápad dobrý, provedení ne. Stavění probíhá tak že chodíte po dané osadě ( oblast stavění je ohraničena zelenou stěnou ), dole máte menu ze kterého vybíráte dané kategorie a věci co chcete postavit. To vše pak vidíte z pohledu vlastních očí. Jako vážně. Bethesda prostě přišla na to že všichni ostatní jsou blbci a do teď to vývojáří strategií a Sims série dělají blbě. Takhle je to přece lepší a přehlednější. Nebo ne? Opět se ptám jestli tu hru vůbec někdo testoval a ještě lépe, zda někdo použil mozek. To že se v různých meníčkách a invenáři naprosto dementně orientuje a celé se to ovládá dost krkolomně, zjevně taky nikoho nezajímalo. Modifikace zbraní je fajn a vlastně mě hodně bavila. Upřímně na to že celá ta stavěcí a výrobní fáze byla hlavní tahák hry, tak se jedná o solidní propadák. Vážně jsem čekal že alespoň to co tak cpali do popředí bude řádně promyšleno a otestováno. No Bethesda se opět předvedla.

Alespoň soundtrack můžu pochválit a pěkně doplňuje atmosféru. Upřímně k F4 bych mohl napsat tunu připomínek a stížností. Celá hra působí jako narychlo slátaná věc kterou zjevně nikdo netestoval a nad kterou nikdo moc nepřemýšlel. A co je horší, je to slátaná věc která má málo obsahu. Vaše možnosti jsou zde značně omezené. Fallout 4 je v zásadě střílečka s RPG prvky, zasazená do známého universa. Rozhodně ničemu nepomáhá fakt že systém perků byl zcela vybrakován a hlavně zlobotomizován, tak že v zásadě nijak nezáleží do čeho strkáte body.

Samotnou kapitolou jsou mody, hru jsem hrál na čisto ( v závěru jsem jen přihodil Sim mod ) protože vždy chci vidět jak to vývojáři zamýšleli. F4 je hra která doslova a do písmene žebrá o mody, které z ní udělají tu hru kterou měla být. Bethesda zcela evidentně spoléhá na fanoušky že dodělají práci kterou měli udělat oni. Fallout 4 je hra s promrhaným potenciálem, ta hra mohla být skvělá a nabídnout spoustu hodin excelentní zábavy. Místo toho jsme dostali průměrnou střílečku v zajímavých kulisách a se zajímavými postavami. Bethesda udělala kostru a počkala si až ji fanoušci obalí masem a kůží.

+26 +28 −2