Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Astro's Playroom

  • PS5 80
Astros Playroom ležel v mé PS knihovně bez povšimnutí až do září 2024 kdy vyšlo fantasticky hodnocené plnohodnotné pokračování a zřejmě hra roku Astro Bot. Z herních medií a socek na mě Astro Bot vykukoval odevšud, takže jsem využil hype a nainstaloval Playroom.

Hra byla zdarma ke každé nové PS 5 a měla hlavně demonstrovat hráčům možnosti nového ovladače. To zvládá opravdu na výbornou a žádný jiný vývojář od té doby nevyužil možnosti Duel Sense tak naplno jako tohle v podstatě demo.

Playroom je bohužel velmi krátká hra, má pouze 4 světy po 4 levelech (chápu poměr cena výkon) a co je pro mě ještě větším kazem je její směšně jednoduchá obtížnost. Pro to taky moje i tak vysoké hodnocení patři k těm nižším zde na databázi.

To jsou ale jediné dvě pihy na kráse. Kromě představení ovladače - Astro může být kulička, kterou hýbete šmudláním touch padu, raketka která zatáčí podle toho jak ovladač nakláníte nebo opice, která šplhá vzhůru jak Adam Ondra na olympiádě (tady se mi nejvíc líbila funkce, že na některých úchytných bodech je nutné trigger namáčknout jenom zhruba do třetiny jinak se nezachytíte) - je zde skvěle zobrazena historie značky Playstation a zmíněné čtyři světy jsou v podstatě čtyři minulé generace PS konzolí, kdy postupně sbíráte kromě konzolí i nejrůznější příslušenství z dané generace. Je to fantastické využití své historie k představení novým hráčům (první tři PS jsem nikdy neměl) a určitě i k pěkným vzpomínkám pro hráče, kteří se Sony spojily celý svůj herní život. Překvapilo mě, že se tady nesbírají ostatní Astro Boti jako v první VR hře i v novém dílu. I tak se tady občas mihnuli Astro Boti ze značek Sony, vybavuji si třeba huntera z Bloodbornu.

Myslel jsem, že tahle krátká plošinovka utiší můj hlad po Astro Botovi po té zářijové masírce, ale nakonec když jsem týden po dohraní šel kolem JRC tak jsem nový díl pořídil za 1499 z jejich bazaru a pokusím se ho během 14 dnů dohrát, abych jim ho tam mohl v jejich akci výhodně prodat zpátky. Pokud někdo váhá s investicí a letošní novinka ho zaujala, tak v Astro Playroom se snadno přesvědčí, jak ho Astro bude bavit.
+10

Marvel's Spider-Man: Miles Morales

  • PS5 85
Kdo by to byl řekl, že druhej Spíďa dostane svůj menší projekt. Ještě donedávna jsem ani netušil, že nějaký jiný Spíďa existuje a najednou tu píšu recenzi na tenhle počin, tak se na to podíváme.

Miles Morales je opravdu dobrá hra, ale její nevýhodou jsou opravdu slabí záporáci. Tam, kde Pýtr se potýká s ikonickými záporáky a má navrh, tady se Milesovi ubírá a to dost. Zaprvé jeho universum vůbec neznám, animáky jsem neviděl a vůbec jsem netušil, co mne čeká. A z tohohle pohledu to nebylo něco, co by mne uhranulo. Naopak mne oba záporáci celkem vytáčeli, ale ne v dobrém, ale tím jak to bylo trochu lame. Hlavně jeden záporák prostě neměl na to aby to utáhl a dokázal, že on je nejmocnější pod sluncem a chce si Milese podat a ubránit se mu.

Ale ok, zbytek je zase opravdu povedený. Charakter Milese je prostě zábavný a dokáže zabavit, i lidi co se kolem něj pohybují. Zvláště i další "hrdinové" kolem něj. Takže tam, kde hra ubírala, tady se díky tomu zase vyvážila. Ale co se týče příběhu, tak ten není bůhví jakej, je to prostě klasické klišé, které ale neurazí.

Jinak hra vypadá nádherně na PS5 a hraje se taky skvěle. Ten soubojový systém je prostě vymazlený a byla radost likvidovat ty hordy protivníků, co se na vás valí. Miles má prostě tajné zbraně v rukávu a umí je využít a byla radost je vyvolávat a nechávat se kochat, jak to lítá do všech stran.

Hra jako taková je celkem dlouhá, což mne u výplně mezi prvním a druhým dílem celkem překvapilo. Celkově mne to vyšlo na nějakých 13 hodin, což je pěkný akorát vzhledem k tý ceně by to mohlo být i lepší, pořád se ta cena drží celkem vysoko.

Ale ve výsledku je to zase další zábavný spíďa, který vás nebo aspoň mne navnadil na další hraní.

Pro: Miles, charaktery postav, filmovost, grafika, ovládání, soubojový systém, obleky, vedlejší mise

Proti: cena, délka hlavní linky, příběh, dva hlavní záporáci

+10

Chorus

  • PS5 70
Vesmírné sci-fi mě nebaví prakticky v žádné podobě a i filmům se obloukem vyhýbám. Chorus přesto dokázal zaujmout tím, že již na první pohled sliboval hratelnost, kterou dnes již skoro žádné hry nenabízí. Plnou palbu bych za to sice nedal, ale za nějakých 250 kaček se hra nakonec ukázala jako velmi dobrá investice… byť některé aspekty hry jinak velmi pozitivní výsledný dojem kazí.

Chorus (proč je logo hry stylizované jako „Chorvs“ mi hlava nebere… asi nepovedený odkaz na Forsu) se hraje výborně. Měl jsem obavu, že mě dogfighty budou buďto nudit, nebo nebudu schopný nic trefit. Ani jedna z obav se naštěstí nenaplnila. I když jsou souboje vesmírných stíhaček frenetické, je zdejší systém míření tak akorát shovívavý a s trochou cviku není problém drtit jednoho nepřítele za druhým. Možnosti pohybu i boje jsou přitom časem poměrně pestré, přesto je vše intuitivní a zábavné. Ke konci hry si skutečně připadáte jako frajer, proti kterému ani houf elitních nepřátel nemá moc šanci. Minimálně na obtížnost HARD je přitom potřeba být neustále v pohybu, ani po vylepšení štítů a pancíře toho vaše loď příliš nevydrží.

Zpočátku mi přišlo, že pouze tři dostupné třídy zbraní (kulomet, laser a raketomet) brzy odsoudí hru do stereotypu. Nakonec se tak nestalo a přestřelky v kosmu mě bavily až do konce hlavně tedy díky zajímavým a zábavným schopnostem „Rites“ hlavní hrdinky Nary. Náplň hry je přitom hodně podobná po celou herní dobu.

Neokoukaná a vyladěná hratelnost soubojů je rozhodně hlavní devizou hry Chorus. Mezi jasné klady bych zahrnul i osobitý vzhled a poměrně hezkou grafiku, vezmeme-li v potaz, že hra zjevně neměla úplně velký rozpočet. Většinou nezaostává ani hudební doprovod a hlavně „Chorus Theme“ je pamětihodná skladba.

Horší je to s „omáčkou“ okolo. Chorus se bere nesmírně vážně. Určité prvky vyprávění jsou zajímavé, jako celek to příběh však příliš dobře nefunguje. Ač se Chorus snaží o vykřesání emocí z hráče, vůbec se mu to nedaří. Nakecá se toho zbytečně moc a zrovna ve chvílích, kdy se přestane střílet a hra se snaží velkolepě vyprávět, začne se vše rozpadat. Jediná postava, která je reálně viditelná je protagonistka Nara, všechny další charaktery byly zredukováni pouze na portréty, jež jsou navíc u méně podstatných postav vždy úplně stejné. Ve hře je každá postava navíc reprezentována samostatnou vesmírnou lodí, což působí mnohdy stupidně. Často jde i o veliké bitevní křižníky, v každém z nich je však jen právě jedna osoba ať už jde o ostříleného vesmírného admirála, nebo zvídavého teenagera. Utkvěla mi třeba scéna, kdy měl zlovolný kult Circle mučit jednoho pilota… pustili se do toho samozřejmě i s jeho lodí. Vyprávění je tak hodně neosobní a často máte pocit, že si povídáte přímo s lodí, ne konkrétní osobou.

Nepomáhá ani to, že smrtelně vážný Chorus často sklouzává k melodramatickým výlevům. Měl jsem obavy, že krátkovlasá hrdinka Nara bude trapně drsná, jak si zjevně někteří vývojáři představují silnou ženskou postavu. Naštěstí tomu tak není. Postupně vás začnou čím dál více otravovat její vnitřní schizofrenní rozmluvy, jež vede sama se sebou a debaty s inteligentní lodí Forsa, ve kterých se mnohdy omílá to stejné neustále dokola. V soubojích zejména ke konci hry za sebe Nara a její loď dokončují věty, což mělo být asi „cool“, ale výsledek je regulérně trapný. Chorus se bojí ticha a namele se toho hodně… občas mlčeti zlato.

Styl vyprávění je tak asi největší kaňkou hry. Původně jsem uvažoval i o malinko vyšším hodnocení, protože vesmírné souboje má Chorus opravdu libové. Uvědomil jsem si však, že mě hra svým scénářem občas regulérně srala a tak je to nakonec na velmi solidní sedmičku. I tak ale mohu tuhle vesmírnou střílečku s klidným svědomím doporučit. A kdo ví, kdybych měl větší oblibu ve space sci-fi, možná by se mi ty tuny kosmického tlachání lépe trávily. 

Hodnocení na DH v době dohrání: 71 %; 15. hodnotící; fyzická kopie na disku

Pro: Poměrně komplexní přesto intuitivní ovládání; zábavné souboje; slušný vizuál a hudba na "menší" hru

Proti: Co postava, to vesmírná loď; hra se bere extrémně vážně a občas je nechtěně trapná; náplň misí není příliš rozmanitá

+10

Armored Core VI: Fires of Rubicon

  • PS5 85
Jeden by už skoro zabudol, že FromSoftware nie sú len Souls hry. Dostal som chuť vyskúšať nejakú ich – mne doteraz neznámu – IP a Armored Core VI: Fires of Rubicon sa zdalo byť jasnou voľbou. A to aj napriek tomu, že tieto high-tech sci-fi hry vlastne príliš nevyhľadávam.

A skamaný nie som. So Souls hrami to, pravda, nemá veľa spoločného (čo je fajn), okrem teda toho, že je to náročnejšie než iné hry. Rukopis FromSoftware je však citeľný v tom, že ma hra okamžite oslovila a rýchlo som sa na ňu "namotal". Je dynamická, akcia je je štýlová, rýchla (možno až príliš, viď. nižšie) a niektoré prostredia a sci-fi scenérie dokážu svojou majestátnosťou vyraziť dych. Na toto sú vo FromSoft majstri.

Príbeh je pomerne jednoduchý a priamočiary (hoci je možné dopracovať sa k viacerým koncom), čo mi nevadilo, ale priznám sa, že išiel tak trochu mimo mňa. Čo ale nie je vyslovene zápor, lebo toto nie je typ hry, ktorá by na príbehu stála. Čo sa týka náročnosti, tak oproti iným kúskom tohto štúdia je Armored Core VI vlastne pohodička.

Hlavné misie nepredstavujú žiadny veľký problém. Pravdaže, je to stále FromSoft, takže súboje s niektorými bossmi sú pomerne náročné, ale rozhodne nie tak náročné, ako v Soulsborne ságe. Osobne mi skutočne veľké problémy spôsobili asi len dvaja-traja, vrátane toho záverečného.

Zbraní a výbavy je dostatok, takže človek môže experimentovať a skúšať, čo na jednotlivých bossov platí. Súboje mi síce miestami prišli trochu chaotické a až príliš rýchle, ale celkovo ma bavili. Fajn je aj to, že hra nie je príliš rozsiahla, hoci závisí, samozrejme, aj od toho, ako dlho sa zdržíte pri jednotlivých bossoch.

Pro: grafika, gameplay, akcia, bossovia

Proti: občas chaotické boje

+10

Little Orpheus

  • PS5 --
Původně skák-hopsačka pro jablíčkáře sice posbírala hromady ocenění, ale v casual herním prostředí mobilních zařízení je i jednooký bystrozrakým. Při portu na PC a konzole byla, kromě vylepšených technikálií, přidána i devátá epizoda, prohlubující svým způsobem jinak plytký konec původní hry, ale zároveň přihazuje minihru v podobě bossfightu, který je svou obtížností (ve srovnání se zbytkem hry) úplně jiný vesmír a hlavně úplně jiný žánr.

Little Orpheus je totiž jinak jen o jednoduchém pohybu a málokdy se po hráči chce nějaká sofistikovanější nebo náročnější činnost, jako zmáčknutí tlačítka nebo úprk v časové tísni. Když zmíním, že autoři stojí za hrami jako Dear Esther nebo Everybody's Gone to the Rapture, asi je jasné, že na hratelnost se tady moc nehraje a zaměření je spíše na příběh a technické zpracování. A opravdu - retrospektivní vyprávění hrdiny Ivana Ivanovitche o jeho eskapádách patří k hlavnímu, dost možná jedinému, tahounu celé hry.

Trochu nepochopitelně se autoři rozhodli zpřístupnit možnost sbírat collectibles až při opakovaném průchodu epizodou a je to opravdu škoda, protože každý odemknutý bonusový obsah, v podobě malůvek z vývoje, je Ivanem vtipně okomentován - hrát to znova ale asi bude málokdo. Mě osobně to nebavilo ani napoprvé.

Otázka zní: dokáží autoři vytvořit něco, co bude mít také zábavný gameplay? Já jen, že momentálně pracují na Bloodlines 2...

Hodnocení: ✰
+10

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan

  • PS5 65
Man of Medan jde ve šlépějích Until Dawn. Staví na stejných základech a mechanikách. Opět sledujete osud několika mladých lidí, jak bojují s nadpřirozenými silami a snaží se přežít až do úsvitu. Opět děláte důležitá rozhodnutí, která ovlivní jejich životy. Opět sbíráte předměty jenž vyvolávají předtuchu budoucnosti a mohou dopomoci k šťastnému konci. A opět je děj doplněn o části s tajemným “vypravěčem”. Nic z toho nemám za škodu. Proč neudělat hru v podobném duchu, když u Until Dawn tohle všechno fungovalo a titul si našel své fanoušky včetně mojí osoby. 

Pomyslně smekám klobouk s nápadem vytvořit antologii her na téma hororových příběhů. Hororový žánr má svoji plejádu subžánrů a tímhle krokem se daří Supermassive games zabrousit potencionálně do tolika možností. Můžou opět udělat typický slasher, historky o prokletých panstvích nebo nějakou historku o zvrácenosti lidské povahy.
 
Bohužel samotné zpracování příběhu mě nezaujalo. Jednak vidím problém ve zvoleném formátu a snaze vydat více titulů v řadě ve stylu kratších povídek. Ač ten nápad je geniální, hra jde dohrát za nějaké čtyři hodiny, které nestačí na nějaké výraznější emocionální propojení s hlavní pětici hrdinů. Každá z postav je na začátku nějak zkratkovitě definována několika charakteristikami, ať jdou lépe zapamatovat a tušíte, jak budou reagovat na daná rozhodnutí. Ale postrádají nějakou tu hloubku, kterou si je člověk zamiluje a budete jim fandit do samotného konce. Něco co vás přišpendlí k obrazovce, sedíte na samotném okraji gauče a doufáte, že to každý z nich přežije. Protože chcete, aby onen zamilovaný pár měl vysněnou svatbu nebo zazobaný a namyšlený synek nabalil sexy kapitánku lodi. Nejlepší postavou se stává enigmatický vypravěč takzvaného kurátora. Jde o samotnou personifikaci smrti? Je sám jen podřízeným nějaké vyšší bytosti. Chce Vám přímo nějak ublížit, ale proč by se snažil dávat cenné rady během vyprávění? Možná i on bude mít nějaký svůj příběh, který jednou sdělí.
 
Potencionální plus vidím v režimu Movie Night, ale je závislé jestli máte další kamarády, co se mají rádi hororové filmy. Což není můj případ, ale dokážu si představit, jak je zábavné se ve skupině dohadovat, jaké rozhodnutí zvolit a nemusíte se úplně shodnout. 

Na interaktivní zábavu má taky tohle dílo nevyvážené tempo. Podstatnou část člověk stráví jen koukáním, sem tam dělá rozhodnutí s výběrem ze dvou možností. Explorační složka probíhá za pomoci filmové fixní kamery a opravdu se jí daří vykouzlit pocit stísněných prostor na opuštěné lodi z druhé světové války. A vůbec mi tenhle styl nijak nevadil. Naštěstí hra neobsahuje akční pasáže, ve kterých by se v téhle kameře hráč přímo pohyboval.  

Každopádně se těším, až vyzkouším další díly v sérii.
+10

Another World

  • PS5 80
Dohánění restů pořád v plném proudu. A další hra, která je v žebříčcích must play. A musím říct, že jsem byl překvapen a frustrován zároveň.

Frustrován tím, že tohle je jedna z nejtěžších her, kterou jsem dohrál. Co mám rád na starých hrách je, že jsou nekompromisní. A slovo you died nebo některou ze screen uvidíte velice často. No tady naštěstí je nějaký systém checkpointů, takže jsem nemusel hru absolvovat dycky od začátku. Ale i tak jsem schopen některé screeny popsat detailně z toho jak jsem na nich byl často protože nekecám, že jsem umíral skoro na každém kroku.

Ale musím říct, že i tak mne to bavilo. Ten příběh je prostě fajn a celkově na tu dobu, opravdu hra působí, jako kdyby předběhla svou dobu. Ale úplně do vkusu se mi netrefila.

Ale co se musí pochválit je, že hra vypráví opravdu dobrý příběh bez jediného slova. A to chce opravdu um.

Hru jsem hrál na PS5 v nové edici, ale je tam i možnost přepínání do staré grafiky a porovnávat jsem to prostě musel a pořád hra vypadá dobře. Klobouk dolů.

Všehovšudy nevím co víc bych dodal jelikož je tu hra od roku 91, takže vše podstatné už dávno bylo řečeno. Proto jsem chtěl jen vyjádřit své pocity a doporučit ji asi spíš těm mladým hračům, aby viděli, co za nás frčelo.

Pro: filmovost, příběh bez jediného slova, grafika

Proti: obtížnost, hra vám dá opravdu zabrat, délka hry, doteď nevím jak checkpointy fungují

+10 +11 −1

Sifu

  • PS5 75
Jednen z povedenějších duchovních nástupců Sekira. I když nemám moc chuť hru rozehrávat znovu kvůli (předpokládám) alternativnímu konci, docela jsem si hru užil, když jsem zjistil, jak funguje.

Zdaleka největší problém se Sifu pro mě spočíval v tom, že vám hra tak nějak zapomene vysvětlit, jak se má hrát. Parry a dodge, ne? Brnkačka. Až na to, že vůbec. Až prakticky do konce hry jsem ani nezjistil, že jsou ve hře 3 druhy dodge. Jaký je rozdíl mezi "deflect" a "parry" nevím doteď, ale nezabráilo mi to v tom hru dohrát. Co znamenají svítící ruce a nohy jsem si taky 4 hodiny jenom domýšlel. No, když si sami najdete tutoriálového cvičího panáka a přečtete si v dobrovolném cvičení, jak se hra ovládá a že správným typem úhybu můžete například vynulovat svůj posture bar (objevil jsem až u posledního bosse), tak zjistíte, že Sifu vlastně není tak těžké a rázem začnou dávat smysl všechny ty přídavné modifikátory ke stížení hry.

Když jsem měl všechny potřebné informace, hra mě teprve začala opravdu bavit. Což je trošku škoda, protože se bavíme o poslední asi hodině hry. Vzhledem k tomu, že je hra ale celkem malá a přímočará, tak se do té hodiny dá klidně nacpat celý průchod hrou. To mě příjemně překvapilo asi nejvíc - struktura úrovní a level design. Každá úroveň je rozumně "krátká" a postupně můžete objevovat zkratky, kterými se dá v některých případech dojít přímo k závěrečnému bossovi. Každý boss vás vyzkouší z nějaké základní bojové taktiky, kterou když si osvojíte, nebudete mít problém projít celou cestu stejnými úrovněmi v základním věku. Hra vás také dobře motivuje k opakovaným průchodům - pokud chcete nasbírat co nejvíce vylepšení, musíte projít celý level. Když ale nechcete riskovat smrt a stárnutí, můžete použít zkratky, ale připravíte se o upgrady. Když v další úrovní objevíte klíč, je možné, že odemkne zkratku v předchozím levelu a tím vám umožní dorazit do současného levelu v nižším věku.

Základní struktura hry funguje bezchybně. Soubojový systém je také celkem impresivní, ale přišel mi až příliš komplikovaný. Pokud chcete dosáhnout pozchybnosti jako třeba v Sekiru, nebudou vám stačit dvě tlačítka. Musíte aktivně používat a střídat i směr analogové páčky. Útok, kdy je třeba dát parry, parry, úhyb dozadu a nadskok během 2 sekund je podle mě naprosto nemožné perfektně zvládnout pokud jste ho už neviděli 200x předtím. Což jsou desítky hodin v takhle poměrně malé hře.

Taky by hodně pomohlo, kdyby šlo ovládání předělat, ale bohužel po přemapování některé akce nefungovaly, takže jsem musel zůstat u defaultu (kdokoliv, kdo dá dodge na R2, by zasloužil nechat si přerazit hnáty).

Na pozadí hry je i příběh, který mi přišel celkem zajímavý, ale když jsem věděl, že se nechystám na další průchod, moc jsem ho nakonec nesledoval. Detektivní tabuli jsem vyplnil jen abych učinil zadost mému OCD.

Na závěr musím ventilovat svou frustraci nad posledním bossem. Obtížností se vyrovná ostatním, ale takhle ubohý a nudný závěr jsem fakt nečekal. Navíc vám hra zakáže používat speciální útoky, které celou hru odemykáte a vylepšujete. WTF...

Pro: Level design, soubojový systém, délka hry, obtížnost

Proti: Yang, tutoriál je nedostatečný

+10

Final Fantasy VII Remake Intergrade: Episode INTERmission

  • PS5 80
Yuffie patří mezi mé oblíbené postavy ze sedmičky, proto jsem si chtěla DLC s ní zahrát, než se pustím do Rebirthu. Bohužel za full price 475 korun na PS storu dle mého názoru nestojí. Odpovídající cena by měla být někde na polovině. Proto hodnotím “jenom” 80%. 

Herní doba ani náplň mně neuspokojila. Tři hodiny, dvě mizerné minihry a jeden vedlejší quest. Zápletka je samozřejmě o kradení materií, jak už je u Yuffie zvykem. Bohužel se to neodehrává v kulisách Wutaie, ale ve slumech v Midgaru a v budově Shinry. Tedy staré známe lokace z Remaku. K Yuffie se na misi přidává ještě druhý krajan jménem Sonon, který je docela zvláštní. Sympatický příliš není, v boji prapodivně poskakuje a křoupání wutaiských fazolí jsem nepobrala. Nicméně boje jsou zábavné a bossové, potažmo VR mise byly opravdu oříšek. Hra vypadá a samozřejmě i zní naprosto skvěle. V podstatě stačí poslouchat hudbu od Nobua a hned je svět hezčí místo. I ten ve slumech s plačící planetou.
Scarlet je super záporačka. Na rozdíl od zbytku matláků ze Shinry je čistě zlá a užívá si moc ubližovat ostatním a dělat si z nich třeba nábytek. Zasloužila by více prostoru. Stačily by ubrat dvě až tři scénky s fazolemi.

Pro: Yuffie, Scarlet, audiovizuál

Proti: poměr cena/výkon, wutaiské divnosti

+10

Resident Evil 7: Biohazard

  • PS5 85
Opět další hra, které jsem se vyhýbal. Série RE je sice moje láska, ale tento díl mě nějak nezaujal. Při pomyšlení, že budu furt dokola utíkat před někým, koho nejde zabít, ve mně obecně neevokuje zrovna radost a nadšení. Chtěl jsem tedy díl přeskočit a jít rovnou na Village. WTF?! Takhle nějak jsem reagoval, když jsem zjistil, že se Village odehrává 3 roky po Biohazard a přímo na tento díl navazuje. No nic. Zkusím to a uvidíme. Jsem člověk, který se plete, ale až tak moc. To už se mi dlouho nestalo.

Hororové hry mě hrozně táhnou. Na druhou stranu jsem ale hrozný posera a bojím se i tmy. No a tady jsem si toho strachu užil až až. Pěkně postupně ale.
Ethan Winters. To je hlavní hrdina, kterého budete ovládat. Až na vyjímky, kterými jsou například krátké shoty jakoby z videokazety, to bude Váš parťák do nepohody. Příběh začíná vcelku banálně. Dostáváte email od své nezvěstné ženy, který Vás zavede do opuštěného baráku mimo civilizaci. On samozřejmě tak moc opuštěný není a jeho obyvatelé jsou, mírně řečeno, dost divní a za sousedy byste je asi nechtěli. Dům je strašidelný a plný výživných scén, na kterých si dali naši autoři velmi záležet. Chyba by ovšem byla si myslet (jako já), že se hra celá odehrává pouze tam. Naštěstí s hlavním protagonistou navštívíme i jiné, a musím říct, velmi zajímavé lokace. Tady se ale dostanu k první menší výtce. Počet nepřátel je dost omezený. Mutanti přitom nabízeli poměrně širokou škálu jejich modelování. Například přes různé fáze mutace. Nutno ale dodat, že se rozhodně nejedná o akční survival. Rozhodně si tady tolik akce, jako například u 4 dílu, neužijete. Což rozhodně ale není na škodu a hře to dodává naprosto parádní atmosféru.

Prostředí, stejně jako zvuky jsou ohromující a vyvolávaly ve mně neustálý pocit napětí a strachu. Do toho se najdou nějaké lekačky a kvalitní horor je na světě. Hra na mě působila opravdu dost silně a v 80 - 90% jsem měl opravdu úzkostné pocity. Člověk je pak rád, že se na chvíli dostane někde, kde ho podobné pocity aspoň na moment opustí. Tady bych opravdu vyzdvihl atmosféru. Dělá fakt největší část hry.

Poměrně pozitivně mě překvapil i arsenál zbraní. Ethan teda není žádný ninja a jeho pohyby jsou dost neohrabané. Zbraně jsou ale ve hře výborné a dobře vyvážené. Proti "smrtelným" nepřátelům budou potřeba. Standardní otázka, poměrně standardní odpověď u podobných her. Co náboje a další survival prvky. Ve hře je jednoduchý crafting nabízející poměrně slušnou škálu věcí, které si lze vyrobit nebo vylepšit. Nábojů je jinak poměrně málo, ale pokud člověk trochu přemýšlí a nestřílí bezmyšlenkovitě po všem, co se pohne, tak jich nedostatek není. Zejména v druhé části hry. Zde se setkáváme i s akčnějšími pasážemi. Ty mně sice nevadily, ale spíš mi sedlo to komorní hledání a bloudění s mrazením v zádech, co se odkud zase vynoří.

Postupně se hráč dostane do konfliktu se všemi členy "krásné rodinky" a s každým je to trochu jiná pohádka. Obecně je RE7 komplexní titul a autoři se snažili vyhnout se stereotypu, což se jim za mě povedlo.

Musím ale zmínit jeden naprosto šílený neduh, který mi nedával žádný smysl. Inventář. To, že je omezený, je pochopitelné a zcela běžné. Jenže, pokud ho naplníte, je konec. Hra zcela opomněla možnost využít některou z nalezených věcí (lékárnička, stimulanty apod.) bez toho, aniž by se do inventáře musela předtím vložit. Takže pokud nemáte místo, uzdravující květinku nepoužijete, dokud něco nenávratně nevyhodíte. Což je za mě naprostý nesmysl. Jestli je to prvek, který měl zvýšit obtížnost, tak je za mě úplně mimo. Ethan může nést 4 velké zbraně, několik dalších věcí, 10 bomb třeba, ale květinku si nepoužije, protože v inventáři chybí čtvereček = místo v batůžku. :-) Tahle věc mě iritovala fakt dost a trochu mi to ubralo na jinak velice obstojné hratelnosti. Ani mi nevadí, že Ethan neskáče. Ten inventář, je ale fakt přešlap.

Co dodat závěrem. Hra mě natolik překvapila, že dávám hodně vysoké hodnocení. Stopáž mohla být klidně delší. 8 hodin není až tak moc. Ale raději 8 hodin kvalitní hry, než například 16 s opakujícím se obsahem. Včera jsem rozehrál Village, jelikož mi prostě Ethan přirostl k srdci a tak nějak chci zjistit, co s ním bude dál.
Hru doporučuji všem milovníkům hororu a survival her z děsivého prostředí. Na druhou stranu pozor - není to RE jaký známe. Když si ale člověk přečte řádky výše, vadí to? :-)

Pro: atmosféra, zvuky, horor, příběh, souboje s mini bossy

Proti: odfláknutý inventář, mohlo být více druhů monster

+10

Weird West

  • PS5 60
Název Weird West odpovídá přesně obdrženému obsahu. Podivná směsice nápadů a mechanik se sjednocuje v nepříliš sourodý výtvor postrádající celkovou kvalitu. 

Nutno uznat, že vize vývojářů je patrná ve mnoha prvcích. Třeba svět reagující na činy a rozhodnutí hráče. Spousta činitelů hratelnosti je až nečekaně propracovaných. Například funkční fyzika nebo hrátky s prostředím (hořlavé materiály, elektrické vodiče) zvládnou občas zapůsobit svou využitelností. Zároveň i většina úkolů má několik možných řešení. Zdánlivě se může jednat o splněný RPG sen.

Jenže mnoho dalších aspektů už pokulhává. Předně akční souboje se odehrávají takovým stylem, že většinu mechanik ani nedokážete využít. Přestřelky totiž připomínají skupinu pobíhajících splašených slepic. Pokud selže stealth, tak nastupují střelné zbraně. Vůbec nedává smysl zkoušet nepřátele nahánět do jedovatých kaluží, když je stačí jednoduše zastřelit. Umělá inteligence, nejen parťáků, navíc postrádá jakýkoliv pud sebezáchovy.

Podobně i svět divokého západu by si zasloužil lepší provedení. Jednotlivá městečka, sídla i chrámy si jsou hodně podobné, oproštěné od nějakých jedinečných prvků. Stejně tak systém postupného průchodu za pět různých postav není proveden zrovna šťastně. Mají pár rozdílných skillů, ale mimo ně není ve stylu hraní větší rozdíl. Přechodem na nového hrdinu ztratíte získané vybavení, nicméně jej lze získat zpět naverbováním toho předchozího. Ovšem neděje se tak u předmětů sloužících ke zlepšování skillů a perků, ač ty už naučené se přenáší. 

Zajímavý příběh trpí lacinou prezentací. Namluvení, alespoň těch klíčových NPC, by jistojistě pomohlo. Avatary jsou stylově bez barev, pročež je od sebe rozeznávat dá občas zabrat. 

Weird West se začleňuje do té skupiny her, kterým ubližuje zvolený žánr. Udělat v podobném stylu ukecanou adventuru by možná vedlo k lepšímu výsledku. Ve stávající podobě totiž selhává v naprosto základních věcech, zatímco je zároveň prošpikován mnoha povedenými detaily.
+10

Tales of Graces

  • PS5 60
Tales of Graces je hrou dvou tváří. V obalu vcelku fádního JRPG se ukrývají překvapivě propracované herní systémy a mechaniky. Aspoň v případě, že nebudete hrát na nižší obtížnost.

Akční souboje patří mezi ty nejlepší v žánru. Zdánlivě jednoduchý základ je doplněn mnoha možnostmi. Důležitá je kombinace úhybů, bránění, využívání slabostí nepřátel i načasování používání podpůrných itemů. K tomu si připočtěme, možná až zbytečně překombinované, vytváření a vylepšování předmětů. Nebo eleth mixér sloužící (mimo jiné) k automatickému používání jídel v průběhu boje či také systém levelování nejen zvyšováním úrovně, ale i odemykaných Titulů. Asi je jasné, že na pozadí se odehrává hodně věcí a proniknutí do tajů hry zabere dost času. Vše do sebe ale zapadá a je jen škoda, že novější díly Tales of se vydaly cestou zjednodušování.

Horší už jsou ostatní aspekty hry. Příběh je klasický (čti předvídatelný a zapomenutelný). Postavy s jejich osobními linkami docela ujdou, nicméně zbytek děje spíš nudí. Postupem času se to navíc zhoršuje. Střety mezi národy a následná očekávaná záchrana světa vůbec nepůsobí epicky a záporák je spíše k smíchu. Průměrná hudba ničemu extra nepomáhá a vedlejší úkoly jsou po většinu času prachbídné fetch questy.

Dnešním hráčům toho, bohužel, nemá Tales of Graces příliš co nabídnout.
+10

Vampire Survivors: Tides of the Foscari

  • PS5 70
Při hraní Tides of the Foscari jsem si uvedomil, že jsem hratelnosti Vampire Survivors přeci jen už přežraný. Přídavek jsem si tak až tolik neužil, i když objektivně je vlastně asi lepší, než první (placený) v podobě Legacy of the Moonspell.

Mapy jsou nové "dokonce" dvě a nové zbraně mi přišly povedenější, zejména Eskizzibur s ničivým grafickým efektem na obrazovce. Tentokrát je pro odemčení další fáze DLC na mapě potřeba provést pár konkrétních akcí a nejde tak o (úplně) bezcílné pobíhání mezi tisícovkami nepřátel. Jediný problém pro mne tak spočíval pouze v únavě materiálu. Byť je základní hratelnost hry geniálně jednoduchá, časem se to přežere... A přesně to se mi stalo v Tides of the Foscali.

Hodnocení na DH v době dohrání: bez hodnocení; 1. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Další poměrně smysluplný obsah za pár korun; jako oddechovka stále funguje; fajn nové zbraně

Proti: Veterán přídavkem projde jako nůž máslem; hratelnost je naprosto stejná a po desítkách hodin v základní hře je cítit únava materiálu

+10

Astérix & Obélix XXL

  • PS5 40
Mizerná skákačka a ještě horší remaster. Do konce jsem se protrápil s velkými přestávkami během několika měsíců a těch 10-12 hodin herní doby mi přišlo jako věčnost. Jasně, originální hra je stará více než dvacet let, ale ani tehdy to žádná sláva být nemohla.

Ve hře je přinejlepším průměrné prakticky všechno. Slabý design úrovní i hádanek, frustrující ovládání (zejména sjezdy z kopce jsou mňamka), nepříjemná hudba, rozbité zvuky, ale hlavně příšerné souboje jsou jenom některé z neduhů, kterými hra trpí. Asterix poplatně předloze stojí na četných soubojích se zástupy Římanů, kteří se zejména u konce hry počítají i na vyšší stovky v rámci jediného střetnutí. Hra má však soubojový systém naprosto debilní a jde prakticky o frenetické mačkání jediného tlačítka s tím, že si jednotlivé skupinky Římanů musíte rozběhem separovat. Souboje s "bossy" jsou pak vysloveně tristní. Na konci každé z šesti lokací (možná s výjimkou první?) na hráče čeká úplně stejný nepřítel v podobě ozubeného gigantického stroje, který nemá s Římem a Římany nic společného. Mechaniky souboje se železným krámem se mění pouze minimálně a zábava to není ani poprvé natož popáté (kdy na konci hry máte rozbít, tramtadadá, stroje dva!). Před dvěma dekádami to možná obstálo o trochu lépe, dnes hra již vážně nemá co nabídnout.

A teď k tomu remasteru. Zmáčknutím jediného tlačítka lze přepínat mezi původní a remasterovanou verzí hry. Ve výzvách (pokud se jimi tedy masochisticky budete zabývat) je přepínání dokonce součástí hratelnosti. Vlastně si pořád nejsem jistý, jestli hra vypadá lépe v originálu nebo v remasterované verzi. Původní verze dnešní optikou samozřejmě dobře nevypadá, ale má určitý styl. Nová grafika mi přišla vlastně jen ošklivá. To samé platí pro hudbu. Skladby jsou přepracované a často zní lépe ty původní, nehledě na to, že v remasteru při bossfightech či soubojích nesmyslně hraje poklidná hudba místo té akční. Zvuky v PS5 verzi hry zlobí takřka neustále, mnohdy nebylo vůbec slyšet údery, úplně chyběl zvuk výbuchu a zvuková stránka obecně daleko lépe funguje v přepnutí na originální verzi hry. Soundtrack je však tak jako tak nepříjemný na poslech a některé skladby mě takřka přinutily hudbu úplně vypnout.

Za zmínku stojí i četné bugy. Hra se nestydí úplně zaseknout a vypnout, což je vzhledem k poměrně sporadickému ukládání velká paráda a balzám na duši. Ošklivá skákačka se dovede trhat a v jedné pasáži mi i při opakovaném nahrávání FPS klesaly někam k číslu pět. Nepřátelé se velmi rádi někde zaseknout, což v pasážích, kde musíte vybít všechny, taky náramně baví.

Jednoduše tápám, v čem bych mohl hru s klidným svědomím pochválit. Důraz na souboje se zástupy nepřátel by mohl být poměrně fajn nápad, ale kvůli tragickému soubojovému systému to nefunguje. Vlastně mě jen napadají další a další důvody, proč jde o mizernou hru, kterou nepodařený remaster ještě zhoršil. Už jsem hrál i horší 3D plošinovky (pevně věřím, že ohavnost jménem Balan Wonderworld nikdy nic nepřekoná), ale Astérix & Obélix XXL mezi ty nejslabší rozhodně patří a je až s podivem, že série má už čtyři díly. Na druhou stranu, horší to už snad být nemůže, že ne?

Hodnocení na DH v době dohrání: 63 %; 12. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Možnost přepínání mezi originálem a remasterovanou verzí; pár pasáží, které jsou ale i tak spíše jen ok než povedené

Proti: Mizerný soubojový systém; příšerné bossfighty; ovládání; spousta bugů; hudba; rozbité zvuky; remaster vypadá místy hůř než originál; dabing; scénář; ...

+10

Indiana Jones and the Great Circle

  • PS5 90
Tak já se přidám k pozitivům. Musím říct, že je to fakt dobrá hra. Není nejlepší, to ani omylem, má svý mouchy, ale co se týče hratelnosti a pokud jste fandové značky Indiana, je to naprosto skvělý a opravdu má člověk pocit, že hraje za Indianu a ne jen počítačovou postavu.

Kdo zná filmy, tak ví, že se vyznačují humorem a zábavnými scénky. A tady to platí taky. Cutscény jsou pro mne jedny z nejlepších, které jsem kdy viděl. Jsou tak vtipný, že jsem se ne jednou u toho nasmál. Co se týče humoru ve hře, tak už to není tak slavný, zvláště když se některé věci opakují.

A dostáváme se k těm neduhům. Opakující se humor, hlášky a žádné nějaké vtipné scénky krom mlácení nácků vším co máte po ruce, bohužel přímo ve hře nenajdete. Další co mi vadilo, tak ten semi-open world. Prostě když se v některé lokaci někam vydáte kam nemáte, hra vás dál nepustí a máte jen určitý prostor. Tohle bylo celkem nudný a dost to ubíralo na tempu. A celkem mne to otravovalo.

Protože úkoly, které člověk dělal mimo hlavní náplň, byly prostě standartní vedlejšáky. Jediný, čím se to lišilo bylo, že jste museli najít vstup do kobky atd. Takže pořád tam byl ten nádech toho archeologa, ale jako to mne na zadek neposadilo. A taky jsem narazil na dost otravný bug, který mne nepustil dál, když jsem chtěl dělat jednu misi a musel jsem prvně udělat jinou misi a pak až tu osudnou.

Ale jinak je to fakt zábava. Herní doba je dost velká a už mi to ke konci přišlo i trochu moc. Ale zase jsem byl rád, že v tomhle fiktivním světě trávím tolik času. Příběh, postavy a záporáci jsou opravdu dobře napsaní a vše funguje jak má.

A co si budeme, mlátit nácky smetákem nebo čímkoli jiným je prostě zábava. Ozvučení úderů je na jedničku a pokud nevytáhnete zbraň, málo kdy ji na vás taky použijou, takže si bitek opravdu užijete spoustu.

Já fakt jsem po delší době nadšený a jsem rád, že existuje takový odkaz na Indianu. Nemám to s čím srovnávat, protože jsem starší kousky nehrál, ale po tomhle mám chuť to napravit. A Baker? tss nepoznáte, že to není Ford.

Pro: opravdu zábavná hra, vtipné cutscény, krásná grafika, Troy Baker, záporák, celkový styl vyprávění a zpracování od zvuků až po grafiku, můžete skoro cokoli použít jako zbraň

Proti: semi-open world který ubírá na tempu, otravnej bug, opakující se humor přímo ve hře, vedlejšáky jsou nezajímavé, konec je už trochu přehnaný

+10

Assassin's Creed Shadows

  • PS5 80
Z oznámení dalšího velkého RPG ze série Assassin's Creed jsem popravdě moc radost neměl, a to zejména z toho důvodu, že jej měl na starost Ubisoft Quebec. Jak Syndicate, tak Odyssey jsou totiž v mém pomyslném žebříčku oblíbenosti na nižších příčkách. Nečekal jsem tedy, že tomu bude u Shadows jinak. Nakonec mě však feudální Japonsko v mnohém překvapilo.

V první řadě musím říct, že Japonsko nikdy nebylo mým vysněným zasazením. Nakonec si mě však hra svým prostředím a krásnou grafikou naprosto podmanila. Snad nikde jsem nepoužíval rychlé cestování tak zřídka, jako tomu je u Shadows. Hra vás navíc za projíždění světa odměňuje mnoha způsoby, a to jak menšími nádhonými aktivitami (kreslením zvířat, skrytými truhlami v okolí nebo možností záchrany civilistů, kteří vám na oplátku mohou nabídnout třeba informace o světě), tak monžností zaslechnutí rozhovoru, který na první dobrou může znít sice nevýznamně, většinou v sobě ale ukrývá nějakou informaci, jež vás může nasměrovat k jednomu z cílů, který byste jinak museli hledat zapomocí skautů. Svět díky tomu působí živě a organicky do té míry, ve které jsem to v žádné jiné Assassin's Creed hře neviděl.

Dalším pozitivem je hratelnost, která je pro mě jednou z nejlepších v sérii. Vývojáři si tentokrát dali opravdu záležet, aby hráči dostali plnohodnotný steath i combat. A přestože Naoe byla celou dobu prezentována jako ta stealth postava, zatímco Yasuke jako „one-man army“, své role si mohou do velké míry prohazovat. Combat i stealth za každou z postav však působí diametrálně odlišně. Když hrajete za Naoe, máte mít díky navrátivšímu se Eagle Visionu dokonalý přehled o svém okolí. Můžete tak plánovat. Yasuke Eagle Vision nemá, díky čemuž musíte více reagovat na nastávající situace. Jeho parkour je navíc do značné míry omezen a jeho pohyby jsou hlučnější. Pokud však svůj build zaměříte například více na luk, budete schopni zabít tři nepařátele stojící vedle sebe rychleji, než kterýkoliv z nich stihne zareagovat. V souboji je Yasuke naopak naprosto neohrožený a nedělá mu problém prosekat si cestu skrz celou pevnost. U Naoe je ale každá rána cítit, dává menší základní poškození a hráč se musí spolehnout více na svou zručnost. Při správné taktice a buildu je však právě Naoe ta, která tři osamocené napřátele může v boji zlikvidovat během mžiku oka. Dualita postav se projevuje i v příbehu, kde často dostanete mírně či více odlišný dialog na základě toho, za kterého z protagonistů jdete s určitou postavou mluvit. Často také nastane situace, kde se dialgu účastní Naoe i Yasuke. Je pak na vás, kdo s danou postavou bude mluvit (můžete se rozhodnout na základě minulosti postav, přístupu obou protagonistů, atd.). Jindy naopak nastane stiuace, kde si nějaká postava vyžádá konkrétně Yasukeho, nebo Naoe. Obě postavy jsou tak stejně důležité, záleží ale do jisté míře i na hráči, koho bude prioritizovat. Právě rozdíly v postavách ale ve výsledku přidávají zcela novou úroveň jak hratelnosti, tak znovuhratelnosti. 

Příběh samotný ve mě však po dohrání hry vyvoval spíše rozpolcené emoce. Prolog je perfektní, samotné dějové linky v jednotlivých lokacích také. Jako celek to však trochu skřípe. Opět to není ten klasický Assassin's Creed zážitek, který bych si přál. A teď opravdu nemyslím herní náplní. V průběhu příběhu totiž zjišťujete, že asasínský řád byl v Japonsku v podstatě vyvražděn. Neoe se tak postupně vydává ve šlépějích svých rodičů na cestě jej znovu vybudovat. Bohužel k tomu ale nemá žádného mentora, který by ji učil, jaké jsou myšlenky a principy řádu. Naoe tak používá skrytou čepel, vaše nová sekta používá asasínský znak, avšak chybí tam jakákoliv vazba. Naoe navíc ani nebojuje proti Templářů, ti jsou naopak napojeni na Yasukeho dějovou linku. Tomu všemu navíc nepomáhá ani závěr, který působí neukončeně. Je tu očividný teasing na budoucí obsah, já se ale nemohl ubránit pocitu, že jsem byl trochu zrazen. Jak je zkátka možné, že když to konečně začíná působit trochu jako Assassin's Creed, naskočí závěrečné titulky?

Mimo hlavní příběh hra samozřejmě nabízí nepřeberné množství vedlejších úkolů. Jsem rád, že se vrátila vyštřovací tabule z Mirage, působí zde ale bohužel hůře využitá. Velké množství úkolů vede k tomu, že dostanete novou skupinku cílů, které je potřeba zneškodnit. K některým z nich vede podpůrný úkol, jenž vám lépe specifikuje lokaci, ve které máte cíl hledat. Díky zábavné hratelnosti a občasným twistům nejsem vyloženě zklamán, dalo by se to ale určitě udělat lépe. Pozitivní pocit ve mě naopak vyvovaly vedlejší aktivity na mapě, které jsou poměrně různorodé. Po nějaké době se i ty sice začnou opakovat, rozhodně se však jedná o jeden z těch lepších příkladů v rámci série. Grind tu samozřejmě nechybí, avšak není tak masivní jako v Odyssey, ve výsledku je navíc poměrně zábavný (opět s odkazem na dobrou hratelnost).

Dalo by se toho samozřejmě napsat ještě spoustu. Podle mě jsem ale shrnul to nejpodstatnější, co mě na Shadows bavilo/mrzelo. Hru určitě mohu doporučit jak old school fanouškům, tak příznivcům morenějších dílů. Hratelně je to pradoxně takový kočkopes, který kombinuje to nejlepší, co jsme v sérii viděli. No a mně nezbývá než čekat, co nám v rámci dodatečného obsahu vývojáři ještě nadělí.

Pro: nádherné a živé Japonsko, zábavný stealth i combat, hratelnost za dvě postavy, jednotlivé příběhové linky, vyštřovací tabule

Proti: hlavní příběh, velké množství úkolů typu „zabij cíle“

+10

Dead Island 2

  • PS5 75
Tak porcování zombíků mám za sebou. A měl jsem z toho rozporuplný pocity.

Na jednu stranu graficky a ovládáním parádní záležitost, kde porcování zombíků jsem si užíval. I když svět kolem vás je lineární, tak hra na vás posílá nekonečný zástup nemrtvých a vy je porcujete od hlavy až dolů jak se vám zachce. Takhle udělaná destrukce nemrtvých se často nevidí a můžete prozkoumat jakoukoli část jejich těla.

Ale na druhou stranu mne to nekonečné posílání nemrtvých začalo pomalu ale jistě vadit. Je totiž do očí bijící, že když vyčistíte oblast a nikde už nic nemůže bejt, tak najednou se tam objeví třeba 5 zombíků a vy si říkáte, sakra odkud se berou. Tak jsem si dal tu práci a čekal jsem na ně a ty potvory se normálně drali z rohů a nebo se tam prostě objevily z ničeho. Jako pardon, ale tohle bylo frustrující. Jasně, na sbírání zkušeností dobrý, ale teda po čase, mne to začalo vadit.

Zvláště, když postupujete hrou dál a dál, začne obtížnost dost stoupat. A to dost zřetelným způsobem. Jasně, když děláte každý vedlejšák a sbíráte každou zbraň, asi nemáte problém. Ale jakmile se rozhodnete jen proplouvat hlavními úkoly a sem tam udělat vedlejšák, budete mít problémy. A to dost velký. Protože v pozdější době i normální zombík začne být sakra tuhý a vy se budete muset zamyslet nad tím, co použít, kdy nebo jestli není lepší strávit nějakou dobu ve vedlejšácích.

A to mi dost vadilo. Přišlo mne to jako kdyby nenápadně vás hra nutila v ní strávit o dost více času, než by jste mohli. Zvláště totiž na konci se vám to může vymstít.

Ale jinak hlavní linka, i když teda příběh je dost primitivní, ale co čekat v zombie story, tak byla moc fajn a odsýpala a člověk chtěl vědět, jak to vlastně bylo a jak to dopadne.

Celkově je hra celkem fajn, taková oddychová rubačka a v některých částech i dokáže vyvolat dost příjemně mrazivou atmosféru.

Akorát do lepšího pocitu z ní mi tam spoustu věcí chybělo a některé mi i vadily natolik, že jsem byl dost frustrovaný. Ale pokud vám tohle nevadí, směle do toho. Přece jen po náročným dnu rozporcovat zombíka dokáže zvednout náladu.

Pro: porcování zombíků je velká zábava, grafika, destrukce

Proti: zbytečný loot, zbraně se časem začnou dost opakovat, hra na vás posílá nekonečný zástupy i v prostředí, kde už máte jistotu, že nic být nemůže, po čase začne stoupat obtížnost, hra nutí hráče dělat vedlejší úkoly

+10

Astro's Playroom

  • PS5 90
Není to tak, že bych žádnou hru na nějaké konzoli nehrál, ale konečně jsem se dostal ke svému prvnímu Playstationu 5, který mi přišlo snadnější sehnat než grafickou kartu a postavit si herní počítač a jak lépe se seznámit se systémem než touhle super jednohubkou, která Vám předvede, co všechno systém umí, spíš hlavně jejich nový ovladač a hned jsem se zamiloval, jak do ovladače, tak i do samotné hry.

Zároveň je to takový menší výlet do historie herního hardwaru a periferií od Sony a připomenutí jaký velký kus cesty ušli. Ona hra není nic převratného, plošinovka ve 4 různých světech a závěrečným bossem. Není to nic, co bychom neznali, ale jako úvod to prostě funguje na jedničku a nikdo z majitelů PS5 by to neměl minout.
+9 +10 −1

Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds

  • PS5 85
Rozšíření jsem si nechal až po dohrání hlavní příběhové linky, což mě nakonec trošku mrzelo, že jsem si to klidně mohl zahrát před finální misí, ale to by byla asi tak jediná výtka.

Nejedná se o žádnou jednohubku, ale o rozšíření asi na 15h herního času, včetně vedlejších linek a úkolů a hlavní linky celého DLC, které je velmi kvalitní a napínavé. Samotné zpracování terénu, sněhu, sněžení, to že během hustého sněžení nevidíte téměř nic je prostě dechberoucí.

Dostane se i na nové roboty, ať už vylepšení nebo přizpůsobení prostředí původních robotů, tak i na vyloženě nové, které jsou ještě odolnější, než ostatní a rozhodně to není s nimi sranda, zvlášť na menších prostorech, kde musíte spíš ubíhat, a na střelbu je minimálně času.

Nevím proč, ale to samotné DLC mě bavilo víc než základní hra, proto i o něco větší hodnocení.
+9

Astroneer

  • XOne --
  • PS5 85
Když jsem kdysi,náhodou narazil na tuto indie americkou společnost a viděl jsem gameplaye ze hry, řekl jsem si, že to je druh hry který by mně mohl bavit. Jelikož jsem tuto hru zkoušel ve fázi early access již na Xbox one, tak možnost pořídit si tuto hru na PS5, bylo víceméně jasné. Díky mím znalostem, že se ve hře nevyskytuje jediná forma komunikace, pokud opomeneme voice chat v multiplayeru. Takže logicky šlo o mou volbu do herní výzvy 2022 - 3. "Ticho jako v hrobě" 

V této samotné hře se stanete kosmonautem/astronautem, dle vašeho uvážení. Ocitnete se uprostřed planety v modulu, který se stane vaším útočištěm a skrýší. Jelikož se jedná o sandbox, tak očekávejte hru, kde nejste limitováni vůbec ničím. v základní výbavě "nafasujete" těžící zbraň a "batoh" na kterém máte přístup až k 10 slotům, vybaveným indikátorem obsahu kyslíku v láhvi. Dále vlastníte základní craftovací stanici uvnitř batohu.
To jest k základům, nebudu se zde rozepisovat jakým způsobem craftíte věci, jen zmíním, že se zde nachází neznámé předměty, které používáte k získávaní bytů, což jsou základní jednotkou, kterou spotřebováváte v PDA které je součástí batohu a umožní vám nové a lepší vybavení, nástroje a přístroje.

Ve hře vás čeká 5 planet a 2 měsíce, které se liší složením plynů v atmosféře a zdroji nerostů. K získání všech zdrojů je potřeba navštívit všechny planety. Malá odbočka, pokud budete platinovat, tak musíte zatančit na všech planetách. Nyní zpět ke hře samotné, Jelikož jde o indie společnost, nečekejte zázraky, avšak oceňuji čas a práci kterou museli vynaložit k naprogramování hry samotné. Příběh tu nehraje první housle, spíše je utvářen sérii úkolů, které plníte skrze display u přistávacích ploch. Co musím ocenit, je jak zábavný dokáže být multiplyer při hraní více hráčů. Udělat si srandu s kamaráda, co je momentálně "AFK" a prokopat ho do 20 m do země a zadělat nad ním plochu a počkat na jeho reakci, je k nezaplacení, ale dost trolení. Ve více lidech jde o rychlejší záležitost.

Teď pojďme k jádru pudla, což je to co mi tuto hru kazilo. To, že kamera v jeskyních a při nošení věcí se otáčí nesmyslně, to bych ještě dokázal nějak snést, že se vám seká předmět při dávání na batoh a často padá vedle vás, je otravné, co mně nas*ávalo doběla, je pozdní načtení textury, ve které se zaseknete. Toto zaseknutí vás může stát vozidlo, popřípadě i život pokud spadnete při vystoupení z vozidla, pak následné hledání mrtvoly je skutečnou osinou v zadku. Hodně těchto problémů, však funguje při hraní ve více hráčích. Včetně podpory crossplay, avšak ta jde pouze přes placený server... :-(

Celkově jde o jedinečnou hru svého žánru, která osloví asi jen malou hrstku hráčů. Do hodnocení zahrnuji i to, že jde o méně známé studio System Era Softworks a toto je jejich prvotina. Dále stále vytvářejí content do hry, včetně DLC (zdarma) wanderer probes, který dodá do hry historicky známé tělesa, jako hubblův teleskop, či sondu voyager 2.


Pouze kvůli technické stránce dávám 85%

Pro: Sandbox, mutiplayer, kompletní destrukce, líbivá grafika

Proti: Načítání textůr, glitche, kamera

+9 +10 −1