Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Call of Duty: WWII

  • PS5 80
Přiznám se, že můj vztah k sérii Call of Duty je dost pokrytecký. V různých příspěvcích na internetu na COD vlastně dost plivu a spílám jí za nulový posun a kadenci díl/rok. Jednou za pár let si přitom nějaký díl s chutí pustím a vlastně si ho i hodně užiju. A s WWII to nebylo jinak.

Díl z roku 2017 přinesl zpátky bojiště druhé světové války, po čemž fanoušci roky předtím již hlasitě volali. Kampaň je v rámci série opět dost klasika, ale i přes místy krapítek prvoplánový americký patos v příběhu dovede hráče zaujmout. Provede vás po různých bojištích západní fronty a i přes svoji jasnou lineárnost mě jednoduše bavila. Nechybí pro sérii typický tah na branku a nezapomenutelné momenty.

Střelba je již klasicky velice dobře zprostředkována, kampaň obsahuje strhující filmové momenty a příběh i přes svoji povrchnost váže jednotlivé mise do kompaktního celku. Ve WWII na scénu přichází i "schopnosti" parťáků a na vyšší obtížnosti se ta lékárnička od Zussmana občas šikla. Menší výhrady bych měl pouze ke spouštění skriptů a ukládání. V jedné z pozdějších misí se mi například stalo, že hra "uložila" na tak pitomém místě, že jsem měl co dělat abych přes mnohá opakování úkol nějak splnil. I na obtížnost "Hardened" (na Veterána jsem to zkoušel před pár lety a hra byla již místy až nepříjemně nekompromisní) se tak na pár místech dostavila frustrace spojená spíše s designem hry než s mojí schopností/neschopností rozdávat headshoty.

Multiplayer je v WWII stále živý a hratelný. Samozřejmě je zde úskalí, že se jako holobrádek pouštíte do křížku převážně s hráči na 1000. úrovni (a stovkami odehraných hodin), proti kterým se není přirozeně úplně jednoduché prosadit. To však s kvalitou hry příliš nesouvisí a mapy, zbraně i třídy postav jsou v WWII zpracované dobře, byť na mne jakožto občasného hráče působí hra více hráčů vlastně nachlup stejně, jako třeba v MW 2. Mód "Nazi Zombie" jsem zkoušel také, ale zalíbení jsem v něm nenašel. Hra s nezkušenými hráči velmi špatně komunikuje, co se po týmu vlastně chce a nic nepodnítilo moji chuť, do módu případně více pronikat. Momentálně jsem tedy po odmačkání kampaně skončil u oddechového střílení v rámci mulitplayeru.

COD: WWII si ode mne tedy odnáší vysoké hodnocení. Já mám to COD vlastně rád, jen nevím, proč bych ho měl hrát rok co rok a za kampaň na cca osm hodin a dost recyklovaný mulťák solit sedmnáct stovek. I když se mi tak hra vlastně líbí, stále mi přijde její masivní úspěch vůči některým jiným (a zajímavějším) hrám trochu nespravedlivý.

Hodnocení na DH v době dohrání: 73 %; 172. hodnotící; fyzická kopie na disku

Pro: Zábavná kampaň s epickými momenty a bitvami; dobrý pocit ze střelby; podařené mapy multiplayeru; široké možnosti customizace Spojenců; hudba a zvuky

Proti: Velmi podobné předcházejícím dílům ve všech ohledech; omezené možnosti uniforem Osy

+14

Star Ocean: The Second Story R

  • PS5 85
Remake druhého dílu z dlouholeté série Star Ocean byl mojí první hrou z této série, takže jsem byla naprosto neznalá herních mechanik a vůbec celého herního světa. Hned zpočátku mě mile překvapila stylizace a vůbec grafika hry, kdy se 2D postavy v podobě pár pixelů procházely až téměř fotorealistickým světem (což je samozřejmě nadsázka, ale v porovnání s těmi postavami to není špatné srovnání). Některé výhledy mě donutily se zastavit a rozhlížet se okolo sebe, i když ne vždy jsem měla k dispozici volnou kameru, škoda. Na každou novou oblast či dungeon jsem se těšila a potěšilo mě, že jsem se dočkala i větší variability prostředí a neprocházela se tak jen lesy.

Příběh mě chytil už hned na začátku, protože mě zajímalo, jak se to bude dál vyvíjet a jestli si moje hlavní postava dočká šťastného konce, ať už doma či v novém světě. Zpočátku mi Claude nebyl až tak sympatický (to vlastně ani Rena), ale postupem času jsme si k sobě našli cestu. Nechybělo ani pár překvapení v příběhu a ke konci mě to bavilo čím dál více.

Postav, které hráče doprovázejí, je celá řada a některé z nich jsem exkluzivní pro danou hlavní postavu a záleží, koho si na začátku hráč vybere. Tyto postavy jsem více poznávala díky tzv. Private Action, které se sestávaly, ať už z cut-scén či rozhovorů s nimi a na základě mé volby v dialogu se náš vztah mohl prohlubovat či naopak. Popravdě mi ty volby přišly někdy tak náhodné, že jsem se často netrefila a na konci hry jsem moc srdíček s postavami nenasbírala. Ale nijak mi to nevadilo a naopak mě tyto interakce dost bavily a vždy jsem po splnění hlavního úkolu zjišťovala, jestli nějaké PA přibyly či ne. Říkala jsem si, jak v průběhu hry postavy vystřídám, ale samozřejmě jsem zůstala u té původní sestavy (tedy Claude, Rena, Celine, Opera)

Co musí nadchnout každého, kdo rád rozdává body za zisk nového levelu, je zdejší systém různých schopností pro jednoho, bojových dovedností, vylepšování kouzel a útoků či skupinových schopností. Tyto všechny části se dají vylepšovat a často se mi stalo, že jsem zůstala v nějaké oblasti, abych získávala levely a mohla tak utrácet všechny možné body a mohla tak používat nové schopnosti, a to jak v boji, tak mimo něj. Na to jsou navázány i různé výzvy, kdy třeba jsem měla za úkol 10x použít Blacksmithing, což byla také radost plnit. Opravdu jen s tímto systémem lze ve hře strávit plno času a vyhrát si s tím. Navíc se díky tomu dá odemknout plno nových velmi užitečných schopností, jako je třeba skládání hudby, psaní knih či jízda na králíkovi.

Pro mě osobně je největší slabinou soubojový systém, který mě moc nechytl a boje jsem si tak moc neužívala. Kolikrát jsem přes všechny ty efekty útoků či kouzel neviděla ani, co se na bojišti děje, a jen jsem doufala, že z té změti vyjdu jako vítěz. Kolikrát se mi stalo, že zbyl poslední nepřítel, který pobíhal po bojišti a já pobíhala za ním, abych ho porazila, ale nemohla ho trefit, jak přede mnou utíkal. Je fajn, že boj lze i zapauzovat a rozdat útoky, ale to následně proběhne tak rychle, že bych za vteřinu dvě musela pauzovat znovu, takže jsem si jen upravila strategie pro každou postavu a už jsem se většinou obešla i pauzy. Zpočátku jsem měla problém s dostatkem energie na kouzlení a speciální útoky, ale to rychle vyřešila výměna vybavení.

Hru jsem si užívala od začátku až do konce, jen mě překvapilo, jak byla vcelku krátká. Ale je fakt, že se nabízí i druhý průchod hrou za druhou postavu a navíc hra nabízí i post-game obsah, který určitě zabaví na další hodiny.
+14

A Plague Tale: Requiem

  • PS5 85
Byl jsem unešený z atmosféry, temného grafického ztvárnění gotického středověku a celkově ze singleplayerové filmovosti prvního dílu. Takové hry mám u televize nejradši. Sednout si na gauč a ponořit se do příběhového interaktivního zážitku. Druhý díl Requiem nabízí stejný styl hratelnosti. Je potěšující, že v dnešní době v záplavě Live Service/Free to Play her vznikají stále takové hry. I když často prodělají a pak skončí ze znouzectnosti alespoň na PS+ či jiných podobných platformách.

Oproti Innocence nabízí Requiem to samé. Jen se místo severní Francie podíváme do té jižní a dál do středozemního moře. Ponurá temnota středověkého města je vyměněna za více sluníčka, barev a krásné přírody idylického středomoří. Brutální atmosféra prvního dílu je v Requiem trochu rozmělněna. Na druhou stranu si můžete užít znepokojivých a děsivých kontrastů na větší a epičtější ploše hry. Akvitánské vévodství mi někdy chybělo. Jeho prostředí mi bylo bližší. Změna je ale život a stát na místě by byla chyba.

Největší problém prvního dílu byl určitě inteligence nepřátel. Druhý díl se v tomto aspektu značně zlepšil. Jakmile vás nepřítel spatří, můžete mu sice utéct. Bude ale stále bez přestávky a ostražitěji prohledávat okolí. Na druhou stranu má Amicia nové prostředky, jak se nepřátel zbavit. Pokročilejší a smrtící alchymii. Kuš při jejímž maximálním vylepšení nad jinou zbraň není nebo třeba samotného Huga a jeho krysy. Hru jsem dohrál dvakrát. Jednou jako mírumilovný stealth za 25 hodin. Podruhé jako nekompromisní zabiják na nejtěžší obtížnost v New Game+ za 10 hodin.

Zabíjet je tady to nejjednodušší. V některých ohledech je Amicia tak surová, že kam se na ní hrabe třeba Ellie z The Last of Us II. Platinovou trofej jsem tentokrát nedal. Chybělo mi vylepšit alchymistkou vynalézavost na maximum. Nedosáhl jsem na ni asi proto, protože jediná má alchymistická vynalézavost sloužila k brutálnímu zabíjení. Ne, že by si to nepřátelé nezasloužili. Jen se ze mě stal takový vynalézavý Manhunt. Sice se není čím chlubit, ale když je to nejjednodušší způsob průchodu, tak co má hráč dělat.

Nešťastník Hugo. Všude kam on s přáteli a jeho rodinou přijdou, tak jim jdou dřív nebo později po krku. On díky tomu nechtěně a nešťastně rozsévá zkázu i mezi nevinnými a hodnými lidmi. Za mě je to jedna z nejtragičtějších a nejnešťastnějších postav co jsem ve hrách potkal. A přitom je to jen šestileté nevinné dítě. Bylo mi ho opravdu líto. Sledovat jeho postupný a celkový psychický rozklad. Konec není překvapivý. Je nevyhnutelný a celý postup hrou je vlastně takové smíření se s ním. 

Hudbu v závěrečných titulcích jsem si opravdu vychutnal. Vlastně jako v celých obou dílech.

Pro: vylepšená AI, rozšíření herních možností, rozmáchlejší a krásný svět, závěr prostý sentimentu, úžasná hudba

Proti: zabíjení je ten nejjednodušší způsob průchodu, děsivá atmosféra prvního dílu byla lepší, ošklivější postavy

+14

DAVE THE DIVER

  • PS5 95
Co se stane, pokud smícháme 2,5 D subnauticu a farmville? Co vzít to nejzábavnější z obou a přetvořit do jediného titulu.

Dave - potápěč, hlavní postava sedící na pláži, popíjejíce koktaily, když z nenadání se ozývá starý přítel Cobra. Seznámí nás s nápadem otevřít sushi restauraci, kdy my budem zajišťovat ryby lovem v Blue Hole (skutečně existující velké mořské jeskyně, kdy jejich voda je často směsí mořské a sladkovodní).
Dave si vezme vybavení a na lodi spolu s Cobrou se sám ponoří do hlubin Blue hole. Zde začíná naše hlaní činnost, kterou je lov ryb. Podvodní prostředí je velmi rozmanité, proto ze začátku začneme lovit za pomoci harpuny. Průzkumem nalézáme zbraně, které napomáhají se zabitím, uspáním větších i menších ryb.
Ryby jsou členěny dle velikosti, a tak zde nalézáme druhy, které lze jednoduše vzít, kdežto ty větší, jako jsou žraloci, z nichž jen odebíráme maso.

Lov je ohodnocen systémem hvězd, jedna hvězda znamená, že ryba byla zabita a tak dostáváme pouze 1 kus masa. Dvě hvězdy značí ulovení za pomoci harpuny, kdy získáme 2 kusy masa. Tři hvězdy získáme uspáním a sebráním živé ryby, tím maximální počet masa tj. 3kusy.
Samotné ryby jsou zařazeny do ranků, které značí jejich úroveň. Úrovně jsou na šklále od 1 do 9.
Během průzkumu se střetneme i s několika bossy. Tyto souboje jsou náročné a často vyžadují lepší vylepšené zbraně.
Na lodi máme možnost měnit zbraně, po seznámením s Dustym, lze získat blueprinty a vyrábět zbraně.
Ve hře nalezneme možnost vylepšení vybavení. Mezi vybavení se řadí, vzduchová bomba - zvyšování kapacity vzduchu; podvodní schránka - vyšší množství hmotnosti ryb a vybavení; harpuna - zvýšení základního poškození; potápěčský oblek - dosažení větší hloubky a nůž - navýšení poškození.

Pro přepravu větších kusů ryb se nám v průběhu hraní otevře podvodní dron a past na kraby/humry. Ten lze v začátcích využívat jen jednou, kdy po dosažení maximálního vylepšení, lze využít až 3 krát.

Během dne nalovíme ryby, pokud není vyžadováno nočního lovu, ten se odemkne po získání podvodní baterky, kdy lze lovit i v noci. Ve většině případů však budeme večer trávit v restauraci.
Cobra nám představuje svého přítele Bancha, který je sensei přípravy sushi. Ten nás uvede do tvorby jednotlivých porcí, které lze vylepšovat. Zvyšování úrovně porce, znamená získat více peněz za porci a navýšení chuti.
Po vylepšení porcí, které je tvořeno nalovením určitého počtu ryb. Porce jsou připraveny a tak nás čeká tvorba menu, kdy počet porcí je odvislé od hodnoty restaurace.
Hodnocení je tvořeno pěti úrovněmi - bronzová, stříbrná, zlatá, platinová a diamantová.
Tyto úrovně mají vliv na počet hostů, kteří vás navštíví za jednu noc (Doporučuji si zjistit počty, aby jste zbytečně nevyhazovali porce).
Z počátku budeme obsluhovat celý bar pouze sami, avšak to bude pouze do návštěvy prvního vip hosta, kdy po splnění žádosti o speciálního jídla, nabídne svoje služby jakožto manager. Tím dojde k možnosti náboru obsluhy, tím je myšleno jak kuchařů, číšníků tak i zaměstnanců vysílaných pro získávání příměsí do jídel, jako jsou miso, curry, sojovka, sůl atd.
Hra obsahuje několik eventů, jsou mezi nimi návštěvy VIP hostů, kdy připravujeme speciální jídla, souboje kuchařů, kdy se pomocí miniher účasníme přípravou a závěrem tématické večery. Témata se mění a tak jsou hlavním motivem tuňáci, žraloci, krvety či okurky.

Díky VIP hostů dochází k otevření farmy a chovu ryb. Tudíž si budeme pěstovat zeleninu a posléze i ryby.
Chov ryb je mi i po více než 80 hodinách ve hře záhadou, jak dochází k zisku jiker, které jsou potřeba k získání minimálně dvou ryb k jejich množení. Získávání jiker působí velmi nahodile.

Mechanika lovu je triviální, připlaveme a harpunujeme, avšak lze pouze lovit do levé a pravé strany do určitých úhlů. ty jsou v rozmezí +70 až -70 stupňů, takže lovit rybu, která je nad námi či pod námi je nemožné. Ovšem to je asi má jediná vítka, která mi ve hře vadila, nicméně se dá na ni zvyknout.
Samotný lov rozličnými hroty harpuny, které mají uspávací, elektrizující, jedový, poškozující či popalující
(popálení ryby pod vodou? Ano, opravdu lze popálit rybu).

V mém případě jsem hral ps5 verzi, která má podporu ovladače dualsense ,a proto zvuky lovení a plavání jsou implemntovány přímo do reproduktoru ovladače, což je super jen do momentu, kdy jste v konverzaci s přáteli, kdy zvuky ostatní přehlušují, toto lze eliminovat použitím sluchátek.

Hra je neskutečně návyková a strávíte u ní opravdu velké množství hodin, které jsou zábavné, avšak po získání většiny vylepšení na maximální level a nechytání všech ryb na tři hvězdy (Dokončení všech ryb otevře přístup k tajnému bossovi Lusca)

Do hra je aktuálně dostupné Dredge DLC, které je zcela zdarma. V něm lovíme v noci v mlze zmutované ryby, které později večer připravujeme speciálním hostům v kápích. zbytek ryb od nás posléze vykoupí tajmná kapitánka lodi.
V květnu 2024 vychází rozšíření Godzila.

Osobně jsem si hru velmi užil a musím ji opravdu doporučit všem, kteří si rádi zahrají cokoliv jiného.

Platina: 50-60 hodin

Pro: Vysoce návykové, multi-managment, bezplatné DLC

Proti: Žrout času, úhly lovu

+14

Assassin's Creed IV: Black Flag

  • PS5 75
Na to, že má být podle mnohých Black Flag nejlepším dílem série, to zase takové terno nebylo. Z těch pár AC her, které mám za sebou, mi nejpovedenější přijde stále dvojka, i když rozhodně zde hraje roli i nostalgie a fakt, že jsem ji na rozdíl od právě propíraného dílu hrál relativně krátce po vydání. Black Flag nezestárnul úplně elegantně a vedle jasných kladů mi na hře celkem dost prvků i vyloženě vadilo.

Edward Kenway není špatný protagonista. Z podstaty věci jde však o charakter morálně velmi pochybný, s čímž ostatně hra v kontextu příběhu pracuje, a jde rozhodně spíše o antihrdinu než vyloženého klaďase. Pirátská tématika mi není úplně blízká a vzhledem k tomu, že jde prakticky o romantizované zloděje, reálně jsem postavám moc palce nedržel a že se jich konce příběhu dožila jen hrstka mi přišlo fér. Příběh jako takový má své momenty a scénář není špatný, někdy mi však přišlo, že scény hodně zvláštně navazují a některé zvraty či činy postav jsou dost hloupé a nelogické. Příběhu chybí i tah na branku a o Observatoř jde vlastně tak nějak mimochodem… to aby se hra úplně nepustila návaznosti na konflikt Assassinů a Templářů.

Herní plocha je poměrně rozlehlá a sestává se z pár měst a mnoha menších mořem oddělených lokací, mezi kterými nechybí domorodé chrámy, rybářské vesnice či opuštěné oázy. Vzhledem k zasazení do oblasti Karibiku jde o logický tah, málokdy si však zalezete na skutečně pozoruhodné budovy či místa a vlastně není moc po čem šplhat.

Největším tahákem jsou rozhodně námořní bitvy a plavba lodí po moři. To se vážně povedlo a i u takhle staré hry jde o krásně atmosférický zážitek. Brázdit moře s kormidlem Kavky v rukou za popěvků posádky je parádní zážitek a námořní bitvy zpočátku dokáží být zábavné i napínavé díky dobrému ovládání lodě samotné a jejich zbraní. Nebyl by to však Ubisoft, kdyby vás i ty zábavné věci nenutil dělat tak dlouho až zábavné být přestanou, což platí i pro námořní bitvy, zejména pokud se budete snažit splnit i stereotypní vedlejší aktivity. Po odehrání Black Flag mi nápad postavit hru pouze na lodích tak jako v Skull and Bones (AAAA!!!) připadá ještě hloupější, než původně, zvlášť když mají být některé mechaniky v uvedeném ubisoftím průšvihu dokonce ještě zjednodušené. Třeba bez šermovaček na palubě nepřátelské lodi si to nedokáži dost dobře představit i když i tady po nějaké době přichází ke slovu stereotyp, jelikož ani Black Flag nenabízí kdovíjak komplexní soubojový systém. Bambitky jsou ale fajn, to zase jo!

Hlavní mise občas přijdou s nějakým tím zajímavým nápadem, jejich náplň je však většinou poměrně stereotypní. Velmi často se opakuje nutnost někoho sledovat či vyslechnout hovor postav z poza rohu. Občas je to lahůdka i díky frustrujícím momentům, kdy Edward skočí někam, kam jste nechtěli a není to tak úplně vaše vina jako spíš rozmar trochu nešťastně vyřešeného ovládání.

Za zmínku rozhodně stojí i absurdní umělá inteligence nepřátel, kteří jsou regulérně retardovaní. Hlavně zpočátku mi lobotomické chování nepřátel, kterým jste právě prakticky před očima zabili parťáka až rušivé. Lokace jsou nepřátel bez mozku zbytečně přeplněné. Daleko víc by stealth hře slušel nižší počet nepřátel na smysluplných místech, kteří však na konání hráče reagují alespoň trochu uvěřitelně. Postupně jsem si ale asi trochu zvykl a začal automaticky s demencí nepřátel kalkulovat v hraní samotném.

Poslední zmínku bych věnoval dějové lince v „současnosti“, které mě asi jako jednoho z mála hráčů baví a zajímá. V trochu otravných minihrách jsem tak hacknul všechny počítače abych se dostal ke všem střípkům děje, které hra v tomto ohledu nabízí.

I přes to, že jsem v komentáři vypíchnul spíše to špatné ze hry, není Black Flag ani takhle po letech špatná hra a vůbec ne špatný díl AC (mimochodem, ruce pryč od Liberation, což je regulérně totální s*ačka). Hra však až na námořní bitvy nezestárnula úplně dobře a po vzoru dalších ubisoftích her budete opakovat některé činnosti až do zblbnutí. Víc než co jiného jsem si tak při hraní představoval, jak dobré by mohlo být regulérní pokračování s pirátskou tématikou vydané třeba letos... tedy za předpokladu, že by se o něj postarali lidé s vizí a talentem, tedy ctnostmi, kterých se bohužel většině vývojářských sekcí Ubisoftu dnes již bohužel nedostává.

Hráno jako součást Herní výzvy 2024 – "1. Noemova říše:  Dohraj hru, ve které přímo ovládáš loď, ponorku nebo jiné plavidlo plovoucí po vodě nebo pod vodní hladinou." – Hardcore varianta /Hráč ovládá značnou část hry vlastní loď/

Hodnocení na DH v době dohrání: 83 %; 509. hodnotící; fyzická kopie na disku

Pro: Námořní bitvy; atmosféra pasáží na moři; většina aktivit je zábavná (než vás je autoři začnou nutit dělat podesáté); dabing

Proti: Imbecilní nepřátelé; stealth hra, kde se nedá plížit?; nic moc soubojový systém; příběh má rozhodně rezervy a postrádá "tah na branku"; občas frustrující ovládání

+14 +15 −1

DAVE THE DIVER

  • PS5 80
Takovou chuť na sushi, jakou jsem dostával při každém spuštění této hry, jsem už dlouho nezažil. A to sushi skoro ani nemám rád.

DAVE THE DIVER je celkem svěží a poměrně originální adventurka plná humoru, pop-kulturních odkazů a především ryb. Samotný Dave, sympaptický pohodář v neoprenu velikosti XXXL, se během dne snaží nalovit zásoby na večerní otevření restaurace, kde po nocích navíc pomáhá za barem. Hra tak dobře rozbíjí nebezpečí repetitivní hratelnosti mezi průzkum hlubin zátoky a sběr ryb, a posléze vás nechá odpočnout u Overcooked-like pasáže, kde svoje nasbírané suroviny následně za pohodové tropické noci proměníte na sumičku zlaťáků a trošku dopaminu. Základní loop na začátku funguje velmi dobře a hra je až nebezpečně chytlavá. Postupně odemykáte nové možnosti a hlavně také nové herní mechaniky, kterých bylo pro mě až překvapivě hodně. Správa restaurace se najednou rozroste o nábor zaměstnanců, zahradničení, chov ryb, dokonce otevření nové pobočky. Nebudu lhát, nic z toho mě ale nad rámec základní hry nijak zvlášť nebavilo. I když oceňuji do kolika žánrů her a prvků hratelností DAVE THE DIVER zabrousí, nemůžu říct, že by mě jejich kvalita nějak oslovila. Spíš mi to přišlo jako vzorky her, co bývaly na CDčkách v cereáliích. Na druhou stranu je asi fér uznat, že většina povinných odboček do těchto žánrů je velmi krátkých a už se nikdy neopakují, nebo jsou prostě nepovinné, takže to není problém. Hra vám bude předkládat nové mechaniky prakticky celou hru, a to až do úplně poslední minuty posledního bossfightu. Když jsme u toho, hra skutečně předkladá větší množství bossfightů, které jsou teda nahoru dolů. Některé jsou zábava, jiné díky nestandardnímu ovládání spíš opruz. Tak jako tak, jsou vždycky krátké a ten finanční výdělek, co vám přinesou na herní konto, za to nakonec stojí.

Po vizuální stránce hra vypadá krásně. Klasický pixelart se mísí se standardní grafikou nebo rozpixelovanou fullscreen grafikou, která vyniká hlavně při vtipných a krátkých cutscénách. Hudba je taky příjemná, i když se po čase začne trošku oposlouchávat. Uvítal bych možnost přepínání hudby při hraní. Ta jde přepínat jen v přehrávači na lodi a volba se zruší po odložení telefonu... škoda.

Příběh mě moc neoslovil. Většina úkolů je už z podstaty věci prostě a jen fetch quest. Nepomáhalo ani to, že občas najdete nějakou věc, kterou ale nemůžete sebrat, dokud to nedostanete přikázáno v hlavním úkolu a pak se musíte na místo vrátit. Navíc jsem měl celou dobu pocit, jako by hra vznikala v early-accessu a s každým novým patchem nabíral příběh trošku jiný směr. Příběh jsem bral spíše jen jako nezbytnou kulisu.

Kolem a kolem, DAVE THE DIVER byl fajn, nějaké výtky by se našly, ale i tak jsem si hraní pár dní užil a mám podezření, že mi jen díky této hře sushi chutná o trošku víc.

Pro: Grafika, humor, základní hra, originalita

Proti: Příběh, vedlejší herní mechaniky, minihry

+14

Cuphead: The Delicious Last Course

  • PS5 95
Ak by som mal svoje pocity vyjadriť stručne, tak asi takto.

Na úvod by som chcel povedať, že hoci Cuphead nepovažujem za najťažšiu hru na svete, tak psychicky ma dokázala vyčerpať viac než akákoľvek iná. Predsa len... aj tie najťažšie hry obsahujú aspoň nejaké pasáže, ktoré nie sú tak hardcore a kde si človek môže vydýchnuť. Cuphead nič také nemá.

Ani v DLC sa mi to neprejedlo, ale je fakt, že psychicky ma to vyšťavilo ako citrón. Pôvodne som si po skončení základnej hry chcel dať DLC až po menšej regeneračnej pauze, ale keďže je hra dosť založená na muscle memory, obával som sa, že mi ovládanie „vyšumí z prstov“ a následne sa do hry budem zase ťažko dostávať. Takže som si to pekne krásne odtrpel prakticky hneď po skončení main game. *Strýznený povzdych*.

Tvorcovia nenechali svojej povesti nič dlžní a pripravili si pre hráčov poriadne tuhých bossov, z ktorých skoro každý by obstál ako záverečný boss v hlavnej hre. A porazenie každého z nich mi trvalo dlho. Veľmi dlho. Bolo to cca tri a pol hodiny sústavných pokusov na jedného bossa. Ten finálový bol potom tak hardcore, že ma takmer dohnal k psychickému kolapsu.

Trochu podozrievam tvorcov, že pri ňom popustili uzdu svojmu sadizmu a spokojne sa chechtali, ako to hráčom zavarili. Objektívne je to skvelý boss, ale proste som ho obdivoval a nenávidel zároveň. Ale tak to už v podobných hrách býva.

Po grafickej stránke je hra opäť nádherná. Postava Ms. Chalice bola fajn a jej schopnosti sa hodili hlavne na nepovinných minibossov. Hra má opäť parádny soundtrack a celkovo opäť ide o prepracovaný kúsok, ktorý vám do žíl vženie taký nával endorfínov, až sa vám bude točiť hlava. Takže som si to opäť užíval, obdivoval, trpel, nadával a napokon pociťoval slasť z víťazstva. Skvelé. Ale som fakt unavený...

Pro: noví bossovia, skvelá grafika aj hudba, náročnosť

Proti: občas to bolo také ťažké, že som mal pochybnosti, či to vôbec zvládnem

+14

The Last of Us Part II

  • PS4 100
  • PS5 100
Super hra, která by si určitě zasloužila nějakou cenu ohledně grafického zpracování. Líbí se mně motiv příběhu, který je zase jak je zvykem u Naughty Dog vysoce nadprůměrný. Grafika je opravdu skvělá a takovou jsem dlouho v žádné hře, co jsem hrál neviděl. Mimika v obličejích postav a to ne jen v cutscénách, kde je tak realistická, že poznáte jakou emoci postava má i bez toho, aby něco říkala nebo třeba plakala, tak i v gameplayi, kde je mimika taky výborně udělaná. V gameplayi to jde nejvíce vidět, při tichém zabití nožem Ellie. V jejím obličeji jde vidět ta vynaložená síla k zneškodnění protivníka, ale mimika jde vidět i při pouhém postávání a nicnedělání. NPC jsou o proti první hře zase o několik levelů výš, jsou perfektně zpracované a chovají se realisticky, volají na sebe svými jmény, a reagují na to, když někoho ze své skupiny uvidí mrtvého. Nepřátelé Vás dokážou i skvěle obklíčit až tak, že je někdy i těžké jim proklouznout. Nakažení jsou identičtí jak tomu bylo v prvním díle, jen třeba clickeři mi přišli o něco citlivější na zvuk a snáz Vás můžou najít než tomu bylo v první hře, ale to se mi možná jen zdá. (Spoiler k předem oznámenému druhu nakaženého Nové typy nakažených mě překvapili. Jeden je Shambler, s kterému se muselo zase přistupovat jinak než k ostatním typům nakažených. Určitě není na škodu, že ho do hry přidali. Jako svůj útok ze sebe vypouští jedovatou kyselinu, ve které se můžete udusit ). (Spoiler k neoznámeným druhům nakažených Druhý a jediný neoznámený druh nakaženého mně dal pěkně zabrat, neoznačil bych to jinak, než, že to byl boss fight. Je to taková velká slátanina všech možných nakažených dohromady a myslím si, že je v celku i povedený. Boj s ním byl zajímavý v tom, že se na něj spotřebuje snad vše, co máte u sebe. Tím pádem je boj dost těžký a až jsem ho konečně na tak čtvrtý pokus dal, říkal jsem si, že od tam chci už konečně pryč).

Druhou část hry se hraje za Abby. S Abby se mi ze začátku moc hrát nechtělo, protože jsem ještě nevěděl co ji k zabití Joela vedlo. Po prvním jejím flashbacku, mi to bylo jasnější a začal jsem chápat, proč to udělala, ale pořád jsem cítil soucit k Ellie a bylo mi docela proti srsti na Ellie útočit.
Příběh je zpracovaný dobře, nějaký chybičky by se tam našli. A jak si některá část hráčů myslela, že ta hra bude nějak potlačovat určitou orientaci, tak se opravdu spletl, nic přehnaného tam není. Líbili se mi i občasný pohledy do minulosti, které hru oživili a dávali ji i tu světlejší stránku a pozitivitu, jako třeba hezké slunečné počasí, o proti zamračenému a deštivému Seattlu. Uprostřed hry trochu zaostává tempo příběhu a je tam převaha gameplaye, je to asi i tím, že jsem dost prozkoumával, abych byl dostatečně vybavený do boje, ale myslím si, že i kdybych tolik neprozkoumával, tak by tempo nebylo až o tolik rychlejší. Celkově se mi hra líbí, hlavně graficky, technicky a i ten příběh byl skvělej. Takže můžu říct, že druhý díl The Last of Us je prvotřídní hrou s výbornou hratelností, skvělým příběhem, který si na plno užijete a grafikou, na kterou se i po celé hře nedokážete vynadívat.

NA POPRVÉ - 19-23. června 2020.
Hrál jsem na průměrnou obtížnost.
Hru jsem dohrál za 26 hodin, 18 minut, 47 sekund.

NA PODRUHÉ - 26. srpna - 12. září 2020.
Hrál jsem na průměrnou obtížnost +.
Hru jsem dohrál za 19 hodin, 31 minut, 11 sekund.

NA POTŘETÍ - 25. srpna - 27. září 2024. (PS5 Remaster)
Hrál jsem třetinu hry na zničující obtížnost, zbytek na těžkou.
Hru jsem dohrál za 25 hodin, 23 minut, 52 sekund.

Pro: Grafika, zvuky, hudba, příběh, mimika v obličejích, animace, zábavná hratelnost.

Proti: Pomalejší tempo vyprávění příběhu.

+14 +17 −3

Exo One

  • PS5 95
Sci-fi poézia. Občas sa stane, že nenápadná hra človeka zasiahne ako blesk. V mojom prípade sa to stalo s Exo One. Totiž, odjakživa som mal taký sen... Len tak sa preletieť naprieč nejakou neznámou planétou. Ani nie nutne na nej pristáť, ale proste sa preletieť v jej atmosfére v nejakej vesmírnej lodi a len sa tak kochať. V reálnom živote sa mi to nikdy nesplní, ale Exo One mi tento zážitok sprostredkoval aspoň na poli hier.

Môže sa zdať zvláštne, že dávam také vysoké hodnotenie. V hre totiž naozaj nerobíte nič iné, než pilotujete malý mimozemský objekt a lietate naprieč rôznymi planétami. Ale je to veľmi meditatívny zážitok, pri ktorom som cítil úžas, ohromenie, mrazenie, znepokojenie, dojatie aj bázeň z nekonečného vesmíru. Planéty sú síce pusté (čím myslím, že na nich nie sú žiadni mimozemšťania), ale vôbec to nie je na škodu. Pridáva to na špecifickej atmosfére samoty, ktorá vyslovene zvádza nad premýšľaním o živote, vesmíre a tak vôbec.

Exo One má aj nejaký príbeh, ten je však rozprávaný veľmi fragmentárne a nejasne, čím poskytuje viaceré možnosti interpretácie. Po technickej stránke je hra krásna. Jednotlivé svety sú pôsobivo navrhnuté, rôzne atmosférické efekty (dážď, voda, sneh, blesky) sú spracované výborne. Na niekoľkých planétach som sa úmyselne zdržal dlhšie, než som musel, len aby som si vychutnal napríklad roj meteoritov v diaľke, mimozemské monolity či večnú búrku v obrovských oblakoch. Na zážitku pridáva aj minimalistická ambientná hudba, ktorá z diania nevytrháva, ale nenútene ho dotvára.

Často som si pri hraní spomenul na kultovky ako 2001: Vesmírna odysea, Kontakt, Solaris, Moon či Prvý kontakt. Vlastne sám neviem, ako sa tejto nenápadnej hre, ktorú vytvoril viac-menej len jeden človek, podarilo vyžmýkať zo mňa v závere také silné emócie, za ktoré by sa nemusela hanbiť ani tá najprepracovanejšia príbehová hra. Je to ako s čítaním poézie. Nejaká báseň vás proste zasiahne a ostane vo vás. Na racionálnom leveli jej vôbec nemusíte rozumieť, ale napriek tomu ju chápete intuitívne a dokáže sa vás dotknúť. Tak som to mal s Exo One.

Pro: atmosféra, audiovizuál

Proti: pre toho, kto podobné hry nemá rád, to bude nuda

+14

Horizon Forbidden West: Burning Shores

  • PS5 80
Nebudu zapírat, že jsem po takřka 110 hodinách strávených v základní hře pociťoval už určitou únavu. O to víc mě potěšilo, jak je i navzdory slušné herní době okolo 16 hodin obsah v Burning Shores nahuštěný a relativně rozmanitý. Kromě nového prostředí a dějově linky DLC obsahuje i prvky, které mi v původní hře chyběly nebo jim nebyla věnována dostatečná pozornost, zatímco generické vedlejší aktivity odstraňuje prakticky úplně. A jsem za to rád.

Rozhodně potěší větší využití sunwinga a o něco později waterwinga, který kromě letu zvládá i pohyb pod vodou. Tam mi k plné spokojenosti chyběla pouze nějaká větší podvodní mise. Naopak mě potěšila možnost vzlétnout se strojem až vysoko do oblak, která je využita v jedné krátké, ale dost cool vedlejší misi.

Prostředí rozšíření se více spoléhá na vertikalitu a je radost ho prozkoumávat - a to i navzdory tomu, že nepůsobí nějak zásadně odlišně od toho, co jsme viděli už minule. Jedinou výtku bych směřoval akorát ke questu se ztracenými oseramskými průzkumníky, který mi přišel poněkud zmatený. Úvodní collectibles část questu hráče za pomocí ukazatelů nijak nenavádí a spoléhá čistě na průzkum bez výraznějších vodítek, kde pátrat dál. Jsem sice rád, když mě hra vyloženě nevede za ruku, ale tohle byl zas opačný extrém.

Jestli mi v základní hře něco chybělo, tak především silnější vztah hlavní hrdinky k... prakticky komukoli. Nemyslím tím nutně vztah romantický, v jedničce to byl třeba Rost, coby mentor, ale ve Forbidden West i navzdory mnoha postavám absentoval nějaký výraznější... třeba i jen sidekick. Burning Shores tohle příjemně ve více směrech napravuje a konečně i Aloy trochu polidšťuje. A upřímně, vůbec nechápu všechny ty kontroverze, které se okolo této podzápletky objevily. Kdo nebyl napříč oběma díly slepý, tak už dávno pochopil, jak to Aloy má. Do děje je tato dějová linka zakomponována s citem a hra navíc dává hráči z hlediska navázání či nenavázání romance na výběr.

Únava materiálem mě sice tu a tam dostihla, to bez debat, ale Burning Shores i navzdory nepříliš zajímavému příběhu příjemně odsýpá. DLC tak vnímám, i díky rozsáhlému závěrečnému, nijak extrémně těžkému, ale zato monumentálnímu a velmi zábavnému, bossfightu jako dobře vygradovaný a chutný epilog za druhým dílem.

Pro: vertikalita prostředí, létání v oblacích i pod vodou, romance, závěrečný bossfight

Proti: nepříliš zajímavý příběh, přemáhala mě už únava z core hratelnosti

+14

Still Wakes the Deep

  • PS5 80
Ne, že bych vyloženě vyhledával horory a walking simulatory, ale tohle spojení občas může vyústit v dost zajímavý počin a přesně tohle Still Wakes the Deep dává. Ale jedno si musíme říct narovinu, pokud nemáte rádi horory a máte klaustrofobii nebo jakoukoli fóbii a u her vám to nedělá dobře, tak tahle hra vám dá opravdu zabrat.

No já jsem si o tý hře nic nečetl a rovnou jsem se do ní vrhl. Je pravda, že jsem čekal na slevu jelikož 800 se mi dávat moc nechtělo i z důvodu toho, že úplně dlouhá hra by to být neměla. Ale nakonec sleva došla a mne nezbývalo nic jiného než obléct helmu a modráky a vrhnout se na ropnou plošinu.

Hra se ovládá skvěle, ostatně tak jak by walking simulator měl. Není tu nic složitého a prostě od začátku se kocháte výhledem a seznamujete se s prostředím. Jenže pak se začne něco dít a začne jít do tuhého. A že je to fakt jízda.

Ne jenom, že se budete ukrývat a utíkat, ale budete plavat v oleji, budete se potápět uzkými prostory, budete utíkat úzkými prostory, budete utíkat ve vzduchu a vše možný, kde by se dalo podívat na ropný plošině, tam budete. A že tyhle detaily stojí za to. Hra jede na unreal enginu a vypadá fakt dobře a detaily prostředí to jen podtrhují. Tahle složka hry opravdu funguje na jedničku a nuda se nedostavuje.

Spíš jsem zažíval frustraci. Ale takovou tu dobrou, protože když už jsem myslel, že se nebudu moct vracet do např. strojovny, tak stejně tam budete muset znovu a nebo tudy jen projít a vytipujete si místa, kde se budou nacházet potvory a kam se nebudete chtít vracet. A tohle je taky doménou hry. Atmosféra je prostě skvělá a ať už ty věci jsou cokoli, tak vás budou prohánět všude a vy se budete bát a budete mít nepříjemný pocit.

Co mne spíš trochu vadilo, tak je abscene vysvětlení, proti čemu vlastně stojíte. Není tam zmínka ve hře o ničem a vy více méně nevíte co se děje. Jen, že se něco děje. A i když se o hlavní postavě něco dozvíte, taky toho není bůhví tolik. Ale jasně, chápu záměr vývojářů a vzhledem k tomu, že jsem hru dohrál za 6 hodin tak vzhledem k délce, je tohle pochopitelný a hra by byla jinak dlouhá, kdyby se mělo vysvětlit víc věcí a asi by neměla takové tempo.

Jinak nemám co bych dodal. Je to příjemná jednohubka, která vypadá dobře a dobře se hraje a co je hlavní, budete se u toho bát a pokud je to váš oblíbený koníček, hru doporučuju. Pokud ne a láká vás aspoň prostředí a walking simulace, směle do toho.

Pro: prostředí, hlavní postava mluví, pořád se něco děje, absence nudy, detaily prostředí, zajímavý slang

Proti: občas děláte pořád ty samé věci dokola, nedostatek vysvětlení o tom co se stalo, dost vysoká cena vzhledem k délce hry

+14

Animal Well

  • PS5 100
Animal Well je pro mě největším překvapením od Baba Is You. Sólo vývojář nám tu prezentuje letošního nejžhavějšího adepta na indie debut roku, nejlepší artstyle, inovaci v hratelnosti a... sakra, hru roku taky.

Hned na první pohled vás uchvátí umělecký styl a celková atmosféra. Pixel art s neonovými a CRT efekty vypadá jednoduše úchvatně. Podrženo minimalistickou hudební kulisou, ale preciziním zvukovým designem je imerze do světa Animal Well téměř dokonalá. Příběh je vyprávěn beze slov. hrou vás neprovází žádná šipka směřující k úkolu. Autor vás nechá zdánlivě neomezeně prozkoumávat tajuplný a nádherný svět, který místy působí možná až nepatřičně zajímavě a krásně. Vysvětlím - několikrát jsem se zastavil v místnosti, která vypadá na první pohled podezřele. Čekáte bossfight, nebo puzzle, nebo nějakou skrytou funkcionalitu, ale ono tam nic není. Některé místnosti na první pohled vystupují nad ty ostatní, ale není to kvůli žádné herní mechanice, je to prostě jenom proto, že můžou. A to je jedna z věcí, která dělá Animal Well vyjímečnou hrou.

Žánrově je hra pojata jako metroidvania, což vám ale dojde až skoro v polovině hry, protože do té doby budete organicky procházet podzemním bludištěm, dokud nenajdete několik zdánlivě náhodných předmětů, které se metodou pokus omyl naučíte používat k překonání překážek. Naštěstí tady hra na kvalitě neubírá a prezentuje hned několik nástrojů s velmi originálními mechanikami, jako například bublifuk, frisbee, yo-yo a mého favorita - pružinu. Všechny mechaniky jsou vtipné, originální a hlavně mají více způsobů použití, které čekají jen na to, až je objevíte, protože vám to hra sama neprozradí. K puzzlům potřebujete mozek, což je pro mě taky vítaná změna. Dobře kombinují již zažité standardy logických her s novými mechanikami, s potřebou precizního platformingu a taky "out of the box" myšlením. Nemám co dodat, kombinace funguje naprosto skvěle.

Animal Well je perfektní záležitost. Běžte si ji zahrát. Hned.

Pro: Umělecký styl, zvuky, level design, ovládání, mechaniky, puzzly

Proti: Nepřehledná mapa, jinak nic

+14

Fantasian

  • PS5 85
O Fantasian jsem toho moc nevěděla. Snad jen, že to původně vyšlo na Apple Arcade a že první část hry byla super, ale druhá už šla do kytek kvůli šílené obtížnosti. Oznámení portů na konzole a PC mi udělalo radost, neboť mě hra zaujala svojí výtvarnou stránkou a lidmi, kteří se podíleli na tvorbě této hry.

První minuty byly ovšem bolestivé, neboť se mi hra po úvodní cut-scéně dvakrát sekla a já ji tak musela spouštět znovu a potřetí mi zase nešel zvuk, takže jsem jí rozjela až na počtvrté. Naštěstí až do konce hry žádné další technické obtíže nepřišly. Příběh hry začíná asi tím největším klišé, na které lze v jRPG narazit, tedy na ztrátu paměti protagonisty a jeho cestě k objevení jeho minulosti. Ovšem brzy je tato linka upozaděna a přichází jiný příběh a hlavně jiné postavy, které hlavního hrdinu doprovází. Všechny postavy v partě mi byly sympatické a bavilo mě, jak se postupně jejich příběh rozvíjel (i skrze krásně nakreslené scény z jejich vzpomínek) a jejich osobnost prohlubovala. Pobavily mě jejich interakce mezi sebou, ať už šlo o vzájemné rýpání do sebe u Eze a Zinikra nebo první setkání Cheryl a Kiny s roboty. Samozřejmě nechyběli ani antagonisté, kteří jsou neschopní a k smíchu (obdoba Rakeťáků) a každé jejich setkání s nimi mě pobavilo a byla jsem zvědavá, co si zase nového přichystali a co jim zase nevyjde.

Hra přichází s nevšední věcí, a to tou, že některé lokace vypadají jako dioráma a postavy se v tomto prostředí pohybují. Je to nádhera a těšila jsem se, jaké další biomy uvidím. Naštěstí mi hra v tomto přišla rozmanitá, takže nebyla nouze o nové prostředí. To navíc vybízí k pečlivému průzkumu, neboť některé truhly jsou schované tak, že je nutné vyčkat na otočení kamery, které zároveň odkryje truhlu. Navíc tu a tam leží na zemi "třpytka", které signalizuje nějaký předmět a která může netrpělivému oku uniknout, neboť problikává. A jsou i předměty, které ani nejsou vidět, ale pokud hráč zkouší mačkat interaktivní tlačítko u kdejaké fontány či sudu, tak může něco najít. Jinak to otáčení kamery dokáže být naprosto otravné, protože se změní i ovládání, a tak se mi kolikrát stalo, že jsem neustále přebíhala z obrazovky do obrazovky, jak se mi nebyly schopné spojit dva drátky v mozku a pochopit, že musím začít držet páčku na ovladači jiným směrem.

Dalším velkým kladem je tahový soubojový systém, který mě bavil až do konce hry i přes ty zástupy nepřátel, kterými jsem se probíjela. Bylo super moci zakřivovat dráhu útoku a trefit tak více nepřátel stojících v oblouku nebo třeba jen zaútočit na nepřátele vzadu, protože stojí za oponentem, který je brání štítem a přes kterého žádná rána neprojde. U některých bossů bylo třeba útoky i časovat, aby nedošlo k jejich vyblokování, ale tady jsem byla ráda, že to nakonec tak moc využito nebylo, protože mi to samozřejmě nešlo. Perfektní je artefakt Dimengeon, jenž umožňuje strkat nepřátele do zásobníku nestvůr a na chvíli tak "vypnout" náhodné souboje. Dimengeon pak po jeho naplnění hráče přinutí s těmito nepřáteli bojovat nebo to lze i postupně, jak se plní. Často jsem ho nechala úplně naplnit, protože bylo zábavné kosit nepřátele ve větším počtu.

O čem se vedly debaty, tak byla obtížnost, jakou tato verze přinese. Už před vydáním jsem četla, že původní verzi mnoho hráčů vzdalo právě kvůli vysoké obtížnosti v bossfightech. V nové verzi byla přidána obtížnost normal, zatímco ta původní se nyní jmenuje hard. Rozdíl mezi nimi je ten, že nepřátelé mají o 10 % méně životů a nevím, jak je to s poškozením, jestli je stejné nebo nižší u nepřátel. Některé bossfighty byly lehčí, kdy bylo možné jet na automat a stačilo jen neudělat závažnou chybu a opakovat věci, které fungovaly. Ovšem některé souboje s bossy byl boj o přežití, kdy jsem byla ráda, že jsem po velkém útoku protivníka stihla vyléčit partu (pokud všichni vůbec přežili), popřípadě nahodit buffy, či obnovit debuffy u bosse a strašně těžko se mi hledal prostor pro útok. Několikrát se mi stalo, že jsem byla jen v cyklu léčení a zotavování se z útoku oponenta, že jsem na něho zaútočila jen třeba jednou za dvě kola. Konec většinou přišel v tu chvíli, kdy jeden ze společníků padl a zbylí dva tak nějak sotva přežili. Protože pak většinou přišla zbytečná snaha, kdy jsem použila revive s jednou postavou, který sice mého mrtvého společníka oživil, ale měl tak málo životů, že nedokázal přežít ani jeden slabý útok od bosse, který přišel hned vzápětí, a byl mrtvý znovu, nebo třeba i další společník. V polovině druhé části jsem už začala využívat v soubojích s bossy všechny společníky, kteří šli naštěstí bez jakéhokoliv postihu měnit přímo v boji. Ale i přes tu obtížnost mě ty souboje s bossy bavily a byla jsem zvědavá, jakou další sviňárnu si na mě hra nachystá. Je fakt, že v téhle hře se musí využívat fakt vše, co hra nabízí.

Hra mě bavila od začátku až do konce, užívala jsem si postavy, jejich rozhovory, kterých teda bohužel v druhé části ubylo, a hlavně mě hra bavila po stránce hratelnosti, ať už šlo o souboje či průzkum prostředí a otvírání milionu truhel. Doufám, že přijde naznačované pokračování.

Pro: postavy, příběh, Rakeťáci, souboje, dioráma, truhly, Dimengeon

Proti: místy obtížnost a horší druhá část hry

+14

Beyond: Two Souls

  • PS5 75
Z posledních tří her studia Quantic Dream je Beyond tou nejhorší. I tak však za "zahrání" rozhodně stojí. Po stránce příběhu jde totiž opět o povedený kousek a třeba herecké výkony i u více než deset let staré hry stále vynikají. Přišlo mi, že jde o hru jako nachystanou na zfilmování zpracování a příběh by v pohodě fungoval i na plátně kin. Toho se ale těžko dočkáme. Už jen proto, že z Ellen Page, která se bravurně zhostila hlavní role Jodie, je už nějakou dobu Elliot...

BTS svoji story prezentuje nelineárně (v originálním nastavení), což má svá pozitiva i úskalí. Děj není přehnaně složitý, v rámci možností dává smysl a i díky časové ose není problém se zorientovat. Je fajn skládat si jednotlivé střípky příběhu a vztah k vedlejším postavám se zajímavě vyvíjí. Pojí se s tím však jeden zásadní problém a to fakt, že vaše rozhodnutí v Beyond snad až na úplný konec prakticky nehrají roli. Jak do scén zakomponovat rozhodnutí, která jste ještě neučinili? Měl jsem daleko více pocit svázanosti a minoritní nepříliš důležitá rozhodnutí se vážně popisují spíše jen do aktuální scény. S nejnovější hrou studia Detroit: Become Human se to skutečně nedá z (pochopitelných důvodů) srovnat. Tady forma vyprávění prostě vítězí a znovu hratelnost citelně trpí.

Příběh je i největším tahákem a byť ho nemáte příliš možnost ovlivnit, ve výsledku jej hodnotím rozhodně kladně. Tentokrát je hrdinka pouze jedna (?), podíváme se však do jejich dětských, pubertálních i ranně dospělých let. Jodie je fajn, není rozhodně bez chyby, ale snad právě proto si k ní (a Aidenovi) určitý vztah vybudujete. Její osud je dost pohnutý a William Defoe v roli jejího mentora Dr. Dawkinse exceluje. Povedl se i dobrácký výzkumník Cole. Ostatní postavy snad až na Ryana však příliš prostoru nedostali a občas je to škoda.

Hratelnost BTS je tradičně dost minimalistická. Vybírání reakcí, hlemýždí ploužení se po prostředí (tentokrát za doprovodu vážně protivné kamery) doplňuje hraní za entitu uvězněnou v těle Jodie - Aidena. Jeho prostřednictvím lze manipulovat s objekty, posednout nepřátele (i přátele), nebo někoho rovnou přiškrtit. Hraní za Aidena stojí za prd. Zvláštní poletování prostředím za doprovodu otravných grafických efektů mě nebavilo. Občas jsem nevěděl, kterou z omezeného repertoáru akcí po mě hra zrovna chce a nezřídka jsem tak selhal. Doporučuji hrát na "lehkou" obtížnost. V opačném případě během akčních sekvencí budete dost tápat, jakým směrem páčkou zrovna hýbat. Obecná informace, že to má být ve směru pohybu Jodie je hezká, mnohdy mi to však nesedělo.

Ovládání se příliš neslučuje s filmovým pojetím hry a třeba stealth sekvence jsou vyloženě nepovedené a nemotorné. Hratelnost her od Quanticu byla vždy trochu diskutabilní a Beyond je v tomhle ohledu bohužel nejslabší. Dokonce mi celkem dává smysl, že se na hru někdo prostě jen podívá v nějakém walkthroug videu a sám si ji nikdy nezahraje. Bohužel tím o moc nepřijde.

Hráno jako součást Herní výzvy 2025 – " 4. Byl jednou jeden život:  Dohraj hru, ve které hraješ za postavu, která ve hře prožije 3 a více životních etap – Hardcore varianta /Hlavní hrdinka Jodie si ve hře projde fázemi dětství, adolescence i dospělosti. Že došlo k časovému posunu, je jasně patrné z vyprávění a hrdinka samotná viditelně stárne (dospívá)./ 

Hodnocení na DH v době dohrání: 78 %; 187. hodnotící; zdarma v rámci PS Plus

Pro: Příběh; emoce; herecké výkony; nelineární způsob vyprávění

Proti: Hratelnost (nejen) za Aidena; problémové ovládání a kamera; vliv rozhodnutí je až na pár výjimek nulový

+14

The Messenger

  • PS5 85
Znamenitá plošinovka, kterou autoři přibližně ve třetí čtvrtině trochu pokazili, aby se ke konci opět dostala do pořádných obrátek. Výsledný pocit tak zůstává jednoznačně hodně pozitivní. Na první pohled hra vychází z poctivých starých plošinovek a nelze v tomhle ohledu nezmínit rané díly série Ninja Gaiden (Messenger je ostatně v rámci hravého a častého boření „čtvrté stěny“ zmiňuje sám). "Nyndža tři" jsem svištěl před nějakými pětadvaceti lety nadšeně na rozhrkaných vietnamských videohrách, takže v tomhle ohledu na mě nostalgie fungovala.

Energický ninja se tak na začátku hry stává tajemným Messengerem, kterému byl svěřen tajuplný svitek, jež má být klíčem k záchraně posledních zbytků lidstva. Ač to takhle může vypadat jako naprosté cliché, opak je pravdou. Hra se totiž absolutně nebere vážně a příběh je vlastně vážně povedený. Prvotřídní je poté humor a zvláště příběhy od The Shopkeepera jsou naprosto perfektní. Mrzelo mne, že i tato složka byla od poloviny hry trochu upozaděna, protože scénář je krásně hravý a s přehledem překonává nejeden AAA projekt.

Po stránce hratelnosti jde o velmi klasickou ale precizně provedenou side scrolling skákačku. Schopnosti hlavního hrdiny jsme sice už asi všechny někde viděli, ale vše funguje skvěle a nad konkurenci hru staví prostě prvotřídní „omáčka“ okolo. Obtížnost hry je tak akorát a výzva rozhodně nechybí. Jak mě Quillble opakovaně upozornil, nasbíral jsem za svoji vzhledem k žánru až překvapivě dlouhou cestu smrtí několik stovek. Velká část z nich však připadá na některé vážně zákeřné úseky a nedá se úplně říct, že by hra po stránce obtížnosti konstantně gradovala. To platí i pro souboje s bossy a „čert“ kolem poloviny hry mi dal zabrat jak již žádný další nepřítel.

Bossfighty jsou i tak prvotřídní, zábavné a nápadité. Snad až na úplně první střetnutí se mi všechny vryly do paměti a mechaniky se zbytečně neopakují. Rozhodně bych vypíchnul humorný souboj s dvojicí kyklopů. Pro skvělou zábavu je stěžejní vyladěnost ovládání, které je naprosto precizní. Trochu mě štval asi jen přehnaný respawn nepřátel, kteří zázrakem ožijí i po posunu obrazovky. Při obtížnější plošinovkové pasáži tak klidně pětkrát zabijete stejného démona, aniž byste alespoň opustili místnost.

Prvotřídní poctu starým plošinovkám si autoři trochu pokazí někdy kolem poloviny, kdy dojde k zajímavým příběhovým odhalením a hrdina cestuje v čase. Z přímočaré skákačky se rázem stane hra s metroidvánia prvky. V tom momentě to však začne hodně skřípat. Autoři vás začnou nutit procházet již dávno zdolané lokace. Nově jde sice na určitých místech střídat časové dimenze pro zdolání dříve neprostupných překážek, ale hratelnost to nijak významně neoživuje. Na zdlouhavé bloudění na vlastní pěst jsem záhy rezignoval a párkrát využil zabudovaný systém nápovědy kudy dál, jelikož pouze na základě jinotajných proroctví je cestování nově otevřenějším světem frustrující. Portálů pro rychlé cestování do hry autoři zabudovali málo, a když jsem určitou sekvenci proskákával třeba popáté, regulérně mě hra nebavila. Moc tento tah nechápu, obě verze hlavního hrdiny umí absolutně to samé a herní dobu podle mě nebylo třeba natahovat.  

Naštěstí se i po tomto zvratu podíváme na zcela nová a zajímavá místa, kde navíc i to střídání časových dimenzí rázem dává smysl. Slabší část je tak potřeba přetrpět a Messenger se postupně opět vrátí do prvotřídní formy.

Hodnocení na DH v době dohrání: 77 %; 14. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Precizní ovládání; skvělé bossfighty; výborný humor a scénář; zábavný příběh; povedený leveldesign

Proti: Zcela zbytečná "metroidvania" pasáž po půlce hry; až příliš agresivní respawn nepřátel

+14

Ghost of Tsushima Director's Cut

  • PS5 100
Tsushima ctí estetiku a atmosféru samurajských filmů do poslední kapky díky minimálnímu UI, nádherně zpracovaném světě a střídání poetické pomalosti s bitevními jatky. Atmosféru podtrhuje i skvělý japonský dabing a česká lokalizace. 

Příběh a postavy v něm jsou kvalitně napsané. Jin a několik jeho spolubojovníků statečně odolávají mongolské přesile, aby se pak mohly jejich osudy hořkosladce naplnit ve stínu červených javorů a závoji páry z horského onsenu. 

Pocit z boje je neskutečně povedený. Opravdu jsem si připadala jako samuraj, který je se svou katanou za jedno a krájí nepřátele jako po másle. Změny postojů a technik jsou geniálně jednoduché, ale zároveň dobře vymyšlené a propracované. I díky tomu mě souboje bavily, až do konce hry. Stealth je také zábavný, pocit ze hraní se pak více podobá Assassin’s Creedu. 

Jednou z největších pecek je soubojová výzva. Pět rychlých minimalistických pohybů katanou a všichni nabíhající nepřátelé padnou mrtví k zemi. Zase a opět jsem v úžasu pokyvovala hlavou, jak se Sucker Punch povedlo mistrně vystihnout perfektní tón samurajských filmů. 

Open world s sebou nese i jistá rizika, jako je přemrštěná velikost světa a počet otazníčků. Byť bylo prozkoumávání nádherného japonského ostrova skvělé, všeho moc škodí. Proto jsem neobjevila nory všech lištiček, nesložila všechny haiku, nevykoupala se ve všech horkých pramenech, ani nesplnila všechny vedlejší úkoly. Ale ani trochu mi to nevadí, protože jsem si tuhle hru neuvěřitelně užila. A moc se líbila i mé dceři. 

„Mami, ty máš koníka?“
„Jo, jmenuje se Kage.“
„Já bych chtěla, aby se jmenoval Rebeka.“

Rebe-kage. 

DLC, odehrávající se na ostrově Iki, jsem dohrála ze setrvačnosti, ale už mě tolik nebavilo. Už jsem byla po 40 hodinách zřejmě přesaturovaná bojem proti Mongolům. Ale už kvůli těm epickým fialovo-růžovým vistáriím, které jsem obdivovala od prvního flashbacku, jsem to dohrát musela.

Pro: V podstatě celá hra

Proti: Zbytečně velký svět a množství otazníků, slabší DLC

+14

Metro Exodus - The Two Colonels

  • PS5 70
Zdejší lehce rozpačité hodnocení chápu. The Two Colonels se věnuje zjevné mezeře ve vyprávění v rámci poslední kapitoly původní The Dead City, která je však paradoxně asi nejslabší částí hry. I když mne tak osud plukovníka Khlebnikova nějak dvakrát nezajímal, nakonec se DLC co do vyprávění předvedlo poměrně zdatně. Během cca dvou až tří hodin hratelnosti si retrospektivně projdeme poslední měsíce života obyvatel v novosibirském metru. Zpracované to není špatně a původní mezera se poměrně jasně doplní.

Bohužel dost pokulhává hratelnost. Pomineme-li neakční vyprávěcí sekvence, "zastřílíme" si za Khlebnikova snad jen třikrát. Úvodní pasáž, kdy se plukovník vydává za pomoci plamenometu vypálit všudypřítomný sliz, je po stránce hratelnosti strašná a patří k vůbec tomu nejhoršímu, co nám série doposud nabídla. Špatnému zážitku dost dopomohl i fakt, že mi nejspíše vinou bugu plamenomet přestával nesmyslně fungovat. Vždy po vyléčení jsem musel přebít, jinak plameny prostě nešlehaly. Zpočátku nevylepšenému plamenometu navíc neustále klesá tlak a po pár fouknutích je opět nutno pumpovat. No paráda. Druhá pasáž s plameňákem je naštěstí přeci jen povedenější a škvaření mutantů určité potěšení hráči nabízí.

Kratší délka DLC mi v tomhle případě nevadila. Jednak má být Metro Exodus - Sam's Story podstatně delší (a údajně i povedenější) a z původní hry jsem byl metra již přeci jen trochu přežraný.

Hodnocení na DH v době dohrání: 68 %; 68. hodnotící;  fyzická kopie na disku

Pro: Poměrně smysluplně odvyprávěno; Khlebnikov na rozdíl od Arťoma alespoň mluví

Proti: Slabá hratelnost zejména v první pasáži s vypalováním slizu; plamenomet nefunguje jak má; když DLC vynecháte, o nic zásadního vážně nepřijdete

+14

Alan Wake

  • PS5 60
Těch herních restů je celá řada, co jsem ještě nehrál a tohle byla jedna z dalších her, kterou jsem měl v hledáčku dlouho. A díky výzvě se mi to trefilo do tématu, a to by nebylo, abych se Alanovi nepodíval mezi řádky.

No v prvé řadě musím říct, že jsem zase zaspal dost dlouhou dobu a víceméně vše vyřčené už najdete předemnou a já neřeknu nic nového. Ale taky musím varovat dopředu, že já nemám ani moc toho co říct, hlavně ne tolik kladného.

Mne totiž herní mechaniky a celkové hraní ale vůbec nebavilo a jen frustrovalo a fůrt jsem u toho prskal. Nebylo to vůbec dobré hraní pro mne. Nejen, že mne ta rutina v podobě akčních sekvencí štvala, ale i ty věčné nálety těch rádoby stínů mne taky vadila.

Ne, že by hra neměla atmosféru, to má a pořádnou. První půlhodinu se opravdu dostavoval takový ten špatný pocit a prostě příběh a temnota jako taková je fakt fajn, tohle na tý hře byl takový ten hnací motor a člověk chtěl vědět, jak to dopadne. Ale ten zbytek kolem, to prostě nešlo. A taky je problém, že po chvíli už si na to všechno zvyknete a už vám to ani nepřijde strašidelný, ale teda některé scény překvapí a za to jsem fakt rád, že občas jsem se vrátil do toho pocitu. Ale je škoda, že si to hra neudržela konstantě takový feeling.

Mne nevadí, když se věci opakují, ale teda tady to bylo moc i na mne. Všechny akce byly stejné, všichni nepřátelé se pořád opakovali a hra jich na vás sází jednoho za druhým, zvláště v pozdější části hry. A když jdete lesem, tak jsem měl pocit, jako kdybych pořád chodil to samou cestou.

No prostě jak už bylo řečeno i předtím, je to fakt stereotypní akce s dobrou atmosférou a takhle bych to zhrnul i já. Ani Alan mne jako postava nebavila a spíše mne bavily ty ostatní a celkově krom atmosféry a příběhu nemám jako co bych řekl navíc.

A za mne hru nedoporučuju, ale stejně už to všichni hráli. A tak nějak jsem si to odbyl abych se mohl vrhnout na druhý díl, který doufám, se vyvedl daleko víc. Budu doufat.

Pro: příběh, atmosféra

Proti: všechno ostatní, stereotypní akce, nudné pasáže mimo akci, alan, hra ztratí atmosféru a stane se hrozně stereotypní

+14

Enter the Gungeon

  • PC 100
  • PS5 100
Jelikož je hra momentálně zdarma pro majitele systému PS, rozhodl jsem se napsat krátký komentář, protože by byla obrovská škoda nechat si tento titul ujít.

Enter The Gungeon je jednou z nejlepších her, které jsem kdy hrál. Jedná se o bullet hell izometrickou 2D střílečku, která oplývá tunou obsahu za směšnou cenu, perfektním humorem, originalitou, pěkným pixelartem a něčím, co bych skoro až nazval nekonečnou znovuhratelností (zatím nahráno 420h na PC a 30h na PS5). Obrovská spousta předmětů a hlavně zbraní je receptem na stovky unikátních průchodů, z nichž žádné dva nebudou stejné. Postupně odemykáte lepší výbavu, zachraňujete NPC, která vám pomáhají v cestě nebo pro ně můžete plnit drobné úkoly, celkem vás čeká 5 standardních levelů plných unikátních a vtipných nepřátel a 5 tajných sub-podlaží, pokud vám bude hra časem připadat moc lehká. Hra má také svoje příběhové pozadí, stejně jako všechny herní postavy (které jsou na začátku 4 ale můžete odemknout až 4 další) a samotný labyrint má svůj vlastní lore. Většina zbraní, NPC nebo předmětů jsou samy o sobě narážky nebo easter eggy na různé popkulturní fenomény, hry a filmy a jsou zpracovány velmi povedenou a humornou formou. Při prvním seznámení se vám bude hra možná zdát těžká, ale pointou hry je nenechat se odradit smrtí a uvědomit si, že spíš cesta je tady cílem. Nakonec se pak vaše časová investice určitě vyplatí a totální ponížení toho nejtěžšího bosse, kterého potom zabijete bez jediného zásahu, nakonec provází perfektní pocit zadostiučinění, jak to znají všichni fanoušci From Software.

K této hře nemám jedinou výtku a nekonečný seznam pozitiv. Berte, dokud se rozdává, nebudete litovat.

Pro: Všechno

Proti: Nic

+13

Chivalry 2

  • PS5 75
Chivalry 2 zdařile zprostředkovává masivní středověké bitvy a momenty, kdy do sebe tříská najednou šest desítek hráčů, jsou skvělé. Ostatně hra zejména z počátku dovede strhnout a nadchnout nejen milovníky mečů a brnění.

Hra již nyní nabízí pořádné množství dobových zbraní a s nimi i lehce odlišných stylů hraní. Některé třídy postav jsou možná reálně méně využitelné něž jiné, snaha o co možná největší rozsah možností se počítá. Pocit z boje je dobrý a soubojový systém i přes svou zdánlivou jednoduchost poměrně hluboký a zábavný. Nabodnout nepozorného lučištníka na halapartnu je prostě radost.

Potenciál Chivalry 2 je obrovský, momentálně však není rozhodně zcela využit. Map by to chtělo víc a různých činností na nich také, stejně tak je dost omezená i nabídka módu a způsob jejich volby. Třeba dříve avizovaní koně momentálně chybí úplně. Trvanlivost zážitku tak minimálně pro mě není úplně ideální a po nějakých 15 hodinách skvělé zábavy jsem začal hrát v podstatně kratších seancích a nadšení postupně vyprchalo.

Mimo to hru momentálně trápí tu závažnější (špatné nastavení odporu tlačítek Dualsense u lukostřelby; zaseknutí zvukové stopy) tu relativně malicherné (špatné značení nabití schopností) chyby. Ty lze však přičíst porodním bolestem a časem snad zmizí. Vyladit by potřebovalo ale i ovládání. Některé nesouvisející akce jsou namapované na stejné tlačítko a stává se tak, že místo aby vaše postava urychleně sebrala pohrabáč, pouze stojí a křičí jako imbecil. Vzhledem k bitevní vřavě vám o sekundu později někdo usekne přilbu i s hlavou uvnitř.

Chivalry 2 ve světě sbírá nadšené devítky, mě sice z trenek až tak neodpálila, ale potenciál k vytvoření ultimátní rytířské rubanice tu bezesporu je. Hodnotím tedy po 21 hodinách vehementního sekání vším možným s tím, že po pár měsících rád do hry opět zavítám. Jestli na hodinu, nebo další desítky závisí na píli vývojářů...

Hodnocení v době dohrání: žádné; 1. hodnotící; digitální verze PSN od webu Game Press (zde můžete také nalézt kompletní recenzi)

Pro: Atmosféra masivních středověkých bitev; slušné možnosti boje; zbraně a třídy

Proti: Menší počet map a módů; otravný zvuk; časem stereotypní; bugy

+13