Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Závodní a simulátory

To už jsou na games.cz tak mladí redaktoři, že si ani nepamatují Need For Speed v dobách jejich největší slávy? odkaz

"Need for Speed Heat přišlo se zajímavým mechanismem střídání dne a noci, zábavným ježděním i honičkami s policií a dokázalo vyvolat vzpomínky na zlaté časy s Undergroundy."

OMG. :)
Na chatě jsem vytáhl ten Logitech Attack 3 (oprava má 11 tlačítek, 5 na páce a 6 na základně + plyn) a skoro 6 letému synovi pustil Flight Unlimited III (mám to naistalované s dvojkou). Paradoxně tam vůbec nechyběl ten HAT, protože člověk se stejně dívá hlavně z 2D kokpitu, kde vidí jen přístrojovou desku a na numerické klávesnici se dívá do stran.
Když si vzpomenu jak jsem za skoro 1900 Kč kupoval ve své době fantastický Flight Unlimited II, tak se mi tomu už ani nechce věřit jak jsou dnes hry levné v porovnání s platy dnes a tehdy.
FUII jsem si svého času užil, tištěný manuál pročítal cestou busem na chatu, neuvěřitelně detailní grafika, ten terén na tehdejší poměry (platí i pro FUIII) vypadal fantasticky (kde se na to hrabe tehdejší MS Flight Simulator 95/98/2000), a dokonce i dnes vypadá stále velmi slušně, a kde je rádio komunikace?
Ta neměla tehdy ani dnes obdoby. Abyste u MS Flight Simulatoru dosáhli podobné úrovně radio komunikace tak si musíte zakoupit placené moduly.

Pamatuji si jak jsem si zakoupil 3Dfx Voodoo 1 4MB a pak si užíval v FUII té fantastické scenérie. Pohled na krajinu se zapadajícím sluncem byl neuvěřitelný. Mágové s Looking Glass Studios tehdy vytřeli konkurenci zrak, pravda za daň, že člověk mohl létat jen v omezené oblasti. MS Flight Simulator 98 v té době vypadal jako chudý příbuzný od nějaké bohaté softwarové fa. co dělala nějaká Windows 95/98. :)

Flight Simulator pro mě začal být zajímavý až s příchodem FS 2002, kde už terén vypadal přijatelně slušně a samozřejmě nejvíce jsem nehrál MS FS 2004 s addony vypadal a dodnes vypadá dobře. Pamatuji si, že jak vyšel MS Flight Simulator X tak i můj tehdejší high-end PC (Athlon XP 3200+ Barton, ATI 9800 PRO) to nedával. I když obloha, oblačnost a vůbec speciální efekty byly na výši, HW nároky byly tak brutální že jsem paradoxně FSX začal hrát o 10+ let později.

Mám strach, že ten nový Flight Simulator, ze kterého si lidé ucrnkávájí do gatí (rozuměj wow grafika), bude opět brutálně HW náročný, a tak za 10+ let to pojede na high-end PC snad i v kvalitě v jaké to momentálně prezentují.

Jediné co mě štve jak to tak hraji na notebooku (s 16x AA + 4x FSAA) je fakt, že to je "jen" 6 bit IPS panel, barevné přechody jsou jasně viditelné (především na obloze, a to i v F1 2012), na CRT jsem tímhle kdysi netrpěl. :) CRT vyhlazoval už sám o sobě.

Luku poslyš, už jsi si koupil ten joystick/HOTAS? odkaz Jaké jsou dojmy? Máš tam skutečně na PC o ty 3 tlačítka více (normálně určeny pro Xbox One), dle manuálu co jsem viděl by tomu tam mělo být.
Ne, to nebyly náhody.
Si pamatuju, jak jednou Eisler zdrbal PC simulator Harrieru od Domarku.
Největší výtka, že simulátor se musí hýbat (a pak, že "letadlová loď" vypadá jak krabice od bot).
Jenže PC verze měla krásně decentní VGA grafiku s gradientem terénu i horizontu a framerate i letový model byl krásně plynulý a svižný. Domark v tomto býval na špici....žádný kostrbatý polet, jak v Microprose F-19, F-15, F-117 (který jinak miluju).
Jenže on panáček čerpal ze zahraniční recenze na Amigu 500....
@Richmond (01.01.2020 21:41): dohledám přímo to číslo Score i ten CWG (rok 1998). Fakt mě překvapilo jak je to podobné. To asi nebude náhoda. :) Stahuji ten CWG ostošest. Reklamy na hry v tehdejších časopisech jsou dobré. Docela mě překvapily i typy jak hrát, respektive ovládat zbraňové systémy v Janes F15.
@Rapier (01.01.2020 21:12): o jiných časopisech té doby v digi formě netuším, což ale neznamená, že nejsou. Ta historka s kopií článku ve Score ovšem pobavila, to je neuvěřitelné, pokud je to pravda.
Jinak já si prošel snad všechna čísla od 86 do 92 (zatím), chci to prodloužit ještě do 95 max, pak už mi to moc neřekne. Zbožňuju ty reklamy na hry. Ale opravdu snad nejvíc tam obdivuju ty koutky pro stratégy.
@Rapier (01.01.2020 21:12): Jde o to, jak pracuješ s informacemi, když napíšeš třeba že HL nemá právo být kultovní záležitost, a prosazuješ to ve stylu faktu, ostatní ti napíšou, že to je píčovina, což samozřejmě je, a ty o den později jdeš do jiné diskuze si jak stará bába povzdechnout nad tou diskuzí. Tak přeci nemůžeš čekat, že to nebude mít odezvu.
Kromě toho tohle u tebe pozoruji už cyklicky. Plácneš blbost a pak vyšumíš.

Nezapomeň pak ještě napsat již tradičně, jak hezký máš den. Vůbec z toho není cítit ta frustrace.
Btw offtopic, takže tohle je na tohle téma odemně poslední příspěvek.
@90210 (31.12.2019 12:30): Excalibr jsem už dlouho nečetl ale lidé co psali o leteckých simulátorech pro Score nebo Level tomu překvapivě vcelku rozuměli.

Na nahození Overlord, atd., co Ti brání to udělat? :)

Já třeba letos o vánocích podlehl a na steamu zakoupil Cold Waters, na které jsem si dlouho dělal zálusk (námořní simulátory jsou po leteckých mé druhé nejoblíbenější), stejně jako Silent Hunter IV+datadisk a Silent Hunter V. Abych nemusel mít u sebe furt CD tak jsem si podruhé zakoupil i IL-2 Sturmovik 1946 + Arma Cold War Assault alias Operation Flashpoint s datadiskem.

Jo a Cold Water zde také není. :) Asi ho brzy nahodím.


@Luky_Luk (31.12.2019 13:20): stáhl jsem si čísla http://www.cgwmuseum.org/galleries/index.php?year=1998&pub=2&id=162 z roku 1998 a nestačil se divit! Ve score, teď nevím přesně číslo je velké preview chystaných WW2 leteckých simulátorů a ejhle on je to vlastně převzatý článek z Computer World Gaming! Doslova a do písmene.

@Richmond (31.12.2019 14:28): nějaké tipy na zahraniční časopisy o hrách které jsou také ke stažení, případně linky by nebyly? Rád si počtu zpětně co se psalo ve světě. Zrovna se chystám na článek, recenzi Falcon 4.0 z CWG. :)


@Gordon (31.12.2019 01:17): jako myslíš diskuzi ve stylu:
Když si to nedohrál jak můžeš vědět jaké to je?! Opravdu je nutné dohrát nějakou hru abych si po xx hodinách udělal názor?! Bez něho jsi jako nula, která neví co je lepší?!
Když si to nehrál ale jen sledoval jak můžeš mít názor na hru? Ne, ogare asi nemohu, někdy stačí jen sledovat kámoše jak hraje abych si názor na HL2 udělal. A znovu: na mě osobně dojem neudělal, na rozdíl od Far Cry které si s chutí zahraji i dnes.
Nebo tu o hrách pro absolventy základní a střední školy? O příběhu pro náročného diváka vs consumera? :)
Nebo to o tom jak HL1/HL2 má přímo epický příběh, že by si z toho i autorka Harry Pottera sedla na řit? :)
Nebo ty kecy jednoho nejmenovaného o mé osobě? Vůbec mě nezná, vůbec neví jak dlouho jsem HL1 hrál, atd. atd. Napsal jsem snad něco o HL špatného? Nevím nevšiml jsem si. Co to jako mělo být za útok? Za to že jsem se o modle HL1 zmínil že je přehypovaný.

Vesele se tam dál bavte mezi sebou ale beze mě. Howg.
No právě...sny zas tak moc nekecaly, protože ten engine je super - i jak se tanky zhoupnou v díře.....akorát je to jinej žánr, takový volaký WoTko místo Army :-D
@Luky_Luk (31.12.2019 14:47): Realita není špatná! Má to i své zábavné monenty to video, např. jak do sebe narazily oba nepřátelské tanky nebo jak tank střílel z blízkosti na druhý tank, mezi nimi strom a střela prostě odnesla korunu stromu :)
jj, znám. Rád si zpětně prohlížím hlavně časáky na Amigu - jakožto PCíčkáře mě Amiga tituly míjely, přitom jim čistě vektorová grafika zůstala o pár let dýl (až do hořkýho konce vlastně). Na PC se to od půlky 90tek zvrtlo v otexturovaný bordel, který jsem měl šanci spustit pouze na tátově firemním PC bez zvukovky. Pokud jsem se k takovému kroku na 486 vyjímečně odhodlal, přestalo otci něco zásadního fungovat a byl průser.... fakt to nestálo za to.

Jinak jsem zkusil zavzpomínat a myslím (hádám), že možná nejprve vyšlo preview na Campaign (2?) a potom teprv napsal Ajsler recenzi na Campaign1 (1993). Ale to už jsem třeba rok snil, takže mě nemohla nijak ovlivnit - i když je to dobrá a pozitivní recenze. Původním klíčem k mému zblbnutí byl omezený přísun informací v podobě dvou vět a jednoho obrázku.
Tady realita:
https://www.youtube.com/watch?v=ZZkmP5Z2rFk

Ateď si představ, když do toho přidáš řízený střely a bourající vrtulníky .... :-P
@Luky_Luk (31.12.2019 13:52): Asi znáš Computer Gaming World, což mi přijde jako nejlepší časák o hrách, komplet ke stažení v PDF. Tam se simulátorům věnují opravdu s láskou a nad obrázkama musí srdce plesat (podobně jako u wargames). Ono i když i tam člověk přečte tehdejší TOP100 časopisu CGW, tak tam simulátory a tahové strategie docela šlapou, akční hry (samozřejmě 2d) neměly vůbec šanci.
já plácám hovadiny, poslal jsi samozřejme jedničku...je tam Junkers :)
Tak to jdu pátrat...
Tak já si stahuju skeny zahraničních časáků pro dané simulátory, takže se ze starých vášní snažím pořád vyždímat maximum :) A stále to funguje.
Ajslerova recenze, kterou jsi postnul mě tenkrát jen utvrdila, že to fakt musím mít a že to bude nirvána. Cirkusové rozhraní se smajlíky jsem vytěsnil a dál se oddával snění.
Spustila to ale recenze na jedničku, kde byl myslím jen jeden obrázek, podobný tomu druhému shora v pravém sloupci :D
Ona ta jednička byl asi dobrý akční simulátor (mám dávno obě), kde se dalo po vzoru různých tankových stříleček chaoticky vyřádit.
Jenže Microprose M1 měl naprosto skvělé rozhraní, plánovací mapu, tréning jednotek, balistické počítače, ježdění a změnu formací, kouřové clony, leteckou a dělostřeleckou podporu....vše ve správném měřítku....takže Camp2 to jen posunul dál do absurdity - co by jeden v jedničce přehlížel, ve dvojce už fakt nemohlo fungovat.
Ale tak občas si prohlížím databázi vozidel a onánkuju si v Campaign nad vektory.
@mrazikcomp
já na tyhle raný textury nikdy neměl výkon...si vpomínam na futuristickou rezenzi Pacific Strike a že jako se to cuká :D
Ano, často píšou hrozný pindy, přebírají názory ze zahraničních recenzí, aniž by si to prolítli a o technice věděli velký kulový (např. nkdy nepochopili rozdíl mezi letadlovkou a LHA/LHD)....ale i tak si starý recenze hrozně rád čtu, protože se mi vybaví původní nadšení, který už nezažívám.

Co za snovou konstrukci já byl schopen vystavět na jednom vektorovým obrázku 4*3cm.
Nejvíc mě takto zblbnul Campaign. Myslím, že "Luke" na Amigu napsal dobrou recenzi pro Cambaign1 a byl u toho obrázek dvou vozítek u pláže! (zaříznuté řečiště)....a já si pak po ohlášení Campaign2 představoval takový věci - jakože kombunaci M1 tank platoon řízlou Gunshipem, na úrovni divize, s neomezeným terénem, který měl hodně druhů stromů a křovisek, prolákliny a díry po granátech...ze všeho to nejlepší..........a taková to pak byla sračká...
Jenomže člověku trvalo třeba 5-6 let, než to sehnal....a co jsem se naotravoval lidí. Jsme byli pacienti.
@Rapier (30.12.2019 17:52): Cist si stary recenze je nekdy docela vyzivny, nejvetsi blaboly jsou v Excaliburu a Bonuswebu.

BTW stale sem jeste nikdo nenahodil hru mesice ve Score cislo 8 Pacific Strike a Score cislo 9 Overlord. Ostuda vsech fanousku leteckych simulatoru.;)
@Rapier (30.12.2019 17:52): Kdybys uměl normálně diskutovat a nezaměňovat svoje dojmy za fakta, tak bys nemusel ani psát ten jedovatý spoiler, který působí, jakoby ses potřeboval vycukat tím, že si utečeš do své simulátorové bublinky. Je vtipný, že když ti někdo něco vyčte, nikdy se nepokusíš oponovat, protože ani nevíš jak. Nebo si myslíš, že to vyšumí, nebo protože asi víš, že na to jaksi už nemůžeš nic napsat.
@Luky_Luk (30.12.2019 18:13): skvělé doplnění, to jsem ani nevěděl.

V Levelu 4 (05/1995) je článek o joysticích. Můj první joystick byl Super Warrior (okolo 500-600 Kč) koupen v roce 1998. A trochu překvapivě bez kloboučku HAT, zato ale s ovladačem plynu v podobě kolečka a 4 tlačítek (2 na páce a 2 na základně).
Dnes už bych si létání bez kloboučku HAT (rozhlížení) ani neuměl představit. Můj druhý joystick byl Genius F22 (nebo F23?) kde bylo více tlačítek, plyn i klobouček HAT. Jen ty potenciometry moc nevydržely. Pamatuji si, že jsem měl min 2 ks, než jsem koupil dnes už legendární Microsoft Sidewinder Precision 2 USB.

Teď mám na chatě darovaný Logitech Attack 3, taky s poťáky a taky bez kloboučku HAT, což už je pořádný nezvyk. 9 tlačítek a plyn je fajn ale ten HAT fakt chybí.

Kdo chce dnes dobrý ale relativně levný HOTAS tak si koupí od Trustmasteru T-Flight Hotas One (PC/Xbox), má sice poťáky (ne Halky) ale skvělou ergonomii, 3 tlačítka na PC na základně joye navíc, kroutící joystick jako pedály nebo kolíbku na plynu jako pedály.
V 3d studiu a daších programech byl raytracing k dispozici v roce 92.
Jenže jaksi ne v realtime.

Takže ano Gouraud byl k dispozici i v rendrovacích programech pro spoření času a pak se v realtime hojně používal v simulátorech. I dnes, když zapneš Phonga, tak to poznáš (viz má rada ať ho na sletu vypneš a hned ti to na 1030 běhalo mnohem líp). Phong je ale běžně dostupný a používaný i v Ysflight. Prostě ti stínuje přesnější "spekulární" odrazy bez ohledu na rozlišení geometrie - i hodně lowpoly model bude mít zakulacený odraz slunce, kdežto Gauraud ti to vystínuje ve vrcholech a zbytek interpoluje.
Na detailních modelech se slušnou hustotou sítě je to ale celkem zbytečné "plýtvání" procesního výkonu.
Abych si trochu odpočinul od sněhu a některých diskutujících v Black Mesa a hlavně Far Cry diskuzi je to velmi výživné, tak si na chatě právě pročítám recenze na staré letecké simulátory. Zaujala mě recenze F-16 od Digital Integration (Level 30), stejně jako fakt, že alternativa Falcon 3.0 získal v Levelu jen 6/10.

Cituji:
"Grafika 800 X 600 ve 256 barvách. V dnešní době jsou simulátory, které běhají i ve větším rozlišení, ale nemají tak fantastickou krajinu. Pro stínování je použita Gouraudova metoda, která není až tak náročná na výkon počítače a dává dostatečně kvalitní výsledky. (Tady bych si dovolil upřesnit. Samozřejmě je hodně náročná a na Pentiu 100 MHz si moc parády neužijete. Já měl na mysli náročnost oproti stínování Phongovu nebo proti Raytracingu). Největší grafickou parádou, která nám v redakci vyrazila dech, je to, že při venkovním pohledu zkrz výfukové plyny z motoru vašeho letadla vydíte jakoby rozmazaně, a to díky proudění horkého vzduchu. Zdůrazňuji, že nevlastním žádnou 3D kartu."
Konec citace.

Takže už v roce 1997 byl k dispozici Raytracing. 22 let zpět. :)
btw: Pokud tě bavilo GTR od Simbinu, mohl by tě zajímat Raceroom od stejnejch vývojářů, kterej zmiňuju o pár příspěvků dole. Zrovna dostal větší update.

Navíc se chystá pokračování samotnýho GTR, ačkoli už se o tom mluví asi sto let a nikdo z toho ještě nic neviděl, takže bůh ví v jakým stavu se to nachází.
Nejde o škatulkování, ale o to, že jak grafika, tak fyzika hry, je závislá na technologickým podhoubí, na kterým je hra postavená.

Je úplně klidně možný, že technologie Codemasters nedokáže v současný podobě počítat fyziku potřebnou pro pokračování Project Cars, a i pokud ano, téměř určitě by SMS neměnili engine v pokročilým stádiu vývoje hry. To znamená, že tvoje naděje, že Codemasters akvizice nějak ovlivní grafiku či HW nároky PC3, je skoro jistě marná.

Tu hru vyvíjí SMS lidi na existující technologii, to, že studio patří pod deštník Codemasters na tom asi nic moc nezmění - pokud by tedy nechtěli vývoj prodloužit třeba o dva roky, což zcela určitě nechce nikdo.
Mě i když zajímaj jenom hry závodní vlastně vůbec netrápí nějaký škatulkování simulátor/arkáda, když mě hra zabaví. A hry od CDM hraju taky proto, že mě to baví po vizuální stránce - kdyby mě vadila grafika hry, může to mít klidně fyziku jako LFS a nemam zájem. V Project Cars 2 se jezdí celkem zábavně, ale pořád to trochu zavání po fyzice z NFS Shift, kde se auta chovaly tak trochu jako vznášedla, mně se (co se závodních her týče) určitě víc líbí fyzika od Reizy, ze starýho LFS, nebo třeba nějaký to GTR od SimBinu. A co se týče formulí, vlastně jsem nikdy pořádně nepřišel na chuť fyzice eFjedniček od Codemasters, hrál jsem si v tom vlastně hlavně kvuli tomu, že "se na to hezky kouká"... kdyby do takovýhle F1 gamesy dělali grafiku třeba takoví "šikulové" z Milestone, jenom kvuli fyzice bych si takovou hru v PC nenechával.
Codemasters koupili Slightly Mad Studios. Nicméně pokud už je PC3 ve vývoji, což pravděpodobně je, skoro určitě nebude celý SMS studio přecházet na Codemasterskej engine. Zabralo by jim hromadu času všechny proškolit a celej dosavadní postup konvertovat do ego enginu, plus bůh ví, zda by to byl upgrade. Ego dost možná vůbec nepodporuje komplexní fyziku či jiný fičury potřebný pro okruhovej simulátor, protože Codemasters nikdy žádnej neudělali.
Teď jsem koukal na příspěvek "To nejzajímavější v herním roce 2020" ze škatulky "Oznámení" a rozhodně nejvíc mě tam zaujalo info, že do hry "Project CARS 3" bude zamontovaná i společnost Codemasters! Pokud by to znamenalo, že by se Codemasters podíleli na grafice hry, byla by tu šance, že grafika hry bude nejen pěkná, ale bude i dobře šlapat! A v tom případě by mě to interesovalo velice, s titulama od CDM mam v drtivý většině (co se grafiky týče) dobrý zkušenosti na rozdíl od jinejch šikulů. No a jako fanoušek Spintiresu si určitě nenecham ujít ten "SnowRunner". Pak už snad ještě na jaře vyzkoušet novýho Automobilistu a to všechno, co mě bude z herního roku 2020 zajímat.
Raceroom měl zrovna velkej update, přidali první verzi time progression (noc pořád není), plus nějaký updaty fyziky a modelu poškození.
https://forum.sector3studios.com/index.php?threads/december-update.14056/

Pokud jste to ještě nezkoušeli, doporučuju, je to parádní sim, kterej hraje spousta hardcore pošuků, ale je překvapivě přístupnej i pro nooby s gamepadem jako jsem já.

(a má to asi nejlepší ozvučení ze všech současnejch simů, možná s výjimkou ACC)
https://www.youtube.com/watch?v=VmpmO4nlVZw
@mrazikcomp (12.12.2019 21:25): stejne proste chci postavit druhej uspornej komp na 3/4 gen. T procaku, vyjde to na par stokoruna bude uspornejsi provoz na hry ktery nepotrebujou takovej vykon a nemaj moc radi w10 , ty w8 jsou zajimava volba zvlaste diky tomu ze jsem se nahodou dostal k original cd :) jo a hlavne to chci na stary hry ktery maj max rozliseni 1600x1200 tak k tomu prislusny monitor, treba takovy flying corps si pamatuje jeste na 19" crt potvore v tmhle rozliseni byl mazec
@mrazikcomp (12.12.2019 18:51): mě Defender nic takového neřve. Že ty máš ten AVAST co? :) Popravdě rozjet na XP některé staré hry je těžší než na Windows 7/8.1. Jako pár výjimek by se našlo ale XP už vážně nemusím ani vidět, XP pro mě mělo smysl jen kvůli faktu, že na 32 bit edici OS šlo bez problému nainstalovat DID SuperEF2000 pod Windows 95 (16 bit aplikace). Respektive nainstalovat jak nainstalovat (to se dá obejít, i 16 bit program lze nainstalovat na 64 bit OS) ale hlavně to tam běží bez DOSBox.
@speedevil (10.12.2019 23:52): Forza Motorsport 6/7 splně oboje. Fyzika a i grafika stojí za to. Beru, 6 je jen na Xbox One a 7 je dostupná i pro PC.
Čistě z PC závodních her mě nejvíc asi baví F1 2012 a z rally her: Dirt Rally + Dirt 3.
@speedevil (10.12.2019 23:52): Naprosto tě chápu. Není to tak dávno, co jsem si už myslel, že jsem takovou ideální závodní hru našel - Project Cars. Bohužel jen skoro.

Pokud mám vybrat závodní hru, která se mi líbí a baví mě i fyzika, tak mám asi dva favority: Dirt rally a F1 2012.
Závodní hry: Našel bych asi pár her, který mě baví kvuli fyzice a současně mě neznechucuje grafika hry, např. Flatout (1, 2, UC), ale občas bych byl schopnej si i užít fyziku, ale grafika je pro mě tak "hnusná", že to nejde (např. závodní hry od Milestone!)... nebo je to naopak (většinou hry od Codemasters), takže kdybych si měl představit závodní hru, která by mě uspokojovala jak "fyzicky", tak i vizuálně, musel by to bejt "mix". Takže pro okruhový ježdění by to musela bejt hra s fyzikou jako např. Automobilista od Reizy, ale s grafikou jako např. GRID2 od Codemasters... a pro rally by to bylo třeba takhle: Codemasters grafika (Dirt Rally, Dirt4) a fyzika jako např. WRC7 od Kylotonnu. Co se grafiky závodních her na PC týče, jsou pro mě jednoznačně nejlepší borci z Codemasters. A formule? Od CDM vypadaj pěkně, ale tý fyzice nějak nemůžu přijít na chuť, to už radši nějakej ten mód do Automobilisty.
Asi bych si mohl klidně vsadit na to, že se tu nenajde nikdo další, kdo by jako já (co se pc-her týče) hrál jen hry závodní, ale když by šlo o racingovky, máte nějakou, která vás vždy potěší po všech stránkách?
Kdyby tady někdo hrál náhodou letecké, eventuelně vrtulníkové, námořní a ponorkové simulátory, tedy ty starší tak moje zkušenosti jsou:

Na Windows 10 May 1903 běží zcela bez jakýchkoliv problémů:
a) Janes F-15
b) Janes USAF
c) Janes Fighter Antology
d) DID EF-2000 + TACTCOM neboli Super EF2000 (nikoliv 16 bit originál ale EF2000 Reloaded který vyžaduj instalaci originálu)
e) DID F-22 TAW + F-22 ADF s dat. Red Sea Operations v modu F-22 TAW 2.30

g) Razorworks Enemy Enaged Apache & Havoc + Enemy Enaged Comanche & Hokum nebo mod EECH v1.16
h) Janes WW2 Fighters
i) Janes Fleet Command

S výhradami lze rozjet:
Janes Longbow 2 - vše OK až na fakt, že hra po čase vytuhne, zatím nevím proč.
Janes IAF - vše OK až na fakt, že hra je v pohledu z kokpitu neskutečně zpomalená, stačí ale vypnout pohled z kokpitu, tedy zvolit jen pohled před HUD a vše je ok.

Na Windows 8/8.1 zcela bez problémů všechny hry od DID i Janes. Zajímavé. Tak se mi zdá, že tento OS se Microsoftu skutečně povedl a ještě nějakou dobu u něj zůstanu.

Na Windows 7 lze bez problémů rozjet:
a) Janes IAF - žádné sekání při pohledu v kokpitu
b) Janes USAF
c) Janes WW2 Fighters
d) Janes Fleet Command
e) všechny hry od DID jako EF-2000, F-22 ADF/TAW (viz. Windows 10)
f) všechny hry od Razorworks jako EEAH a EECH
g) Janes F-18

Na Windows 7 je problém rozjet:
a) Janes Fighter Antology (rozbitá grafika, zeleno-žluté barvičky)
b) Janes F-15 (rozbité 2D menu, nemožné vybrat si co chci letět, atd.)
c) Janes Longbow 2 (rozbitá grafika, zeleno-žluté barvičky)

Note: Janes IAF a USAF lze rozjet na Windows NT (XP/7/8/8.1/10) jedině s fixem co jsem uvedl v zajímavostech k simulátorům. V opačném případě jedině na Windows 9x jako 95/98/98SE/ME.
@Zx Atari 500 (07.12.2019 03:57): Pěkný  :D
Když v dnešní době někdo ujíždí na něčem, co vypadá takhle a myslí to naprosto upřímně když tvrdí, že si to užívá, pak nemusim mít divnej pocit z toho, že pro to, abych mohl hrát s vyhovující plynulostí jednu z mých nejoblíbenějších závodních her (rFactor), musim v "rF-Config.exe" u "Shader Level" zvolit DX7... ano, sedum!
Teda tohle je pecka... Neco jako dneska GTA na steroidech. Tohle videt, kdyz jsem mel Spectrum, tak si to poustim dokola a rikam si, ze nic lepsiho uz nemuze bejt a vse uz bylo naprogramovano :D

Rusove jsou fakt machri, na tyhle veci. Ta hra byla vytvorena do nejake souteze...
Z G trans:
Yandex Retro
Hry Battle 2019

V červenci 2019 zahájilo Yandexovo muzeum soutěž o přejmenování pro ZX Spectrum. 5. prosince bylo přijetí žádostí dokončeno. Máme 19 her. První tři místa budou určena hlasováním poroty a cena diváků půjde do hry, která získá nejvíce bodů v populárním hlasování.

Konec hlasování: 11. prosince ve 12:00. Všichni výherci budou vyhlášeni 13. prosince.