Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

The Silver Lining - Episode II: Two Households

  • PC 35
Druhá epizoda je mnohem lepší než první, kterou odteďka budu brát jen jako jakési intro. Hřiště hry se řádně rozšířilo a po Zelených ostrovech hledáte tři ingredience pro lék. Konečně je tu i klasické adventuření, i když více času pořád strávíte putováním a pokecem než přemýšlením a zkoušením. Příběh začíná být zajímavý, dovídáte se více o tom, čemu čelíte. V duchu legendární série tu jsou i nějaká úmrtí a vtipy, je tu i nějaká narážka na Robertu nebo Gabriel Knighta. Překvapivý je pro mě emocionální dopad, je vidět že Graham je už "ctihodným kmetem" a říká samá známá, ale pravdivá moudra:) Na třetí epizodu se těším mnohem víc než jsem si po první epizodě myslel.

Epizoda mi trvala přes 2h. Nejvíc mě potrápilo najít přechod lokace vesnice. Její druhou část s obchodníky jsem objevil náhodou a už byl zoufalý, kam jít dál.

Pro: hudba, příběh

Proti: pořád moc běhání

+8

The Silver Lining - Episode I: What is decreed must be

  • PC 30
Pokud jste nehráli celou sérii a vaši hlavní vzpomínkou na King´s Quest je protagonista Graham s hučkou u hradu s příkopem plným krokodýlů tak budete už intrem zcela zmateni. Probíhá svatba(?) s mnoha postavama, které byste asi měli znát, to naruší nějaký černokněžník, začaruje uspáním krále(?) a jeho sestru(?) a šedivý týpek(?), prý jejich otec, nasazuje svoji hučku (aha, Graham!) a vyráží za jejich záchranou.

Technická stránka hry není vrcholem doby, ale asi adekvátní okolnostem vzniku hry. Horší je, že naplněný hrad a okolí z intra zejí prázdnotou a nic není horšího v adventuře než prozkoumávat prázdnotu. Za celou epizodu seberete tři předměty a váš jediný adventurní počin je zaplatit převozníkovi. Jinak se jedná o běhání po cestě a několik nezajímavých rozhovorů. Příběhově mi přišlo smutné, že hrdinské skutky Grahama se nijak neprojevily na respektu postavy a musí se jako slavný hrdina a otec krále(?) dalších postav doprošovat a uplácet, aby se mu vůbec věnovali.

Epizoda mi zabrala asi hodinu. Popravdě jsem zklamán. Čekal jsem toho obsahu více, chápu že jde o úvod a Grahamovi není po ztrátě dětí do zpěvu, ale pořádné vtipy a zajímavé lokace ke zkoumání mi chyběly. Snad se to dalšími epizodami zlepší.

Pro: návrat do světa King´s Quest

Proti: nic moc technická stránka, prázdné lokace, nudné rozhovory, žádné hádanky

+10

Memoria

  • PC 80
Měl jsem připraven traktát o hrách z univerza Das Schwarze Auge a adventurách od Daedalic a adventurních mechanismech, ale vše jsem smazal, protože by se v delším textu utopilo v čem je Memoria výjimečná a tak radši zdůrazním pár větami důležité atributy, protože technicky se jedná o řemeslnou, nicméně obyčejnou adventuru.

Tvůrcům se zde scénaristicky povedlo téměř vše. Dokázali navázat na předchozí díl, přidat novou linku a vyvážit tempo vyprávění a adventuření. Není zde pasáž, kde by člověk ztratil nit a zároveň je zde spousta míst, kde člověk hledá cestu. Hra má spád aniž by se zpronevěřila samotnému hraní. To je i díky mechanismu kouzlení, které i na omezeném hřišti umožňuje různá řešení. Příběh je také vyvážen, je zde dost humoru a zároveň spoustu námětu na přemýšlení. Má svou hloubku a přesah, přitom se v něm člověk neztrácí a děj postupně graduje a zároveň dává nový význam již proběhlým událostem. Docela mě potěšily i achievementy a narážky na jiné hry studia.

Moje výtky jsou subjektivní. Malby a animace mi přišly občas německy kýčovité (co je to kýč?), občas zaškobrtne anglický dabing (vnímal jsem, že herci na sebe nereagují), hudba je nevýrazná, hra mi na úvodních titulcích padala (pomohlo je přeskočit). Postavy mě občas i štvaly, jejich charaktery a aspirace se rvaly s mým světonázorem a řešeními, co jsem měl v hlavě. Vše je ale lepší než to bylo u The Dark Eye: Chains of Satinav a celkově je to za mě dosud nejlepší adventura od Daedalic.

Pro: grafika, scénář, příběh, postavy

Proti: padání při úvodních titulcích, občas kýč, občas dabing, nevýrazná hudba

+17

Darksiders

  • PC 50
Pořádných rubaček je na PC málo a tak jsem se docela na tento žánr těšil. V této se zhostíte role Války, jednoho z jezdců Apokalypsy. Začátek je vskutku epický, spadnete doprostřed typického amerického velkoměsta uprostřed všeobecného chaosu. Lidé prchají, domy se hroutí a různá démonická a nebeská stvoření se navzájem rubou. Brzy jste však povoláni nahoru k soudu, obligátně jsou vám sebrány schopnosti a vracíte se už na zpustošenou zemi po apokalypse. Po úvodní atraktivní lokaci, kdy jsem byl opravdu navnaděn ničit zemi nebo ji chránit mě tak už čekali jenom různorodé, ale nudné lokace typu zapovězený chrám, zapovězený hřbitov, zapovězené stoky, zapovězená poušť,...které už byly vylidněné, bez života a motivace.

Ani ta akce nakonec nebyla tak super jak jsem si myslel. Animace a stylizace boje jsou skvělý, o tom žádná. Avšak paradoxně většinu času běháte dlouhými chodbami nebo řešíte environmentální puzzly, spojené s postupně získávaným vybavením. Nepřátelé jsou kanonfutr, dost se opakují a není žádná pořádná hudba či prvky navíc, co by tomu daly šťávu. Trochu se vymykají občasné bossfighty, nicméně většina jsou podané jako další puzzle spíš než o férový souboj. Pořádný souboj vás čeká jen jeden Uriel. Jak máte různá komba, kterými se můžete v RPG systému vylepšovat, tak nikde není žádný ukazatel číslíček, kolik vlastně dáváte dmg a tak mi chyběla i motivace nějaké speciální útoky používat, protože jsem nebyl přesvědčen o jejich efektivitě. K tomu tu jsou neduhy známé z konzolových konverzí, systém ukládání pomocí checkpointů, které vás mnohdy vyflusne zmatené do minulosti a doprostřed respawnovaných nepřátel. Nebo velmi nepříjemný systém přepínání zbraní, kdy po jistém počtu předmětů jsem musel zdlouhavě nastavovat v menu cože to vlastně potřebuju.

Grafická komiksová stylizace postav mi nevadila, k epickým postavám mytologie a k procítěným jednoduchým větám o povinnosti a spravedlnosti mám slabost. Nicméně příběh byl klišoidní a bez nápadu. Jsem si vědom, že toto je první díl a už asi tvůrci měli v hlavě další pokračování, kde by se to prohlubovalo a stupňovalo. Nicméně hlavní postava byla suchá, příběh i přes svou jednoduchost je podán nesrozumitelně. Nepochopil jsem, proč chybí další jezdci apokalypsy, proč je Válka "dishonored", o co vlastně v tom světě jde. Chyběla motivace, chybí pořádný záporák, kterýho byste chtěli opravdu brutálně zakončit jako to Válka dělá běžně. Pocitově je hra výrazně delší než je reálně strávený čas.

Na závěr bych rád své vysoké hodnocení obhájil. Spousta mých výtek je ryze subjektivních, vycházejících z přestřelených očekávání. Jak jsem zmínil výše, áčková rubačka je opravdu na pc výjimečná. Pro lidi, co chtějí za jezdce apokalypsy přemisťovat bedýnky, směrovat paprsky zrcadly či řešit portálové puzzle se může jednat o fajn prvky. Nicméně já chtěl za epické hudby bortit lidská města.

Pro: animace soubojů, rubání

Proti: nudné prostředí, zdlouhavý backtracking a puzzle, nic moc hudba, příběh, přepínání inventáře

+14

Syberia 3

  • PC 25
Syberia 3 pokračuje v kouzelné vizi Benoita Sokola, který ve fascinaci východní Evropou a mrazivých dálav vymyslel atmosférický svět, kde hrají prim mechanické automatony a melancholie pusta a chladu. Střet civilizace s přírodou dává člověku materiál na přemýšlení. Prostředí se povedlo, pro fanoušky se jedná o návrat do toho světa, nicméně má tento počin co říci nefanouškům?

Netradičně věnuji odstavec ovládání. Přejít z klasické 2D point and click adventury na primární ovládání gamepadem považuji za kontroverzní, ale legitimní rozhodnutí tvůrce. Nicméně Syberia 3 se neovládá dobře ani jedním. I s gamepadem jsem zápasil, často bylo potřeba u různých mechanismů přesné nastavení úhlu nějaké páčky a to bylo mnohem pohodlnější myší. Též pohyb v intentáři je náročný, k poslednímu a nejčastěji používanému předmětu se dostanete postupným přeskrolováním všech předmětů. Pořád jsem se musel s postavou a jejím pohledem natáčet abych vyvolal příslušnou ikonku. Nakonec jsem sahal střídavě na gamepad i myš, protože se podle situace hodilo vždy něco jiného a minimálně jsem byl nucen myší odklidit neustále překážející kurzor. Mnohé puzzle mají několik vrstev, kdy se přibližujete a oddalujete k jednotlivým částem, nakonec se mi mnohdy stalo, že jsem se takto natáčel opakovaně, protože jsem si spletl jaká ikonka k čemu patří. Zmatečné je i to, že někdy s něčím otočíte a hned se něco stane, jindy akce nastane až když páčku pustíte. Mechanismy strojů volají po zpětné vazbě na gamepadu, leč žádných jsem si ale nevšiml.

Automatické ukládání je další bolest. Děje se většinou na začátku cutscény, takže vidíte stejnou scénu opakovaně. Cutscény jsou časté, dlouhé, nepřeskočitelné a občas interaktivní. Pokud není uložení s cutscénou, potom se můžete vydat opět sbírat předměty, které vám z inventáře zmizely a zopakovat si akce, které jste už dělali. Oproti dojmům ze skromného Telltale like úvodu v léčebně tu jsou v duchu původní série dlouhé pusté lokace a neohrabaný pohyb hrdinky. Pusté lokace a neohrabané pohyby hrdinky jsou však nyní rozparcelované do mnoha částí rozdělených změnami kamery. Kamery, která vám při pohybu hází klacky pod nohy, často jsem po její změně, abych se zorientoval a nevrátil do předešlé obrazovky, musel zastavit. Jindy postavu za jinými objekty ani nevidíte a tak nevíte pořádně kam mířit, moje Walker neustálé walkovala do viditelných či neviditelných zdí. Největším problémem jsou tradičně schody a stísněné platformy nebo když jste někde v dáli od kamery na větší lokaci. Každá změna interiéru, byť jedna místnost, znamená obrazovku nahrávání s běhajícím sněžným pštrosem. Ten je pěkně animován, no mám ho vypálený do sítnice. Někdy v nahrávací obrazovce strávíte déle než v nahrávané lokaci.

Příběhový oblouk s navázáním na předchozí díl a mnohé pasáže typu útěku působí nechtěně parodicky. Většina vedlejších postav, hlavně záporáci, jsou neživotaschopné komické figurky. Jediné moje vysvětlení je, že to mělo posílit můj vztah ke Kate a strojům. Grafika je na obrázcích fajn, v pohybu je to už horší. Je nečekaně náročná, animace kolísají, občas mizí textury, asi dvakrát mi hra zamrzla, modely postav se neustále opakují. Ve výběru anglického dabingu se s tím nemazali, žádný pokus o přízvuk, často mi přišlo, že se baví dva stejní lidé a věk postav nehrál ve výběru dabérů žádnou roli. Ve hře je čeština slušné jazykové úrovně, ale s překlepy ("automatickú uložení"). Rád bych i něco pochválil... Je tu pěkná ústřední hudba. Atmosféra lokací je fajn a příběh má své roztomilé momenty. Technicky vzato je hra dohratelná. Ve své podstatě se jedná opravdu o unikátní počin, spojení nádherné vize s absolutní technickou neschopností za obrovskou cenovku. V obchodech bývá zlevněná o 90%, dva dolary už jsou férová cena. I tak bych hru doporučil jen pro skalní fanoušky série.

Pro: atmosféra, hudba

Proti: dabing, kamera, načítací obrazovky, optimalizace, ovládání, systém ukládání

+12 +13 −1

Unreal

  • PC 60
K Unreal jsem přistupoval bez nostalgie a bez nějakého velkého očekávání. Bral jsem to spíše jako příležitost se vrátit o více než dvě dekády do minulosti a objevit střípek historie Epic Games a Unreal enginu. Hodně mě zezačátku překvapilo, že se z velké části nejedná o frenetickou akci plnou kosení nepřátel. Většinu času jsem se strávil procházením a hledáním cesty (někdy až moc zdlouhavý). Pečlivě umístění nepřátelé byli spíše dílem skládačky prostředí než náhodně poskládaní panáci na kosení. Připomenulo mi to jako když jsem jako náctiletý s překvapením zjistil, že první Rambo není o hromadném zabíjení ale je to spíše psychosociální drama. Později ovšem hra řádně přitvrdí a nestíhal jsem se ohánět. Nicméně tady mohu docenit, že lze i trochu stealthovat, někdy se vyplatí nepřátele ignorovat. Vedle toho se objevují i čtyřrucí místní obyvatelé, které jsem se snažil i za cenu ztráty vlastního života chránit, za což jsem byl někdy odměněn otevřením nějaké skryté zásobárny. Jsou tu i kryptické texty směřující vaše putování i dávající vám příležitost si domýšlet příběh. Neurazí, ale ani nejsou hlavním motorem. Úrovně jsou monumentální, spolu s grafickými efekty (voda je oproti dobové konkurenci nádherná) ždímají maximum tehdejších technických možností. Je vidět, že hra byla budovaná jako technologický benchmark své doby, tak trochu jako třeba první Far Cry o pár let později. Na pocit ze střelby a možnosti interakce s okolím jsem v průběhu hraní změnil názor. Zezačátku mi přišly průměrné, postupem času jsem však ocenil, že výběr zbraně a různé mody střelby se hodí měnit podle situace. Když jsem nepřátele pronásledoval až pod vodu a zjistil jsem, že ten výbušný sliz z mé zbraně najednou stoupá ke mně tak to byl jeden z nejlepších herních zážitků (před smrtí) :)

Pro: Audiovizuál, atmosféra, zbraně

Proti: Bloudění

+21

This War of Mine

  • PC 70
Survival hry moc nemusím, mám svých problémů dost. A tohle je opravdu depresivní hra, kdy se na začátku lze dostat do spirály smůly a špatných rozhodnutí bez nadějí na budoucnost. Navíc přežívání ve válečném městě jde dosti vztáhnout na reálné osudy (například Táni Savičevové) a připomene, že válka není jen o obětech a hrdinství vojáků. Velmi si vážím nápadu a sdělení, nicméně občas mi bylo hraní až nepříjemné.

Žánrem je hra 2d kombinací sims a plošinovky. Nabízí znovuhratelnost, protože gameplay má svá specifika díky náhodným počátečním lokacím a složení party. Na druhou stranu mechanismy jsou vždy stejné a vcelku omezené. Základem přežití je crafting a přiměřená opatrnost při hledání surovin v noci. Cílem je vybudovat si ekonomickou soběstačnost kdy zajistíte základní potřeby své skupiny a směnou nahradíte výpadky.

Příběh je tu trochu vedlejší, postavy mají svou minulost, průběhem hraní o nich něco málo zjistíte. Občas při nočním hledání surovin narazíte na něco, co řekne něco o životě bývalých obyvatel. Jsou tu náhodné události, kdy k vám občas někdo přijde pomoci či požádat o pomoc, herně je to obvykle jen ztráta člena na den za odměnu. Fajn je také radio, ze kterého můžete zjistit vývoj pro následující dny. Vše ale spíš dotváří atmosféru než že by bylo vaším motorem. Vaším motorem je přežít.

2D Grafika nádherně sedí, krásně realistické černobílé rozanimované náčrty. Postavy se pohybují se podle stavu, například unavení či ranění se pohybují jinak než zdraví. Zádumčivá hudba se trochu opakuje, ale dotváří atmosféru bezútěšnosti. S ovládáním jsem měl občas problém, jelikož se hra automaticky ukládá až po dni, tak si musíte dát aspoň zpočátku hodně pozor abyste se neuklikli, ať už pří nočním výběru lokace/vybavení na ni či při činnosti v samotné lokaci.

Pro: Atmosféra, grafika

Proti: Deprese, po čase stereotyp

+17

Shadow Tactics: Blades of the Shogun

  • PC 80
Daedalic, pro mě spíš vydavatel adventur, a logo studia se zvukem a vizuálem uřvaného děcka (nejhorší logo strategií ever) mou důvěru moc nevzbuzovaly. Nakonec je to ale první hra svého druhu, kterou jsem dokázal dohrát... 

Líbila se mi specializace postav, kde jednotlivé postavy sice mají každá své 1-2 schopnosti, zároveň však zde nejsou nelogické absurdity, které mě v minulosti sířily třeba v Commandos, kdy někteří elitní vojáci neuměli odtáhnout tělo, řídit nebo plavat. To dává zdejším misím pestrost řešení a snižuje jinak vysokou obtížnost. Zároveň se mise odehrávají v různých prostředích, v noci si hlídáte světla, ve sněhu zas stopy, někde můžete způsobovat nehody, využít dopravy nebo tajných cest. Ocenil jsem i achievementy a statistiky po každé misi, ze kterých třeba šlo vyčíst co zkusit příště či jaké schopnosti a postavy jsem využíval nejvíce.

Postavy jsou vůbec povedené a nevyprávějí příběh jenom svými krátkými noži, komunikují mezi sebou, vtipkují a to v profesionálním japonském dabingu. Hra není jen slepenec misí. Příběh není nic světoborného, ale má svůj začátek, zápletku i konec, komické i tragické časti. Což je na strategii pořád nadstandard. Celkově mi zasazení do středověkého Japonska pro plížení a tichou likvidaci sedí nejvíce.

Měl bych-li něco vytknout, je to kamera a pathfinding. Občas postavy skončí tam, kde jste je nechtěli. Ještě že je tu to neomezené ukládání... škoda že ve hře není statistika kolikrát jsem quicksave a quickload použil:)

Pro: dabing, hratelnost, zasazení

Proti: kamera, pathfinding

+21

Dagon: by H. P. Lovecraft

  • PC 35
Jednohubka, která zpracovává ranou povídku Dagon. Tato hra není adventurou, ba ani walking simulatorem. Prostě odklikáváte text, sledujete obraz a jediná interaktivita je možnost se rozhlížet a objevit tak z bodů nějakou informaci z Lovecraftova díla/života či posun dál. Hlavní silou je zde obraz a text.

Samotná povídka je jedna z nejkratších, myslím že v knihách má do deseti stran. Narozdíl od některé pozdější tvorby tak útočí přímo na solar a ukazuje sílu Lovecraftova vyprávění. Doporučuji klidně jako první povídku autora, protože nemusíte znát celý Cthulhu Mythos, abyste ji docenili.

Zpracování je povedené, zároveň si to přeci jen umím představit ještě o kousek vyšperkovanější. Například mi přišly některé obrazovky navíc, hudba/zvuky mohly atmosféru navazovat ještě o něco víc. Co musím naopak pochválit je 3D vizuální zpracování a velmi povedené namluvení. Doporučuji hrát s ovládačem, ať máte o jeden smysl navíc.

Hra mi zabrala přibližně 45 minut.

Pro: vizuál, namluvení, podpora ovladače

Proti: obrazovky navíc, zvuky mohly být ještě lepší

+13

Devotion

  • PC 70
Adventurní naplň je velmi podobna předchozímu Detention. Místo nějakých složitých kombinací předmětů máte většinou 1-3 věci na 1-3 aktivní místa, takže prakticky nejde sejít z cesty. Devotion však je z vlastního pohledu, což přináší mnohem větší imerzi a rozměr. Většinu hry se pohybujete v jednom bytě a cestujete mezi třemi obdobími života jedné rodiny, z toho si nějakým způsobem dáváte dohromady příběh.

Velkou devizou jsou reálie, byt je opravdu detailní, v televizi běží fiktivní pořady a je tu množství textů a fotografií. Je to trochu jako když navštívíte výstavu jak se žilo v Československu za normalizace. Zatímco Detention byla kritická k tehdejšímu autoritativnímu režimu a příběh byl archetypem neobětované lásky, Devotion spíše kritizuje obecné tmářství společnosti, od náboženství, sociálního postavení a nedůvěry v pokrok a příběh je do jisté míry otevřený interpretaci. Ke konci hry musíte projít očistcem, málokterá hra zpracovala spirituální zážitek tak dobře. Potěší i třeba 2d miniadventura alias vyprávění pohádky nespolehlivým vypravěčem.

Grafika je fajn, kvitoval jsem, že jsem si opravdu mohl prohlížet detaily a třeba fotografie nebo knihy není jen rozmazané cosi. Obyčejné lekačky na mě nefungovaly, ale když se byt mění a figuríny pohybují a já se bojím otočit tak už to pro mě bylo příjemné mrazení. Ústřední písnička mi poprvé přišla otravná, no postupně času se ukázala opravdu vlezlá a nemohu ji pustit z hlavy:) Dabing je špičkový, zvuky nic moc. Zabrala mi asi 6h, přesný čas nevím. Devotion totiž byla kvůli kritice čínských hráčů vaporizována ze všech launcherů.

Určitě doporučuji všem adventuristům, co dokáží zkousnout 3d, linearitu a nějaké to mrazení v zádech.

Pro: reálie, detaily v prostředí a příběhu

Proti: linearita

+10

Metaphobia

  • PC 70
Nechápu, jak mi hra mohlo tak dlouho unikat pod radarem. Hned jak jsem se o hře dozvěděl jsem, jal jsem se instalovat. Už na uživatelském rozhraní je vidět inspirace Gabriel Knightem a v průběhu hraní se objeví i velké podobnosti v zasazení a adventurních postupech.

Metaphobia je opravdu klasická point and click adventura a podobně jako původní GK má logické postupy s pár špeky souvisejícími s šifrováním zpráv. Tyto puzzly jsou opravdu trochu náročné a hlavně zdlouhavé. V zásadě ale je validní i postup všechno na všechno, protože hrdina má občas vtipnou hlášku a je to jedna z mála vtipných věcí ve hře. A když hrdina nic neřekne, stačí vám vaše představivost... Občas tu je také pixelhunting, ale obrazovek je pouze pár.

Děj je zasazen do 90.let a zezačátku to vypadá na politický thriller s pátráním po vrazích vlastního otce. Zvolená paleta barev a celková atmosféra evokuje chladné severské detektivky a dává tušit, že hrdinu nic moc dobrého nečeká. Samotný hrdina je samotář, izolující se od rodiny a přátel. V průběhu se zápletka rozvíjí v duchu konspirační teorie o božstvech/mimozemšťanech řídících nás od nejstarších dějin lidstva a la Erich von Däniken.

Grafika se mi líbila, hlavně obrázky nebo byt hlavního hrdiny dýchají atmosférou. Trochu horší to je se zvoleným prostředím a paletou, vše je depresivně statické. Z toho mě příjemně vytrhávala občasná rotoskopická animace postav, například hned na začátku jak přijede dcera s taškou a usadí se na posteli je naprostě realistické. Hudba je povedená, zvuků jsem si téměř nevšiml. Naprosto nečekanou devizou je kompletní dabing.

Celkově bych hru doporučil všem, co mají rádi temné klasické adventury. Hra má kvality těch komerčních a zabrala mi něco přes 8h. Na druhou stranu hlavní hrdina mi k srdci nepřirostl a čekal jsem i zajímavější lokace.

Pro: dabing, hádanky, hudba, rotoskopie

Proti: hlavní hrdina, fádní lokace, zdlouhavý šifrovací puzzle

+10

Detention

  • PC 35
Jako point and click adventura s inventářem je to jednoduché. Předměty jsou různé ale plní víceméně roli klíčů, většinou když najdete aktivní místo, tak už víte jaký předmět hledáte a naopak. V tomto ohledu více hrou kráčíte šipkami nalevo či napravo. Jsou tu však asi i 2-3 drsný puzzle, kdy třeba máte po paměti vybrnkat na piano melodii. No a jsou tu i jemné stealth prvky, kdy se musíte vyhýbat duchům tím že zadržujete dech nebo odvracíte zrak, ale není to nosný herní prvek a rozhodně bych nerad, aby to nějaký adventurista bral jako důvod se hře vyhnout. Věřte mi, vím o čem mluvím, tady je to v pohodě. Hodně se mi líbil i poznámkový blok a občas přišla nečekaně vhodná nápověda. Zklamalo mě, že nešlo hru ovládat gamepadem.

Nebýt Cat Lady tak bych byl ještě nadšenější. Takhle to byla pro mě "jen" dobrá jednohubka, co přináší navíc něco z historie a kultury Čínské republiky. Zápletka je archetypální a přitom zasazená do tamních reálií, vůbec se nedivím, že tak dobrý námět dal vzniknout filmu. Atmosféra s pomocí grafických efektů a zvuků je velmi silná a sugestivní, na druhou stranu opravdu jsem se ve hře leknul tak jednou. Což mi ale nevadilo:)

Pro: atmosféra, příběh

Proti: absence ovládání gamepadem

+11

SuperTuxKart

  • PC 70
Ani nevím, jak se tato v Linuxu vyvíjená freeware nápodoba Wacky Wheels nebo Mario Kart do mého seznamu "Chci si zahrát" dostala. Asi jsem si chtěl prostě arkádové závodění motokár vyzkoušet.

Statická grafika menu a prkenné animace mají dost indie hrany, vzbouzející dojem retra až parodie. Dává tušit, že hra je vyvíjena dvacet let a zadarmo. Samotné závody a mechanismy kolem nich jsou však překvapivě funkční. Konkrétně tratě jsou jedna lepší než druhá a daly mi vzpomenout na to nejlepší ze zlaté éry Need for Speed. Různorodé a atmosférické prostředí s často s různými cestami a zákrutami a díky protivníkům často velmi dynamická a napínavá hra, navíc tu je ještě k tomu sedící hudba. Modů je hned několik od příběhového modu přes normální závod až po klasiku se všem boosty a zbraněmi, single i multiplayer. Navíc tu plníte achievementy a odemykáte si nové motokáry a tratě. Další rozměr přináší stále aktivní fanouškovská tvorba.

Hra je i v češtině, příběhový mod zabere cca 4h. Hru určitě doporučuju, i kdyby to bylo jenom kvůli jednorázovému projetí tratí. Stojí za instalaci.

Pro: grafika, tratě, hudba, zbraně

Proti: prkenné animace a rozhraní

+11

Ben Jordan: Paranormal Investigator - Case 2 The Lost Galleon of the Salton Sea Deluxe Edition

  • PC 35
Tak teprve s druhým dílem začínám chápat kvality série, dvojka je v lecčems nabušenější. Adventurní postupy nějakou vlastní logiku mají, motivace zůstává poněkud vágní. No proto nejsem paranormální vyšetřovatel. V reálu jsem sebral vše, co nebylo přilepené, nakoupil vše, co bylo k nákupu, prokecal všechny postavy v okolí a zkombinoval všechno na všechno. To množství obsahu je až demoralizující, nesnáším scrollování v inventářích a nakupování x věcí po x obchodech. Jak lokace nejsou jen na jedné obrazovce, přibývá problém přesunu mezi obrazovkami, kdy jsem se třeba zasekl, protože jsem další obrazovku v lokaci nečekal. Ocenil jsem zvuky a hudbu.

Naštěstí se nezvedla jen kvantita, zvedla se i kvalita. Například se mi líbilo puzzle s vymýšlením textu písně, kde slova sestavujete podle toho, co jste na pláži viděli. Nebo řešení s odlákáním ducha, kdy spolupracujete s jinou postavou. V jedničce byl jen náznak pubertálního humoru, no tady už je humor neoddělitelnou částí děje a pomrkává na hráče. Odpadl také problém s namluvením, popisy stíháte přečíst.

Paradoxně největší slabinou byla hlavní zápletka. Roztahané a bez tempa, vaše poslání se v tom množství obsahu ztrácí. A chtělo by to víc tajemnosti, objevování, psychologie a lore pro ospravedlnění toho, proč hrdina dělá, co dělá. Zatím to vypadá, že kdyby Benovi místní opilec poradil ať hodí klíče do kanálu a sjede po zadku holou skálu tak to Ben bez mrknutí udělá. Očekávám, že další díly v tomto budou sofistikovanější.

Pro: grafika, hudba, hádanky, humor, zvuky

Proti: množství obsahu, málo děje

+13

Ben Jordan: Paranormal Investigator - Case 1 In Search of the Skunk-Ape Deluxe Edition

  • PC 30
Adventurní freeware série Ben Jordan vytvořené v AGS jsem si všimnul až na databázi a usoudil jsem, že by se mi mohla líbit. A začínám samozřejmě od prvního dílu, který byl dodatečně vylepšen a vydán v této edici. I tak jsem nečekal nic světoborného. Mile překvapí produkční hodnoty, hra má ucházející grafiku a dabing. Interface je nápodoba starších her od Sierra, takže v ovládání není problém.

Samotný obsah je ovšem trochu chudý a naivně logický jen ve své vlastní bublině. Samotné pátrání po Skunkoopovi je dost upozaděno tím, že většinu adventurní část hry získáváte suroviny pro sestavení falešného amuletu, aby se do vaší výpravy připojil jeden ze strážců parku. Následuje mnou vždy neoblíbené, ale v adventurách často využívané bludiště ze stejných obrazovek. Samotné rozuzlení je v rámci minuty s otazníkem, co bude dělat Skunkoop po takovém "rozřešení".

Měl jsem technické problémy se zapnutým zobrazením textu a dabingem. Nevím jestli je to vlastnost AGS, ale text zmizí vždy po přehrání zvukové stopy. U samotného rozhovoru to nevadí, tam je text stejný jako namluvení. Ale u popisu často zvuk chybí nebo je příliš krátký, aby člověk text stihnul přečíst. Doporučuji tedy využívat přepínání ctrl + T.

Pro: grafika, dabing, ovládání

Proti: technické problémy

+10

1213: Episode 3

  • PC 30
Po dohrání adventur ze série Chzo Mythos jsem zkusil i přibalenou 1213, dělenou na tři epizody. Jedná se plošinovku s velmi podobnými mechanismy jako legendární Flashback: The Quest for Identity. A podobně jako tam utíkáte ze zajetí. Hlavní výzvou tak není skákání, ve hře hlavně střílíte a odemykáte si cestu dál hledáním a použitím potřebného předmětu. Obtížnost je nízká, o to víc překvapí drsný bossfight na konci každé epizody. Epizody jsou příjemně krátké, celé to jde dohrát do cca dvou hodin.

Největším plusem je jednoznačně příběh, který je dobře podán. Součástí SE je i komentář autora, kterým vysvětluje svoje designerská a příběhová rozhodnutí, no je plný spoilerů. Je však škoda si ho nepřečíst. Ideálním řešením je asi dohrát hru dvakrát, drobnou motivací k druhému hraní je skrytý konec.

Z herního pohledu mi nejvíc vadila intolerance k okrajům. Zachytit se o okraj a vytáhnout se do horního patra, pokud není okraj u zdi nebo pod dalším okrajem, je problém. Začne to opravdu vadit až ve třetí epizodě, kdy taková chyba často stojí vaši postavu zdraví. Vadil by mi backtracking a respawn nenápaditých nepřátel, no těch obrazovek a nepřátel je opravdu málo. Hra je vytvořená v AGS, nepovedlo se mi ji rozchodit na celé obrazovce.

Pro: příběh

Proti: ovládání, technický stav

+8

EarthBound

  • SNES 70
Earthbound se od soudobé jrpg konkurence liší na první pohled. Intro samotné vypadá trochu jako port xcomu na snes, vše začíná pádem meteoritu. Místo nějakého dorostence ve fantasy světě začínáte jako předškolák v typickém americkém městečku. Zezačátku by se mohlo zdát, že jde jenom o to, že budete mít místo luku prak a místo do hospody půjdete na zmrzku. Postupně zjistíte, že tato hra je opravdu šílená a originální.

Vaši družinu předškolních děcek čekají americká města, dálný východ, hřbitov... dinosauří pravěk, město pouze z obrysů neonu, kde je všechno naruby, vesnice, kde jsou bytosti co se příliš stydí nebo se všechny jmenují stejně, dungeon uprostřed chodícího balvanu a vlastní mysl. Protivníky jsou vám nepřátelské taxíky, kradoucí straky, UFO, strašidelné loutky, zkouření hipíci, hroudy odpadu, splašené dopravní značky, neandrtálci, kraken, roboti, modrý ku klux klan, vesmírní lidé, vybuchující stromy a rozzuřený cirkusový stan... Vaším úkolem je mazat tužku gumou, házet hady, krmit opice, zmlátit policajty, spořit si kapesné, pronásledovat prostitutku a zločinnou stonožku, střílet bazukou, sníst hašišový koláč, vylákat lochnesku, dostat se na představení Runaway Five, lákat zombie na zombielapku, létat a cestovat do minulosti, chytat motýle a hlavně modlit se...

Jedna část hry hraje na tradiční nostalgickou strunu klukovských dobrodružství. Další částí je všeobecná ujetost a absurdní humor. Jsou tu i dospělácké podtóny a sugestivně znepokojivé pasáže, ale celkově je hra hlavně o humoru a nostalgii. Téměř každá postava ve hře má originální průpovídku. Množství šílených předmětů je z praktické stránky věci na škodu, téměř u každého se musíte podívat, co vlastně přesně dělá. Grafika je fajn, někdy je tam příjemný smysl pro detail, jindy jde hra do vtipné karikatury. Hudební složka je také na SNES výborná a pestrá. Jsou tu představení, veselá i melancholická hudba, ambivalentní strašidelné podkresy, eletronika i metal.

Pokud jde o mechaniky, Earthbound je tradičním tahovým jrpg s pár příjemnými zlepšováky a pár abnormálními otravnostmi. Tou příjemnější částí jsou určitě boje. Respektive způsob, jak se k nim dostat. Ve hře nejsou náhodné souboje, protivníky zde vidíte a můžete se jim většinou vyhnout. Je to také důležité z hlediska iniciativy, pokud napadne soupeř vás, má výhodu a naopak. Dalším příjemnou věcí je, že pokud hra vyhodnotí, že soupeř nemá šanci, automaticky souboj vyhráváte. Tak můžete mnohdy grindovat bez velké časové investice. Ani to však nemusíte, nejsou zde žádné skoky v obtížnosti, nikdy jsem neměl potřebu backtrackingu a grindování. V rámci samotného souboje zde chybí nějaké zdržující animace akcí. Místo toho je tu příjemný zvuk zásahu podobně příjemný jako mlasknutí v Albionu. A můžete dát i autofight, takže nemusíte do konce souboje vůbec klikat a třeba si jít udělat čaj...

Na druhou stranu je tu pořád povinný výpis všeho, takže i když hodíte dynamit, co všechny protivníky jistojistě smaže z povrchu zemského, hra vám místo zmizení protivníků musí postupně vypisovat, jak protivník A dostal zásah, kolik bodů mu to ubralo, že protivník A umírá,...následuje výpis protivník B,C,D... nuda. Ovšem to nejhorší v interface je mimo souboje a to u těch nejzákladnějších činností. Prodej věcí, uzdravování či ukládání hry je zde peklem, kdy musíte neustále číst stejné lajny a potvrzovat je. Jako kdybych prodejem přebytečné virtuální sušenky zároveň žádal o formátování hardisku. A každá věc se musí prodávat jednotlivě. Prodej deseti věcí je zde bez mála záležitost na deset minut. Stejně tak obnovení party po smrti či uložení hry... Je to i kvůli tomu, že musíte vyhledat specializovaná místa (nemocnice, hotely) a teprve tam spustit dialogy. Díkybohu, že jsem hrál na emulátoru, díky možnosti libovolného ukládání a nahrávání jsem tuto prudu mohl škrtnout. Takže pokud vás netrápí "podvádění", těmhle dialogům se jde vyhnout. Čemu se nevyhnete jsou telefonáty otce, co vám volá, jestli si nechcete od hraní odpočinout nebo otravující fotograf, který vás na různých místech světa fotí.

Určitě není divu, že se Earthbound pravidelně objevuje ve výčtech nejlepších SNES a jrpg her. Nicméně má určitě mechaniky, které byly a jsou otravné. Samotný příběh pro mě nebyl moc hnacím motorem (i když má zajimavé interpretace), více mě bavila atmosféra a humor. Stojí za to si zahrát v roce 2022? Stojí. Nanejvýš vás to bude stát život, ale ten máme stejně zadarmo.

Pro: atmosféra, humor, ztřeštěnost

Proti: zdlouhavé dialogové mechaniky

+13

Shenmue III

  • PC 70
Shenmue 3 je věrnou nápodobou předchozích dílů. Toto reakcionářství po 18 letech podobně jako u Tesla Effect: A Tex Murphy Adventure z velké části omezuje cílovou skupinu na věrné fanoušky předchozích dílů. I když tu je nějaké shrnující intro a vysvětlování, noví hráči budou zmateni množstvím odkazů a pomrknutí. Gameplay složený především z chození se strnulými animacemi a triviálním obsahem rozhovorů musí na nově příchozího působit bizarně. Já se po nedávno odehraných předchozích dílech cítil jako ryba ve vodě. To co bylo před lety revoluční nyní působí spíše zastarale.

Přesto tu pár změn v hratelnosti je. Tím příjemným je nabídka přesunout se jedním tlačítkem do místa a času schůzky. QTE jsou povedené filmečky honiček a rvaček, které je třeba nadrilovat, ale nejde je failnout. Mezi kontroverzní věci určitě řadím nutnost doplňovat si zdraví jezením jídla (během dne se vám každou sekundou zdraví snižuje) a zbytečná změna komb, která jsou stejná, ale mají jiné kombinace tlačítek. Naproti tomu jsou ale boje o něco taktičtější díky tlačítku krytí a ovládání je responzibilnější. Trénink na vylepšení bojových dovedností složený z repetitivních miniher je však pořád zbytečně únavný.

Grafika a hudba působí přesně tak, jak by člověk očekával u remasteru původního Shenmue. Moderní efekty a kvalita, stejný styl. Technická stránka někdy zazlobí (štvaly mě odrazy měnící se v závislosti na natočení kamery a občas také vyskakující postavy), ale jinak jsem byl velmi spokojený. Otázkou je, jestli je to dost. Žádný next gen se rozhodně nekoná. Možnosti gamepadu také zůstaly u té nejzákladnější vibrace. Hra mi šla i na starém počítači bez trhání a pádů. Komorní začátek ve vesnici ten dojem nedělá, ale v další lokaci už je množství obsahu ohromné. Každý objekt má aspoň dotek originality, každá postava má nějakou průpovídku. Množství obsahu završuje neuvěřitelné množstvím věcí, které jde sbírat. Třeba takové karty obchodů získáte tím, že každý obchod či stánek důkladně prošmejdíte a najdete ukrytou figurku. I když jsem jel z velké části jen po příběhu, strávil jsem ve hře 50+ hodin, více než v jedničce nebo dvojce.

Technicky se tak jedná o nejlepší díl Shenmue s doladěným ovládáním, co ale atmosféra a příběh?  

V minulých dílech jsem si užíval atmosféru 80. let Tokia, Hong Kongu a Kowloonu, které v lecčems působily nelichotivě a špinavě. Zde však dobové reálie už příliš roli nehrají. Vnitrozemí Číny 80.let působí jako pohádková sluníčková země. Chybí už jen létající duhový drak na obloze. Pozdějším centrem děje je fiktivní malebná vesnice Niaowu na břehu řeky, plná obrovských chrámů a množstvím obchodů v poměru k obyvatelům 100 ku 1. Zlatá ulička pro turisty vytržená z prostoru a času. Chybí tu jakákoliv politika, policisti, žádná špína, silnice, továrny a automobily. Obyvatelé mají tradičně historické či moderní západní oblečení, vždy čerstvě vyprané. I když byla vnitrozemská Čína vybrána jako stěžejní lokace už kdysi právě kvůli tajemnosti a izolovanosti, nelze se zcela ubránit dojmu, že na jejím konečném ztvárnění hrají roli čínské peníze.

Příběh zůstal věrný zásadám minulých dílů, za x hodin a závěrečných titulcích máte pocit, že se vlastně nic moc nestalo a to málo děje hlavního příběhu je vměstnáno na konec. Tam je zvrat, kdy po záporákovi jde jiný záporák, ale to už je v rámci všech těch hodin jen tak mimochodem. Žádné završení, žádný příběhový posun. Jsou zcela otevřené dveře pro pokračování a to se může odehrávat kdekoliv. Nové postavy příliš výrazné nejsou, i když hrdinovi na konci v duchu amerických filmů příjdou na pomoc. Potěšila mě možnost telefonátů postavám z předchozích dílů. Vedle Shenhuy a záporáka se objeví i trochu nečekané parťák z minulého dílu.

Shenmue 3 jsem si užil a v lecčems se jedná o nejpovedenější díl. Lépe činnosti načasoval a zbytečně nehází hráči klacky pod nohy. Přesto však cítím trochu pachuť a zklamání především kvůli atmosféře a nezavršenosti příběhu.

Pro: grafika, původní hratelnost, neuvěřitelné množství obsahu

Proti: líný příběh, neautentičnost, žádné novinky

+17

The Temple of Elemental Evil: A Classic Greyhawk Adventure

  • PC 55
Troika proslula skvělými RPG systémy skrz naskrz protkanými bugy a s absurdně dlouhými a pro laiky nesrozumitelnými názvy. Ani The Temple of Elemental Evil: A Classic Greyhawk Adventure není výjimkou.

Izometrické skupinové RPG s implementovanými pravidly DnD nabízí srovnání s konkurencí her založených na Infinity enginu - BG, IW, PT atd. Graficky se rozhodně nemá za co stydět, oproti starším bratříčkovi na stejném enginu, Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura, jde vyloženě o grafické hody. I oproti zmíněné konkurenci je grafika detailní a prostředí rozpohybované. Nad bažinou a mrtvolami poletují mušky, v podzemí plápolají ohně, skvělé jsou efekty kouzel. Další rozdíl je v bojích, po spuštění boje přichází tahy. Podle iniciativy se určí pořadí jednotlivých postav, které potom spotřebovávají akce. Občas je to zdlouhavé, ale je to propracované a samotné boje tak musím pochválit.

Teď už budou ale negativa. Prvním je naprosto nenápaditá hratelnost a příběh. Máte mnoho dialogů podmíněných skilly, rozhovory jsou však nezajímavé, napsané zcela rutinně. V prvních 7h jsem se ve vesnici naprosto utavil 7h bezduchými poslíčkovými úkoly. Jiné nebojové dovednosti ve hře moc nevyužijete, se zlodějem můžete velmi výjimečně vykrást zapastěnou truhlu. Takže spousta času strávíte přemýšlením a micromanažmentem nad něčím, co vůbec nevyužijete. Úkolově zbývá kromě poslíčkování jenom boj. Pathfinding je tragický, backtracking všudypřítomný - vyspat se v hlavním chrámu prakticky nejde.

Bugy a nedodělanost. Z postav jsem udělal i přes všechnu DnD zkušenost úplné mrzáky. Trpasličího bojovníka jsem celou dobu specializoval na boj s trpasličí sekerou, no ve hře není ani jedna. Ze zlodějky jsem chtěl lučištnici, no v polovině hry jím kvůli nějakému bugu už nemohla být vyzbrojena. A mé kouzelnici zůstal status ticho, takže nemohla kouzlit. Paráda... Není tu prakticky, co koupit, všechen sběr předmětu bych nyní označil za zbytečný. Výběry akcí jsou zdlouhavé, vlastní body do mapy omezené. Již odemčené truhly a dveře se samy znovu zamykaly, takže backtracking byl opravdu opruz. Velké množství místností a lokací je úplně prázdné, jakoby se na ně zapomnělo nebo se nestihly. Hra mi neustále padala.

Celkově mám rozporuplné pocity. Grafika a převedení DnD pravidel je hrozně fajn, nicméně je ho asi škoda pro tak zabugovanou a rutinní nedodělanost. Určitě doporučuji hrát s neoficiálním patchem, který z toho dělá aspoň fajn jednohubku typu Icewind Dale. I přes zmrzačení vlastních postav a rutinních úkolů jsem na konci cítil uspokojení z postupu. Můžou za to dva OP předměty, meč bastard, co automaticky zasahuje a orb vyvolávající Glabrezu, Balory apod. Jinak bych neměl ve většině soubojích šanci, obtížnost je vyšší. Dohráno za 56h.

Pro: boje, grafika

Proti: bugy, nedodělanost, nevyužitý potenciál

+22

Assassin's Creed Chronicles: India

  • PC 40
Po dohrání Assassin's Creed Chronicles: China jsem už trochu věděl do čeho jdu. Assassin's Creed Chronicles: India žádnou revoluci nepřináší. Evoluce v rámci mírného pokroku tu však je. Hru jsem si užil více než předchozí díl. Může za to především samotná změna prostředí. Indie má totiž k Persii blízko a tak jsem měl příjemný pocit moderní nadstavby tatínka assassinovské série, Prince of Persia. Prostředí je i objektivně o něco rozmanitější a hezčí, i když pořád tu je na tak krátkou hru příliš copy-paste obsahu.

Hratelnostně se toho moc nezměnilo, využíváte prostředí a skromné palety nástrojů pro postup úrovněmi. Podle úspěšnosti průchodu dostáváte body vylepšení. Vylepšení jsou podobná jako u minulého dílu a hratelnost samotnou příliš nemění. Úrovně lze rozdělit na dva typy. Prvním typem jsou úrovně, kde získáváte body za tichý průchod, tady se nevyplatí spěchat a úrovně jsou spíš o správném načasování a trpělivosti. Druhým typem jsou úrovně, kde získáváte body rychlým průběhem, důležité je zde se rychle zorientovat, často vás něco pronásleduje, něco pronásledujete vy, nebo máte časový limit. Oba typy misí dovedou být pěkně frustrující. I když jsou naštěstí save checkpointy štědré, stejně dělat tříminutovou pasáž po páté už člověka otráví. Ještě bych zmínil, že hra má neplošinkovou část, kdy střílíte z pušky z vlastního pohledu. Působí to trochu absurdně, protože žádný tlumič nemáte a přitom nesmíte způsobit poplach (tzn. nevadí, že je slyšet výstřel, vadí jen když někdo vidí zabitého)

Příběh a postavy jsou znovu jen aby se neřeklo. Jsem přesvědčen, že po týdnu nebudu vědět jména ani děj. Hru jsem nakonec podobně jako první díl dohrál za cca 5h, nepochybuju, že většina to zvládne za 3h. Po dohrání se objeví nová obtížnost a New game+, jsou tu i samostatné časové výzvy. Ani jedno mě však příliš neláká. Hru bych doporučil jen opravdovým fanouškům jednoduchých krátkých lineárních plošinovek a kompletionistům jako jsem já. Starší Mark of the Ninja je někde jinde.

Pro: Grafika, prostředí

Proti: Lineárnost a nenápaditost, příběh

+10