Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Shenmue III

  • PC 70
Shenmue 3 je věrnou nápodobou předchozích dílů. Toto reakcionářství po 18 letech podobně jako u Tesla Effect: A Tex Murphy Adventure z velké části omezuje cílovou skupinu na věrné fanoušky předchozích dílů. I když tu je nějaké shrnující intro a vysvětlování, noví hráči budou zmateni množstvím odkazů a pomrknutí. Gameplay složený především z chození se strnulými animacemi a triviálním obsahem rozhovorů musí na nově příchozího působit bizarně. Já se po nedávno odehraných předchozích dílech cítil jako ryba ve vodě. To co bylo před lety revoluční nyní působí spíše zastarale.

Přesto tu pár změn v hratelnosti je. Tím příjemným je nabídka přesunout se jedním tlačítkem do místa a času schůzky. QTE jsou povedené filmečky honiček a rvaček, které je třeba nadrilovat, ale nejde je failnout. Mezi kontroverzní věci určitě řadím nutnost doplňovat si zdraví jezením jídla (během dne se vám každou sekundou zdraví snižuje) a zbytečná změna komb, která jsou stejná, ale mají jiné kombinace tlačítek. Naproti tomu jsou ale boje o něco taktičtější díky tlačítku krytí a ovládání je responzibilnější. Trénink na vylepšení bojových dovedností složený z repetitivních miniher je však pořád zbytečně únavný.

Grafika a hudba působí přesně tak, jak by člověk očekával u remasteru původního Shenmue. Moderní efekty a kvalita, stejný styl. Technická stránka někdy zazlobí (štvaly mě odrazy měnící se v závislosti na natočení kamery a občas také vyskakující postavy), ale jinak jsem byl velmi spokojený. Otázkou je, jestli je to dost. Žádný next gen se rozhodně nekoná. Možnosti gamepadu také zůstaly u té nejzákladnější vibrace. Hra mi šla i na starém počítači bez trhání a pádů. Komorní začátek ve vesnici ten dojem nedělá, ale v další lokaci už je množství obsahu ohromné. Každý objekt má aspoň dotek originality, každá postava má nějakou průpovídku. Množství obsahu završuje neuvěřitelné množstvím věcí, které jde sbírat. Třeba takové karty obchodů získáte tím, že každý obchod či stánek důkladně prošmejdíte a najdete ukrytou figurku. I když jsem jel z velké části jen po příběhu, strávil jsem ve hře 50+ hodin, více než v jedničce nebo dvojce.

Technicky se tak jedná o nejlepší díl Shenmue s doladěným ovládáním, co ale atmosféra a příběh?  

V minulých dílech jsem si užíval atmosféru 80. let Tokia, Hong Kongu a Kowloonu, které v lecčems působily nelichotivě a špinavě. Zde však dobové reálie už příliš roli nehrají. Vnitrozemí Číny 80.let působí jako pohádková sluníčková země. Chybí už jen létající duhový drak na obloze. Pozdějším centrem děje je fiktivní malebná vesnice Niaowu na břehu řeky, plná obrovských chrámů a množstvím obchodů v poměru k obyvatelům 100 ku 1. Zlatá ulička pro turisty vytržená z prostoru a času. Chybí tu jakákoliv politika, policisti, žádná špína, silnice, továrny a automobily. Obyvatelé mají tradičně historické či moderní západní oblečení, vždy čerstvě vyprané. I když byla vnitrozemská Čína vybrána jako stěžejní lokace už kdysi právě kvůli tajemnosti a izolovanosti, nelze se zcela ubránit dojmu, že na jejím konečném ztvárnění hrají roli čínské peníze.

Příběh zůstal věrný zásadám minulých dílů, za x hodin a závěrečných titulcích máte pocit, že se vlastně nic moc nestalo a to málo děje hlavního příběhu je vměstnáno na konec. Tam je zvrat, kdy po záporákovi jde jiný záporák, ale to už je v rámci všech těch hodin jen tak mimochodem. Žádné završení, žádný příběhový posun. Jsou zcela otevřené dveře pro pokračování a to se může odehrávat kdekoliv. Nové postavy příliš výrazné nejsou, i když hrdinovi na konci v duchu amerických filmů příjdou na pomoc. Potěšila mě možnost telefonátů postavám z předchozích dílů. Vedle Shenhuy a záporáka se objeví i trochu nečekané parťák z minulého dílu.

Shenmue 3 jsem si užil a v lecčems se jedná o nejpovedenější díl. Lépe činnosti načasoval a zbytečně nehází hráči klacky pod nohy. Přesto však cítím trochu pachuť a zklamání především kvůli atmosféře a nezavršenosti příběhu.

Pro: grafika, původní hratelnost, neuvěřitelné množství obsahu

Proti: líný příběh, neautentičnost, žádné novinky

+17