Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Mario + Rabbids Kingdom Battle

  • Switch 90
Úžasná hra. Jednoduchá intuitivní, a přitom plná možností a různých kombinací. Zároveň napěchována odkazy. Nejen na Mariovu dlouhou karieru ale najdete tu pomrkávání na ikony popkultury. A dobře napsaná – svět vás dokáže vtáhnout a rychle přistoupíte na jeho pravidla. Taktické souboje jsou prokládány klidnějšími „explorativními“ pasážemi, které fakticky představují přemisťování mezi jednotlivými soubojovými arénami. Jednoduché logické hádanky, vtípky a citace mě však často donutili jen tak se zastavit a pořídit nějaký ten screenshot. A pokud máte kamarády, určitě využijte Hotseat multiplayer, a nebuďte překvapeni, když se během pár her z kamaráda, který hru nikdy nehrál, stane nepřekonatelný protivník.

A ač od Ubisoftu, zachovává si typický Nintendo feeling – je snadné ji dohrát, ale pokud ji chcete plně vytěžit, připravte se na slušnou výzvu. Stále ale jde o hru pro celou rodinu a náročnost si nastavujete jen a jen svými rozhodnutími. A já vám doporučuju, abyste se rozhodli ji vyzkoušet!

Pro: Kouzelný svět, užasná hratelnost, spousta možností a šíleni králíci...

Proti: ... jen je třeba mít Nintendo Switch.

+21

Adventures of Robinson Crusoe

  • PC 35
Herní výzva 2019: bod číslo 5 - Adaptace, knižní předloha

Robinson Crusoe je známý svým příběhem po celém světě, a autoři této hidden object adventury použily tento román od Daniela Defoa pro svou hru. Příběh osekali na minimum a ponechali pouze to důležité a podstatné.

Důležitým prvkem v této hře je rozdělení do 6 kapitol. Na dohrání jedné kapitoly totiž máte pouze 60 minut. Kapitola je rozdělena do 6 hlavních oblastí, které musíte dokončit, abyste mohli stavět svou loď, díky které se dostanete domů. Je trochu zvláštní, jak by jeden člověk zvládl postavit, tak obrovskou loď (i ve dvou s Pátkem si myslím, že by to bylo nemožné). Už jenom vytvořit jednu kládu ze stromu a odnést ji na správné místo musí sebrat toliko sil, že by si potom musel jít lehnout. Samozřejmě do toho počítám i únavu ze získávání jídla, vody a dalších potřeb + horko a další aspekty. No nic to jsem trochu odbočil.

Zajímavou věcí je, omezený počet nápověd na danou kapitolu, kdy máte pouhých 5 nápověd, které můžete rozšířit nalezením nějakého speciálního napíšu či čísla. Takže je dobré rozmýšlet, kdy nápovědu využít a kdy ji radši ušetřit. Jelikož můžete libovolně mezi obrazovkami přecházet, tak je dobré najít vše, co vidíte a poté přeskočit na jinou a udělat to samé. Ovšem nevyplatí se ani klikat, na všechno, protože za příliš mnoho kliknutí na špatné místo se vám odečte minuta z celkového času na dokončení kapitoly.

Hra je celkově krátká, což je v tomto případě její plus, protože toho příliš nenabízí. No jsou tam ještě jiné nedostatky, a to jako že se vydáváte na Pátkův ostrov, kde je vesnice plná bílých obyvatel a vesnička vypadá jako kdyby se nacházela někde ve střední Evropě.

Pro: Krátká herní doba, omezená nápověda

Proti: Stereotyp, odečítání minut z celkového času na dokončení úrovně, pár nepřesností v příběhu

+11

The Outer Worlds

  • PC 70
Jednou za čas se objeví hra, která ve mě probudí myšlenky, jestli už nejsem definitivně přesycen stále novými herními světy, příběhy a NPC, protože se do ní prostě nedokážu pořádně vžít. Potom se ale naštěstí vždy objeví hra, která tyto myšlenky rozptýlí, protože je prostě skvělá. Bohužel musím konstatovat, že u The Outer Worlds jde o ten první případ a já budu opět žít v pochybnostech do doby, než narazím na další klenot.

Obsidian v ničem vyloženě nezklamal. Jen mám pocit, že zůstal někde na půli cesty mezi touhou vytvořit něco neotřelého a sázkou na jistotu. Není tu žádný zapamatovatelný quest/ parťák/ zbraň/ rozhovor/ záporák/ cokoliv, co by mě pobídlo si hru zahrát znovu. Trochu tomu chybí vlastní identita a nějaký výrazný trademark. Moon Man je jako maskot hry fajn a měl ambice se trademarkem stát, ale oproti Vault boyovi (který má svou unikátní podobu pro každý perk, schopnost atd.) není tak dobře využitý a ve druhé polovině hry na něj úplně zpomenete. Příběh je spíš průměrný, svět je ale fajn, vypadá to hezky (ty skyboxy!) a na začátku jsem byl i docela nadšený, ale...

...bohužel jde o jednu z řady her, kde je první lokace zároveň tou nejzajímavější. Na mapě kolem Edgewateru jsem nadšeně prozkoumával každý kout a připadá mi, že s každou další lokací jde kvalita trochu dolů a zajímalo mě to čím dál tím míň. Absence jakékoliv zásadní invence a fantazie se týká i výzbroje. Tam, kde Fallout přichází s energozbrojí, Star Wars se světelným mečem, Baldur's Gate s Carsomyrem, Deus Ex s augmentacema, nebo Stalker s exoskeletonem, The Outer Worlds nabízí generické zbroje, které se snad liší jen v barvě a zbraně, kterých je jen pár, nejsou moc zajímavé a vyskytují se v normální a vylepšené verzi (na pohled vypadají obě verze úplně stejně). To, že jdou zbroje a zbraně vylepšovat a modifikovat a často obsahují i bonusy k vlastnostem, nenahradí pocit, že nosíte něco výjimečného. Škoda.

Systém levelování a zlepšování postavy je docela dobrý, ale na RPG z pohledu první osoby možná až zbytečně překombinovaný. Tradiční sypání sklill pointů do schopností je ještě ok, ale potom překliknete na perky... A to je absolutní průšvih a zoufalost. Jejich užitečnost a nedej bože nejaká kreativita se rovnají nule. Jako regulérní trolling beru situace, kdy hra v některých momentech nabízí extra perk za cenu permanentního snížení některých vlastností. Tohle se nepovedlo.

Nechápejte mě špatně. The Outer Worlds je jako celek dobrá hra a nakonec mi tolik nevadilo ani lehce humorné pojetí, se kterým mívám ve hrách a literatuře všeobecně problém. Jsem ale přesvědčen o tom, že Obsidian měl ambici vytvořit nový kult, nový Fallout. Náznaky tu jsou (a JE to lepší než Fallout 3 a 4), ale jakoby přeci jen trochu chyběla fantazie a sebevědomí šlápnout do toho naplno.
+37

Kingdom Come: Deliverance

  • PC 90
Musím říct, že mám z této hry opravu rozporuplné pocity. Chvílemi jsem byla opravdu nadšená a chvílemi docela smutná.
Když jsem hru poprvé zapnula a začala hrát úvod, připadalo mi vše krásné. Jak jsem ale pokračovala hrou, najednou se mi detaily zpracování přestaly líbit. To zašlo až do té míry, že se mi hra vlastně přišla ošklivá. Například jsem se koukala na zboží jednoho obchodníka (zelenina a tak) a říkala jsem si, že nemůže být možné, aby zboží vypadalo takto špatně. Začala jsem to zkoumat a zkoušet různá nastavení. Nakonec pomohla instalace HD textur, čehož jsem si hned nevšimla. Nastal ale jiný problém, kterým bylo načítání textur. Přišlo mi, že se to časem zhoršovalo. Na začátku hry to nebyl téměř žádný problém, ale na konci se kolikrát textury při rozhovoru s někým ani nestihly načíst. Tak nevím, jestli jen na to můj PC nestačil, nebo byl problém někde jinde. Ještě jsem měla problém se vzhledem skvrny od krve na meči při broušení. Těm ani instalace HD textur nepomohla a zarytě zůstaly čtverečkované. Poslední, co bych chtěla zmínit, je měnící se zbroj a kůň v cutscénách na konci hry. V některých částech jsem měla to své a někde ne. Na Vraníku se mi podařilo získat své věci zpět, ale do Talmerku Jindra stejně kulhal bez něj.
Na to, že vývojáři používaly vlastní motion capture, přišlo mi, že výrazy často neodpovídaly rozpoložení postav (podle hlasu). Dále ženám divně odstávalo oblečení a psi (tedy bez DLC) se moc nepovedli. Koně jsou ale super. Na těch je vidět, že si na nich dali vývojáři záležet. Zvláštní věc, která mně trochu vadila, byla při rozhovorech. Když jsem začala mluvit s nějakou osobou, která ke mně byla zády, osoba se neotočila, ale mluvila prostě dopředu a já jí mluvila do zad.
No, ale teď to pozitivní. Hrozně se mi líbí, že je hra z českého prostředí a přímo z okolí Sázavy a Stříbrné skalice. V těchto místech máme chatu, a tak je mi to blízké. Je také super, že hra popisuje skutečné historické události. Díky tomu a různým textům, které se postupně otvírají, plní i vzdělávací funkci.
Příběh ve hře je zábavný a zajímavý. Hra je hodně ukecaná, ale to nevadí. Právě díky vyprávění (a to i ve vedlejších misích) jsem neměla pocit repetetivnosti. Trochu mě jen mrzelo, že jsem prošvihla některé úkoly na čas. V jednom konkrétním případě (Hledání bezvěrců)[spoiler] jsem při rozhovoru se zadavatelem vůbec nepochytila, že by se mohlo jednat o úkol časově omezený.
Soubojový systém mi bohužel nesedl. I když oceňuji jeho originalitu, já jsem ho kvůli vysoké náročnosti nezvládla. Často, když mě přepadli lapkové a cestě, jsem byla mrtvá dřív, než se mi podařilo vytáhnout meč. [spoiler]Naštěstí se dá většině soubojů vyhnout, tak jsem raději chodila vybíjet lapky po nocích, když spali. Musím ale říct, že mě překvapilo, že se nedá vyhnout úplně všem soubojům. Autoři slibovali mnoho variant, jak řešit situace, ale někdy to jde jen jednou cestou. Vůdce banditů jsem ale při útoku na Přibyslavice po 150-ti pokusech porazila, tak dobrý.

Super věc, která se už v nových hrách začíná objevovat, je možnost přizpůsobit rychlost chůze osobě, kterou máte následovat. Občas mi ale přišlo, že i když jsem to měla zapnuté, stejně jsem je mírně přebíhala.
Pozitivně určitě hodnotím realističnost hry, která spoustu věcí nijak neulehčuje, např. alchymie. Zajímavé je i provedení jízdy na koni. Na to jsem si musela zvyknout. Ze začátku to nebylo nic příjemného, ale vlastně to dává smysl. Ve skutečnosti se také jezdec na koni může rozhlížet a nekouká se jen směrem jízdy koně.
Přes všechny mé výhrady můžu hru doporučit. Určitě stojí za to si jí zahrát.

Pro: Umístění, příběh, alchemie, koně

Proti: Souboje, mluvení do zad

+19 +20 −1

Factorio

  • PC 95
Roku 2012 si v jedné IT firmě na korporátní poradě, čmáral neznámý zaměstnanec na čtverečkovaný papír koncept hry, která „by ho mohla zabavit“. Vznikl tak úplně první návrh hry, jenž dnes nese název Factorio – jedna z nejoriginálnějších a nejpropracovanějších her, která kdy vznikla. Ten neznámý zaměstnanec se jmenuje Michal Kovařík – nadšenec, srdcař, hračička a dovolím si to tak říct… vizionář s jednou geniální myšlenkou.

Po odladění prvního hratelného materiálu k sobě Michal Kovařík přibírá kamaráda Tomáše Kozeleka, kterého pro projekt nadchl. Rovněž velkého nadšence. Kvůli efektivitě vývoje a minimalizaci nákladů se k sobě pánové sestěhují a rok poustevničí u svých počítačů. Programují čtrnáct hodin denně, s omezenými finančními prostředky, žádnou distribuční podporou a nejistotou, zda vůbec jejich práce někoho osloví – okouzlující příklad garážového vývoje a krásný příběh o úspěchu obecně.

Je skoro až nemyslitelné, aby měla jedna hra tolik NEJ, ač je, zdánlivě, určená pro úzký okruh hráčů. A mně, i když jsem se sebevíce snažil na ní najít nějaké extra chybky a nedostatky, si zkrátka a jednoduše podmanila. Téměř bez výhrad. Nebudu zde šetřit dojmy, protože vám chci alespoň částečně zprostředkovat zážitek, který jsem u hraní prožíval.

Základní „zápletka“ je prostá – jakožto ztroskotalý, osamocený astronaut na cizí planetě, máte jeden jediný úkol: Postavit raketové silo a dostat se z planety. Kolik práce, výzev, plánování, žhavení mozkových závitů a především neutuchající zábavy a pocitu uspokojení se v tak zdánlivě snadném splnění úkolu skrývá? To pochopíte, až si hru zahrajete. Pokud jste technický typ hráče, jako jsem já, už nemusíte ani číst dál – hra vás pohltí.

První sympatická vlastnost na této hře je, že její mechaniky jsou velmi snadné na pochopení, ale po zbytek hraní vytrvale přituhuje herní náročnost. Příběhový tutoriál vám vysvětlí základní principy automatizace vaší továrny, kde je vaším úkolem pomocí pásové výroby vrstvit na sebe výroby dodatečné a přidružené. V tom nejideálnějším případě tak, aby vše fungovalo bez vašeho zásahu. Po absolvování tutoriálu nastupuje královská disciplína hry – volná hra. V mnohavrstvém nastavení si pomocí interaktivních táhel můžete zadat výchozí parametry hry. Od rozšířenosti a bohatosti zdrojů, až po agresivitu nepřátel. Vše procedurálně generované, včetně herní mapy. Začíná to zavánět věčnou znovuhratelností? ANO! Možnosti hry jsou bez přehánění neomezené.

Při volné hře začínáte prakticky s holýma rukama. Máte jen krumpáč, uhelný těžič, základní pec, pár železných plátů a vaše schopnosti. A to je tak vše. Pomaličku rozjíždíte výrobu. Stavba montoven a dalších potřebných propriet vyžadují zdroje, jako železo, nebo měď, které se povalují kolem v rudných žílách, označených na mapě. Ze začátku je musíte dobývat krumpáčem, ale to není efektivní, potřebujete těžič. Ten základní běží na uhlí. Musíte tedy vyhledat uhelnou pánev a zahájit těžbu i zde, abyste do svých strojů měly palivo. Vše se postupně začíná propojovat a vrstvit a nabalovat jedno na druhé. Ale stále to je začátek. Surové rudy musíte zpracovat. To vyžaduje pece zpočátku poháněné uhlím. Požadavky na těžbu začínají stoupat, ale vás už nebaví dodávat uhlí ručně, tudíž vyrobíte překladače a základní žluté (k uzoufání pomalé) pásy a propojíte jimi vaší rostoucí fabriku. Z automatizace máte ohromnou radost, vše funguje, ale pomalu a neefektivně a… nestačí to. Je na čase rozjet výzkum lepších a účinnějších technologií a zpracovatelských postupů. Na to je třeba postavit laboratoř, ale její stavba vyžaduje pokročilé komponenty. Je nutné postavit další montovny na jejich výrobu. V nejhorším případě si potřebné díly vycraftíte ručně rovnou v inventáři, ale to vás neuspokojí a navíc je to neefektivní. Začnete tedy plánovat rozšířenou pásovou výrobu. Vše na sebe musí navazovat v přesně dané posloupnosti. Tohle vše ale vyžaduje značné množství energie a tudíž je načase postavit parní turbíny, které pohání uhelné bojlery. Pára ale nevznikne jen tak, vyžaduje přítomnost vodního zdroje a čerpadla, ze kterého musíte do bojlerů natáhnout potrubí. Natáhnete pásy i sem a před bojlery položíte podavače, které budou uhlí dodávat místo vás. Ale už žádné podavače na uhlí, to byste se z toho zbláznili. Umístíte k nim podavače na elektřinu. K něm ale musíte (jako všude jinam) natáhnout elektrické vedení, aby jim dodávalo šťávu. Nyní se můžete pustit do výzkumu, což je alfa i omega herního postupu. Vše se zde musí přizpůsobit efektivnímu výzkumu. Úspěšný výzkum vyžaduje výzkumné balíčky v podobě barevných lahviček. Čím pokročilejší balíčky, tím speciálnější a výrobně náročnější složky vyžadují. Požadavky na výrobu a těžbu exponenciálně stoupají a v těch chvílích jsem už žhavil šedé buňky na bod varu. Hra vás vycepuje k nehorázným mozkovým výkonům. Až se budete sami sobě divit, jak krásně jste to tentokrát vymysleli a to vás bude činit šťastnými a pyšnými na sebe samé. Občas jsem se přistihl, jak se jako velký Pan továrník jen tak poflakuji po své továrně a hrdě sleduji, jak to všechno kouří, bublá, syčí a rachotí a je neustále v chodu. A tak bych mohl pokračovat stále dál…

Celá tato vaše činnost má ale i vedlejší efekt – není zrovna šetrná a zanechává v ovzduší uhlíkovou stopu zvýrazněnou na mapě. Čím větší fabrika, tím více bordelu ve vzduchu. To zrovna moc nevoní zdejším domorodcům – přerostlým broukům, kteří vám budou chtít ve vaší zdejší průmyslové revoluci zabránit a budou se na vás vrhat ve zběsilých vlnách. Čím jste ve hře dál, tím více znečištění působíte, čím efektivněji brouky likvidujete, tím jsou brouci silnější a rodí se jich víc. Hra má zabudovanou velice chytrou mechaniku na to, aby s vámi brouci vždy drželi krok, takže vám nikdy nedovolí polevit v ostražitosti a vynalézavosti. Později se jejich neustálé otravování stane až frustrujícím, protože začnou být velmi nebezpeční. Vás to ale zase donutí k tomu, abyste zřizovali stále důmyslnější obranu, osazovali sloty svého modulárního inventáře stále pokročilejšími zařízeními, pilovali válečnou taktiku a nezanedbávali tak vojenský výzkum. Ta radost, kdy vyzkoumáte silnější zbraně, nebo smrtonosnější typ náboje, který opravdu ovlivní bitevní výsledek, sebou přináší obrovské zadostiučinění, protože to funguje tak, jak jste si od toho slibovali. Byl to pro mě svátek, když jsem konečně vyzkoumal uranovou munici, nabil jí do zbraní ve svém tančíku, přezdívaném Gruber, a vyjel na svou nesčetnou „spanilou jízdu“ - na návštěvu do okolních nepřátelských bází. Familiérně, skoro až sounáležitě jsem si těsně před bojem s úsměvem zamumlal: „To budou broučci koukat co mám nového…“ A byla to vpravdě mela.

Vše zde má nějakou funkci, nebo praktické využití. Vše funguje maximálně využitelně a nikoliv jen jako další funkce, která je ve hře implementovaná jen proto, „aby tam něco takového bylo“. Například stavební a logističtí roboti – při jejich používání se z vás stane skutečný král Factoria. Další věc, ve které jsem se já osobně vyžíval a přišla mi opět geniálně a funkčně navržená, jsou vlaky. Mají ohromný potenciál a využitelnost a opravdu neslouží jen pro zpestření. Ke konci hry jsem měl mapu prošpikovanou železničními trasami, jako v Transport Tycoon.

Grafika může z obrázků odradit. Ani mně se nezdála při prvním pohledu příliš košer, ale jen do té doby než jsem hru spustil. V oné chvíli mi začala být velmi sympatická a trochu povědomá a já nedokázal říct proč. Až potom jsem si uvědomil, že mi silně připomíná grafiku Red Alertu 2, což je mé nejoblíbenější RTS vůbec (nezlob se, Original War). A něco na tom zřejmě bude. Nezanedbatelnou složkou jsou i povedené zvuky a především hudba, která je velmi chytlavá a přesně do hry zapadá. Skvěle podkresluje pocit osamělosti na planetě.

Ve hře je neustále co dělat. Nikdy se mi nestalo, že by se dostavil pocit nudy, nebo nicnedělání, jak to v podobných hrách bývá. Stále něco zlepšujete, řešíte problémy, plánujete, uhlazujete, prozkoumáváte nové perspektivní zdroje těžebního materiálů. Aktivních prvků hry je mnoho – logistika, energetika, petrochemie, zpracovávání, budovatelství, válečnictví… hra má od všeho něco a je obtížně žánrově zařaditelná, čímž se stává tak trochu univerzální.

Další veliké uznání patří přístupu studia ke hře jako takové. Hra se neustále vylepšuje a každé její vylepšení ji činí lepší a ještě lepší. Může za to sympatická filosofie autorů, kteří se hru snaží dělat tak, jak by bavila je samotné. S každým novým updatem je znát, že autoři se svou hrou drží stále nejužší kontakt a až s pedantskou obsesí ji dolaďují k dokonalosti. Stejně tak netrpí tvůrčí arogancí a sem tam se nechávají inspirovat herní komunitou, která je velmi čilá, zapálená a dospělá. Ono vůbec aplikování módů je v této hře vyřešeno velmi chytře (co vlastně není?) a elegantně – v přehledném menu samotné hry. A to, co jsou někteří schopni v této hře vytvořit, je až k nevíře. Po technické stránce rovněž není co vyčíst. Ač je oficiálně stále v předběžném přístupu, je odladěná tak, jako snad žádná jiná. Hra mi za celou dobu ani jednou nespadla, nikde jsem neobjevil žádný bug. Načítací časy jsou minimální. K drobným latencím občas dochází, když už máte velkou továrnu a brouků jsou všude v okolí hordy, ale i toto autoři odlaďují - bravo!

Proč tedy ne rovných 100%? Jednoduše proto, že tahle hra i přes absenci mínusů není pro každého. Ač čísla a hodnocení na Steamu toto mé tvrzení přímo vyvrací a její hodnocení od uživatelů zůstává trvale jedno z nejvyšších na Steamu VŮBEC. Momentálně: 99%!!! (prosinec 2019)
A přeci sem přidám jedno negativum, které jsem na hře při veliké snaze vyšťoural – tankování rakety v závěrečné fázi hry je už trochu zbytečné a otravně natahované craftování.

Závěrem? Factorio je český herní klenot, vybrušovaný ke stále větší dokonalosti. Zároveň to je ilustrativní příklad šikovnosti a talentu lidí, reprezentující českou videoherní scénu. Důkaz toho, že z minima jde vytvořit maximum a v dnešní přesycené době vytvořit originální, nadčasové tituly světové úrovně a věhlasu. Mnoho štěstí celému Wube Software.

Varování - Silně návykové!
+26 +27 −1

Unravel Two

  • PC 80
Obě hry ze série Unravel se vyznačují maximálně působivým audio-vizuálním zpracováním a extrémní roztomilostí, přičemž dvojka má méně repetitivní, nápaditější hádanky a mimo poměrně krátkou příběhovou část i docela náročné challenge úrovně. Obě hry mi zprostředkovaly vcelku unikátní zážitek, na který se jen tak nezpomíná. Jste-li navíc melancholici a máte rádi (skandinávskou) přírodu, k hodnocení si přidejte velké plus.

Pro: Zpracování, atmosféra

Proti: Kratší příběhová část

+30

The Walking Dead: 400 Days

  • PS4 75
TWD: 400 Days je krátké intermezzo mezi první a druhou sérií, ve kterém se v rámci 5 krátkých příběhů seznámíme s hrstkou nových postav, jejichž osudy se v závěru propletou.

Jak název napovídá, tak se jednotlivé příběhy odehrávají v prvních 400 dnech zombie apokalypsy. Některé z postav potkáváme na samotném začátku, jiné zase v pozdější fázi, kdy je "soužití" s chodícími mrtvolami běžnou rutinou.

Příběhy jsou opravdu krátké a všech pět časově odpovídá jedné standardní epizodě. Člověk tak nemá moc čas si k postavám vytvořit nějaký vztah a aniž by znal jejich backstory, tak je nucen udělat nějaké velké rozhodnutí ve stylu "Koho obětuju?" nebo "Zůstanu ze skupinou nebo uteču?".

V jednom případě potěšila narážka na události z první sezóny (Vernon) a jsem zvědav, jestli se některé z postav objeví v sérii druhé, kterou si z původního hraní před x lety nepamatuju.

Pro: Nové postavy a příběhy z různého období apokalypsy; Odkazy na události z první sezony

Proti: Příběhy jsou hodně uspěchané a v podstatě stojí na jednom hlavním rozhodnutí; není mi úplně jasné, co přesně v závěru ovlivní to, kdo se z přeživších přidá k nové komunitě

+14

Degrees of Separation

  • PC 55
Hráli jsme s manželkou v co-opu. Prošli jsem první svět a část druhého, pak nás to přestalo bavit. Takže moje zkušenosti zahrnují jen část hry.

Od hry jsem podle stylu trochu očekával, že bude dětsky jednoduchá - a asi může být, když poběžíte pořád jen za nosem nejkratší cestou. Ale posbírat všechny šály v úrovni není úplně triviální, a párkrát jsme se museli podívat i na řešení online, protože jsme fakt nevěděli, jak na to. A tam byl kámen úrazu, protože jsme často zjistili, že nejsme blbí, ale prostě jen neznáme herní mechaniku, kterou hra nikdy nevysvětlila, a dost často působila jako cheat spíš než jako očekávané řešení. Jako příklad může být, že ačkoliv voda pod chlapcem vždy zmrzne, a pod dívkou vždy roztaje, tak pokud s nimi běžíte v tandemu extrémně blízko u sebe, tak dívka může běžet po zmrzlé vodě, protože voda roztává o zlomek vteřiny později, jí těsně za patami. Bez tohoto "řešení" se zdálo, že některé hádanky nejdou jinak udělat. Docela nás to rozladilo, protože jsme chtěli logickou výzvu, a ne nutnost hledat glitche v herních mechanikách. Dalším častým problémem bylo, že ačkoliv se dalo odhadnout správné řešení, tak provést ho vyžadovalo spoustu trápení s posunováním postaviček o pár pixelů doleva/doprava. Jelikož je přechod mezi postavami takový plovoucí, a zejména u šikmých čar se velmi špatně odhaduje, tak mnoho puzzlů je spíše o šoupání postaviček dokud to neklapne, než o vymýšlení nebo správném provedení.

Abych jen nehaněl, na nízkorozpočtovou indie záležitost je to pěkně nakreslené a takové příjemné. Časem dostáváte nové schopnosti, objevujete nová prostředí (soudě dle námi dohrané části). Označil bych to za mírně nadprůměrnou hru se zajímavým nápadem a pěkným zpracováním, u které nám však nesedl pohyb předělu mezi postavičkami a některá obskurní řešení složitějších puzzlů.

Celkové hodnocení: Dobrá
+12

The Outer Worlds

  • XOne 90
Na The Outer Worlds som sa tešil už dlhšiu dobu. Pre fanúšika Fallout hier sa táto hra radila medzi tie, ktoré si chcem isto zahrať. A keďže za hrou stojí Obsidian Entertainment, tak som sa tešil ešte viac. Čerešničkou na torte bolo, že hra sa hneď od vydania nachádzala v službe Game Pass.

The Outer Worlds je RPG z pohľadu prvej osoby odohrávajúcej sa na rôznych planétach, prípadne vesmírnych staniciach.
Keď už svet je v troskách, tak je niekoľko výnimočných ľudí zmrazených a vyslaných do vesmíru hľadať lepšie miesto pre život. Na planétach žijú ľudia, ktorým vládne korporácia, ktorá síce sľubovala úžasný život, ale ako to býva zvykom, "nie je všetko zlato, čo sa blyští". Jedného pekného dňa Vás šialený vedec rozmrazuje, lebo vy ste jedinou nádejou. Na začiatku si vytvoríte postavu podľa svojho obrazu a vydávate sa na cestu. Dostávate vlastnú loď, ktorou cestujete medzi jednotlivými planétami. Po lodi sa viete voľne pohybovať, upravovať si zbrane, rozprávať sa s posádkou. Práve toto sa mi na hre veľmi páčilo. Pokiaľ si dáte tu námahu a rozprávate sa s ľuďmi môžete občas natrafiť na niekoho, kto sa chce ku Vám pridať. Takto si môžete vyskladať vlastnú crew, ktorá má viac členov a pri vystupovaní z lode si zvolíte dvoch, ktorý Vás budú sprevádzať. Vaši členovia Vám pomáhajú v boji, zapájajú sa do rozhovorov a dokonca Vám môžu dať aj svoj vlastný názor na vzniknutú situáciu. V hre plníte rôzne misie, kde sa neraz musíte prikloniť na nejakú stranu. Hra totižto ponúka možnosť voľby v rozhovoroch. Je len na Vás komu pomôžete a proti komu sa postavíte. Každý má svoje argumenty a práve tu vie pomôcť aj Vaša posádka. Členov posádky môžete dokonca aj prepustiť, keď už ich budete mať dosť alebo sa Vám nebude páčiť ich názor. Pri nastavení ťažšej obtiažnosti môžu v boji permanentne umrieť. Jednotivé situácie dokážete vyriešiť pomocou zbraní, ale pokiaľ si svoje získané body viete dobre rozdeliť medzi jednotlivé schopnosti, tak sa z problému dokážete aj vykecať. Hra by sa mala dať prejsť bez jediného zabitia, pokiaľ Vám ide stealth. Mne nejde, resp. na to nemám nervy, takže neviem potvrdiť, či to je naozaj tak. Perky majú aj spoločníci, ktoré im priraďujete vy. Môžete im aj dať lepšiu zbraň, poprípade brnenie a jednoduché príkazy (tam choď, použi špeciálnu zbraň). Hra ponúka aj veľa vedľajších misií, ktoré sú miestami zaujímavejšie ako tie hlavné.
Bohužiaľ, sú tu aj mechaniky a funkcie, ktoré som nevyužil. Pri najťažšej obtiažnosti musíte aj jesť a spať. Pokiaľ si ju nenastavíte, tak je zbieranie veľa predmetov bezpredmetné. Raz za čas na Vás môže vyskočiť nejaká fóbia, ktorú môžete prijať alebo odmietnuť. Ak ju potvrdíte, tak sa Vám zhoršia niektoré vlastnosti, ale dostanete 1 bod na perk. Osobne som túto možnosť nevyužil a vôbec mi nechýbali nezískané perky.

Grafika hry síce nie je najdokonalejšia, ale tu ide o ten štýl. Prostredie sa mi naozaj páčilo, či už to bol exteriér planét alebo interiér vesmírnej stanice. Opustené budovy, havarované lode, pozostatky a mŕtvoly, ktoré majú svoje príbehy. Veľa ľudí vyčíta hre jej dĺžku, no pre človeka, ktorý má rodinu a nemôže od rána do večera hrať bola dĺžka hry postačujúca. Pokiaľ človek chce splniť všetky hlavné misie, vedľajšie misie, rád komunikuje aj s vedľajšími postavami, číta si rôzne dokumenty, zápisky, počúva nahrávky a snaží sa preskúmať každý detail, tak bude mať zábavku na desiatky hodín. Nakoľko sa v hre nachádza možnosť voľby, tak hra priam nabáda, aby ste si ju po dohraní pustili znova. Viac krát sa mi počas hrania a hlavne rozhovorov stalo, že ma zaujímalo aj iné riešenie situácie. Je veľká škoda, že hra neobsahuje české titulky. Pri takejto hre je to pre veľa ľudí rozhodujúce.

The Outer Worlds je hra, ktorá si podľa mňa zaslúži byť minimálne nominovaná na hru roka. Ja som si ju užíval, bavil som sa pri nej a naozaj si želám, aby som mal oveľa viac času na preskúmanie každého detailu v hre.

Pro: prostredie, spoločníci, rozhovory (dialógy), možnosť voľby

Proti: niektoré zbytočné mechaniky (asi záleží aj od nastavenej obtiažnosti)

+21 +22 −1

Four Last Things

  • PC 60
Vizuálně krásná, vtipná a příjemně krátká adventura, o sedmi smrtelných hříších, která bohužel strádá po stránce nápověď, které tradičně hry podobného tipu nabízí. Tady se vážně snažíte trefit tvůrcům do hlavy, jak zrovna chtěli daný hřích vykonat. Škoda, koukalo se na to krásně.

Pro: vizuál, humor, krátká herní doba

Proti: chybějící nápovědy

+10

Uncharted 4: A Thief's End

  • PS4 95
Nathan Drake a jeho dobrodružné výpravy za bájnými městy je vděčné téma, které baví hráče už dobrých 12 let. A ač to tak může na první pohled působit, nejedná se jen o bezduchý koncentrát Lary Croft se špetkou Indiana Jonese, ale o plnohodnotnou dobrodružnou franchise s osobitými charaktery, zajímavými zápletkami a milým nekonfliktním humorem. Možná právě díky přístupnosti a sympatickým postavám se Uncharted stal jednou z mých nejoblíbenějších herních sérií vůbec. Zároveň mi však již od začátku vadila jedna věc a to jest přemíra akce. V momentech, kdy bych raději šplhal po skalách, prozkoumával opuštěné chrámy a jeskyně, řešil nenáročné puzzly nebo jen prostě čumendoval po okolí, jsem byl neustále hnán do zběsilé akce, která v kontrastu s dobrodružným duchem hry působila poněkud nepatřičně. Velmi mě tedy těší, že si toho tvůrci byli vědomi a ve finálním díle se tohoto „neduhu,“ když už ne zcela zbavují, tak se ho alespoň snaží co nejvíce eliminovat.

A k mé radosti jsem tentokrát dostal ten doposud nejlépe namíchaný dobrodružný koktejl, který sází především na věc pro tuto sérii a subžánr obecně imo zásadní: exploring. Zřejmě i díky vyššímu výkonu nové konzole si tvůrci mohli dovolit pracovat s daleko rozsáhlejšími exteriéry, které nejsou monumentální jen co do výhledů, ale také co se délky samotných lokací týče. Zatímco design předchozích dílů byl spíše formou bludiště (nadneseně řečeno), aby se zužitkovaly menší mapy, ve čtyřce jsem měl konečně pocit, že Nathan někam reálně putuje. Šplhací sekvence jsou ohromné a díky využití lana velmi variabilní, takže nesklouzávají ani po desítkách minut čistého šplhání ke stereotypu. Nate je navíc mobilnější víc než kdy dřív. Přibylo hádanek, které občas trochu zpomalí tempo, ale zároveň nezdržují a jejich řešení je radostí. Společně s nimi přibylo i chodících a prozkoumávacích části známých z akčních adventur typu Life is Strange. To vše na úkor úbytku akce a i tu lze navíc v drtivé většině řešit stealthem. Samozřejmě nechybí šílené utíkací/padací skriptované sekvence, které k této sérii už tak nějak patří, ale jsou dávkovány více s rozumem.

Samotný příběh, pravda, příliš neohromí, ale jeho podání je na poměry videoher vrcholové a obsahuje řadu moc hezkých point, ať už co se hlavních hrdinů týče, či postav dávno mrtvých. Je fajn, že hra nebere ovládání z ruky zas až tak často krátkými animačkami, ale na filmovost rozhodně nezapomíná a sází spíše na dlouhé a technicky mimochodem fakt špičkové příběhové cutscény, které i mj. vynikají parádními hereckými výkony. A i když se především stále jedná o dobrodružnou oddychovku, je to po vzoru předchozího The Last of Us velmi dobře napsané a po psychologické stránce nečekaně propracované. Cutscény nefungují jen jako prostředek pro posun děje, ale i k profilování postav, čehož hry v současnosti využívají stále spíše zřídka.

Vizuálně je to bez debat jedna z nejhezčích her, co jsem doposud hrál. Kochal jsem se prakticky pořád. Díky délce a určité rozlehlosti jednotlivých lokací jsem měl možnost se často zastavit a procházet se po okolí (či dokonce projíždět se v džípu) aniž bych se bál nechtěného spuštění další scény. Takhle nějak si představuju immersivní pocit z hraní. Next-gen v celé své kráse, kolegové kochači jistě budou souhlasit.

Hra, stejně jako samotný Nathan Drake, ve svém čtvrtém a zároveň posledním „drakeovském“ dílu dospěla. Z bezstarostné over-the-top akční zábavy se stává přemýšlivější a melancholičtější dobrodružství, které klade důraz na exploring a pevněji uchopené vyprávění. A i díky perfektnímu epilogu je daleko víc, než jen povinnou rozlučkou.

Pro: hratelnost, podání příběhu a celkový writing postav, kvalita animací a míra detailů prostředí, omezení střílečkovitých pasáží a důraz na adventuření, kvalita cutscén a animací obecně, hudba, délka hry, epilog

Proti: nechce se mi teď hrát nic jiného

+45

Thief: Gold

  • PC 85
Thief je jedna z těch pár legendárních her, které jsem nikdy nedohrál a vlastně ani nevím proč jsem se k ní nikdy nedostal. Asi proto, že stealth akce jsou na mém PC spíše výjimkou - Hitman mě kdysi druhým dílem tak frustroval, že už jsem další díly nedal, Splinter Cell mě bavil a moc hlavně díky skvělým příběhům, připomínajícím špičkové politické thrilery, než se z něj stala v jednom díle podivná konzolová střílečka. Thief je ale základní kámen žánru, tak základní že autoři jedné z recenzí ho nazývají "first person sneaker" neboli "plížička z pohledu první osoby".

Thief se odehrává v moc zajímavém světě. V tom probíhá něco jako 19. století, historické budovy jsou pomalu doplňovány stroji, občas se objeví elektřina, výtah nebo alarm. A přesto jsou tu dvě věci jiné. Zaprvé nad vším dohlíží fanatická sekta Hammeritů, která si za svého boha vybrala Buildera, svatým symbolem je pak kladivo, kterým zahnal podle bájí Trickstera. Zadruhé - ve světě je spousta magie, nechybí tu duchové, zombie, různá nechutná monstra a možná i ten příběh o Tricksterovi není zas taková báje.

Garretta ovšem nic z toho nezajímá. Garrett je zloděj, který se většinou v průběhu svých misí snaží ukrást nějaký artefakt + pobrat všechno, co není přibité a má nějakou cenu. Šperky, drahokamy, peníze, zlaté vázy atd... Brzy se ale i on zaplete do nemilosrdného soukolí magie, monster a dávných proroctví. Příběhové pozadí je fajn, samotný příběh trošku průhledný a samozřejmě dospěje k boji s velkým zlem, nicméně první mise, které jsou čistě zlodějské mě bavily, konečně jsem nehrál za 100% klaďáka.

Grafika - nemám výhrad. Hra světel a stínů je parádní, jednotlivé lokace sedí, samozřejmě se u hry z roku 1998 nedají očekávat žádné grafické orgie, ale koukat se na to dá bez problémů. Stylu hry odpovídají polorozmanimované obrázkové předěly mezi misemi, které sice nejsou zrovna vizuálním zážitkem podle mého gusta, ale mají určité kouzlo.

No a hratelnost je samozřejmě parádní - i když s výhradami. Garret si na začátku nakoupí vybavení a vydá se splnit jednu z 15 misí. Každá mise má jeden hlavní a pár postranních úkolů, které většinou spočívají v tom něco najít, na vyšší stupeň obtížnosti (hrál jsem na Expert) přibývají úkoly a hlavně nesmíte zabít žádného člověka. A tak se vydáte do budovy, vyberete si nějaký temný kout na odkladiště omráčených (mrtvoliště) a začnete se plížit za nebohými strážemi. Pak stačí rána obuškem zezadu, čapnout "mrtvolu" a odtáhnout ji někam, kde ji nikdo nenajde.

Není to zas tak snadné - Garrett nesmí být vidět, což v chodbách osvětlených pochodněmi či lampami jde dost těžko a ani slyšet. Zatímco na koberci to jde bez problémů, zkuste se za někým dostat po dlaždičkách či plechové podlaze. Garrett proto ovládá hned tři stupně pohybu - běh, chůze, krok to vše ještě v kombinaci s plížením. Neocenitelným pomocníkem je luk - vodní šípy zháší ohně a pochodně, mechové udělají z pevné podlahy neslyšný koberec, provazové Vás dostanou do nepřístupných míst, plynové omráčí na dálku. Pro ty kdo chtějí vraždit je tu meč a obyčejné šípy, ale není to vůbec snadné - nepřátelé jsou obratní, spoustu vydrží, šípy jsou nepřesné a souboj většinou přiláká kolegy. Mise jsou plné tajných chodeb, ukrytých pokladů - a jsou obrovské. Co obrovské, megalomanské. Jedna mise Vám zabere hodiny hrubého času, pokud ji chcete prošmejdit celou a bohužel je to pro mě trochu mínus.

Chybí Vám totiž jakákoliv mapa a pokud nemáte perfektní paměť a orientaci, za chvíli beznadějně zabloudíte. Většinou tak nezbývá než kolo dohrát na jeden zátah, protože jinak v životě nenajdete cestu po dalším spuštění.

Každopádně na to že Thief je pionýrem stealth akcí, tak mechanismy, příběh, mise, lokace (např. vězení, magická univerzita) jsou parádní. Samozřejmě se to ale neobešlo bez chyb. Ty mechanismy totiž občas nefungují - někdy je problém vyšplhat po laně, vyskočit/vytáhnout se na nějaký schod, zaměřit přesně šíp, občas se za někým plížíte v maximální tmě a tichosti a stejně Vás vidí.

Otravné je hledání předmětů - spousta věcí se válí jen tak na zemi, občas i životně důležitých (peněženka v útěku ze zámku, dláto v předposlední misi), jiné předměty s gustem autoři schovají tam, kde byste se v životě nepodívali. Poklady jsem chtěl mít na 100% a tak jsem konzultoval s návodem, co jsem kde zapomenul (celkově 34306 zlaťáků) a nestačil se divit. Když jsem u těch pokladů, člověk vybílí barák, najde asi 50 drahých věcí a prodá to cca za 2 tisíce, načež mu vše sežere nákup vybavení - např. vodní šíp který stojí cca stejně jako stříbrný nuget?

A přiznám se, ke konci to šlo dolů. Hru na schovávání s lidskými protivníky vystřídá boj s nemrtvými a později s monstry. Zombíci jsou nezničitelní pokud nemáte něco výbušného, případně vodní šípy se svěcenou vodou, další potvory jsou ultratuhé a rána zezadu jim většinou moc nevadí, naprosto odporní jsou obří skákající pavouci (brr) či zmetci plivající hejna much. Ke konci se z toho stává víceméně rubačka, což mě zklamalo, navíc Vám žalostně chybí předměty na likvidaci nepřátel.

Shrnuto? Thief je oprávněně legendou, nevyhnula se mu sice spousta chyb a občas jsem se pěkně vztekal, ale hratelnost, principy i vše ostatní mě bavilo natolik, že jsem si na poslední 4 mise vzal dovolenou :)
+29

Choice of Robots

  • PC 85
Poprvé jsem Choice of Robots hrála minulý rok. Protože tohle je hra, která nabízí tolik možností, bylo mi hned jasné, že se k ní někdy vrátím. S letošní herní výzvou, a kategorií zaměřenou přímo na roboty, jsem se k tomu konečně dokopala.

Kudy se příběh bude ubírat je celkem jasné, robot a člověk, robot vs. člověk, člověk vs. člověk a tak dále. Bohužel tu nesmí chybět ani klasické USA vs. Čína ačkoliv to je už trochu outdated a spíš by se tam hodilo KLDR , toto se nacpe snad všude. Když budu ignorovat válečnou část zápletky, která se neodvratně ve hře nachomýtne, tak otázky singularity a obecně robotiky mě dost bavily.

Mé dva herní zážitky se velmi lišily a ve statistikách se mi k mému údivu shodl jen věk mé postavy. Poprvé jsem šla romantickou (robophilskou)cestou, přičemž můj výtvor nerozeznatelný od člověka se stal mým milencem, válku jsem úspěšně ignorovala a zemřela jako slavný boháč. Napodruhé jsem sestavila knock-off R2D2, nechala se nazývat matkou (nebudu lhát, tahle volba byla ovlivněna tím, že jsem nedávno na netflixu viděla I Am Mother) a nakonec jsem se, stále v duchu Star Wars, stala velitelkou rebelie. Pořád je tu spousta cestiček, po kterých se budu moct v budoucnosti vydat, a už teď je mi jasné, že si za pár měsíců dám hru znovu. Už jen proto, že jsem ze 72 achievementů získala pouze 13.
+19

MediEvil

  • PS4 100
Remake a remaster je v hrách niečo špeciálne. Ja osobne vnímam 2 skupinky hráčov. Buď ich hráči nenávidia, alebo milujú. Jedna skupinka tvrdí, že vývojári nimi ľahko zarábajú peniaze. Nemusia nič vymyslieť, len upravia grafiku a môžu to predávať ako novú hru za plné peniaze. A potom sú tu asi ľudia ako ja. Ľudia, ktorí tieto hry hrávali ešte niekedy na základnej škole a hra pre nich dýcha silnou nostalgiou. Keďže do tejto skupinky patrím aj ja, tak neviem, či tento komentár bude objektívny.

Keď ohlásili remake hry MediEvil, tak som bol veľmi nadšený. Túto hru som hrával ako malý chlapec v dobe, keď som bol na základnej škole, takže pre mňa sú všetky takéto podobné hry neskutočný návrat do starých čias. O to viac je to umocnené tým, že som ako dieťa ja sám nikdy nemal PlayStation, takže som sa vždy neskutočne tešil, keď som mohol ísť do herne alebo ku kamarátovi. MediEvil je jedna z mála hier, v ktorej som si niektoré časti doteraz vedel presne predstaviť. Aj keď momentálne mám pôvodné PS1 a vedel by som si túto hru zahrať tam, tak je to zase niečo iné vyskúšať si takúto hru vo vylepšenej grafike. A keďže sa jedná o remake, tak hra ponúka aj niečo naviac.

MediEvil je humorná hack and slash hororová adventúra. Aj keď je na hre vidno, že je staršieho dátumu, tak si myslím, že aj teraz dokáže naozaj zabaviť. Vy, ako Sir Daniel Fortesque, sa preberáte zo 100 ročného spánku, aby ste bojovali proti hordám príšer zo záhrobia a zachránili Váš milovaný Gallowmere. Viac Vám z príbehu prezrádzať nebudem, pretože aj po takejto dobe ma stále bavil a zasmial som sa viackrát. Plus k tomu je, že hra okrem češtiny obsahuje aj kompletný český dabing, ktorý je zvládnutý veľmi dobre.
Hra obsahuje 22 levelov a nemôžem povedať, že by ma nejaký nudil. Každý level bol niečím výnimočný a v každom leveli vedeli autori niečím prekvapiť. Aj napriek tomu, že sa jedná o staršiu hru, tak nečakajte, že Vám stačí presekať sa jednotlivými úrovňami a hotovo. Pokojne sa Vám môže stať, že si niečo v nejakom leveli nevšimnete a o pár úrovní ďalej nebudete vedieť pokračovať, nakoľko okrem zabíjania musíte zbierať runy a artefakty. Mimo hlavnej náplne je tu aj vedľajšia, ako napríklad zbieranie kalichov za určitý počet zabitých nepriateľov. Oproti pôvodnej verzií tu autori ešte pridali zachraňovanie duší. Táto možnosť sa Vám odomkne pri konci hry a duše Vás opäť náhodne prevedú po jednotlivých leveloch. Ak sa Vám podarí zachrániť všetky duše, tak získate odmenu, ktorou je...ale veď to skúste. Nebudem Vám to kaziť.
Nepriateľov je v hre slušná kopa a zabudnite na nejaké nastavenie obtiažnosti. Žiadny easy mód nehľadajte. Jedinú možnosť máte, či chcete zapnúť novú alebo načítať uloženú hru. Hra sa ukladá po každom leveli a nenájdete tu ani žiadny checkpoint. Pokiaľ sa Vám podarí umrieť na konci úrovne v súboji s bossom, tak idete pekne celý level odznova. Takto sa mi to páči. Toto nie je žiadna nová hra, ktorá Vás vedie za ručičku a pomáha Vám na každom kroku.
Jednotlivé úrovne sú zaujímavo spravené a rozmanité. Jediné, čo Vám môže sem-tam kaziť zážitok je kamera, s ktorou pracovať nie je najjednoduchšie. Pre mňa je toto jediná vec, ktorú by som hre vytkol.

MediEvil je síce hra, ktorá tu už bola, ale momentálne je ľahko dostupná pre všetkých. Či už si chcete zaspomínať na staré časy alebo ste ju ešte nehrali a nebojíte sa menšej výzvy. Cena je naozaj dobrá a hra podľa mňa má čo ponúknuť. Mňa osobne vrátila o pekných pár rokov v čase a bol to úžasný zážitok. Ani chvíľku som sa nenudil, bavil som sa, smial som sa a sem-tam aj zapotil.

Pro: príbeh, humor, náročnosť, ako taká znovuhrateľnosť, nostalgia

Proti: sem-tam kamera

+14

Terminator: Resistance

  • PC 80
Tak po necelých 14ti hodinách, co mi trvalo dohrání hry, musím s radostí konstatovat to nejdůležitější - že se jedná o velice solidní FPS. Což bylo velice milé překvapení po jejich prvotině Rambo: The Video Game a po prvních dvou hodinách hry...

Rozjezd je totiž celkem tristní. Běhání koridorem, kdy za 5 minut (kdy ani JEDNOU NEVYSTŘELÍTE!) se spustí 3 cutscény a následně souboje s nějakýma pavoučkama, hold nejsou to pravé ořechové. Co si budem, jako odkojence old school FPS mi z toho bylo hodně blivno. Na začátek jsem čekal spíše primárně pouze stealth postup proti T-800. Ti se sice na začátku právě v cutscénách objeví, aby ale následně další 3 hodiny s nimi člověk nepřišel skoro vůbec do styku.

Musím ale přiznat, že čím se člověk dostává ve hře dál, tak terminátor zraje jak víno. Začnou se objevovat první otevřenější mapy, další nepřátelé, další zbraně a možnosti. A co další level, to posun v každém ohledu - jak výzvou, tak zábavou, tak kvalitou level designu, atmosféry a příběhu. Hru jsem začal na obtížnost hard a ze začátku to i tak byla procházka růžovou zahradou. Když ještě člově poprvé zkusí hackovací minihru a dostane dalekohled, který odkrývá pozici terminátorů, tak může být i zklamán, jaké pomocné berličky člověk dostává. A opravdu po té první až druhé hodině má pocit, že hraje nějakého terminátora pro děti z mateřské školky (viz i úděsný gameplay klukú z hrej.cz, kteří tu hru právě po hoďce hry naprosto ztrhali). V poslední třetine hry je ale hackování (i když je to jen variace frogera) slušná výzva a dalekohled dobrý pomocník (terminátoři v noci pěkně splývaj s prostředím a jejich počet bývá už větší).

Nakousl jsem prostředí a tady musím zatleskat. Jako velký fanda prvních dvou (i toho třetího bych vzal na milost) mi doslova srdce radostí zaplesalo, jak neskutečně to kluci trefili. Hlavně ty mise v nočních troskách LA jsou naprosto strhující. Tma, která by se dala krájet, podtržená všudypřítomným prachem a popelem, troskami a mrtvolami, je jedno z nejlepších vyobrazení postapokalyptického světa a opravdu dokáže nabudit pocit děsu a bezmoci. Vše to dokresluje i zvukový podtext, který je taktéž velmi podařený a svou nálehavostí dokáže zahrát na nervovou soustavu hráče (a variace na úvodní znělku hrající v menu je dost možná její nejlepší zpracování, které jsem kdy slyšel). Kde naopak hra lehce ztrácí, jsou animace postav a hlavně obličeje. Chybí na nich víc polygonů a odpovídaj standartu pár let zpět. Jinak narozdíl od jiných s grafikou problém nemám, naopak kvituju, že zde nejsou žádné rádoby moderní efekty, kdy se vše musí lesknout v dvaceti odstínu lesku jak psovy kulky.

Rád bych zmínil i příběh, který mě nijak neurážel a i když z počátku se tváří jako blbina největšího kalibru, tak ke konci si dokáže zachovat tvář a překvapí i, že vaše rozhodnutí se odrazí v příběhu. Samotný závěr je komorně epický dobývání stroje času pod velením Johna Connora a děj působí pěkně uceleně.

Potud to zní vše užasně a dokonale, až se člověk může ptát, proč hodnocení jen 80% a ne vyšší. Popravdě, hra by objektivně zasloužila něco kolem 65 - 70%. Všechny prvky hry jsou totiž načrtnuty dost povrchně a chybí jim jakákoliv hloubka - hra je ve svých mechanikách i rozmanitosti prostě až ke škodě dost jednoduchá - postavy, u kterých se sice člověk dozví nějaké pozadí příběhu, ale jsou napsány dost ploše a působí jen jako figurky na prokecnutí; omezený výběr zbraní jak klasických, tak laserových, kdy upravovat jdou jen ty laserové pomocí jednoduché skládanky o třech čtverečcích; hackování i páčení zámků taky podle jednoduché minihry, které se postupem času opět ztíží, ale jsou pořád na jedno brdo a principiálně dost jednoduché; v troskách sbíráte pořád ty stejné křápy, které můžete přetavit po celou hru v pořád ty stejné věci, jen schované pod jinou grafikou a lepšími staty - takže jen paklíče, lékarničky, bomby. A poslední věc - mapy. I když jsou mise od mise větší a větší, tak je to též pořád variace na to stejné téma - žádná tajná místa, nějaké osvěžení v podobě speciálních zkratek nebo míst. To stejné takový lehký systém expení a levelování, kdy je nastaveno jen pár odrážek, které nejdou nijak větvit či kombinovat. Takový prostě jen matematický systém pro systém.

Někomu se bude zdát, že tu plácám nesmysly, že ne každá hra musí být dokonalá. Ale po samotném zahrání zjistítě, že potenciál je zde rozhodně větší, než hra ukazuje.

A proč tedy nakonec 80% a ne míň? Prvak oceňuju totiž to, že zde není autoheal, lootboxy a podobné srance, ale je to variace na staré podctivé střílečky. A hlavně, i když je gameplay po celou dobu víceméně stejný, tak mě hra ani jednou nenudila ani nepřišla zdlouhavá. Po celou dobu hra solidně baví a klade alespoň na hráče nové a nové výzvy. Souboje s T-800 už jsou totiž slušná výzva a dokud nemá člověk vylepšené laserové zbraně s fialovými projektily a nalevelovanou výdrž. A druhak terminátor a jeho svět je moje srdcová záležitost již od dětství. A toto je s přehledem nejlepší hra s tímto motivem. Hru jsem měl v plánu koupit za plnou cenou tak i tak, i kdyby to měla být sebevětší kravina. Jen abych podpořil tuto značku a vývojáře. Nakonec jsem velmi rád, že jsem dostal hru, kterou jsem si užil a bavil se s ní. Která naopak moje nizká očekávání předčila.

Pro: atmosféra (jak grafická, tak zvuková), hratelnost, příběh

Proti: malá variabilita a komplexnost ve všech směrech (zbraně, herní mapy, nepřátelé)

+23

Batman: The Telltale Series - Episode 1: Realm of Shadows

  • PC 60
Chtěl bych aby to nebylo o Batmanovi. Chtěl bych abych ten příběh neznal. Chtěl bych aby tam nebyly divný souboje.
Hodnotím pouze první epizodu.

Pro: Příběh

Proti: Souboje, cena za následující epizody

+6

Star Wars Jedi: Fallen Order

  • PC 70
Přijde mi rozkošné, že se všechny internety můžou posrat ze hry jen proto, že je to singl (zatím) bez mikrotransakcí, a protože od jejího vydavatele všichni mají jen ta nejhorší očekávání. A protože je to Star Wars, I guess. A přitom je to reálně hra, která vykrádá desítky jiných značek, mechanicky nemá vlastní identitu, a ještě všechno (ale naprosto všechno) dělá hůř, než všichni ti předchůdci.

Nechápejte mě zle, Fallen Order umí být až dechberoucně krásný, a hlavně atmosférický. Začíná s pořádným bangem, a už na první navštívené planetě jsem samou rozkoší nad tím obrazovitě nádherným pohledem, kdy Cal jen tak postává v louži uprostřed zeleně, a jediné, co jeho Taft™ účes narušuje, jsou sluneční paprsky, náležitě protáhl pérko. Ale bohužel, byť silnou atmosféru si hra drží s umem vesměs až do konce, vizuály se poměrně rychle začnou okoukávat, čemuž rozhodně napomáhá i ta až absurdně nízká variabilita de facto všeho. Tedy krom motivů, kterými můžete vyzdobit své pončo, samozřejmě. A pak tu jsou ty zdejší 2D ohýnky, které když zrovna nelevitují jen tak ve vzduchu na dokonale přístupném místě, tak osvětlují ještě více LQ zeď. Přece jen mi u hry ta brada raz spadla. <3

Když už jsem navlíkl to pončo, pojďme se trochu rovnou vykadit na stěžejní pilíř zdejší hratelnosti, a sice exploraci. Na rovině platformingu se hra chová jako chůvička pro dítě zrozené z žhavé trojky Nejta Drejka, Lary Croft a Perského prince - tedy paní, která toho dost okoukala a má vcelku jasnou představu, jak by všechno to šplhání a hopsání mělo fungovat a vypadat, ale na stará kolena prolezlá artrózou to holt zvládá přinejlepším nemotorně, přinejhorším vyloženě tragicky. Až do konce hry ve mně převládala silná nevíra, že Cal spolehlivě udělá to, co chci, aby udělal - ať už jde o přesně vyměřený skok, nebo dostatečně ostrou zatáčku na klouzačce, nebo už jen prosté vyšplhání - ale zato jsem se vždy mohl spolehnout, že u toho bude vypadat jako nadrženej zajéc po čtyřech plechovkách redbullu. Cal se neumí ani v klidu, pomaloučku, na místě otočit - už jen při takovém pohybu mu ty jeho špejlonohy rozjíždí encore Míšy Flatleyho, nelze se tedy divit, že občas chytne křeč. Nu, a na rovině motivace razit prozkoumávat nad rámec hlavní storylajny se hra už chová jako vysloužilá chůva, která si otevřela menší sekáč - ve hře je přes 100 truhel k nalezení a otevření, a z toho tak 8 obsahují něco NEkosmetického. Všechno ostatní jsou trochu jiné barvy na totéž pončo, trochu jiné barvy na montérky pod pončem, trochu jiné zbarvení robůtka, jiné mikrodetaily Vašeho světelného meče, které na jeho chování nemají žádný vliv, a kterých si při samotné hře nemáte stejně šanci všimnout, a to nejlepší na konec, jiné zbarvení lodě, kterou v podstatě zvenčí vidíte dohromady v řádu několika vteřin za celou hru! Jo, a krom truhel taky můžete gremlinovi v lodi sbírat nový semeno a zasazovat do květináče, a pak se průběžně vracet, aby i Cal bez okolků dal najevo, jak brutálně ho to nezajímá.

Druhým pilířem hratelnosti jsou samozřejmě souboje, a jak jsem si je ze začátku užíval a naprosto neomylně přispívaly na celkovém příjemném dojmu z hraní, jejich míra zábavnosti rozhodně měla klesající tendenci. Vedle zoufale nízké variability nepřátel se na tom podílí i obecně chudý arzenál hlavního hrdiny. Ano, postupem hrou si zpřístupníte dvojitý lajtsejbr, který s sebou pár nových pohybů přinese, a pak dokonce i možnost sejbr rozdělit na dva, což s sebou přinese přesně jeden nový pohyb, a tak samo si postupně vymeditováváte nové podpůrné síly, ale...i se skill stromem komplet odemklým je toho pořád málo, a člověk si toho velkou část ani nestihne užít, ať už protože se k dané frajeřince dostane moc pozdě, nebo protože daná frajeřinka je vlastně absolutně zbytečná/buglá/nezábavná (dohromady jsem světelným mečem hodil možná 10x, např.). Jádro soubojáku je navíc naprosto prachsprosto Sekiro atrapou. Z toho stejnýho sekáče.

Před závěrem mi dovolte pár nesouvislých bodů, které jsem byl línej nějak zakomponovat do jednoho z odstavců, a to na počest lenosti samotné hry:

- Hádanky by byly fajn, ale když si člověk uvědomí, že 90% z nich by měl být schopný přeskočit za použití svého světelného meče, začnou hodně rychle otravovat. Jednu dvě jsem si užil, u těch ostatních jsem málem ovladač ukroutil nadšením, když jsem musel vymejšlet, jak dostanu svíčku v kouli za pomoci svých džedájovských sil a umělé gravitace přes menší vodopád, jen abych spálil pár větví. Nebo když jsem musel přes jakousi zídku force pushovat kouli a spoléhat se na báječnou fyziku, že kouli bezpečně dovede až do cíle. Prostě muselo to mít hádanky á la Tomb Raider, ale s horší fyzikou, a bez sebemenšího ohledu na to, že hraju za Jediho. Poněkud líné.
- Nejsem žádnej velkej SW fanda, a plně respektuji, že existují hry, které nejsou o příběhu. Toto je ovšem storydriven dobrodrůžo, které umně naprosto mrdá na příběhové tempo, moc se nesere s motivacemi postav, a co je nejlepší, je to snad první pseudo soulslike, který se ani nepokouší nějak odůvodnit respawn nepřátel po restu u checkpointu! Což zrovna tady, kde nepřátelé dělají víc, než že jen postávají na svých místech a čekají na aggro, působí opravdu debilně. A poněkud líně. Příběh jako takový je ale na SW poměry určitě oukej, a pokud člověk nikdy nehrál druhýho kotůrka, tak od toho snad ani nic lepšího nemohl čekat. A Vaderovo cameo na konci bylo bez debat příjemným překvapením.
- Nemůžu mluvit o lenosti a nezmínit přitom poslední misi, která z hlediska designu připomíná ty méně kreativní hry z éry PS1. Sorry jako, ale založit veškerou výzvu exkluzivně na úsměvně nekončících vlnách těch stejných joudů a pšoudů, přes které se člověk brodí celou hru? Jo, přepl jsem z nejvyšší obtížnosti na tu nejlehčí, zcela bez výčitek. Takhle se to už spoustu let opravdu nedělá tvl.
- Tohle asi není o lenosti, ale...proč ta hra nemá žádný fast travel? I samotní Metroidi mají fast travel, tak proč zrovna tento pokus o metroidvaniu nemá? Na některých planetách půl bídy, ale vracet se třeba na takovej Kashyyyk ke konci hry, kdy už opravdu mám i tu nejvíc nejposlednější abilitu, abych 5-10 minut běžel na druhý konec mapy a konečně se tak dostal k další truhle s barvou na pončo...nah I'm good.

Byť je koment dosti negativní a házím na hru špínu, co mi síly stačí, nechápejte mě zle - pořád to vnímám jako solidní nadprůměr, do kterého jsem se nemusel nutit, vracel jsem se k tomu rád, a po odinstalování jsem si řekl, že koment musím dát dokupy co nejrychleji, protože za dva týdny si budu prd pamatovat. Mno a včil tu sedím, pár dnů po dohrání mlátím do klávesnice, a vzpomínkám holt dominují negativa. A doteď mi prostě nedá spát, jak může hra, která umí být tak nádherná a detailní, ve stejnou chvíli oplývat takovou leností, zabugovaností, a celkovou nedomrlostí. Ale jestli Vás hra přitahuje, určitě směle do toho. Ideálně ale až něěěkdy, někdy po patchích a slevách.

Pro: Atmosféra; audiovizuál; zprvu se to hraje fakt hodně příjemně; i jako nefanda musím uznat, že mít po tolika letech další SW singl je fajn

Proti: V dílčích částech hra často působí jako invalidní sourozenec lepších her; dost možná nejhorší AI posledních let

+48

Death to Spies: Moment of Truth

  • PC 70
Budu asi jeden z mála, komu se první díl Death to Spies líbil více, než ten druhý. Možná to bylo tím, že jsem hrál Moment of Truth hned po jedničce, možná to bylo těmi změnami, které nastaly, ale prostě to nebylo ono.

Zpočátku jsem byl zmatený, protože i po získání důstojnické uniformy mě nepřátelé na mnoha místech podezřívali. Někam mohli jen dělníci, někam jen radisté a někam třeba jen kuchaři, což by nebylo až tak hrozné, kdybych na to byl upozorněn jinak, než překročením prahu dané místnosti nebo oblasti a následným zčervenáním dříve zelených značek nepřátel na mapě. Ano, občas stáli u dveří či na hranicích oblasti hlídači, kteří mě nechtěli vpustit, ale často nastávala již zmíněná situace a někdy toto omezení pohybu bylo do značné míry nelogické.

Také fakt, že po získání uniformy vojáka nižší hodnosti všichni nepřátelé na mapě zezelenali (až na žlutě označené hlídky) mi moc s orientací nepomohl. V jedničce jsem se převlékl a hned jsem viděl červeně označené nepřátele, kteří mě odhalí a zároveň se většinou jednalo o důstojníky, o jejichž uniformu jsem usiloval. Zde jsem své oběti musel zdlouhavě hledat.

V průběhu první mise jsem si však na tyto novinky zvykl a začal jsem využívat vcelku zajímavé vychytávky, jež Okamžik pravdy přinesl. Obtížnost Saboteur, která neumožňovala převlékání, jsem ihned zavrhl, ale házení kamenů, možnost rozkazování podřízeným v důstojnické uniformě, přibalení druhé uniformy do batohu či oblékání již použitých uniforem jsem uvítal. Poslední mise s eliminací zrádců ve vlastních řadách mi přišla nejlepší, ale ani ta první, odehrávající se na letišti, nacházejícím se na východním předměstí Prahy (nejspíše vojenské letiště Kbely) nebyla špatná.

Nedostatky z jedničky, jako je nepřehlednost mapy na světlém pozadí a některé bugy zůstaly, stále mě však bavila eliminace především nacistických nepřátel, následné převlékání do jejich uniforem i sabotáže všeho druhu. Čekal jsem, že dvojka předčí svého předchůdce, ale nestalo se tak, přesto se jedná o skvělou špionážní akci, jejíž třetí díl někdy v budoucnu s největší pravděpodobností vyzkouším.

Pro: tichá likvidace či obcházení nepřátel, převlékání do uniforem, rozkazování podřízeným, přibalení druhé uniformy do batohu, poslední mise

Proti: nelogické omezení pohybu, občasná nepřehlednost mapy, bugy

+20

Twilight Struggle

  • PC 85
Snad nejvhodnější kandidát pro kategorii "Historie se opakuje" Herní výzvy 2019. Nejen že vyhrál řadu ocenění o nejlepší deskovou hru roku, ale zároveň naučí o historických událostech v letech 1945–1989 více než hodiny dějepisu na českých školách, kde je tohle téma často vynecháváno, takže mají mnozí stejně jako já z tohoto období neúplné znalosti.

Jako jedna ze dvou velmocí se snažíte v zemích po celém světě získat větší vliv, než soupeř. Veškeré herní mechaniky se snaží co nejvíce napodobit skutečnou historii. Nejvíce v herních kartách, ale třeba i v takových detailech, jakože hráč USSR vždy začíná což dělá jeho herní styl mnohem agresivnější, zatímco US kvůli tomu musí hrát spíše reaktivně. Nebo tím, že má USSR větší výhodu v ranné válce, zatímco US ve válce pozdní.

PC verze obsahuje i tutoriál a hru proti AI, což začátečníkům doporučuji jako první, protože hra je dosti komplikovaná, zvláště na první hraní. Poté už se můžete vrhnout na online zápasy, kde oproti většině digitálních verzích deskovek i ke dnešnímu dni existují aktivní hráči.

Problémem však může být, že už jsou natolik zkušení, že zakládají hry s časovým limitem 45-90 minut na hru, což vám, než se jako nováčci rozkoukáte asi stačit nebude. Doporučoval bych první minimálně 3 hodiny na hráče, i když to obvykle dohrajete i dříve, protože vás rozseká už v rané válce.

Na samotném zdigitalizováním hry není moc co vytknout, snad jen proti tahům, které automaticky vedou k vaší prohře. Čekal bych tady nějaké vyskakovací okno: „Tímto automaticky prohraješ voe, fakt chceš spáchat sebevraždu?“, ale místo toho jste varování jen malým, snadno přehlédnutelným textem, takže se mi několikrát stalo, že jsem snížil defcon na jedničku z pouhé nepozornosti. A nezvratně prohrát celou několikahodinovou hru jen kvůli takové chybce opravdu naštve. I přesto však doporučuji, a stále se k Twilight Struggle vracím.
+11

Yoku’s Island Express

  • PC 90
Zrovna nedávno jsem si říkal, že pinball není moc zábavná hra a potřeboval by něco víc než jen snahu nahrát co nejvyšší skóre. A pak si pustím Yoku’s Island Express, a žasnu nad geniálním propojením pinballu s plošinovkou a metroidvanií. A nejde jen o nějaký experiment, vše skutečně funguje jak má a bude vás skvěle bavit.

I přes to že hra odpočinková/relaxační a dohrajete jí za pár hodin, nabízí spoustu sběratelských achivementů, které představují výzvu, ale zároveň tak nějak víte, co musíte udělat a dají se splnit i bez nějakých návodů. Proto jsem si jí také vybral jako ideální hru do Lovce trofejí Herní výzvy 2019.

I grafika a hudba je pěkná, vlastně nemám skoro co vytknout, snad kromě toho, že bych chtěl víc :D Dohrál jsem totiž na 100 %, ale stále jsem se toho nenabažil dostatečně :d
+18