Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Original War

86
227 hodnocení Platformy
Žánr:
strategie > real-time strategie *
RPG > nezařazeno
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
03.12.2001 PC
Vývojáři:
Oficiální stránky:
http://www.original-war.com/
Na Sibiři je objeven stroj neznámého původu. Po letech výzkumů se zjistí, že se jedná o stroj času, pomocí něhož se dá přepravit do velmi vzdálené minulosti, zásoby paliva k němu jsou však omezené - tvoří je minerál siberit v malém množství nalezený u stroje, katalyzátor studené fúze, jehož zásoby se stále nacházejí na Sibiři. Do minulosti je tedy vyslán tým amerických dobrovolníků bez zpáteční jízdenky, jejichž mise se zdá z počátku jednoduchá - vykopat zásoby siberitu ze Sibiře a zakopat je na Aljašce, s kterou je v té době pevninou spojena.

Original war je originální strategií - hra probíhá v real-time, můžete ji však kdykoliv pozastavit a rozdělit jednotkám příkazy. Bojujete o suroviny - bedny z budoucnosti s materiálem, ropu, siberit, ale hlavně lidi. Systém lidí je jedinečný - žádné nemůžete "vyrobit" v kasárnách, máte jen ty, kteří přistanou v minulosti. Každý člověk může vykonávat jedno ze 4 povolání (voják, dělník, mechanik, vědec), které si mění v příslušné budově a získává v něm dle vykonávané činnosti zkušenosti.


Poslední diskuzní příspěvek

Walome: Zajímavý rozhovor. Nějakému pokračování bych se nebránil, i když původní hru těžko něco překoná.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Tuhle hru jsem si kdysi koupil úplně naslepo, jen na základě kladné recenze v časopise Level. Líbily se mi obrázky a hlavně se hra nejevila jako dlaší z řady RTS ve stylu "vyrob víc jednotek než nepřítel".

Hra se odehrává v pravěku, cca 2 miliony let před naším letpočtem. Hra nabízí dvě strany - Američany a Rusy, přičmež se ve zde vyskytuje ještě jedna nehratelná strana a to Arabové. V pozdější části hry je možné se ještě přidat v alterantivní větvi příběhu na stranu odpadlíků z obou národů.

Jak už jsem napsal, nejde o klasickou RTS ve stylu, těž hafo surovin a vyráběj stovky vojáků. V této hře dostanete do každé mise určitý počet lidí a s těmi si musíte vystačit, maximálně občas přijdou nějaké posily, ale rozhodně není možné si vyrobit lidi nové. Když o někoho přijdete, je po něm a do konce hry už ho k dispozici mít nebudete, takže lidi jsou to co je nutné opatrovat jako oko v hlavě, protože na nich závisí všechno - výstavba, řízení vizidel, průzkum atd. Každá postava je unikátní, se svým vlastním jménem a vlastnostmi, nejsou to jen bezejmenné figurky.

K tomu se pojí další skvělá vlastnost této hry a to je systém povolání. Vě hře jsou celkem 4 - voják, delník, mechanik a vědec - a každá postava může vykonávat jakékoliv z nich (satčí zajít do zbrojnice a je z ní voják, případně do skladu, kde se převleče do dělnického atd.) ale jenom pro některé z nich má předpoklady, aby se v nich mohla rozvíjet, takže hráč musí vysledovat v čem kdo viniká a tím směrem ho zaměřit. V případě potřeby ovšem není problém nahnat 3/4 základny na stavbu nové budovy, každému jde ale práce v závislosti na jeho předpokladech od ruky jinak.

Propracovaný je také systém surovin, kdy jsou vám z budoucnosti posílány bedny s materiálem a k tomu je ještě možné těžit ropu a siberit (příapadně alaskit, když hrajete za Rusko, ale jde o jednu a tu samou věc). V podstatě taková obdoba uranu a jaderné energie podle mě i podle pozdějšího použití ve hře -> alaskitová a siberitová bomba (má nádherný efekt >:) )

Vaše vozidla mohou jezdit buď na solární energii, nebo na ropu, případně mohou mít siberitový (alaskitový) motor, nejsou předem dané druhy, ale vy sami si určiíte, zda zrovna potřebujete vozidlo s kolovým podvozkem, které je sice rychlé, ale neprojede všude, nebo s pásovým, které je pomalješí, ale na druhou stranu se dostane na víc míst než kolové (krom toho je to ještě rozděleno na lehký a těžký podvozekv obou variantách). Na ten samý podvozek je možné namontovat zbraň podle vašeho výberu - kulomety, děla, rakety, případně z toho udělat obyčejný náklaďák atd. těch varinat je spousta. Možností jak je řídit, je také víc - buď přímo člověkem, nebo v pozdějších fázích hry i rádiově, kdy jeden mechanik dokáže ovládat X vozidel v závislosti na své úrovni a úplně ke konci je možné namontovat do aut počítač, takže k řízení už lidi nejsou potřeba. Vše má samozřejmě své výhody a nevýhody.

Co se týče technické stránky, tak hra vypadá pěkně, grafika je 2D, ale docela stylová, zamrzí absence vyššího rozlišení než je 1024*768. Hra je plně přeložená do češtiny, tedy i včetně dabinug, o kterém jsem četl, že je hrozný. Mě přišel docela v pohodě, neurazí, nenadchne, svůj účel plní.

Škoda jen, že ve hře není možnost kromě příbehu a MP, si zahrát také klasický skirmish. Každopádně mě tato originální strategie opravdu bavila a o to víc zamrzí, že díky přístupu vydavatele se jako i u dalších nedoceněných her druhého dílu už asi nikdy nedočkáme :(

Pro: příběh, stylová grafika, možnost stopnout hru a udílet rozkazy, netradiční herní mechanismy

Proti: max. rozlišení 1024*768, absence skirmish modu

+28+28 / 0
  • PC 100
Byl rok 2005, blížily se bratrovy narozeniny a já sháněl dárek. Tehdy jsem spatřil Owar v obchodě, a protože připomínal Red Alert 2, bratovu oblíbenou hru, jsem jej koupil. Nakonec jsem jej hrál hllavně já.

Ve svém odhadu, že jde o RTS ala Red Alert jsem se dost zmýlil. Jde o mix RTS a RPG, i když RPG je hlavní. Také tu nejde o to postavit více jednotek, než nepřítel. Tady si hráč musí vystačit s vojáky, které má k dispozici od začátku mise. Každý člověk má zkušenosti jméno a často i osobnost. Můžete si je oblíbit a když je zabijí, tak to zamrzí.

Hra nám nabízí povedený nelineární příběh. V každé misi se kromě hlavních úkolů vyskytují i vedlejší úkoly, které nemusíte plnit. Tím je pak ovlivněn děj dalších misí.

Hráč si může vybrat mezi americkou a ruskou kampaní. Osobně mám raději ruskou kampaň, hlavně díky postavám z nichž mám nejraději hlavního hrdinu Burlaka. Čeho docela lituju je absence arabské kampaně. To je trošku kompenzováno možností hru modifikovat. Díky tomu lze na internetu stáhnout hned několik kampaní za arbaskou stranu. Dokonce lze najít i modifikaci, která má být oficiální arabskou kampaní (Arabian Nights).

Celkově si myslím, že Owar je nejlepší strategií jakou jsem hrál. Svého času jsem u něj strávil desítky, ne li stovky, hodin. Mohu ji vřele doporučit.

Pro: příběh, nelinearita, herní mechanismy, multiplayer, modifikovatelnost

Proti: Jen 2 kampaně

+27+27 / 0
  • PC 100
Ten den si pamatuju jako by to bylo včera. Jednoho víkendového brzkého rána jsem se rozhodl, že si pustim místo Pokémonu v televizi na chvíli počítač. Jenomže jsem posléze zjistil, že prakticky všechno co mám na disku mi je proti chuti. Šáhnul jsem tedy do šuplete pro nějaké to CD s demoverzami z jednoho nejmenovaného herního časopisu a začal instalovat právě Original War.

Nečekal jsem zhola nic a světe div se byl jsem přikován a celé demo pokořil hned raději několikrát za sebou. Ihned jsem začal lehce pokukávat po regálech v obchodech a hru za tehdy 999kč dopravil domů.

Hra obsahuje celkem 3 hlavní frakce, které se liší hlavně v různorodé použivané technologii. Kromě kampani za Ameriku a Sovětský svaz jsou tu ještě Arabové, za které si zahrajete však bohužel jen v multiplayeru nebo v neoficiálních módech.

Stejně tak jako u například Jagged Alliance 2 tak i zde si postupně budujete svůj vztah k určitým lidem. Ano i tady má každý panďuláček svou originální tvář, jméno a dokonce i hlas. Kouzlo celé hry podle mě spočívá hlavně v příběhu a nenápadném navazováním obou kampaní což znamená, že určitou mapu si projede za obě strany, třeba s opačnými výsledky boje.

Dalším zajimavým aspektem jsou tzv. RPG prvky u 4 povolání ( voják, mechanik, doktor a dělník ), které si u postaviček vylepšujete během hry a přenášite si je dál do dalšich misí - super.

Kdybych měl hodnotit jednotlivé kampaně tak mám raději tu Ruskou, která je těžší a řekl bych i lépší příběhově. Navíc Burlak ( hlavní postava za SSSR stranu ) je sympaťák a s mozkem narozdíl od Amerického protějšku.

Grafika je taktéž pěkná a za 3D bych rozhodně neměnil. Dabing se taky povedl a rozhodně když si hru seženete v našem rodném jazyce, neprohloupíte.

Jediným záporem tak zůstavá multiplayer, který sice obsahuje asi desítku map, což se může zdát dostatek, jenomže pouze 2 nebo 3 jsou určené pro obvykly DM nebo TDM. Zbytek je přecpán nesmyslnými minihrami a když si připočtu i nulový Skirmish ( nekampaňová hra proti počítači ) musím s hodnoticími % dolů.

Naštěstí Altar uvolnil i source kody s editorem a tak už i teď existuje desítka skvělých modifikací i multiplayerových map, které prodlužují této strategii život. Fanbáze hold nespí což dokazuje docela nedávno vydaný zatím nejnovější patch verze 1.10, který mění a vylepšuje hromadu věci převážně v multiplayeru. Možná byste to do hry neřekli, ale i po těch letech, kdy hra vyšla není problém si vybrat z desítky serverů a porovnat sve síly se skutečnými lidmi přes internet.

Pro: 2 rozdilné originální kampaně, RPG prvky a rozdilné charaktery panačků, český dabing.

Proti: Strašně ubohý počet map pro multiplayer, chybí skirmish, chybí Arabská kampaň.

+24+24 / 0
  • PC 100
To už je dávno co jsem si tu hru koupil, ale ani po letech toho nelituji - vlastně naopak. Je to nejlepší hra co jsem kdy hrál. Skutečně...

Original War je důkazem, že když se umí, tak se mísit dva herní světy dokážou. RPG a RTS se dá nakombinovat skutečně dobře. Je čest vědět, že Original War je české (vlastně moravské). Škoda že mu nepřál marketing vydavatele, nicméně kdo si hru sežene a zahraje, určitě neprohloupí.
+21+23 / -2
  • PC 100
ORIGINAL WAR
„Macmillane, ty zkurvysyne! - Gorkij, ty svině!“

V tomto perexu můžeme shrnout celý smysl Original War. V pliocénu, 2 000 000 let před Kristem, kdy jsme byli teprve neandrtálci, kdy fauna a flora tvořila kouzla se svými prostředky, se Spojené státy a Svaz sovětských socialistických republik rozhodl válčit o neznámý nerost alaskit (američané říkají siberit). V čem je háček? Háčky jsou dva: 1. Američané a Rusové pocházejí z jiných časových rovin, kdy se alaskit vyskytoval na území toho druhého. 2. Arabové, kteří v americké časové linii dominují obchodu s ropou, se dozvěděli o plánu USA zmocnit se siberitu (alaskitu) a z obav ztráty významu ropy najali krvežíznivé vrahy a násilníky, uzurpovali si americký stroj času EON (na ruské TAWAR) pro sebe a také odcestovali do minulosti s cílem udržet ropu jako jediný zdroj paliva pro budoucnost.
Original War je od českého Altar Interactive unikátní kousek. Jak z hlediska příběhu, tak i grafiky a hratelnosti.
Na každé straně konfliktu stojí ten „Rambo“ - za Američany voják-poručík John Macmillan a za Rusy mechanik 3. třídy Jurij Ivanovič Gorkij, přezdívaný Burlak. Každá kampaň (americká a ruská) obsahuje 15 misí + 4 mise za „Alianci“ - spojenectví amerických a ruských vědců s cílem vyzkoumat, k čemu slouží záhadné artefakty. Později v kampani budete mít možnost se k ní přidat, i když ale musím uznat, že americký vstup do Aliance mohl být poněkud lepší.
Mise jsou originální, provětří vaše strategické a taktické myšlení i na nejlehčí obtížnost a repetetivnost tu není na místě. V žádné jsem se nenudil a ani za jednu stranu jsem se nemohl nebavit. Ať už při stavbě ruské hlavní základy L. D. Trockij, při likvidaci americké základy Epsilon s Burlakem v čele anebo při její výstavbě s Macmillanem. Kromě menších záseků v podobě promýšlení taktiky jsem byl s OW naprosto spokojen.
A technologie? Všechny bojující strany mají stejný základ, jenom v rozšířeném výzkumu se rozcházejí: Američané mají snipery, lasery a kolopásy, Rusové dalekonosné rakety a bazukery se zpomalovací municí a Arabové využívají opičáky jako výbušné sebevrahy. Využití opičáků byl ze strany Altaru skvělý nápad a u stran i logické např. Arabové je využívají pouze pro vojenské účely, Rusové je mohou využít i jako „soudruhy dělníky“.
Grafika byla na hru špičková, stejně jako soundtrack. Škoda, že mě svazují pravidla českého pravopisu, poněvadž český dabing dodal OW nezapomenutelné hlášky, bohužel však většinou sprosté.
Na konec bych jen dodal, že o Original War !musí! Zakopnout každý hardcore stratég a hráč takovýchto her. Slovy „Velký Lenin předpověděl, že tato hra bude hit!“ soudruha Gleba tuto recenzi ukončím rázným výstřelem z ruského děla jako projev nadšení. Hodně štěstí, soudruzi a soudružky!

Ať žije Original War!

Pro: Příběh, Alaskit (siberit), strany, hlášky, hudba (zvlášť ta ruská), postavy, Různorodost misí, editor map, opičáci

Proti: Nic.

+21+21 / 0