Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 95
I do Original War jsem se zamiloval už v demíčku, respektive už v legendární recenzi v ABC. (https://www.abicko.cz/clanek/casopis-abc/2565/original-war.html). Demíčko obsahovalo pouze dvě mise, a to původní první a čtvrtou misi z ruské kampaně (v té čtvrté bylo možné na rozdíl od plné verze ochočit opičáky). Ve své době působila Original War na českém trhu s hrami jako zjevení. Konečně kvalitní česká hra, s českým dabingem a nebyla to adventura. Navíc i na poměry RTS byla značně originální a unikátní. Musím říct, že mi její koncept strašně sedl a upřímně (Mafie mi to promine) ji považuju za nejlepší českou hru.

Asi budu jeden z mála, který se hned pustil do ruské kampaně a hru za Rusko třikrát dohrál (na všechny tři obtížnosti), než jsem vůbec spustil kampaň americkou. A musím říct, že mě asi bavila víc. Američani mají asi lepší, vtipnější a zapamatovatelnější postavy, ruská kampaň však působí více dynamicky, a máte větší pocit, že něco budujete a účastníte se války. Je pravda, že Original War je na poměry strategií značně znovuhratelná, protože hráč dělá v průběhu misí spoustu rozhodnutí, která mění hratelnost i jisté nuance v dalších misích. Některé postavy tak reagují jinak, dochází k jiným nascriptovaným událostem atd.

Samotný koncept Original War je poměrně jednoduchý, ale chytlavý. V každé misi máte jen omezený počet postav, které mohou měnit své povolání (voják bojuje, mechanik staví a řídí vozidla, dělník staví a opravuje budovy a vědec zkoumá technologie a léčí zraněné postavy), ve kterých se zlepšují, mise jsou různorodé, v každé máte za úkol něco jiného a bohužel bývají často časově omezené, což mi přijde jako největší slabina hry. Obzvláště pro defenzivního hráče strategií, jakým já jsem.

Vlastně nevím, co o Original War psát, přijde mi, že ji musí znát každý a to je zbytečné psát, jak se hra hraje. Pokud ji někdo nezná, stěží to tady bude číst. Original War je pro mě, jako i pro spoustu hráčů velkou nostalgií a vzpomínkou, že člověk mohl v roce 2001 hrát něco takhle kvalitního a česky. Je velká škoda, že hra nedosáhla výraznějšího zahraničního úspěchu, protože určitě každý z nás si posteskl, že by byla potřeba oficiální arabská kampaň, skirmish nebo regulérní druhý díl. To je velká škoda, i když díky moderům a stále aktivní hráčské základně je Original War dost hraná i dnes.

Pro: Příběh, dabing, hratelnost, originalita

Proti: Časově omezení mise, chybí skirmish, chybí arabská kampaň

+37
  • PC 90
Tuhle hru jsem si kdysi koupil úplně naslepo, jen na základě kladné recenze v časopise Level. Líbily se mi obrázky a hlavně se hra nejevila jako dlaší z řady RTS ve stylu "vyrob víc jednotek než nepřítel".

Hra se odehrává v pravěku, cca 2 miliony let před naším letpočtem. Hra nabízí dvě strany - Američany a Rusy, přičmež se ve zde vyskytuje ještě jedna nehratelná strana a to Arabové. V pozdější části hry je možné se ještě přidat v alterantivní větvi příběhu na stranu odpadlíků z obou národů.

Jak už jsem napsal, nejde o klasickou RTS ve stylu, těž hafo surovin a vyráběj stovky vojáků. V této hře dostanete do každé mise určitý počet lidí a s těmi si musíte vystačit, maximálně občas přijdou nějaké posily, ale rozhodně není možné si vyrobit lidi nové. Když o někoho přijdete, je po něm a do konce hry už ho k dispozici mít nebudete, takže lidi jsou to co je nutné opatrovat jako oko v hlavě, protože na nich závisí všechno - výstavba, řízení vizidel, průzkum atd. Každá postava je unikátní, se svým vlastním jménem a vlastnostmi, nejsou to jen bezejmenné figurky.

K tomu se pojí další skvělá vlastnost této hry a to je systém povolání. Vě hře jsou celkem 4 - voják, delník, mechanik a vědec - a každá postava může vykonávat jakékoliv z nich (satčí zajít do zbrojnice a je z ní voják, případně do skladu, kde se převleče do dělnického atd.) ale jenom pro některé z nich má předpoklady, aby se v nich mohla rozvíjet, takže hráč musí vysledovat v čem kdo viniká a tím směrem ho zaměřit. V případě potřeby ovšem není problém nahnat 3/4 základny na stavbu nové budovy, každému jde ale práce v závislosti na jeho předpokladech od ruky jinak.

Propracovaný je také systém surovin, kdy jsou vám z budoucnosti posílány bedny s materiálem a k tomu je ještě možné těžit ropu a siberit (příapadně alaskit, když hrajete za Rusko, ale jde o jednu a tu samou věc). V podstatě taková obdoba uranu a jaderné energie podle mě i podle pozdějšího použití ve hře -> alaskitová a siberitová bomba (má nádherný efekt >:) )

Vaše vozidla mohou jezdit buď na solární energii, nebo na ropu, případně mohou mít siberitový (alaskitový) motor, nejsou předem dané druhy, ale vy sami si určiíte, zda zrovna potřebujete vozidlo s kolovým podvozkem, které je sice rychlé, ale neprojede všude, nebo s pásovým, které je pomalješí, ale na druhou stranu se dostane na víc míst než kolové (krom toho je to ještě rozděleno na lehký a těžký podvozekv obou variantách). Na ten samý podvozek je možné namontovat zbraň podle vašeho výberu - kulomety, děla, rakety, případně z toho udělat obyčejný náklaďák atd. těch varinat je spousta. Možností jak je řídit, je také víc - buď přímo člověkem, nebo v pozdějších fázích hry i rádiově, kdy jeden mechanik dokáže ovládat X vozidel v závislosti na své úrovni a úplně ke konci je možné namontovat do aut počítač, takže k řízení už lidi nejsou potřeba. Vše má samozřejmě své výhody a nevýhody.

Co se týče technické stránky, tak hra vypadá pěkně, grafika je 2D, ale docela stylová, zamrzí absence vyššího rozlišení než je 1024*768. Hra je plně přeložená do češtiny, tedy i včetně dabinug, o kterém jsem četl, že je hrozný. Mě přišel docela v pohodě, neurazí, nenadchne, svůj účel plní.

Škoda jen, že ve hře není možnost kromě příbehu a MP, si zahrát také klasický skirmish. Každopádně mě tato originální strategie opravdu bavila a o to víc zamrzí, že díky přístupu vydavatele se jako i u dalších nedoceněných her druhého dílu už asi nikdy nedočkáme :(

Pro: příběh, stylová grafika, možnost stopnout hru a udílet rozkazy, netradiční herní mechanismy

Proti: max. rozlišení 1024*768, absence skirmish modu

+33
  • PC 100
Byl rok 2005, blížily se bratrovy narozeniny a já sháněl dárek. Tehdy jsem spatřil Owar v obchodě, a protože připomínal Red Alert 2, bratovu oblíbenou hru, jsem jej koupil. Nakonec jsem jej hrál hllavně já.

Ve svém odhadu, že jde o RTS ala Red Alert jsem se dost zmýlil. Jde o mix RTS a RPG, i když RPG je hlavní. Také tu nejde o to postavit více jednotek, než nepřítel. Tady si hráč musí vystačit s vojáky, které má k dispozici od začátku mise. Každý člověk má zkušenosti jméno a často i osobnost. Můžete si je oblíbit a když je zabijí, tak to zamrzí.

Hra nám nabízí povedený nelineární příběh. V každé misi se kromě hlavních úkolů vyskytují i vedlejší úkoly, které nemusíte plnit. Tím je pak ovlivněn děj dalších misí.

Hráč si může vybrat mezi americkou a ruskou kampaní. Osobně mám raději ruskou kampaň, hlavně díky postavám z nichž mám nejraději hlavního hrdinu Burlaka. Čeho docela lituju je absence arabské kampaně. To je trošku kompenzováno možností hru modifikovat. Díky tomu lze na internetu stáhnout hned několik kampaní za arbaskou stranu. Dokonce lze najít i modifikaci, která má být oficiální arabskou kampaní (Arabian Nights).

Celkově si myslím, že Owar je nejlepší strategií jakou jsem hrál. Svého času jsem u něj strávil desítky, ne li stovky, hodin. Mohu ji vřele doporučit.

Pro: příběh, nelinearita, herní mechanismy, multiplayer, modifikovatelnost

Proti: Jen 2 kampaně

+31
  • PC 95
Když mluvíme o českých hrách, především o zlaté éře (2001-2004), tak se hlavně skloňují jména jako Mafia, Operace Flashpoint, Vietcong, popřípadě H&D. Bohužel se docela často opomíjí skvost, který nese jméno Original War.

Příběhově se jedná o zajímavý počin, kdy cestujeme do pravěku, což dává hře velmi zajímavé možnosti. Skvělou věci je, že můžeme hrát za tři frakce. Hlavní jsou Američané a Rusové, později pak ještě Arabové. Kampaň šlape hlavně kvůli tomu, jaký vám hra vytvoří vztah k postavám. Vy si je totiž sakra oblíbíte, naučíte se jejich průpovídky a budete si je hýčkat a litovat každého (většinu), o kterého přijdete.

Pro mě hra obsahuje několik nezapomenutelných hlášek, jak už to u českých her mám. Výborně vtipné dialogy, pichlavé poznámky, ideální dávka vulgarismu. Když dnes nad tím tak přemýšlím, tak obdivuji, jaký jsme měli v té době dabing u her, což se dnes zdá jako fantasy.

Graficky je hra zajímavá především díky tomu, v jaké prostředí se odehrává. Pravěký prales má své kouzlo, mapy jsou vlastně celkem podobné, ale nemohu říct, že bych se jich v průběhu kampaně přejedl.

Hratelnost je skvělá kombinace RTS s jistými RPG prvky. Není zde přehnané množství surovin, což vás nenutí k nějakému příliš těžkému managování. O to víc se musíte soustředit na souboje a ideální počet jednotlivých povolání pro danou misi. Jednotlivé postavy si postupně vylepšuje, podle toho, jak moc je používáte (samozřejmě přibývají nové a díky vám budou i ubývat).

Pro mě se dodnes jedná o nejlepší RTS a takového mého černého koně českých her. Hra se ze začátku jeví jako celkem jednoduchá, obtížnost ovšem s každou misí stoupá a závěrečné mise vám to dají sežrat. Vlastně jsem hru nikdy nedohrál, ani za jednu frakci, vždy jsem končil někde 2-3 mise před koncem, což budu muset v nejbližší době napravit.

„Macmillane, máte hru hrát, né ji zpo-chy-bňo-vat!“
+31
  • PC 100
Když jsem se poprvé dostal k této hře v rámci CD přílohy ke Score, myslel jsem, že je to vtip. Všichni jsme už někdy slyšeli o cestování do minulosti a stroji času, ale teď se toto vděčné téma rozhodli zpracovat v renomovaném brněnském studiu Altar Interactive a tvrdili, že to jde. Nedělali si legraci… stvořili ne EON, ale Original War – těžko určitelnou směsici několika herních žánrů.

„Kdo se na to necítí, ať to řekne hned. Nechceme tam nikoho, kdo není stoprocentně odhodlanej.“

Je to RTS, nebo strategie, či snad dokonce RPG? Od všeho trochu a funguje to po čertech zábavně! Již samotný název hry vystihuje, o čem toto trochu zapadnuté veledílo je. Originálně pojaté postřelování z automatických pušek v dávném pravěku? Nemůže to znít víc béčkově, ale to je první mylný dojem, neboť tato hra se sice záměrně nese ve zcela šestákovém duchu, ale její zpracování je vysoce profesionální a do nejmenšího detailu promyšlené. Jednoduše kvůli tomu, že ta směsice žánrů co se namíchala v kastrólu pejska a kočičky, mně nepřestává bavit ani po desátém dohrání. A opravdu není moc titulů, které by toto dokázaly.

Scholtze-Kapsky-Lifschitzovo tau-deflektorové zařízení.

…nebo po americku EON – to je oč v příběhu běží. Zařízení, které vás přenese do minulosti z níž není návratu. Vy se jakožto hráč ujímáte prvního hratelného alter-ega, poručíka Macmillana, jehož charisma se nebes dotýká a jehož charakter jsem si zamiloval od první chvíle. Z velké části za to může i dabing, o kterém ale později. První seznámení s herním světem a jeho mechanikami je rychlé a zkratkovité a vůbec nedává tušit, kolik zábavy se před vámi začíná odvíjet. Jakožto úplný zelenáč rovněž nic nechápete a jste rádi, že na vás vyskakují čtverečky nápovědy. Nezbývá vám nic jiného než pro-pá-trrrat okolní ter-rén, navázat spojení se všemi ostatními vojáky a postupovat severo-východně.

„Hlásím, že vidím novýho piráta, pane.“

Počáteční bojůvky vám napoví, že zde nepůjde uplatnit bezduchá taktika frontálních útoků, protože to většinou znamená debakl, nebo přinejmenším smrt jedné z vašich drahocenných postaviček, které spadají pod vaše velení a nevědí, že je v nich tolik krve. Zde totiž nevelíte mase bezejmenných panáčků, ale malým komandům, z nichž každý voják, či vojákyně má své vlastní jméno. A někteří i charakter a k tomu vlastní hlasový (rozuměj hláškovací) set. To je jedna z prvních věcí, která hru odlišuje – bohatost charakterů z nichž si spoustu oblíbíte a nedáte na ně dopustit. Na druhou stranu tu máte ještě záporné charaktery, co vám mají lézt na nervy, nebo je máte rovnou nenávidět. Viď, slizký Glebe? A ono to všechno funguje přesně tak, jak to bylo zamýšleno.

„Vítám vás, soudruhu opočlověče.“

Je nutno samostatně vypíchnout další specifikum hry. Tak předně: hra je doslova nařachaná hláškami, z nichž valná část u hráčů zlidověla. A protože se jedná o českou hru z roku 2001, kdy byl obvyklý i český dabing, dostáváme ho i zde. Mnohými je zatracován jako nesnesitelný, ostatní ho uctívají jako božstvo. Představuji si, jak to asi muselo vypadat, když se herci z brněnského dabingového studia sešli, aby si stanovili, jakým způsobem mají dabovaní pojmout. Zda seriózně, nebo tlačit na přepálenost. Vyhrála zjevně druhá možnost a herci se v této hře, ve které dabuje snad tři čtvrtě četnické pátračky, doslova vyřádili. Již první filosofická rozprava, která se vede hned v úvodu hry na téma jakým způsobem se měří odhodlaní chlapa, ilustruje, v jakém duchu se bude dabing a scénář odvíjet… a že se to celé nebude brát příliš vážně. A když vzápětí prvně uslyšíte: „Teď postupujte přímo na sever, posíláme vám naproti pomocný oddíl“, nezbude vám nic jiného než dabing začít milovat nebo nenávidět. Nic mezi tím. Ale neposlouchejte je, je to past! Postupujte severo-východně, opakuju severo-východně. A pokud se vám zdál dabing zpočátku přehnaný, počkejte, až se vrhnete na sovětskou kampaň. Zde se už herci naprosto utrhli ze řetězu a komunisticky laděné hlášky (zejména při hlášení zpráv) ze sebe sypou s nakažlivě zábavnou sebeparodií i nezbytným ruským přízvukem, který je jednoduše neodolatelný: „Da…? Když myslíte, soudruhu.“

„Frank jim to nandá, pane“

Není snad nikoho, kdo hru hrál a neměl své oblíbené charaktery, bez kterých by odmítl plnit zadanou misi, jelikož k nim zkrátka přilnul. Charaktery jsou zde zapamatovatelné a pamětihodné. Alespoň pro mě, protože jména svých oblíbenců bych mohl i dnes odrecitovat zpaměti po probuzení ve dvě v noci. Není to jen Macmillan a Burlak, ale třeba takový Frank Forsyth, ze všeho podělaný Bobby Brandon, upištěný zrzek Cyrus Parker, roztržitý Tim Gladstone, sympaťanda Lucy Donaldson, drsňácká vojanda se vzhledem Ivana Draga Lisa Lawson, jež je jakousi protiváhou mnou velmi neoblíbené puťky Joan Ferguson, jejíž hláška: „To napravo je plynový pedál?“ mně pokaždé nepřestává iritovat. A protože charaktery mají jakýsi svůj elementární RPG systém, naučíte si na mise brát odborníky, kteří odpovídají vaším požadavkům a které si pro tyto požadavky plánovitě školíte. Ale téměř nikdy je nemůžete pobrat všechny najednou a to je potom obrovské dilema, koho vzít a koho nechat na základně, protože bez jejich přítomnosti a hlášek je hraní poloviční. A za koho jsem hrál raději? Jen o malounko to u mě vyhrává Macmillan. Promiň mi to, soudruhu Gorkij, ale Macmillan je prostě sympatičtější parchant… Parchant s bombou.

„Hele, bedny z budoucnosti.“

Každá správná RTS musí mít určitou formu zdrojů, jež je možné zpracovávat a měnit je na užitečné a nezbytné vybavení pro vybojování převahy. Zde je to opět řešeno originálně. Paliva se těží klasicky pumpou a dolem, ale stavební materiál netěžíte, nýbrž sbíráte výbavu v podobně zásilek, které vám velení v budoucnosti hází do tau-deflektoru… no dobře, do EONu. Na efektivním sběru zásilek je založena i část hratelnosti a to je další příjemný prvek, protože se z velké části jedná o strategickou komoditu, o které budete mnohdy vést boje, nebo její pomocí (i to tu je) uplácet. Každý národ má na sběr svou specifickou metodu. Nejde jen o to odnosit bedny do skladiště, jež je páteří vaší základny a vy se staráte o to, aby byla pýchou každého sovětského vojáka. Mnohdy větším problémem je bedny vůbec najít a k tomu vám poslouží výzkum technologií.

„Sovětští vědci hlásí ukončení výzkumu!“

Každý národ má k dispozici čtyři větve výzkumu z nichž dvě jsou unikátní pro každou jednotlivou stranu a ostatní jimi nedisponují. Všem společné jsou pouze větve zbraňového výzkumu a siberitu/alaskitu. A i zde se nacházejí drobné odlišnosti pro každý národ. Výzkum je zde výsostně důležitý a vy se brzy naučíte mu přiřazovat značnou prioritu v podobě přidělování lidských zdrojů, kterých není nikdy dost. Protože bez výzkumu technologií se prostě nedá vyhrát. Občas to dojde až do takového extrému, že jste nuceni stáhnout bránící jednotky z fronty a nasadit jim laboratorní plášť, abyste alespoň trošičku uspíšili výzkum. V pozdějších fázích (dík výzkumu) se o mnoho postará automatizovaná mechanizace, ale některé činnosti zkrátka stroje obstarat nedokáží.

„Sovětští vědci jsou připraveni šlápnout na plyn!“

Zatímco americká kampaň je převážně pěchotně zaměřená, protože Macmillan je typický bigoš, sovětská kampaň nám dá více nahlédnout na mechanizovanou válku, protože Burlak je mechanik a je příjemná změna vyzkoušet si zdejší válčení i za tankána. Jsou tomu uzpůsobeny i mapy a tak trochu technické možnosti ruské strany. Mému stylu víc sedělo velet pěchotě a obrněnou techniku mít v záloze, ale i pancíře a bazukéři zde mají své kouzlo. Škoda jen, že díky časovému presu a nákladům nedošlo na plánovanou arabskou kampaň. Útěchou budiž to, že američtí imperialističtí váleční štváči se v zoufalství rozhodli najmout skupinu kriminálních živlů a žoldnéřů, kteří brutálně zaútočili na sovětské civilní továrny, ale podali si i Američany. Takže, ač nemají svou kampaň, jejich technologii si přeci jen osaháte.

„Opatrně, soudruhu Burlaku. To začíná smrdět avanturismem.“

Abych nezůstal jen u vychvalování… hra má i své neduhy. Jako první bych vypíchl poměrně špatný pathfinding, jež bývá obvyklým problémem mnoha RTSek. Umělá inteligence často vysekne výbornou trasu, stejně často si ale střihne takový lapsus, že dokonce i sovětští vědci jsou z toho úplně paf... Je to tak půl na půl a v lítých bojích to dokáže opravdu hodně potrápit. Další věc, co se mi vůbec nelíbí, jsou šibeniční časové limity, které se někdy sotva dají stihnout. Nezbude vám nic jiného než zahajovat riskantní akce bez dostatečné konsolidace vaší obrany, výzkumu a rezervních sil. Občas vám hra blahosklonně ukáže (to se stane tak jednou, nebo dvakrát za celou hru) časový limit, který do případného neúspěchu mise zbývá. Většinou vám ale jedna z postav oznámí něco ve stylu: „DĚLEJ, SPĚCHEJ, RYCHLE, nebo si tě podám, nebo na tebe něco ošklivě ničivého shodím…“ a vy netušíte kdy to bude. Až se to nakonec zcela nečekaně stane a můžete restartovat celou misi a pokusit se to udělat lépe a především rychleji. Zde není k frustraci daleko a to se mi v žádné hře nikdy nelíbilo. Je to zároveň spojené s tím, že sem tam je klíčové zamezit nějaké stavbě, či vývoji a vy jste kvůli tomu znovu nuceni dělat nesmyslné frontální útoky přesně ve stylu sovětské doktríny, bez předchozího průzkumu bojem a diverzních operací, které vám dají před nepřítelem výhodu.

„Nalezl jsem siberit!“

Nebo alaskit? Dodnes si pamatuji, jak jsme se před téměř dvaceti lety s ostatními pařany seriózně handrkovali, ba se přímo hádali, zda hezčí název pro tento katalyzátor studené fúze, je siberit nebo alaskit. U mě to vždy mírně vyhrával alaskit, protože mi zní libozvučněji. Zmiňuji to ale především kvůli tomu, jaký vliv na nás tehdy hra měla. Tak mocný, že ani po těch letech pro mě/nás neztratila nic ze svého půvabu. A nejen na hráče v mém okolí. V herním undergroundu hra dodnes platí za jakousi popkulturní videoherní modlu, za nefalšovaný kult. Nejlépe o tom vypovídá fakt, že komunita kolem hry, jí drží stále živou – dodělala se neoficiální arabská kampaň, modeři dále přizpůsobili hru novým systémům, takže hra nyní podporuje širokoúhlé rozlišení a nějaké další grafické vychytávky, které činí hru úžasně hratelnou a koukatelnou i dnes. Což upřímně moc práce nedá, neboť líbivá grafika hry snad nestárne. Když na mně na Steamu takto vymazlená verze vykoukla doslova za pár centů, musel jsem jí ihned pořídit. A mohu jen uznale říct:

„Plánu bylo dosaženo, soudruhu!“

Pro: Zábavné, nahláškované, nestárnoucí

Proti: Rozdivočelý pathfinding, časové limity

+31
  • PC 100
Ten den si pamatuju jako by to bylo včera. Jednoho víkendového brzkého rána jsem se rozhodl, že si pustim místo Pokémonu v televizi na chvíli počítač. Jenomže jsem posléze zjistil, že prakticky všechno co mám na disku mi je proti chuti. Šáhnul jsem tedy do šuplete pro nějaké to CD s demoverzami z jednoho nejmenovaného herního časopisu a začal instalovat právě Original War.

Nečekal jsem zhola nic a světe div se byl jsem přikován a celé demo pokořil hned raději několikrát za sebou. Ihned jsem začal lehce pokukávat po regálech v obchodech a hru za tehdy 999kč dopravil domů.

Hra obsahuje celkem 3 hlavní frakce, které se liší hlavně v různorodé použivané technologii. Kromě kampani za Ameriku a Sovětský svaz jsou tu ještě Arabové, za které si zahrajete však bohužel jen v multiplayeru nebo v neoficiálních módech.

Stejně tak jako u například Jagged Alliance 2 tak i zde si postupně budujete svůj vztah k určitým lidem. Ano i tady má každý panďuláček svou originální tvář, jméno a dokonce i hlas. Kouzlo celé hry podle mě spočívá hlavně v příběhu a nenápadném navazováním obou kampaní což znamená, že určitou mapu si projede za obě strany, třeba s opačnými výsledky boje.

Dalším zajimavým aspektem jsou tzv. RPG prvky u 4 povolání ( voják, mechanik, doktor a dělník ), které si u postaviček vylepšujete během hry a přenášite si je dál do dalšich misí - super.

Kdybych měl hodnotit jednotlivé kampaně tak mám raději tu Ruskou, která je těžší a řekl bych i lépší příběhově. Navíc Burlak ( hlavní postava za SSSR stranu ) je sympaťák a s mozkem narozdíl od Amerického protějšku.

Grafika je taktéž pěkná a za 3D bych rozhodně neměnil. Dabing se taky povedl a rozhodně když si hru seženete v našem rodném jazyce, neprohloupíte.

Jediným záporem tak zůstavá multiplayer, který sice obsahuje asi desítku map, což se může zdát dostatek, jenomže pouze 2 nebo 3 jsou určené pro obvykly DM nebo TDM. Zbytek je přecpán nesmyslnými minihrami a když si připočtu i nulový Skirmish ( nekampaňová hra proti počítači ) musím s hodnoticími % dolů.

Naštěstí Altar uvolnil i source kody s editorem a tak už i teď existuje desítka skvělých modifikací i multiplayerových map, které prodlužují této strategii život. Fanbáze hold nespí což dokazuje docela nedávno vydaný zatím nejnovější patch verze 1.10, který mění a vylepšuje hromadu věci převážně v multiplayeru. Možná byste to do hry neřekli, ale i po těch letech, kdy hra vyšla není problém si vybrat z desítky serverů a porovnat sve síly se skutečnými lidmi přes internet.

Pro: 2 rozdilné originální kampaně, RPG prvky a rozdilné charaktery panačků, český dabing.

Proti: Strašně ubohý počet map pro multiplayer, chybí skirmish, chybí Arabská kampaň.

+28
  • PC 80
Světe div se, hra Original War mě úplně minula. A to i navzdory tomu, že se podle mnohých jedná o jednu z nejlepších her z našich končin. Doteď jsem o této hře neslyšel, narazil jsem na ni náhodou až nyní nedávno přes retro gamesplay na youtube. Tam mě hned velmi zaujal úvod do hry v podobě monologu hlavního protagonisty za americkou stranu kreslícího si aktuální události do čtverečkovaného sešitu, takže jsem neváhal s pořízením steam verze, která je komunitou značně modifikovaná a i dnes tak díky ní vypadá velmi dobře (nejen díky podpoře moderních rozlišení).

Original War je v mnoha směrech opravdu originální, ač název odkazuje spíše na období, ve kterém se odehrává hlavní děj a to před 2 miliony let v pravěku, kdy ještě po zemi běhali šavlozubí tygři a lidi vypadali jako opice. Hra spolu kombinuje RTS prvky s RPG prvky. Ač se může zdát, že nejcennější surovinou ve hře je siberit (alaskit), není tomu tak. Nejcennější jsou lidi, kterých je do minulosti posláno málo a proto ztráta každého člověka citelně zabolí a nejednou vede k loadingu.

MEK-MILENE! Samostatnou kapitolou je český dabing, který tak trochu paroduje sebe sama, mně však dokonale sedl a některé hlášky si budu pamatovat ještě dlouho. Co se samotného hraní týče, tento kousek není pro hračičky, kteří dlouze staví své báze a až mají vyzkoumané a postavené úplně vše, pak teprve se vrhají do útoku. Zde hraje ve většině misí každá sekunda roli, takže se vyplatí stavět a zkoumat jen to nejnutnější a příliš neotálet se zahájením ofenzívy, jinak se vám často z nejrůznějších důvodů stane, že mise skončí neúspěchem.

V součtu se dá Original War označit za velmi kvalitní dílo, které ale i přes své nepochybné kvality neproniklo úplně do mainstreamu tehdejší české herní scény. Škoda jen, že zprvu zajímavý a originální námět postupně zdegraduje na dost repetitivní mise s nic moc uspokojujícím závěrem a to za obě hratelné strany.

Pro: originální námět i mechaniky, postavy, podpora komunity, český dabing

Proti: většina misí je závod o čas, občas frustrující chování jednotek, časem repetitivní

+25
  • PC 100
ORIGINAL WAR
„Macmillane, ty zkurvysyne! - Gorkij, ty svině!“

V tomto perexu můžeme shrnout celý smysl Original War. V pliocénu, 2 000 000 let před Kristem, kdy jsme byli teprve neandrtálci, kdy fauna a flora tvořila kouzla se svými prostředky, se Spojené státy a Svaz sovětských socialistických republik rozhodl válčit o neznámý nerost alaskit (američané říkají siberit). V čem je háček? Háčky jsou dva: 1. Američané a Rusové pocházejí z jiných časových rovin, kdy se alaskit vyskytoval na území toho druhého. 2. Arabové, kteří v americké časové linii dominují obchodu s ropou, se dozvěděli o plánu USA zmocnit se siberitu (alaskitu) a z obav ztráty významu ropy najali krvežíznivé vrahy a násilníky, uzurpovali si americký stroj času EON (na ruské TAWAR) pro sebe a také odcestovali do minulosti s cílem udržet ropu jako jediný zdroj paliva pro budoucnost.
Original War je od českého Altar Interactive unikátní kousek. Jak z hlediska příběhu, tak i grafiky a hratelnosti.
Na každé straně konfliktu stojí ten „Rambo“ - za Američany voják-poručík John Macmillan a za Rusy mechanik 3. třídy Jurij Ivanovič Gorkij, přezdívaný Burlak. Každá kampaň (americká a ruská) obsahuje 15 misí + 4 mise za „Alianci“ - spojenectví amerických a ruských vědců s cílem vyzkoumat, k čemu slouží záhadné artefakty. Později v kampani budete mít možnost se k ní přidat, i když ale musím uznat, že americký vstup do Aliance mohl být poněkud lepší.
Mise jsou originální, provětří vaše strategické a taktické myšlení i na nejlehčí obtížnost a repetetivnost tu není na místě. V žádné jsem se nenudil a ani za jednu stranu jsem se nemohl nebavit. Ať už při stavbě ruské hlavní základy L. D. Trockij, při likvidaci americké základy Epsilon s Burlakem v čele anebo při její výstavbě s Macmillanem. Kromě menších záseků v podobě promýšlení taktiky jsem byl s OW naprosto spokojen.
A technologie? Všechny bojující strany mají stejný základ, jenom v rozšířeném výzkumu se rozcházejí: Američané mají snipery, lasery a kolopásy, Rusové dalekonosné rakety a bazukery se zpomalovací municí a Arabové využívají opičáky jako výbušné sebevrahy. Využití opičáků byl ze strany Altaru skvělý nápad a u stran i logické např. Arabové je využívají pouze pro vojenské účely, Rusové je mohou využít i jako „soudruhy dělníky“.
Grafika byla na hru špičková, stejně jako soundtrack. Škoda, že mě svazují pravidla českého pravopisu, poněvadž český dabing dodal OW nezapomenutelné hlášky, bohužel však většinou sprosté.
Na konec bych jen dodal, že o Original War !musí! Zakopnout každý hardcore stratég a hráč takovýchto her. Slovy „Velký Lenin předpověděl, že tato hra bude hit!“ soudruha Gleba tuto recenzi ukončím rázným výstřelem z ruského děla jako projev nadšení. Hodně štěstí, soudruzi a soudružky!

Ať žije Original War!

Pro: Příběh, Alaskit (siberit), strany, hlášky, hudba (zvlášť ta ruská), postavy, Různorodost misí, editor map, opičáci

Proti: Nic.

+23
  • PC 95
Original War dostál svého názvu. Jedná se opravdu o originální strategii a dodnes neznám nástupce v podobném duchu. Hlavní rozdíl oproti běžným strategiím jsou postavy. Zatímco jinde chrlíte desítky či stovky anonymních panáčků, tady mají všichni jména, svoji osobnost a své zkušenosti, které jim v průběhu hry zlepšujete. Takže je tato strategie "líznuta" stylem RPG. Všechny postavy jsou unikátní, a také mohou nenávratně zemřít (tady se na žádné vyrobit vojáka nehraje). Takže si postavy šlechtíte, a při úmrtí některé přichází na řadu LOAD, protože ztráty si většinou nesmíte dovolit, a hlavně si k nim vypěstujete jakýsi "vztah". V průběhu hry získáte možnost ochočit si opičí lidi, ale z nich si osobnost nevypěstujete, je to jen "hloupá síla".

Grafika hry je moc pěkná, postavy, hýbající se příroda, působí prostě příjemně. Dokazuje, že všechno nemusí být ve 3D. Zvuky jsou OK, občas je hře vytýkána kvalita českého dabingu, ale mne přišel ucházející, zážitek mi rozhodně nekazil. Co se mi moc líbilo jsou příběhové vsuvky vyprávěné formou mluveného slova s obrázky kreslené jakoby rukou a tužkou (v případě americké kampaně). Moc hezký detail.

Příběh hry není nijak zvlášť komplikovaný, ale ke hře se hodí a hráč jím příjemně proplouvá. V misích se dozvídáte stále nové informace, postavy spolu komunikují, hašteří se atp. Hrát kampaň můžete za dvě strany, třetí strana se objeví v průběhu jako nehratelná.

Hře se dá vytknout pouze pár mínusů, třeba inteligence počítačem řízených postav není ideální, někdy dělají pěkné kraviny. A naopak dobití některých bašt je dost obtížné a frustrující. Tj. obtížnost je někdy dost nevyvážená.

Celkově se jedná o skvělou a zábavnou strategii, jejíchž největší chyba je v tom, že nemá nástupce v podobném duchu. Byl by to svěží závan.

Pro: Grafika, zvuk, příjemný příběh, RPG prvky, unikátní postavy

Proti: Někdy inteligence protivníků a nevyváženost obtížnosti, nemá pokračování

+21
  • PC 100
To už je dávno co jsem si tu hru koupil, ale ani po letech toho nelituji - vlastně naopak. Je to nejlepší hra co jsem kdy hrál. Skutečně...

Original War je důkazem, že když se umí, tak se mísit dva herní světy dokážou. RPG a RTS se dá nakombinovat skutečně dobře. Je čest vědět, že Original War je české (vlastně moravské). Škoda že mu nepřál marketing vydavatele, nicméně kdo si hru sežene a zahraje, určitě neprohloupí.
+20 +22 −2
  • PC 95
Když jsem poprvé hrál demo této hry, byl jsem u vytržení. Tohle bylo tak něco nového, komplexního a hlavně zábavného, že jsem to prostě musel hrát. Bratránka to tehdy také nadchlo a hru si hned koupil. Já jsem trpělivě čekal, až se jí nabaží, abych se na ní vrhl jak hladový sup.

Hned ze začátku mi padlo do noty originální a úsporné vyprávění příběhu, kde můžete obdivovat kreslířovu zručnost. Celé to brnká na notu představivosti jak u nějaké knížky. Skvěle mě to vtáhlo do děje, a nebyli na to potřeba super náročné animace, točené formou debilního klipu, které by se navíc určitě roztáhli na několik CD. Příběh je tady celkem jednoduchý. Kam mě ale paměť sahá, tak hodně originální.

Z toho vychází nejpodstatnější prvek hry. Lidi. Tady si nemůžete žádný život vyrobit v továrně. Tady jenom čekáte, dokud někdo nepřijde z budoucnosti. Lidi se objevují v rozmezí mnoha let, nikdo neví kdy, kde nebo kdo může přijít.
Lidí si musíte vážit. Jakmile zdechnou, nikdo nebude moci obsluhovat základnu. I proto mají všichni své vlastní osobnosti.

Celá hra je neuvěřitelně komplexní. Všechno ze vším souvisí. Když si například chcete vyrobit tank, musíte do továrny dodat elektrickou energii. Musíte vyrobit rozvodnou síť. Nejdříve jí vědec vyzkoumá, dělník nanosí materiál a postaví. Mechanik poté může vyrobit tank. Ve hře jsou i RPG prvky, kdy se každý člověk zlepšuje v tom co zrovna dělá. Doktor také může stavě budovu, ale nejde mu to tak od ruky jako dělníkovi. Skýtá to spoustu strategických možností, a přibližuje se to realitě.

Hra má i celkem slušnou délku. Ucházející český dabing. Já češtinu v takhle profesionálních hrách slyším rád, i když je trochu v amatérském provedení. Grafika je plně dostačující. Jediné co mi ke konci trochu vadilo, bylo rozvětvení děje. To jsem to dohrál za jednu stranu, a pak už mě to nebavilo. Jak u Amíků, tak u Rusáků. Nějak mi chyběla motivace.

Pro: komplexnost všeho možného, lidský prvek, slušný příběh, slušná délka, RPG prvky

Proti: viz. spoiler

+18 +19 −1
  • PC 95
Nejlepší strategie, jakou jsem kdy hrál.

Ale chtělo by to dopilovat - tak například některé postavy občas mluví jiný hlas, Joan si můžete v poslední misi vybrat do týmu, i když ji s Burlakem zastřelíte , jednou jsem si mohl vybrat 2x tu samou postavu pro jednu misi.

Toužil bych po více propracovaných charakterech jednotlivých postav, jako tomu bylo u Jagged Aliance 2. A také po arabské kampani :)

Ale originalita pojetí celé hry, příběhové linky a drobnosti v ději (jakože se Ruské a Americké kampaně prolínají jen v určité časové sféře), to je dokonalé. A postava psychicky labilního Powella neměla chybu, i když byla přehnaná. "McMILLANA, říkal jsem ŽÁDNÉ OTÁZKY!"

Navíc v misích se pořád něco děje, žádne "postav základnu a znič nepřítele", ale vy si stavíte základnu, mezitím tam přijdou vaši vojáci z budoucnosti, Arabové na procházce atd...no a plánování si všech akcí pomocí shiftu, bez toho se při mulťáku neobejdete.

Teď jsem dohrál ruskou kampaň a hraju znova americkou, loni o Vánocích jsme to pařili přes net skoro furt...prostě supr hra.

Pro: originalita celého pojetí, možnost pauzy, plánování akcí pomocí Shiftu, titulní Pavlíčkův song

Proti: nesrovnalost některých skutečností, čekal bych větší vášeň mezi Johnem a Joan

+17
  • PC 100
OWAR je jednoznačně nejlepší českou strategií a jednou z TOP 3 světových strategií a to bez debat a hádek, tak to prostě je. Příběh je tak unikátní a jiný, že se svým pojetím může řadit spíše mezi příběhy hutných RPG nežli strategických her. Hra je docela obtížná, ale opodstatněná. Díky ní si k postavám vytvoříte vztah a jejich případná smrt vás opravdu zabolí. Herní mechanismy jsou vypilované do posledního puntíku a je pravdou, že OWAR prostě není klasicou strategií. Za mě dávám klukům z bývalého Altaru jedno velké plus a smekám klobouk.

Pro: úchvatná 2D grafika, postavy, herní mechanismy, příběh a atmosféra

Proti: všechno co se ve hře vyskytne a jak funguje k ní prostě patří........tudíž zápory žádné

+17
  • PC 80
Original War je vynikající jako novátorská hra. Přináší spoustu svěžích a funkčních nápadů a pokud se nějaká hra dá označit za kombinaci RTS a RPG, je to právě OW. Skvělý je i samotný příběh (byť nedokončený) těžící z poměrně provařeného cestování časem snad naprosté maximum (jen škoda, že je americký hlavní hrdina místy takový debil, viz poslední mise za Američany).

Ovšem jako klasická RTS (kam pozdější fáze hry žel spějí) poměrně selhává. Pokud mi ve hrách od Blizzardu (SC/W3) vadilo, že se budovy dají válcovat pěchotou, OW představuje trochu odlišný extrém - dobývání základen může být až extrémně tuhé; dokonce mi místy přišlo znatelně jednodušší (nicméně stále obtížné) válčit s pěchotou, než právě užívat různá vozidla, která by měla mít za dané situace navrch.

Jinak 2D grafika je stále solidní a to samé platí i pro technické zpracování obecně. Jen ten (český) dabing skřípe - kupříkladu herec dabující Powella měl naprosto příšernou intonaci (tedy pokud se vůbec dala intonací nazvat).
+14
  • PC 100
Pro mě osobně, bezkonkurenčně, nejlepší příběh, který se kdy v herní branži objevil. Promakaný, plný otázek a odpověďí (i když otázek přebývalo). Nakonec mě ty odpověďi vcelku mrzeli, ale také jsem se snažil samotnou hru dohrát nejlépe jak to šlo, abych těch odpovědí získal co nejvíce. To se mně vlastně nikdy nestalo. Stále dokola jsem hrál a hrál, dokud jsem to nedohrál tak, jak se mně to nejvíc líbilo. Nápad se kterým tehdá přišli je totiž nápadem obrovský a hráč u něj zůstane na hodně dlouhou dobu. Klobouk dolů a díky kluci, že jsem si mohl užít stovky hraní hry, která mě i po stovce hodin upřímně bavila a nutila mě dozvědět se něco více. Takové vtáhnutí do příběhu už asi nikdy nedostanu. A že je to nejlepší strategie co jsem kdy hrál? O tom snad netřeba povídat víc.

Pro: geniální příběh, perfektní zpracování, originalita absolutní

Proti: vůbec ale vůbec nic :-)

+12
  • PC 90
Je veliká škoda, že v rozvoji tohoto konceptu už se dále nepokračovalo. Chyb je tu řada - animace všeho je dost trapná, technologický rozvoj je zbytečně vyhrocený (ty první "survival" mise mi vždy přišly nejzábavnější a imo by bylo zajímavější, kdyby z této atmosféry autoři těžili více), a i přes iluzi individualit je ve hře později hodně generických postav, kterým se snad i náhodně přiřazují dabingy, kterých je pro ně ve hře nedostatek.

I přesto ale Altar nebídl velice svěží přístup ke zkostnatělému žánru RTS (jehož mainstream se od dob prvních kousků vzhledem k uplynulé době mění jen kosmeticky) a hravě strčil do kapsy i mamutí konkurenci, která se snažila něco "podobného" (horšího) v pozlacené podobě vnutit hráčům jako revoluční počin (a bohužel se jí to u spousty lidí i povedlo).
+10 +12 −2
  • PC 85
Studená (a místy velmi horká) válka v době ledové. Opravdu dokonalá kombinace. Tedy, mohla by být. Nebýt některých chyb, které jsou místy opravdu velmi nepříjemné. A které znepříjemňují jinak docela dobrou hratelnost podpořenou dobrým dabingem (který by snad mohl být lepší - ale odmítám, že by byl úplně hrozný) a docela dobrými hláškami (u mě však trochu jinými než kterým dávají přednost jiní hráči) i sem tam pacifismem dvou hlavních hrdinů (John McMillan za USA, Jurij Ivanovič Gorkij za Rusko - kteří později mohou jít vlastní cestou).

Je dobré, že se někdo rozhodl udělat strategii, která nebude odpovídat systému vytvoř více než soupeř, ale ne tak úplně se to povedlo. V pozdějších misích se totiž k tomuto modelu velmi blíží. Težko říci, zda bohudík či bohužel. Rovněž systém připomínající RPG není úplně dokonalý (no, mohl jít trochu jinou cestou), ale nejsem si jistý, zda je až tak nutný.

Je hezké, že hra umožňuje schovat jednotky před zraky nepřátel s pomocí terénu, kdyby ovšem tato možnost skutečně fungovala tak, jak by bylo zapotřebí, aby odpovídala realitě.

A další nepříjemností je časový limit některých misí. Proti časovému limitu všeobecně nic nemám, ale proti šibeničním termínům ano. A zejména tehdy, když by člověk velmi rád daný úsek hrál jinak než autoři zamýšleli.

Velmi se mi líbí skicy v deníku Johna McMillana (které trochu připomínají obrázky z úvodu a závěru Wizardry 8). Zato ruská kampaň se v tomto směru podle mne moc nepovedla, bohužel.

Pro: zajímavá grafika, zajímavý nápad

Proti: některé chyby

+9
  • PC 95
Hra, které naplňuje svůj název. Velmi dobrý příběh, atmosféra, originalita v pojetí boje, kdy život každého človíčka má nevyčíslitelnou cenu. Realtime strategie okořeněná rpg prvky a hromadou dobrých nápadů s roztomilou grafikou. Škoda, že hra nějak zapadla a není až tak známá, jak by si určitě zasloužila.

Pro: vše

Proti: nemůžu si vzpomenout na nic

+1 +4 −3
  • PC 100
no uprimne ... je dost zvlastni ze tahle hra ma i po buh vy kolika letech co nabydnout , pro mne zustal jeji system ziskvani surovin, materialu i zkusenosti zatim neprokonan, pac i p presto ze pusobil dost "nepohodlnym" dojmem ja z nej mnel radost pac se byl skevele optimalizovan, pro mne je tato stratige doposud neprokonana ... i kdyz o misto hodne usileje total annihilation/supreme commander ;)

Pro: povolani, tezba,PRIBEH,grafika,strany,PRIBEH,rpg_prvky,ovladatelnost ... ehm zminil jsem PRIBEH ?

Proti: (_,_)

-9 +3 −12
  • PC 100
Já bych prostě jen rád dodal, že toto je pecka neobádaná. Sto procent a s nikým o tom nebudu diskutovat.

Pro: mise, příběh, atmo, postavy, struktura budování/výroby/technologií, mise jež reflektují opačnou stranu, za níž skutečně budete hrát nebo jste hráli (siberit-alaskitový důl V.A Ovsjenko a poslední mise)

-10 +5 −15