Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

LEGO The Lord of the Rings

  • PC 80
Již nějakou dobu se s bratrem čas od času sejdem a hrajem všelijaké hry, LEGO hry jsou při našich "herních seancích" prakticky potřebné, přecijenom couch co-op her už se moc nedělá a tyhle lego hry jsou takové odreagovačky. Tím se dostávám k jednomu z hlavních updatů narozdíl od předešlých LEGO her - Trochu se nám tu začíná rýsovat takové RPG s velkým množstvím nepovinných questů, mapy do kterých se vám zakresluje vše co lze v dané lokaci nalézt a podobné hříčky, kterých se dočkáte v klasických RPG hrách.
Já osobně toto vylepšení uznávám, ale trochu jsem se v tom ztrácel, asi 3/4 hodiny jsme pobíhali v Roklince a snažili se zjistit co máme dělat, protože mapa se mi zdá tak nějak nepřehledná a hlavně jsem nikdy úplně nepochopil ovládání těchto LEGO her. Pak další problém s questy - vůbec nevím které jsou nepovinné a které naopak povinné jsou. Jednou musím udělat udělat polívku (nebo prostě něco na ten styl) a podruhé musím vytvořit kyblík. Problém je v tom, že kyblík je povinné vytvořit, kdežto polívka ne. Osobně mi toto příjde strašně nepromakané a možná by to chtělo trochu "zpochopitelnit".

Jsem ale rád, že narozdíl od Pirátů z Karibiku, se tento díl obešel bez bugů, kterých v PzK bylo opravdu hodně. Možná by to chtělo jen trochu víc té zábavy, protože mi tenhle díl příjde takový hrozně nudný oproti ostatním dílům - málo akce. Nejsme ale zas tak daleko od začátku, takže tento komentář berte s rezervou, až se propracujem někam dál, tak se vyjádřím znovu.

Všem vám přeji hezkou požitek ze hry!

Pro: Příběh (drží se filmu) , Grafika , Zvuková stopa (Soundtrack, hlasy - všechno originální)

Proti: Trochu zmatené ovládání

+18

Blair Witch Volume 1: Rustin Parr

  • PC 50
Budgetový spinoff Nocturne, z kterého přebírá jak bezproblémové ovládání (kdo někdy hrál Fear Effect, ví, že jde o velmi podstatnou složku u tohoto žánru), tak i vizuálně zdařilé lokace s atmosférou začátku 20. Století. Po prvních hodinách však začnou vyplývat jisté chyby a nedostatky, které jinak povedený titul znehodnocují. Výsledný zážitek však stále přetrvává ve více či méně pozitivním dojmu.

Bodem prvním je design, u kterého je přímo patrné, že „Rusin Parr“ bylo tvořeno během kratší doby. Samotné městečko Burkittsville dopadlo ještě dobře, s hlavním prostorem, a to lesem čarodějnice z Blair, je to však již horší. A to zvláště, když ho navštívíte vícekrát než by se dle designu mohlo zdát, a bude se třeba dostat až na jeho samotný konec. Během úkolů tu ještě bude třeba poslíčkovat z jednoho konce do druhého, a to i několikrát po sobě, což jako zábavu nevidím. Zvláště když se dostávám k druhému bodu, a to akční složce. Jedním slovem katastrofální. I když mi ovládání, kombinující klasicky myš a klávesnici, přijde jako pohodlné, tak samotný boj je zbytečný, a kdyby zde nebyl, ničemu by to neškodilo. Zde platí dané pravidlo, které u takto narychlo spíchnutých her z pohledu vývojářů funguje ideálně – není-li dostatek lokací a materiálu na hrací dobu okolo šesti až osmi hodin (v pomalém tempu), přidej kvanta nepřátel (tří až čtyř typů) a backtracking. A pokud, jak se na hororově laděnou hru sluší, je navíc minimum lékárniček a nábojů, pak většina situací, bez přehánění, vypadá takto.

Třetí a poslední bod, a to dějová stránka hry, je však tím, proč uvažovat o spuštění počinu Terminal Reality (známých podprůměrnou BloodRayne). Jak již bylo zmíněno, atmosféra drží dílo, podobně jako tomu bylo u filmu. Z podprůměru také Blair Witch Volume 1 táhne zdařilý dabing, scénář se zručně napsanými dialogy nebo jen různé menší detaily a easter eggy. Pokud však člověk srovná s vrcholy žánru, a to Silent Hill 2 a Resident Evil 2, i tyto přednosti dojem více nezmění.

Avšak při menší konkurenci v oblasti akčních adventur, kdy mimo několika významných sérii vznikaly spíše podprůměrné (Planet of the Apes) nebo zapomenuté (Martian Gothic: Unification) hry, lze tak sérii Blair Witch, nebo lépe její první a třetí část doporučit. Bude se však třeba obrnit trpělivostí a nelze čekat, jak by se dle některých dobových recenzí zdálo, že půjde o etalon kvality žánru.

Pro: dabing, vizuální stránka, krátké

Proti: design, akční část

+18

Deadlight

  • PC 70
Jakožto fanouška zombíků a plošinovek mě Deadlight samozřejmě zaujalo. Koho taky ne. Vždyť svým stylem musí přitahovat každého hráče jako magnet.

Sotva jsem hru zapnul, tak mě v menu překvapila nádherná hudba, která je líbivá i po zbytek hry a skvěle doplňuje atmosféru. Hned na to vás hra uvede do příběhu, jenž je vyprávěn pomocí jakéhosi namluveného komiksu. Vskutku zajímavě podané, ale bohužel nic víc na příběhu zajímavého není. I když se příběh snaží útočit na emoce, tak působí hrozně nedotaženě a ani se mnou to vůbec nepohlo. A to ani v diáři, kde si hlavní hrdina vylévá srdce. Vida, myslel jsem si, že ve hrách prožívám kdejakou blbost.

Hlavní hrdina Randall mi nebyl zrovna sympatický a může za to nejspíš i dabing, který je příliš chladný a bez emocí, tudíž jsem měl pocit, že tam prostě jen běhám s no-name chlápkem s čepicí na hlavě. Protože náš hrdina dříve pracoval jako správce lesa a je to chlápek pěkně urostlý, tak padá únavou po třech máchnutí sekerou. Takové chlapy les potřebuje, nemyslíte? Možná je to tím, že sekera má dvě tuny, jinak si nedokážu vysvětlit, kde pak bere síly na to, aby ze sebe udělal Ezia a dal si pěkný parkourek přes střechy domů. Ono to vypadá, že řeším blbosti, ale kazí to ten pocit ze survival akce, kde na kulky jen tak nenarazíte a a vše tak musíte řešit vychytrale a často bez zabití. Vedlejší postavy mi nestály ani za to, abych si zapamatoval jejich jména, takže asi chápete jejich kvality.

No a je tu spousta dalších prkotin, které kazí dojem ze hry. Samozřejmě všemi kritizované načasování a přesnost na milimetry je opravdu otravná a asi největší nepřítel v celé hře. Nezmáčknete klávesu na na milisekundu přesně a jste mrtví, a znovu a znovu a znovu a pro jistotu ještě jednou. Druhá věc je používání sekery. Pokud se napřáhnete a zombík je blíž u vás, tak ho prostě netrefíte a seknete přes něj aniž by jste ho zranili, což je vcelku otravná věc a několikrát jsem kvůli tomu umřel. A nejhorší je záhadná teleportace, kdy mě to z neznáme příčiny vracelo o nějaký ten kus zpět. Není to zas takový problém přeběhnout znova, ale to by se to nesmělo stávat v situacích, kdy se za mnou zavřely dveře a už nešly znovu otevřít.

Zatím to vypadá, že hru jen kritizuji, ale samozřejmě má i své kvality. Hlavně je to skvělá grafika, na kterou hra sází nejvíce. Je to opravdu pěkný pohled, když procházíte jednotlivými lokacemi. Ať už to jsou města nebo kanály. A i ten parkour je vcelku zábavný a celá hra je tak svižná a s ničím se nezdržujete. Snad jen se sbíráním různých předmětů, což je docela zajímavé, ale opravdu nepotřebuji vidět občanku mrtvého chlápka, který nikoho nezajímá. Ne milion takových chlápků. Díky své krátké herní době se tak nedostavuje ani stereotyp a autoři do hry necpali nic, co by hru zbytečně prodlužovalo a nudilo.

Bavil jsem se docela dost a nebýt slabšího příběhu, všech těch bugu a nelogických chyb, které tak trochu sráží prožitek, tak to mohla být naprosto úžasná plošinovka. Takhle je to zábavný nadprůměr.

Pro: Grafika, tempo hry, hudba, atmosféra, způsob vyprávění příběhu...

Proti: ...který je sám o sobě ale nezajímavý, postavy, bugy

+18

Condemned: Criminal Origins

  • PC 60
Celkem jsem byl natěšenej, když mi hru popisoval kamarád. Zklamala, ze začátku se to tvářilo, že to bude dobrá hororová detektivka, ale zmýlil jsem se.

Nelogičnosti v příběhu bych ještě překousl (u takovéto hry jde podle mne spíš o ten herní zážitek), ale systém zbraní mě vyloženě štval. Autoři nejspíše chtěli omezeností vašeho momentálního zbrojového arzenálu navodit lepší atmosféru, jenže se to jaksi nepovedlo. Vždy, když jsem musel zahodit pistolku, abych se mohl sekyrou probít přes dveře, tak mě v hlavě furt vrtala myšlenka, že jestli má ten maník tak plné kapsy, tak si jí mohl dát alespoň za kalhoty, vždyť mu jde o život, kdo by v takový situaci nechal ležet na zemi jednoruční zbraň? Navíc to, že chlápek od FBI zachází se střelnými zbraněmi, jako kdyby to byly jednorázové foťáky je k smíchu. Naopak taser mě mile překvapil a k souboji na blízko také nemám žádné výhrady, ten jsem shledal velice povedeným.

Vyšetřování je spíše takové, že žádné není, alespoň volba nástroje nemusela být automatická.

Za sebe můžu říct, že hra zase tak špatná nebyla, celkem jsem se i bavil a místy byla atmosféra hodně dobrá, ale díky těm zásadním nedostatkům nemám vůbec chuť ji hrát znova, a hře, kterou nechcete hrát znova, vysoké hodnocení dát nemůžete.

Pro: Místy atmosféra, souboje na blízko, vizuální stránka

Proti: Systém zbraní, vyšetřování

+18

DmC: Devil May Cry

  • PC 75
Nech si hardcore DMC fanúšikovia čo chcú, DmC je vydarený reboot, a to napriek mnohým zjednodušeniam boja a zmene vzhľadu Danteho.

Takým hrám ako sú DmC sa hovorí "Spectacle Fighter", účelom hry nie je len sa vyblázniť a rozsekať všetko živé ale aj kochať sa originálnym prostredím. Boje sa odohrávajú na zvláštnom mieste zvanom Limbo, kde všetko levituje a ktoré doplňuje trochu od veci screamo/dubstep hudba.

Aj keď s touto sériou nemám skoro žiadne skúsenosti okrem nefunkčného DMC 3, hrateľnosť je výborná a sekanie nepriateľov a rôzne combo killy sú veľmi uspokojivé, aj keď kombinácie ako stlačiť myš 2-krát, potom 3-krát nie sú veľmi náročné. Ovládanie je tiež zvládnuteľné a na klávesnici sa to dá hrať dosť dobre. Po tom čo som skúsil nejaké iné bojové hry tak treba povedať že bojový systém je dosť jednoduchý a stačí mačkať pár tlačidiel aby ste vyhrali, nie je tu tak veľa combo možností.

V hre máte niekoľko zbraní, Pištole, ktoré nevyužijete skoro nikdy, Rebellion meč a ľahké anjelské a ťažké démonické zbrane. Naučiť sa s nimi pracovať nie je až tak jednoduché. Dosť otravné ale je, že skoro sa objavia nepriatelia, ktorí sa dajú zničiť len jedným typom zbrane, najviac bodov ale získate ak čo najviac meníte štýl boja a používate čo najviac zbraní, čo kazí ak niektorí nepriatelia sa dajú zničiť len jednou zbraňou. Veľmi som ale ocenil rôzne vylepšené platforming sekcie kde využívate hák ktoré dodávajú hre variabilitu. V hre navyše nie sú žiadne zbytočné hlavolamy.

V hre je 20 úrovní a všetky sa dajú znova navštíviť takže môžete zbierať rôzne uväznené duše, kľúče ktoré otvárajú výzvy a nejaké peniaze, za ktoré upgradujete zbrane. Takže hru si určite zahráte viac než raz.

Príbeh je ako zvyčajne tuctový, ale zábavný. Oproti predchádzajúcim dielom, ktoré boli o pomste pubertálneho spratka sa snaží sa byť sociálnym komentárom doby, kde veľké korporácie ovládajú démoni, ale nejde o nič originálne ani hlboké, ide o jasný odkaz na film "They Live".

Postava Danteho mi nie je o moc sympatickejšia ako predtým, bol to vždy fagan, ktorý chcel len zabíjať aj keď v novej hre sa snažia o jeho vývoj. Skôr ako emo mi príde ako rebel, ktorý che j**ať celý svet a chovať sa podľa pudov.

Hra je skvele optimalizovaná, grafických možností úprav je dosť veľa a na stredných/nižších detailoch dobre funguje aj na starších PC.

Pro: Dobre zvládnutý port, zábavnosť, vizuály

Proti: Príbeh, zjednodušený boj, Starí fanúšikovia budú hru nenávidieť

+18

Zeno Clash 2

  • PC 90
Za odhadem 11 hodin jsem pokořil Zeno Clash 2. První díl mě dostal díky jedinečnému designu světa a poutavému epicky pojatému příběhu, i navzdory nic moc soubojům a relativní krátkosti.

Svět dvojky neztrácí nic ze své jedinečnosti, přitom lokací je víc a dohromady tvoří otevřený svět, ve kerém se hráč volně pohybuje a kde se střídá den a noc. Hra už nicméně nevypadá tak kulervoucně, jako za prvního dílu - nejsem si teď jistý, jestli je to čistě stářím enginu, nebo jsou prostě textury meh, ale umělecká stránka věci tenhle nedostatek tak jako tak vyvažuje.

Souboje doznaly velkého zlepšení - ovládání je pohodlnější, střelné zbraně užitečnější. Na začátku jsem si musel zvykat - přece jen tenhle soubojový systm není zrovna běžný - ale po pár lokacích jsem neměl problém. V případě smrti se objevíte u posledního checkpointu s plným zdravím a připravenýma spojencema, takže na podruhé se dá překonat cokoliv. I tak jsem narazil na pár soubojů, kde jsem se musel snažít více/krát.

Větší herní plocha neznamená jen víc herního času - je tu několik na rozdíl od Rock of Ages slušně zpracovaných boss fightů, hrstka collectibles, upgrady, a hlavně se dozvíme leccos o podstatě Golema, Zenozoiku, o původu jeho obyvatel. A díky tomu, že tenhle svět je poměrně malý a jednoduchý, působí všechno to odhalování dost uvěřitelně.

Jasně, je tu pár bugů a herní design má pořád nějaké mezery, ale všechno, v čem exceloval první Zeno Clash, tady je ve větším množství a to ostatní bylo citelně vylepšeno.
+18

Slender: The Arrival

  • PC 30
Pro mě překvapivě negativně přijaté pokračování (i na prakticky nekritickém gogu) původního titulu, u kterého si pro změnu nedovedu vysvětlit více než kladné reakce. The Arrival nabízí to, co by šlo čekat od (pravděpodobně) narychlo stvořeného dezertu a přidává ještě přidanou hodnotu, díky které se stává zajímavým i pro ty ostatní.

Tísnivá stránka malých lokací vyniká až nezvykle zdařilým zpodobením amerického středozápadu, čemuž dodává unikátní atmosféru – která jako by vypadla z filmu Evidence – pohled přes digitální kameru. Pět lokací, kdy náznak hraní lze nalézt pouze u třech, je málo – v kontrastu toho je tu na minimální ploše vysoký počet jakýchsi bonusových materiálů. Druhým výrazným kladem, který podporuje atmosféru, je soundtrack, který jako by se sem zatoulal z projektu většího. Hororové, nebo lekací, momenty tu jsou, avšak příliš neruší od vychutnávání si prostředí. Tedy pokud nepočítám, jak je u Unity zvykem, více než nadsazené hw nároky.

Jako nefanoušek mystifikace a série her jsem byl tentokrát spokojen, a přibližných 40-50 minut bylo naplněno obsahem nadstandartních kvalit. Přesto. Příliš krátké, aby hlavní přednosti vynikly a příliš malá znovuhratelnost, aby k tomuto dílu přešli skalní příznivci. Podobně jako u Lone Survivor, více času, více nápadů, a mohlo jít o to lepší, co v žánru vzniklo.

Pro: hudba, vizuální kvality

Proti: hw nároky

+18

Orion Burger

  • PC 60
Nenápadná malá adventura, která měla tu smůlu, že vyšla prakticky ve stejný měsíc jako Discworld II a Toonstruck, tedy hry, které již patří mezi klasiky humorně laděných adventur. Což zvláště platí, když se kanadští tvůrci dokázali poučit z chyb u The Riddle of Master Lu (přehnaná obtížnost, pixel-hunting) a zachovali jen to dobré a přidali i na poměry adventurního žánru ceněný „real-time“ pocit, ač zdaleka ne tak funkční jako u The Last Express. Konkurence, a malý komerční potenciál, však znamenal, že toto byla poslední hra Sanctuary Woods, nepočítáme-li projekty zaměřené na dětské publikum.

Premisa, a to lidé použítí jako chutná náplň hamburgeru, mě zaujala již z recenze ve Score, a v samotné hře je to zpracováno stejně tak dobře, jak z popisu vyplývalo. Wilbur, mladý američan, je unesen mimozemskou rasou a je jen na něm, aby dokázal inteligenci a flexibilitu lidstva. K tomu je ale třeba překonat pět testů, zahrnujících interakci v malém rodném městě, stejně tak v uměle vytvořených scénářích mimozemšťanů (přežití v křečkově kleci, deratizace nižší formy inteligence ve vlastním domě a podobně). To vše v cartoonové vizuální stránce ala Day of the Tentacle a stejně tak kvalitním dabingem, který na rok (1996) až překvapivě kvalitně nahrán. Přesto se však vývoj slabě přesahující jediný rok promítl do obsahu. Technická, i vizuální stránka, je na jedničku – cenou se však stal rozsah a propracovanost, kdy hned na úvodní obrazovce je patrné nevyužití některých budov a dalších lokací. Celé to tak působí nedodělaným dojmem, a předně nevyužitým potenciálem. A to zvláště z hlediska akcí a jejich konsekvencí, plynoucích z možného „restartování“ testu a již provedených/neprovedených úkonů.

Velkým problémem se může zdát časový limit na jednotlivé úkoly, ale při jejich rozsahu (ne více jak pár velkých úkonů) to prakticky nepostřehnete. Horší je to s možnými dead-endy, ale při možném restartu, to tak nepříjemné, jako u jiných adventur, není. Nepotřebné předměty, red herringy, tu jsou, ale jistě ne v tak velké míře jak jsem se z různých zdrojů dočetl.

Orion Burger není zdaleka tak komplexní, jako tituly zmíněné v prvním odstavci, ale i tak si pozornost zaslouží. Už jen pro svůj humor a zdařilou vizuální stránku.

Pro: technické zpracování, humor

Proti: minimální rozsah, vyšší obtížnost (špatým způsobem)

+18

Fable: The Lost Chapters

  • PC 90
Mě osobně tato hra velice bavila. Hrál jsem ji před X lety, ale dnes si klidně sednu k PC, nainstaluji ji a zahraji si ji znovu. Její úrověň obtížnosti je sice velice jednoduchá a dělaná pro nenáročné hráče menšího věku, ale to nijak kvalitu této hry nepoškozuje...
Je skvělá, zabaví na delší dobu, je zde mnoho questů, které můžete plnit dle libosti. Je zde mnoho možností, jak trávit volný čas ve hře, zlepšovat své tělesné i magické schopnosti a měnit průběh děje. Zda hrát za lumpa a vraha, či naopak za hrdinu a svatého bojovníka.
Za mě 90%, zbylých 10% jsem hře strhnul jen kvůli oné zmíněné jednoduchosti, občasným (ale téměř žádným) chybám v grafice a kratšího příběhu. I tak je to hra pro milovníky fantasy her jako stvořená! Nejlepší pohádková hra, kterou jsem kdy hrál.

Pro: Skvělý příběh, mnoho questů, mnoho možností vlastní zlepšení hrdiny, slušný počet nepřátel, pěkný design kouzel, brnění a zbraní.

Proti: Málo map, sem-tam chyby v grafice, až příliš malá obtížnost, příběh mohl být delší.

+18

Mass Effect 3

  • PC 95
Po více než roce jsem si podruhé střihl Mass Effect 3, již se všemi DLCčky a s vědomím, že už vím, do čeho jdu. Leč napodruhé jsem zažil docela odlišný zážitek. Před prvním dohráním jsem jako ME nedočkavec trpěl spoustou očekávání. Laťka, kterou nasadily předchozí dva díly, byla dost vysoko a já z ní nehodlal sejít ani o stupínek. To mělo za následek výrazněji kritický přístup a ač jsem hru shltnul během asi 5 dní a rozhodně jsem si ji užil, po konci ve mě zbyla určitá pachuť a červíček neustále říkající, sakra, mohlo to být ještě lepší. Po roce, x strávených hodinách v mp a po posledním vydaném obsahu do sp jsem už nevydržel a dal jsem si to znovu s jednou velkou výhodou, už mě nemělo co zklamat.

Začátek
Tehdy, když jsem se celý žhavý pustil do hraní, vzpomínám, že po rychlém začátku a okamžitém napadení Země jsem musel hru ještě jednou spustit znovu, zda jsem si nevybral omylem akční mód hraní a nepřišel jsem o nějakou úvodní animačku. Trochu mě hned zamrzelo, že tam nic takového nebylo, že jsme se přenesli od ME2 střihem o 6 měsíců, všichni přátelé se zase rozutekli a komandér se 6 měsíců kopal na Zemi do .., aby ho z nicnedělání vytrhl až přímo uvítací výbor Reaperů.
Po roce už mě něco podobného nemohlo překvapit a i když by mi stále krátké intro bodlo, potěšilo, že alespoň nutné tutoriálové zlo je rychle odbyto, bohužel stejně jako počáteční pobyt na Zemi. To čeho jsem si hodně všímal v počáteční misi, byla rozplizlá a nehezká textura Shepardova oblečení, která jen podtrhla, jak odbytý začátek ME3 je. Naštěstí pocit odbytosti byl po odlepení pat ze Země ta tam a hra vtáhla jako málokterá jiná.

Rozhovory
U rozhovorů jsem už před rokem věděl, že mi v tomto směru něco chybí. V ME1 i 2 byl zažitý způsob 3 možných odpovědí, dobré, neutrální a zlé, případně ještě speciální paragon/renegade. V ME3 zcela zmizela neutrální možnost, kterou jsem v minulých dílech často využíval a která zajišťovala, že mezi dobrem a zlem je ještě něco dalšího, ač to nemuselo ve výsledku danou situaci razantně změnit. ME3 je kvůli tomu jen černá/bílá a lze ho hrát jen dvěma způsoby. A to přesto, že nově obsahuje spojení paragon/renegade bodů v jakýsi respekt. Pořád to u mě vypadalo, že pokud hraju za správňáka, dávám automaticky možnost nahoře a najednou je možnost volby značně potlačena. Další věcí je košatost rozhovorů a prokecání postav, i v tomhle ohledu mi oproti předchůdcům přišel ME3 nejchudší. To souvisí i s dalším ulehčením práce vývojářů, tedy množství rozhovorů bez přepnutí kamery na snímání tváří. Příliš mi to nevadilo, rozhovor jsem si vždy vyslechl, ale možnost vedení rozhovoru je v takovém případě nulová.

Vedlejší úkoly, scanování planet
Při prvním dohrání jsem měl pocit, že žádné vedlejší úkoly nejsou a jediné, co je třeba udělat, je proskenovat všechny systémy a několikrát se projít po Citadele, aby bez většího snažení přibývaly body připravenosti.
S druhým dohráním musím ocenit výhody tohoto přístupu. V ME1, přestože MAKO je super věc, generické úkoly a interiéry na planetách brzy začnou nudit a rozmělňují jinak vynikající hlavní linku. V ME2 zase bylo obrovské množství systémů k proskenování, které samo o sobě zabralo dost času a u mě to klasicky vypadalo tak, že první dvě tři hodinky, co jsem se dostal na vesmírnou mapu, jsem jen obrážel planetu za planetou a rejdil po ní myší. Když se zadařilo, zahrál jsem si krátkou vedlejší misi. V ME3 mi i vzhledem k hrozbě smrťáků a poutavé hlavní dějové lince přijde průzkum vesmíru nejlepší. Nezabere mnoho času a je to spíš něco na způsob hledání veškeré pomoci, kterou dokáže vesmír nabídnout. Mezitím několikrát admirál Hackett nabídne krátkou odreagovávačku na některé mapě z multiplayeru a rychle zpátky k prioritním operacím. Prostě vedlejší činnosti nebrzdí a hlavní dějová linka je tak obsáhlá a strhující, že další nejsou třeba.

Příběh
Po roce jsem byl znovu ponořen do té bezvýchodné situace všech planet, na nichž jsou jen trochu znatelné stopy vyspělého života. Jak se s tím nemazali a doslova celé miliardy životů se stávají historií, jak je třeba obětovat celé planety a systémy, aby vůbec přetrvala nějaká naděje na přežití. A nakonec a především, jak je obrovsky důležitým jazýčkem na vahách komandér Shepard, skrze nějž lze uvést do pohybu události doslova galaktických rozměrů. Znovu jsem tak zažíval pocity spojené s rozhodováním, na němž závisí existence veškerého života a už, ačkoli ochuzen o momenty překvapení, se nedostavily žádné kritické pohledy třeba na některé přenesené volby z minulých dílů, které si občas vývojáři zjednodušili tak, aby jim vše splynulo a nemuseli se zabývat dalším větvením rozhovorů a děje. Za nejlepší části hry považuji dění na Tuchance a situaci okolo Kvarianů a gethů. Naopak moc rád bych navštívil třeba takový Palaven, nebo vícekrát Thesii, na které to bylo letem světem, a na konci, vlastně ke konci se snad ještě dostanu..

Citadela
Dostávám se k jediné veřejně přístupné oblasti v ME3. Při prvním hraní jsem ji příliš nedocenil, teď už ji považuji za nejživěji pojatou oblast v celé trilogii. Lokace jsou sice nevelké, ale jsou plné života spojeného s beznadějí a s množstvím uprchlíků, kteří na stanici míří. Navíc tu lze potkat staré známé, rozmlouvat pravidelně s posádkou, či sem tam někomu drobněji pomoci. Především se ale oproti předchozím dílům vyplatí na Citadelu nezapomínat a pravidelně ji navštěvovat. Vždy se na ní objeví někdo nový, případně společník, co si rád popovídá, nebo lze jen poslouchat rozhovory lidí, kteří často reflektují aktuální dění v galaxii. Nápomocnou je také mapa, která ukazuje, kde přesně se kdo důležitý právě nachází. Je to sice blbost, ale velmi užitečná. Oproti tomu pořádně zprasený je deník, který prošel nesmyslnou proměnou. Všechny úkoly zobrazuje dohromady, nelze je rozkliknout, rozsáhlejší se buď samy aktualizují a není už vidět historie, nebo se mění za nové. Je to dost nepřehledné a nedává to smysl.

Normandie a posádka
Oproti ME2 se loď poněkud vyprázdnila, což je dáno užším kruhem parťáků. Určitě ale šlo alespoň symbolicky využít některé prostory, které jsou jinak ve trojce klidně celou hru opuštěné. Co je ovšem plus, parťáci se sem tam na lodi přemisťují, mluví spolu a po každé důležité misi prohodí pár slov, takže jsem při opětovném hraní využíval každé příležitosti a běhal po lodi od jednoho k druhému a téměř vždy mi měli co říct. Škoda jen, že jde ve většině jen o poslouchání a pořádných rozhovorů tolik není. Líbilo se mi také operační centrum, kam se v souvislosti s hlavní dějovou linkou dostávali politici a staré známé tváře, aby zde všichni společně plánovali, co zrovna plánovat potřebovali. Přidávalo to tak Normandii ještě větší důležitosti (na závěr na ni vkročí i samotný vrchní velitel Hackett a to s velkou pompou).

Konec
S tím jsem měl tehdy, stejně jako mnozí další, velký problém. Nedokázal jsem přistoupit na to, že o všem nejzásadnějším se rozhoduje v posledních 5 minutách v nepříliš rozsáhlém rozhovoru s dosud nepoznanou postavou. Konec byl tak trochu jak z říše snů. Takových snů, po kterých se probudíte se šťastným zjištěním, že ležíte v pohodlí své postele a pro jistotu ještě rychle zatěkáte po okolí, zda se opravdu nic neděje. Konec byl asi také hlavní důvod, proč jsem ME3 rozehrál znovu až po roce, přitom předešlé díly jsem měl dohrané několikrát.
Druhé dohrání jsem měl okořeněné přídavkem Extended Cut, už jsem přesně věděl, co na konci nastane, a světe div se, bylo to v pohodě. Možná i DLC Citadela, které zahrálo na správnou nostalgickou strunu, v tom mělo prsty. Spokojený s koncem sice stále nejsem, ale podařilo se mi ho zkousnout, tedy věc před rokem netušená.

Další aspekty už jen prolétnu. Hratelnost víceméně od dvojky zůstala stejná, neměl jsem s ní problém. Grafická stránka, pokud mě zrovna něco nepraštilo do očí, byla pro mne zcela dostačující. No a dabing, zvuky i hudba, neříkám křivého slova.

Úplným závěrem, druhé dohrání bylo mnohem lepší než první, už jsem věděl, co mi na hře vadí a mnohem více jsem si všímal toho dobrého. Ještě mi pořád chybí průchod za renegáda, tak třeba zase za rok, třeba už se do toho nebudu muset tak nutit.

Pro: Atmosféra, příběh, oproti předchůdcům velký důraz na hlavní dějovou linku, parťáci, obrovská chytlavost

Proti: Viditelná nedokončenost, ukvapenost napříč hrou, bugy, ořezané rozhovory, ignorování některých rozhodnutí, odbytý závěr

+18 +19 −1

The Fortress of Dr. Radiaki

  • PC 30
Konečně jsem dohrál tento (z dobrého důvodu) téměř neznámý kus. Kombinace ninjů, samurajů, robotů a zdařilé japonské hudby (osmdesátkové béčko jako vyšité) mě fascinovala od prvního přečtení recenze ve Score (kde hru těžce přehodnotili).

Příběh je velmi jednoduchý, zlý doktor Radiaki (šílený robot) se chystá dobýt svět za pomoci armády vojáků, mutantů, ninjů, samurajů a rusky mluvících robotů. Celá hra je humorně laděná, tedy pokud za vrchol zábavy považujete narážky typu "penetration of this level was the least satisfactory penetration you have ever experienced, kids, ask your parents", případně hádky mezi zmutovanou krysou a šíleným Radiakim mezi některými levely.

Celá hra obsahuje devatenáct levelů (osmnáct středně až velmi velkých plus závěrečná pidiaréna s bossem). K nalezení je celkem sedm klíčů (šest barevných plus jeden kódový), po opuštění levelu jsou automaticky vyhozeny z inventáře (ovšem třikrát za hru je možné najít klíče speciální, které při přechodu do dalšího levelu nemizí a tak si lze občas některý level zkrátit). Zbraní je sedm, basebolka, katana, pistole, thompson, granátomet, plamenomet a energetická puška, kterou člověk dostane automaticky na konci předposledního levelu. Specialitou je, že se jedná snad o první FPS, kde je třeba zbraně ručně přebíjet.

Nepřátelé jsou velmi rozmanití, od prvotních vojáků (s vizáží Fidela Castra) přes dva typy mutantů, dva typy ninjů, velmi nebezpečného šogůna (to byl ten "samuraj", kterého Anastasov zasekával v šestém kole, kde funguje jako boss, o zeď) až po několik typů robotů (autoři se opět "humorně" vyřádili, zejména na robotech s toastovačem místo hlavy a oživlých hasicích přístrojích). Hra dokonce obsahuje jakž takž použitelnou mapu, která ovšem narozdíl od např. Doom funguje pouze staticky (tj. nedá se "po ní" chodit). Při bloudění po levelu ovšem docela pomáhá (leveldesign je značně bludišťoidní, spousta pák, jednou bylo pro další postup nutné prolézt sérii tajných chodeb). Další pozoruhodnost spočívá v tom, že je možné se vracet do již prošlých levelů (v 90 % případů se ovšem zaseknete v teleportu a stejně je nutné se vrátit, nicméně na konci jsem tuto vlastnost jednou s úspěchem využil).

Problémů má hra bohužel celou řadu. Odfláklou grafikou počínaje, přes neustálé zasekávání se o diagonální zdi až po celkem šílenou obtížnost. Ve hře totiž není možné strafovat a zaměřuje se po takových skocích, že je ohromný problém něco trefit (to byl stěžejní důvod, proč jsem hrál na easy, vliv to má výhradně na počet nepřátel). Nejpoužívanější zbraní je tak do poloviny hry katana a save/load v permanenci. Obtížnost graduje ve dvou finálních kolech (v předposledním je třeba po asi třiceti šogůnech zabít samotného Radiakiho, bez jeho zaseknutí o zeď věc nemožná, poslední kolo hrál pro jistotu i borec, co dělal na youtube walkthrough, s nesmrtelností, já jsem po savování každých pár vteřin uspěl po desítkách minut poctivě, ale byla to makačka ). Umělá inteligence hapruje velmi statečně, nepřátelé jsou občas otočeni zády a nereagují ani na třelbu, jindy se strefují i přes zeď.

Hra obsahuje celou řadu zajímavých nápadů, ale díky odfláklému zpracování a nemožné obtížnosti se jedná o těžký podprůměr.

Pro: počty klíčů, přebíjení zbraní, leveldesign náročný na paměť

Proti: nemožná obtížnost, zaměřování, žádný strafe, technické chyby

+18

Remember Me

  • PC 60
Na začátek je potřeba říci, že jsem se na hru poměrně dost těšil. Jsem velkým fanouškem cyberpunku a unti-utopisktická Paříž vypadala prostě lákavě. Hra se navíc nesnaží jen uchopit klasickou šablonu, ale přichází s poměrně novým tématem úpravy lidských vzpomínek, které nabízí velkou řadu možností jak pro příběh, tak pro herní mechanismy. Problémem Remember Me je ovšem fakt, že tato šance zůstává promarněna. Viděli jste v traileru efektivní úpravu vzpomínky ? Zaujalo Vás to? Mě také! Ve hře se s tímto prvkem setkáte jen asi čtyřikrát. Váš mozkový implantát Vám kromě hrátkami se vzpomínkami umožňuje také jisté upravené vidění světa ve stylu "augmented reality". Poku jste hráli "nový" Sindicate (ano, tu střílečku, která se taky nijak zvlášť nepovedla), víte co Vás asi čeká. Prostě popisky na okolních věcech a dodatečné informace. Kromě těch několika málo momentů, kdy se hrabete někomu v hlavě prostě nic, co už by to nebylo a ani to není vytvořeno nijak skvěle. Občas pozlobí kamera, kdy prostě nevidíte nepřátele.

Stejně tak soubojový systém. Vytvoříte prostě několik komb (které se skládají buď z úderů pěstí, nebo kopů - nic víc, nic míň) a které jsou zamřeny na větší sílu úderu, léčení, nebo snížení času na opětovné použití jedné z pěti speciálních schopností. Zhruba v půlce hry začnou být boje neskutečně repetitivní a nudné. Prostě poskakujete kolem nepřátel a občas jim dáte pár kombo-pecek. Vyloženě nasírací mě pak přišli QTE, které zakončují KAŽDÝ boss fight.

Hra se tak časem smrskne jen na to, aby jste prošli několik málo minut v prostředí pak odnikud vyskočí parta nepřátel, ty musíte vyřídit abyjste se dostali dál. Pak zase kousek popojdete a situace se opakuje. A tak dokola až do konce hry.

Co se technického zpracování týče, nevypadá Remember Me špatně, ale rozhodně si z něj na zadek nesednete. Design hry je dobře vymyšlený, prostředí dokáže překvapit a je to rozhodně jedna z těch lepších věcí, co Vás ve hře zaujme. Hudební doprovod mě oproti tomu vyloženě zklamal. Ne že by Vás hudba otravovala, jen není prostě dobře spojená s prostředím jako třeba v Deus Ex 3.

Ale abych jen nekritizoval. Hra má své dobré momenty, které se především skývají v jejím příběhovém pozadí, respektive v pozadí světa, kde různé detaily sbíráte v průběhu hry a dozvídáte se tak něco o historii Neo-Paris, důležitých lidí , nebo technologií. Panoramata Neo-Paris vypadají taky leckdy docela podařeně a hlavně ze začátku se člověk rád podívá. Co je rozhodně výborný nápad, je ono výše zmíněné remixování vzpomínek, ale toho je holt moc málo.

Pokud vám nevadí, že je hra naprosto lineární mlátička (z cesty většinou neuhnete ani o metr), s průměrným příběhem, ALE odehrává se v nápaditém světě, běžte do toho. Pro ty, kteří hledají inteligentní cyberpunk u kterého musí zapojit to co mají v prostoru mezi ušima...ti ať se podívají jinde.

Pro: Design Neo-Paris, remixování vzpomínek, několik momentů příbehu

Proti: linearita, souboje, repetetivnost, kamera, QTE, chyby v ovládání

+18

Warcraft III: Reign of Chaos

  • PC 90
Warcraft je pojem! Blizzardu se podařil vytvořit obrovský kult, ze kterého poté vzešli snad ještě větší giganti Dota a WoW. Pamatuji si na své první setkání s touto hrou. Hned jsem si s ní padl do oka. A protože ji mám tak rád, tak jsem ji nemohl nedohrát na těžkou obtížnost pro větší výzvu

Celý úžasný svět Warcraftu na nás zde dýchá z každého kouta, každá postava, každá zbraň, každý kůň má svůj příběh (tento efekt je x-krát znásoben ve WoW). Doteďka mi nejde do hlavy, jak to vlastně dokázali. Ano, příběh o přicházejícím zlu je už trochu kýč, ale oni si vždycky poradí, aby tomu tak nebylo. Ve hře se seznámíme s Arthasem, Thrallem, Jainou, Furionem a mnoha dalšími v boji o osudu světa ve čtyřech kampaních z nichž jedna z nich je lepší než druhá.

Warcraft 3 je celkem tradiční RTS s lehkými prvky RPG-Hrdinou. Stavíte základnu, cvičíte jednotky, těžíte, ničíte a trénujete si svého hrdinu. Hrdinové jsou zde hlavní silou armády a víceméně se hraje na jeho zabití. Musím Vás ale zklamat, tady více než strategie vyhrává rychlost. Kdo má rychlejší prsty a umí vnímat více snímků za vteřinu než normální smrtelník, je potenciální šampión. Samozřejmě, až člověk dosáhne na úroveň těchto blesků, tak už rozhoduje strategie.

Obrovským zpestřením jsou zde krátké filmečky, které Blizzard vždycky uměl a podtrhují celou atmosféru díla. Zmínit musím i grafiku, která mi přišla na tu dobu celkem slušná. Až na OST u nemrtvých byla hudba ok a nezapomenu na památný track Doomhammer´s Legacy

W3 je taky nesmazatelně zapsán v obecném povědomí díky kultovním hláškám: "Zase práce?" "Za Hordu život položím" atd. Musím však zmínit i super hlášky jednotek po opakovaném klikání.

Velký problém je někdy ve velké nepřehlednosti a chaosu na bitevním poli. Když se sejdou velké armády, tak ani nevíte kdo je kdo. Ale to se spraví, až se vypracujete na ty již zmíněné blesky. Mně se to nepodařilo

Warcraft 3 je pro mě legendou, která mě jen tak neomrzí a i přes to, jak já každému tvrdím, že je to klikačka, tak ji musím každému doporučit! Už se nemůžu dočkat na 4.

Pro: Příběh, Svět, Epičnost, Multiplayer, Filmečky

Proti: Nepřehlednost boje

+18

Lands of Lore: The Throne of Chaos

  • PC 95
Lands of Lore je pro mě dodnes svým způsobem nadčasová hra. Osobně nejsem nadšenec do fantasy žánru, ale tahle hra prostě dokázala člověka vtáhnout a už nepustit. Už jako dítě jsem sledoval bratra jak ji hraje a ta pohádková, ale pořád svým způsobem realistická atmosféra prostě dělala svoje.

Dá se říct, že mě jako malýho kluka naučila základní obchodní logice - nakupovat a prodávat věci (v tomto případě zbraně), zhodnocovat věci v inventáři. Každý krok, který uděláte, může změnit následující vývoj hry. Poprvé u počítačové hry jsem se setkal se skillováním postavy, kdy začínáte jako naprostý nováček a je čistě na Vás, co si oblíbíte a v čem budete oproti ostatním vlastnostem vynikat. Konkrétně tady bylo výběr z dovednosti bojovat s ruční zbraní, dovedností magie a dovedností páčit/zacházet s klíči/střílet ze střelných zbraní. Krom toho, každá z postav, mezi kterou jste měli na výběr, má jiné předpoklady pro učení se daného skillu. Tyhle vlastnosti jsem tehdy ani moc nedokázal ocenit, navzdory tomu, že u žádné jiné hry, jakou jste do té doby znal, nic podobného nebylo.

Atmosféra a bohatě rozmanitá hudba a vůbec možnosti téhle hry dávaly člověku zapomenout na veškerý reálný svět a doslova Vás upoutaly na hodiny a hodiny do židle. Ani v jednom momentu hra nenudila, byť se přiznám, že obsahovala (pokud člověk hru sám dobře neznal) nejeden zákys. Hráč byl vždy, i v těch méně záživnějších momentech, motitovanej hrát dál. Ať už jenom kvůli skillování vlastnotí (a tudíž hladší průběh další hrou...) nebo shromažďování peněz nebo třeba sbíráním vzácných předmětů nebo zbraní. Prostě, každý si vybral to své.

Navzdory tomu všemu, Lands nebyla hra, ke které by si člověk sednul a za pár hodin ji odehrál. Dá se říct, než jsme přišli (a než jsem byl sám schopnej dostat se do pokročilejších fází hry), uběhnul nějaký ten měsíc, možná rok od té doby, co jsem se s tou hrou jako malý kluk střetnul. Každý ví, že tehdy byla jiná doba než dnes, až na časopis Excalibur neexistovaly žádné hinty, návody nebo jiné rady, kterých se při zákysech chytit, než ty, na které jste sami přišli, nebo ty, které Vám poradil kamarád nebo spolužák. Když na to tak vzpomínám, mělo to něco oproti dnešku do sebe.

Lands jako hra umožňovala hráčovi učinit spoustu rozhodnutí, které se například týkaly toho, kdo se k Vám přidá do party, jaká kouzla budete nebo nebudete praktikovat, jakým způsobem se rozhodnete si zlehčovat průběh příběhem. Hra nepostrádá logické hádanky, ani větší obtížnost v pokročilejší části hry (White Tower, tvorba elixíru...). Máte možnost se několikrát rozhodnout, jestli si místní znepřátelíte nebo ne, a tím možnost získat něco, co byste jinak získat nemohli. Ve výsledku úžasná kombinace věcí, které hru opravdu dělají hrou. Sám za sebe jsem ji dohrál snad pár let po tom, co jsem se s ní poprvé setkal (byť jsem tu hru nikdy nehrál moc intenzivně) a ten zážitek byl o to osobnější, milejší a tím větší vztah jsem si tím způsobem k Lands of Lore vytvořil. Už samotného jako dítě mě štvalo, že nemůžu hned na začátku hry porazit královskou stráž (bez podvodu). Ta mimochodem má ultimátní halapartny, což jsou dost možná nejlepší zbraně v celé hře vůbec nebo alespoň na té úrovni, přičemž s nimi nemusíte za celou hru vůbec přijít do styku.

Závěrem pár zajímavostí, které se dostaly povrch až leta později. Ve zdrojovém kódu hry zůstalo pár věcí, které nebyly nikdy dodělány nebo použity jako například možnost hrát za další postavu (která měla už svůj hotový a naanimovaný avatar), nebo nikdy nepoužité kouzlo "Vortex", nebo jiné skryté části map, kam se za běžného hraní není možné dostat. O to víc hřeje na srdci, že i po letech může člověk v souvislosti s touhle hrou lecos nového objevovat. Po čase vyšla verze s mluveným dabingem, kde například postavě krále propůjčil svůj hlas herec Patrick Stewart. Jak už jsem zmínil, Lands of Lore je hra, která nestárne.

Pro: Kouzelná atmosféra, příběh, neskutečné možnosti, možnosti volby a rozmanitost

Proti: Nic zásadního

+18

Morpheus

  • PC 70
Přesně ten typ adventury, který mám nejraději.

90. léta, pohled z první osoby, minimum dialogů a interakce s předměty, a ocitnutí se na místě prázdném, již pohlceném svým osudem. Klasický archetyp zavedený Mystem se dočkal až nezvykle velkého počtu následovníků – Morpheus je však jedním z těch, který i přes velmi pozitivní recenze příliš u hráčů nezabodoval. A ty důvody jsou i celkem jasné, ale o nich více po kladných stránkách, kterých to je celá řada.

Předně titul, což je u adventur tohoto typu poměrně scházející, dokáže pracovat s obtížností velmi dobře. První půlkou jde projít rychle, bez větších problémů. Klasické puzzly typu propojení barev se jmény na základě indicií v prostředí, výpočet váhy boxera na základě viděné vzpomínky a chybějících činek, seřazení maleb dle kontinuity atd. – v druhé půlce, ač tedy pětici jakýchsi pod-úkolů v rozdílných prostředích jde hrát v libovolném pořadí, však začne trochu na obtížnosti přibývat. A na přijití kódu ke dveřím jednoho z pasažérů na základě indicií kraba pod novinami? To už je nejspíše nedodělek na základě nutnosti hru vydat (Soap Bubble tvořilo již čtyři roky, a při dalším prodloužení už by byla hra technologicky neprodejná) co nejdříve. Nicméně tyto úkoly spojené s kódy dveří netřeba řešit – teoreticky jdou odhadnout, tedy natipovat.

Atmosféra, ne nepodobná System Shock 2 či Echo Night, svými všelijakými odkazy na již zmizelou posádku, a i jejím viděním určitých záblesků duchů, není u adventur příliš raritním jevem, zde je však zpracován na jedničku. To podporují i černobíle videosekvence jakoby ze začátku 20. století objasňující okolnosti plavby velkého křižníku, jeho ocitnutí se u břehů Antarktidy a pokusy s novým, přísně střeženým, přístrojem.

Negativ je málo, ale o to závažnější jsou. Technické chyby jinak stále slušně vypadající hry jsou tím nejviditelnějším – Morpheus může spadnout kdykoliv a zamezit vám naplnění snů pasažérů lodi Herculania. Ukládání s každám vyřešeným problémem je nutností, a vyplatí se i neklikat na bubínek. Absence titulků je jaksi samozřejmostí, a častá změna cd také (a při ní také dochází k pádům hry).

V užším, žánrovém, měřítku výborná hra. Ač kvalit Zork Nemesis, Blackstone Chronicles nebo Obsidian nedosahuje, tak – při ideální délce okolo šesti až osmi hodin – její vyzkoušení není od věci.

Pro: zpracování, detaily, atmosféra

Proti: technické problémy

+18

Metro: Last Light

  • PC 85
Tak podobná a přesto zbrusu nová! Metro: Last Light nepřináší téměř žádné inovace a nové herní prvky oproti svému předchůdci, a přesto předkládá hráči unikátní herní zážitek, který rozhodně nepůsobí jako (s)prostá kopie!

Jednoznačně nejlepším aspektem hry je atmosféra, ta vás bude provázet od začátku do konce a povýší veškeré vaše počínání ve hře na zcela novou úroveň. Již intro působí velice pěkně, vnoření do hry tak proběhne rychle a bezbolestně. Obtížnost Ranger je nutností pro každého muže s penisem nad 5 centimetrů. Její nevýhoda sice spočívá v tom, že hra nepomyslela na to, jak checknout zásobu munice, ale to nevadí. Prozradím vám totiž rovnou, že ji bude vždy nedostatek, což je z hlediska hratelnosti ideální stav. Žádný hud a žádný crosshair, toť budoucnost realistických FPS! Pomalé plížení se v chodbách, vynikající zvuková stránka hry, úzkostná a znepokojivá hudba – atmosféra Metra je něco dokonalého. Samozřejmě tady nemluvím o další Amnesii, ta stojí bokem v jiné kategorii i jiném herním žánru…

Perfektní atmosféru ze značné části utváří i design prostředí. Ať už jde o opuštěné tunely metra naplněné zlověstnými zvuky, přítmí uliček nepřátelských základen, démonické bažiny, nebo o apokalyptický, vyprahlý zemský povrch s šedivým sluncem a depresivním deštěm, vypadá to skvěle. Navíc se všude něco válí, zbořené budovy, proražené zdi, trosky a špetka naděje v podobě nově vyrostlé trávy. Zkrátka svět okolo vás věrně odpovídá představě postapokalyptické Země, byť se vlastně jedná jen o koridor světa, v němž nejde vybočit z cesty načrtnuté herními designéry. Příběh tvoří pro atmosféru kvalitní základ, nelíbila se mi jen spolupráce s Dark one v pozdější fázi hry, neboť nadpřirozený pomocník značně ubírá z pocitů nebezpečí, strachu a osamělosti, jež jsou pro Metro esenciální.

Hratelnost nemůže být za výše zmíněných podmínek zklamáním. Každé procházení lokací a očekávání nebezpečí, je požitek, přestřelky jsou také ok, nicméně velkou výhradu mám ke stealth prvkům. Jistě, Metro nemá před názvem „Tom Clancy's”, jenže tohle je primitivní až moc. Nemyslím, že by bylo třeba přepracovávat levely, dělat cestu pro hráče složitější, umísťovat na stropy kamery nebo cokoli v tomto duchu. Do nebe volající demence spočívá v umělé inteligenci, přesněji ve zrakových a sluchových (ne)schopnostech vojáků. Pokud zrovna nestojíte u zdroje světla nebo pokud nejste dementní a vypnete ho, voják vás zkrátka nevidí, ani když jste metr před ním a cpete mu do nosní dírky hlaveň kalašnikova. Voják je zhruba jako tank, má před sebou úzkou štěrbinu, v níž je schopen vás zaznamenat (a i tak se nejprve ozve varovný signál a vy máte dost času na útěk), ale jinak můžete kolem něj tancovat kozáčka a s ním to ani nehne. Kdyby se tento nedostatek znatelně vylepšil, přičemž obtížnost by se zpět vyvážila např. snížením počtu vojáků, hovořil bych zde o pokořiteli Dishonored a nejlepší hře za poslední rok(y)…
+18

F.E.A.R.: Perseus Mandate

  • PC 85
Další tentokráte stand alone datadisk k FEARU. Přijal jsem s upřímným povděkem, že už došlo k změně hlavní postavy a mohl se tak na příběh dívat očima nezasvěceného a především nepříbuzného Fettlovic úchylné famílie.

Délka mi přišla obstojná, prostředí taky ujde, ačkoli se výraznějších změn opět nedočkáme. Pozitivum bezesporu je, že se prodloužila výdrž baterky, nový zbraně už ale žádná sláva - trochu takový přehnaný bleskomety, nicméně ty hráče nikdo užívat nenutí a tak k bojům opět nemůžu říct křivýho slova. Trochu mě ale naštvali ti ultra rychlí nepřátelé, co vydželi víc jak lehčí tank. To nemohli autoři vymyslet něco věruhodnějšího?

Příběh na rozdíl od EP chválím, konečně bylo co objevovat. Dokonce i muzika se dočkala updatu. Sic některý skladby byly přehnaně splašený, nicméně celkově nemůžu kvalitě muziky nic vytknout. Atmosféru se rozhodně daří navodit skvěle a přesně k tomu má soundtrack sloužit.

Celkově považuju PM za slušnější přídavek, než předchozí, takhle sem si to vlastně představoval. 85%

Pro: boje, UI, Alma, zvuky a hudba

Proti: někteří nepřátelé, divný zbraně

+18

Doom 3

  • PC 60
* Tohle není DOOM
Ačkoliv hororové prvky byly v původních Doom 1 a 2 obsaženy, koncipovat nástupce jako survival bylo dost ambiciozní a nepopsatelně nešťastné. Předchozí díly se zapsaly do povědomí především nekompromisní akcí, bojem o přežití v rozsáhlém nelineárním bludišti plném krvelačných příšer ze samého nitra pekla. Vaší zbraní byla rychlost, palebná síla a save-load proti nekonečným zástupům nepřátel. Tomu dejte sbohem.
Začíná to jako nějaké RPG - procházíte po základně, bavíte se s lidma, posloucháte nadřízené a čuráte v sedě. Bože odpušť těm hříšníkům - máte dokonce i jméno. Koho to u cyberdémonovi nohy zajímá? Kde jsou zombie, propadla do neuniknutelných bazémů s kyselinou, tajné dveře a stovky nepřátel.
Opravdu se potřebujeme dovědět, že vojín XY dorazil na základnu, došel si do zbrojnice, pak do kantýny, potom se nechal zprdnout od velitele a musel někam na povel běžet, jinak než na obalu cd nebo pár větami vypsanými během "loadingu"?
Opravdu potřebujeme mít nějaké teplé iDoom zařízení, kde budeme šmírovat cizí emaily? Opravdu tam musí být interaktivní automaty, audiology, scriptované in-game sekvence, roboti na pomoc a á la Half-Life puzzly akorát dementní? Ve hře zvané DOOM?

* Lepší už to nebude a konec frančízy Doom
Na DOOM 3 jsem se podobně jako nemalý zlomek vrstevníků těšil jak tele na nová vrata. Vzal jsem si brigádu, abych si vydělal na novou grafiku a tiše očekával příchod spasitele. Místo toho jsem dostal šlapku projetou jak D1 s plastikou a make-upem.
Byla to právě tato doba, kdy jsem si začal přiouštět, že Doom se bude RPGckovatět, RPGčka Doomovatět, až bude nakonec všechno jednolitá divná hmota bez chuti a zápachu. Když ani takováto bez nadsázky legenda nedokáže být "faithfull to the core", co potom?

* Grafika byla hezká, to jo
Na svou dobu bezesporu, ale omezení která z toho plynula jako uzamčení hráče do chaoticky uspořádaných a klaustrofobických interiérů, nedostatek nepřátel a naprosto nepochopitelné "venkovní" lokace, jednoduše nezapadají. Chodba, odbočka, křižovatka tvatu T, mistnost s několika dveřmi, schody dolů, schody nahoru - nuda, šeď. A krásné textury to nezachríní i kdyby na obrazovce byl přenos pitvy Gwyneth Paltrow ... zaživa.

* Chci ti vyrvat slezinu análním otvorem a pak s ní za zeď napsat, že tvoje matka je 123
Doom byl od svého počátku synonymem k násilí. Úspěšně navázal na kontroverzi Wolfa a dnes je tolerován protože násilí v rozlišení 320x200 se nebere vážně. Tady střelíte zombii a i kdyby nebyla všude tma, tak po nějakém "gore max" ani vidu ani slechu. Nakonec se nepřítel rozplyne v obláčku kouře, když se jeho tělo politicky korektně samovznítí. Bossové většinou nějak vybuchnou, krátce řečno, nic moc. A nějaká ta mrtvá těla poskládaná do satanistických obrazců v pozdější fázy hry to nezachrání.
Některá monstra se sice povedla, batolata s křidélky jsou strašidelná, zombie jsou krásně ošklivé, ale nikde se nerozprskávají, neplazí se po zemi vláčíce za sebou dvoumetrovou stopu střev a tělních tekutin. Nejčastější neprátelé Impové moc nenadchnou.
Hra se prodávala od 18-ti let, tak když už tak už ne. Díky bohu za Brutal doom.
+18 +22 −4

Knights and Merchants: The Shattered Kingdom

  • PC 85
Jsem v depce vážení a milí navštěvovatelé téhle herní databáze. Mé poslední dva komentáře získali totiž dohromady 16-. Nemůžu spát, nemůžu jíst, ráno ani večer se mi nepostaví. Takže nadešel čas abych napsal komentár který nahoní co nejvíc plusek, abych zas mohl jíst, spát a smysluplně využívat pravou ruku. Takže tenhle komentář bude muset obsahovat dojemný příběh z dětství, vtipnou historku, drsné hlášky a žádné mrtvé a mrzačené děti. Okey, jdou se honit pluska.

Knajdt and Meršls neboli Rytíři a Kupci. Tuhle hru jsem poznal ve škole, v první třídě jsem totiž měli počítač a Rytejří a Kupci byla jedna z mála her co tam byla. Musím říct že jsem se v té době do té hry zamiloval. Krásná grafika, parádní hudba a hlavně tejpci, ve zbrojích kteří v rukou pevně drží nástroje zkázy a smrti. Po pár dnech hraní ve škole jsem se rozhodl že tuhle hru chci mít doma. Paní učitelky byly tak laskavé že mi CD půjčily na jeden den domů a já si to vypálil (muhehehe) a tak začala má rytířská pouť. Dokonce měli ve škole i návod na hru, ten jsem si dokonce naskenoval, sice černobíle ale to nevadilo, jelikož jsem si ho pak vlastníma rukama a pastelkami vybarvil. (Bum prásk, Příběh z dětství splněn!). Jo já tu hru tehdá vážně žral, dokonce se mi podařilo přesvědčit spolužáky že umím vstoupit do počítače a že v té hře žiji a tímhle jsem je krmil až do třetí třídy. Nakecával jsem jim že jsem král, a že oni můžou být mí Lordi a oni to neskutečně baštily (vždycky jsem uměl krásně vyprávět historky/lhát). (Bum prásk vtipná historka splněna).

No a teď jsem se s touhle hrou po několika letech opět setkal. A že to bylo krásné setkání. Vděčím za to svému příteli Pajmičovy (!!!!!!AHOJ KAMARÁDE!!!!!(furt je to lepší než zdravit v televizi)). Grafika mi příjde stále krásná, hudba je perfektní a hratelnost neztratila nic ze svého kouzla. Navíc jsem si poprvé zahrál mulťák, a to je ještě větší zábava než SP, hlavně tedy PvP. Co se pak týče KooPu tak to už sranda bohužel není, jelikož Počítač je zasranej Číter, který má už od začátku městu a Armádu, kdežto vy začínáte od píky. Takže se hodinu a půl dřete s parťákem, město už vám funguje a začínáte stavět armádu, jenže v ten moment BUM PRÁSK BUM zapne se skript a nepřítel vezme těch svých posraných 150 jednotek a vydrancuje vás, zprzní vaše ženy a zmasakruje vaše dět... moment tohle vynechám, chci přece pluska. A vy se samozřejmě nezmůžete na odpor, protože jsem se museli tu hodinu a půl srát s tím aby vám fungovala ekonomika a vy tak měli všeho dostatek. Takže KooPu se už budu vyhýbat a soustředím se jen na PvP jelikož to stojí vážně za to (pokud tedy hrajte mapu která je normálně nadizajnována, a nemáte jediný přísun zlata půl mapy od sebe, to totiž dokáže přímo bohovsky nasrat! Ale pokud narazíte na dobře nadizajnovánou mapu, tak to stojí bohovsky za to!).

Jo a když už jsem zmínil tu ekonomiku, tak se k tomu trošku rozpejšu (jen proto abych zajebal místem a aby to vypadalo že píšu dlouhý smysluplný komentář). Tákže ekonomika ve hře. Ekonomika ve hře je velmi krásně a funkčně zpracována. Například, máte tu zlato, za zlato si kupujete panďuláky, jenže zlata nemáte omezeně, takže postavíte zlatý důl. Tam se těží zlatá ruda nebo jak se tomu odborně říká, jenže pak ještě musíte postavit slévárnu na zlato, kaj se ta zlatá ruda odnese a pak zpracuje. Ale na zpracování zlaté rudy je potřeba ještě uhlí. Tak postavíte uhelný důl. Jenže uhlí se používá jak na výrobu zlata tak železa které se používá na výrobu zbraní a zbroje. Takže si musíte rozhodnout kam to uhlí budete dávkovat více a kde méně (ano, můžete si ve hře nastavit dávkování). Takže tak to by bylo k ekonomice ve zkratce.

Co bych ještě mohl zmínit? Už vím! Něco co mě též neskutečně sere! Umělá demence! Především lučišníků a kušírníků. To je fakt něco hrozného, přesně tihle dva typy jednotek jsou přímo dementí, jsou dementí asi jako 90 letej dědek který je už je od narození dementí a každým rokem se mu demence prohlubuje (Bum prásk Drsná hláška splněna). Ano až takhle jsou dementí. Vy jim dáte pokyn k útoky na jízdu, ale oni nezačnou střílet i když je mají v dostřelu, oni půjdou až k té jízdě a nechají se zmasakrovat, jelikož se neumí bránit. A tohle dokáže opravdu královsky nasrat, nasrat tak, že kdybych opravdu uměl vstoupit do té hry, tak tam vstoupím najdu si jejich ženy, ty znásilním, pak jim podříznu krky, pak si najdu jejich děti, ty též znásilním a též jím podříznu krky (Bum prásk vyhnout se mrtvým dětem. Nesplněno). Jo a ještě jedna věc mě sere. Vono v tom středověku asi existují odbory či co, jelikož ti dementi co se mají starat a expanzi mé vesnice, prostě jen tak občas odmítnou stavět. Říkám si, paráda, na tohle místo postavím věže, a nepřítel tam buď neprojde a nebo projde ale s velkými ztrátami, ale kdežé, ti debilové to odmítnou postavit, takže nepřítel projde bez problému, pak těm debilů usekne hlavy a vyplení mi vesnici na které jsem dělal přes tři hodiny.

Ale i přes všechny tyhle kurvárny mám tuhle hru rád. Opravdu rád. Stavět svou vesnici je prostě prča (když tedy ti zmetci neprotestují), díky skvělé ekonomice, a i ty bitvy baví když vaše jednotky dělaj to co jim pomocí myši nařídím.

Na závěr už jenom Bum Prásk chci vaše pluska!

Pro: Stavění, Bitvy, Ekonomika, Grafika, Soundtrack

Proti: AI demence, Některé navrhnuté mapy, PC je zasranej číter!

+18 +19 −1

Papers, Please

  • PC 80
Papers, Please je celkem nápaditá hra, převážně trénující vaší pozornost! Ve hře jste totiž úředníček na hranici a rozhodujete koho pustit nebo nepustit do země. Vaším úkolem není nic jiného, než se důkladnou prohlídkou zbavit všech těch podvodníčků , kteří se chtějí do vaší země propašovat.
Cílem hry je uživit rodinu z mizerného platu úředníka post-komunistické, satelitní zemičky a pokud vám pojde rodina, je konec hry. Konečným cílem je pak našetřit si peníze na útěk ze země a jestli vezmete svou rodinu, nebo ji necháte na pospas režimu, je už jen na vás.
Grafika je roztomilá a jemný cit výtvarníka, který celou hru stylizuje do barev a odstínů šedi, jen krásně podtrhuje atmosféru vaší post-komunistické republiky, postavy čekající na kontrolu jsou jen stíny, nedůležité tmavé stíny, které svůj malicherný význam získávají až v tváří tvář vaší kontrole a přesto jsou plně ve vaší moci.
+18 +23 −5